دوشنبه ۷ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۸۶ - Aug 29, 2005
براساس گزارش دو مؤسسه معتبر بين المللي
ايران رتبه ۶۱ جذب سرمايه خارجي
و رتبه ۵۹ تجارت الكترونيكي را داراست
مهر: مركز تجاري سازمان ملل متحد اعلام كرد: ايران از لحاظ شاخص قابليت جذب سرمايه گذاري هاي مستقيم خارجي در ميان ۱۴۰ كشور دنيا در رتبه ۶۱ قرار دارد.
به گزارش مركز تجاري سازمان ملل (UN Comtrade)، ايران از لحاظ شاخص قابليت جذب سرمايه گذاري هاي مستقيم خارجي در ميان كشورهاي خاورميانه در رتبه دهم قرار دارد.
بر اساس اين گزارش، در ميان كشورهاي خاورميانه قطر با قرار گرفتن در رتبه هشتم جهان، جذابترين كشور خاورميانه براي سرمايه گذاران خارجي به شمار مي رود.
پس از قطر نيز كشورهاي امارات با رتبه جهاني ،۱۷ اسرائيل ،۲۳ كويت ،۲۸ بحرين ،۲۹ عربستان ،۳۱ اردن ،۴۵ عمان ،۵۳ لبنان ،۶۰ ايران ،۶۱ مصر ،۷۰ يمن ۸۷ و سوريه با رتبه جهاني ۱۰۰ به ترتيب در رتبه هاي دوم تا سيزدهم خاورميانه از لحاظ شاخص قابليت جذب سرمايه گذاري مستقيم خارجي قرار دارند.
در ميان كل كشورهاي جهان نيز آمريكا جذابترين كشور دنيا براي جذب سرمايه گذاري هاي مستقيم خارجي به شمار مي رود.
كشورهاي نروژ، انگلستان، سنگاپور، كانادا، بلژيك، ايرلند، قطر، آلمان، سوئد، هلند، هنگ كنگ، فنلاند، فرانسه، ايسلند، ژاپن، امارات، كره جنوبي، دانمارك و سوئيس نيز به ترتيب در رتبه هاي دوم تا بيستم جهان از لحاظ شاخص قابليت جذب سرمايه گذاري مستقيم خارجي قرار دارند.
مركز تجاري سازمان ملل همچنين تركيه را در رتبه ،۷۲ روسيه ،۳۳ نيجريه ،۹۸ ليبي ،۴۶ چين ،۳۹ استراليا ،۲۲ الجزاير ،۷۵ و مراكش را در رتبه ۹۳ جهان قرار داده است.
مركز تجاري سازمان ملل شاخص قابليت جذب سرمايه گذاري مستقيم خارجي هركشور را بر اساس ۱۳ معيار مي سنجد.
اين معيارها عبارتند از: رشد واقعي توليد ناخالص داخلي، سرانه توليد ناخالص داخلي، حجم صادرات، تعداد خطوط تلفن ثابت، تعداد خطوط تلفن همراه، ميزان مصرف انرژي، هزينه هاي تحقيق و توسعه، تعداد دانش آموزان، ريسك سرمايه گذاري، صادرات منابع طبيعي، واردات قطعات الكترونيكي، يدكي و خودرو، صادرات خدمات و نهايتا ميزان سرمايه گذاري هاي مستقيم خارجي صورت گرفته در هر كشور.

بيزينس مانيتور چشم انداز اقتصادي ايران با نفت ۷۰ دلاري را اعلام كرد:
رشد اقتصادي ۹ درصد؛ تورم ۳۶ درصد
مهر: مؤسسه تحقيقات اقتصاي بيزينس مانيتور در تازه ترين گزارش خود، چشم انداز اقتصادي ايران تا سال ۲۰۰۸ را بر اساس سناريوي نفت ۷۰ دلاري اعلام كرد.
به گزارش بيزينس مانيتور، در صورتي كه بهاي نفت خام تا پايان سال جاري ميلادي به ۷۰ دلار برسد و تا پايان سال ۲۰۰۸ نيز در همين سطح باقي بماند، رشد اقتصادي ايران تا پايان سال ۲۰۰۷ به بيش از ۱۰ درصد خواهد رسيد.
بر اساس اين گزارش، با افزايش درآمدهاي صادراتي، هزينه هاي مصرفي و سرمايه اي دولت ايران نيز افزايش مي يابد و در نتيجه رشد اقتصادي ايران در سال ۲۰۰۶ به ۸درصد خواهد رسيد.
در صورت رسيدن بهاي نفت به ۷۰ دلار تا پايان سال ،۲۰۰۵ رشد اقتصادي ايران در سال ۲۰۰۵ با افزايش ۸/۰ درصدي از سطح ۴۲/۵ درصدي مورد پيش بيني به ۲۲/۶ درصد خواهد رسيد.
با اين وجود، بيزينس مانيتور پيش بيني مي كند رشد اقتصادي ايران در سال ۲۰۰۸ نسبت به سال ۲۰۰۷ برابر با ۱/۱ درصد كاهش يابد و به كمتر از ۹ درصد برسد.
به عقيده بيزينس مانيتور، انزواي نسبي ايران از اقتصاد جهاني به علت سطح پايين سرمايه گذاري هاي مستقيم خارجي در ايران، موجب خواهد شد اين كشور تا حد زيادي از افت و ركود اقتصاد جهاني ناشي از هزينه هاي بالاي انرژي در امان باشد.
بنابر اين گزارش بر اساس سناريوي نفت ۷۰ دلاري، رشد اقتصادي آمريكا تا سال ۲۰۰۸ با كاهش ۴/۳ درصدي، اروپا با كاهش ۲/۳ درصد و ژاپن نيز با كاهش ۲/۳ درصدي روبرو خواهد شد.
همچنين ميانگين رشد اقتصادي كشورهاي اوپك نيز ۶/۲ درصد افزايش خواهد يافت، كه البته عربستان و ايران بالاترين منفعت را از نفت ۷۰ دلاري خواهند برد.
به گزارش بيزينس مانيتور، در سناريوي ۷۰ دلاري، با افزايش هزينه هاي مصرفي بخش هاي دولتي و خصوصي، نرخ تورم در ايران تا سال ۲۰۰۸ به بيش از ۳۶ درصد خواهد رسيد.
بر اين اساس، پيش بيني مي شود نرخ تورم در ايران تا پايان سال جاري ميلادي به ۲/۱۶ درصد، در سال ۲۰۰۶ به ۱/۲۰ درصد و در سال ۲۰۰۷ به ۳/۲۸ درصد خواهد رسيد.
اين درحالي است، كه پيش بيني مي شود با نفت ۷۰ دلاري، نرخ تورم اعضاي اوپك تا سال ۲۰۰۸ به طور ميانگين ۶/۱۷ درصد رشد كند.
همچنين تا سال ۲۰۰۸ نرخ تورم آمريكا ۲/،۳ ژاپن ۶/۱ و اتحاديه اروپا نيز ۶/۱ درصد افزايش خواهد يافت.
بر پايه همين گزارش، بر اساس سناريوي نفت ۷۰ دلاري، نسبت مازاد تراز حساب جاري ايران به توليد ناخالص داخلي در پايان سال ۲۰۰۵ به ۳/۹ درصد، در سال ۲۰۰۶ به ۱۷ درصد در سال ۲۰۰۷ به ۶/۲۵ درصد، و در سال ۲۰۰۸ به ۵/۳۲ درصد افزايش مي يابد.
اين در حالي است كه در همين شرايط، آمريكا تا سال ۲۰۰۸ با ۴/۵ درصد كسري، اتحاديه اروپا با ۹/۰ درصد كسري، و ژاپن نيز با ۶/۴ درصد كسري حساب جاري به توليد ناخالص داخلي مواجه خواهند شد.
بعلاوه، مازاد تراز تجاري كشورهاي عضو اوپك در همين مدت مجموعا به بيش از ۱۷۹ درصد توليد ناخالص داخلي آنها خواهد رسيد.

وزير كار و امور اجتماعي:
۵/۲ ميليون نفر از جوانان كشور بيكار هستند
ايسنا: «فلسفه وجودي وزارت كار و امور اجتماعي تنظيم روابط كار و صيانت از نيروي كار است.»
دكتر سيدمحمدجهرمي  وزير كار و امور اجتماعي در جمع خبرنگاران با بيان اينكه در حدود ۶۰ سال گذشته هنگام تاسيس اين وزارتخانه تمامي مردم، مجالس قبل و دولت ها از اين وزارتخانه با عنوان كار و اشتغال برداشت مي كردند، گفت: «با وجود اين در اين وزارتخانه دست اندركاران و مسئولان سابق از پذيرش مسئول سياستگذاري درمورد بازار پرهيز مي كردند.»
جهرمي با توجه به نرخ بيكاري در ايران تأكيد كرد: «حدود بيش از ۵/۲ ميليون نفر از جوانان كشور بيكار هستند كه در اين صورت تنظيم روابط كار و صيانت از نيروي كار با وجود بيكاري عظيم موجود، عملي نيست.»
وي تصريح كرد: «با دو نگاه مي توانيم وزارتخانه را بررسي كنيم.يك نگاه انتقادي و پرهيز از قبول سياستگذار بودن و ناظر بر مجموعه روند اشتغال و يا اينكه با قرار گرفتن در زير بار اين مسئوليت سنگين بتوانيم سياستگذار اين سازمان باشيم.»
وزير كار و امور اجتماعي ادامه داد: «بايد تحول عظيم در ساختار، رويه ها، نگاه ها و رويكردها نسبت به آينده در مسئله كار، روابط كار و اشتغال ايجاد شود تا از اين روي فعالانه زير بار اين مسئوليت بسيار سنگين  قرار گيريم.»
او با اشاره به اين مدت كوتاه چهار ساله براي اجراي اهداف گفت: «با توجه به اين موضوع بايد به منظور رشد اشتغال، توسعه اشتغال و پايداري اشتغال موجود به سمت نهادينه سازي پيش برويم.»
او ادامه داد: «بر اين اساس در برنامه وزارت كار و امور اجتماعي بايد تحولي عظيم با كمك مردم و مسئولان در ساختار مجموعه به وجود آيد.»
جهرمي درخصوص ادغام وزارت خانه هاي تعاون و كار و امور اجتماعي تصريح كرد: «در دولت گذشته لايحه اي در اين زمينه تنظيم شد اما به جهت اينكه به ثبت نرسيده بود به مجلس شوراي اسلامي ارسال نشد و از سوي ديگر كوچك سازي دولت و واحدهاي اداري، يكي از اهداف دولت نهم نيز محسوب مي شود كه در صورت تصويب دولت جديد به عنوان لايحه به مجلس ارائه داده شود.»
وزير كار و امور اجتماعي در زمينه تغيير معاونان و مسئولان اين وزارتخانه اظهار كرد: «در اين خصوص ابتدا رويكردها و اهداف در وزارت كارو امور اجتماعي براساس برنامه هاي ارائه شده روشن و مطرح مي شود كه در اين صورت هر يك از مسئولان كه منطبق با تحول عظيم در حال شكل گيري وزارتخانه باشند، همكاري خود را ادامه مي دهند.»
وي آموزش را حركتي بالنده و بسيار پراهميت در عرصه آموزش عالي، پرورش و مهارت دانست و عنوان كرد: «به دليل اينكه آموزش مهارت سهم به سزايي در آماده سازي نيروي انساني در به دوش گرفتن مسئوليت هاي جديد در جامعه دارد در زمينه مسير توسعه آموزش نقش مهمي ايفا مي كند.»

رييس هيات مديره مخابرات
فعاليت اپراتور دوم آغاز شده است
000444.jpg
گروه اقتصادي: پس از اعلام صدور مجوز رسمي فعاليت اپراتور دوم تلفن همراه از سوي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و آغاز رسمي فعاليت شركت ايرانسل سهامدار خارجي اين كنسرسيوم تا روز يكشنبه سيزدهم شهريورماه فرصت دارد تا مشاركت خود را در اين شركت به طور رسمي آغاز كند درغيراينصورت طرف خارجي بعدي برنده مزايده اپراتور دوم جايگزين خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ما مهندس مسعود مقدس رييسه هيات مديره شركت مادرتخصصي مخابرات در گفت وگو با خبرنگار ما تاكيد كرد، درحال حاضر فعاليت هاي اجراي اپراتور دوم از نظر دولت آغاز شده و اين شركت بايد تا ۹ ماه آينده خدمات واگذاري تلفن همراه به نرخ هاي اعلام شده در سراسر كشور را آغاز كند.
وي خاطرنشان كرد كه اظهارات حاشيه اي در اين زمينه بي مورد است و طرف خارجي بايد در موعد مقرر به كنسرسيوم بپيوندد درغيراينصورت شركت خارجي دوم برنده كه مذاكرات مقدماتي را نيز با اعضاي ايراني كنسرسيوم انجام داده است جايگزين خواهد شد.
درهمين حال يكي از مديران شركت هاي عضو كنسرسيوم ايرانسل نيز به خبرنگار ما گفت: فعاليت هاي مطالعاتي لازم براي ارايه خدمات تلفن همراه پيش از اين انجام شده است و درحال حاضر عمليات اجرايي آغاز شده و قطعا كنسرسيوم پيش از موعد مقرر خدمات خود را در تهران آغاز خواهد كرد.
چندي پيش اعضاي خارجي سهامدار ايرانسل در اظهاراتي صدور مجوز فعاليت اپراتور دوم از سوي دولت بدون اطلاع و آگاهي اين گروه اعلام داشتنداعضاي اين شركت خارجي كه سهامداران اصلي آن سوئدي هستند به دليل برخي مشكلات مديريتي و تحولات داخلي و فروش و نقل و انتقال سهام اين شركت از مالكان تركيه اي به سوئدي در سه ماه گذشته با مشكلاتي مواجه بوده است.
اين مساله موجب تاخير در پاسخگويي آنان به طرف هاي ايراني و اعضاي كنسرسيوم شده است.
مالكان تركيه اي تركسل اخيرا به دليل بدهي ۶۵ درصد سهام خود را به مالكان جديد واگذار كرده اند.

قيمت ميوه ۳۰ درصد كاهش يافت
000447.jpg
ايرنا: معاون  فني  و اجرايي  سازمان  جهاد كشاورزي  استان  تهران  اعلام  كرد: شيوع بيماري  وبا در روزهاي  اخير، سبب  كاهش  قيمت  انواع  ميوه  تا ۳۰ درصد شد.محمود قهاري   افزود: اين  درحالي  است  كه  بازار صيفي جات  به خصوص  سبزي  همچنان  با ركود مواجه است  و خريدار ندارد.
وي  پيش  بيني  كرد، در صورتي  كه  وضعيت  كاهش  قيمت  ميوه  و ركود بازار صيفي با روند كنوني  ادامه  يابد، خسارات  بيشتري  در روزهاي  آينده  به  كشاورزان  وارد مي شود.
قهاري  ادامه  داد: خسارت  سبزي  كاران  استان  تهران  تاكنون  ۱۲۰ ميليارد و۴۹۰ ميليون  ريال  برآورد شده  است  كه  احتمال  افزايش  آن نيز وجود دارد.قهاري  اظهاراميدواري  كرد كه  با اطلاع رساني  مناسب  در روزهاي  آينده  وضعيت بازار ميوه  و سبزيجات  بهتر شود تا كشاورزان  و باغداران  شاهد خسارات  بيشترنباشند.
دستور پرداخت  خسارت  سبزي  كاران  در كشور، هفته  گذشته  توسط رئيس  جمهوري صادر شد.

ريسك مالي ايران كاهش يافت
واحد اطلاعات اقتصادي اكونوميست در گزارش ماه آگوست خود اعلام كرد، شاخص ريسك مالي ايران در سال ۲۰۰۵ نسبت به سال ۲۰۰۴ دو برابر بهبود يافته است.
به گزارش خبرنگار اقتصادي مهر به نقل از واحد اطلاعات اقتصادي اكونوميست، شاخص ريسك مالي ايران از ۸/۱ (از شاخص كل ۱۰) در سال ۲۰۰۴ به ۶/۳ در سال ۲۰۰۵ رسيده است.
بر اساس اين گزارش، از ديدگاه واحد اطلاعات اقتصادي اكونوميست، مهمترين عوامل بهبود شاخص ريسك مالي ايران، افزايش تعداد بانكهاي خصوصي، تقويت بازار بورس، و تخصيص بخشي از درآمدهاي نفتي از طريق وام به بخش خصوصي مي باشند.
بنابر اين گزارش، عليرغم بهبود شاخص ريسك مالي ايران در سال ،۲۰۰۵ رتبه ايران نسبت به سال گذشته ميلادي تفاوتي نكرده و در همان رده ۵۹ از ۶۰ كشور قرار دارد.
به گزارش مهر، واحد اطلاعات اقتصادي اكونوميست ريسك مالي هر كشور را بر اساس شاخصهاي يك تا ۱۰ تعيين مي كند، كه شاخص يك نشاندهنده بالاترين ريسك، و ۱۰ نشاندهنده كمترين ريسك مي باشد.
با اين وجود شاخص آزادي بخش بانكي ايران از ميانگين كشورهاي خاورميانه كمتر است.ميانگين شاخص آزادي بخش بانكي در كشورهاي خاورميانه در سال ۲۰۰۵ برابر با ۱/۳ است.

واحد اطلاعات اكونوميست اعلام كرد:
ايران در رتبه ۵۹ جهان از نظر گستردگي
بازار تجارت الكترونيك
فارس: ايران از نظر گستردگي بازار تجارت الكترونيك خود با دو پله سقوط نسبت به سال قبل در رده پنجاه و نهم جهان در سال ۲۰۰۵ قرار گرفت.
واحد اطلاعات اكونوميست در رتبه بندي كشورهاي مختلف از نظر گستردگي سطح تجارت الكترونيك در اين كشورها در سال ۲۰۰۵ ايران را به عنوان پنجاه و نهمين كشور جهان معرفي كرد.
ايران از نظر ميزان استفاده از فناوري هاي مدرن اطلاعاتي در تجارت الكترونيك در سال ۲۰۰۴ در رتبه پنجاه و هفتم قرار داشته كه بدين ترتيب جايگاه اين كشور در سال ۲۰۰۵ نسبت به سال قبل دو پله نزول داشته است.
در اين گزارش كشورهاي دانمارك، آمريكا و سوئد به ترتيب سه كشور اول دنيا از نظر گستردگي بازار تجارت الكترونيك در سال ۲۰۰۵ معرفي شده اند.
ايالات متحده در سال ۲۰۰۴ در رتبه ششم جهاني قرار داشته كه بدين ترتيب با ارتقاي چهار پله اي در رتبه دوم جهاني در سال ۲۰۰۵ قرار گرفته است.
رتبه دانمارك و سوئد در سال ۲۰۰۵ نسبت به سال قبل تفاوتي نداشته است.
اكونوميست در ادامه گزارش خود از توجه ويژه كشورهاي در حال توسعه به استفاده از فناوري هاي مدرن اطلاعاتي در مبادلات تجاري طي سال هاي اخير خبر داده است.
در عين حال بر اساس اين گزارش كشورهاي توسعه يافته كماكان در راس رتبه بندي جهاني از نظر استفاده از فناور هاي مدرن اطلاعاتي در بازار قرار دارند.
در ميان ده كشور اول دنيا از اين نظر هفت كشور اروپايي دانمارك، سوئد، فنلاند،  نروژ، سوئيس و هلند قرار دارند.
دانمارك حائز رتبه اول،  سوئد در رتبه سوم، سوئيس در رتبه چهارم، انگليس در رتبه پنجم، فنلاند در رتبه ششم، هلند در رتبه هشتم و نروژ در رتبه نهم قرار دارند.
بر اساس اين گزارش هنگ كنگ در راس كشورهاي آسيا - اقيانوسيه و در رتبه هفتم جهاني قرار دارد.

۳۰ درصد كارخانه هاي سنگ بري به دنبال
ركود ساخت و ساز تعطيل شده اند
گروه اقتصادي: واردات بي رويه سنگ، فروشندگان و توليدكنندگان داخلي سنگ را در آستانه تعطيلي قرار داده است. اين در حاليست كه ايران از نظر معادن سنگ، رنگ و كيفيت در رديف بهترين كشورهاي جهان قرار دارد. در مورد علت اين رويداد و تحولات حاكم بر بازار سنگ كشور با رمضانعلي ملك زاده رئيس اتحاديه سنگ و سنگ تراشي تهران گفتگو كرده ايم.
***
* با توجه به اينكه ايران در زمينه توليد سنگ در سال ها ۷۷ و ۷۶ مقام چهارم جهان را دارا بود علت اصلي كاهش حجم صادرات سنگ از كشور چيست؟
۸ سال گذشته ايران ۸ درصد بازار جهاني سنگ را به خود اختصاص داده بود.در آن زمان سهم كشور هندوستان تنها ۳ درصد بود كه هم اكنون اين سهم به ۱۲ درصد افزايش يافته است، اما سهم ايران به نظر مي رسد به حدود ۳ درصد تقليل پيدا كرده باشد.با توجه به اينكه صادرات براساس عرضه و تقاضا، قيمت و حتي كيفيت محصولات انجام مي شود، لذا بايد گفت از يك طرف قيمت سنگ  هاي توليدي در چين، هند و بلغارستان از ايران ارزان تر است كه همين امر باعث واردات اين سنگ ها به داخل و تنگ تر شدن عرصه رقابت جهاني شده است و از طرف ديگر صادركنندگان نيز با حمايت هايي كه بايد از آن ها انجام شود توان صادراتي پيدا مي كنند كه متاسفانه هم اكنون تجار سنگ تنها هستند و هيچ حمايتي از آن ها صورت نمي گيرد.به همين دليل تنها ۵ درصد كل توليد سنگ كشور به خارج صادر مي شود.
* به چه علت قيمت سنگ هاي توليدي در كشورهاي نام برده شده از ايران پايين تر است و كلاًِ چند درصد تفاوت قيمتي بين سنگ هاي توليد داخل با سنگ هاي وارداتي وجود دارد؟
در مرحله نخست توليدكنندگان سنگ در اين كشورها با مشكل انبار شدن محصول نهايي به علت ركود ساخت و ساز و عدم صادرات مواجه نيستند، لذا مي توانند به راحتي با تكنولوژي جديد اقدام به توليد سنگ با كيفيت كنند. هزينه هاي جاري آن ها مانند حقوق كارگر، قيمت خريد سنگ خام و لوازم مورد نياز اوليه هم از ايران پايين تر است به همين دليل به طور متوسط قيمت سنگ هاي وارداتي به كشور ۱۵ درصد از قيمت سنگ هاي توليد داخل ارزان تر است.البته بايد اذعان كرد واردات سنگ از جهتي هم براي كشور خوب است چرا كه توليدكنندگان داخلي براي رسيدن سطح كيفي توليداتشان در سطح مشابه خارجي بيشتر تلاش خواهند كرد.
* چند كارخانه سنگ بري در سطح كشور وجود دارد و با توجه به ركود حاكم بر اين بازار چند درصد كارخانه هاي سنگ بري تاكنون تعطيل شده اند؟
حدود ۶ هزار كارخانه سنگ بري در سطح كشور وجود دارد كه به توليد جزئي و انبوه مي پردازند و ركود حاكم بر بازار سنگ به علت كاهش ساخت و ساز، تورم در توليد و واردات بي رويه منجر به تعطيلي ۳۰ درصد از اين كارخانه هاي سنگ بري شده است. با توجه به شرايط موجود پيش بيني مي شود در صورت بهتر شدن اوضاع شش ماه بعد از بهبود شرايط، بازار سنگ رونق يابد چرا كه وقتي بازار دچار افت شد نيز با همين فاصله زماني افت اصلي در بازار سنگ احساس شد.

تا پايان تيرماه سال جاري
ماليات بنيادها محقق نشد
گروه اقتصادي: آمار مربوط به دريافت ماليات از نهادها و بنيادها حاكي از آن است كه درآمد مالياتي از اين محل محقق نشده است.
به گزارش خبرنگار ما براساس قانون بودجه سالجاري پيش بيني شده بود كه تا پايان تيرماه سال جاري بنيادها و نهادها در حدود ۲۳۳ ميليارد تومان ماليات بپردازند كه از اين ميزان ريالي محقق نشد.
ماليات مربوط به بنيادها از جمله مالياتهاي مستقيم دولت محسوب مي شود.
اين گزارش حاكي است كه درآمد دولت از محل مالياتهاي مستقيم در چهار ماه اول امسال رقمي در حدود ۲۲ هزار و ۷۰۵ ميليارد ريال بوده است كه در مقايسه با رقم ۱۲ هزار و ۸۱۰ ميليارد ريالي سال گذشته از رشد ۷۷ درصدي حكايت مي كند.
همچنين براساس قانون بودجه سال ۸۴ ماليات در نظر گرفته شده از محل بنيادها و نهادها تا پايان سال ۷۰۰ ميليارد ريال در نظر گرفته شده است.
بحث مربوط به اخذ ماليات از بنيادها از جمله مباحث جنجالي است كه در مجلس ششم و با تأكيد رئيس مجلس در آن زمان تكليف آن مشخص شد. در خصوص نقش مالياتها در اقتصاد ملي گفتني است كه براساس قانون برنامه چهارم مقرر است تا تمام هزينه هاي جاري دولت تا پايان سال ۸۸ از محل درآمدهاي مالياتي محقق شود.
به عقيده كارشناسان حذف معافيتهاي مالياتي غيرضروري اقدامي ضروري براي رسيدن به اين هدف است. آمار و ارقام موجود حاكي است كه با توجه به توان توليدي كشور ۴۰ تا ۵۰ درصد فعاليتهاي اقتصادي از پرداخت ماليات معاف هستند.

وزير نيرو با تأكيد بر مردمي تر شدن
مديران فعاليت خود را آغاز كرد
گروه اقتصادي: پرويز فتاح وزير نيرو در غياب بيطرف وزير قبلي روز گذشته مراسم معارفه با كاركنان اين وزارتخانه را برگزار كرد.
حبيب الله بيطرف پيش از اين با انتشار نامه اي توديع خود را به طور غيابي برگزار كرده بود.
در مراسمي كه با حضور وزير جديد نيرو در محل اين وزارتخانه با حضور كاركنان برگزار شد ،پرويز فتاح بر مردمي تر شدن مديران و جلوگيري از فرو رفتن آنان در لاك مديريتي تأكيد كرد و وجود مديران شايسته، با تجربه، متعهد و متخصص در وزارت  نيرو را باعث دلگرمي دانست و گفت: در حال حاضر برنامه اي براي ورود مديراني خارج از حوزه وزارت نيرو ندارم. در عين حال در صورت لزوم جابه جاييهاي مديريتي انجام مي شود.
وزير نيرو با بيان اين مطلب كه مديريت اين وزارتخانه، همان منحني هاي رشد و شاخص هاي لازم را ادامه خواهد داد، بر رشد شاخص ها، افزايش راندمان ها در كليه سطوح و گسترش عدالت محوري تأكيد كرد.

نخستين طرح ذخيره سازي نفت خام كشور
در مخازن بتني زيرزميني درحال اجراست
000438.jpg
ايرنا: معاون  فني  و جانشين  شركت  سابير در وزارت  نيرو گفت : براي  نخستين بار در كشور طرح  ذخيره سازي  نفت  خام  در مخازن  بتني  زيرزميني  در بندر امام  حسن  در شمال  استان  بوشهردرحال  اجراست .
مهندس  محمد محجوب  درجريان  بازديد ازاين  طرح  افزود: اين  طرح از طرح هاي  منحصر به  فرد در ايران  است  كه  كليه  مراحل  مطالعه  و طراحي  آن توسط مهندسان  و متخصصان  ايراني  انجام  شده  است .وي  اظهار داشت : اجراي  اين  طرح  با اعتبار اوليه  ۲۴۰ميلياردريال  از محل  اعتبارات  عمراني  وزارت  نفت  از سال  ۸۲ شروع  شد و طبق  برنامه بهره برداري  از آن در سال  ۸۵ آغاز خواهد شد.
وي  افزود: با بهره برداري  از اين  طرح ، ايران  بعنوان  چهارمين  كشور دارنده  مخازن  استراتژيك  در جهان  بعد از آمريكا، عربستان  سعودي  و آفريقاي  جنوبي به  شمار مي آيد.
معاون  فني  و جانشين  شركت  سابير وزارت  نيرو گفت : مساحت  كل  مخازن  اين  طرح ۸۰ هزار مترمربع  مي باشد كه  در عمق  ۱۲ متري  از سطح  زمين  احداث  شده  است  و ظرفيت  ذخيره سازي  چهار ميليون  بشكه  نفت  خام  را دارا مي باشد.وي  با اشاره  به  اينكه  تاكنون  براي  اجراي  اين  طرح  بالغ  بر ۶۰۰ هزار متر مربع  خاكبرداري  صورت  گرفته  است  گفت : همچنين  دو هزار و ۴۰۰ ستون  ۱۲ متري بتني  نيز نصب  شده  است .
محجوب  افزود: نفت  خام  ذخيره  شده  در اين  مخازن  براي  صادرات  به  تلمبه خانه  گوره  و سپس  به  پايانه  نفتي  جزيره  خارك  ارسال  مي شود.بندر امام  حسن  در كنار تاسيسات  نفتي  بهرگان  در شمال  استان  بوشهر قراردارد.

در مراسم توديع و معارفه وزيران قبلي و جديد صنايع مطرح شد:
تدوين يك برنامه استراتژيك كلان
در بخش صنعت و معدن ضروري است
استراتژي توسعه صنعتي اصلاح مي شود
000441.jpg
گروه اقتصادي _ روز گذشته آخرين وزير وزارت معادن و فلزات و نخستين وزير وزارت صنايع و معادن پس از ۸ سال پست وزارتي، رسما وزارت صنايع و معادن را ترك كرد.
اسحاق جهانگيري در اين مراسم ،بار ديگر بر ادغام وزارتخانه هاي بازرگاني و صنايع و معادن تاكيد كرد و گفت: نمي شود در يك جا درمورد واردات و صادرات تصميم گيري شود و در بخش ديگري از توليد حمايت گردد.
به گزارش خبرگزاري فارس، وزير سابق وزارت صنايع و معادن متوسط تعرفه موثر بخش صنعت و معدن را در شرايط كنوني ۲۲ درصد ذكر كرد و افزود: باتوجه به لزوم پيوستن ايران به WTO اين رقم بايد به ۱۵ تا ۱۷ درصد كاهش يابد.وي همچنين گفت كه صنعت خودروسازي كشور در ظرف حداكثر پنج سال آينده مي تواند به سطح قابل قبولي از رقابت پذيري برسد.
طهماسبي: تكيه خودروسازان داخلي بايد بر صادرات باشد
در مراسم روز گذشته عليرضا طهماسبي وزير صنايع و معادن با اشاره به بحث مطرح شده از سوي جهانگيري مبني بر حركت پرسرعت به سمت صنعتي شدن گفت: طي سال هاي اخير رتبه ايران در شاخص رقابت صنعتي جهان از ۱۳۲ به ۶۰ ارتقاء يافته است كه درصورت تقويت اين شاخص سهم صادرات صنعتي در كل صادرات كشور افزايش خواهد يافت.
به گزارش ايسنا، طهماسبي اولويت بندي فعاليت وزارت صنايع و معادن را رقابت پذيري صنعت ملي، اصلاح سند استراتژي توسعه صنعتي و تدوين سندهاي زيربخش آن، كاهش شكاف صنعتي و تدوين يك برنامه استراتژيك كلان براي پيوستن ايران به سازمان تجارت جهاني عنوان كرد.
وي درخصوص واردات خودرو نيز با اشاره به سياستگذاري دولت قبلي در اين خصوص گفت: بايد ببينيم در بعد كلان دولت چه تصميمي گرفته مي شود كه اين مساله تاكنون كاهش تعرفه ها را درپي داشته و ما نيز به آن اعتقاد داريم، ولي ممكن است زمان بندي و نحوه اعمال آن متفاوت باشد.
وي ادامه داد: معتقديم كيفيت خودروهاي داخلي بايد كاملا تقويت شود و به همين دليل خودروسازان را براي فعال شدن در عرصه جهاني تشويق خواهيم كرد. در اين خصوص قول هايي از برخي خودروسازان گرفته ايم كه تكيه اصلي آنها بر صادرات باشد.

قيمت طلا و ارز
نوع --فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۱۶۵۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۹۷۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۵۰۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۳۲۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۹۷۰۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۹۰۲۳
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۹۰۰۶
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۱۱۰۶


اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |