شنبه ۴ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۳۱ - Jun 25, 2005
قوي ترين سوپر كامپيوترهاي جهان
رده بندي ۵ كامپيوتر برتر جهان : ۱- بلوجين ال با ظرفيت ۸/۱۳۶ترافلاپ ۲- بلوجين با ظرفيت ۲/۹۱ ترافلاپ
۳- كلمبيا با ظرفيت ۸۷/۵۱ ترافلاپ ۴- ان اي سي ۸۶/۳۵ ترافلاپ ۵- مارنوستروم با ظرفيت ۹۱/۲۷ ترافلاپ
000603.jpg
گروه انفورماتيك- امير بهادري نژاد: يك سوپر كامپيوتر كه عمليات ساخت آن هنوز به پايان نرسيده مكان خود را در صدر جدول رده بندي قوي ترين كامپيوترهاي جهان حفظ كرد.
اين سوپر كامپيوتر كه بلوجين ال (BlueGene/L) نام دارد هم اكنون در آزمايشگاه  لورنس ليومور آمريكا در حال تكميل مي باشد.
در حال حاضر ظرفيت عملياتي اين سوپر كامپيوتر ۸/۱۳۶ ترافلاپ مي باشد كه پس از تكميل عمليات ساخت آن، دو برابر خواهد شد.
به همين دليل كارشناسان پيش بيني مي كنند كه اين كامپيوتر تا مدت ها در صدر جدول رده بندي سوپر كامپيوترهاي جهان باقي بماند.
هر ۶ ماه يك بار رده بندي ۵۰۰ كامپيوتر قوي جهان منتشر مي شود كه براي دومين سال متوالي سوپر كامپيوتر بلوجين ال، مكان اول را به خود اختصاص داد. علت اصلي انتخاب اين كامپيوتر دو برابر شدن ظرفيت عملياتي آن در ۶ ماه اخير بوده است.
هنگامي كه عمليات ساخت اين سوپر كامپيوتر به پايان برسد از ۶۵۵۳۶ پردازشگر براي انجام محاسبات و ساير عمليات كامپيوتري استفاده خواهد كرد. ۶ ماه پيش، ظرفيت عملياتي بلوجين ال در حدود ۷۲/۷۰ تريليون در ثانيه بود كه آن را با واحدي بزرگتر به نام ترافلاپ اندازه گيري مي كنند.
در مكان دوم جدول رده بندي يك سوپر كامپيوتر بلوجين ديگر قرار دارد كه اخيراً در مركز تحقيقاتي IBM در نيويورك نصب شده است. ظرفيت عملياتي اين كامپيوتر در زمان اوج، ۲/۹۱ ترافلاپ مي باشد.
علاوه براين كه هر دو سوپر كامپيوتر برتر جهان متعلق به شركت IBM مي باشد، اين شركت همچنين اغلب قطعات ساير سوپر كامپيوتر را نيز تأمين مي كند. در واقع IBM قطعات اصلي ۸/۵۱ درصد سوپر كامپيوترهاي موجود در اين ليست را تهيه مي كند.
از سوي ديگر عرضه كننده عمده تراشه هاي اين سوپر كامپيوترها شركت Intel است كه سخت افزارهاي آن در دستگاه سوپر كامپيوتر موجود در اين فهرست به كار رفت.
همچنين ۵ كامپيوتر از ۱۰ كامپيوتر برتر اين فهرست، كامپيوترهاي بلوجين هستند. در مكان سوم اين جدول رده بندي كامپيوتر كلمبيا متعلق به ناسا قرار دارد.
فهرست جديد نسبت به فهرست قبلي تغييرات بسياري دارد كه نيمي از كامپيوترها رده بندي قبلي توسط كامپيوترهاي جديد جايگزين شده اند.
شرط لازم براي قرار گرفتن در اين فهرست برخورداري از حداقل ظرفيت ۶۶/۱ ترافلاپ مي باشد در حالي كه قبلاً حداقل ظرفيت لازم ۶/۸۵۰گيگافلاپ بود.

مالزي خواستار ايجاد تيم هاي واكنش سريع
رايانه اي در كشورهاي اسلامي شد
كوالالامپور _ ايرنا:  مالزي خواستار ايجاد تيم هاي «واكنش سريع» و «واكنش امنيتي» رايانه اي به منظور پيشگيري و كاهش «تروريسم رايانه اي» در كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي شد.
به گزارش پنجشنبه گذشته خبرگزاري مالزي (برناما)، «حسين جزري» مدير مركز ملي واكنش امنيتي و سريع فناوري اطلاعات و ارتباطات مالزي طي سخناني در حاشيه برگزاري همايش سازمان كنفرانس اسلامي در پوتراجايا مركز سياسي- ستادي مالزي گفت : ضروري است كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي براي مقابله جدي با تروريسم شبكه هاي رايانه اي با همكاري يكديگر نسبت به ايجاد تيم هاي واكنش سريع و واكنش امنيتي رايانه اي اقدام كنند.
وي با اشاره به اينكه تنها هفت درصد از ۵۷ كشور عضو سازمان كنفرانس اسلامي داراي مراكز رايانه اي ويژه واكنش سريع و واكنش امنيتي هستند ، از تمامي اين كشورها خواست تا هر چه سريعتر براي مقابله جدي با جرايم رايانه اي از قبيل نفوذ غيرقانوني به شبكه هاي رايانه اي ( هكرها) اقدام كنند.
در همين رابطه «ابراهيم كمال» استاد دانشكده سيستم هاي اطلاعاتي در دانشگاه «زيد» دوبي نيز به پنج كشور ايران ، امارات متحده عربي ، كويت ، عربستان سعودي و مصر به عنوان كشورهاي آسيايي آسيب پذير در مقابل نفوذ هكرها اشاره كرد و خواستار همكاري كشورهاي اسلامي براي مقابله با اين قبيل جرايم رايانه اي شد.

تحقيق
بچه هاي اول باهوشترند
ياهو: پژوهشگران  نروژي  اعلام  كردند كه  بچه هاي  اول  باهوشترند.
بچه  هاي  اول  هم  در كودكي  بهتر درس  مي  خوانند و هم  در بزرگسالي  در بازار كار موفق  تر هستند.
در اين  مطالعه  كه  محققان  دانشكده  اقتصاد و تجارت  دانشگاه  نروژ صورت  داده اند، اطلاعات  آماري  به  دست  آمده  از كودكان  نروژي  كه  در فاصله  سالهاي  ۱۹۷۵ تا ۱۹۱۲ متولد شده  بودند مقايسه  شد.اين  مطالعه  نشان  داد كه  فرزندان  كوچك  خانواده ، پيشرفت  تحصيلي  كمتري  دارند و در بزرگسالي  بيشتر جذب  مشاغل  نيمه  وقت  مي شوند.نتايج  اين  مطالعه  همچنين  نشان  داد بچه  هاي  اول  خانواده  هنگام  تولد وزن  بيشتري  دارند.وزن  هنگام  تولد ممكن  است  يكي  از عوامل  موفقيت  تحصيلي  آنها باشد.رشد اجتماعي  و موفقيتهاي  تحصيلي  تك  فرزندان  به  دليل  توجه  والدين  و محركهاي  بيشتر ذهني  به مراتب  بيشتر از كودكان  خانواده هاي  پرجمعيت  است  كه  از توجه  كافي  والدين  برخوردار نيستند.
برخلاف  تصور عمومي  كه  كودكان  كوچكتر از خواهر يا برادر بزرگتر خود مي  آموزند، اين  بچه هاي  اول  هستند كه  با پذيرش  مسئوليت  تربيت  خواهر و برادران  كوچك  خود رشد مي  كنند و مهارتهاي  خود را افزايش  مي  دهند.

جايزه
جايزه علمي و فني اتريش به يك پرتغالي اهدا شد
يورو نيوز: جايزه علمي و فني اتريش امسال به يك متخصص اعصاب تعلق گرفت.دكتر آنتونيو دومسيو پرتغالي به علت تحقيق در زمينه ارتباط بين احساس و مغز و راه هاي مبارزه با پاركينسون و آلزايمر جايزه علمي و فني امسال را از آن خود كرد.دكتر دومسيو كه در دانشگاه ايووا اتريش تدريس مي كند به چهره سر شناس علمي تبديل شده است.

هكرها
تغيير انگيزه هكرها
گروه انفورماتيك- محمدتقي رسولي: در آخرين مورد حمله هكرها، به ۴۰ ميليون كارت اعتباري آسيب وارد شد و عملاً هكرها با اين كار نشان دادند كه با هدف كسب درآمد كارهاي بزرگ و مخربي انجام مي دهند.
طبق اعلام شركت Master card يك هكر از خارج از محيط شركت به اطلاعات ۴۰ ميليون كارت اعتباري در بخش Card System  دسترسي و خسارتهاي زيادي را وارد كرده است. جالب اين كه در انتها پيام تمسخرآميزي بر روي يكي از كامپيوترها قرار داده است.
اين چندين مورد سرقت اطلاعات از شركت هاي بزرگ طي دو ماه اخير مي باشد و اين نشانگر آن است كه هكرها به سرقت اطلاعات با ارزش روي آورده اند و تنها قصد آنها از اين كار كسب پول مي باشد و رفته رفته اين امر به صورت يك كار عادي درمي آيد.
هم اكنون پليس رژيم اشغالگر قدس نيز به دنبال هكري مي باشد كه اطلاعات تجاري بسيار مهم آنها را به سرقت برده و بنابراين تمام امور تجاري آنها لو رفته است.در گذشته نه چندان دور، هكرها صرفاً قصدشان از هك كردن نشان دادن قدرت فني يا تسويه  حساب هاي شخصي و... بوده است ولي اكنون با ورود هكرهاي اروپاي شرقي قصد اكثر هكرها مسائل مالي و اخاذي شده است.

مخترع
مخترع مدار الكترونيك فشرده درگذشت
جك ايلبي مخترع آمريكايي و برنده جايزه نوبل فيزيك درگذشت.
به گزارش شبكه پنجم تلويزيون فرانسه، وي در سال ۱۹۵۹ مدار الكترونيك فشرده را اختراع كرد و بدين ترتيب در پيشرفت علوم اطلاع رساني و رايانه نقش بزرگي ايفا كرد.وي در سن هشتاد و يك سالگي به علت بيماري سرطان درگذشت.

واگذاري امورIT  به شركت IBM
گروه انفورماتيك: شركت Nisource به طي يك قرارداد ۶/۱ ميليارد دلاري پيمانكاري امور روزانه نظير امور اداري، حسابداري، خدمات، تماس با مشتريان، صورت حساب ها و كليه امور IT خود را براي ۱۰ سال به شركت IBM واگذار نمود.
اجراي اين قرارداد كه از اول جولاي ۲۰۰۵ آغاز مي شود در ده سال آينده ۵۳۰ ميليون دلار براي IBM سود خواهد داشت. ضمناً Nisource ۵۷۲ نفر از پرسنل خود را كه در امور فوق فعاليت داشتند به استخدام IBM  درخواهد آورد.

ايران
برترين هاي انفورماتيك كشور مشخص مي شود
گروه انفورماتيك: سمينار بررسي و تشريح طرح جديد طبقه بندي شركت هاي انفورماتيكي در تالار جابربن حيان دانشگاه صنعتي شريف از سوي دبيرخانه شوراي عالي انفورماتيك كشور برگزار شد.
طراح و مجري اين طرح در گفت وگو با خبرنگار همشهري گفت: با توجه به تمهيدات و برنامه ريزي شوراي عالي انفورماتيك، اين طرح به منظور طبقه بندي شركت هاي انفورماتيكي در كشور به جهت مشخص شدن سازوكار و ميزان پيشرفت هر يك از آنها و كمك به بهبود وضعيت سامانه توليدات در شاخه هاي مختلف انفورماتيكي اعم از سخت افزار و نرم افزار به دنبال آن رشد ضريب نفوذ و كيفيت محصولات و خدمات داخلي، تدوين شد، كه اميدواريم از دي ماه سال جاري به اجر درآيد.
دكتر محمد رضا فقيهي افزود: اين طرح به صورت تشريحي مدل و روش اندازه گيري رضايت مندي مشتري است و شاخص هاي رضايت مشتري خروجي اين اندازه گيري به عنوان ملاك ارزيابي براي رتبه بندي شركت هاي انفورماتيكي در كشور است، اين رضايت هم مربوط به كالا و هم خدمات مي باشد. وي در ادامه يادآور شد: مسئله مهمي كه در دنيا به اثبات رسيده، اين است كه رضايت مشتري در دريافت كالا يا خدمت از سازمان ها و نهادها به عنوان ركن اصلي در تعيين موفقيت آن به شمار مي آيد.
اين استاد آمار دانشكده علوم رياضي دانشگاه شهيد بهشتي در ادامه خاطر نشان كرد: بر اساس عوامل تعيين  شده در اين طرح رضايت مشتري تابع دو عامل است كه يكي آنچه كه به او ارائه مي شود و ديگري انتظارات وي از دريافت خدمات است.وي افزود: در اين جا اگر انتظارات مشتري بالاتر از خدمت ارائه شده باشد، رضايت وي كمتر از مشتري است كه در خدمت مشابه انتظارات كمتري دارد و سازماني در هر حال موفق تر و پيشروتر است، كه در ارائه خدمت با كيفيت بالاتر نسبت به رقبا، جلوتر باشد.
وي با اشاره به اهميت رضايت مشتريان و مصرف كنندگان تصريح كرد: براي بالا رفتن شاخص رضايت مشتري روش هاي زيادي وجود دارد، ولي نكته مهم اين است كه در ايران شوراي عالي انفورماتيك به اين نتيجه رسيده كه در ارزيابي شركت ها اين عامل را به عنوان برآيند عملكرد هر كدام از شركت ها به كار برد.
فقيهي در پاسخ به اين سؤال كه اين طرح بر اساس چه الگو و استانداردي تدوين شده است اظهار داشت: مدل و الگوي اين طرح براساس استاندارد پياده شده در همين رابطه در دانشگاه ميشيگان در آمريكا است كه از آن در كشورهاي اروپايي و سازمان هاي مختلف در جهان استفاده مي شود.
نكته مهم اين است كه اين مدل بايد در هر كشوري با توجه به خصوصيات و شرايط آن طراحي شود و در ايران هم بر اساس مدل مفهومي اما بر طبق شرايط موجود در كشور تدوين شده است.
وي در خصوص فراگير بودن و موارد استفاده و صدق اين طرح گفت: اين مدل در مورد همه شركت هاي انفورماتيكي و در موضوع هاي مختلف سخت افزاري و نرم افزاري و همچنين تمامي ۱۳ طبقه تعريف شده انفورماتيكي صدق مي كند، اما شركت هاي هر طبقه با رقيب خود در همان طبقه مقايسه و ارزيابي مي شوند.وي در پايان گفت: هم اكنون در كشور بسياري از ما سازمان ها اعم از دولتي و خصوصي با وضعيت نارضايتي مشتري روبه رو هستند كه اغلب خود از اين موضوع بي اطلاعند و شايد اين ارزيابي در بين شركت هاي انفورماتيكي به عنوان يك الگو در ساير بخش هاي اقتصادي كشور مفيد واقع شده و همه آنها را پوشش دهد.

ويروس كش جديد مايكروسافت
طبق اعلام شركت مايكروسافت مراحل تست ويروس كش اين شركت به نام سايباري Sybari تمام شده و به زودي به صورت جداگانه  به بازار ارائه خواهد شد.مايكروسافت گروهي از محصولات Sybari را به بازار ارائه خواهد كرد كه شامل ويروس كش سرور پست الكترونيك، ويروس كش اشتراك  فايل ها، ويروس كش پيام گير ويندوز و ويروس كش SMTPهستند. ضمناً پس از ارائه اين ويروس كش مايكروسافت فروش ويروس كش Lotus Domino را متوقف خواهد كرد (اين ويروس كش مختص Linux و unix بود).

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |