پنجشنبه ۲۳ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۴۷ - Jul 14, 2005
وزير كشور: اگر به مردم اعتماد شود
خود را خوب نشان مي دهند
فارس: عبدالواحد موسوي لاري گفت: آنجا كه به مردم اعتماد شود مردم خود را خوب نشان مي دهند. مشكل در نگاه هاي بي اعتمادي به مردم است و مشكل از مردم نيست.
وزير كشور عصر ديروز در مراسم اختتاميه نخستين جشنواره طرح هاي برگزيده روستايي كشور كه با همكاري سازمان شهرداريها و ده ياري ها و سازمان ملل متحد برگزار شده بود، با تقدير از مسئولان اين سازمان گفت: تلاش شما موجب به بار نشستن برنامه هاي مورد نظر دولت اصلاحات و تحقق يكي از زيباترين جلوه هاي انقلاب شكوهمند اسلامي شده است.
موسوي لاري ادامه داد: افرادي با تدبير، تلاش و نوآوري نشان دادند كه مي توان با خلاقيت و ابتكار، خيلي از نشدني ها را شدني كرد و كارهاي پيچيده را با علاقه و عشق خدمت به مردم محقق ساخت.
وي افزود: در ميان همه تلاش ها و فعاليتهايي كه در جهت باورداشت مردم در ۸ سال گذشته صورت گرفت، شكل دهي ده ياري ها و توجه به مديريت روستايي يكي از برجسته ترين كارها بود.
وزير كشور خاطرنشان كرد: بيش از ۳۵ تا ۴۰ درصد جمعيت ما در توليدي ترين نقاط كشور سكونت دارند، نقاط جمعيتي اي كه تامين كننده نياز خود و درصد باقيمانده جامعه هستند.
موسوي لاري با بيان اينكه روستاها طبيعت زنده و شهرها به آنها وابسته هستند، تصريح كرد: متاسفانه اين قطعه از قشر كشور كمتر مورد توجه قرار گرفته است.
وي خاطرنشان كرد: توليد و رفع نياز كشور كار اين اقشار پرتلاش جامعه است، آنان كم هزينه ترين مردم با بيشترين ثمردهي هستند.

وزير آموزش و پرورش:
صندوق ذخيره فرهنگيان به اطلاع رساني شفاف نياز دارد
ايسنا: وزير آموزش و پرورش در گردهمايي روساي سازمان هاي آموزش و پرورش گفت: صندوق ذخيره فرهنگيان عليرغم محدوديت هاي بسيار توانسته است عملكرد و فعاليت هاي بسيار خوبي را در راستاي سوددهي به اعضا داشته باشد ليكن نياز به اطلاع رساني وسيع تر و شفاف تر دارد.
مرتضي حاجي افزود: در سال هايي كه داراي تورم ۲۴ درصدي بوده ايم، اين صندوق ۱۷ تا ۱۸ درصد سود دارد كه نمايانگر موفقيت آن است.
وزير آموزش و پرورش تأكيد كرد: هر چند نياز به صندوق ذخيره فرهنگيان به عنوان جايي براي تامين نياز افراد نگاه كرد اما صندوق ذخيره فرهنگيان بايد در پروژه هاي دو منظوره فعال شود.پروژه هايي كه علاوه بر سودآوري، داراي خدمات رفاهي بوده و بسيار شفاف و عيان براي اعضاء تشريح شود.
وزير آموزش و پرورش با اشاره به دريافت تقدير وزارت آموزش و پرورش از رئيس جمهوري به سبب تلاش در جهت گسترش و تقويت فناوري اطلاعات از تلاش هاي زنده ياد مهندس علاقه مندان ياد كرد و گفت: مرحوم مهندس علاقه مندان براي طرح توسعه IT در مدارس زحمات جدي و پيگيرانه اي را كشيد كه جاي قدرداني دارد.

مصوبه مهم شوراي عالي آموزش و پرورش
درباره دانش آموزان پيش دانشگاهي
گروه علمي فرهنگي: شوراي عالي آموزش و پرورش با الحاق تبصره اي به ماده ۱۵ آيين نامه آموزشي دوره پيش دانشگاهي وضعيت غائبين موجه در امتحانات جبراني را مشخص كرد.
به گزارش روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش طبق اين تبصره، دانش آموز يا داوطلب آزاد دوره پيش دانشگاهي كه در امتحانات جبراني نيمسال اول (اسفند ماه) يا امتحانات جبراني نيمسال دوم (تيرماه) با عذر موجه غايب باشد در صورت درخواست دانش آموز، داوطلب آزاد و يا ولي وي مدير واحد آموزشي مجاز است حداكثر تا دو هفته پس از آخرين امتحان از درس يا دروس مربوط با رعايت ضوابط امتحان به عمل آورد.

وزارت بهداشت ليست ۲۵ قلم كالاي غيرمجاز را اعلام كرد
ايسنا: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي مصرف اقلام كالاهاي ذيل را غيرمجاز اعلام كرد. به گزارش سرويس بهداشت و درمان خبرگزاري دانشجويان ايران، اسامي اين كالاها به شرح ذيل است:
۱- ضد عفوني كننده- زداينده رسوبات، دور كننده حشرات با نام تجاري آبين
۲- كلوچه زنجبيلي با نام تجاري شيرين خوشكام و سوغات قوچان
۳- پودر بهداشتي با نام تجاري نير به شماره ثبت  ۶۵۴۵
۴- كيك اسفنجي با نام تجاري روز برادران با شماره پروانه ۲۳۸
۵- بسته بندي انواع حبوبات و سويا با نام تجاري گلدانه
۶- بسته بندي انواع حبوبات و جو پوست كنده با نام تجاري آفتاب گردان
۷- بسته بندي انواع حبوبات، پودر نارگيل و خلال بادام با نام تجاري مادر نيشابور
۸- بسته بندي انواع حبوبات، ادويه جات با نام هاي تجاري تكدانه نيشابور ورامين
۹- انواع حبوبات با مارك تجاري بهپاك
۱۰- پودر گلپر، پودر آويشن، گرد ليمو، فلفل قرمز و آرد برنج با نام تجاري ضامن قند شكسته با نام تجاري رابطه
۱۱- آلوچه با نام تجاري رامس كوهيلي و تك ستاره
۱۲- حلوا ارده بسته بندي شده با كد بهداشتي جعلي ۸۳۴/۱۷ و ۸۳۰/۱۷ و حلوا ارده با قوطي هاي فلزي با درب easy open با كد بهداشتي ۸۳۴/۱۷ توليدي شركت فرآورده هاي غذايي اردكان
۱۳- لواشك فرشته به شماره پروانه ساخت جعلي ۲۵۳۲۱
۱۴- لواشك سخاوت به شماره پروانه ساخت جعلي  ۸۹۵۴
۱۵- كيك و كلوچه دلفروز
۱۶- كيسه پخت با مارك بريانك به شماره ۰۰۹/۲۱ (به جهت منقضي شدن تاريخ اعتبار در ۱۵/۲/۸۳)
۱۷- بسته بندي انواع حبوبات، ادويه جات و سبزيجات خشك با مارك مزرعه سبز
۱۸- پاكت فريزر با مارك پرساله به شماره كد بهداشتي جعلي ۲۱۷۱۶
۱۹- پاكت فريزر با مارك گلها
۲۰- پاكت فريزر با مارك لاله كدكس با كد بهداشتي باطل شده به شماره ۲۰۱/۱۲ط
۲۱- قند حبه، قند خرد شده و قند كله با مارك قند كامو به شماره پروانه بهره برداري صنايع ۱۳۱۷۴۹۸/۲۱۵۷۶/۱۰۴
۲۲- آبليمو با مارك كامل
۲۳- آلوچه با نام تجاري ملت
۲۴- آلوچه تك ستاره
۲۵- زغال اخته، آلوچه با نام تجاري گلها به شماره ساخت جعلي ۹۵۲۳
بنا به اين گزارش كليه دانشگا ه هاي علوم پزشكي سراسر كشور موظفند در صورت مشاهده اين محصولات در مراكز عرضه، اقدامات قانوني لازم را اعمال كنند.

از سوي سازمان تامين خدمات درماني نيروهاي مسلح
آيين نامه چگونگي ارائه خدمات درماني به كاركنان
وظيفه و عائله تحت تكفل آنها ابلاغ شد
آيين نامه چگونگي ارايه خدمات درماني به كاركنان وظيفه و عائله تحت تكفل آنها ابلاغ شد.به گزارش ايسنا، بر اين اساس سازمان تأمين خدمات درماني نيروهاي مسلح وابسته به وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح موظف است كليه كاركنان وظيفه و عائله تحت تكفل آنها را در صورتي كه تحت پوشش هيچيك از سازمانهاي بيمه گر نباشند، تحت پوشش خدمات بيمه درماني قرار دهد.
بيمه شدگان نيز از خدمات سرپايي، اورژانس و بستري تمامي بيمارستانها و مراكز درماني طرف قرارداد برخوردار مي شوند.
به گزارش ايسنا، كليه درمانگاههاي پادگانها و مراكز نظامي موظفند خدمات سرپايي و اورژانس را به كليه كاركنان وظيفه اعم از بيمه شده و بيمه نشده ارايه كنند.
همچنين حق بيمه سرانه درمان كاركنان وظيفه و عائله تحت تكفل آنها (بيمه اوليه) مانند حق سرانه بيمه درمان كاركنان پايور و عائله تحت تكفل آنهاست كه همه ساله بر اساس آماري كه وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح ارايه مي كند، توسط سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور در لايحه بودجه سالانه براي سازمان منظور خواهد شد.
براساس تصويب هيأت دولت سهم بيمه كاركنان وظيفه و عائله تحت تكفل آنها معادل يك پنجم حق بيمه سرانه است كه توسط يگان محل خدمت از حقوق ماهانه آنها كسر و به حساب سازمان واريز مي شود و پرداخت بقيه حق بيمه سرانه بر عهده دولت است.عائله تحت تكفل كاركنان وظيفه در طول مدت خدمت دوره ضرورت سرپرست، همانند عائله تحت تكفل كاركنان پايور نيروهاي مسلح تحت پوشش بيمه درماني سازمان هستند و به اين افراد دفترچه بيمه درماني كه مدت اعتبار آن تا پايان خدمت دوره ضرورت سرپرست قابل تمديد است تحويل و در صورت مكانيزه شدن سيستم ارايه خدمات درماني در سازمان، دفترچه درماني در ابتداي شروع خدمت براي كل مدت دوره ضرورت تحويل داده مي شود.
نيروهاي مسلح و وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح نيز موظف شده اند در زمان تحويل كارت پايان خدمت دوره ضرورت به كاركنان وظيفه، دفترچه درماني آنها و عائله تحت تكفل را دريافت كنند و به سازمان تحويل دهند.
همچنين ادامه درمان قيود خدمتي كاركنان وظيفه مانند بيماري و مجروحيت ناشي از اجراي مأموريت و خدمت، تا زماني كه به تشخيص شوراي پزشكي نيروي مربوط، مشكل آنها از نظر درماني مرتفع شود، بر عهده سازمان است و دفترچه بيمه درمان اين افراد در قبال پرداخت حق بيمه سرانه تا پايان دوره درمان اعتبار خواهد داشت.
به گزارش ايسنا، مراكز آموزش كاركنان وظيفه در نيروهاي مسلح و وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح موظفند پس از پذيرش كاركنان وظيفه با ارسال يك برگ از دفترچه آماده به خدمت آنان با رعايت سلسله مراتب سازماني، با سازمان هماهنگي لازم را جهت صدور دفترچه درماني كاركنان وظيفه و عائله تحت تكفل به عمل آورند به طوري كه حداكثر ظرف دو هفته از تاريخ درخواست، دفترچه بيمه درماني صادر شود.
از سوي ديگر يگان محل خدمت كاركنان وظيفه موظف است با رعايت سلسله مراتب سازماني براي صدور دفترچه خدمات درماني شخص و عائله تحت تكفل وي كه قبلاً دفترچه درماني دريافت نكرده اند، هماهنگيهاي لازم را با سازمان به عمل آورد.
دستورالعملهاي مورد نياز اين آيين نامه پس از تهيه توسط سازمان ظرف سه ماه به تصويب شوراي عالي سازمان تأمين خدمات درماني نيروهاي مسلح مي رسد و با امضاي وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح و با رعايت سلسله مراتب سازماني ابلاغ مي شود.

در نشست پژوهشي ادبيات و فرهنگ عنوان شد:
ادبيات و رمان متوني آسيب شناسانه
براي تحول اجتماعي هستند
گروه علمي فرهنگي: سلسله نشست هاي تخصصي پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در دهمين نشست خود، موضوع «فرهنگ و ادبيات» را مورد بررسي قرار داد.
به گزارش خبرنگار همشهري در اين نشست محمدرضا گودرزي مجري طرح پژوهشي «بازتاب سياست در ادبيات داستاني ايران از سال ۱۳۷۸ تا پايان آبان ماه ۱۳۸۴» با بيان اين كه سياست و ادبيات رابطه دروني پيچيده اي دارند، گفت: سياستمداران بايد از برخورد مقتدرانه و آمرانه با آثار ادبي پرهيز كنند.
وي گفت: برخورد آمرانه با آثار ادبي به جاي بازتاب مناسب وضعيت جامعه، آن را به سوي ناكارآمدي و بيان تلويحي پيش مي برد.
اين پژوهشگر همچنين معتقد است كه براي رقابت با فرآورده هاي فرهنگي (منجمله آثار ادبي) ساير كشورهاي جهان و ايفاي نقش مناسب خود در جهاني شدن فرهنگ، لازم است به آثار نويسندگان ايراني، حتي اگر منتقد گفتمان غالب هستند توجهي ويژه مبذول داشت و در رفع موانع نشر آنها تلاش كرد.
گودرزي با بيان اينكه متون ادبي در هر برهه از تاريخ رابطه اي اندام وار با وضعيت اجتماعي و فرهنگي همان دوره تاريخي دارد، تصريح كرد: كنش و واكنش ادبيات امري اجتناب ناپذير است.
در ادامه اين نشست دكتر بهزاد بركت نيز طي سخناني اظهار داشت: رمان يك متن آسيب شناسانه است كه زمينه تحول اجتماعي را فراهم  مي كند.
اين پژوهشگر مطالعه ژرف و نقادانه تاريخ و فرهنگ ايران را به عنوان الزام كار هنري مورد توجه قرار داد و گفت: هويت هر ملت لايه هاي ناآگاه، پنهان و پيچيده اي دارد.
وي تلاش جدي رمان نويسان جهت شناخت مختصات هويت و تعهد اجتماعي _ سياسي پنهان را مورد توجه قرار داد و گفت: از طريق شناخت سنت ادبي ايران و غرب مي توان به گسترش تجربه هنري پرداخت.
بركت همچنين گفت: شناخت پيچيدگي هاي رمان به عنوان شرط بنيادي، پرداختن به رمان هاي پيش از انقلاب، مطالعه انواع ديگر ادبي، به ويژه شعر و هويت شناسي بر بستر داستان كوتاه از يافته هاي خود پژوهش است. وي از جامعه امروز ايران به عنوان جامعه اي دچار تحول ياد كرد و گفت: شناخت يگانه رسالت اخلاقي رمان است.
همچنين در اين نشست دكتر اميد علي احمدي بهبود وضعيت ادبيات داستاني در ايران را در گرو دادن مجوز فعاليت به انجمن هاي ادبي غيردولتي دانست و افزود: راه اندازي انجمن هاي ادبي غيردولتي تأثير بسياري در نقد نشر سرمايه گذاري، جريان سازي فرهنگي و افزايش سرمايه گذاري فرهنگي خواهد داشت.
دكتر احمدي اظهار داشت: همه انواع آثار ادبي تا زماني كه به نيازي واقعي در جامعه پاسخ مي دهند بايد اجازه نشر داشته باشند.
وي معتقد است كه دستكاري هاي مستقيم دولت عرصه را براي گسترش نوعي از ادبيات عامه پسند كه تقريباً فاقد ارزش ادبي _ اجتماعي و آموزشي است هموار مي كند.
دكتر احمدي سپس به ارايه پژوهش خود با عنوان مصرف ادبي ايرانيان در فاصله  سال هاي ۶۸ تا ۸۲ پرداخت و گفت: براي بهبود ادبيات داستاني بايد امكان مطالعه و نقادي آثار ادبي در كلاس درس داده شود، منتقدان به آثار عامه پسند نيز توجه كنند و اين آثار را نقد كنند. وي سپس خواستار كمك به آثار نخبه گرا در نشر شد و گفت: اين كمك مي تواند به آثاري تعلق گيرد كه انجمن هاي ادبي آنها را واجد ارزش ادبي ارزيابي كرده باشند.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |