پنجشنبه ۲۳ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۴۷ - Jul 14, 2005
از هفته آينده
قيمت شير و فرآورده هاي لبني به سطح قبلي بازمي گردد
002136.jpg
گروه اقتصادي - علي ابراهيمي: با افزايش ۱۳ درصدي قيمت پايه خريد شير خام براساس مصوبه شوراي اقتصاد، شركت صنايع شير ايران اعلام كرد از ششم تيرماه جاري قيمت شير و فرآورده هاي لبني خود را افزايش مي دهد. متعاقب آن سازمان بازرسي و نظارت بر قيمت ها اين افزايش را غيرقانوني دانسته، از معرفي شركت هاي متخلف به تعزيرات حكومتي خبر داد و اعلام كرد تا زماني كه اين شركت ها قيمت ها را به وضع سابق برنگردانند هيچ جلسه اي براي بررسي ادعاي زيان آنها برگزار نخواهد شد. اما سخنگوي شركت صنايع شير ايران اعلام كرد  گروه كارشناسي مشتركي براي كاهش قيمت برخي محصولات لبني پرمصرف بين سازمان حمايت و اين شركت برگزار شده تا با شناسايي اين محصولات و پرداخت يارانه توسط دولت قيمت ها كاهش يافته و به وضع سابق برگردد.
رئيس سازمان بازرسي و نظارت بر قيمت و توزيع كالا در گفت و گو با خبرنگار ما چنين گفت: در جلسه اي با شركت صنايع شير ايران تفاهم شد تا قيمت ۴ گروه از فرآورده هاي لبني كه عمده مصرف مردم به خصوص اقشار كم درآمد است را به وضع سابق برگردانده و قيمت ها تثبيت شود.
علي احمديان اين ۴ قلم كه ۸۰ درصد فرآورده هاي لبني كشور را تشكيل مي دهد شامل شير پاستوريزه (غير يارانه اي) در بسته بندي هاي نايلوني، شيشه اي به جز شير با طعم هاي مختلف، پنير معمولي در انواع بسته بندي، ماست ساده در اوزان و احجام مختلف (به جز ماست چكيده و با طعم هاي مختلف) و هر نوع كره در بسته بندي و وزنهاي مختلف عنوان كرد.
وي افزود: با توجه به آنكه شركت پگاه با افزايش قيمت ها، محصولات خود را با برچسب قيمت هاي افزايش يافته توليد كرده است براي اعمال نرخ هاي جديد مهلت خواسته و مقرر شد تا اين شركت در اسرع وقت قيمت اين فرآورده ها را به وضع سابق برگرداند و پيش بيني مي كنيم از شنبه هفته آينده اين فرآورده ها به قيمت سابق برگردد.
احمديان پرداخت يارانه به اين فرآورده ها با توجه به قرار گرفتن آن در سبد دوم كالاهاي حمايتي دولت كه چارچوب قيمت گذاري توسط سازمان حمايت مشخص مي شود را چنين تبيين كرد. مصوبه مذكور تنها مربوط به قيمت بوده و در قالب اختيارات وزارت بازرگاني در ارتباط با كميسيون تنظيم بازار كالا اين امكان وجود دارد تا مداخله قيمتي پس از بررسي هاي لازم صورت گيرد. اين قاعده كلي است كه هر جايي دولت معتقد باشد كه كالايي كمتر از قيمت تمام شده واقعي به مردم عرضه مي گردد قيمت آن را بپردازد. رئيس سازمان بازرسي در زمينه ادعاي شركت پگاه مبني بر پرداخت يارانه به اين ۴ قلم كالا براي بازگشت به قيمت هاي سابق، گفت: اين موضوع منوط به انجام بررسي و محاسبه لازم است و تصور نمي كنيم بايد به طور عموم، در همه جاي كشور و به همه واحدهاي توليدي اين يارانه پرداخت شود. بايد مدارك و مستندات شركت ها ارائه و بررسي شود چرا كه معتقديم افزايش قيمت ها به ميزاني كه توسط برخي واحدهاي توليدي صورت گرفته ضرورتي نداشته است. اين در حالي است كه سخنگوي شركت پگاه در گفت و گو با ايسنا خبر از تشكيل گروه كارشناسي مشترك براي كاهش قيمت برخي فرآورده هاي لبني پرمصرف با سازمان حمايت داده و عنوان كرده اين گروه كارشناسي وظيفه دارد محصولات لبني پرمصرف را شناسايي كرده تا دولت با پرداخت يارانه به اين محصولات قيمت آنها را كاهش داده و به قيمت سال گذشته بازگرداند.
حسين چمني زمان كاهش قيمت محصولات لبني و تعداد آنها را منوط به تصميم گروه كارشناسي سازمان حمايت دانسته و عنوان كرده به دليل آن كه دولت بر كاهش قيمت ها اصرار دارد به نظر مي رسد اين گروه به سرعت نتايج خود را اعلام كند. اما تا اعلام نتيجه نظرات گروه كارشناسي سازمان حمايت، توافق ما با دولت و تأمين شدن يارانه مذكور، محصولات لبني با همان ۱۰ درصد افزايش قيمت به مشتريان عرضه مي شود.
وي اعلام كرده با توجه به نرخ تورم و افزايش هزينه هاي توليد مجبور به افزايش قيمت ها هستيم و براي ثابت نگه داشتن قيمت محصولات لبني بايد سمت و سوي يارانه ها از مصرف كننده به توليدكنندگان به ويژه توليدكنندگان شيرخام بازگردد.
اما احمديان پرداخت يارانه و تشكيل كميته مشترك مذكور را منوط به بازگشت قيمت اين فرآورده ها به قيمت هاي سابق دانسته و مي گويد: پس از دريافت مستندات اين شركت ها اگر محاسبات نشان دهد كه زياني متوجه بنگاهي شده يا سود متعارف آن بنگاه كه منطبق با ضوابط باشد را از بين ببرد، اين زيان جبران خواهد شد. شركت پگاه سود مورد انتظار خود در سال جاري را ۷ درصد اعلام كرده اگر جلوگيري از افزايش قيمت ها موجب كاهش سود اين شركت شود به آن كمك خواهيم كرد چرا كه در زمينه لبنيات بايد از يك طرف از توليد شير و دامداران حمايت شود و از سوي ديگر وجود صنايع فرآوري ضروري است و توليد شير و اين صنايع لازم و ملزوم يكديگر هستند و بايد هر دو با توجيه اقتصادي مناسب كار كنند.
وي مي افزايد: همانطور كه قبلاً اعلام كرده ايم برگزاري جلسه براي بررسي محاسبات شركت ها براي افزايش قيمت ها از آنجا كه اين كار را غيرقانوني مي دانيم منوط به برگشت قيمت ها به وضع سابق در مورد ۴ قلم فرآورده لبني مذكور است و در ادامه كميته مشتركي براي بررسي ادعاي زيان اين شركت تشكيل خواهد شد، هنوز كميته اي تشكيل نشده است و اين كميته مي تواند در طول سال تشكيل شود چرا كه تسويه در سال بعد خواهد بود و بسياري از حساب هاي اين شركت در سه ماهه اول سال بعد به دست مي آيد و اين موضوع بين سازمان حمايت و شركت مذكور باز خواهد بود.

افزايش مجدد قيمت نفت
002139.jpg
گروه اقتصادي: درحالي كه نگراني از رشد روزافزون قيمت نفت به دليل رشد تقاضاي مصرف انرژي در جهان به ويژه كشورهاي نوظهور در بازار انرژي مثل چين و هند همچنان ادامه دارد، ديروز بروز توفان جديد در آمريكاي شمالي موجب فراتر رفتن قيمت نفت از ۶۱ دلار براي هر بشكه در بورس نيويورك شد.
هر بشكه نفت خام سبك آمريكا ديروز با ۶۵ درصد افزايش ۳۰/۶۱ دلار معامله شد. علاوه بر نگراني از خسارت هاي احتمالي توفان اميلي پيش بيني هاي منتشر شده از سوي دولت آمريكا در مورد رشد تقاضاي جهاني نفت در دو سال آينده به افزايش قيمت ها در بازار نفت كمك كرد.
پيش بيني كاهش تقاضا
درحالي كه نشانه ها از رشد تقاضا و ادامه افزايش قيمت ها حكايت دارد ديروز سازمان انرژي بين المللي اعلام كرد كه تقاضاي مصرف نفت نسبت به پيش بيني هاي قبلي سال جاري ميلادي كمتر است.
اين مؤسسه روز گذشته با اشاره به كاهش رشد اقتصادي در چين و آمريكا پيش بيني كرد كه مصرف نفت در اين دو كشور كاهش خواهد يافت و ميزان مصرف نفت جهان با ۲۰۰ هزار بشكه كاهش به ۵۸/۱ ميليون بشكه در روز مي رسد.
يك كارشناس اين مؤسسه كه مقر آن در پاريس است از بروز نشانه هاي تأثير رشد قيمت ها بر مصرف خبر داد و تأكيد كرد كه اين مؤسسه پيش بيني تقاضاي خود را به همين دليل كاهش داده است.
اين مؤسسه در عين حال اعلام كرد كه سال آينده تعادل قابل قبولي ميان عرضه و تقاضاي نفت برقرار مي شود.

موسسه استاندارد نظارتي بر محصولات
وارداتي سلولزي - بهداشتي ندارد
گروه اقتصادي _ افروز پورهاشمي: يكي از اولويت هاي اصلي موردتوجه دولت جديد حمايت از توليدكنندگان داخلي و افزايش توان رقابتي آنان در بازارهاي داخل و خارج است.
از طرف ديگر اعلام خبر پذيرش ايران به عنوان عضو ناظر سازمان تجارت جهاني و بررسي درخواست ايران پس از ۲۲ بار ردشدن آن، شرايطي را به وجود آورده كه توليدكنندگان داخلي در چارچوب قوانين اتخاذي دولت جديد درصدد پي ريزي هرچه بهتر زمينه هاي توليدي خود هستند.علي اكبر رمضاني دبير انجمن صنايع سلولزي _ بهداشتي ايران در اين رابطه مي گويد: متاسفانه موسسه استاندارد نظارتي بر محصولات سلولزي و بهداشتي وارداتي ساخته شده از خارج به داخل كشور ندارد.
به گفته وي، به همين دليل است كه سيل محصولات توليدي وارداتي در اين بخش از صنعت از كشورهايي مانند چين و حتي اروپا به ايران سرازير شده و ۵ برابر قيمت داخلي نيز به فروش مي رسد.

اعتراض شركتهاي حمل و نقل جاده اي
به نحوه دريافت ماليات
مهر:جواد سمساريلر دبير انجمن صنفي شركت هاي بين الملل حمل و نقل ايران افزود: براساس قانون قبلي مالياتهاي مستقيم(ماده ۷۶) شركتهاي حمل و نقل كالا موظف به پرداخت ۵ درصد ماليات بودند كه پس از اصلاح قانون اين رقم در چند نوبت اخذ مي شودبه گونه اي كه در حال حاضر حداقل ۱۵ درصد ماليات از شركتهاي حمل و نقل كالا دريافت مي شود.
وي يادآور شد: در اصلاحيه قانون مالياتهاي مستقيم كلمه قرارداد از عبارت قراردادهاي حمل و نقل حذف گرديده كه همين كار باعث افزايش ماليات مضاعف شده است.
سمساريلر افزود: از سوي ديگر با اجراي قانون جديد مالياتي كه قرار بود از سال ۸۱ به اجرا در بيايد، اخيرا مقرر شده است كه ماليات مضاعف سالهاي ۸۱ تا كنون از شركتهاي حمل و نقلي دريافت شود كه اين كار ضربه مهلكي بر پيكر شركتهاي حمل و نقلي خواهد زد و آنها را به تعطيلي و انحلال خواهد كشاند.
دبير انجمن صنفي شركتهاي بين المللي حمل و نقل ايران خاطرنشان كرد: درحالي ماليات مضاعف از شركتهاي حمل و نقلي دريافت مي شود كه براساس برنامه سوم توسعه شركتهاي خدماتي صادراتي از پرداخت ماليات مضاعف معاف هستند.

دومين همايش بين المللي گمرك و فناوري
اطلاعات آغاز به كار كرد
دومين همايش دو روزه بين المللي گمرك و فناوري اطلاعات صبح ديروز توسط دكتر محمدرضا عارف معاون اول رئيس جمهوري افتتاح شد در اين همايش مقامات ارتش جمهوري اسلامي ايران و مسئولين بلند پايه سازمان هاي بين المللي دخيل در امر تجارت و همچنين روسا و نمايندگان گمركات كشورهاي انگلستان، مالزي، عراق، هندوستان، پاكستان، افغانستان و برخي ديگر كشورها شركت دارند.
در اين همايش مسائلي همچون بررسي گمرك الكترونيكي و نقش آن در اقتصاد ملي، زير ساخت هاي قانوني، استانداردهاي سازمان جهاني گمرك، امنيت اطلاعات و زير ساخت هاي الكترونيكي مورد بحث و بررسي قرار خواهد گرفت.
معاون اول رييس جمهوري اعلام كرد: بر اساس برنامه چهارم توسعه سهم صادرات غير نفتي از كل صادرات كشور از ۱/۲۳ درصد سال ۸۲ به ۶/۳۳ درصد در پايان سال ۸۸ خواهد رسيد.
در مراسم افتتاحيه محمد رضا عارف توسعه و تقويت همكاريهاي بين المللي از جمله تجارت را در زمره سياستهاي محوري جمهوري اسلامي ايران ذكر كرد.
وي گفت: گسترش همكاريهاي چند جانبه ومنطقه اي نه تنها در برگيرنده منافع ملي ما خواهد بود بلكه اين همكاري ها در ارتقاي روابط سياسي، حفظ ثبات و امنيت منطقه و كمك به صلح جهاني موثر بوده و در نتيجه باعث افزايش منافع همه كشورهاي عضو خواهد شد.
عارف با اشاره به تعامل رشد اقتصاد ملي دانايي محور با اقتصاد جهاني افزود: رشد اقتصادي ۸ درصدي، تورم تك رقمي، نرخ بيكاري تك رقمي از جمله اهداف كمي در اين برنامه مي باشد.
وي با اشاره به بحث توسعه ترانزيت و عبور سريع كالا و خدمات با نرخ رقابتي در برنامه چهارم توسعه، گفت: بر اساس برنامه چهارم توسعه سهم صادرات غير نفتي از كل صادرات كشور از ۱/۲۳ درصد سال ۸۲ به ۶/۳۳درصد در پايان سال ۸۸ مي رسد.
وي با اشاره به موقعيت ممتاز ايران در زمينه ترانزيت افزود: بهره برداري از طرح مهم راه آهن بافق - مشهد كه تاثير بسزايي در رونق اقتصادي و تجارت منطقه خواهد داشت به همين علت با اولويت ويژه اي پيگيري شده است.
عارف در ادامه درباره گمرك و فن آوري اطلاعات و ارتباطات نيز گفت: گمرك به عنوان پيشاني تجارت يك كشور، نقطه اتصال جهاني و تجارت ملي محسوب مي شود.
كاهش ريسك سرمايه گذاري در ايران
سيد صفدر حسيني وزير اقتصاد و دارايي در اين همايش از كاهش ريسك سرمايه گذاري در ايران به علت اصلاحات اقتصادي صورت گرفته طي سالهاي اخير خبر داد و گفت: در چند سال گذشته براي عبور از اقتصاد دولتي و دستيابي به اقتصاد رقابتي با محوريت بخشي و تعامل فعال با اقتصاد جهاني، اصلاحات اساسي صورت گرفته است.
وي افزود: با اين اصلاحات، فضاي اطمينان براي فعاليت هاي اقتصادي و سرمايه گذاري فراهم شده است تا بتوان در شرايط رقابتي، سرمايه گذاري مطمئن و امني در ايران انجام داد.
صفدر حسيني افزود: از اهداف عمده برنامه سوم توسعه در اين بخش، تامين زير ساخت هاي مناسب براي رشد مداوم اقتصادي فراهم شده است.
وزير امور اقتصادي و دارايي، اصلاح اقتصادي يكسان سازي نرخ ارز در برنامه سوم را مورد اشاره قرار داد و اظهار كرد: از اين طريق شفاف سازي قابل توجهي در بودجه دولت و يارانه هاي پرداختي انجام گرفت.
وي با بيان اينكه در دولت اصلاحات، صندوق ذخيره ارزي به عنوان راهبرد اصولي در تضاد اقتصاد ايران تاسيس شد تا از طريق اين صندوق تاثير پذيري منفي از تحولات اقتصاد جهاني كاهش پيدا كند، گفت: بر همين اساس ثروت نفت به دارايي هاي مولد تبديل و تامين سرمايه مورد نياز بخش خصوصي در جهت افزايش توليد و ايجاد اشتغال در اولويت قرار گيرد.
وي پيش بيني كرد كه موجودي حساب ذخيره ارزي در سالجاري به رقم اميدوار كننده اي برسد.
حسيني خاطر نشان كرد: در بخش توسعه و گسترش صادرات غير نفتي، مقررات پيمان سپاري ارزي لغو و با تخصيص جوايز و يارانه هاي صادرات در سال گذشته رقم صادرات كشور به رقم ۸/۶ ميليارد دلار بدون احتساب خدمات فني و مهندسي رسيد.
وزير امور اقتصادي و دارايي به حذف موانع غير تعرفه اي و جايگزين كردن موانع تعرفه در دولت اصلاحات اشاره و تصريح كرد: اين اقدام با هدف رونق تجارت خارجي، حركت تدريجي و اصولي در جهت هم پيوندي با اقتصاد جهاني و همچنين حمايت از صنايع داخلي صورت گرفته است.
گمرك الكترونيك تا سال ۸۵
در ادامه اين همايش مسعود كرباسيان رئيس كل گمرك جمهوري اسلامي ايران نيز از استقرار كامل گمرك الكترونيك در ايران تا اواخر سال آينده خبر داد.
وي گفت: سازمان جهاني گمرك نيز در قطعنامه اخير خود با محوريت، امنيت و تسهيل در زنجيره عرضه تجارت بين المللي، انتقال الكترونيكي اسناد گمركي و بكارگيري IT را به عنوان يكي از چهار عنصر محوري چارچوب استانداردها قرار داده است.
رئيس كل گمرك گفت: رويكرد كنوني تجارت در جهان، گرايش به فناوري اطلاعات ثبت و انتقال الكترونيكي داده ها به جاي اسناد كاغذي را ضروري ساخته است.

بازارهاي غيررسمي ارز در حاشيه خليج فارس
مهر: معاون ارزي بانك مركزي گفت: با ابتكار بانك مركزي بازارهاي غير رسمي ارز در حاشيه خليج فارس محو شده اند.
محمد جعفر مجرد در خصوص معاملات ارزي در مناطق جنوبي كشور و حاشيه خليج فارس، گفت: بانك مركزي بعد از يكسان سازي نرخ ارز اقدام به ايجاد بازار بين بانكي در سرزمين اصلي نمود كه اين امر انجام بسياري از معاملات ارزي را در داخل كشور تسهيل كرد.
وي با اشاره به حضور موفق بانكهاي كشور در مناطق آزاد تجاري كشور، افزود: بعد از ايجاد بازار بين بانكي در سرزمين اصلي بازار فرعي نيز در منطقه آزاد تجاري كيش ايجاد گرديد و متقاضيان قادرشدند كليه عمليات ارزي را در بانك هاي اين منطقه به آساني صورت دهند.
مجرد با بيان اينكه تشكيل اين بازار در كيش به فعاليت بازارهاي غيررسمي ارز در حاشيه خليج فارس خاتمه داد، اظهار داشت: با آغاز فعاليت بازار فرعي بين بانكي در كيش حجم زيادي از معاملات ارزي كه تا آن زمان در كشورهاي عربي و به خصوص دوبي صورت مي گرفت به منطقه آزاد كيش و سرزمين اصلي منتقل گرديد.
معاون ارزي بانك مركزي با اشاره به تاثيرات مخرب بازارهاي غيررسمي ارز بر نوسانات ارزي كشور، افزود: با اتخاذ اين رويه ديگر معاملات ارزي در بازار غير رسمي براي كسي سود و صرفه اي نداشته و اين بازارها به مرور زمان خود به خود از بين رفتند.

هشدار مركز پژوهشهاي مجلس نسبت
به انعقاد برخي قراردادها
گروه اقتصادي _ مركز پژوهش هاي مجلس اخيرا اقدام به انتشار گزارشي در خصوص ماهيت و روند انعقاد برخي قراردادهاي خارجي در ماه هاي اخير كرده است. در رابطه با گزارش فوق با دكتر احمد توكلي رئيس مركز پژوهش هاي مجلس گفتگو كرده ايم.
***
* وضعيت شكايت مطرح شده در مورد ۲ مناقصه شركت پتروشيمي به نام هاي اتيلن ۸ و ۱۱ به مركز پژوهش ها كه اواخر سال گذشته ارائه شدند به كجا رسيده است؟
- اواخر پارسال در مورد اين ۲ مناقصه كه براي بازيابي خوراك پتروشيمي غرب كشور پيش بيني شده بودند، شكايتي به مركز پژوهشها ارائه شد. در اين شكايت عنوان گرديده بود كه در يك مناقصه ۴ كنسرسيوم مشترك داخلي و خارجي شامل ۲ كنسرسيوم معروف ايراني و ۲ كنسرسيوم آلماني و فرانسوي با مديريت به ترتيب ايراني و خارجي حضور داشته اند.
در دور اول اين مناقصه كه با حضور ۴ كنسرسيوم برگزار شد، شركت پيدكو (ايراني) براي مناقصه اتيلن ۸ با قيمت پيشنهادي ۲۶۷ ميليون يورو و قيمت پيشنهادي ۳۱۱ ميليون يورو براي اتيلن ۱۱ و شركت ناموران نيز به ترتيب با قيمتهاي پيشنهادي ۲۹۰ ميليون يورو و ۳۳۸ ميليون يورو حضور داشتند.
نكته اعتراضي شركتهاي ايراني مربوط به ادعاي شركتهاي خارجي مي شد كه مدعي بودند طبق مقررات شركت پتروشيمي ايران بايد مديريت اجراي كار با شركتهاي خارجي باشد. به همين دليل هم در دور اول اين ۲ شركت خارجي قيمتي پيشنهاد ندادند و در نتيجه پاكت هاي مناقصه هم باز نشدند. البته پس از شكايت اوليه شركتهاي ايراني به مركز پژوهشها، پاكت ها باز شدند و شركت پيدك برنده مناقصه شد. اما چند ماه بعد شركت ناموران در نامه اي به مركز پژوهشها نوشت كه شركت مديريت توسعه صنايع پتروشيمي درصدد تكرار دوباره مناقصه است و مي خواهد فعاليت تحت سيطره خارجي ها انجام پذيرد. در دور دوم مناقصه كه باز هر دو شركت ايراني حضور داشتند، شركت لينده آلمان برنده اعلام شد كه قيمت پيشنهادي آن براي اتيلن ۸ رقمي معادل ۴۹۴ ميليون يورو و براي اتيلن ۱۱ حدود ۵۴۹ ميليون يورو بود. حال آنكه شركتهاي ايراني رقمي معادل ۵۶۵ ميليون يورو (۶۰۹ ميليارد تومان) كمتر از طرف خارجي پيشنهاد داده بودند.
*آيا پيگيريهاي مركز پژوهش هاي مجلس در اين راستا تاكنون به نتيجه رسيده است؟
- متاسفانه علي رغم پيگيريهاي مركز پژوهش ها و هشدارهاي لازمي كه در اين زمينه داده ايم هنوز به نتيجه اي براي توقف اين روند غيرقانوني نرسيده ايم. اين در حاليست كه دولت بيش از هر چيزي بايد به منافع ملي بينديشد، نه آنكه به راحتي اجازه حيف و ميل ۶۰۹ ميليارد توماني از كيسه ملت داده شود.
* با توجه به ايام پاياني دولت كنوني، آيا قراردادهايي مانند آنچه ذكر كرديد هنوز در حال انعقاد است؟
- بله، متاسفانه بخشهايي در دستگاه اجرايي حضور دارند كه عجولانه در حال انعقاد قراردادهايي با شركتهاي خارجي هستند. اين در حاليست كه اغلب شركتهاي داخلي از نظر توان فني _ مهندسي و حتي قيمتي شرايطي به مراتب بهتر از طرفهاي خارجي دارند. از طرف ديگر بايد اذعان داشت كه انعقاد چنين قراردادهايي به جز سركوبي خلق فناوري داخلي از ايجاد شغل و ارتقاي توليد در كشور نيز خواهد كاست، آن هم درست در زماني كه كشور ما با ۳/۱۲درصد نرخ بيكاري مواجه است.

مرحله نخست طرح نوسازي و افزايش ظرفيت
پالايشگاه آبادان در آستانه بهره برداري است
مرحله  نخست  طرح  نوسازي  و افزايش  ظرفيت  پالايشگاه  آبادان  كه  ظرفيت  تصفيه نفت  خام  واحد تقطير در جو را از ۱۳۰ هزار به  ۱۸۰ هزار بشكه  در روز ترقي مي دهد، در آستانه  بهره برداري  است .
مهندس  محمدرضا موسوي  مجري  طرح  نوسازي  و افزايش  ظرفيت  پالايشگاه  آبادان  ضمن  اعلام  اين  مطلب  اهميت  و سختي  طرح اجرا شده  را اجراي  كار در زمان  فعاليت  ديگر واحدهاي  پالايشگاه آبادان  عنوان كرد.موسوي  با اشاره  به  اينكه  با اجراي  اين  طرح  درصد توليد نفت  كوره  واحد تقطير در جو از ۴۵ درصد به  ۳۷ درصد كاهش  مي يابد، افزود: ۱۸ درصد نفت  خام ورودي  به  اين  واحد به  بنزين ، ۴۰ درصد به  نفت  گاز و نفت  سفيد و پنج  درصد ديگر به  گاز مايع ، تبديل  مي شود.به  گفته  موسوي ، با افزايش  ۵۰ هزار بشكه اي  ( معادل  هفت  ميليون  و ۹۵۰ هزار ليتر در روز) ظرفيت  واحد تقطير در جو پالايشگاه  آبادان  ميزان  توليد بنزين  اين  پالايشگاه  حدود يك  ميليون  و ۵۰۰ هزار ليتر در روز، توليد گاز مايع  حدود ۱۸۰ هزار ليتر در روز، نفت  سفيد ۸۰۹ هزار و ۷۸۷ ليتر در روز، نفت  گاز يك  ميليون  و ۶۴۰ هزار ليتر در روز افزايش  مي يابد.

بانك مركزي در پاسخ به همشهري اعلام كرد:
سياست هاي پولي كشور اواخر ارديبهشت هر سال
به تصويب شوراي پول و اعتبار مي رسد
بانك مركزي براي پاسخ به مشكلات مردم در زمينه نرخ سود
تسهيلات شماره تلفني را اختصاص داده است
002130.jpg
گروه اقتصادي: در پي انتشار گزارشي در روزنامه همشهري تحت عنوان سرگرداني مردم و فعالان اقتصادي در بانك ها در پي تصويب نرخ ۱۶ درصد سود تسهيلات بانكي در شوراي پول و اعتبار در سال جاري بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران در پاسخي به اين گزارش تأكيد كرد، سياست هاي پولي كشور هر سال در اواخر ارديبهشت ماه به تصويب شوراي محترم پول و اعتبار مي رسد و سال جاري نيز مطابق روال سالهاي گذشته، بسته سياست هاي پولي شامل سياست يكسان سازي نرخ هاي سود بانكي در موعد مقرر به تصويب رسيده و ارتباطي با مباحث مطرح در مجلس يا دولت ندارد.
همچنين روابط عمومي بانك مركزي شماره تلفن ۲۹۹۵۴۸۵۵ را براي پاسخ گويي به سوال هاي مردم در رابطه با مسائل گوناگون در زمينه امور بانكي ازجمله مسئله نرخ ۱۶ درصدي تسهيلات در نظر گرفته است .
در پاسخ بانك مركزي تاكيد شده نرخ سود بانكي از جمله مقولاتي است كه طي سال هاي اخير همواره مورد توجه محافل كارشناسي بوده و بانك مركزي و شوراي پول و اعتبار با توجه به مسئوليت قانوني خود با تأكيد بر مفاد قانون عمليات بانكي بدون ربا و با تكيه بر مطالعات كارشناسي متعدد، مواضع روشن و شفافي اتخاذ و به طرق مختلف به اطلاع عموم رسانيده و در تنظيم سياست هاي پولي، رويه اصلاح و بهبود را در پيش گرفته است. كاهش نرخ هاي سود طي سالهاي برنامه سوم بهمراه كاهش دامنه نرخ ها از جمله اين اقدامات بشمار مي آيد. طبق مصوبه مورخ ۱۷/۲/۱۳۸۴ شوراي پول و اعتبار و بر اساس بندهاي «الف» و «ب» ماده ۱۰ قانون برنامه چهارم و نيز به موجب ماده ۲۰ قانون خدمات بانكي بدون ربا حداقل نرخ سود مورد انتظار تسهيلات بانكهاي دولتي براي كليه بخشهاي اقتصادي در سطح ۱۶ درصد يكسان  گرديد. در خصوص اين مصوبه بايد اشاره شود كه بستر سازي و تمهيدات لازم براي سياست يكسان سازي نرخ سود و حذف سهميه بندي بخشي اعتبارات بانكي كه در ماده ۱۰ قانون برنامه چهارم توسعه آورده شده و پاياني بر سياست چند نرخي و سهميه بندي منابع بانكي است، از سالهاي قبل آغاز شده و با تنظيم دستور العمل اجرايي آن با استفاده از منابع يارانه اي پيش بيني شده در بند «ذ» تبصره ۲ قانون بودجه سال جاري، حمايت هاي دولت در قالب اعطاي يارانه به بخشهاي اقتصادي محروم تر همچون كشاورزي و صنعت به عمل خواهد آمد. لذا اساس نرخ يكسان و دادن يارانه به بخش هاي اقتصادي در برنامه چهارم آمده و تنظيم برنامه چهارم حاصل صدها ساعت كار كارشناسي است. بعلاوه هميشه در بانك مركزي از نيمه دوم سال قبل، بحث سياست هاي پولي توسط كارشناسان به انجام مي رسد و افزون بر اين كار عميق كارشناسان بانك مركزي جلسه كميسيون تخصصي شوراي پول و اعتبار صرف اين كار شده است. لذا اينكه گفته شود بدون وجود پيش زمينه هاي كارشناسي اين طرح تصويب شده كاملاً خلاف حقيقت است.
علاوه بر اين با توجه به زمان تصويب برنامه چهارم و بحث هاي كارشناسي بانك مركزي هر گونه ارتباط اين طرح با طرح نمايندگان مجلس شوراي اسلامي نفي مي شود. در عين حال اينكه گفته شود بانك مركزي در قبال مصوبه مزبور سكوت كرده درست نيست. اين موضوع در كنفرانس پولي و ارزي در اوايل خرداد سال جاري و كنفرانس هاي خبري و مطبوعاتي به اطلاع مردم رسيده است.
در ادامه اين مطلب در مورد صدور بخشنامه به بانك ها تأكيد شده كه ابتدا مصوبه شوراي پول و اعتبار عيناً به مطبوعات داده شد تصويب ميزان يارانه سود بانكي در دولت، شوراي اقتصاد و كميسيون اقتصادي دولت به كرات شد و نمايندگان محترم مجلس هم نظراتي ابراز كردند كه بررسي نظارت و تصويب يارانه قدري به طول انجاميد. پس از تصويب نهايي ميزان يارانه بلافاصله موضوع به بانك ها ابلاغ شده است.
بنابراين تا ابلاغ مصوبه جديد، بانك ها براساس مصوبه سال قبل عمل كرده اند و اين مطلب تازه اي نيست.
نرخ سود بانكي اعلام شده مطابق نص صريح ماده ۲۰ قانون بانكداري بدون ربا و ماده (۳) آيين نامه قانون مزبور، حداقل نرخ است؛ چرا كه در بانكداري اسلامي، شوراي پول و اعتبار نه مي تواند حداقل نرخ سود بانكي را اعلام كند نه حداكثر را.
علي ايحال بانك مركزي به بانكها اعلام نموده كه در قالب قراردادها از اين حد فراتر نروند.
لذا مبهم خواندن طرح و سكوت كردن بانك مركزي و بدون پيش زمينه كارشناسي خواندن طرح يكسان سازي سود بانكي واقعيت ندارد.
توضيح: در گزارش همشهري بر عدم برنامه ريزي براي اطلاع رساني در زمينه مصوبه تأكيد شده بود كه با توجه به اهميت اين مصوبه و تأثير آن بر بخش مهمي از اقتصاد كشور جا داشت براي آگاه كردن دست اندركاران و مردم برنامه ريزي براي اطلاع رساني از سوي شوراي پول و اعتبار انجام مي شد. علاوه بر اين اغلب اظهار نظرهاي متفاوت در مورد مصوبه از سوي برخي مقامات بانك هاي دولتي صورت مي گرفت كه در مورد آئين نامه اجراي آن ديدگاه هاي مختلفي را مطرح مي كردند.

ميوه ارزان مي شود
واردات ۱۰ نوع ميوه از سود بازرگاني معاف شد
002133.jpg
فارس: معاون اول رئيس جمهوري، تصويب نامه معافيت سود بازرگاني انواع ميوه هاي وارداتي مشمول فصل (۸) جداول پيوست آيين نامه اجرايي قانون مقررات صادرات و واردات را به وزارتخانه هاي بازرگاني، صنايع و معادن و امور اقتصادي و دارايي ابلاغ كرد.
وزراي عضو كميسيون ماده (۱) آيين نامه اجرايي قانون مقررات صادرات و واردات به استناد اصل يكصد و سي و هشتم قانون اساسي جمهوري اسلامي  ايران تصويب كردند: اقلام زير از انواع ميوه هاي وارداتي مشمول فصل (۸) جداول پيوست آيين نامه اجرايي قانون مقررات صادرات و واردات از پرداخت سود بازرگاني معاف شده اند: موز ، آناناس ، نارگيل ، سيب پرتقال ، نارنگي ، انبه ، گيلاس، آلبالو و زردآلو.

۱۷ درصد افزايش توليد در شركت مگاموتور سايپا
ميزان توليدات مگاموتور در سه ماهه نخست امسال ۱۷ درصد در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.
جواد نجم الدين مدير عامل شركت توليدي موتور، گيربكس و اكسل سايپا در مجمع عمومي اين شركت با بيان اين مطلب، نرخ رشد كل توليدات مگاموتور را نسبت به سال گذشته ۱۷ درصد و نرخ رشد توليدي قواي محركه پرايد را ۱۱ درصد اعلام كرد و گفت: نرخ رشد فروش نسبت به سال گذشته ۲۴ درصد بوده است. پيش بيني شده در سال جاري مگاموتور توليد موتور را به ۴۵۰۰۰۰ دستگاه برساند. مگاموتور تنها توليد كننده موتور L90 در كشور خواهد بود.

قيمت طلا و ارز
نوع ----فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۱۶۵۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۹۵۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۸۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۳۲۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۹۳۵۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۹۰۰۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۹۹۲
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۹۳۹


اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |