دوشنبه ۷ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۸۶ - Aug 29, 2005
رئيس جمهور در جشنواره شهيد رجايي:
حمايت از محرومان با زندگي در متن مردم امكان پذير است
دولت موظف به واگذاري امور به مردم است مردم سالاري
يعني اينكه مردم كشور را اداره مي كنند
000489.jpg
مهر: رئيس جمهور ضمن تبريك هفته دولت و روز كارمند و با اشاره به ويژگي هاي عملكردي شهيدان رجايي و باهنر گفت: تكريم شهيدان رجايي و باهنر و بيان ويژگي آنها در واقع تكريم انقلاب و ملت بزرگوار ايران، دولت و ارزش هاي انقلاب است.
محمود احمدي نژاد در هشتمين جشنواره شهيد رجايي كه با هدف توسعه و ترويج فرهنگ و رفتار مطلوب سازماني برگزار شد طي سخناني تصريح كرد: هفته دولت به پاس شهيدان بزرگوار رجايي و باهنر نامگذاري شده است. اين نامگذاري داراي رموزي است. در واقع اين نامگذاري به جهت تكريم دولت و خدمتگزاران ملت در دستگاه عظيم دولت است. اين دو بزرگوار الگوي جاويدان خدمتگزاري انقلابي و اسلامي هستند.
رئيس جمهور اولين ويژگي شهيدان رجايي و باهنر را عدالت محوري آنان عنوان كرد و افزود: يكي از اقدامات شهيد باهنر اين بود كه ميان دريافتي بدنه كارمندي و مديران ارشد تغيير ايجاد كردند. ايشان حقوق وزيران را كاهش و حقوق كارمندان را افزايش داد. بنابراين بايد يك سنخيت و هماهنگي و همدلي در سيستم اداري برپا باشد تا سيستم اداري هماهنگ كار كند.
وي با اشاره به بازگشت بخش عظيمي از بيت المال به يغما رفته در دوران آن دو بزرگوار خاطرنشان كرد: بسياري از سرمايه هايي كه امروز در جامعه به ملت خدمت مي دهند حاصل تصميمات دولت شهيدان رجايي و باهنر است. نگاه آنها به كشور يك نگاه عادلانه بود. آنان براي همه ملت حقوق يكسان قائل بودند و اولين كسي كه دولت را به سمت مردم برد و دولت را در استانها تشكيل داد شهيدان رجايي و باهنر بودند.
احمدي نژاد با تاكيد بر اهتمام به حفظ و رعايت بيت المال خاطرنشان كرد: اين امكاناتي كه امروز در اختيار ماست، ريال به ريال متعلق به آحاد ملت ايران است. وقت، تجهيزات و منابع مالي ما متعلق به ملت است.
رئيس جمهور حفظ بيت المال، استفاده بهينه، جلوگيري از ريخت و پاش ها و اسراف ها را يك اصل دانست و افزود: قطعا مردم نمي توانند بپذيرند وقتي مي بينند چند ميليون نفر تحت پوشش نهادها هستند و همين طور بيت المال رها شده است. امروز هزينه هاي مصرفي در بودجه جاري دولت بسيار بالاست. يك ريال اضافه هم، اضافه است و بايد جلوي آن را گرفت.
احمدي نژاد با تأكيد بر ويژگي همراهي با مردم گفت: بعضي گمان مي كنند همراه مردم بودن دور زدن ميان آنهاست بلكه اين طور نيست. همراه مردم بودن يعني شريك غم ها و شادي هاي آنان بودن، يعني با غصه مردم غصه دار شدن و از شادي آنها لذت بردن، دغدغه هاي مردم بايد دغدغه هاي فرد مدير باشد. در متن مردم زندگي كند و از مردم بشنود، حجاب هايي كه ميان مديران ارشد و متن مردم است بايد برداشته شود.
رئيس جمهور تاكيد كرد: غم و شادي را نمي شود از روي كاغذ دريافت كرد. كاغذ احساس را منتقل نمي كند. آن دو شهيد بزرگوار با مردم زندگي مي كردند. مديراني پر كار و كم هزينه بودند. احمدي نژاد با اشاره به حركت شهيد رجايي در سازمان ملل متحد كه پاي خود را جلوي دوربين ها گرفت و گفت كه دنيا اين آثار شكنجه رژيم طاغوتي وابسته به نظام سلطه را ببيند، خاطر نشان كرد: امروز نظام سلطه نمي تواند براي ما شعار دموكراسي بدهد. وقتي خودباور باشيم برنامه هايمان از ميان نياز مردم مي جوشد و بازار انديشه ما آن زمان بازار تئوريهاي وارداتي نمي شود.
وي تاكيد كرد: زماني اين اتفاق مي افتد كه خود را باور داشته باشيم. ما داراي گذشته پر افتخار، استعدادهاي عظيم و يك ملت بزرگ هستيم. اگر خود را باور داشته باشيم مانند شهيد رجايي و باهنر مي شويم كه كشور را از يك گردنه عظيم خطر نجات دادند.
احمدي نژاد شهيدان رجايي و باهنر را معلمين انقلاب و الگوهاي جاويد خدمتگزاري خواند و اظهار داشت: پاكي، عزت و صداقت معلمين در تك تك رفتار اين عزيزان قابل مشاهده بود. نمي شد با آنها ملاقات كرد و چيزي از آنها نياموخت. روحشان شاد باشد و راهشان توسط شما پر رهرو باد.
احمدي نژاد با تاكيد بر تغيير نگاه در اداره كشور و مناسبات آن گفت: دولت موظف به واگذاري امور به مردم است. مردم سالاري يعني اينكه مردم كشور را اداره مي كنند. دولت بايد هادي و حامي باشد. امروز واگذاري به معناي صحيح انجام نمي شود. اموال عمومي متعلق به مردم است. واگذاري ابتدا بايد در رفع موانع تحركات مثبت مردم انجام شود. امروز بيشترين تسهيلات بانكي ما را شركت ها استفاده مي كنند كه اين بايد محدود شود.
وي در پايان تاكيد كرد: نكته بعدي بحث كوچك سازي بدنه دولت است. باور من اين است كار واگذاري حوزه اختيارات به مردم مي تواند در راستاي كوچك سازي بدنه دولت باشد. اگر اختيارات دولت واگذار شود دولت خود به خود كوچك مي شود.

رئيس مجلس :
اميدوارم آغاز كار دولت جديد طليعه
خدمت رساني به مردم باشد
گروه سياسي : غلامعلي حداد عادل، رئيس مجلس شوراي اسلامي در آغاز جلسه علني ديروز با گراميداشت سالروز شهادت رجايي و باهنر و تبريك هفته دولت به رئيس جمهور و اعضاي هيأت وزيران گفت: اميدوارم دولت در تحقق شعارهايش موفق باشد و طليعه خدمت رساني، عدالت، پيشرفت و مهرورزي باشد.
به گزارش خبرنگار ما وي، ضمن تسليت به مناسبت درگذشت سيدرضا زواره اي عضو سابق حقوقدان شوراي نگهبان افزود: زواره اي دو دوره نماينده تهران و از دانشجويان مبارز دانشكده حقوق بود كه به زندان افتاد و تلاش زيادي براي پيروزي انقلاب اسلامي كرد.
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ديروز با ۱۶۵ رأي موافق تقاضاي استعفاي سيداحمد موسوي نماينده اهواز و عضو هيأت رئيسه مجلس را پذيرفتند تا وي بتواند در سمت معاونت حقوقي و امور مجلس رئيس جمهور آغاز به كار كند.
شايان ذكر است از مجموع ۲۱۲ نماينده حاضر ۱۶۵ نفر موافق، ۳۳ نفر مخالف و ۴ نفر هم به عنوان ممتنع به تقاضاي استعفاي موسوي رأي دادند.
در جلسه ديروز مجلس همچنين بخشي از وقت مجلس به تذكر نمايندگان نسبت به مخدوش بودن آراء محمدمهدي زاهد وزير علوم، تحقيقات و فناوري سپري گرديد. نورالدين پيرمؤذن گفت: آقاي حداد شما در روز رأي گيري اعلام كرديد تعداد نمايندگان ۲۷۴ نفر و رأي گيري براي وزير علوم، تحقيقات و فناوري انجام شد بنابراين آقاي زاهدي حدنصاب لازم آراء را كسب نكرده است.
وي افزود: من در روز رأي گيري عضو ناظر بر شمارش آراء وزير علوم بودم. يك آقايي كارتي را آورد و گفت اين را هم شمارش كنيد كه من از او پرسيدم اين كارت چه كسي است و چرا دست شماست كه اين شخص در پاسخ گفت كارت نماينده اي است كه از رأي گيري جامانده بود و بعد شما اعلام كرديد تعداد كل آراء مأخوذه ۲۸۴ رأي بوده است.
پيرمؤذن گفت: شما نبايد شأن و جايگاه مجلس را براي يك وزير مخدوش كنيد شما مي توانستيد چند لحظه صبر كنيد تا شمارش كامل و نهايي اعلام شود تا اين مشكل اتفاق نيفتد.وي در پايان خواستار بررسي و بازنگري فيلم روز رأي گيري وزير علوم شد.
ايرج نديمي نماينده لاهيجان هم در اين باره تذكر داد و افزود: هرچند امضاء گرفته شده و كارت صادر شده باشد اما طبق آيين نامه قبل از اخذ آراء بايد عدد نهايي اعلام شود تا خدشه اي به وجود نيايد.وي افزود: يا آيين نامه مشكل توضيح دارد يا صداقت آن ما را اغنا نمي كند.
وي هم چنين نسبت به درج شماره بالاي كارت هاي رأي گيري انتقاد كرد و گفت در آينده نبايد هيچ علامتي روي برگه هاي رأي سفيد و كبود باشد تا آزادي عمل نماينده از بين نرود.
اسماعيل گرامي مقدم هم نسبت به اين موضوع تذكر داد و خواستار بازنگري فيلم آراء وزير علوم، تحقيقات و فناوري شد و افزود: من ناظر شمارش آراء وزراي بازرگاني، بهداشت، درمان و علوم بودم و شاهد بودم وزير علوم رأي نياورد و مجددا اصرار كردم آراء بازشماري شود كه براساس ۲۷۳ نماينده حاضر ايشان هم رأي نياورد.
وي گفت: هنگامي كه شمارش آراء تمام شد و بنده از هيأت رئيسه پايين آمدم آراء ۲۸۴ نفر اعلام شد و گفتند وزير علوم رأي نياورده است.
حداد عادل در پاسخ به اين تذكرات اظهار داشت: به هيچ وجه شبهه نكنيد هم تعداد نمايندگان و هم رأي شماري صورت گرفته قطعي است. چند بار آراء وزير مورد شمارش قرار گرفت و مسلم شد ايشان رأي آورده است ملت مطمئن باشد رأي گيري عادلانه بوده است.
رئيس مجلس درمورد تعداد نمايندگان در روز رأي گيري تصريح كرد: قبل از رأي گيري از همكاران جلو در ورودي سئوال كردم و آنها عدد را ۲۷۴ نفر اعلام كردند همان موقع رأي گيري شروع شد كه اسامي ۱۰ نفر كه كارت حضور و غياب خود را نزده بودند در مجلس قرائت شد بنابراين هيچ شبهه اي باقي نمي ماند.

فرمانده كل قوا رئيس جديد
سازمان حفاظت اطلاعات نيروي انتظامي را منصوب كردند
ايسنا: حضرت آيت الله خامنه اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي و فرمانده كل قوا طي حكمي سردار سرتيپ پاسدار محمدكاظم مؤذنيان را به رياست سازمان حفاظت اطلاعات نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران منصوب كردند.
متن حكم مقام معظم رهبري به اين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم
سردار سرتيپ پاسدار محمدكاظم مؤذنيان
نظر به شايستگي و حسن سوابق خدمت در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و نيروي انتظامي، بنا به پيشنهاد فرمانده نيروي انتظامي، شما را به رياست سازمان حفاظت اطلاعات نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران منصوب مي كنم.
تداوم و ارتقاي كارهاي خوب انجام گرفته در آن سازمان با هماهنگي دفتر عمومي حفاظت اطلاعات فرماندهي كل قوا، براي افزايش كارآيي نيروي انتظامي مورد انتظار است.از تلاشها و خدمات مخلصانه حجت الاسلام آقاي غلامحسين رمضاني در دوران تصدي اين مسؤوليت قدرداني و تشكر مي كنم.توفيقات همگان را از خداوند متعال مسألت دارم.
سيد علي خامنه اي-۶/شهريور/۱۳۸۴

تأكيد رئيس جمهور بر تمركززدايي
و تفويض اختيارات به دستگاههاي محلي
ايسنا: رئيس جمهور عصر ديروز در ديدار وزير كشور و استانداران سراسر كشور با وي، بر تمركززدايي و تفويض اختيارات به استان ها و دستگاه هاي محلي به لحاظ ضرورت، منطق و نيازهاي حكومتي تأكيد كرد.
دكتر محمود احمدي نژاد در اين ديدار ضمن تبريك هفته  دولت و روز كارمند و نيز گراميداشت ياد شهداي دولت و شهيدان رجايي و باهنر، آن دو بزرگوار را الگوي جاويدان همه مديران جمهوري اسلامي دانست و با اشاره به آثار عميق فرهنگي، اجرايي و اخلاقي به جاي مانده از دوران رجايي و باهنر، افزود:در هر عرصه اي از حكومت كه فرهنگ و منش آن بزرگواران جاري بوده، شاهد بالندگي در آن بخش بوده ايم و هر زماني كه از آن فرهنگ فاصله گرفته ايم، تلخ كامي ها و ناكامي ها نيز بيشتر شده است.احمدي نژاد ارتباط تنگاتنگ استانداران با مردم و آشنايي آنها با نيازها و مشكلات منطقه را خاطرنشان و بر لزوم بسترسازي براي استفاده بهينه از ظرفيت ها و توانمندي هاي استاني در جهت توسعه و پيشرفت و شكوفايي استعدادهاي منطقه اي تأكيد كرد.رئيس جمهور نقش بي بديل استانداران به عنوان آبرو و تجلي دولت در استان ها را يادآور و افزايش و تفويض اختيارات به دستگاه هاي محلي در جهت رفع مشكلات و اعمال سريع تر سياست ها و انعكاس نيازهاي واقعي مردم به مركز را خواستار شد.

مراسم توديع و معارفه وزير دادگستري برگزار شد
ايسنا: روز گذشته در حوزه رياست قوه قضاييه مراسم توديع و معارفه وزير دادگستري با حضور رئيس قوه قضاييه و مسؤولان عالي قضايي برگزار شد.در اين مراسم با تشكر از حجت الاسلام  والمسلمين اسماعيل شوشتري كه شانزده سال وزير دادگستري بود، براي كريمي راد آرزوي موفقيت شد.در اين مراسم كه دري نجف آبادي، عليزاده، مفيد، مبشري و قضات ديوان عالي كشور و قضات دادسراي انتظامي قضات و جمعي از نمايندگان مجلس حضور داشتند؛ رئيس قوه قضاييه با اهداي لوح تقديري به حجت الاسلام  والمسلمين شوشتري از زحمات چندين ساله وي قدرداني كرد.

رئيس جمهور احكام وزراي كابينه جديد را صادر كرد
ايسنا: دكتر محمود احمدي نژاد، رئيس جمهور، با استناد به اصول هشتاد و هفتم و يكصد و سي و سوم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران و با عنايت به راي اعتماد مورخ ۲/۶/۱۳۸۴ مجلس شوراي اسلامي احكام وزراي كابينه خود را صادر كرد.در احكام جداگانه رئيس جمهوري خطاب به اعضاي كابينه آمده است: «اميد فراوان دارم كه در عين هماهنگي و همكاري با هيات وزيران و انجام وظايف قانوني خويش، در تحقق كامل برنامه هاي چهارگانه دولت شامل عدالت گستري، مهرورزي، خدمت به بندگان خدا و پيشرفت و تعالي مادي و معنوي كشور توفيق يابيد.»

احمدي نژاد در ديدار وزير امور خارجه كويت:
ايستادگي ما در دفاع از انرژي هسته اي
در راستاي منافع همه جهان اسلام است
ايسنا: دكتر محمد صباح السالم الصباح، وزير امور خارجه كويت ظهر ديروز با دكتر محمود احمدي نژاد، رئيس جمهور ديدار و پيام كتبي نخست وزير كشورش را تقديم وي كرد.
رئيس جمهور در اين ديدار با ابراز قدرداني از پيام محبت و دوستي نخست وزير كويت، ارتباط ميان ايران و كويت را بسيار عميق و ارزشمند توصيف كرد و اظهار داشت:تهران علاقمند است تا با بسط ارتباط برادرانه خليج فارس را به خليج صلح، دوستي و برادري مبدل كند.
وي امنيت ايران و كويت را به هم پيوسته خواند و با بيان اينكه تهران حمايت از منافع كشورهاي مسلمان را وظيفه خود مي داند، تصريح كرد: پيشرفت هاي علمي ايران در زمينه استفاده از انرژي صلح آميز هسته اي متعلق به همه مسلمانان است و همه كشورها به ويژه كشورهاي منطقه با توجه به اتمام منابع انرژي فسيلي نيازمند به برخورداري از انرژي هسته اي هستند.
احمدي نژاد با بيان اينكه ايران به هيچ وجه به دنبال سلاح هاي هسته اي نيست، گفت: ايستادگي ما در دفاع از انرژي هسته اي، ايستادگي در برابر منافع همه جهان اسلام و دوستان است.
احمدي نژاد ادامه داد: پيشرفت هاي ايران در اين عرصه زير نظر بازرسان و كارشناسان آژانس انرژي هسته اي و متخصصان و دانشمندان ايراني با نهايت دقت و به كارگيري همه استانداردهاي فني انجام مي شود تا كوچك ترين نگراني ها درمورد مسايل زيست محيطي و امنيتي مرتفع شود.
رئيس جمهور با تأكيد بر لزوم فعاليت بيشتر وزارت خارجه براي عملي و ملموس كردن مذاكرات ايران و كويت، اظهار اميدواري كرد:طرفين درمورد مسايل منطقه اي و دوجانبه نظير انتقال گاز، آب آشاميدني، فلات قاره و همكاري در اوپك به توافق هاي مطلوبي دست يابند.
دكتر محمد صباح السالم، وزير خارجه كويت نيز در اين ديدار با ابلاغ سلام گرم امير كويت به رئيس جمهور كشورمان، از حكمت رهبري ايران در ايجاد آرامش و ثبات و پشتيباني از تقويت روابط ايران با كشورهاي منطقه تجليل كرد.
وي با اشاره به علاقمندي كويت براي گسترش روابط همه جانبه با جمهوري اسلامي ايران گفت: كشورش مايل به خريد گاز از ايران، انتقال آب آشاميدني به كويت و همكاري در مساله فلات قاره اوپك و نيز رايزني و تبادل نظر درخصوص مساله عراق است.
گفتگوهاي سالم الصباح با متكي
شيخ محمد صباح  السالم الصباح در مذاكره با منوچهر متكي، همتاي ايراني اش علاقه مندي كويت براي تقويت بيش از پيش مناسبات و همكاري هاي منطقه اي و بين المللي ميان دو كشور را اعلام كرد.
وي همكاري و مشورت درخصوص اوضاع عراق در قالب نشست هاي همسايگان عراق و هم چنين رايزني هاي دوجانبه را مورد تأكيد قرار داد و گفت: مقامات كويت علاقه مندند اين مشورت ها فراتر از عراق و به صورت گسترده تر درخصوص ثبات و امنيت منطقه شكل بگيرد.
شيخ محمد صباح السالم الصباح تصريح كرد: ما ايران را ستون فقرات استقرار نظام امنيتي جديد در منطقه مي دانيم.
منوچهر متكي، وزير امور خارجه كشورمان نيز در اين مذاكرات با اشاره به اين كه تهديدزدايي هدف مهمي براي همكاري هاست، اوضاع عراق را مورد توجه قرار داد و گفت: بازگشت آرامش و ثبات به عراق براي ما بسيار مهم است و متاسفانه آمريكا شهد بركناري صدام را در كام ملت عراق به دارويي تلخ تبديل كرده است.
متكي در اين مذاكرات با تشريح محور عدالت خواهي و عدالت گستري به عنوان يكي از محورهاي اساسي مطرح شده از سوي رئيس جمهوري اسلامي ايران و ادامه اين ديدگاه در روابط بين الملل تصريح كرد: عدالت، اساس هستي و گمشده ملل و نگاه ملي دولت هاي مختلف است و معتقديم در فضاي صميمانه و بر اساس مواضع منطقي مي توانيم ديدگاه هاي خود را بيان و زمينه هاي مختلف و جديد همكاري را بنا كنيم.
وزير امور خارجه كشورمان هم چنين با تشريح روند مذاكرات و تحولات طي قريب دو سال گذشته در پرونده هسته اي جمهوري اسلامي ايران خاطرنشان ساخت: دو كليد واژه توافقنامه پاريس حق چرخه سوخت براي ايران و تضمين لازم براي عدم انحراف به سوي استفاده نظامي از انرژي هسته اي براي اروپا بوده است و اروپا با تفسير نادرست از تضمين عيني، از توافق پاريس خارج شده است.

قانون اساسي عراق
هادي صبا
در حالي كه تلفات نيروهاي آمريكايي در عراق به مرز ۲۰۰۰ نفر نزديك مي شود و مخالفت آمريكاييها با سياستهاي بوش در عراق اوج مي گيرد؛ دولتمردان آمريكايي مجدانه مي كوشند تا هرچه زودتر به اختلافات عراقيها در مورد قانون اساسي پايان دهند. بدين ترتيب زلماي خليل زاد سفير آمريكا در عراق به عنوان برجسته ترين «عضو» كميته تدوين قانون اساسي _گرچه به طور رسمي عضو آن نيست- و فعال ترين عضو مجلس مؤسسان _هرچند كه از سوي مردم عراق انتخاب نشده و رسماً در جلسات آن حضور نمي يابد- مي كوشد تا هرچه سريعتر متن پيش نويس قانون اساسي جديد عراق نهايي شود و در معرض همه پرسي عمومي قرار گيرد و بدين وسيله فرصت لازم براي آمريكا فراهم گردد تا اگر هيئت حاكمه آن كشور بنا به دلايل و انگيزه هاي داخلي صلاح بداند، خارج كردن اكثر نيروهاي خود از عراق در سال ۲۰۰۶ را در دستور كار قرار دهد.
عليرغم مخالفتهاي همه جانبه سني هاي عرب، بالاخره روز گذشته اعضاي كميته تدوين پيش نويس، قانون اساسي جديد عراق را امضا كرده و آن را براي تصويب نهايي تسليم مجلس مؤسسان كردند. در اينجا لازم است به اصلي ترين نكات مورداختلاف اشاره شود:
۱- سني هاي عراق معتقدند كه موضوع فدراليسم فقط در مورد منطقه كردنشين پذيرفتني است و نبايد مناطق شيعه نشين از اين حق برخوردار گردند.
اگر فدراليسم مبناي تقسيم قدرت و ثروت عراق گردد، به طور طبيعي اعراب سني كه مناطق آنان فاقد نفت و ارتباط با درياي آزاد مي باشد، بيشترين خسارت را متحمل خواهند شد. موضع اعراب سني وقتي با منطق همراه مي شد كه با اساس فدراليسم مخالفت مي كردند. اما اين موضع آنان بيشتر براي ايجاد اختلاف ميان شيعيان و اكراد و همراه كردن كردها با خود مي باشد.
۲- يكي از اصلي ترين نكات مورداختلاف، «هويت» عراق است. عراق از زمان تأسيس تاكنون هويتي عربي داشته و اينك كردهاي عراق با اين امر به مخالفت برخاسته اند. حاصل آن شده كه در پيش نويس قانون اساسي مردم كرد به عنوان بخشي از ملت كرد، و مردم عرب عراق به عنوان بخشي از ملت عرب به شمار آمده اند. اعراب سني ضمن مخالفت با اين بند درصددند تا در صورت امكان كشور عراق به عنوان بخشي از ملت عراق تلقي شود، هرچند كه در آخرين مذاكرات اعراب سني به اين نيز راضي شده اند كه كشور عراق به عنوان بخشي از جهان اسلام تلقي گردد. گويي كه پس از شكست در حمايت از هويت عربي، راهي جز اكتفا به هويت اسلامي براي آنان باقي نمانده است.
۳- ديگر اختلاف اساسي، «بعث زدايي» است. امري كه با اصرار از سوي شيعيان و اكراد پيگيري مي شود. اما سني هاي عرب كه تاريخ معاصر آنان با حزب بعث عجين گرديده اجراي اين اصل را با حذف نهايي خود از سياست يكسان مي بينند. چرا كه ورود نيروهاي جديد سياسي سني به صحنه كه سابقه بعثي بودن نداشته اند و در عين حال از ورزيدگي لازم برخوردار باشند، امري زمان بر خواهد بود. در اين ميان تنها «حزب اسلامي عراق» است كه به طور جدي از در مخالفت با بعثي زدايي برنيامده زيرا خود از مخالفان بوده و اعضاي آن توسط صدام مورد پيگرد، زندان و شكنجه واقع شده اند.
پيش نويس قانون اساسي اينك دراختيار مجلس مؤسسان است تا بررسي نهايي بر روي آن صورت پذيرد. به نظر مي رسد پيش نويس ارائه شده حداكثر با تعديلات بسيار اندك ظرف چند روز آينده نهايي گرديده و سپس آمادگي براي رفراندم در مورد آن صورت پذيرد. با توجه به اينكه پذيرش اين قانون اساسي از سوي اعراب سني بعيد مي نمايد، احتمالاً اين گروه از عراقيها درصدد برخواهند آمد تا از يكي از اصول قانون اساسي موقت براي مخالفت با تصويب نهايي قانون اساسي در رفراندوم بهره گيرند. طبق اين اصل هرگاه دوسوم از ساكنان سه استان عراق بايك يا چند اصل از قانون اساسي مخالفت كنند، در آن اصول بازنگري مي شود.
اما اين تنها اقدام سني هاي عرب نخواهد بود. بايد در انتظار بود تا اين روزها حجم عمليات گروه هاي مقاومت كه تماماً خاستگاه سني عربي دارند افزوني يابد و وضعيت در عراق باز هم متشنج تر شود. هرچه باشد تشنج در عراق پايان ناپذير است و با گذر زمان بر تعداد بازيگران خارجي در عراق نيز افزوده مي شود. اگر تا ديروز فقط آمريكا و برخي كشورهاي همسايه به عنوان اصلي ترين بازيگران در صحنه مطرح بودند، اينك كشورهاي عربي نيز يكي يكي به صحنه مي آيند تا شايد كفه ترازو را به نفع اعراب سني سنگين كنند. اما بهتر آن است كه خود عراقيها بدون تأثيرپذيري از بيگانگان به توافق برسند تا همانگونه كه با بازگشت استبداد به كشور خود در ستيزند، در برابر هرگونه حركت در مسير ولو طولاني تجزيه مقاومت كنند.

مراسم معارفه وزير كشور برگزار شد
گروه سياسي: سالن ۶۰۰ نفره جديدالتاسيس وزارت كشور، محل برگزاري معارفه وزير كشور جديد و توديع موسوي لاري وزير سابق كشور بود.
حضور شخصيت هايي نظير محمدي گلپايگاني رئيس دفتر مقام معظم رهبري، حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي، محسني اژه اي وزير اطلاعات، علي لاريجاني دبير شورايعالي امنيت ملي، رئيس و اعضاي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي، تعدادي از اعضاي هيات رئيسه مجلس، فرماندهي نيروي انتظامي، علي آقامحمدي عضو شورايعالي امينت ملي، روح الله حسينيان رئيس مركز اسناد انقلاب اسلامي و موسوي لاري وزير كشور دولت خاتمي نشان از اهميت مراسم مزبور داشت.
در سالن اجتماعات وزارت كشور استانداران، فرمانداران و مديران و كارمندان وزارت كشور نيز حضور داشتند. قرار بود به كارمندان نمونه وزارت كشور جوايزي از سوي وزير كشور جديد داده شود كه به علت طولاني شدن مراسم، اهداي جوايز به وقت ديگري موكول شد.
در ابتداي مراسم غلامحسين بلنديان گزارشي از شرح وظايف وزارت كشور داد كه همانا نظارت بر اجراي سياست هاي داخلي، اداره مناطق، تمشيت امور نيروي انتظامي، توسعه آزاديهاي سياسي و اجتماعي، مديريت بحران در حوادث غيرمترقبه و برگزاري انتخابات است.
بلنديان به فهرست كارهاي انجام شده در زمان هفت سال وزارت موسوي لاري كه بيشترين دوران وزارت كشور يك وزير است، اشاره كرد و سپس به معرفي پورمحمدي وزير جديد پرداخت
پس از بلنديان عبدالوهاب استاندار سمنان به نمايندگي از سوي استانداران سراسر كشور به ايراد سخن پرداخت و انتخاب افرادي نظير آيت الله مهدوي كني و هاشمي رفسنجاني براي وزارت كشور را نشان دهنده آن دانست كه وزير كشور شيخ الوزرا محسوب مي شود.
حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي سومين سخنران جلسه توديع موسوي لاري و معارفه پورمحمدي بود كه وزارت كشور را تابلو و مظهر دولت خواند و گفت كه غالبا وزراي كشور از افراد روحاني مشهور بوده اند زيرا وزير كشور بايد دو خصوصيت مديريت و مردمي بودن را با هم داشته باشد.
محمدي گلپايگاني رئيس دفتر رهبري سخنران چهارم مراسم بود كه بر توجه و حفظ اعتماد مردم به نظام تاكيد كرد و اينكه بايد هرچه مي توانيم اين اعتماد را تقويت كرده و مواظب باشيم صدمه نخورد. زيرا بواسطه اعتماد و قدرت مردم است كه مسئولين كشور با قدرت با مستكبرين در رابطه با انرژي هسته اي مذاكره مي كنند و پاي خواستهاي بحق ملت مي ايستند.
لاريجاني نيز در اين مراسم پورمحمدي را عنصر فرهنگي خواند و خطاب به مديران و كاركنان وزارت كشور گفت كه به شما تبريك مي گويم كه چنين وزيري نصيبتان شده است. ضمن اينكه ايشان نگاه توسعه اي به وزارت كشور دارد و ذهن مهندسي شده وي شانس بزرگي براي وزارت كشور است.
پس از لاريجاني نوبت به موسوي لاري رسيد كه سعي كرد بطور مختصر آخرين مطالبش را در مورد وزارت كشور بگويد.
مصطفي پورمحمدي آخرين سخنران جلسه ديروز بود كه به دليل كمبود وقت تنها چند دقيقه سخن گفت .پورمحمدي سه برنامه مورد نظر خود براي وزارت كشور را اجراي قاطعانه قانون، خدمتگزاري و نگاه كارشناسانه حرفه اي به برنامه ها عنوان كرد.

پيكر سيدرضا زواره اي تشييع شد
ايسنا: مراسم تشييع پيكر سيدرضا زواره اي روز گذشته با حضور حجت الاسلام  والمسلمين سيدمحمد خاتمي، سيدحسن خميني، دكتر ولايتي، ميرسليم، محسن اسماعيلي، محمدنبي حبيبي، اسد الله بادامچيان، حسين علي اميري رئيس سازمان ثبت، مرتضي نبوي، امير محبيان و تني چند از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در حسينيه ثارالله تهران برگزار شد و پس از مراسم عزاداري، حجت الاسلام سيد حسن خميني  بر پيكر مرحوم زواره اي نماز خواند.
براساس اين گزارش، پيكر مرحوم سيدرضا زواره اي در جوار بارگاه حضرت عبدالعظيم حسني به خاك سپرده شد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |