پنجشنبه ۲۳ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۴۷ - Jul 14, 2005
همزمان با هفته بهزيستي
۵۰۰ طرح درماني و توانبخشي بهره برداري مي شود
002148.jpg
گروه اجتماعي _ ليلا خاكسار: ۵۰۰ طرح و پروژه مختلف در حوزه توانبخشي، اجتماعي، پيشگيري و درمان و حوزه رفاهي در خصوص مسكن و بحث هاي ورزشي معلولان هم زمان با هفته بهزيستي به بهره برداري مي رسد.
دكتر محمدرضا راه چمني، رئيس سازمان بهزيستي ضمن اعلام اين مطلب در جمع خبرنگاران گفت: علاوه بر موارد ذكر شده با اعتبار ۵۲۰ ميليارد ريال حدود ۱۸۰ پروژه و طرح جديد نيز در استان هاي مختلف مرحله عملياتي آن آغاز مي شود.
وي افزود: در حال حاضر ۱۲ ميليون نفر در كشور زير خط فقر نسبي زندگي مي كنند كه در حدود ۲ ميليون و ۷۰۰ هزار نفر از اين تعداد تحت پوشش سازمان بهزيستي هستند و از خدمات هر چند اندك اين مجموعه بهره مند شوند.
راه چمني در ارتباط با كاهش ميزان مستمري معلولان و زنان سرپرست خانوار گفت: در ۶ ماهه دوم سال ۸۳ خانوارهاي ۵ نفره ماهانه ۵۳ هزار تومان و يك نفره ۲۸ هزار تومان دريافت مي كردند در حالي كه در سال ۸۴ به دليل كاهش بودجه كه مصوبه مجلس بوده است اين رقم در خانوارهاي ۵ نفره ۳۶ هزار تومان و خانوارهاي يك نفره ۱۶ هزار تومان پرداخت مي شود.
راه چمني همچنين در پاسخ به اين سؤال كه علت به اجرا در نيامدن قانون حمايت از معلولان چه بوده است، گفت: بسياري از مواد حمايتي به اجرا درآمده و برخي از آنها نيازمند آيين نامه هاي اجرايي است .مواردي مانند مناسب سازي خدمات مشاوره حقوقي و آموزش رايگان كه از يك ماه پيش در كميسيون اجتماعي دولت تصويب شده است.
رئيس سازمان بهزيستي ضمن اشاره به گسترش خدمات بهزيستي طي سال هاي اخير گفت: اورژانس هاي اجتماعي، مراكز پيشگيري از طلاق، خانه هاي سلامت، مراكز ساماندهي كودكان خياباني، كلاس هاي آموزشي پيش از ازدواج، كلاس هاي مهارت هاي زندگي، خدمات مشاوره ژنتيكي و برخي خدمات ديگر از جمله اين موارد است. ضمن اينكه خدمات و مراكز ديگري نيز كه وجود داشته گسترش قابل توجهي پيدا كرده است.
راه چمني همچنين به برنامه هاي ويژه اي كه به مناسبت هفته بهزيستي از ۲۵ تا ۳۱ تير برگزار مي شود، اشاره كرد و گفت: ۲۵ تير روز بهزيستي و فقرزدايي و رفاه اجتماعي، ۲۶ تير روز بهزيستي و آسيب هاي اجتماعي، ۲۷ تير روز بهزيستي و خانواده، ۲۸ تير روز بهزيستي، معلولان و سالمندان، ۲۹ تير بهزيستي و توانمندسازي اشتغال، ۳۰ تير بهزيستي و پيشگيري و ۳۱ تيرماه بهزيستي و مشاركت هاي مردمي و تشكل هاي غيردولتي نامگذاري شده است.
همچنين در اين مراسم اعلام شد كه در روز جمعه ۳۱ تيرماه مسابقه فوتسال هنرمندان و ورزشكاران به همراه برنامه هاي ويژه هنري براي خانواده بهزيستي برگزار مي شود.

شرايط افزايش حقوق كاركنان و بازنشستگان
دولت اعلام شد
ايسنا: شرايط افزايش حقوق كاركنان و بازنشستگان دولت و فوق العاده كارايي در برنامه چهارم توسعه اعلام شد.
بر اين اساس هيأت دولت اجازه داد حقوق كليه كاركنان و بازنشستگان دولت طي برنامه چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران و در ابتداي هر سال براي تمامي رشته هاي شغلي متناسب با نرخ تورم افزايش يابد.
همچنين دستگاههاي اجرايي مي توانند تا ۷۰ درصد اعتباراتي را كه از محل اصلاح ساختار يعني اقداماتي از قبيل بازنگري و اصلاح تشكيلات، اصلاح فرايندها و روشهاي انجام كار، استفاده از فناوري هاي مناسب و بهينه سازي روند تصميم سازي و تصميم گيري، ايجاد نظم و انضباط اداري مالي، ايجاد تحول در ماهيت انجام كار، استفاده بهينه از فضا و ساختمانهاي اداري به نحوي كه با افزايش كارايي و بهره وري و كاهش نيروي انساني باعث صرفه جويي شود و كاهش نيروي انساني صرفه جويي مي كنند، به عنوان فوق العاده كارايي به كاركناني كه خدمت برجسته انجام مي دهند پرداخت كنند كه واگذاري امور و فعاليتهاي دستگاههاي اجرايي به بخش غيردولتي و يا به صورت قرارداد خريد خدمت و يا انجام خدمات به صورت قيمت تمام شده در صورتي كه موجب كاهش هزينه هاي جاري كل دستگاه شود نيز از شمول اين بند برخوردار خواهد بود.
۹۰ درصد اعتبارات صرفه جويي شده از محل اصلاح ساختار و كاهش نيروي انساني به مديران و كاركنان واحدهايي تعلق مي گيرد كه در آنها از محل اصلاح ساختار و كاهش نيروي انساني صرفه جويي صورت گرفته و با تأييد شورا و يا كميسيونهاي تحول اداري كميت و كيفيت خدمات و اقدامات آنها بدون جذب نيروي انساني جديد محفوظ مانده است و ۱۰ درصد باقيمانده برحسب تشخيص شورا يا كميسيونهاي تحول اداري در اختيار واحدي قرار مي گيرد كه واحد صرفه جويي كننده را در امر اصلاح ساختار و كاهش نيروي انساني ياري كرده است.

اعتراض به احتمال
ايسنا: جمعي از دانشجويان دانشكده داروسازي دانشگاه علوم پزشكي اصفهان ديروز در اعتراض به احتمال صدور مجوز تأسيس داروخانه به غيرداروسازان در برابر مجلس شوراي اسلامي تجمع كردند! اين دانشجويان از هفته گذشته در اعتراض به احتمال صدور مجوز تأسيس داروخانه به غير داروسازان در دانشكده خود تجمع كرده و از شركت در امتحانات پايان ترم نيز خودداري كرده اند.

تنها ۳ درصد مردم مي توانند دندان بكارند
گروه اجتماعي: دبير كنگره دندانپزشكي ايران با انتقاد از مؤسسات بيمه در پرداخت نكردن هزينه هاي كاشت دندان(ايمپلنت) اعلام كرد اين مؤسسات باعث مي شوندكه تنها ۳ تا ۵درصد مردم بتوانند از خدمات مربوط به ايمپلنت استفاده  كنند.دكتر غلامرضا غزنوي گفت: كاشت دندان از نظر بيمه ها لوكس تلقي مي شود و به غير از برخي بيمه هاي تكميلي، اكثر بيمه ها حاضر به پرداخت هزينه هاي آن نيستند اين در حالي است كه بيشتر افراد به ويژه در سنين بالا حداقل يك دندان خود را از دست داده اند.

نمايشگاه فرهنگ فاطمي
گروه اجتماعي:دومين نمايشگاه بزرگ فرهنگ فاطمي با استقبال پرشكوه گروه هاي دانش آموزي و ساير شهروندان روبه رو شد.به گزارش خبرنگار ما اين نمايشگاه كه به همت سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران برپا شده است و تا پنجم مرداد ادامه دارد جلوه زيبايي از تاريخ زندگي حضرت فاطمه زهرا(س) و تاريخ پيامبران را به نمايش گذاشته است.دبير دومين نمايشگاه بزرگ فرهنگ فاطمي در اين باره گفت: بازديد از اين نمايشگاه رايگان است، ضمن آنكه گروه هاي معرفي شده از سوي مساجد، آموزشگاه ها، هيات ها و ساير تشكل ها در صورت هماهنگي قبلي مي توانند از وسيله نقليه رايگان براي رفتن به نمايشگاه استفاده كنند.نمايشگاه فرهنگ فاطمي از پنجم تير تا پنجم مرداد در خانه هنرهاي ايراني در پشت ساختمان مركزي شهرداري تهران واقع در خيابان بهشت برپا شده است.

داوطلبان آزمون ۸۴ نگران كد ويژه نباشند
گروه علمي فرهنگي: معاون سازمان سنجش آموزش كشور گفت داوطلباني كه كد ويژه دفترچه آزمون سراسري را در پاسخنامه خود وارد نكرده اند، نگران نتايج خود نباشند.
دكتر محمدحسين پوركاظمي، در گفت وگو با ايسنا اظهار داشت: در كنكور امسال با هدف كاهش تخلفات و تقلبات موردي براي دفترچه ها كد ويژه طراحي شد و براساس آن سؤالات كنكور شش نوع چينش داشت و امكان تقلب از داوطلب كناري وجود نداشت. وي افزود: در اين راستا داوطلبان براي تسهيل تصحيح سؤالات بايد كد ويژه دفترچه سؤالات را در پاسخنامه وارد مي كردند با اين حال جاي نگراني براي داوطلباني كه فراموش كرده اند، كد ويژه را وارد كنند وجود ندارد چرا كه در اين صورت كامپيوتر پاسخنامه اين داوطلبان را با هر شش كليد تصحيح مي كند و در نتيجه سؤالات اصلي، سؤالاتي است كه نمره و امتياز داوطلب در آن بيشتر باشد. وي افزود: اين روش براي داوطلبان ترمي واحدي و سالي واحدي كه كد خود را اشتباها وارد كرده اند نيز اجرا مي شود. دكتر پوركاظمي در خاتمه خاطر نشان كرد: جاي نگراني براي داوطلبان وجود ندارد و نيازي به مراجعه حضوري و يا ارسال پستي اين كد ويژه به سازمان سنجش نيست.

برگزاري آزمون ميان پايه مدارس
غيرانتفاعي ممنوع است
گروه علمي فرهنگي: مديركل پشتيباني و توسعه مدارس غيرانتفاعي در حاشيه گردهمايي رؤساي سازمان هاي آموزش و پرورش گفت: برگزاري آزمون علمي براي پذيرش و ثبت نام دانش آموزان صرفا در پايه هاي اول راهنمايي، اول متوسطه و دوره پيش دانشگاهي مستقل مجاز است و برگزاري هر گونه آزمون براي ثبت نام دانش آموزان مدرسه در كلاس هاي ميان پايه، اقدامي خارج از مقررات محسوب مي شود.
حسن مسعودي با اشاره به شهريه مدارس غيرانتفاعي و شهريه هاي مصوب هر منطقه گفت: شهريه مصوب هر مدرسه اعم از برنامه و فوق برنامه با توجه به سطح آموزشي برنامه ها و هزينه هاي سال قبل مدرسه توسط آموزش و پرورش تاييد و ابلاغ مي شود. لذا گرفتن هر گونه وجهي از دانش آموزان خارج از توافقنامه ما بين آموزش و پرورش منطقه و مؤسس مدرسه غيرانتفاعي خلاف قانون بوده و با مؤسس مدرسه برابر مقررات برخورد خواهد شد.
به گزارش ايسنا، وي همچنين در پاسخ به اين سئوال خانواده ها كه مقررات انتقال دانش آموز در اين مدارس چگونه است خاطرنشان كرد كه انتقال دانش آموز از مدرسه اي به مدرسه ديگر يا اخراج دانش آموز و يا عدم ثبت نام دانش آموز در پايه هاي بالاتر به ويژه در مقطع پيش دانشگاهي در مدارس غيرانتفاعي، الزاما بايد در شوراي تربيتي مدرسه تصويب شده و حتما بايد به تاييد آموزش و پرورش منطقه هم برسد، در غير اين صورت اقدام مدرسه وجاهت قانوني نداشته و با مدير مدرسه برابر مقررات برخورد خواهد شد.
مديركل دفتر پشتيباني و توسعه مدارس غيرانتفاعي تاكيد كرد: در صورت تكرار اقدام خلاف قانون فوق الذكر، مدرسه متخلف به اولياي دانش آموزان معرفي مي شود.

صداي خيالي، مذكر است
ايلنا: شنيدن صداهاي مونث و مذكر قسمت  هاي متفاوتي از مغز را فعال مي  كند. تيم تحقيقاتي دانشگاه «شفيلد» در انگليس دريافته  اند چرا صداهايي كه انسان در توهمات خويش مي  شنود، همگي صداهاي جنس مذكر هستند. به گفته دكتر «ميشل هانتر» ، صداهاي جنس مذكر با پيچيدگي كمتري نسبت به صداهاي جنس مونث توليد مي  شوند. به همين دليل زماني   كه مغز به صورت خيالي در حال توليد صدا ست، احتمال اينكه صداي توليد شده مذكر باشد، بسيار قوي  تر است. در يك همه پرسي ۷۱ درصد از زنان و مردان گفتند كه صداهايي را كه در توهمات خود مي  شنوند، صداي مرد است. به گفته دكتر «هانتر» ، دليل اينكه اين توهمات شنيداري از جنس صداي مذكر هستند، اين است كه صداهاي مونث با پيچيدگي بسيار بيشتري نسبت به صداي مرد توليد مي  شود.

محاسبه مطالبات فوق العاده شغل معلمان خارج از كشور
گروه علمي و فرهنگي: مبناي محاسبه پرداخت مطالبات فوق العاده اشتغال معلمان خارج از كشور اعلام شد. بر اساس مصوبه هيأت دولت، براي محاسبه ميزان مطالبات فوق العاده اشتغال سنوات گذشته معلمان خارج از كشور، ضوابط، مقررات و نرخ ارز سال اعزام معلمان ياد شده بايد ملاك عمل قرار گيرد. همچنين بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران موظف است جدول مربوط به نرخ تسعير مورد عمل در سالهاي۱۳۷۰ تا ۱۳۸۲ را در اختيار وزارت آموزش و پرورش و سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور قرار دهد.

فقط يك پنجم لبنيات پاستوريزه مي شود
مهر: يك استاد پژوهش انستيتو رازي خبر داد: هم اكنون يك پنجم شير و فرآورده هاي لبني پاستوريزه مي شود ، در صورتي كه اين امر با توجه به مزاياي آن و جلوگيري از بروز بيماريها بايد اجباري شود. دكتر اسماعيل ذوقي گفت: اجباري شدن پاستوريزاسيون مي تواند از شيوع و گسترش بيماري تب مالت جلوگيري كند.

ارايه لايحه «نهاد قاضي تحكيم» به مجلس
گروه اجتماعي:رئيس قوه قضائيه گفت: لايحه «نهاد قاضي تحكيم» به منظور كاهش ورودي پرونده ها به محاكم و دادگستري ها به زودي تقديم مجلس مي شود.
آيت الله هاشمي شاهرودي به تشكيل شوراهاي حل اختلاف در كشور اشاره كرد و گفت: طي يك و نيم سال اخير كه از تشكيل شوراهاي حل اختلاف مي گذرد تاكنون ۲۲ هزار شعبه شوراي حل اختلاف تشكيل شده و تاكنون شاهد رشوه و فساد در اين شوراها نبوده ايم.

پذيرش عراقي ها در همه بيمارستان هاي ايران
ايلنا: معاون اشتغال وزارت بهداشت، اعلام كرد: طي قراردادي كه با عراق منعقد شده، كشور عراق تسهيلات پزشكي و برخي تجهيزات بيمارستاني را از ايران خريداري مي  كند. دكتر محمد نوري گفت: كشور عراق در زمينه دارويي بيشتر با ايران همكاري دارد و برخي نيازهاي دارويي خود را از طريق ايران تأمين مي  كند. به گفته نوري، بيماران عراقي تاكنون تنها در بيمارستان  هاي شهرهاي مرزي ايران پذيرش مي  شدند؛ اما از اين پس در تمام بيمارستان  هاي كشور درمان مي  شوند.

ايران در رتبه هشتم حادثه خيزها
فارس: بر اساس اعلام جمعيت هلال احمر ايران طبق آمار سال ۱۹۹۲ تا ،۲۰۰۱ ۲۸/۹ درصد جمعيت ايران در اثر فاجعه و بلاياي طبيعي كشته شده، آسيب ديده و يا خسارت ديده اند.به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از جمعيت هلال احمر ايران براساس اين آمار، ايران از لحاظ حادثه خيزي در رتبه هشتم جهان قرار دارد.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |