پنجشنبه ۲۳ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۴۷ - Jul 14, 2005
پليس انگليس: عاملان انفجارهاي لندن كشته شده اند
002184.jpg
ايسنا: مقامات رسمي اظهار داشتند، شواهد جديد حاكي از آن است كه چهار بمب گذار انتحاري از جمله دست كم سه انگليسي پاكستاني الاصل، انفجارهاي لندن را انجام داده اند كه احتمالا همه آنان در جريان انفجارها جان باخته اند.
به گزارش آسوشيتدپرس، دوربين هاي تجسسي عكس اين افراد را هنگامي كه فقط  ۲۵ دقيقه قبل از انفجارها به لندن رسيده بودند ضبط كرده اند.
پليس انگليس به شش خانه در شهر ليدز حمله كرد تا مواد منفجره و فايل هاي كامپيوتري را در آنجا جستجو كند تا زواياي بيشتري از اولين بمب گذاري انتحاري در اروپاي غربي آشكار شود.
پليس يك مرد را كه گفته مي شود از اقوام يكي از بمب گذاران مظنون است، دستگير كرد.
يكي از اعضاي شوراي شهر ليدز گفت كه حداقل سه تن از بمب گذاران حوادث لندن انگليسي پاكستاني الاصل بوده اند.
گمان مي رود يكي از بمب گذاران شهزاد تنوير ۲۲ ساله عاشق ورزش كريكت و فارغ التحصيل رشته علوم بوده و ديگري يك نوجوان بوده است.
روزنامه تايمز نيز در سايت اينترنتي خود نوشت: تنوير حاسب حسين  ۱۹ ساله و محمد صديق خان  ۳۰ ساله، پدر يك نوزاد هشت ماهه، عاملان اين بمب گذاري بوده اند.به نوشته اين روزنامه، پليس همچنان به دنبال شناسايي چهارمين بمب گذار است.
تايمز بدون اشاره به منبعي در اين زمينه نوشت: گمان مي رود كه مغز متفكر حملات و حاملان بمب بيشتر از اينها باشند.
پليس هنگام حمله به ليدز يك محل ساخت بمب پيدا كرد و حدود۳۰ تن را از يك مسجد، يك مركز درماني و يك خانه سالمندان در محله بارلي اين شهر تخليه كرد. اين افراد با يك ماشين اجاره اي به لوتون واقع در ۳۰ مايلي لندن رفته اند و سپس با يك قطار به ايستگاه گينك كراس رفته اند.
دوربين هاي مداربسته نشان داده اند كه هر چهار تن ساعت  ۳۰/۸ صبح پنجشنبه  يعني  ۲۰ دقيقه قبل از انفجارها وارد اين ايستگاه شده اند.
در همين حال پليس انگليس اعلام كرد: ۱۱ تن از قربانيان انفجارهاي روز پنج شنبه لندن شناسايي شده اند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از لندن، سخنگوي پليس انگليس ديروز با اعلام اين خبر اظهار داشت هشت پرونده تحقيق گشايش خواهد يافت كه شامل مرگ دو تن از كاركنان شهرداري نيز مي شود.
اين در حالي است كه طبق جديدترين آمار، شمار كشته شدگان انفجارهاي روز پنج شنبه در لندن ۵۲ نفر اعلام شده است.
از سوي ديگر پليس  انگليس  سه شنبه  شب  شوراي  مسلمانان  انگليس  را در جريان  دست  داشتن مسلمانان  افراطي  در بمب  گذاريهاي  لندن  قرار داده  است .
اين  اقدام  پليس  كه  پس  از چند ساعت  عمليات  جستجو در منازل  متعلق  به عوامل  بمب گذار در منطقه  يوركشاير صورت  گرفت ، مقدمه اي  براي  آماده سازي  افكار عمومي جهت  اعلام  هويت  بمب گذاران  لندن  ارزيابي  مي شود.
رئيس  شوراي  مسلمانان  بريتانيا در پي اطلاع  يافتن  از دست  داشتن  چند جوان افراطي  مسلمان  در بمب  گذاريهاي  لندن  ابراز تاسف  كرد.
اقبال  سكراني  به  بي .بي .سي  گفت : متاسفانه  مقامهاي  پليس  به  من  اطلاع داده اند كه  چند تن  از جوانان  ما در حادثه  هولناك  بمب گذاريهاي  هفته  گذشته كه  منجر به  كشته  شدن  تعدادي  از افراد بي گناه  شد، شركت  داشتند.
وي  با شوك  آور توصيف  كردن  خبر دريافتي  افزود: ما بار ديگر بر محكوميت چنين  اقدامات  غيرانساني  تأكيد كرده  و از اقدام  پليس  براي  كشاندن  عوامل اين  گونه  اقدامات  به  پاي  ميز عدالت  حمايت  مي كنيم .
سكراني  تأكيد كرد: اينگونه  اقدامات  خشونت  بار به  هيچ  وجه  با دستورات آيين  اسلام  همخواني  ندارد.
ابراز نگراني اتحاديه اروپا نسبت
به حملات تلافي جويانه
عليه مسلمانان
خوزه  مانوئل  باروسو رئيس  كميسيون  اروپا نسبت  به واكنش هاي  احتمالي  عليه  جامعه  مسلمانان  اروپا در پي  حملات  تروريستي  در لندن ، ابراز نگراني  كرد.
باروسو عصر سه شنبه و پس  از ديدار با رهبران  اسلامي ، مسيحي  و يهودي در بروكسل ، در نشستي  خبري  گفت : ما نگران  واكنشي  هستيم  كه  احتمال  بروز آن  عليه  جوامع  اسلامي وجود دارد و از اين  جوامع  در اروپا مي خواهيم  كه احساس  كنند ما در كنارشان  هستيم  و به  تمامي شهروندان  اروپايي  احترام  مي گذاريم .
گزارش هاي  دريافت  شده  حاكي  از به  آتش  كشيده  شدن  مسجد شاه  جلال  در شمال غرب  انگليس  است .
از شمار تلفات  اين  آتش  سوزي  گزارشي  نرسيده  است ، اما به ساختمان  مسجد تا حدودي  آسيب  رسيد.
شوراي  اسلامي انگليس  نهاد اصلي  وابسته  به  مسلمانان  در اين  كشور پس  از حملات  تروريستي  لندن ، هزاران  پيام  الكترونيكي  و تهديد دريافت  كرده  است .
باروسو افزود: ما اين  مساله  را روشن  كرديم  كه  آنچه  روي  داد، ناشي  از دين  نبود.
ما تفاوت  آشكاري  را ميان  يك  اقدام  جنايي  توسط برخي  از افراد و احترامي كه  به  تمامي اديان  از جمله  دين  اسلام  داريم ، قائل  هستيم .
رئيس  كميسيون  اروپا ادامه  داد: هيچ  جامعه  ديني  نبايد گناهكار شناخته شود و يا به  عنوان  عامل  اقدامات  جنايي  مورد اشاره  قرار گيرد.

نيويورك تايمز: رئيس جمهور آمريكا
از نزديكان خود مي هراسد
002190.jpg
مهر: افشا شدن نقض قانون كاخ سفيد از سوي كارل رو مشاور سياسي بوش، وفاداري ديگر منابع كاخ سفيد را نيز زير سوال برده و رئيس جمهور آمريكا از اين موضوع مي هراسد.به گزارش روزنامه نيويورك تايمز، در پي افشا شدن جاسوسي سيا ازعراق از سوي يكي از مشاورين ارشد جرج بوش با نام كارل رو، جرج بوش رييس جمهور آمريكا اعتماد خود را به نزديكانش از دست داده و هم اكنون وفاداري منابع كاخ سفيد زير سوال رفته است.
به نوشته اين روزنامه در كاخ سفيد هيچ شخصي از كارل رو به جرج بوش نزديك تر نبوده است و سالهاي متمادي است كه رييس جمهور به وي اعتماد كرده است.
اين نزديكي از لحاظ سياسي به جرج بوش تا حدي بالا بوده كه هم اكنون رييس جمهور نمي داند آيا بايد كارل رورا بي درنگ از كاخ سفيد بيرون بيندازد و يا بازهم به وي اجازه دهد به عنوان مشاورسياسي باقي بماند.رييس جمهور آمريكا در شرايط كنوني اين مشكل را پيدا كرده كه زماني كه كارل رو نزديك ترين مشاورش اطلاعات كاملا مخفيانه سيا را در اختيار خبرنگاران قرار مي دهد، وي چطور مي تواند اطمينان داشته باشد كه ديگران اطلاعات محرمانه كاخ سفيد را به بيرون انتقال ندهند.گفته مي شود در حال حاضر جلساتي در پشت درهاي بسته در كاخ سفيد برگزار مي شود تا درباره سرنوشت كارل رو تصميم گيري هايي اتخاذ گردد.
به نوشته نيويورك تايمز، منابع كاخ سفيد اعلام كردند جرج بوش در چند روز اخير درباره اين موضوع فقط با برخي منابع گفتگو كرده و اعلام كرده است از آنجايي كه كارل رو مسائل مربوط به سيا را در اختيار رسانه ها قرار داده است، بايد به شكلي تنبيه شود.
علاوه بر اين وي قانون كاخ سفيد را نقض كرده، زيرا طبق قوانين كاخ سفيد هريك ازمنابع كه اطلاعاتي را دراختيار افراد بيرون و به ويژه رسانه ها قرار دهند، بايد اخراج گردند.

لبنان از ترورهاي پي درپي تا تشكيل كابينه
هادي صبا
اساسا خاورميانه به عنوان «سياسي ترين» منطقه جهان خبرسازترين نقطه دنيا نيز به شمار مي آيد. كمتر روزي است كه در رأس اخبار جهان، خبري از اين منطقه نباشد. در اين ميان لبنان ويژگي ديگري دارد. بيش از سه دهه متوالي است كه تحولات اين كوچك ترين كشور خاورميانه توجه همه جهانيان را به خود جلب مي كند. از دوران جنگ هاي داخلي تا ورود نيروهاي بين المللي به آن كشور؛ از فرار نيروهاي بين الملل تا اوج گيري «مقاومت» ، از نخستين شكست اسرائيل در منطقه و فرار از لبنان تا اوج گيري تحركات بين المللي ضدسوري و بالاخره خروج نيروهاي سوري و اينك رقابت هاي سنگين سياسي و امنيتي در آن كشور. در چند روز اخير موضوع تشكيل اولين كابينه اي كه مي خواهد تجربه ائتلاف ملي را به نمايش بگذارد، توجه جهانيان را به خود جلب كرده است. در اين ميان ترور ناموفق يكي از شخصيت هاي برجسته سياسي _ امنيتي بحث بر سر كابينه را باز هم داغ تر كرده است. الياس لمر، داماد اميل لحود رئيس جمهور لبنان و فرزند ميشل لمر، شخصيت برجسته مسيحي لبنان كه از متحدان سنتي سوريه به شمار مي آيد، توجه همگان را به خود جلب كرد. آيا اين وزير ۴۳ ساله از آن جهت مورد سوءقصد قرار گرفت تا رئيس جمهور لبنان دريابد كه بايد با فهرست اعضاي كابينه اي كه از سوي سينوره به وي ارائه شده است موافقت كند؟ يا اين كه ترور وي دلايل امنيتي و سياسي دارد. هرچه باشد اين حادثه در روز تقديم فهرست اعضاي كابينه از سوي نخست وزير به رئيس جمهور حائز اهميت است.
سنيوره كابينه ۳۰ نفره خود را به گونه اي تنظيم كرده كه تمام فراكسيون هاي پارلمان در آن حضور داشته باشند. البته فراموش نكرده كه ۱۰ عضو آن را به عنوان سهميه فراكسيون خود- فراكسيون حريري-كنار بگذارد.مهم ترين شگفتي كابينه جديد لبنان حضور دو وزير از جنبش حزب الله لبنان در آن است. اين نخستين باري است كه حزب الله دعوت براي عضويت در كابينه را مي پذيرد. پيش از اين عليرغم اصرار فراوان دولت هاي متعددي كه از سال ۱۹۹۲ تاكنون بر سر كار آمده اند، حزب الله همواره ترجيح مي داد كه مشاركت خود در حيات سياسي لبنان را فقط به حضور در پارلمان محدود نمايد. شايد اصلي ترين دليل عدم آمادگي حزب الله براي حضور در ساختار دولت، اولويت بخشي به مبارزه با اسرائيل بود. بدين معنا كه حزب الله ترجيح مي داد نيروي خود را صرفا در مقاومت و همچنين فعاليت هاي اجتماعي متمركز كند. به ويژه آن كه به دليل حضور قدرتمند سوريه در لبنان و حمايت هاي سياسي ايران، از پشتوانه سياسي داخلي و منطقه اي خود اطمينان داشت. اما اينك شرايط كاملا تغيير كرده است. نيروهاي سوري از لبنان خارج شده اند و دوران جديدي در آن كشور آغاز گرديده است. به گفته منابع موثق از ويژگيهاي اين دوران آن است كه نخست وزير لبنان فهرست اعضاي كابينه خود را به دو سفارتخانه غربي در بيروت فاكس كرده و اندكي بعد هر دو سفير موافقت خود را با تركيب نهايي كابينه اعلام داشتند تا نخست وزير بتواند به طور رسمي آن را به رئيس جمهور پيشنهاد كند. تعجب نكنيد اين خبر ديروز صبح در روزنامه السفير لبنان به چاپ رسيده است.
آري در دوراني كه به تعبير اكثر لبناني ها، دوران مداخله مستقيم آمريكا و فرانسه در تحولات سياسي لبنان ناميده مي شود، حزب الله نيز ناگزير بايد با حضور در سيستم اجرايي كشور و عضويت در هيأت دولت مستقيما وظيفه حمايت سياسي از موجوديت مقاومت را برعهده گيرد. درست است كه اختصاص دو وزارتخانه كار و نيرو به حزب الله و همچنين مشاركت آن در تعيين وزير خارجه _ به همراه جنبش امل _ به هيچ وجه با حجم حقيقي آن در صحنه سياسي لبنان و پشتوانه عظيم مردمي اش سازگاري ندارد، ليكن مهم تر از آن اصل پذيرش حضور حزب الله در كابينه از سوي دولت هايي است كه در مواضع علني آن را يك گروه تروريستي مي خوانند.
ويژگي دوم كابينه فراگير بودن آن است. تنها كابينه اي كه همه طرف هاي لبناني اعم از مسيحي و مسلمان در آن حضور دارند. از نيروهاي فالانژه و ميشل عون گرفته تا حزب الله و جنبش امل و طرفداران حريري و جنبلاط.
اما اعلام اعضاي كابينه در آخرين لحظات با يك مشكل جدي مواجه گرديد. گويا سينوره به هنگام مذاكره با ميشل عون و جنبش حزب الله و امل از سقف ۲۴ نفره اعضاي دولت سخن به ميان آورده و آنان سهميه كنوني خود را در آن چارچوب پذيرفته اند؛ اما در آخرين لحظات، كابينه ۳۰ نفره به رئيس جمهور معرفي شده است؛ بي آن كه سهميه آنان افزايش يابد. لذا مخالفت خود را با نهايي شدن فهرست كنوني اعلام داشته اند. البته اين احتمال وجود دارد كه با اختصاص برخي سمت هاي اداري درجه ۲ كه از اهميت ويژه اي برخوردارند نظير قائم مقام چند وزارتخانه به اين فراكسيونها اين مشكل نيز برطرف شود. هرچه باشد لبنان در مرحله جديد خود همچنان براي منطقه و جهان خبرساز تأثيرگذار و مهم خواهد است.

تشديد تدابير امنيتي در آستانه جشن ملي فرانسه
پاريس _ واحد مركزي خبر: مقامات  فرانسوي  با گذشت  چندين  روز از حوادث  شهر لندن  و در آستانه برگزاري  مراسم  روز جشن  ملي  كه  هرسال  در پاريس  برگزار مي شود بر تدابيرامنيتي  در اين  كشور به  ويژه  در پايتخت ، افزوده اند.
با توجه  به  اين  كه  امروز سالگرد جشن  ملي فرانسه است  اقدامات  امنيتي  در شهرهاي  اين  كشور نمود بيشتري  يافته  است .
در خيابان  هاي  منتهي  به  شانزليزه  و ميدان  كنكورد تدابير شديد امنيتي برقرار شده  است  و رفت  و آمد در مسيرهاي  منتهي  به اين  خيابان  كنترل  مي شود.
در شهر پاريس  يگان هايي  از نيروهاي  ارتش  با همكاري  پليس  سرگرم  گشت  زدن در شهر و حفاظت  از دويست  و پنجاه  مكان  حساس  از جمله  سفارتخانه هاي آمريكا، انگليس  و ايتاليا هستند.

آمريكا طرح گروه چهار براي تغيير
ساختار شوراي امنيت را نپذيرفت
ايرنا: آمريكا طرح  پيشنهادي  چهار كشور آلمان ، برزيل ، هند و ژاپن  را براي  تغييرساختار شوراي  امنيت  سازمان  ملل  رد كرد.
به  گزارش  بي بي سي ، اين  چهار كشور پيشنهاد كرده اند كه  ۱۰ عضو ديگر به  ۱۵ عضو شوراي  امنيت  سازمان  ملل  افزوده شود و بر شمار اعضاء دايم  شورا كه  هم  اكنون  پنج  عضو است ، شش  عضو جديد  افزوده  شود كه  شامل  چهار كشور پيشنهاددهنده  طرح  به  علاوه  دو نماينده  ازآفريقا است .
واشنگتن  مي گويد كه  ۱۹۱ كشور عضو مجمع  عمومي سازمان  ملل  نقطه  نظر واحدي در اين  مساله  ندارند و اين  طرح  به  تصويب  آنها نخواهد رسيد.
شيرين  طاهرخلي  مشاور كاندوليزا رايس  وزير امور خارجه  آمريكا با اعلام  مخالفت  واشنگتن  با طرح  پيشنهادي  اين  چهار كشور، گفته  است  كه  آمريكا سازمان  ملل  را ملزم  به  مخالفت  با اين  قطعنامه  پيشنهادي  خواهد كرد.
وي  گفته  است : آمريكا براي  گسترش  شوراي  امنيت  سازمان  ملل  با اين  سازمان همكاري  خواهد كرد، اما در زمان  و مسير مناسب .هنوز سازمان  ملل  طرحي  براي  تصويب  پيشنهاد گروه  چهار در مجمع  عمومي  اين سازمان  در نظر نگرفته  است .بحث  درباره  اين  پيشنهاد از روز دوشنبه  در مجمع  عمومي سازمان  ملل  آغازشده  است .
اكثر كشورهاي  عضو مجمع  با اين  پيشنهاد موافق  هستند، اما براي  تصويب  آن به  آراي ۷۰ درصد اعضاي  اين  مجمع  نياز است .علاوه  بر تصويب  مجمع  عمومي ، اين  پيشنهاد بايد به  تصويب  اعضاء دايم  شوراي امنيت  سازمان  ملل  نيز برسد.
كشورهاي  آمريكا، انگليس ، چين ، فرانسه  و روسيه  اعضاء دايم  شوراي  امنيت هستند و حق  وتو دارند.

وزير كشور ايتاليا:
تروريسم درهاي ايتاليا را مي كوبد
002181.jpg
ايرنا: جيوسيپي  بيسانو وزير كشور ايتاليا ضمن  هشدار نسبت  به  خطر بالقوه  حمله  تروريستي  به  اين  كشور و تأكيد بر تقويت  قوانين  امنيتي  گفت : تروريسم درهاي  ايتاليا را مي كوبد.
شبكه  تلويزيوني  بي بي سي  ديروز با اشاره  به  افزايش  تدابير امنيتي  ويژه  در ايتاليا كه  جزئيات  آن فاش  نشده ، افزود: اين  اخطار ظرف  كمتر از يك  هفته  از حمله  به  مترو لندن  و به  دليل  نگراني  از وقوع  حمله  مشابه  كه  سال گذشته  در قطار مادريد روي  داد، از سوي  وزير كشور ايتاليا عنوان  مي شود.
به  گزارش  بي بي سي ، بيسانو در سخنان  خود خطاب  به  مقامات  سياسي  در رم گفت : مدارك  موثقي  در خصوص  حمله  ديگري  به  كشورهاي  اروپايي  وجود دارد، ولي هنوز مشخص  نيست  كه  ايتاليا در چه  رديفي  از ليست  القاعده  قرار گرفته  است .وي  افزود: كسانيكه  در پشت  اين  وقايع  مي باشند، سايه  خود را بر سر ايتاليا نيز افكنده اند.
بي بي سي  معتقد است  كه  بسياري  از مردم  ايتاليا همانند بيسانو نگران  حمله  القاعده  به  اين  كشور هستند.
در همين حال خبرگزاري آنسا گزارش داد، پليس ايتاليا يك روز پس از اعلام دولت مبني بر وضع يك سري لوايح براي جلوگيري از حملاتي نظير حملات لندن در ايتاليا، ديروز يك عمليات ضد تروريستي سراسري را در كشور آغاز كرد.

آمريكا نيروي ويژه چترباز به افغانستان مي فرستد
ايرنا: رئيس  دفتر مطبوعاتي  نيروهاي  ائتلاف  درافغانستان  اعلام  كرد، وزارت  دفاع آمريكا تاچند روز آينده  يك  تيپ  نيروي  مخصوص  هوابردي  (چترباز) وارد كابل مي كند.
جيمزياننس ديروز در كابل  به  خبرنگاران  گفت : اين نيروها كه از پايگاه  نظامي فورت  براگ  در ايالت  كاروليناي  شمالي  آمريكا واردافغانستان  مي شوند علاوه  برتامين  امنيت  انتخابات  پارلماني  اين  كشور، درعملياتهاي  ضد تروريستي  نيز شركت  خواهند كرد. وي  افزود: نيروهاي  ائتلاف  به  رهبري  آمريكا تمام  تلاش  خود را براي  برگزاري انتخابات  پارلماني  افغانستان  بكار خواهند گرفت .
آمريكا ۲۰ هزارنيرو در واحدهاي  مختلف  زميني ، هوايي ، تجسسي و تفنگدار دريايي  در افغانستان  مستقر كرده  است .

پاسخ جهاد اسلامي به سياست سركوب اسرائيل
گروه سياسي خارجي: احمد سامي ابو الخليل عامل عمليات انتحاري در فلسطين اشغالي طي يك نوار ويدئويي ضبط شده اعلام كرد اين عمليات پاسخي به جنگ نامحدود اسرائيل عليه جنبش جهاد اسلامي بوده است.
در اين عمليات كه سه شنبه در شهر صهيونيست نشين نتانيا در نزديكي تل آويو انجام شد سه نفر كشته و عده اي نيز مجروح شدند. سامي ابو الخليل اعلام كرده بود كه اين عمليات را در پاسخ به توهين به قرآن كريم در زندانهاي صهيونيستي  انجام داده است.
در واكنش به اين عمليات غسان الخطيب وزير اطلاع رساني حكومت خودگردان فلسطين گفت: هدف از اين انفجار ايجاد اخلال در روند صلح است. وي گفت اين عمليات بسيار بد بود زيرا به نفع كساني است كه با از سرگيري مذاكرات صلح و عقب نشيني اسرائيل از غزه مخالفند.

ابراهيم جعفري: نيروهاي آمريكايي ازچند شهر
عراق خارج مي شوند
002187.jpg
واحد مركزي خبر: ابراهيم  جعفري  نخست  وزير عراق  در كنفرانس  مشترك  خبري  اعلام  كرد سربازان عراقي  در چارچوب  نخستين  گام  در مسير بر عهده  گرفتن  مسئوليت  و خروج نيروهاي  آمريكايي  و خارجي  آماده اند تا كنترل  برخي  از شهرهاي  كشور رابه  دست  بگيرند، ليكن  وي  در عين  حال  از تعيين  هرگونه  جدول  زماني  درمورد خروج  نيروهاي  خارجي  از عراق  خودداري  كرد.
به  گزارش  خبرگزاري  آسوشيتدپرس  از بغداد، ابراهيم  جعفري  با شركت  دركنفرانس  مشترك  خبري  با رابرت  زوئليك  معاون  وزير امور خارجه  آمريكا دربغداد با بيان  اين  مطلب  گفت  ما مي توانيم  نخستين  گام  را در راستاي خروج  نيروهاي  خارجي  از عراق  با فرايند انتقال  نيروهاي  چند مليتي  ازبرخي از شهرها به  خارج  از اين  شهرها آغاز كنيم  ولي  نمي خواهيم  با اتخاذتصميمي نابجا و در حاليكه  آمادگي  نداريم  غافلگير شويم .
جعفري  با اين حال  از شهر خاصي  به  منظور تخليه  نيروهاي  خارجي  نام  نبرد.
دو اشتباه بزرگ آمريكا در عراق
از سوي ديگر يك  مقام  وزارت  دفاع  آمريكا (پنتاگون) كه  دوره  مسئوليت  وي  رو به پايان  است  به  روزنامه  واشنگتن  پست  گفت  سياست  آمريكا در عراق  دواشتباه  اساسي  داشت  كه  يكي  كم  بودن  تعداد سربازان  آمريكايي  در اين كشور و ديگري  طولاني  شدن  دوره  انتقال  قدرت  به  دولت  عراقي  بود.به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از واشنگتن ، داگلاس  فيت ، از دستياران وزير دفاع  آمريكا گفت گرچه  يك  نيروي  كوچك  تهاجمي برخي  دستاوردهاي  غير منتظره  داشت  اماعاري  از مشكل  نيز نبود.
وي  اذعان  كرد كم  بودن  نيروهاي  آمريكا در عراق  موجب  ناتواني  آنها براي  تامين  امنيت  مي شود و زيادي  نيروهاي  اشغالي  نيز خطر افزايش خصومت  و برخوردها را به  دنبال  دارد كه  برقراري  توازن  ميان  اين  دو بسيار دشوار است .
اعزام نيروهاي حافظ صلح ارمنستان به عراق
روزنامه  يني  آذربايجان  چاپ  باكو نوشت ، نيروي  حافظ صلح ارمنستان  ديروز عازم  عراق  شدند.
به  نوشته اين  منبع ، وزير دفاع  ارمنستان  در ديدار روز سه شنبه  باجون  اوانس  سفير آمريكا در ايروان  اين  موضوع  را اعلام  كرده است .
شركت اعراب اهل سنت عراق در انتخابات آينده
اعراب  اهل  سنت  عراق  اعلام  كردند با وجود تهديد تروريست  ها در انتخابات آينده  پارلماني  شركت  مي كنند.يك  منبع  آگاه  در كنگره  اعراب  اهل  سنت  گفت  همه  نهادهاي  وابسته  به  اهل  سنت براي  مشاركت  در انتخابات  آينده  پارلماني  و تدوين  پيش  نويس  قانون  اساسي دائم  عراق  به  توافق  رسيده اند.
به  نوشته  روزنامه  الصباح ، گروه  تروريستي  ابومصعب  زرقاوي  تهديد كرده  است اعراب  اهل  سنت  را در صورت  شركت  در انتخابات  به  قتل  خواهد رساند.
وزير دادگستري عراق: اشغالگران عامل تأخير درمحاكمه صدام هستندوزير دادگستري عراق مانع تراشي نيروهاي اشغالگر و ضعف دادگاه ويژه سران رژيم سابق را علت اصلي تأخير در محاكمه صدام و معاونانش دانست.
عبدالحسين شندل گفت نيروهاي اشغالگر از اقدامات قانوني قاضي تحقيق در احضار صدام و معاونانش به دادگاه و يا رفتن وي به زندان براي بازجوئي از اين افراد جلوگيري مي كنند.وزير دادگستري عراق كه اظهاراتش ديروز در روزنامه الصباح چاپ شده است اعضاي دادگاه ويژه سران رژيم سابق اين كشور را بي تجربه و غيرمتخصص خواند و خواستار تغيير آنها شد.وي همچنين از نيروهاي اشغالگر خواست زندان هاي ابوغريب، بازداشتگاه فرودگاه بغداد و زندان بوكا را به نيروهاي عراقي تحويل دهند.
دستگيري يكي ديگر از معاونان ارشد الزرقاوي
ژنرال ريچارد مايرز رئيس ستاد مشترك آمريكا سه شنبه شب گفت: نظاميان آمريكايي يكي از معاونان اصلي ابومصعب الزرقاوي رهبر عملياتي گروه القاعده در عراق را دستگير كردند.مايرز در گفت و گو با يك برنامه خبري شكبه پي.بي.اس گفت: ما در يك درگيري ابوعبدالعزيز معروف به امير بغداد فرمانده اصلي الزرقاوي در بغداد را دستگير كرديم. اين اقدام تا حد زيادي موجب مي شود كه به عمليات الزرقاوي آسيب وارد شود.
اين ژنرال آمريكايي جزييات بيشتري را فاش نكرد.
۶۳ كشته و زخمي در انفجارهاي بغداد
ديروز بر اثر انفجار يك خودرو بمب گذاري شده در بغداد ۴ غيرنظامي كشته و ۹ تن ديگر مجروح شدند. وزارت دفاع عراق نيز از كشف ۱۲ جسد ناشناس متعلق به غيرنظاميان سالمند در شرق بغداد خبر داد.
خبرگزاري رويتر نيز از كشته شدن ۲۵ غيرنظامي عراق كه پيشتر آنها كودك بودند خبر داد. اين حادثه بر اثر انفجار خودرو بمب گذاري شده در مجاورت يك كاروان نظامي آمريكايي به وقوع پيوست در اين حادثه افزون بر ۲۵ نفر نيز مجروح شدند. اين حادثه در جنوب بغداد رخ داد.

يوشچنكو: اوكراين خواستار عضويت در اتحاديه اروپاست
وين _ ايرنا: ويكتور يوشچنكو رئيس  جمهوري  اوكراين  كه  به  منظور يك  ديدار رسمي در وين  پايتخت  اتريش  به  سر مي برد، اعلام  كرد: هدف  ما عضويت  در اتحاديه  اروپاست  و براي  تحقق  اين  هدف  مي كوشيم .
يوشچنكو پس  از ديدار با  هاينس  فيشر همتاي  اتريشي  خود در يك  نشست  مطبوعاتي  افزود: اميدواريم  در دوره  رياست  دوره اي  اتريش  بر اتحاديه اروپا، تقاضاي  عضويت  اوكراين  مورد بررسي  قرار گيرد.

۶۰ درصد مردم فرانسه به شيراك اعتماد ندارند
پاريس _ واحد مركزي خبر: براساس نتايج آخرين نظرسنجي ها اغلب مردم فرانسه به ژاك شيراك رئيس جمهور اين كشور اعتماد ندارند.
روزنامه لوپاريزين با بيان اين مطلب در صفحه اول خود نوشت: شصت درصد مردم فرانسه به شيراك اعتماد ندارند.
اين روزنامه مي افزايد: اين مسئله در حالي كه فقط بيست و يك ماه به خاتمه دوره رياست جمهوري شيراك باقي مانده است به مثابه بحراني براي جناح راست اين كشور محسوب مي شود.اين نظرسنجي را مؤسسه «س.اي.آ» به سفارش روزنامه لوپاريزين ترتيب داده است.
به نوشته لوپاريزين پاسخ منفي مردم فرانسه در همه پرسي درباره قانون اساسي مشترك اروپا كه شيراك حساب جداگانه اي براي آن باز كرده بود و بر آن اصرار مي ورزيد و ديگر مشكلات اروپايي و مسائل داخلي فرانسه از علل مهم اين بي اعتمادي محسوب مي شود.

دستور ممنوعيت سفر سربازان آمريكايي به لندن لغو شد
ايرنا: وزارت  دفاع  آمريكا(پنتاگون ) دستور فرماندهي  نيروهاي  آمريكايي  در انگليس براي  ممنوعيت  سفر اين  نيروها به  لندن  را لغو كرد.
به  گزارش  بي بي سي ، به  كاركنان  پايگاه هوايي  آمريكا در «ميدنهال » و «لاكنهيد» در شهر «سافولك» انگليس  دستور داده  شده  از سفر به  لندن  از طريق  اتوبان  خودداري كنند. اين  دستور براي  حفظ جان  نيروهاي  آمريكايي  در انگليس  صادر شده  بود.از آنجايي  كه  اين  دستور باعث  ركود تجاري  شهر لندن  شده  بود، ارتش  آمريكاپس  از مرور اين  بخشنامه ، فرمان  لغو آنرا صادر كرد.

ترور يك روحاني افغان به دست طالبان
ايسنا: يك مقام استاني افغانستان گفت: شبه نظاميان طالبان يك روحاني برجسته طرفدار دولت را در استان ناآرام هلمند، به ضرب گلوله كشتند.
به گزارش خبرگزاري رويتر، حاجي محمد ولي، سخنگوي استان هلمند گفت: مولوي صالح محمد، در راه رفتن به سوي مسجدي در لشكرگاه (واقع در مركز هلمند) به ضرب پنج گلوله در ناحيه سينه كه از سوي يك موتور سوار مسلح شليك شد، كشته شد. محمد ولي شبه نظاميان طالبان را مسئول اين حمله دانست.
مولوي محمد رئيس شوراي بانفوذ علما در هلمند بود. وي چهارمين روحاني برجسته اي است كه از ماه مه (ارديبهشت) از سوي شبه نظاميان مظنون طالبان در استان جنوبي هلمند كشته مي شود.

انفجار بمب در مسير عبور كاروان نظاميان روسيه در چچن
ايرنا: بر اثر انفجار بمب  در مسير يك  كاروان  زرهي  نيروهاي  روسيه  در منطقه شالي  جمهوري  چچن  پنج  تن  از نظاميان  روس  مجروح  شدند.
خبرگزاري  اينترفكس  به  نقل  از يك  مقام  امنيتي  روس  در جمهوري  چچن  اعلام كرد اين  حادثه  ديروز در جاده  شالي  - ماخكتي  و در نزديكي  روستاي آگيشتي  بوقوع  پيوست .
به  گفته  اين  مقام  انفجار زماني  رخ  داد كه  كاروان  مذكور متشكل  از پنج نفربر زرهي  و كاميون  نظامي در اين  جاده  حركت  مي كرد.

كلمبيا براي سركوب شورشيان فارك از اروپا كمك خواست
واحد مركزي خبر: رئيس جمهور كلمبيا كمك انگليس و اسپانيا را در سركوب شورشيان فارك خواستار مي شود.
به نوشته روزنامه فايننشال تايمز الوارو اوريبه رئيس جمهور كلمبيا قرار است اين هفته با سران انگليس و اسپانيا ديدار كند تا حمايت اروپا از طرح هاي جنجالي خود در پايان دادن به قديمي ترين درگيري مسلحانه آمريكاي لاتين را افزايش دهد.
به نوشته فايننشال تايمز، برنامه هاي ارويبه به نيروهاي امنيتي كلمبيا در تعقيب شورشيان فارك عزم تازه اي بخشيده است.
گروه فارك در اروپا به عنوان گروهي تروريستي شناخته مي شود.
فارك بيش از ۴۰ سال براي براندازي دولت كلمبيا تلاش كرده است و در اين مدت حدود ۳۰ هزار نفر كشته شده اند.
انگليس و اسپانيا براي همكاري با كلمبيا درخصوص سركوب شورشيان فارك اعلام آمادگي كرده اند.
آمريكا نيز در پنج سال گذشته حدود سه ميليارد دلار براي مقابله با شورشيان فارك به كلمبيا كمك كرده است.

مخالفت روسيه و آمريكا با تشديد حفاظت از تأسيسات هسته اي
واحد مركزي خبر: روسيه  و آمريكا با توجه  به  افزايش  خطرات  تروريستي  در جهان ، قصد تشديدحفاظت  از تاسيسات  هسته  اي  را ندارند.
به  گزارش  ريا نووستي ،الكساندر روميانتسف  رئيس  آژانس  انرژي  اتمي روسيه  با اشاره  به  نخستين گزارش  گروه  كاري  روسيه  و آمريكا در رابطه  با مسئله  امنيت  هسته  اي  درجمع  خبرنگاران  گفت  نيازي  به  افزايش  تعداد نيروهاي  مسلح  براي  محافظت  ازتاسيسات  هسته  اي  وجود ندارد.
به  گفته  وي ، در گزارش  گروه  كاري  روسيه  و آمريكا تقويت  سيستم هاي  محافظت از تاسيسات  هسته  اي ، افزايش  تعداد مرزبانان  و ايجاد سيستم  دقيق  نظارتي نيز در نظر گرفته  شده است .
روميانتسف  اعلام  كرد كه  گروه  ويژه  امور امنيت  هسته  اي  روسيه  و آمريكابه  اين  نتيجه  رسيده  است  كه  تاسيسات  هسته اي  در هر دو كشور از حفاظت خوبي  برخوردارند.

گردهمايي دانشمندان هسته اي در مسكو
واحد مركزي خبر: گردهمايي  دانشمندان  كارشناسان  و مقامات  دست  اندركاردرامور انرژي  هسته اي  از هيجده  كشور جهان  در مسكو در چارچوب  كنفرانسي به  منظور بررسي  راههاي  جلوگيري  از دسترسي  گروههاي  تروريستي  به  سوخت هسته اي ديروز آغاز شد.
به  گزارش  خبرگزاري  آسوشيتدپرس  از مسكو، بيش  از دويست  كارشناس  در امورهسته اي  و سازمانهاي  بين المللي  از هيجده  كشور جهان  در اين  كنفرانس  سه روزه  كه  با نظارت  و حمايت  آژانس  انرژي  اتمي روسيه  و آژانس  بين المللي انرژي  اتمي در مسكو برگزار مي شود، شركت  دارند.
خبرگزاري  ريانووستي  به  نقل  از سخنگوي  آژانس  فدرال  انرژي  اتمي روسيه اعلام  كرد محور مذاكرات  اين  كنفرانس  بررسي  مسائل  تدارك  انرژي  هسته اي در كشورهاي  رو به  رشد و نيز موضوع  اشاعه  تسليحات  هسته اي  متمركز خواهدبود.

آمريكا و سنگاپور توافقنامه امنيتي امضا كردند
فارس: رئيس جمهوري آمريكا و لي هسينگ لونگ نخست وزير سنگاپور به منظور افزايش همكاري هاي دفاعي بين دو كشور توافقنامه امنيتي امضا كردند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از واشنگتن، جرج بوش روز سه شنبه پس از ديدار با لونگ در يك كنفرانس خبري مشترك در واشنگتن بر ادامه دخالت  هاي آمريكا در منطقه شرق دور تأكيد كرد و گفت، آمريكا همچنان در امور امنيتي آسيا باقي خواهد ماند. نخست وزير سنگاپور نيز درباره اين ديدار گفت آنها درباره چگونگي مشاركت آمريكا در آسيا و ادامه ثبات اين منطقه و حفظ امنيت آن مذاكره كرده اند.
بوش همچنين در بيانيه اي مشترك بر حمايت از اجلاس منطقه اي سازمان همكاري هاي آسياي جنوب شرقي آسيا تأكيد كرد.
بيانيه  بوش بر خلاف رويكرد كاندوليزا رايس وزير امور خارجه دولت وي است چرا كه رايس در سفر اخير خود به آسياي جنوب شرقي از شركت در اين اجلاس خودداري كرد.
بوش و لونگ در اين ديدار همچنين بر ادامه روابط نزديك ميان آمريكا و سنگاپور تأكيد كردند. اين نخستين سفر نخست وزير سنگاپور به واشنگتن از زماني است كه وي در ماه اوت ۲۰۰۴ اين مسئوليت را عهده دار شده است.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |