دوشنبه ۷ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۸۶ - Aug 29, 2005
در نشست ديروز شوراي شهر تهران:
شهردار انتخاب شد، اما معرفي نشد
مهندس چمران: فردي خارج از مجموعه شوراي شهر رأي اكثريت اعضاي اين شورا را جلب كرده است اما معرفي او به عنوان شهردار نيازمند يك سري مقدمات است
000459.jpg
عكس: عليرضا بني علي
گروه شهري:سخنگوي شوراي اسلامي شهر تهران بار ديگر معرفي شهردار را به آينده موكول كرد.
به گزارش خبرنگار ما، مهندس مهدي چمران ديروز در پايان يكصد وهفتادمين جلسه علني و بدون حضور مستمع شوراي شهر به خبرنگاران گفت: در اين مدت ۲ ماه روندي براي انتخاب شهردار طي شد و درنهايت، روي سه نفر براي تصدي شهرداري تهران اجماع صورت گرفت كه هم اكنون يك نفر به عنوان شهردار تهران مد نظر اعضاي شوراي شهر مي باشد. رئيس شوراي شهر افزود: در جلسه روز يكشنبه به مراحل خوبي در تعيين شهردار رسيديم و از مجموع ۳ گزينه مطرح شده يك نفر را نيز انتخاب كرديم، ولي اعلام و معرفي نهايي وي به يك سري مقدمات و كسب موافقت هايي نياز دارد كه در صورت فراهم شدن اين مقدمات نام وي اعلام خواهد شد. چمران با اين حال،  دربرابر اصرار خبرنگاران از معرفي گزينه مورد نظر و زمان اعلام آن خودداري و خاطرنشان كرد كه نمي توانم به طور دقيق زماني را براي اين موضوع تعيين كنم.
وي علت اعلام نكردن نام منتخب شوراي شهر براي تصدي شهرداري تهران را رعايت مسائل اخلاقي و حفظ آبروي افراد ياد كرد و گفت: فردي كه فعلاً اعضاي شوراي شهر درباره او به اجماع رسيده اند، در رأي گيري اوليه توانسته است اكثريت آراء را به  دست بياورد.
گفته مي شود كه فرد مورد نظر خارج از مجموعه شوراي شهر است.
مهندس چمران علت طولاني شدن معرفي شهردار را دقت شوراي شهر در اين زمينه عنوان كرد و گفت: سعي ما بر اين است كه شهردار با دقت بيشتري انتخاب شود؛ زيرا هر قدر در اين زمينه بيشتر بررسي و دقت كنيم به نفع شهر و شهروندان خواهد بود.
وي همچنين هدف شوراي شهر را انتخاب شهردار با رأي قاطع و بالا دانست و گفت: اعضاي شورا مي خواهند روي فردي كه به عنوان شهردار انتخاب مي شود به اجماع واقعي برسند و شهردار با رأي بالا انتخاب شود و اكثريت اعضا با او موافق باشند.
چمران، توانمندي، تعامل سازنده با شورا و مردمي و خاكي بودن را ازجمله ويژگي هاي شهردار مورد نظر شوراي شهر عنوان كرد. رئيس شوراي شهر در پاسخ به اين سئوال كه اگر ظرف ۳ ماه شهردار مشخص نشد، تكليف چيست گفت: بر فرض چنين موضوعي، قانوناً مي توان دوباره سرپرست انتخاب كرد، اگرچه تلاش مي كنيم و اميدواريم كه شهردار تهران قبل از مهلت تعيين شده انتخاب و معرفي شود.

تا پايان امسال
مصالح ساختماني مشمول استاندارد اجباري مي شوند
گروه شهري: تا پايان امسال، كليه مصالح ساختماني مشمول استاندارد اجباري مي شوند.
به گزارش خبرنگار ما، جمشيدي مديركل صنايع ساختماني و معدني موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران، با اشاره به اينكه مصالح ساختماني بايد تا پايان برنامه چهارم توسعه استاندارد لازم را اخذ كنند، افزود: در حال حاضر، استاندارد عمومي مصالح ساختماني اجباري شده و براساس برنامه هاي تدوين شده، تا پايان امسال و جلوتر از برنامه چهارم آن دسته از مصالحي كه هنوز استاندارد آنها اجباري نشده نيز مشمول استاندارد مي شوند.
به گفته وي، پروانه كارگاه هاي توليد شن و ماسه و بتن آماده اي كه تا پايان سال موفق به اخذ استاندارد نشوند، باطل مي شود.
وي ضمن تاكيد بر لزوم نظارت جدي و كنترل كيفيت بتن آماده در بخش توليد و اجرا گفت: سهميه سيمان واحدهاي توليد بتن آماده اي كه ضوابط استاندارد را رعايت نكنند قطع و فعاليت واحدهاي توليدي غيراستاندارد در قوه قضاييه پيگيري مي شود.
مديركل استاندارد و تحقيقات صنعتي استان تهران افزود: همه دست اندركاران چرخه ساخت و ساز به ويژه پيمانكاران شهرداري ها و طرح هاي بزرگ موظف به استفاده از مصالح استاندارد مي باشند.
اكبرپور رئيس كميسيون عمران و آموزش سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران نيز با اشاره به ابلاغ قانون طرح مهندسان مجري گفت: براساس اين طرح، مهندسان مجري از اين پس در كارگاه هاي ساختماني حضور مستمر و فعال خواهند داشت و فرايند ساخت و ساز، نحوه اجرا و تعيين مصالح با نظارت آنان صورت مي گيرد و نظارت كلي برعهده مهندسان ناظر خواهد بود. در پايان كار نيز مهندسان مجري با تهيه شناسنامه فني ساختمان كار خود را گارانتي مي كنند.
خبرنگار ما به نقل از اكبرپور مي نويسد: درحالي كه كشور تركيه طي سال گذشته از محل صادرات خدمات مهندسي ۱۷ ميليارد دلار درآمد ارزي داشته است، اين رقم براي ايران ۲۰ ميليون دلار بوده است كه نشان مي دهد هنوز تمهيدات لازم براي عرضه خدمات مهندسي كشور فراهم نشده است.

زيان هاي آلودگي صوتي
000450.jpg
آسمان آبي ايران _ قرار گرفتن در معرض صداهاي ناهنجار بازده كاري افراد را كاهش مي دهد. صداي ناهنجار موجب كاهش بازدهي كاري فرد مي شود به طوري كه شخصي كه براي انجام دادن كار خود نياز به تمركز فكر دارد، وقتي كه با اين نوع صدا مجاورت پيدا مي كند حدود ۶۰ درصد از توان كاري خود را از دست مي دهد.
براساس اين گزارش، ميزان كاهش كارايي در افرادي كه كار بدني انجام مي دهند، حدود ۳۰ درصد است.مجاورت هميشگي با همهمه باعث بروز ضايعاتي در سيستم شنوايي افراد مي شود. در معاينه خلبان هاي جت مشاهده شده كه ۵۰ درصد آنان از ضعف شنوايي رنج مي برند و تنها ۳ درصد از آنان از قدرت شنوايي كافي برخوردارند.

زمان بيشترين و كمترين تصادفات
000453.jpg
روزهاي چهارشنبه به عنوان آخرين روز كاري هفته، بيشترين و روزهاي پنج شنبه باتوجه به تعطيلي بسياري از مراكز اداري، كمترين ميزان تصادفات در تهران رخ مي دهد. براساس مطالعات دوسالانه تصادفات شهر تهران علاوه بر اين بين ساعات ۱۶ الي ۱۸ بعدازظهر كه اوج ترافيك عصرگاهي است، بيشترين و بين ساعات ۴ الي ۶ بامداد كه كم ترددترين ساعات ترافيك صبحگاهي است، كمترين تصادفات در تهران به  وقوع مي پيوندد. با توجه به «مطالعات زمان وقوع تصادفات تهران» كه از سوي سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران طي سال هاي ۸۱ و ۸۲ صورت گرفته، از طرفي ماه آذر بيشترين و ماه فروردين با توجه به تعطيلي نيمه نخست اولين ماه سال كمترين تصادفات در تهران اتفاق مي افتد.

سكته قلبي و مغزي شايع ترين علت مرگ و مير در تهران
000462.jpg
خبرگزاري فارس: مدير عامل سازمان بهشت زهرا شهرداري تهران با بيان اينكه آمار فوت شدگان شهر تهران در مردادماه سال جاري ۴۲۷۳ نفر بود، گفت: شايع ترين علل مرگ و مير در تهران كماكان سكته قلبي و پس از آن سكته مغزي است.محمود رضائيان افزود: فوت شدگان مرداد ماه در تهران، ۲۴۰۸ نفر مرد، ۱۶۰۸ نفر زن و ۲۵۷ نفر نوزاد است و ازتعداد ۴۲۷۳ نفر فوت شده، ۳۱۹۷ نفر در بهشت زهرا دفن شده اند كه از اين تعداد ۱۷۵۳ نفر مرد، ۱۱۹۰ نفر زن و ۲۵۴ نفر نوزاد بودند. بيشترين آمار مرگ در مرداد ماه متعلق به منطقه ۴ و كمترين مرگ متعلق به منطقه ۲۱ بوده است.

شوره زارهاي مرگ
هوشنگ صدفي
چندي پيش فرصتي دست داد كه از درياچه اروميه، بزرگترين درياچه داخلي و دايمي كشور ديدن كنم، ديدن آنچه كه در طول اين سال ها براي اين درياچه زنده رخ داده است شگفتي آور بود.
در ميان آب هاي شور درياچه در حدفاصل شهر سلماس و منطقه قالقاچي، فلامينگوي جواني در ميان آب شور درياچه پرسه مي زد، از ساحل نمكين و نه ماسه اي درياچه بارها و بارها به هر ترفندي تلاش كرديم تا اين پرنده نگون بخت را به شوق پرواز درآوريم اما فلامينگوي خسته و البته نيمه جان، صرفاً با طي كردن عرض درياچه مردن را به پرواز كردن ترجيح داد!
آنچه كه به چشم مي ديدم، غيرقابل باور بود. سال هاي نه  چندان دور در كنار درياچه پلاژها و چادرهاي اهالي منطقه در تابستان با شور و شوق بچه ها، حيات ديگري به آن بخشيده بود، اما پيشرفت ساحل نمكي و پسرفت سواحل ماسه اي به خودي خود سرنوشت ديگري را به اين اكوسيستم پرچاذبه رقم زده است. حالا ديگر بلورهاي نمك و سواحل نمكين جاي خود را به امكانات آب درماني و لجن درماني درياچه اروميه داده اند. مرگ درياچه اروميه شايد چندان دور از ذهن هم نباشد، يكي از كارشناسان محيط  زيست قبلاً در جايي گفته بود كه تا ۵۰ سال ديگر شايد ردي از درياچه چي چست يا اروميه نباشد اما نيازي به سرآمدن اين ۵۰ سال آينده نيست، وقتي در سواحل نمكي اين درياچه گام برمي داري از لابه لاي بلورهاي نمك با ضخامت ۳۰ سانتي متر متوجه مي شوي كه بخش زيادي از آب در ميان بلورهاي نمك محبوس شده اند و تازه به عمق فاجعه پي مي بري كه پا در درياچه شور اروميه بگذاري، پس از طي كردن مسافتي در حدود يك كيلومتر همچنان عمق آب به زير زانوي يك انسان متوسط قامت نمي رسد، درياچه اي كه متوسط عمق آن معمولاً بين ۶ الي ۱۶ متر در نوسان بود. وقتي به درون آب شور خيره مي شوي، تازه به اين واقعيت تلخ مي رسي كه بلورهاي نمك كم كم از كف درياچه آرام آرام اين جاذبه  زيست محيطي را مي بلعند. به عبارتي، درياچه اروميه را بلورهاي نمك از عمق دو شقه كنند، مطمئناً مسئولان زيست محيطي  و حافظان اكوسيستم هاي حفاظت شده ايراني اين فاجعه را مي دانند اما نمي دانم چرا كاري نمي كنند؟ ديدن سخت پوستان كوچك و ظريف «آرتميا» كه تنها و تنها در آب  هاي شور آن غوطه ورند درد ساكنان اطراف درياچه و فلامينگو ها را دو چندان مي كند، در حالي كه در سال هاي قبل وقتي آب درياچه اروميه را لمس مي كردي دنيايي از آرتميا را در آن مشاهده مي كردي.مطمئن باشيد اگر آرتمياي درياچه اروميه بميرد، فلامينگوها و ده ها جانور حفاظت شده جزاير درياچه نيز خواهند مرد و چه بسا كه در آينده، باد شوره زارهاي مرگ درياچه را به روستاهاي اطراف آذربايجان غربي و شرقي به ارمغان خواهند آورد. پس تا دير نشده درياچه اروميه را از مرگ نجات دهيم.

۶ هزار برنامه فرهنگي وهنري در شرق تهران اجراشد
000456.jpg
۶ هزار برنامه فرهنگي، مذهبي، ورزشي، علمي و هنري توسط سازمان فرهنگي و هنري شهرداري در دو ماهه نخست تابستان در مناطق شرقي تهران اجرا شده است.
مهندس كاظم كمالي نسب با بيان مطلب فوق افزود: به منظور غني سازي اوقات فراغت شهروندان شرق تهران بيش از ۸ هزار برنامه در زمينه فرهنگي، هنري، علمي و ورزشي طراحي شده است كه تاكنون سه چهارم آنان براي حدود ۲ ميليون نفر مخاطب اجرا شده است و با احتساب ۲ ساعت زمان هر برنامه، تاكنون ۴ ميليون نفر ساعت از برنامه هاي متنوع استفاده كرده اند.
وي تصريح كرد: ميزان مخاطبان برنامه هاي شهرداري در سال جاري نسبت به مدت مشابه در سال قبل درحالي حدود ۸ برابر شده است كه شرق تهران دچار فقر و كمبودهاي فرهنگي است و ما براي جبران اين كاستي با تعامل با نهادهاي اجتماعي و فرهنگي از فضاها و امكانات مساجد، مدارس و كانون هاي اجتماعي مردمي استفاده كرديم.كمالي نسب در ادامه با بيان اين مطلب كه هم اكنون صدها برنامه ازجمله كارگاه هاي حقوق شهروندي با همكاري قوه قضائيه، طرح سلامت و تندرستي و ايستگاه هاي مهارت هاي زندگي در كنار صدها مسابقه ورزشي و هنري و نمايشگاه دست آفرينه هاي شهروندان درحال اجرا مي باشد، اجراي دهها برنامه ويژه نيمه شعبان و هفته دفاع مقدس و جشنواره دستاوردهاي تابستاني من در آينده نزديك خبر داد.

تسهيلات جديد خروج خودروهاي فرسوده
خبرگزاري فارس: معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست گفت: طبق مصوبه آخرين جلسه كار گروه خودروهاي فرسوده، مردم از اين پس مي توانند خودشان با اخذ گواهي، خودرو فرسوده  را از رده خارج و خودروي جديد وارد كنند.
يوسف حجت افزود: مردم مي توانند بدون اينكه گواهي از رده خارج كردن خودرو به دست خودرو ساز برسد به راهنمايي و رانندگي در مراكز بازيافت خودرو مراجعه كنند و گواهي از رده خارج كردن و اوراق خودرو را دريافت كنند.
وي در ادامه گفت: تاكنون فقط خودروسازان امكان از رده خارج كردن خودرو را داشتند در حالي كه طبق مصوبه دولت واردكننده ها هم مي توانند با از رده خارج كردن خودرو فرسوده از تخفيف در سود بازرگاني استفاده كنند.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |