دوشنبه ۷ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۸۶ - Aug 29, 2005
لايحه اختيارات و مسئوليت هاي
وزير دادگستري تدوين مي شود
000417.jpg
گروه اجتماعي - زهرا رفيعي: وزير جديد دادگستري در مراسم معارفه خود كه با حضور آيت الله شاهرودي رئيس قوه قضاييه انجام شد،از تدوين لايحه اختيارات و مسئوليت هاي وزير دادگستري خبر داد.
جمال كريمي راد، سخنگوي قوه قضائيه كه به تازگي از سوي مجلس شوراي اسلامي رأي اعتماد گرفته و به عنوان وزير دادگستري انتخاب شده است، در جمع خبرنگاران گفت: قصد من اين است كه برنامه هايي را كه به مجلس ارائه كرده ام در اين ۴ سال به اجرا بگذارم. مهمترين اين برنامه ها تبيين وظايف و اختيارات وزير دادگستري مندرج در اصل ۱۶۰ قانون اساسي است و در صورت تصويب آن در مجلس شاهد تعامل مطلوب بين قواي سه گانه در بحث پاسخگويي به نمايندگان خواهيم شد.
وي در مورد تعداد لوايحي كه در دولت باقي مانده است گفت: حدود ۳۰ لايحه از دولت قبلي باقي مانده است كه در راستاي حركت مسئولان قبلي براي تكميل و ارجاع آن به مجلس اقدام خواهيم كرد. از آنجايي كه من در تنظيم لوايح در قوه قضاييه مشاركت داشته ام مي توانم در دفاع از لوايح در مجلس عمل كنم.
جمال كريمي راد برنامه بعدي خود را رفع معضل اطاله دادرسي عنوان كرد و در مورد سمت سخنگوي قوه قضاييه بودن خود گفت: به اين كار هم خواهم رسيد. به زودي فرد جديدي براي دادستاني انتظامي قضات معرفي خواهد شد. در جلسه معارفه وزير جديد دادگستري حجت الاسلام رئيسي معاون اول رئيس قوه قضائيه گفت: وزير دادگستري تنها وزير كابينه است كه نيازمند جلب اعتماد سه قوه است.
بررسي سابقه هر لايحه، پيشگيري از وقوع جرم و رعايت حقوق عامه و حقوق شهروندي ،ايجاد امنيت اقتصادي و مطالبات مردم و رهبر از جمله مسئوليت هاي سنگين وزير دادگستري است.
حجت الاسلام اسماعيل شوشتري كه به دليل وزارت ۱۶ ساله اش در دادگستري به شيخ الوزرا معروف است در جلسه توديع خود ضمن تشكر از حسن اعتماد رؤساي سابق و فعلي قوه قضائيه براي انتخاب وي در چهار دوره گفت: سخت ترين كار با سنگين ترين مسئوليت بر عهده وزير دادگستري است مخصوصاً زماني كه بين دولت و قوه قضائيه كمي اختلاف نظر و ناهماهنگي وجود داشته باشد.
شوشتري با بيان اينكه بيشتر لوايحي كه از طريق دولت به مجلس ارائه مي شود، مربوط به دستگاه قضايي است گفت: همه لوايح باقي مانده در دولت همگي به مجلس ارائه شده است و لايحه اي در دولت باقي نمانده است.
در اين مراسم لوح يادبودي از سوي رئيس قوه قضائيه به اسماعيل شوشتري وزير ۱۶ سال اخير دادگستري به پاس خدمات وي اهدا شد.

نتايج آزمون كارداني فني و حرفه اي
اواخر شهريور اعلام مي شود
گروه علمي فرهنگي: نتايج آزمون ورودي دوره هاي كارداني پيوسته آموزشكده هاي فني  و حرفه اي سال  ۱۳۸۴ اواخر شهريور ماه اعلام مي شود.
دكتر حسين رحيمي، رئيس سازمان سنجش آموزش كشور با اعلام اين خبر، گفت: در آزمون ورودي دوره هاي كارداني پيوسته سال جاري بيش از ۶۳۰ هزار داوطلب شركت كردند كه  ۵۷ هزار و۸۲۰نفر پذيرفته مي شوند. وي افزود: شانس قبولي در اين آزمون  ۱/۹ درصد است كه نسبت به سالهاي قبل كاهش يافته است.
به گفته دكتر رحيمي، در سال جاري تعداد داوطلبان ورود به دوره هاي كارداني پيوسته  ۲۰ درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است، اين در حاليست كه ظرفيت پذيرش اين دوره طي چند سال اخير رشدي نداشته است، بنابراين هر ساله و بويژه در سال جاري از شانس قبولي داوطلبان كاسته شده است. رئيس سازمان سنجش در عين حال خاطرنشان كرد كه داوطلبان اين آزمون همزمان مي توانند در آزمون دوره هاي كارداني دانشگاه آزاد اسلامي شركت كنند. علاوه بر اين، در تعدادي از رشته ها، دانشگاه آزاد به پذيرش بدون آزمون و مبتني بر معدل اقدام نموده است كه نفس عمل در خور تقدير است، اما با اين تراكم داوطلب و استاندارد و معيار نبودن معدل ها در سطح كشور، اين شيوه پذيرش در حال حاضر با پرسش جدي مواجه است.

صدور حكم ۳۷ هزار معلم حق التدريس قطعي شد
گروه علمي فرهنگي: استخدام ۳۷ هزار و ۲۳۳ معلم حق التدريس از محل قانون استخدام ۴۰ هزار حق التدريس، قطعي و احكام آنها صادر شده و يا در حال صدور است.
كليايي، در گفت وگو با ايسنا، افزود: از تعداد ۳۷ هزار و ۲۳۳ نفر، ۳۰ هزار و ۳۲۴ حق التدريس داراي ۴ سال سابقه خدمت به بالا هستند. وي تصريح كرد: به علاوه حكم ۴ هزار و ۶۵۴ حق التدريس داراي ۳ سال سابقه خدمت كه در آزمون ادواري شركت كرده اند نيز صادر شده است. كليايي با اشاره به اين كه موضوع استخدام يكهزار آموزشيار نهضت سوادآموزي و يكهزار مربي كودك نيز قطعي و مجوز استخدام آنها به آموزش و پرورش استانها صادر شده است، گفت: حدود ۱۰ هزار رديف نيز بايد از بين مشمولان داراي سه سال سابقه مشمول آزمون تخصصي، استخدام شوند.

هشدار عضو كميته مبارزه با ايدز وزارت بهداشت:
ابتلا به ايدز از برنامه هاي وزارت بهداشت
پيشي گرفته است
مهر: عضو كميته كشوري مبارزه با بيماري ايدز گفت: بيشترين راه انتقال بيماري ايدز در كشور مربوط به اعتياد تزريقي بوده كه شدت آن به علت انجام فعاليت هاي مفيد از سوي مسوولان هم اكنون رو به كاهش نهاده است، اما مسئولان ذيربط بايد تغيير اين بيماري از طريق تماس هاي جنسي را جدي بگيرند .
دكتر مينو محرز با بيان اينكه اعتياد تزريقي همچنان در صدر علل راههاي انتقال بيماري ايدز در كشور قرار دارد، افزود: راه انتقال بيماري ايدز در حال حركت به سوي تماس جنسي است ، چون امروزه اغلب مبتلايان به ايدز را همسران يا شركاي جنسي كساني كه داراي رفتار پرخطر بوده اند، تشكيل مي دهند و بسياري به علت عدم آگاهي و اهميت دادن به اين مسائل از ابتلاي خود به اين بيماري خبر ندارند بنابراين با ازدواج، همسر خود را مبتلا مي كنند.
وي اظهار داشت: هم اكنون روند ابتلا به اين بيماري بدون سر و صدا در حال پيشرفت است بدون اينكه حتي كسي آن را احساس كند بنابراين بسياري از زوج هاي جوان پس از ازدواج متوجه مي شوند كه هر دو مبتلا هستند.
دكتر محرز تصريح كرد: سرعت ويروس ايدز از سرعت عملكرد مسوولان در خصوص مبارزه با اين بيماري در كشور بيشتر است، بنابراين اين نگراني وجود دارد كه بيماري ايدز در ايران نيز مانند برخي از كشورها از كنترل خارج شود و در صورت خروج از كنترل ديگر نمي توان كاري كرد .
وي ادامه داد: زمان ارائه آموزش به مردم در خصوص پيشگيري از بيماري ايدز بسيار مهم است چون اگر به افراد در دوران كودكي و نوجواني آموزش هاي لازم ارائه نشود ، نوجوانان به رفتارهاي پرخطر عادت مي كنند و در اين صورت ديگر نمي توان به راحتي آنها را از اين رفتارها بازداشت .
دكتر محرز گفت: آموزشهاي لازم به افراد در سنين پايين تر موجب مي شود كه اين افراد بتوانند در مقابل رفتارهاي پر خطر و معضلات اجتماعي جامعه خود را حفظ كنند اما اين فعاليت ها در كشور به ميزان كافي و مناسب انجام نشده به گونه اي كه ارائه اين آموزش ها هنوز به صورت جدي در مدارس مورد اهميت قرار نگرفته است.

كارشناس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت:
يك ميليون كلاس اولي از خدمات بهداشتي
رايگان بهره مند مي شوند
ايسنا: كارشناس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت از تحت پوشش قرار گرفتن خدمات رايگان پيشگيري دهان و دندان يك ميليون كلاس اولي از ابتداي سال تحصيلي خبر داد.
دكتر عليرضا جلالي گفت: در صورت تامين اعتبار با همكاري دانشگاه هاي علوم پزشكي، طرح ترميم «دندان ۶» كه در برنامه كاري ما قرار دارد، اجرايي مي شود.
وي با اشاره به طرح ادغام بهداشت دهان و دندان در سيستم مراقبت هاي اوليه بهداشتي، اظهار داشت: نتايج مطالعات وزارت بهداشت بر روي ۱۲۰ بيماري حاكي از آن است كه در ۲۰ اولويت اول شيوع بيماري هاي لثه و پوسيدگي دندان قرار دارد كه اين ضرورت برنامه ريزي در اين زمينه را نشان مي دهد.
دكتر جلالي افزود: زنان باردار و شيرده، كودكان زير شش سال و كودكان ۶ تا ۱۲ ساله از گروه هاي هدف محسوب مي شوند كه تعرفه ترميم دندان در اين گروه هاي هدف كمتر از يك سوم ساير گروه هاست.
وي با اشاره به اينكه در رده سني ۶ تا ۱۲ سال دندان هاي شيري افتاده و دندان دائمي رويش پيدا مي كند، گفت: «دندان ۶» ، اولين دندان دائمي است كه در سن شش سالگي مي رويد كه چون جايگزين دنداني نبوده به اشتباه گمان مي شود دندان شيري كودك است، لذا سهل انگاري در رعايت بهداشت سبب از دست رفتن دندان دائمي مي شود.
دكتر جلالي ادامه داد: با ۱۰ ميليارد تومان تامين اعتبار مجلس براي اجراي طرح فيشور سيلانت (شيار بند) در قالب اين طرح كشوري، دندان شش سالگي «دندان ۶» كه در حين رويش داراي شيارهاي عميقي در سطح جونده است با استفاده از شيارپوش و مواد بخصوصي بدون تراش، سطح آن پوشيده تا مانع از پوسيدگي شود.
كارشناس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت يادآور شد: معاينات توسط دندانپزشكان معتمد و در مدارس انجام مي شود و در صورت نياز به خدمات فيشور سيلانت به مراكز بهداشتي - درماني ارجاع داده مي شوند.
وي با اشاره به جمعيت هفت ميليوني دانش آموزي زير ۱۲ سال، گفت: در سال تحصيلي ۸۵ - ۸۴ دانش آموزان كلاس اول تحت پوشش خدمات رايگان فيشور سيلانت قرار مي گيرند كه در صورت وجود اعتبار كافي ساير پايه ها نيز تحت پوشش اين طرح قرار مي گيرند.
وي ترميم رايگان «دندان ۶» دانش آموزان را از ديگر طرح هاي وزارت بهداشت دانست و افزود: استفاده از تركيبات فلورايددار در سطح مدارس سراسر كشور به ويژه مناطقي كه ميزان فلورايد آب آشاميدني آنها مناسب نيست، از ديگر برنامه هاي پيشگيرانه وزارت بهداشت است.
به گفته دكتر جلالي، نتايج بررسي ها بيانگر آن است كه فلورايد آب ۸۵ درصد مناطق كشور از حد استاندارد پايين تر است. ميزان نرمال فلورايد ۷/۰ تا ۲/۱ است كه در اغلب مناطق تهران ميزان فلورايد زير ۴/۰ppm است. به نحوي كه آمارها نشان مي دهد ميزان فلورايد آب مناطق جنوبي تهران صفر است.
وي با اشاره به آنكه شاخص DMF در كودكان ايراني ۹/۱ است، توضيح داد: بر اين اساس هر كودك ۱۲ سال ايراني داراي دو دندان پوسيده است.

آخرين خبرها از وبا
* اپيدمي وبا در حال خاموشي است ولي رعايت بهداشت فردي، استفاده از آب ليمو و عدم مصرف غذا در رستوران هاي بين راهي هنوز الزامي است.
* شمار مبتلايان به ۹۳۷ تن رسيد كه ۱۱ مورد منجر به مرگ شده است. در تهران نيز ۸ مورد ابتلا به وبا در جنوب، ۱۴۰ مورد در غرب و ۴۰ مورد در شرق گزارش شده است.
* با افزايش شيوع وبا در تركيه، نظام فعال مراقبت از وبا در مرز بازرگان مستقر شد.
* رئيس اداره بيماري هاي منتقله از آب وزارت بهداشت، خبر از نگراني بروز موج دوم بيماري وبا در مناطق شرقي كشور داد. به همين علت نيروهاي بهداشتي در سيستان و بلوچستان در حال آماده باش هستند.
* دستفروش هاي اطراف مدارس مي توانند عامل شيوع وبا در بين دانش آموزان باشند و با فروش مواد غذايي غيربهداشتي باعث شيوع بيماري ها شوند. اولياي دانش آموزان بايد فرزندان خود را نسبت به خطرات خريد اين گونه خوراكي ها آگاه كنند.

مترو براي معلولان مناسب نيست
گروه اجتماعي: شركت مترو هنوز تمهيدات لازم را براي تردد معلولان در ايستگاهها فراهم نكرده و معلولان نمي توانند از مترو استفاده كنند.علي همت محمودنژاد به خبرگزاري ايلنا گفت: معلولان براي تردد خود در ايستگاه هاي مترو با مشكل مواجه هستند و هيچ گونه مناسب سازي براي عبور و مرور آنها وجود ندارد.وي افزود: مسئولان مترو در جلساتي كه داشتيم، قول همكاري داده بودند اما به وعده هاي خود عمل نكرده اند.

بيمه كودكان زير ۶ سال در تهران بزرگ
000414.jpg
گروه اجتماعي: كليه كودكان سه ماهه تا پايان ۶ سالگي مي توانند قبل از سال تحصيلي ۸۵ _ ۸۴ به نزديكترين مركز نگهداري و آموزش كودكان (مهدهاي كودك) مراجعه نموده و با هماهنگي مديريت اين مراكز ضمن شركت در معاينات كامل پزشكي مربوط به شروع سال تحصيلي، كه به منظور تشكيل پرونده بهداشتي (جسمي و رواني) براي كليه كودكان صورت خواهد گرفت (و يا شركت در معاينات ادواري بعدي كه در جهت تكميل اين پرونده ها توسط مجري طرح انجام خواهد شد) بطور رايگان (به هزينه مجري طرح) كودك خود را تحت پوشش بيمه حوادث تمام اوقات شبانه روز شامل هزينه معالجه ناشي از حوادث مشمول بيمه و همچنين هزينه هاي اعمال جراحي _ آپانديس _ فتق- انسداد روده و هزينه معالجه مسموميت غذايي، براي مدت يك سال تحصيلي قرار دهند.كارت بيمه حوادث فوق الذكر از طرف مجري طرح متعاقبا صادر و در اختيار كودكان قرار خواهد گرفت.

بهره برداري از ۱۱ پروژه بيمه اي و درماني در هفته دولت
گروه اجتماعي: در هفته دولت ۱۱ پروژه بيمه اي و درماني سازمان تأمين اجتماعي كه با اعتباري بالغ بر ۳۰ ميليارد ريال در زيربنايي حدود ۲۰ هزار متر مربع احداث گرديده است، در سراسر كشور به بهره برداري خواهد رسيد.به گزارش اداره كل روابط عمومي سازمان تأمين اجتماعي، شعبه يك كرج، شعبه يك زاهدان، شعبه يك كرمان،  واحدهاي مسكوني و ICU بيمارستان شهيد چمران ساوه، پروژه اداري نكا و چندين پروژه اداري و مسكوني در استانهاي كرمانشاه، ايلام، فارس، كهكيلويه و بويراحمد از جمله پروژه هاي آماده بهره برداري سازمان تأمين اجتماعي در هفته دولت مي باشند.

افراد اخمو دچار پيري  زودرس  پوست  مي  شوند
واحد مركزي خبر:محققان  انگليسي  پس  از تحقيقات  طولاني  مدت  ثابت  كردند افراد اخمو بسيار سريعتر از افراد خندان  دچار پيري  پوست  و چين  و چروك  صورت  مي شوند.
به  گزارش  پايگاه  اينترنتي  بي  بي  سي ، اين  محققان  مي  گويند خنده  موجب  تحكيم  بافتهاي  اطراف  دهان  مي  شود و شكل  ظاهري  صورت  را حفظ  مي  كند به  همين  دليل  چهره  هاي  درهم  و اخمو باعث  ايجاد خطو ط  زيادي  روي  پيشاني ، بيني  و اطراف  چشمها و دهان  مي  شود و صورت  را پير مي  كند.اين  پژوهشگران  روي  خوش  و نشاندن  لبخند بر روي  لب  و چهره  را به  جاي  اخم  كردن  توصيه  مي  كنند.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |