دوشنبه ۷ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۸۶ - Aug 29, 2005
حضرت اميرالمؤمنين علي(ع): انديشه آدمي آيينه اي است كه نيك و بد كارش را به او مي نمايد.
غررالحكم /۲۷۷
امروز با حافظ
محقق است كه او حاصل بصر دارد
كسي كه حسن و خط دوست در نظر دارد
نهاده ايم مگر او به تيغ بردارد
چو خامه در ره فرمان او سر طاعت
۸۰ سينماي حوزه هنري بهسازي مي شود
مدير كل  روابط عمومي و امور بين الملل  حوزه  هنري  سازمان  تبليغات  اسلامي گفت : ۸۰ سالن  از مجموعه  سينماهاي  اين  نهاد در سال  جاري  بهسازي  مي شود. حدود ۹۰ سينما از ۲۸۰ سالن  فعال  نمايش  فيلم  در مالكيت  حوزه  هنري  سازمان تبليغات  اسلامي است .
سيد عامر فيروزآبادي  در گفت  و گو با خبرنگاران ، افزود: برخي از سالن هاي  قديمي حوزه  هنري  در مراكز استاني  تخريب  ونوسازي  مي شود و ديگرسينماها نيز هم  بهسازي  و مرمت  مي گردد.
وي  بدون  اشاره  به  بودجه  اختصاصي  بهسازي  سينماهاي  حوزه  هنري ، ادامه  داد: تقويت  مراكز استاني  و توجه  به امكانات  ديگرشهرها در اولويت  برنامه هاي  امسال حوزه  هنري  است .
اين  مسئول  حوزه  هنري ، نمايش  آثار سينمايي ، اجراي  تئاترو موسيقي  در قالب جشنواره هاي متنوع  رااز جمله  برنامه هاي  اين  نهاد درمراكزاستان هاو شهرستان هابرشمرد.
فيروزآبادي  به  نمايش  فيلم هاي  خيلي  دور خيلي  نزديك  و بيد مجنون  ازتوليدات  حوزه  هنري  اشاره  كرد وگفت : اين  آثار به رغم  دارا بودن  موضوع  خاص  بااقبال  مخاطبان  و به ويژه  نخبگان  و افراد تحصيلكرده  و دانشگاهي  روبرو شد.
وي  به  مشكلات  ايجاد شده  در تبليغات  شهري  و پخش  تيزرهاي  تلويزيوني  آثارياد شده  اشاره  كرد و افزود: شهرداري  تهران  و صداو سيما براساس  قراردادعمل  كردند و در دوره  جديد بيلبوردهاي  شهري  و نوع  تبليغات  تلويزيوني  دوفيلم  اخير تغيير كرده  است .
مدير روابط عمومي حوزه  هنري ، بوركراسي  اداري  و كندي  ارتباط را از عوامل ناهماهنگي  ايجاد شده  در تبليغات  آثار يادشده  ميان  حوزه  هنري  و نهادهاي مورد اشاره  دانست  و گفت: تبليغ  تلويزيوني  فيلم هاي  خيلي  دور خيلي  نزديك  و بيد مجنون با ۸۰ درصد تخفيف  پخش  مي شود و سازمان  فرهنگي  هنري  شهرداري  تهران  نيز در حوزه  تبليغات  شهري  تعامل  مثبتي  داشته  است .

قدرداني از «فرهنگ آثار» و رضا سيدحسيني در دهمين جشن رونمايي
دهمين جشن رونمايي كتاب با معرفي و رونمايي فرهنگ آثار و تجليل از مترجمان آن برگزار خواهد شد. فرهنگ آثار اثري ۶ جلدي است كه به معرفي و تحليل آثار مكتوب ملل جهان از آغاز تا امروز مي پردازد. اين دايرةالمعارف بزرگ توسط جمعي از مترجمان بزرگ ايران و زيرنظر هيات علمي، متشكل از آقايان اسماعيل سعادت، احمد سميعي (گيلاني)، ابوالحسن نجفي و رضا سيدحسيني و به سرپرستي جناب آقاي رضا سيدحسيني ترجمه و تدوين شده است. چاپ نخست فرهنگ آثار به زبان فرانسه در سال ۱۹۵۱با كوشش نويسندگان فرانسوي و ايتاليايي انتشار يافته و ترجمه فارسي آن از روي متن منتشر شده در سال ۱۹۹۴ صورت گرفته است. جلد ششم و پاياني اين دايرة المعارف به تازگي توسط انتشارات سروش به طبع رسيده است.
دهمين جشن رونمايي كتاب كه به همت شوراي نشر سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران برگزار مي شود، به معرفي فرهنگ آثار و تجليل از مترجمان، اعضاي هيات علمي و سرپرست مجموعه و استاد سيدحسيني اختصاص يافته است.
جشن رونمايي كتاب در راستاي جنبش نرم افزاري و توليد علم و با هدف معرفي آثار برتر مكتوب حوزه ادبيات و علوم انساني، به معني كتاب برتر و تقدير از مولف آن مي پردازد.
سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران ضمن اهداي هديه اي نفيس به پديدآورندگان اثر مذكور ۱۰۰ دوره از اين مجموعه ۶ جلدي را براي تجهيز كتابخانه ها و مراكز فرهنگي تابعه از انتشارات سروش خريداري مي كند. زمان برگزاري اين جشن روز چهارشنبه ۹ شهريورماه، از ساعت ۳۰/۱۵ تا ۱۸ و در خيابان وليعصر، روبروي بزرگراه نيايش، خيابان اسفنديار، شماره ،۳۵ موزه امام علي (ع) خواهد بود.

«هزار و يك شب» بيش از كتاب مقدس بر ادبيات غرب تأثير گذاشته است
مهر: جعفري قنواتي - پژوهشگر ادبيات عامه، درباره هزار و يك شب، گفت: تاثير هزار و يك شب بر ادبيات غرب، بيش از كتاب مقدس بوده است.
در نشست اين هفته كانون، جعفري قنواتي در سخنراني تحت عنوان هزار و يك شب و روايتهاي عاميانه گفت: قبل از اختراع خط، ادبيات وجود داشته است، در واقع مادر ادبيات تاليفي، ادبيات شفاهي است و هزار و يك شب تعامل اين دو نوع ادبيات است.
وي افزود: هزار و يك شب از زواياي مختلف بررسي شده است. يكي از اين منظرها، منشأ شناسي داستانهاست. اجماع محققان بر آن است كه قصه هاي هزار و يك شب از سه منشاي ايراني - هندي، بغدادي و مصري هستند. متاسفانه در تحقيقات پژوهشگران غربي و عرب، نقش ادبيات و فرهنگ ايراني در اين داستانها ناديده گرفته شده است. قنواتي همچنين از منظر ادبيات شفاهي، هزارو يك شب را وابسته به ادبيات عاميانه دانست و گفت: هزار و يك شب به لحاظ زبان و لحن و سبك وابسته به ادبيات شفاهي است و ژانرهاي متعدد نثرهاي ادبيات عاميانه از حكايت گرفته تا لطيفه مويد اين موضوع است. جعفري قنواتي مهمترين مولفه در ادبيات تاليفي و شفاهي را سبك آنها دانست و گفت: زبان داستانهاي عاميانه، زبان كوچه و بازار و به اصطلاح اهل سوق است. كلمات محاوره اي در آن بسيار است و از واژه هاي عربي به ندرت استفاده مي شود و در اين ميان بايد گفت ادبيات تاليفي گرايش به پوشيدگي در فرهنگ رسمي دارد و ادبيات شفاهي فرهنگ عريان گويي است.
نكته ديگري كه قنواتي در سخنانش به آن اشاره كرد؛ بحث تعداد راوي در هزار و يك شب است كه از اين لحاظ، با داستان گويي مدرن مطابقت دارد و همچنين تعليق در اين اثر نقش مهمي دارد، همانطور كه يكي از منتقدان غربي گفته است؛ آنچه شهرزاد را از مرگ نجات داد استفاده بجا از تعليق بود.

برگي از تاريخ
درگذشت فقيه و مرجع بزرگوار آيت الله
سيدمحمدتقي خوانساري (۱۳۳۱ ش)
آيت الله حاج سيدمحمدتقي خوانساري فرزند آقا اسد الله در سال ۱۲۶۷ ش (رمضان سال ۱۳۰۵ ق) در خوانسار و در خانواده اي كه به علم و فضل و ادب اشتهار داشت پا به عرصه وجود نهاد. وي پس از تحصيلات ابتدايي، در سن ۱۷ سالگي جهت فراگيري علوم اسلامي رهسپار نجف اشرف گرديد. آيت الله خوانساري در اين حوزه، پس از طي مراحل سطوح، به محضر درس آخوند ملا محمد كاظم خراساني، سيد محمد كاظم يزدي، ميرزاي ناييني و آقا ضياء الدين عراقي راه يافت و در حلقه شاگردان آن بزرگواران به مدارج والاي علمي و اخلاقي دست يافت. ايشان در جنگ جهاني اول همگام با ميرزا محمدتقي شيرازي و سيد ابوالقاسم كاشاني در جنگ با استعمار بريتانيا شركت نمود و همچون رزمنده اي كارآزموده و شجاع با دشمن جنگيد. آيت الله خوانساري پس از سقوط عراق، دستگير و به هند و چين تبعيد گرديد و چهار سال در اسارت و تبعيد به سر برد. پس از بازگشت به وطن، بنا به پيشنهاد حاج شيخ عبد الكريم حائري يزدي، مؤسس حوزه علميه قم، به شهر قم آمده و ايشان را ياري نمود. اين عالم رباني در طول عمر پر افتخار خويش دست به اقداماتي زد كه معروفترين آنها اقامه نماز سياسي عبادي جمعه بود كه چندين سال برگزار مي گرديد. همچنين اقامه نماز استسقاء در سال ۱۳۶۳ قمري به امامت ايشان و با حضور انبوه مردم قم برگزار شد و با بارش باران رحمت، مردم از بلاي خشكسالي نجات يافتند. آيت الله سيدمحمدتقي خوانساري، پس از ارتحال آيت الله شيخ عبدالكريم حائري يزدي، به همراه حضرات آيات، سيد صدر الدين صدر و سيد محمد حجت كوه كمره اي رياست مذهبي و مرجعيت و مديريت حوزه علميه قم را به عهده گرفته و نقش خود را به خوبي ايفا نمود.
از آيت الله خوانساري در دوران خفقان بار پهلوي فتواهاي سرنوشت سازي صادر شده است كه فتواي ضروري بودن حجاب پس از اعلام كشف حجاب توسط رضاخان، فتواي كمك به فلسطينيان و جنگ با صهيونيسم و نيز فتواي ملي شدن صنعت نفت از آن جمله اند. سرانجام اين عارف وارسته و فقيه پرهيزگار در هفتم شهريور ۱۳۳۱ ش برابر با هفتم ذي حجه ۱۳۷۱ ق در ۶۴ سالگي در شهر همدان دار فاني را وداع گفت و پس از تشييعي باشكوه در حرم مطهر معصومه (س) در كنار آيت الله حائري يزدي به خاك سپرده شد.
رحلت آيت الله «سيد شهاب الدين مرعشي نجفي» عالم رباني و مرجع تقليد شيعيان (۱۳۶۹ ش)
آيت الله سيد شهاب الدين بن سيد محمود بن سيد الحكماء تبريزي مرعشي نجفي، فقيه اصولي و محدث رجالي در سال ۱۲۷۶ ش (۱۳۱۵ق) در شهر نجف در خاندان پرسابقه و اهل علم «مرعشي» به دنيا آمد. تحصيلات ابتدايي و مقدماتي علوم را نزد پدرش فرا گرفت و پس از طي سطوح، در درس خارج فقه و اصول حضرات آيات: آقا ضياء الدين عراقي و شيخ احمد كاشف الغطاء و شماري از استادان و مدرسان برجسته حوزه نجف شركت كرد. آيت الله مرعشي در نجف كربلا، كاظمين، سامرا، تهران و قم، نزد بيش از يكصد استاد زانوي ادب به زمين زد و در سايه پشتكار عالي و همت بلند به مدارج بالاي علمي و اخلاقي دست يافت. حافظه قوي، هوش سرشار و علاقه شديد به اهل بيت (ع)، از ايشان عالمي ساخت كه نه تنها در علوم ديني از جمله فقه و اصول به مرحله اجتهاد رسيده بود، بلكه در بسياري از علوم مانند: كلام، اديان، انساب، حديث، رجال، درايه و علم حروف نيز مهارت بسيار داشت.
آيت الله مرعشي نجفي مجتهدي بنام بود، به طوري كه بيش از ۲۰۰ تن از علماي اسلامي اماميه و تعداد كثيري از شخصيت هاي اهل سنت بر اجازه اجتهادش، مهر تأييد زده بودند. وي از فرق شيعه نيز اجازه نقل روايت داشت. ايشان در سن ۲۷ سالگي پس از بازگشت به ايران، در قم رحل اقامت افكند و تا پايان عمر در همانجا به تدريس و تاليف مشغول گرديد. حاصل عمر پربركت ايشان در حدود يكصد و پنجاه اثر نفيس علمي در زمينه هاي مختلف است. در طول بيش از هفتاد سال تدريس اين عالم بزرگوار، شاگردان فاضلي پرورش يافتند كه هر كدام از آنها، در شمار علما و مدرسين حوزه هاي علميه شيعه مي باشند كه حضرات آيات: سيد مصطفي خميني، سيد محمود طالقاني، مرتضي مطهري، سيد محمد بهشتي، شهاب الدين اشراقي، محمد مفتح، امام موسي صدر، ميرزا جواد تبريزي، شيخ حسين نوري همداني، سيد رضا صدر، سيد مهدي روحاني و سيد مرتضي عسكري از آن جمله اند. از ديگر خدمات معظم له بناي كتابخانه، مسجد، مدارس، حسينيه ها و مراكز درماني مي باشد. آيت الله مرعشي در طول نهضت اسلامي ايران به رهبري امام خميني (ره)، همواره حامي و پشتيبان نهضت و رهبري آن بود و بارها در حمايت از حضرت امام، اقدام نمود. پس از پيروزي انقلاب نيز، ايشان هماره از نظام اسلامي حمايت مي كرد و در مناسبت هاي مختلف، با ارسال پيام ها، به تقويت نظام مي پرداخت. سرانجام اين اسوه فضيلت و علم، در هفتم شهريور ۱۳۶۹ ش برابر هفتم صفر ۱۴۱۱ ق، در ۹۶ سالگي دار فاني را وداع گفت و پس از تشييعي باشكوه بر حسب وصيت معظم له، در راهروي ورودي كتابخانه اش به خاك سپرده شد.
روز شمار مركز پژوهش هاي اسلامي صدا و سيما

تازه  هاي دنياي رسانه ها
بحث جدي درباره زوال روزنامه نگاري چاپي و راه حل ها
در پي نطق هايي كه در جريان جشنواره كتاب در ادينبرگ (ادينبورو) ايراد شد و از زوال تدريجي روزنامه نگاري چاپي سخن به ميان آمد، روزنامه هاي بزرگ در انگلستان و آمريكا و نيز شبكه هاي تلويزيوني آمريكا به جمع آوري نظر آگاهان و كارشناسان در اين باره دست زده و رسانه هاي اين كشور ستون ها و برنامه هاي پرسش و پاسخ داير كرده اند.اصحاب نظر در اين چند روز در اين برنامه ها حضور يافته و اين وضعيت روزنامه نگاري چاپي را كه دارد مخاطبان و در نتيجه درآمد خود را از دست مي دهد نتيجه كوتاهي و سهل انگاري هاي ناشرانشان دانسته اند كه به امر خبرگيري، خبرنويسي و اديت توجه نمي كنند و گمان مي كنند مانند نيمه دوم قرن ۲۰ هرچه را كه بخواهند مي توانند به خورد مخاطب بدهند و باز وي نه تنها خواننده بلكه خريدار اين مطالب باشد كه در تهيه و تنظيمشان سليقه، خواست و انتظار او ناديده گرفته شده است. مخاطب امروز با مخاطب ديروز كاملاً متفاوت است. مخاطب امروز حوصله خواندن مطالب طولاني و پيچيده را ندارد بايد در چند پاراگراف و به زباني ساده همه چيز را درباره يك موضوع به او گفت، آن هم موضوعي كه به آن علاقه مند است و در انتظارش است. در سال هاي اخير در برخي از شهرها، يك كمپاني و يا يك ناشر نشريات رقيب را خريداري كرده و دستگاه انحصاري به راه انداخته اما در قرن ۲۱ نمي توان روزنامه نگاري را انحصاري كرد. بايد دبيران خبر از ميان مجرّب ها انتخاب شوند، كساني كه سال ها خبرنگاري كرده و با مردم تماس داشته اند. بايد نامه هاي مخاطبان آمريكايي به روزنامه هاي اين كشور درباره «مورين داود» مقاله نگار ايرلندي تبار نيويورك تايمز مد نظر هر ناشر قرار گيرد. وي براي اديت كردن كتاب خاطرات مادرش چند هفته مرخصي گرفته بود ولي روزنامه هايي كه مقالات او را دريافت مي داشتند و همزمان منتشر مي كردند، موضوع به مرخصي رفتن او را به اطلاع مخاطبان خود نرسانده بودند كه آن همه نامه دريافت داشتند زيرا كه مخاطبان گمان كرده بودند كه او معاف شده و يا قهر كرده است زيرا كه مقالاتش بوي ضديت با جورج بوش را مي داد و در نوشته هايش برخي اوقات او را «دبليو» خطاب مي كرد و در آخرين مقاله اش نوشته بود كه اين رئيس جمهور جمعاً ۳۳۹ بار به مرخصي رفته است، چرا؟ ناشران با توجه به اين نامه ها از «مورين» خواستند كه مرخصي اش را كوتاه كند و به كار نوشتن مقاله باز گردد. مخاطبان امروز چنين افرادي هستند. نشريات چاپي اينك نه تنها با شبكه هاي تلويزيوني بلكه با وبلاگ ها در رقابتند و اگر اصلاح نشوند جايگاه خود را به اين دو نوع رسانه و نيز مجله هاي تخصصي خواهند باخت. شبكه هاي تلويزيوني براي تطبيق خود با خواست مخاطبان  هفته گذشته كتاب تازه اي را درباره شيوه  خبرگيري، خبرنويسي و اديت نوشته و منتشر كرده اند تا روش هاي خود را بر پايه آن نوسازي كنند. اين يك كتاب درسي است و كاركنان تحريريه شبكه هاي تلويزيوني مكلّف به خواندن اين كتاب شده اند و برخي از شبكه ها دو هفته مهلت داده اند كه كاركنان تحريريه آنها كتاب را بخوانند و محتواي آن را امتحان بدهند.
«جورج ارول» و كتاب جهان در سال ۱۹۸۴
ديروز سالروز انتشار كتاب «جهان در سال ۱۹۸۴» است كه پيش بيني مؤلف عيناً به حقيقت پيوست. «جورج ارول» در آغاز سال ۱۹۴۸ تصميم به نوشتن كتابي گرفت كه در آن پيش بيني خود از اوضاع جهان در سال ۱۹۸۴ را بياورد و «۸۴» را به اين جهت انتخاب كرد كه عكس ارقام ۴۸ است (سالي كه در آن بود). اين كتاب كه ۲۸ اوت سال ۱۹۴۹ به توزيع داده شد در آن زمان يك داستان (نوول) تلقي شد، ولي همه مطالب آن تحقق يافت و شهرت نويسنده اش را كه ديگر در قيد حيات نبود به اوج رسانيد. وي در اين كتاب سانسور، تحريف حقايق تاريخي، تجاوز به حريم زندگي خصوصي افراد - از قبيل استراق سمع - استبدادهاي دولتي تحت نام دمكراسي و توسعه تكنولوژي و استفاده دولت ها از اين ابزارهاي تازه براي كنترل مردم و... را پيش بيني كرده بود و محيط زندگي سال ۱۹۸۴ را طوري مجسم كرده بود كه مردم در يك جامعه ترس آور زندگي مي كنند كه عيناً به حقيقت پيوست و وسعت انديشه و اطلاعات، و دقت مؤلف را نشان داد و وي را به صورت يكي از مشاهير قرن ۲۰ درآورد.

پاسخ به پرسش پزشكي
سرطان روده - چربي خون
دكتر روزنفلد در پاسخ به پرسشي گفته است: براي پيشگيري از سرطان روده بزرگ كه از بيماري هاي صعب العلاج است، در مصرف گوشت قرمز و لبنيات تهيه شده از شير چرب و ناني كه از آرد پالايش شده (آرد اصطلاحاً سفيد و بدون سبوس) بايد امساك شود، وزن بدن متعادل بماند، ورزش روزانه ترك نشود، فرد تحرك داشته باشد و مصرف ميوه و سبزي ها را فراموش نكند و هر چند وقت يك بار (به تشخيص دكتر خود) كولونوسكپي كند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
معركه گير
جمعيت به دور معركه گير حلقه زده و محو حرفهايش بودند:
يك داوطلب مي خواهم، هر كسي كم خوابه جلو بيايد تا راحت خوابش كنم. چند نفر آمدند. يكي از آنها اصرار داشت و مي گفت چند شب است كه نخوابيده. معركه گير گفت: اين مرد محترم را كه چند شب نخوابيده به خواب مي برم و مرد روي صندلي نشست.
معركه گير كلاهش را جلوي تماشاگران گرفت و مدام مي گفت خواهيد ديد كه چقدر راحت خوابش مي كنم، در خواب راه مي برم و ...
وقتي كلاه پر از پول شد به طرف داوطلب رفت و خيره شد به چشمانش، حرفهاي نامفهوم و گنگي را تكرار كرد و مرد خوابيد.
سپس گفت بلند شو و راه برو. مردك در خواب راه رفت، گفت بخند، او خنديد و... سرانجام بيدارش كرد. جمعيت تشويق كردند. مرد خوابيده و مردم همگي رفتند. .... ساعتي بعد معركه گير و مرد خوابيده در حال تقسيم پول ها بودند...
مصطفي چترچي

گشتي در دنياي خبرها
تجمع پيرزن ها
نيويورك: ۵ پيرزن در آمريكا از ماه قبل در برابر يك پادگان تجمع كرده و خواهان اعزام خود به عراق شده اند.
اين پيرزن ها كه بين ۶۵ تا ۸۱ سال سن دارند حاضرند بجاي پسران و نوه هاي خود به عراق بروند تا در عوض آنها به خانه و نزد خانواده هاي خود بازگردند. ارتش آمريكا از آنها به دادگاه شكايت كرده است اما قاضي پرونده مي گويد شكايت ارتش وارد نيست و پيرزن هاي معترض مي توانند كماكان به اعتراض خود خارج از محوطه پادگان ادامه دهند. به گفته مقامات ارتش، شرايط سني آنها براي اعزام به منطقه و يا به عضويت درآمدن در ارتش مناسب نيست.
دردسرهاي سيب زميني سرخ كرده
كاليفرنيا: شايد از اين پس رستوران هايي كه اقدام به فروش سيب زميني سرخ كرده مي كنند مجبور شوند برچسب هشداردهنده روي پاكتي كه در آن سيب زميني عرضه مي شود نصب كنند.
اخيراً مقامات بهداشتي كاليفرنيا مدعي شده اند كه در سيب زميني هاي سرخ كرده رستوران ها، مقادير اندكي ماده شيميايي acrylamide مشاهده شده كه سرطانزاست. اين ماده شيميايي در دماي بسيار بالا به وجود مي آيد و در سيب زميني بيش از ساير مواد غذايي كه در دماي بالا طبخ مي شود وجود دارد. در صورتي كه اين موضوع به تأييد دادستان كاليفرنيا برسد، رستوران هاي زنجيره  اي اين ايالت مجبور خواهند شد برچسب هاي هشداردهنده در مورد اين ماده روي پاكت هاي سيب زميني سرخ كرده خود نصب كنند.
سرقت سر موتسارت
سالزبورگ: سارقان، سر تنديس موتسارت را از موزه اي در شهر سالزبورگ به سرقت بردند. به گفته پليس سر تنديس موتسارت بيش از ۱۸ هزار دلار ارزش دارد چون با مهارت خاصي ساخته شده و كاملاً شبيه سر واقعي او است.
اين سرقت پس از تعطيلي موزه صورت گرفت و پليس عمليات گسترده اي را براي دستگيري سارقان آغاز كرده است.
حبس براي يكصدمين بار
دهلي نو: مردي در هند براي يكصدمين بار به حبس محكوم شد. يك دادگاه محلي در حيدرآباد اين مرد ۲۵ ساله را به جرم فروش مشروبات الكلي در قالب دوره گردي به يك ماه حبس محكوم كرد.
وي در طول زندگي خود يكصد بار به مجازات حبس محكوم شده و در مجموع ۱۳ سال را پشت ميله هاي زندان سپري كرده است.
جنون تخريب خودرو
برلين: يك مرد ۳۱ ساله در آلمان به جرم تخريب بيش از ۳۰۰ خودرو دستگير شد. گفته مي شود كه وي طي ۳ ماه اخير به تخريب بيش از ۳۰۰ دستگاه خودرو پرداخته و مجموع خسارات وارد شده به اين خودروها در حدود ۳۵۰ هزار يورو برآورد مي شود. در حال حاضر اين مرد در كلينيك روانشناسي تحت درمان است.
اشتباه پزشكان
نيويورك: جراحان  بيمارستان  فلپس  مموريال  در شهر نيويورك  آمريكا به اشتباه  كليه  سالم  يك  بيمار مبتلا به  سرطان  را از بدنش  خارج  و كليه  بيمار او را در جاي خود باقي گذاشتند.
بيمار مذكور پس  از اين جراحي از بيمارستان مرخص  شد. تاكنون  مسئولان  بيمارستان  حاضر نشده اند دراين  باره  توضيحي  بدهند اما وزارت  بهداشت  آمريكا و مسئولان  بيمارستان  هم اكنون درحال  تحقيق  وپيگيري قضيه هستند.
خوردن مارمولك
دهلي نو:مردي  در هند در اقدامي  عجيب  به  راحتي  مارمولك  زنده  مي خورد. اين  مرد روستايي  مدعي  است  كه  مي تواند پانزده  مارمولك  زنده  را پشت  سر هم  بخورد. وي خوردن  مارمولك  را از هفت  سال  پيش،  زماني  كه بيكار بود  و منبع  درآمدي  براي  خانواده  اش  نداشت،  آغاز كرده  است. البته خوردن  مارمولك  را ابتدا فرزندانش  از فرط  گرسنگي  آغاز كردند و او كه  نمي توانست  شاهد اين  وضع  باشد خود نيز خوردن  مارمولك  زنده را آغاز كرد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳و ۵ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۹و ۵۵ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت۵ و ۷ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۳۵ دقيقه

گل و گياه
سنبله اي
000435.jpg
نام علمي: Stachys officinalis
خانواده: LABIATAE
گياه دائمي به بلندي ۶۰ و گستردگي ۳۰ سانتي متر است داراي برگ هاي روزت، كشيده و چروكيده بوده و گل هاي ارغواني مايل به قرمز، صورتي و سفيد آن از اوايل تابستان تا اوايل پاييز ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي يا نيم سايه، خاك نسبتا غني با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در بهار يا پاييز و تقسيم بوته در بهار صورت مي گيرد.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |