پنجشنبه ۲۳ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۴۷ - Jul 14, 2005
سرپرست شهرداري تهران در گفت وگو با همشهري:
مشاركت شهروندان در مديريت شهري
شرط تحقق تهران مدرن و توسعه يافته است
گروه شهري- جمشيد پوراسكندر: سرپرست شهرداري تهران اعلام كرد براي داشتن شهري انساني و توسعه يافته، نيازمند انساني شهري و مشاركت جو هستيم و اين مهم در شرايطي تحقق مي پذيرد كه بستر همدلي و مشاركت شهروندان در مديريت شهري و نيز تبديل اطلاعات آنان به دانش و دانايي فراهم شود.
دكتر علي سعيدلو در گفت وگو با همشهري با بيان اين مطلب كه تهران ،۱۴۰۰ شهري مدرن، توسعه يافته و پايدار خواهد بود، فراهم سازي زيرساخت ها را در كنار ايجاد يك مديريت واحد شهري، الزامي خواند و افزود: ضرورت يك شهر با هويت، خوب و سالم، آموزش و اطلاع داشتن شهروندان از مقوله شهرنشيني است و در نگاه نخست،  پاكيزگي محيط زيست و رعايت قوانين زيست محيطي، ضامن اصلي يك شهر پاكيزه است.
وي تصريح كرد: اگر مفهوم محيط زيست به طور واضح و روشن در اذهان عمومي جاي گيرد، بي شك بحث شهرنشيني و وظايف شهروندان نيز در جامعه شهري، نهادينه مي شود و يك شهروند آموزش ديده از قوانين شهري بهتر مي تواند مفهوم محيط زيست را درك كند؛ ازاين رو تلاش خواهيم كرد كارگاه هاي آموزش حقوق شهروندي و وظايف شهروندان در قبال شهر در سطح محلات برگزار  شود.
وي افزود: همچنين به منظور نهادينه كردن مشاركت عملي شهروندان در مديريت شهري، تشكل هايي نظير شوراي معتمدين محلات راه اندازي مي شود و اين نهادها كه برآمده از پايين ترين هسته شهر مي باشند موظفند تا با نيازسازي، نيازشناسي و ارائه راهكارها به رفع كاستي ها و معضلات محلات مبادرت ورزند و آنها را براي كارشناسي و عملياتي كردن آنها، در اختيار حوزه هاي فرادستي خود كه انجمن هاي شوراياري و مديريت شهري هستند قرار دهند.
سرپرست شهرداري تهران بر وجود گسست رابطه شهر و طبيعت صحه گذاشت و در اين باره گفت: افزايش جمعيت موجب افزايش رشد شهرنشيني و ايجاد شهرهاي جديد و توسعه شهرهاي قديمي شده است كه بدون توجه و در نظر گرفتن رابطه شهر با طبيعت و عوامل طبيعي اين توسعه شكل گرفته است.
وي گفت: شهرهاي امروزي، مجموعه اي از سنگ، آهن، آجر و آسفالت هستند و مظاهر طبيعت در هيچ جاي آن ديده نمي شود. امروزه، ارتباط بين شهر و طبيعت يك ارتباط يك سويه، توأم با ستيزه جويي مي باشد كه مصرفي جز بلعيدن طبيعت و هر آنچه در آن هست، ندارد.
وي با بيان اين مطلب كه ايجاد شهرهاي جديد تنها به منظور اسكان جمعيت در حال ازدياد و بدون توجه به شرايط طبيعي همانند توپوگرافي، هيدروگرافي، پوشش گياهي و اقليم صورت مي گيرد كه مسائل و مشكلات زيادي را به دنبال خواهد داشت، افزود: شهرها بايد به سكونت گاه هاي سالم و پايدار براي سكونت و زندگي بشر تبديل شوند. برنامه ريزي شهري كه عبارت است از تأمين رفاه شهرنشينان، از طريق ايجاد يك محيط سالم و مساعد و دلپذير، در اين ميان نقشي اساسي برعهده دارد و برنامه ريزي شهري كه يك فرآيند پويا و پيوسته است با بهره گيري از آمار و اطلاعات و بررسي وضع موجود به تجزيه و تحليل پرداخته و با بهره گيري از امكانات با ارائه يك طرح جامع، پيشنهادهايي را در راه رفع مشكلات شهرها ارائه مي كند.
دكتر سعيدلو گفت: ضرورت توجه به كيفيت محيط زيست در مناطق شهري در اين برنامه ريزي بايد لحاظ شود، زيرا تنها با در نظر گرفتن و توجه به خصوصيات و ويژگي هاي محيط زيست است كه مي توان از بروز بحران ها و خطرات زيست محيطي در محيط هاي شهري جلوگيري كرد و يا شدت آنها را كاهش و تقليل داد.
وي در ادامه اين گفت وگو، ضرورت روان سازي مقررات اداري و ستادي شهرداري را اجتناب ناپذير خواند و افزود: شيوه رسيدگي به امور شهروندان افزون بر اين كه سنتي است، كند مي باشد و استمرار آن با تكريم شهروندان، مغايرت دارد، لذا اتوماسيون كردن بخشي از خدمات ستادي شهرداري بايد در يك دوره زماني كوتاه انجام شود و در راستاي اين مهم با برگزاري دوره هاي آموزشي حين خدمت ويژه كاركنان، تلاش مي كنيم توانمندي هاي كاركنان نيز ارتقاء يابد.

مديرعامل مترو تهران خبر داد:
ايستگاه هاي مترو «دردشت» و «تهرانپارس»
تا پايان سال جاري به بهره برداري مي رسد
002118.jpg
ايسنا: مديرعامل شركت قطارهاي شهري تهران و حومه (مترو) گفت: براساس پيش بيني هاي انجام شده طي ۱۰ سال آينده بايد ۱۶ ميليارد دلار براي بخش حمل و نقل درونشهري هزينه شود.
مهندس محسن  هاشمي  در ميزگرد تشريح حمل و نقل درون و برون شهري در برنامه چهارم توسعه اظهار داشت: از مجموع ۱۶ ميليارد دلار اعتبار پيش بيني شده براي حمل و نقل درون شهري تاكنون ۵ ميليارد آن تصويب و يك ميليارد دلار آن نيز براي مترو تهران هزينه شده است و حدود ۱۱ ميليارد دلار ديگر مورد نياز است.
وي با اشاره به جايگاه حمل و نقل درون شهري در كلانشهرها گفت: با پيگيري هاي انجام شده هم اكنون ۷ كلانشهر كشور داراي مصوبات لازم براي ايجاد حمل و نقل ريلي درون شهري هستند و بودجه هاي كاملي براي شروع كار در اختيار دارند.
به گفته مديرعامل شركت مترو هم اكنون بيش از ۲۰۰ كيلومتر مترو سنگين در تهران، ۳۸۰ كيلومتر ريل قطار سبك شهري در كلانشهرها و ۱۷۰ كيلومتر راه آهن شهري براي اتصال به شهرهاي اقماري به ويژه در تهران وجود دارد.
به گزارش ايسنا، وي با بيان اين كه ايستگاه هاي مترو «دردشت» و «تهرانپارس» تا پايان سال به بهره برداري مي رسند، اظهار داشت: بدين ترتيب تهران امسال صاحب ۹۰ كيلومتر مترو خواهد شد.
هاشمي  با اشاره به انجام ۷۵۰ هزار سفر درون شهري روزانه از طريق مترو گفت: اين ميزان سفر در آينده اي نزديك به يك ميليون خواهد رسيد.
مديرعامل شركت مترو در ادامه خاطرنشان كرد: در طول سال هاي اخير براي مترو تهران ۲ ميليارد و ۶۰۰ ميليون دلار فاينانس در نظر گرفته شده كه متاسفانه تنها اعتبار ۶۰۰ ميليون دلار آن باز شده است.
وي افزود: آخرين فاينانس يك ميليون دلار براي خط چهار مترو تهران است كه هنوز دريافت نشده و به علت عدم هماهنگي ميان بخش هاي مختلف كار به كندي پيش مي رود و شايد بتوان گفت گشايش اين اعتبارات نزديك ۴۰۰ روز به طول مي انجامد.

يكصد مانور زلزله در تهران
002124.jpg
ايرنا: رئيس  مركز پيشگيري  و مديريت  بحران  شهر تهران  از برگزاري  يكصد مانورزلزله  تا پايان  امسال  در پايتخت  خبر داد.
مازيار حسيني  گفت: اين  مانورها در قالب  مانورهاي  سراسري  آمادگي  در برابرزلزله  استان هاي  معين ، دانش  آموزي ، مهدكودك ها، شهرك هاي  اقماري  و مشاركت مردمي برگزار خواهد شد.
وي  هدف  از برگزاري  اين  مانورها را ارتقاي سطح  آمادگي  و آگاهي  مردم  ومسئولان  در قبال  زلزله  دانست  و افزود: تجربه  نشان  داده  است  كه  هرچه  ميزان مانورهاي  زلزله  بيشتر و فاصله  برگزاري  آنها كمتر باشد، آمادگي  و آگاهي  دربرابر اين  سانحه  طبيعي  افزايش  مي يابد.

براي جلوگيري از ساخت و ساز بي رويه و آسيب ديدگي محيط زيست
ساخت و ساز در روستاها تحت نظر
دهياري ها انجام مي شود
گروه شهري: در نخستين نشست ملي دهياران كشور اعلام شد ساخت وساز در مناطق روستايي كشور از اين پس تحت نظارت دهياري ها انجام مي شود تا از ساخت وسازهاي لجام گسيخته، تجاوز به محدوده منابع طبيعي و آسيب ديدگي محيط زيست جلوگيري شود.
به گزارش خبرنگار ما، علي نوذرپور معاون دهياري هاي سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور در اين نشست گفت: انتظار ما از اين نشست ها اين است كه بتوانيم به طور مستقيم در جريان مسائل و مشكلات روستاها قرار بگيريم و از اين طريق نبود سازماندهي و تشكيلات رسمي را با برگزاري اين نشست ها جبران كنيم.
به گفته وي اين نشست ها از يك سو موجب تبادل آرا و تجربيات ميان دهياران مي شود و از سوي ديگر زمينه انتقال اطلاعات به دهياران را فراهم مي سازد.
نوذرپور، ارتباط دائمي و ارگانيك با مجموعه دستگاه هاي قوه مجريه و نهادهاي امنيتي و سياسي كشور را از وظايف دهياران دانست و افزود: يكي از مسئوليت هاي جدي دهياران تعامل با مديران اجرايي در سطوح محلي و ملي و امكان ايجاد ارتباط آنها با روستاييان است تا اهداف و برنامه هاي اين مديران در روستا به طور كامل محقق شود.
خبرنگار ما به نقل از معاون امور دهياري ها مي نويسد: اين سازمان به منظور بهبود زندگي روستاييان و به نيابت از دهياران تاكنون تفاهم نامه هايي با سازمان هاي مختلف ازجمله وزارت جهاد براي ارتقاي كيفي كشاورزي و ميراث فرهنگي براي حفظ، نگهداري و توسعه صنعت گردشگري روستايي منعقد كرده است.
نوذرپور با تأكيد بر آموزش دهياران و ارتقاي سطح دانش و آگاهي آنان افزود: چهار تور آموزشي خارج از كشور به منظور آشنايي دهياران با تجربيات جهاني به كشورهاي آلمان، هندوستان، چين و مالزي برگزار مي شود كه دهياران برگزيده از اين امتياز برخوردار خواهند شد.
در اين نشست اكبري مديركل دفتر مطالعات و برنامه ريزي روستايي سازمان شهرداري ها و دهياري ها با اشاره به اين كه در سال گذشته ۲ ميليارد تومان وام به دهياري ها اختصاص يافته گفت: امسال وامي به ميزان ۲ ميليارد تومان به دهياري ها اختصاص داده شده و دهياري ها ملزم شده اند با ارائه طرح هاي توجيهي و فني با بخش هاي خصوصي به طور مشترك همكاري كنند.
اسلامي مديركل دفتر عمران و توسعه روستايي سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور تأكيد كرد: هرگونه ساخت و ساز و توسعه فيزيكي در روستاها بايد با نظارت دهياري ها و هماهنگ با محيط روستا صورت پذيرد و از اعمال ديدگاه هاي شهري در بافت روستايي پرهيز گردد.

مسابقه نقاشي ديواري در تهران
به گزارش روابط عمومي سازمان زيباسازي، اداره نقاشي ديواري و گرافيك شهري سازمان زيباسازي شهر تهران در راستاي تلطيف فضاي زندگي شهري در نظر دارد در نقاطي از سطح شهر و با برنامه اي مدون آثاري از نقاشي كودكان را بر روي ديوار به اجرا درآورد.
اين جشنواره در دو بخش انفرادي و گروهي برگزار مي شود كه در بخش گروهي، انجمن ها و تشكل ها و مربيان فعال در زمينه نقاشي كودك مي توانند همراه با كودكان تحت آموزش خود در اين مسابقه شركت نمايند.علاقه مندان مي توانند طرح هاي خود را همراه با فضاي ديوار پيشنهادي به دبيرخانه ارسال نموده تا پس از تأييد ،مجوز اجرا بر روي ديوار را دريافت نمايند. همچنين در صورت نداشتن پيشنهاد مي توانند از ديوارهاي پيشنهادي سازمان زيباسازي شهر تهران استفاده نمايند.

از سوي سازمان تاكسيراني
نرخ جديد تاكسي هاي تهران به شهرداري پيشنهاد شد
در پي درج خبري در جرايد كثير الانتشار مبني بر عدم ارسال نرخ كرايه تاكسي ها از سوي سازمان تاكسيراني به شوراي اسلامي شهر تهران، مديرعامل سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني شهر تهران گفت: اين سازمان روز گذشته نرخ پيشنهادي كرايه تاكسي ها را به شهرداري تهران ارسال كرد تا پس از بررسي براي تصويب نهايي به شوراي شهر ارسال شود.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران امير محمود دهلوي با بيان اين مطلب افزود: با توجه به بررسي هاي كارشناسي صورت گرفته از طريق سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني شهر تهران، كارشناسان حوزه معاونت حمل و نقل و ترافيك و كارشناسان كميسيون حمل و نقل شوراي اسلامي شهر تهران، سرانجام سازمان تاكسيراني روز گذشته نرخ پيشنهادي كرايه تاكسي ها را به شهرداري تهران ارسال كرد تا پس از بررسي به شوراي شهر تهران ارسال شود.
وي تاكيد كرد: نرخ پيشنهادي ارسال شده تنها مختص تاكسي هاي بي سيم نبوده و مجموع تاكسي هاي شهر تهران ازجمله گردشي و خطي را نيز شامل مي شود.
تاكسيرانان زن مي آيند
باشگاه خبرنگاران جوان: مديرعامل سازمان تاكسيراني شهرداري تهران از ورود تاكسيرانان زن به اين سازمان خبر داد.
ميرمحمود دهلوي در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، افزود: به زودي حدود ۵۰ نفر از بانوان براي سرويس دهي در تاكسي هاي تلفني به عنوان جايگزين آقايان، در سازمان تاكسيراني استخدام مي شوند.
وي درباره حضور زنان در عرصه تاكسيراني گفت: تا پيش از اين طرح، برنامه ريزي خاصي درباره حضور زنان در تاكسيراني صورت نگرفته بود.
وي افزود: مطالعات سخت افزاري و نرم افزاري اين طرح انجام شده و در سه ماه آينده فراخوان طرح انجام مي گيرد. درصورت موفقيت اين طرح در سرويس دهي و علاقه مردم نسبت به حضور بيشتر بانوان در عرصه تاكسيراني شهر، تصميمات بعدي گرفته مي شود.
وي تصريح كرد: تاكسيرانان زن بايد متاهل، داراي گواهينامه معتبر رانندگي و حداقل ۲۳ سال سن باشند و پس از گزينش كار خود را در سازمان آغاز مي كنند.
وي با اشاره به درخواست هاي مكرر خانواده ها براي استفاده از تاكسيرانان خانم اظهارداشت: اين طرح مي تواند در امنيت خانم ها در شهر و استفاده از توانمندي بانوان در عرصه تاكسيراني مفيد باشد.

مديركل حفاظت محيط زيست استان تهران:
رستوران هاي غيرمجاز حاشيه رودخانه كرج
تخريب مي شوند
خبرگزاري مهر: مدير كل حفاظت محيط زيست استان تهران گفت: رستوران هايي كه در حاشيه رودخانه ها قرار دارند و فاقد مجوز هستند به زودي تخريب مي شوند.
مهندس محمدحسن پيراسته گفت: اغلب رستوران هايي كه فاقد مجوز زيست محيطي باشند و در مجاورت رودخانه هايي كه آب شرب تهران را تامين مي كنند، اخطاريه زيست محيطي داده شده كه بايد محل مربوطه تخليه و تخريب شود.
وي با اشاره به اين كه رستوران هاي حاشيه رودخانه ها براي سالم ماندن آب شرب تهران تهديد جدي محسوب مي شوند تاكيد كرد: اين رستوران ها پساب و پسماندهاي خود را روانه رودخانه ها مي كنند كه به منظور جلوگيري از اين روند سازمان موظف به تخريب محل رستوران است. مدير كل حفاظت محيط زيست استان تهران خاطر نشان كرد: رستوران هايي كه داراي مجوز هستند نيز بايد نسبت به تامين استانداردهاي محيط زيست در نگهداري فاضلاب توليدي اقدام كنند و با استفاده از كيسه هاي مناسب فاضلاب ها را نگهداري و به خارج از حوزه منتقل كنند. وي تخليه و تخريب رستوران هاي آلاينده محيط زيست و مخصوصا آب هاي سطحي و زيرزميني را بر اساس مقررات سازمان آب منطقه اي و همچنين اصول مطرح در سازمان حفاظت محيط زيست برشمرد.

۱۰ بوستان جديد در منطقه ۸ به بهره برداري رسيد
002112.jpg
معاون خدمات شهري و فضاي سبز شهرداري منطقه ۸ از بهره برداري ۱۰ بوستان جديد در شرق تهران خبر داد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ۸ تهران، مهندس نادر آزاده خاطرنشان كرد: به منظور گذران اوقات فراغت شهروندان افزون بر بوستانهاي موجود ۱۰ بوستان جديد شامل بوستان فرشته، پونه، لادن، كوثر، پرديس، اسلام پناه، نرجس، آلاله، مرجان و كوكب در نقاط مختلف منطقه مورد بهره برداري قرار گرفت.
وي افزايش سرانه فضاي سبز عمومي را از اولويت هاي شهرداري برشمرد و افزود: در اين راستا با احداث بوستانهاي جديد، حدود ۲۰ هزار متر مربع تا اواخر سال جاري به مساحت فضاي سبز افزوده مي شود.
آزاده در ادامه بر ضرورت مشاركت عملي شهروندان در توسعه، گسترش و نگهداري فضاي سبز عمومي تاكيد كرد و اظهار داشت: عمليات بازسازي و احياي ۵۰ ميدان در قالب طرح يك ميدان - يك بوستان در حال اجرا مي باشد و با مشاركت شهروندان در امر نگهداري فضاي سبز، ضمن برخورداري از فضاي سبز پايدار، عنصر هويت محلي در ميان شهروندان تقويت مي شود.
معاون خدمات شهري و فضاي سبز در ادامه از نوسازي، تجهيز و ايمن سازي بوستانها به ويژه فضا و ابزارهاي بازي كودكان خبرداد و گفت: شبكه روشنايي بسياري از بوستانهاي موجود در شرق تهران به اتمام رسيده و پيش بيني مي شود متوسط زمان حضور شهروندان در بوستانها و استفاده و بهره مندي از امكانات موجود در اين فضاها به ميزان چشمگيري افزايش يابد، از اين رو با همكاري و هماهنگي معاونت فرهنگي اجتماعي، صدها برنامه متنوع هنري، آموزشي و تفريحي در بوستانها اجرا مي شود.

ساماندهي گورستانهاي متروكه تهران
مدير عامل سازمان بهشت زهرا(س) از ادامه پيگيري جدي طرح ساماندهي گورستانهاي متروكه شهر تهران خبرداد و گفت : تا پايان ۶ ماهه اول امسال، تكليف گورستانهاي متروكه شهر تهران روشن مي شود .
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، محمود رضائيان با بيان اينكه مشاور تعيين شده در حال مطالعه وضعيت گورستانهاي قديمي شهر تهران به منظور جمع آوري اطلاعات مورد نياز در اين زمينه است، افزود : در حال حاضر مشاور مشغول بررسي چگونگي تغيير كاربري وضعيت گورستانهاي قديمي شهر تهران است كه پس از ساماندهي در صورت امكان تعدادي از آنها به فرهنگسرا يا بقاع متبركه تبديل شود و برخي از آنها نيز با برخي تغييرات، فعاليت خود را براي دفن ادامه دهند.
وي با بيان اينكه در ۱۴۰ نقطه شهر تهران گورستان وجود دارد ، اظهار داشت : از اين تعداد ۳۲ گورستان تقريبا بصورت غير قانوني فعاليت مي كنند كه قرار است در سال جاري برنامه هاي جدي براي ساماندهي آنها به اجرا گذاشته شود .

بهسازي نماها و عناصر مبلمان شهري
002127.jpg
بيش از ۵۰۰ هزار متر از عناصر مبلمان شهري شمال تهران و نماي دو خيابان وليعصر (عج) و شريعتي با هزينه اي بالغ بر ۲ ميليارد و ۶۰۰ ميليون ريال توسط شهرداري منطقه يك بهسازي و رنگ آميزي شد.به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه يك در راستاي بهسازي و پاك نمودن نازيبايي هاي بصري شهر بيش از ۳۸۷ هزار متر از عناصر مبلمان شهري شامل ۱۱ هزار متر سرپناه ايستگاه هاي اتوبوس، ۳ هزار متر سطل زباله، ۱۵ هزار متر ميله هاي ترافيكي، ۹۸ هزار متر گاردريل، ۲۵ هزار متر نرده و حفاظ، ۲۰۷ هزار مترمربع جدول، ۲۵ هزار متر از نماهاي شهري و ... در طرح رنگ آميزي قرار گرفت.

احداث جايگاه عرضه بنزين مجهز به كارت هوشمند
002121.jpg
پمپ بنزين نمونه چهار ستاره تهران در شهرك كيانشهر منطقه ۱۵ افتتاح و مورد بهره برداري قرار گرفت.به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ،۱۵ جايگاه اختصاصي ۱۸۸ منطقه تهران واقع در بلوار شهيد بروجردي شهرك كيانشهر طي مراسمي با حضور جمعي از مديران و معاونان شركت نفت استان تهران و مديران شهرداري منطقه و فرماندهي يگان ويژه پاسداران جنوب تهران صبح روز سه شنبه ۲۱ تيرماه افتتاح شد.بنابراين گزارش، پمپ بنزين مذكور داراي هفت پمپ دو نازله مي باشد كه ۱۴ دستگاه خودرو به طور همزمان مي توانند در اين جايگاه سوختگيري نمايند.

با هدف پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي
۳۰۰ مركز فرهنگي- اجتماعي به صورت ويژه فعال شدند
002109.jpg
گروه شهري: با هدف پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي و غني سازي اوقات فراغت شهروندان تهراني و ساير مسافران تابستاني به شهر تهران ۳۰۰ مركز فرهنگي- اجتماعي و هنري برنامه هاي تفريحي، آموزشي، سرگرمي را با پوشش دو ميليون و ۶۰۰ هزار نفر در قالب چهار هزار و ۳۴ عنوان برنامه آغاز كردند.
به گزارش خبرنگار ما سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران طي تابستان سال جاري در ۲۲ منطقه شهري ۷۰۰ برنامه اجتماعي، ۵۵۰ طرح ورزشي، ۲۴۰ برنامه هنري و بيش از ۱۵۰۰ برنامه آموزشي را براي غني سازي اوقات فراغت شهروندان به اجرا در مي آورند.
اسفنديار رحيم مشايي رئيس سازمان فرهنگي و هنري و معاون اجتماعي شهردار تهران همچنين گفت: طي همين مدت ۱۰ فرهنگسراي تابستاني در بوستان هاي مهم شهر و مكان هاي عمومي راه اندازي شده است تا به ارايه برنامه هاي ويژه فراغتي به شهروندان بپردازند، اجراي برنامه در ۲۴۰ مدرسه از شهر تهران جزو همين برنامه ها است.
وي با اشاره به برنامه ريزي براي امكان استفاده بانوان از پارك آبي آزادگان تصريح كرد: تا پيش از اين ،اين امكان تنها براي آقايان مهيا بود اما اكنون در حال بررسي استفاده بانوان هستيم، ضمن آن كه تلاش داريم زمينه  اي را فراهم كنيم تا به صورت شبانه روزي و چهار فصل اين بوستان مورد استفاده شهروندان قرار گيرد.
وي با اشاره به اين كه بيش از هفت ميليون و ۱۶۹ هزار و ۹۶۵ شهروند تهراني داريم گفت: از اين تعداد يك ميليون و ۴۵۰ هزار نفر دانش آموز، ۲۲۲ هزار و ۴۵۰ نفر دانشجو و ۹۷۴ هزار بانوي خانه دار را شامل مي شود كه در مجموع دو ميليون و ۶۰۰ هزار نفر را در بر مي گيرد.
وي افزود: اگر اوقات فراغت روزانه اين جمعيت را تنها چهار ساعت در روز محاسبه كنيم براي ۹۰ روز تابستان نياز به برنامه ريزي براي بيش از ۹۵۰ ميليون ساعت زمان فراغت اين طيف از شهروندان تهراني داريم كه ما تلاش كرده ايم با اجراي برنامه هاي ويژه بخشي از اين نياز را برطرف سازيم.
از سوي ديگر حسين هاتفي فارمد مدير كل روابط عمومي و بين الملل شهرداري تهران در اين باره گفت: گرچه شاخص ها و امكانات اوقات فراغت شهر تهران بسيار پايين تر از استانداردهاي جهاني است و با اين معيارها فاصله زيادي داريم اما دست روي دست نگذاشته ايم و از پتانسيل موجود به نحو شايسته بهره گرفته ايم. به طوري كه طي تابستان امسال بسياري از فضاهاي خالي را براي اجراي برنامه ها به كار گرفته ايم و تلاش كرده ايم توانمندي ها و استعدادهاي موجود در مناطق مختلف شهر تهران را براي اجراي مطلوب و بهينه جذب كنيم.
وي افزود: به عنوان مثال اگر چه تعداد صندلي ها و شمار سينماهاي شهر تهران در مقايسه با جمعيت بسيار اندك است اما طي همين تابستان روزانه يك فيلم سينمايي در پارك هاي مهم شهر تهران براي شهروندان پخش خواهد شد كه شمار آن تا پايان تابستان نزديك به يكصد فيلم خواهد شد ضمن اين كه برنامه هاي جنبي ديگري را هم در اين خصوص اجرايي و عملياتي كرده ايم.

گردهمايي معاونان فني و عمراني شهرداري هاي كلانشهرها
خبرگزاري مهر: دهمين همايش ادواري كميته فني و عمراني معاونان شهرداري هاي كلانشهرها به ميزباني حوزه معاونت فني و عمراني شهرداري تهران برگزار مي شود.
مهندس محمد علي آبادي در خصوص اهداف برگزاري اين همايش گفت: تبادل نظر و تجربيات فني و عمراني شهرداري هاي كلان شهرهاي كشور و همچنين ايجاد تعامل سازنده در سطوح عالي ميان مسئولين و دست اندركاران مباحث فني و عمراني در شهرداري هاي كلانشهرها از جمله اهداف اين همايش است.
معاون فني و عمراني شهرداري تهران افزود: بسياري از مسائل مبتلا به اجراي پروژه هاي عمراني به گونه اي است كه نحوه حل و رفع و رجوع آنها قابل تعميم به پروژه هاي مشابه در ديگر شهرها مي باشد. لذا برگزاري اين قبيل همايش ها و نشست هاي مشترك نتايج بسيار مثبتي در انتقال تجربيات ميان كلانشهرها دارد.

خطر افزايش آلودگي خودروها
002115.jpg
ايسنا: معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست گفت: آلودگي خودروهاي جديد تا دو سال آينده در صورت عدم تعويض كاتاليست سه تا چهار برابر افزايش مي يابد.
دكتر يوسف حجت با اشاره به اينكه خودروهاي جديد به كاتاليست مجهز هستند كه عمر آن هشتاد هزار كيلومتر است گفت: بر اين اساس كاتاليست خودروها بايد هر ۴ يا ۵ سال تعويض شود در غير اين صورت عملكرد اين وسيله براي كاهش آلودگي از بين مي رود.
وي با اشاره به اينكه قيمت كاتاليست بين ۳۰ تا ۸۰ هزار تومان است گفت: بر اين اساس بايد كنترل شديدي بر روي مقوله معاينه فني خودروها صورت گرفته و كاتاليست آنها تعويض شود.
وي همچنين به ايسنا گفت: سازمان حفاظت محيط زيست در صورتي كه عمر كاتاليست خودروهاي تاكسي و راهي گذشته باشد، هزينه تعويض آنرا متقبل مي شود.

كاهش بار ترافيك در جنوب غرب تهران
ايرنا: شهردار منطقه  ۱۸ تهران  گفت : ترافيك  ميدان  شهيد سروري  (نعمت آباد) در جنوب  غرب تهران  به  زودي  ساماندهي  مي شود.
مجيد شايسته  افزود: با احداث  دو دوربرگردان  در شمال  و غرب  ميدان  شهيد سروري  در بزرگراه  آيت الله  سعيدي  (جاده  ساوه ) وضعيت  ترافيك  آن ساماندهي  مي شود.وي  اظهار داشت : نابساماني  اين  محور از سوي  حوزه  معاون  حمل  و نقل  و ترافيك شهرداري  منطقه  ۱۸ تهران  ساماندهي  و وسائط نقليه  سبك  و سنگين  با اطمينان خاطر و سهولت  در آن تردد خواهند كرد.

ايجاد گود جديد تخليه نخاله در غرب تهران
مهر: معاون خدمات شهري شهرداري تهران از ايجاد گود جديد تخليه نخاله در غرب تهران خبر داد و تصريح كرد: با ايجاد يكي دو گود علاوه بر گود آبعلي، مي توان از حجم تخريبي زيست محيطي كاست.
مهندس محمدجواد محمدي ز اده افزود: ريختن نخاله در گود آبعلي پيش بيني شده و طرحهاي بازيافتي در اين منطقه در حال حاضر اجرا مي شود.
وي با اشاره به اينكه حجمي از نخاله ها در اين مكان به صورت نامناسب از گذشته تخليه شده بود، تصريح كرد: اما طي دو سال گذشته نخاله اي كه در اين گود ريخته مي شود، در گود تاييد شده است و آثار مخرب زيست محيطي ندارد.
محمدي زاده همچنين افزود: ضمن اينكه اين نخاله دوباره بازيافت مي شود محصولاتي از قبيل بلوك هاي سيماني توسط كارگاه هايي كه در اين محدوده مستقر هستند به دست مي آيد.
معاون خدمات شهري شهرداري تهران به راه اندازي گود جديدي در غرب تهران اشاره و گفت: كار ديگري كه حوزه خدمات شهري در دست اجرا دارد، راه اندازي گود جديدي در غرب تهران است كه به نتيجه رسيده و تلاش مي كنيم با تعيين يكي دو نقطه ديگر براي ايجاد گود، هم موضوع مسافت حمل نخاله ها را كاهش دهيم و هم اينكه آثار تخريبي زيست محيطي آنها را كم كنيم.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |