شنبه ۴ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۳۱ - Jun 25, 2005
پايان رقابتهاي انتخاباتي
آغاز فصل جديد در مديريت اجرايي
به دنبال استقبال گسترده مردم مهلت رأي گيري ديشب تا ساعت ۱۱ تمديد شد تا كساني كه در آخرين ساعات به حوزه ها مراجعه كردند بتوانند رأي خود را به صندوق بريزند
000660.jpg
000666.jpg
راي گيري دومين دور انتخابات رياست جمهوري در حوزه هاي سراسر كشور ديشب تا ساعت يازده تمديد شد تا كساني كه در آخرين ساعات براي دادن راي به حوزه ها مراجعه مي كردند فرصت يابند آراء خود را به صندوق ها بريزند.
از آخرين ساعات اخذ راي براساس فضاي موجود در حاشيه صندوق ها گمانه زني درمورد حائز اكثريت آراء آغاز شد. در اين ميان بيشتر سخن بر سر آراء برتر محمود احمدي نژاد بود.
ازجمله خبرگزاري فارس نيز در گزارش خود نوشت: براساس اولين ارزيابي ها محمود احمدي نژاد توانسته است اكثريت آراء را از آن خود كند.
گزارشهاي مربوط به برگزاري پرشور انتخابات ديروز در صفحه ۲همشهري از نظر خوانندگان گرامي مي گذرد.
گروه سياسي: مردم راه روشن ۲۷ خرداد را روز گذشته به سرانجام رساندند. ديروز مردم سراسر ايران، با حضور حماسي در پاي صندوقهاي راي پيام خود را به مسئولين كشور و مقامات جهاني رساندند و راستي كه برگه هاي راي بهترين راه بين نظرات مردم است. صندوقهاي راي تنها جايي است كه همه مي توانند حرف خود را بزنند و نظرشان را براي آينده كشور ابراز دارند.
شكوه حضور مردم در مرحله اول انتخابات رياست جمهوري ديروز نيز تكرار شد. گزارشهاي خبري حاكي از حضور بسياري از مردم حوزه هاي انتخابيه از ساعات آغازين راي گيري و حتي پيش از آن است.
در تهران شعب اخذ راي در حسينيه ارشاد، مسجد جامع نارمك، حسينيه چيذر، مسجد وليعصر(عج)، امامزاده صالح، مسجدالنبي(ص) نارمك، مسجد اعظم قلهك، مسجد امام حسين(ع)، مسجد جامع نازي آباد، كانون توحيد، مسجد امام زمان(عج)، دانشگاه تهران و دانشگاه هاي علم و صنعت، الزهرا(س) و صنعتي شريف با استقبال بسيار زياد شهروندان مواجه شد.
به اين ترتيب تهراني ها  با مراجعه به ۵۳۳۱ شعبه را ي گيري جانشين سيد محمد خاتمي را از بين محمود احمدي نژاد و اكبر هاشمي رفسنجاني برگزيدند.
مقام معظم رهبري :
مهم ترين نياز كشور در شرايط كنوني آرامش است
حضرت آيت ا... خامنه اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي در نخستين دقايق آغاز راي گيري مرحله  دوم انتخابات رياست جمهوري با حضور در محل صندوق سيار ۶۶۷ در حسينيه  امام خميني (ره)، راي خود را به صندوق انداختند.
ايشان پس از انداختن راي خود به صندوق حضور مردم در پاي صندوق هاي راي در جمعه گذشته را حضوري شورانگيز خواندند و اظهار اميدواري كردند: ملت ايران امروز (جمعه) نيز با حضور گسترده خود در پاي صندوق هاي راي، حماسه پرشور ديگري را بيافريند.
مقام معظم رهبري با تاكيد بر لزوم حضور همه واجدان شرايط در انتخابات و از دست ندادن وقت براي راي دادن، خاطرنشان كردند: مردم در اولين فرصت در شعبه هاي اخذ راي حاضر شوند و راي خود را براي ساعات آخر نگذارند.
حضرت آيت ا... خامنه اي، ملت ايران را پيروز انتخابات جمعه گذشته كه حدود ۳۰ ميليون نفر در آن شركت كردند، دانستند و افزودند: افتخار حضور سي ميليوني با هيچ ترفندي از بين نخواهد رفت، اما حضور گسترده  مردم در انتخابات ، پشتوانه  مردمي رييس جمهور منتخب را براي پيشبرد هدف هاي ملت و عزت كشور، قوي تر خواهد كرد.
رهبر معظم انقلاب اسلامي، متانت مردم در انتخابات جمعه گذشته را تحسين برانگيز خواندند و با تاكيد بر لزوم ادامه  اين روش در انتخابات امروز، خاطرنشان كردند: مهم ترين نياز كشور در شرايط كنوني آرامش مي باشد و طرفداران دو نامزد نبايد حركت و عملي انجام دهند كه فضاي متانت انتخابات خدشه دار شود.
ايشان با اشاره به اعلام رسمي رئيس جمهور، وزارت كشور و شوراي نگهبان در خصوص سلامت انتخابات هفته  گذشته، تصريح كردند: از دست اندركاران انتخابات موكداً مي خواهم امروز (جمعه ) نيز از آراي مردم صيانت نمايند و بدون هيچگونه جانبداري ضمن اخذ راي مردم، آنرا اعلام كنند.
حضرت آيت ا... خامنه اي، با تاكيد بر اينكه هيچ كس از راي ايشان در جمعه گذشته مطلع نشد، افزودند: در اين انتخابات نيز هيچ فردي از راي رهبري مطلع نخواهد شد و وظيفه  رهبري بيان معيارها و تاكيد بر حضور مردم در انتخابات است.
ايشان تصريح كردند: هر فردي كه امروز (جمعه ) با راي مردم به عنوان رييس جمهور انتخاب شود، رييس جمهور همه است و بايد ضمن احترام به رييس جمهور منتخب، او را در انجام كارها كمك و ياري كنند.
مقام معظم رهبري، در پايان با قدرداني از عملكرد صدا و سيما در نهمين دوره  انتخابات رياست جمهوري، تاكيد كردند: در اين مدت صدا و سيما و دستگاه هاي خبري، انصافا خيلي خوب كار كردند.
تضمين خاتمي
در مورد سلامت انتخابات
رئيس جمهور پس از راي دادن در ستاد انتخابات كشور در جمع خبرنگاران گفت: «گرچه اين دوره، رئيس جمهوري ما پايان مي يابد، ولي اگر آدم بداند كه به چه كسي اين مسئوليت را تحويل مي دهد، خيالش راحت تر است.»
وي ادامه داد: «انقلاب ما براي اين بود كه جمهوري اسلامي استقرار پيدا كند و استقرار جمهوري اسلامي يعني مردم با آگاهي در صحنه باشند و انتخاب كنند. همه اركان قدرت تابع رأي مردم و در مقابل آنان مسئول باشند، از اين رو هرچيزي كه از مشاركت مردم بكاهد يا خداي نخواسته سبب شود با تمهيدات و زمينه سازي ها رأي مردم به صورت آزاد بيان نشود، براي جمهوريت نظام مضر است. اميدواريم كه ما قدر اين مردم را بدانيم و زمينه حضور آزادشان را در همه عرصه ها، فراهم كنيم.»
به گفته رئيس جمهور آنچه كه براي دولت و وزارت كشور در حال حاضر از اهميت زيادي برخوردار است، آن است كه انتخابات سالم برگزار شود و همان گونه كه راي داده مي شود، آرا خوانده شود و تخلفي صورت نگيرد.خاتمي با قطعيت گفت كه در مرحله قبل تخلفي صورت نگرفته و اگر هم بوده اندك بوده است به گونه اي كه تاثيري بر نتيجه آرا نداشته است.
رئيس جمهور در پاسخ به سؤالي كه ميزان تاثير حضور مردم در معادلات بين المللي را جويا شد،  اين حضور را كاملا موثر خواند و افزود: « حضور مردم در درجه اول نشانگر دلبستگي آنان به كشور، نظام و پيشرفت كشور و همچنين مقاومت در برابر تعديات و تجاوزات است. در عين حال هرچه ميزان حضور مردم بيشتر باشد، آراي نفر اول نيز بيشتر مي شود و او با اعتماد به نفس بيشتر مي تواند امور را اداره كند كه براي انسجام و قدرت او در آينده بسيار موثر خواهد بود.»
احمدي نژاد:
اراده ملت بر كرسي مي نشيند
محمود احمدي نژاد كانديداي دومين مرحله از انتخابات نهم رياست جمهوري، صبح روز گذشته راي خود را به صندوق شماره ۸۵۵ واقع در شعبه مسجد جامع نارمك انداخت.
وي در جمع خبرنگاران با مهم و اساسي عنوان كردن انتخابات در كشور اظهار داشت: انتخابات در كشور ما يك انتخابات واقعي است و در هر مرحله انتخابات اراده ملت به كرسي مي نشيند.وي با اعتقاد بر اينكه سوم تير آغاز دوران جديدي در حيات سياسي ايران خواهد بود، گفت: مردم باشعور ايران با حضور باشكوه خود در ۲۷ خرداد حماسه اي را خلق كردند و انشاءالله در سوم تير با ادامه اين حماسه حركتي جديد و بالندگي جديدي را براي دستيابي به قله هاي پيشرفت به لطف خداوند متعال ايجاد خواهند كرد.
وي از ملت ايران به عنوان زنده ترين، آگاه ترين، باشعورترين و نوع دوست ترين ملت  نام برد و افزود: من از تمام ملت ايران كه با حضور در انتخابات حماسه اي را خلق كردند و آن را به رخ تمام جهانيان كشيدند، صميمانه تشكر مي كنم. از تمام كساني كه در هيات هاي اجرايي و نظارت دست اندركار انتخابات بودند صميمانه تشكر مي كنم و اميدوارم مانند مرحله اول پاسدار آراي ملت ايران باشند.
احمدي نژاد در پاسخ به سؤال ديگري در رابطه با آمريكا اظهار داشت: ما سعي داريم با تمام كشورها رابطه صميمانه برقرار كنيم ولي كشوري كه بخواهد رابطه خشونت آميز با ما داشته باشد و بدخواه ملت ايران باشد مطمئنا دوست ملت ايران نيست.
وي در پاسخ به سؤالي در مورد نقش رسانه ها و آزادي بيان در دولت احتمالي اش گفت: آزادي روح انقلاب و بزرگترين هديه بشري است، اكنون رسانه هاي ما داراي آزادي هستند ولي با آن آزادي كه در روح انقلاب نهفته است، كمي فاصله دارد. رسانه ها بايد در امور اقتصادي، اجتماعي، سياسي و فرهنگي دخيل باشند و جامعه را مورد نظارت قرار دهند.وي افزود: طي فعاليت ۲ سال در شهرداري تمام رسانه هايي كه نقد منصفانه بر عملكرد شهرداري داشتند مورد تشويق قرار گرفتند و ما از نقد منصفانه و همه جانبه استقبال و فكر مي كنيم با نقد است كه مي توانيم پيشرفت كنيم.
برگزاري مراسم جشن
و شكرگزاري به مناسبت انتخاب احمدي نژاد
در همين حال قائم مقام ستاد مردمي حمايت از دكتر محمود احمدي نژاد از تشكيل كميته اي براي برگزاري مراسم جشن و شكرگزاري به مناسبت انتخاب وي به عنوان رييس جمهوري اسلامي ايران خبر داد.
فقيه گفت: براساس اطلاعات دريافتي از سراسر كشور، قشرهاي مختلف مردمي به عنوان برندگان اصلي اين انتخابات، در حال آماده كردن خود براي شادماني هستند و ستادهاي انتخاباتي در ۳۰ استان نيز امروز پس از ماموريت مهم خود در زمينه نظارت و بازرسي، اين امر را ساماندهي خواهند كرد.
هاشمي رفسنجاني: انتخاب رقيب من مشكلي براي كشور ايجاد نمي كند
اكبر  هاشمي رفسنجاني هم روز گذشته با حضور در حسينيه شماره يك جماران راي خود را به صندوق شماره ۱۴۰ مرحله دوم انتخابات رياست جمهوري انداخت.
اين نامزد انتخابات رياست جمهوري پس از پايان مراحل اخذ راي به خبرنگاران گفت: به لطف خدا مرحله اول انتخابات خيلي خوب تمام شد و آمادگي مردم براي حضور در دور دوم نيز به نظرم مطلوب است.
اگر مردم در اين دوره از انتخابات حضور چشمگيري داشته باشند باعث افتخار خواهد بود.هاشمي رفسنجاني در پاسخ به اين سؤال كه در صورت عدم پيروزي در انتخابات آيا در مجمع باقي خواهد ماند يا خير؟ گفت: در هر حال مصمم هستم تا آخر دوران حياتم در خدمت انقلاب و مردم باشم و اين بار قصد دارم نقش تاريخي سياسي ايفاء كنم و آن ،حمايت از تشكيل جبهه اعتدال اسلامي در كشور است.وي در پاسخ به اين سؤال كه اگر رئيس جمهور نشويد چه خواهيد كرد؟ گفت: در اين صورت باز هم از مردم به خاطر حضور در انتخابات تشكر مي كنم و از كساني كه به من راي داده اند بيشتر تشكر خواهم كرد.
خبرنگار ديگري پرسيد؛ در صورت پيروزي رقيب شما آيا موقعيت ايران در عرصه بين المللي دشوارتر خواهد بود يا خير؟  هاشمي گفت: اگر رقيب من انتخاب شود مشكلي براي كشور پيش نخواهد آمد و ما در هر حال از كشور و انقلاب ايران دفاع مي كنيم.
شركت آيات عظام
در دور دوم انتخابات
حضرات آيات جوادي آملي، موسوي اردبيلي، فاضل لنكراني، يوسف صانعي، علوي گرگاني، شبيري زنجاني، نوري همداني، اميني، مكارم شيرازي و صافي گلپايگاني با حضور در پاي صندوق هاي راي، در دومين مرحله از انتخابات رياست جمهوري دوره نهم شركت كردند.
 آيت الله جوادي آملي پس از انداختن راي خود در صندوق شماره ۳۳۹ قم گفت: ملت ايران چه در مرحله اول و چه در مرحله دوم با قوت و قدرت ايماني، مدني، رزمي و نظامي خود انقلاب خود را حفظ كرده و امينانه آن را به نسل آينده منتقل مي كند.
آيت الله  فاضل لنكراني نيز گفت: مردم ايران با شركت خود وفاداري شان را به انقلاب، اسلام، امام و رهبري نشان دادند و از هيچ توطئه دشمنان نمي هراسند و اكنون كه ۲۵ سال از انقلاب را مي گذرانيم همچنان بر عقيده خود پابرجا هستند.
آيت الله صافي گلپايگاني در هنگام انداختن راي به صندوق، گفت: اميدوارم هركسي به اين مقام انتخاب مي شود در خدمت اسلام، ترويج دين و خدمت به محرومان و اموري كه موجب عزت اسلام و استقلال مملكت مي شود، باشد و به مردمي كه اينگونه در پاي صندوق ها حضور پيدا كرده اند، خدمت كند.

موسويان: ۹۵درصد مردم ايران از فعاليت
صلح آميز هسته اي دفاع مي كنند
دبير كميته  سياست  خارجي  شوراي  عالي  امنيت  ملي  ايران  گفت : ۹۵ درصدمردم  ايران  از فعاليت  صلح آميز هسته اي  دفاع  مي كنند.
حسين  موسويان  ديروز افزود: مشاركت  حداكثري مردم  در انتخابات  اين  دوره  ضروري  است .
وي  افزود: اهداف  جمهوري  اسلامي در روند پرونده  هسته اي  تعيين  شده  و با انتخاب  رئيس  جمهوري  و تشكيل  دولت  جديد نيز تغيير نخواهد كرد.
موسويان  حضور گسترده  مردم  درانتخابات  رياست  جمهوري  را پشتوانه  مذاكرات هسته اي  دانست  وافزود: مشاركت  بيشتر اهميت  بسزايي  دارد.
وي  تصريح  كرد: محتواي  سياست  هسته اي  جمهوري  اسلامي با تعيين  رئيس  جمهوري جديد تفاوت  نخواهد داشت .

اخبار كوتاه
فرمانده كل قوا از تلاش هاي نيروي انتظامي در برقراري امنيت انتخابات تقدير كرد
مهر: مراتب رضايت و تقدير مقام معظم رهبري از سردار سرتيپ علي عبداللهي سرپرست نيروي انتظامي و فرماندهان و كاركنان اين نيرو به خاطر خدمات شايسته در جريان نهمين دوره انتخابات رياست جمهور ابلاغ شد.
به گزارش روابط عمومي ستاد كل نيروهاي مسلح، تقدير مورد اشاره و تشويق سرپرست نيروي انتظامي در فرمان ۳۱۴ از سوي فرماندهي معظم كل قوا در راستاي گزارش فعاليت هاي بي  و قفه نيروي انتظامي براي برقراري امنيت انتخابات نهمين دوره رياست جمهوري صورت گرفته است.
بنا بر اين گزارش، با وجود تهديدات و انفجارهاي اهواز و تهران، نيروي انتظامي با دو هفته آماد ه  باش كامل و بكارگيري يكصد و سي هزار نفر در اطراف صندوق هاي راي، امنيت انتخابات را به نحوي كه ۲۷ خرداد امن  ترين روز در كشور بود و حتي حوادث عادي هم گزارش نشد، تامين كرد.
جنتي: پس از پايان انتخابات، كدورت ها بايد به فراموشي سپرده  شود
ايرنا: خطيب  موقت  اين  هفته  نماز جمعه  تهران  گفت : كدورت هاي  انتخاباتي  مي بايست  پس  از پايان  انتخابات ، پايان  پذيرفته  و دفن  شود.
آيت  الله  احمد جنتي  در خطبه  دوم  نماز جمعه  تهران  با ابراز تاسف  از بروز برخي  كدورت هاي  ايجاد شده  در جريان  نهمين  دوره  انتخابات  رياست جمهوري  افزود: خصومت  باعث  نابودي  دين  مي شود از اين  رو بايد كدورت  ها به  فراموش  سپرده  شود.وي  گفت : رئيس  جمهوري  منتخب  هر كه  باشد بايد بداند كه  رئيس  جمهور ۷۰ ميليون  ايراني  است  و بايد براي  همه  آنان  ارزش  قايل  شود و به  نحوي  نباشد كه  حمايت  از نامزدي  ديگر سبب  جدايي  شود.دبير شوراي  نگهبان  اظهار داشت : رئيس  جمهوري  منتخب  همچنين  نبايد براي  كساني  كه  در ستادهايشان  فعاليت  كردند از جيب  مردم  به  آنان  پست  و مقام  دهد، پست  و مقام  بايد بر اساس  شايستگي  و لياقت  افراد داده  شود.آيت  الله  جنتي  با تقدير از حضور مردم  در پاي  صندوق هاي  اخذ راي  گفت : حضور مردم  در مرحله  اول  انتخابات  حضوري  كارشناسانه ، آگاهانه ، مسئولانه  و با احساسات  و انگيزه  ديني  و ملي  بود كه  بسيار قابل  ستايش  است .دبير شوراي  نگهبان  همچنين  در خطبه  اول  نماز جمعه  اين  هفته  تهران  ضمن تسليت  شهادت  حضرت  فاطمه  زهرا (س ) به  تشريح  گوشه هايي  از زندگي  پر مشقت  آن  حضرت  پرداخت .
هلند براي توسعه روابط با ايران اعلام آمادگي كرد
ايرنا: ويس  خلاس  رئيس  مجلس  نمايندگان  هلند، علاقمندي  اين  كشور را براي  توسعه  همكاري ها با جمهوري  اسلامي  ايران  اعلام  كرد.
رئيس  مجلس نمايندگان  هلند در ديدار علاءالدين  بروجردي  رئيس  كميسيون  امنيت  ملي  و سياست  خارجي  مجلس  شوراي  اسلامي  ضمن  تأكيد بر اهميت  انتخابات  رياست  جمهوري  در ايران  اظهارداشت : هلند با علاقمندي  پيگير اخبار برگزاري  اين  انتخابات  در ايران  است  و اميدواريم  اين  رويداد ملي  با موفقيت  برگزارشود.رئيس  مجلس  نمايندگان  هلند ضمن  تشكر از دعوت  غلامعلي  حداد عادل  رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي ايران ، اظهار اميدواري  كرد، در اولين  فرصت  از ايران ديدن  كند.
رايس در اظهاراتي مداخله جويانه:
ايران فعاليت هاي غني سازي اورانيوم را از سر نگيرد
ايسنا: كاندوليزا رايس در اظهارات مداخله جويانه اي از ايران خواست تا فعاليت هاي غني سازي اورانيوم را از سر نگيرد.خبرگزاري فرانسه با مخابره اين خبر افزود، كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريكا يك روز پس از پايان نشست يك روزه وزراي امور خارجه گروه هشت در لندن گفت: از ايراني ها مي خواهيم به توافق پاريس عمل كنند و به انجام هيچ گونه فعاليت مربوط به چرخه سوخت نپردازند.رايس بار ديگر بر حمايت  آمريكا از مذاكرات آلمان، فرانسه، انگليس با ايران تأكيد كرد و گفت:  ما از آنچه سه كشور اروپايي انجام مي دهند بسيار حمايت مي كنيم.وي همچنين خاطرنشان كرد، واشنگتن پيشنهاداتي را در مقابل تهران قرار داده است؛ نظير عدم مخالفتش با تصويب تقاضاي ايران براي پيوستن به سازمان تجارت جهاني.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |