پنجشنبه ۲۳ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۴۷ - Jul 14, 2005
حضرت رسول اكرم(ص): يا علي! از چهار چيز پيش از چهار چيز بهره ببر: از جواني ات پيش از پيري، از سلامتي ات پيش از بيماري، از بي نيازي ات پيش از نيازمندي، و از زندگي ات پيش از مرگ.
مكارم الاخلاق / ۵۰۵
امروز با حافظ
دري دگر زدن انديشه تبه دانست
به كوي ميكده هر سالكي كه ره دانست
ز فيض جام مي اسرار خانقه دانست
بر آستانه ميخانه هر كه يافت رهي
نشست آسيب شناسي رسانه ملي برگزار شد
جمعي از استادان و صاحب نظران علوم ارتباطات در نشستي با رييس سازمان صدا و سيما ضمن ارزيابي عملكرد انتخاباتي رسانه  ملي، ديدگاه هاي خود را در خصوص افزايش تعامل مراكز علمي و دانشگاهي با رسانه  ملي و راه هاي تداوم روند عملكرد موفق اين رسانه در چشم انداز آينده را بررسي كردند.
اين نشست كه در محل سالن همايش هاي سازمان صدا و سيما برگزار شد استادان دانشگاه و اعضاي هيات هاي علمي، پيشنهادات خود را در خصوص حاكم شدن ديدگاه هاي جديد علمي در مديريت رسانه مطرح كردند.
تدوين مديريت راهبردي رسانه اي بر اساس موازين علمي، برگزاري جلسات نقد و بررسي با حضور دانشگاهيان، در نظر گرفتن تحقيقات مراكز علمي و دانشگاهي در مديريت تحصيلي و توليد برنامه هاي راديو و تلويزيون، حفظ اعتماد عمومي و محبوبيت رسانه اي به عنوان بزرگترين سرمايه  رسانه  ملي، توليد كالاي فرهنگي، از جمله برنامه هاي راديويي و تلويزيوني كه توان رقابت پذيري داشته باشند، تعريف و تدوين گفتمان ايده آل براي قشرهاي مختلف جامعه و نهادينه شدن اين گفتمان و رهنمون به انسجام گفتماني و ارزيابي بي طرفانه  عملكرد و دستاوردهاي رسانه  ملي در مراكز دانشگاهي، از جمله ديدگاه ها و درخواست هاي مطرح شده در اين نشست بود.
حاضران در اين نشست آسيب شناسي عملكرد رسانه ملي در انتخابات با هدف استقرار موفقيتهاي بوجود آمده در اين زمينه و پرهيز از انفعال در برنامه هاي سياسي و انتخاباتي در سطوح مختلف از جمله ايجاد پويايي و آزادي عمل در ميان تهيه كنندگان و مجريان برنامه ها را از ضرغامي خواستار شدند.
شركت كنندگان در اين نشست همچنين ايجاد كرسي ها، مناظره نامزدها يا نمايندگان احزاب در برنامه هاي صدا و سيما از جمله برنامه هاي انتخاباتي در آينده را خواستار شدند.
رئيس سازمان صدا و سيما هم در اين نشست با تاكيد بر ادامه  برگزاري چنين نشست هايي گفت: ارتباطات در جهان نوين نقش و اهميت ويژه اي پيدا كرده است و رسانه  ملي ظرفيت ها و ابعاد نهفته اي دارند كه در برخي مواقع اين توانمندي ها و ظرفيت ها خود را نشان مي دهند.
سيد عزت الله ضرغامي با اشاره به پديده  (انتخابات رسانه اي) افزود: هدف از برگزاري چنين جلساتي با حضور صاحب نظران علم ارتباطات بررسي اين پديده و بيان ديدگاه هايي است كه بتوان از بازوهاي اين رسانه در مقاطع گوناگون به صورت علمي و عالمانه بيشتر بهره برداري كرد.
وي نقد روشن و عاجل متفكران علم ارتباطات را خواستار شد و گفت: هدف از برگزاري اين نشست و حضور صاحب نظران و رسانه  ملي آسيب شناسي عملكرد رسانه  ملي در انتخابات است و نظرات كارشناسانه  همان نقاط ضعف و قوت برنامه هاي ما را مشخص خواهد كرد تا در برنامه ريزي هاي آينده آنها را لحاظ كنيم.

راسل كرو و گلادياتور ۲
آيا ماكسيميوس باز مي گردد
002196.jpg
مهر: تهيه كنندگان سينما درتلاش براي بازگرداندن «راسل كرو» به قسمت دوم فيلم «گلادياتور» هستند.
ديجيمون هانسو، هنرپيشه همبازي كرو در فيلم گلادياتور با اعلام اين مطلب گفته است: تهيه كنندگان تمامي تلاششان را براي بازگرداندن وي به فيلم گلادياتور دو به كار مي گيرند اما با توجه به اينكه كاراكتر ماكسيميوس در نسخه نخست اين اثر مرد، شانس زيادي را نمي توان براي كرو متصوّر شد.
وي در ادامه صحبت هايش افزود : با اين وجود كار بر روي فيلمنامه همچنان ادامه دارد و تهيه كنندگان بر اين باور هستند كه موفقيت فيلم گلادياتور تا حدودي وامدار حضور راسل كرو بوده است.
در اين بين حتي اگر امكان حضور كرو در اين اثر فراهم شود موانع ديگري براي بازي او وجود دارد. درحال حاضر پرونده ضرب وشتم اين هنرپيشه در حال بررسي است و اگر اتهام وي اثبات شود وي به هفت سال زندان محكوم مي شود كه عملاً امكان فعاليت هاي سينمايي را از وي مي گيرد.

تازه هاي دنياي رسانه ها
باز گرداندن يك هواپيماي مسافربر ديگر از آسمان!
به خواست وزارت امنيت ملي آمريكا، هواپيماي ارفرانس پرواز شماره ۰۵۰ كه از پاريس به مقصد شهر شيكاگو در آمريكا به پرواز درآمده بود از ميان راه به پاريس باز گردانده شد تا افراد يك خانواده از مسافران خود را پياده كند زيرا كه نام خانوادگي آنان مشابه فردي بوده است كه در ليست افراد مورد سوء ظن قرار دارد. افراد بازگردانده شده تبعه آمريكا و داراي گذرنامه آمريكايي هستند! اين خانواده پس از بازگردانده شدن هواپيما به فرودگاه شارل دوگل، دقيقاً مورد بازرسي پليس فرانسه قرار گرفتند و از آنان بازجويي به عمل آمد كه منكر هرگونه آشنايي با تروريست ها، حمايت از آنان و ضديت با دولت آمريكا شدند. پليس فرانسه اعلام كرد كه چيز غيرعادي كشف نكرده و مشكل اين خانواده (زن و شوهر و دو فرزند) اين بوده است كه نام خانوادگي عربي دارند كه مشابه نام يك مظنون اردني است. تلاش پليس فرانسه براي قانع ساختن وزارت امنيت آمريكا جهت موافقت با اجازه پرواز اين چند آمريكايي به آمريكا كه در فرودگاه روي دست مأموران پليس مانده اند ادامه دارد. وزارت امنيت آمريكا در دو سال گذشته چندين هواپيماي مسافربر به مقصد اين كشور را به همين صورت از نيمه راه باز گردانيده و يا در فرودگاه دور دست فرود آورده و مسافر مشكوك را بازرسي و اخراج كرده است.
منابع داستان
فردا سالروز درگذشت «آنتون چخوف» داستان نگار و نمايشنامه نويس بلندآوازه قرن ۱۹ روسيه است كه ۱۵ ژوئيه ۱۹۰۴ در ۶۴ سالگي فوت شد. وي يك پزشك بود و براي تهيدستان يك كلينيك رايگان داير كرده بود كه خود در آنجا طبابت مي كرد. مهارت چخوف عمدتاً در نگارش داستان هاي كوتاه است. او گفته است كه ساده نويسي را از «تولستوي» ياد گرفته و مي كوشد كه در نوشته هايش آموزش دهد و فلسفه او در زندگي «شاد زيستن» است، زيرا تجربه اين باور او را استوار ساخته كه احساس شادي كردن نعمت بزرگي است. چخوف گفته است كه پزشكان، قضات و كاركنان دادگستري ها، روزنامه نگاران و مأموران پليس به دليل تماس مستقيم با مردم و لمس شادي و ناشادي هاي آنان و دشواري هاي جامعه مي توانند داستان واقعي و آموزنده (كوتاه و طولاني) بنويسند و يا منبع و مأخذ براي داستان نگاران شوند و اطلاعات خود و قصه مشكلات و ناملايمات مردم را براي نوشتن در اختيار آنان بگذارند. ايوانف، مرغ دريا، عمو وانا، سه خواهر و باغ گيلاس از جمله داستان ها و نمايشنامه هاي معروف چخوف هستند.
سرود ملي ۲۱۰ ساله فرانسه
۱۵ ژوئيه سال ۱۷۹۵مجلس ملي فرانسه سرود «مارسييز» را كه ۳ سال پيش از آن توسط «روژه دوليس» ساخته شده بود، به عنوان سرود ملي آن كشور انتخاب كرد. روژه كه در ارتش انقلاب فرانسه «يك سرباز داوطلب» بود شعر و آهنگ اين سرود را در يك روز (روز ۲۵ آوريل ۱۷۹۲) در استراسبورگ به منظور تشويق سربازان و تهييج آنان كه عازم منطقه «راين» براي جلوگيري از حمله ارتش آلمان به فرانسه بودند ساخته بود و چون داوطلبان بندر مارسي هنگام بازگشت از آلمان به پاريس آن را مي خواندند به «مارسييز» معروف شد. ترجمه مضمون ابيات آغازين اين سرود جاويدان از اين قرار است: اجازه دهيد فرزندان وطن در اين روزهاي پرشكوه پرچم خونين انقلاب را همچنان در اهتزاز داشته باشند، جباران و ظالمان برضد ما هستند، هموطنان سلاح برداريد، خون ما بايد اين سرزمين را سيراب كند، عشق مقدس به وطن، آزادي، آزادي....

برگي از تاريخ
۳ رويداد دگرگون ساز در ۱۴ ژوئيه
۱۴ ژوئيه (روزي چون امروز) در طول تاريخ شاهد رويدادهاي مهمي بود كه برخي از آنها از اين قرارند: در سال ۱۰۹۹ ميلادي صليبيون بيت المقدس را تصرّف كردند.صليبيون اروپايي در ژوئن سال پيش از اين در سر راه خود به فلسطين، شهر انتاكيه را در جنوب غربي تركيه امروز تصرف و ساكنانش را قتل عام كرده بودند. محاصره بيت المقدس از هفتم ژوئن تا بعد از ظهر ۱۵ ژوئيه (۳۹ روز) طول كشيد. پيش از رسيدن صليبيون به بيت المقدس، فاطميون مصر آن شهر را از دست تركان سلجوقي خارج ساخته بودند. در سال ۱۹۰۰ نيروهاي اعزامي قدرت هاي وقت از جمله آمريكا و ژاپن منطقه «تيانشان» چين را تصرف كردند و خارجيان را از محاصره وطندوستان چيني، معروف به «مشتزنان» كه از مداخله بيگانگان در امور ميهنشان به جان آمده و قيام كرده بودند خارج ساختند. در سال ۱۹۳۴ كار كشيدن لوله نفت از موصل در عراق به ساحل لبنان (مديترانه) تكميل شد.
و اينك برگ امروز: ۱۴ ژوئيه ۱۷۸۹ آزادي خواهان فرانسوي زندان باستيل را كه محل نگهداري زندانيان سياسي و مخالفان نظام سلطنتي فرانسه بود و به مظهر استبداد شهرت داشت تصرّف، زندانيان را آزاد و در ساختمان آتش افكندند. با فتح باستيل، انقلابيون جرأت بيشتري به دست آوردند، در كار خود راسخ شدند و انقلاب فرانسه وارد مرحله شديد خود شد كه نظام سياسي اجتماعي نه تنها فرانسه بلكه ملل ديگر را دستخوش دگرگوني ساخت و از آن زمان ۱۴ ژوئيه «روز ملي» فرانسويان (معروف به روز آزادي) شده است.
۱۴ ژوئيه شاهد يك تغيير مهم ديگر نيز در طول تاريخ بود. در اين روز در سال ۱۹۵۸ يك كودتاي نظامي در عراق كه توسط عبدالكريم قاسم، ژنرال چپگراي عراقي با كمك ملي گرايان اين كشور صورت گرفت به نظام سلطنتي كوتاه مدت عراق كه دست ساز انگلستان بود پايان داد. ضمن اين كودتا، فيصل دوم پسر غازي پسر فيصل اول پادشاه هاشمي وقت، افراد خانواده اش و نيز نخست وزير عراق كشته شدند. دولت انگلستان كه در جريان جنگ جهاني اول بر قسمتي از خاورميانه از جمله عراق و فلسطين مسلّط شده بود با ساختن كشوري به نام ماوراءاردن يك امير زاده هاشمي حجاز را سلطان آن و پسر عمويش (فيصل اول) را سلطان عراق كرده بود، حال آن كه عراق قبلاً سلطنتي و به اين صورت كشوري مستقل نبود. تاريخ اين سرزمين و مسئله نفت انگليسي ها را به ايجاد عراق سلطنتي وادار كرده بود. زيرا كه عراق در طول تاريخ يك مركز قدرت در جهان بود و از آنجا بر قسمتي از جهان حكومت مي شد و در دست داشتن چنين سرزميني، براي انگليسي ها كه خواهان سلطه بر منطقه بودند، ايده آل بود. صدام حسين با تصرّف كويت و داشتن خيالات ديگر، درصدد احياء قدرت منطقه اي عراق بود ولي دير جنبيده بود و روزي به اين كار دست زد كه شوروي در حال فروپاشي بود و قدرتي ديگر باقي نمانده بود كه در برابر آمريكا قرار گيرد و رسيدن او را به هدف آسان سازد و...
از رويداد هاي مهم ديگر ۱۴ ژوئيه صدور اعلاميه مهندس آلفرد نوبل سوئدي در سال۱۸۶۷ بود كه روز بعد (۱۵ ژوئيه) قدرت انفجاري ديناميت را به معرض تماشاي عموم گذارد. وي سال پيش از آن «ديناميت» را اختراع كرده بود كه بر پايه اين اختراع ماده ويرانگر «تي.ان.تي» ساخته شد. «نوبل» كه تحصيلات خود را در رشته مهندسي و تخصص شيمي در روسيه به اتمام رسانده بود و از راه توليدات شيمياتي داراي ثروتي چشمگير شده بود، از آنجا كه احساسي لطيف داشت و دست به قلم بود، بعداً از اين كه «ماده منفجره» ساخته بود كه ممكن بود در كشتن و تخريب از آن استفاده شود دچار نوعي عذاب وجدان و عدم رضايت از خود شد و چون چاره اي به نظرش نمي رسيد سرانجام تصميم گرفت كه ثروت خود را وقف دادن جايزه به كساني كند كه در هر سال بزرگترين خدمت را به بشريت كرده باشند.
www.iranianshistoryonthisday.com

سربازهاي جمعه و ۹ فيلم ديگر در شبكه ويدئويي
شوراي  صدور پروانه  نمايش  برنامه هاي  ويديويي ، مجوز ورود ۱۰ عنوان  فيلم  را به  شبكه  نمايش  خانگي  صادر كرد.
روابط عمومي  معاونت  امور سينمايي  وزارت  ارشاد روز چهارشنبه  گزارش  داد: اين  آثار در قالب  فيلم  سينمايي  و مستند از كشورهاي  ايران ، هند، آمريكا و ايتاليا در شبكه  ويديويي  عرضه  مي شود.
«چند تارمو» ، «شاخه  گلي  براي  عروس » ، «سربازهاي  جمعه » ، «دزد ناشي » ، «چارلي  و ريك  را بكشيد» ، «قلب  من  مال  تو» ، «دلي  كه  دست  بردار نيست » ، «وظيفه  شناس » ، «جنگجو» و مستند «آموزش  گام  به  گام  سلاح  سرد نانچاكر» ديگر عنوان هاي  فيلم هاي  جديد شبكه  نمايش  خانگي  است .
برخي  از آثار ايراني  و خارجي  قيد شده  در فهرست  معاونت  سينمايي  پيشتر به طور گسترده  در شبكه  غيرمجاز پخش  شده  است .

نگارستان
جزا
از تشنگي لبهايش خشكيده بود ،مجبور شد خيابان يكطرفه را با پاي پياده طي كند تا به ايستگاه اتوبوس برسد. سر ظهر بود و آفتاب داغ بر وجودش مي تابيد. يك مرتبه اتوبوس را ديد كه در ايستگاه متوقف شد تمام نيرويش را جمع كرد و با پاهاي متورم شروع به دويدن كرد. وقتي دستش به در اتوبوس در حال حركت خورد راننده او را از درون آينه ديد اما توقف نكرد و سرعت گرفت. زن از روي ناتواني و از شدت گرما روي لبه جدول نشست ولي همچنان دستش را به طرف راننده تكان مي داد و او همچنان كه از آينه زن را مي ديد لبخندي  زد و زير لب گفت: «بدو تا پاهات آب بندي شه!»
مرد وقتي شب براي ديدن مادرش رفت او در بستر خوابيده بود و پايش را گچ گرفته بودند هراسان پرسيد مادر چي شده؟
مادر پاسخ داد: بعدازظهري اومدم سوار تاكسي بشم همينكه آمدم در را باز كنم راننده پاشو گذاشت روي گاز و رفت! ديگه چيزي نفهميدم. چشم كه باز كردم، ديدم توي بيمارستانم.
البته من به اون راننده نفرين نكردم فقط گفتم از همون دستي كه صبح دادي الهي بعدازظهر پس بگيري.
ناهيد اشكبوس

پاسخ به پرسش پزشكي
۲ پاسخ
دكتر روزنفلد به دو پرسش به اين شرح پاسخ داده است:
علائم كمبود ويتامين «اي» در بدن، ضعف ماهيچه و گرفتگي آنها، تورم قوزك پا و شكم و صورت است. ويتامين «اي» در بيشتر مواد غذايي موجود است و به صورت دارو هم در داروخانه ها به دست مي آيد ولي بايد دقت كرد كه ساخت كارخانه اي معتبر باشد.
تاكنون گزارشي انتشار نيافته كه وازكتومي كه يك عمل جراحي كوچك در مورد مردها براي جلوگيري از توليد بچه اضافي است عوارض نامطلوب داشته باشد. طبق يك آمار، هرسال به طور متوسط ۴ ميليون مرد در جهان متوسل به اين عمل مي شوند.

گزارش كنفرانس هنر معاصر ايران در آكسفورد
در مراسم افتتاحيه كنفرانس هنر معاصر ايران: مدرنيته و هنرمندان ايران، كه در روز دوشنبه ۲۰ تيرماه در كالج كلاگ دانشگاه آكسفورد برگزار شد، پروفسور جيمز آلن استاد هنر شرق ضمن اشاره به رابطه تاريخ هنر غني ايران با هنر معاصر به ضرورت اين كنفرانس اشاره كرد و طي سخنان كوتاهي با اعلام برنامه هاي اين كنفرانس از حضور شخصيت هاي علمي و هنري و دست اندركاران اين همايش تشكر كرد.
به گزارش روابط عمومي موزه هنرهاي معاصر تهران در افتتاحيه اين كنفرانس دو روزه علاوه بر پروفسور جيمزآلن استاد هنر شرق و دكتر عليرضا سميع آذر سرپرست موزه هنرهاي معاصر تهران كه در سخناني از برگزاري اين كنفرانس سخن گفتند، دكتر حميد كشميرشكن دانشجوي فوق دكتراي كالج سنت گراس دانشگاه آكسفورد و هماهنگ كننده كنفرانس ضمن اشاره به ضرورت اين كنفرانس به اين نكته اشاره كرد كه غالباً نگاه به هنر اسلامي، به هنر كلاسيك اسلامي معطوف بوده و به هنر معاصر كمتر توجه شده است.
هنرمندان ايران با حداقل دسترسي به اطلاعات با استراتژي هاي جديد، بيان هنري را در مذاكرات و ممارست هاي شجاعانه به دست آوردند.
خانم رزعيسي، كارشناس هنرهاي تجسمي و فيلم خاورميانه و شمال آفريقا نيز گفت: امروز، هنرمندان ايراني با بهره مندي از آزادي و خلاقيت روح بخش به مكاشفه و بازنمايي تناقضات پيچيده نهفته در جامعه مي پردازند كه براساس ارزش هاي سنتي و قوانين ديرينه مذهبي استوارند اما از نوگرايي گريزي ندارند.
همچنين در اين كنفرانس آمنه مليك يكي ديگر از سخنرانان گفت: تعدادي از هنرمندان زن ايراني در محيطي دور از فضاي پيچيده سياسي پس از انقلاب ايران، در آثار خود از هويت ايراني سخن مي گويند. بدين  ترتيب، مسئله دور از انتظاري كه در اين ميان براي مخاطبان آنان به وجود آمده اين است كه اشكال گوناگون ترسيم شده توسط اين هنرمندان به جاي اين كه از ديگر هنرمندان ايراني تاثير پذيرند، با توجه به هنر معاصر بين المللي شكل گرفته اند.

بهارستان
جمله عوام بر آنند تا يكي با دو كنند، جمله خواص بر آن تا هزار بار يكي آرند.
رساله ي عرفاني -احمد غزالي

فرانسه حقوق پخش جهاني يك فيلم كوتاه ايراني را خريد
حقوق  پخش  جهاني  و تلويزيوني  فيلم  كوتاه  بالاي  درخت  توت  ساخته  بابك  سراب توسط شركت  ام  كي  ۲ فرانسه  خريداري  شد.
افق  فيلم  تهيه كننده  اين  اثر كوتاه  گزارش  داد: فيلم  بالاي  درخت توت  نخستين  اثر كوتاه ايراني  است  كه  توسط يك  شركت  معتبر پخش  جهاني  خريداري شد.
شركت  ام  كي  ۲ كه  در عرضه  و پخش  فيلم هاي  بلند سينمايي  فعاليت  دارد، پيشتردر جشنواره  كن  ۲۰۰۳ حقوق  فيلم  يك  شب  ساخته  نيكي  كريمي از آثار ايراني حاضر در اين  رويداد بين المللي  را خريداري  كرد.

كيهان كلهر در جاده ابريشم ۲۰۰۵
گروه ادب و هنر: كيهان كلهر نوازنده و آهنگساز نامي كه پيش از اين نيز همكاريهاي مشتركي را با نوازندگان شاخصي چون شجاعت حسين خان هندي داشت در پروژه جاده ابريشم كه از دوشنبه هفته آينده در ژاپن شروع مي شود، به اجراي برنامه خواهد پرداخت.
كلهر در گفت و گويي با همشهري ضمن اعلام اين خبر گفت: در فستيوال ناگوياي ژاپن كه از ۱۸ تا ۲۰ جولاي در ژاپن برگزار مي شود هشت برنامه مختلف را به اتفاق سه آهنگساز ديگري كه از كشورهاي جاده ابريشم هستند، اجرا خواهيم كرد.
كلهر از يكم ماه بعد نيز در قالب همين پروژه كه سرپرستي آن را يويوماي ژاپني ( آهنگساز نوازنده طراز جهاني ويلن ) بر عهده دارد به آمريكا خواهد رفت و در فستيوال موسيقي لس آنجلس در يك استاديوم ۲۵ هزار نفري به اجراي موسيقي خواهد پرداخت.
كلهر در اين برنامه ها موسيقي فيلمي را كه براي تازه ترين فيلم تهيه شده در شبكه ان.اچ.كي ساخته ( به اتفاق يك موزيسين چيني ) اجرا خواهد كرد.
موسيقي فيلم قبلي كه ۲۵ سال قبل از سوي همين شبكه ساخته شده بود را گيتارو ساخته بود.
از كلهر در پروژه قبلي جاده ابريشم قطعه قطعاتي از كلهر و سه آهنگساز ديكر از كشورهايي كه در پروژه جاده ابريشم هستند شبهاي فيروزه اي نيشابور را ساخته بود.

۵۰ فيلم كوتاه در نمايشگاه فرهنگ فاطمي
هنرجويان هنرستان و مركز پيش دانشگاهي هنر سوره دختران تهران، با حضور ۵۰ فيلم كوتاه و ۳۰ اثر گرافيكي در نمايشگاه فرهنگ فاطمي شركتي فعال داشتند.
به گزارش گروه فرهنگ و هنر مهر اين نمايشگاه كه به منظور ايام سوگواري و شهادت ام الائمه حضرت فاطمه زهرا (س ) و با حضور هنرمندان جوان از كليه نقاط كشور برگزارشد، هنرجويان سوره با ساخت بيش از ۵۰فيلم كوتاه با مضامين هنر متعهد، مسايل زنان، خدا محوري و... توانستند در نمايشگاه فرهنگ فاطمي حضوري فعال داشته باشند كه تعدادي از اين فيلم ها در ايام شهادت حضرت زهرا (س ) براي علاقمندان به آن حضرت در فضايي كاملا روحاني به نمايش گذاشته شد.
همچنين در اين نمايشگاه ۳۰ اثر گرافيكي در زمينه هاي طراحي، نقاشي، گرافيك و تصويرسازي به نمايش گذاشته شد.

دومين جشنواره سراسري تئاتر معلولان برگزار مي شود
مهر : با هدف توزيع يكسان امكانات و فرصت هاي هنري و فرهنگي ميان اقشارمختلف و تقويت استعدادهاي توان يابان جامعه دومين جشنواره سراسري تئاتر معلولان از سوي سازمان بهزيستي و با حمايت و همكاري سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران از ۲۵ تا ۲۸ تيربرگزار مي شود.
معاون هنري سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران با اعلام اين خبر، برگزاري چنين جشنواره هايي را اقدامي ضروري درراستاي تامين حقوق شهروندي برشمرد.
دكترحسين جعفري با بيان اينكه بهره مندي ازهنرحق تمامي مردم است گفت: تئاترمي تواند بهترين وسيله جهت تامين نيازهاي روحي - رواني معلولان وشكل گيري هويت اجتماعي وفرهنگي آنان باشد.
وي همچنين با اشاره به جايگاه ويژه اوقات فراغت براي معلولان افزود: دربرنامه هاي تابستاني سازمان فرهنگي هنري شهرداري سعي كرده ايم با برنامه ريزي صحيح سهمي شايسته به معلولان اختصاص دهيم.
وي با بيان اينكه تئاترمي تواند به عنوان يك شيوه درماني مورد توجه مسئولان قرارگيرد گفت: هنرنمايش با فراهم سازي شرايط براي بروزتوانمندي ها، خلاقيت ها واستعدادهاي معلولان نقش بسزايي درايجاد سازگاري معلولان درمقابل دشواري هاي زندگي ورفع مشكلات آنان دارد.
فرهنگسراي دانشجو واقع درخيابان سيد جمال الدين اسدآبادي، خيابان ،۲۱ بوستان شفق، دردومين جشنواره سراسري تئاترمعلولان ميزبان تمامي علاقمندان است.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


گشتي در دنياي خبرها
كتاب سرنوشت زباله ها
واشنگتن: يك نويسنده و روزنامه نگار آمريكايي با زندگي در مراكز دفن زباله و عبور از كانال هاي فاضلاب اقدام به نوشتن يك كتاب قطور كرده است. وي براي مدتي طولاني مسير زباله ها و نخاله هاي خانگي را از مبداء تا مقصد طي كرد و بعد به نوشتن تجربيات خود پرداخت.
در اين كتاب اعلام شده، هر شهروند آمريكايي به طور متوسط در هر سال
۳۱/۱ تن زباله توليد مي كنند كه ۲۷ درصد آن بازيافت، ۷/۷ درصد سوزانده و ۶/۶۵ درصد بقيه دفن مي شود.
عذرخواهي در رستوران
پكن: يك رستوران در شمال چين تنها درصورت عذرخواهي مشتريان ژاپني خود به آنها سرويس مي دهد.
براساس قانون اين رستوران، هر مشتري ژاپني كه قصد ورود به اين مكان را داشته باشد ابتدا بايد از اينكه كشورش از سال ۱۹۳۱ تا ۱۹۴۵ بخشي از خاك چين را اشغال كرد عذرخواهي كند، در غير اين صورت حق صرف غذا را نخواهد داشت.
البته تاكنون حتي يك مشتري ژاپني هم به اين مكان مراجعه نكرده است.
فرار نافرجام از كف اتوبوس
نيويورك: دو زنداني كه قصد فرار از كف اتوبوس دادگاه را داشتند توسط ماموران دستگير شدند.
هنگامي كه اين دو زنداني با اتوبوس روانه دادگاه بودند، به دور از چشم مامور داخل اتوبوس، كف وسيله نقليه را باز كردند و خود را روي زمين انداختند.
اما دو مامور پليس كه در خيابان مشغول قدم زدن بودند با مشاهده اين صحنه به تعقيب زندانيان فراري پرداختند و آنها را دستگير كردند. البته دو زنداني بر اثر بيرون افتادن از اتوبوس مجروح شدند.
خلع سلاح با ويلچر
آركانزاس: يك پيرمرد ۷۳ ساله به جرم اقدام به خلع سلاح كردن يك مامور پليس در دادگاه محاكمه خواهد شد.
اين پيرمرد كه از ويلچر موتوردار استفاده مي كرد چندين بار قصد داشت با ويلچر، مامور پليس را نقش بر زمين كند و او را خلع سلاح نمايد. البته پيرمرد يك بار موفق به سرنگون كردن مامور شد اما مامور با استفاده از سلاح شوك آميز خود، پيرمرد را وادار به عقب نشيني كرد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۳و ۱۰ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۲۰ و۴۲ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۴ و ۱۷ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶

بر ديوار نگارخانه ها
* نگارخانه فلاح زاده: نمايشگاه نقاشي گروهي / از ۲۴ تا ۲۹ تير/ سعادت آباد، خيابان پنجم، پلاك ۲ / تلفن: ۲۳۵۹۳۰۸
*نگارخانه نوا: نمايشگاه نقاشي گروهي از هنرجويان آتليه سيب آبي به سرپرستي حسن نيشكري ۲۴ تا ۲۹ تير/ خيابان مقدس اردبيلي، خيابان ب، كوچه چهارم، پلاك ۱/۱۲/ تلفن: ۲۰۴۷۷۸۹
*نگارخانه طياري: نمايشگاه نقاشي گروهي از بانوان / ۲۴ تا ۲۹ تير/ سعادت آباد، خيابان علامه طباطبايي جنوبي، كوچه ۲۴ غربي، شماره ۴ / تلفن: ۲۰۹۷۳۸۸
* نگارخانه مهرين: نمايشگاه نقاشي  هانيبال الخاص و ليلا ثمري/ ۲۵ تا ۳۰ تير/ كوي نصر، خيابان فاضل غربي، پلاك ۲۱/ تلفن: ۸۲۴۰۹۴۶
* نگارخانه شيرازي: نمايشگاه سياه قلم نداميران زاده/ ۲۴ تا ۲۹ تير/ بلوار آفريقا، بالاتر از چهار راه جهان كودك، خيابان پديدار، ساختمان شهروز/ تلفن: ۸۸۸۶۳۳۴
* گالري كمال الملك: نمايشگاه نقاشي محمدعلي حدت/ ۲۴ تير تا ۶ مرداد/ خيابان پاسداران، نبش گلستان سوم، ساختمان شماره يك/ تلفن: ۲۵۴۴۱۰۲
* گالري گلستان: نمايشگاه عكس ارشيا كياني/ ۲۴ تا ۳۰ تير/ خيابان دروس، شهيد كماسايي، شماره ۴۲/ تلفن: ۲۵۴۱۵۸۹
* نگارخانه ماه: نمايشگاه نقاشي و مجسمه ۵۰ هنرمند/ ۲۶ تير تا ۸ مرداد/ ۱۰ مراداد تا ۱۴ شهريور: روزهاي زوج/ خيابان آفريقا، بلوار گلستان، پلاك ۸۹/ تلفن: ۲۰۴۵۸۷۹

گل و گياه
كامليا
002193.jpg
نام علمي: Camellia japonica Nuccios pearl
خانواده: THEACEAE
واريته اي با گل هاي صورتي اركيده اي كه گلبرگهاي خارجي آن پررنگترند. قطر گلها ۵/۵ سانتي متر بوده و اواخر زمستان تا اواسط بهار ظاهر مي شوند. دوره گلدهي آن طولاني و جهت كاشت در گلدانهاي بزرگ مناسب است.
نيازها: مكان آفتابي، خاك داراي زهكشي خوب با PH خنثي تا اسيدي، در فصل رشد و گلدهي كوددهي انجام شود. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۰- درجه سانتي گراد است.
ازدياد: از طريق قلمه نيمه رسيده از اواسط تابستان تا اوايل زمستان و يا پيوندزدن از اواخر زمستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |