دوشنبه ۷ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۸۶ - Aug 29, 2005
كنترل شبكه براي پيشگيري از انفجار
تلفن همراه و عمليات تروريستي
000411.jpg
گروه انفورماتيك- امير بهادري نژاد: هنگامي كه تلفن همراه اختراع شد كمتر كسي تصور مي كرد كه روزي از اين وسيله به عنوان ابزاري مدرن براي انجام عمليات تروريستي استفاده بشود. اما اين روزها اغلب حملات تروريستي با استفاده از تلفن هاي همراه صورت مي گيرد و ظاهرا مقامات امنيتي كشورهاي مختلف تاكنون نتوانسته اند اقدام موثري در اين زمينه انجام بدهند.
گفته مي شود كه چند عمليات تروريستي در مادريد و بالي با بهره گيري از تلفن همراه صورت گرفته و در كشور عراق نيز بيشتر انفجارها از راه دور و از طريق تلفن هاي همراه هدايت مي شود.
حتي احتمال داده مي شود كه تلفن همراه در حملات اخير تروريستي در لندن نقش داشته باشد.
به هرحال مقامات امنيتي آمريكا پس از انفجارهاي لندن به حدي آشفته شده بودند كه آنتن دهي تلفن هاي همراه را به مدت دو هفته در تونل هايي كه نيويورك و نيوجرسي را به يكديگر متصل مي كند قطع كردند.
با توجه به اينكه تلفن هاي همراه ارزان قيمت و قابل دسترس هستند و استفاده از آنها آسان مي باشد به همين دليل تروريست ها به آساني از اين تلفن ها براي منفجر كردن بمب ها از راه دور استفاده مي كنند.
در حال حاضر تنها راه مقابله با اين اقدام تروريست ها، تعطيل كردن شبكه هاي تلفن همراه و يا ايجاد پارازيت در مناطق خاص است كه وجود اين پارازيت ها باعث مي شود كه تلفن هاي همراه در اين مناطق كارايي نداشته باشد. اما صاحبان تلفن همراه معتقدند كه در هر زمان بايد امكان برقراري تماس براي آنها به ويژه در زمانهاي وقوع فوريت ها وجود داشته باشد به همين دليل نبايد با خاموش كردن شبكه تلفن، امكان برقراري تماس را از صاحب تلفن گرفت.
به گفته كارشناسان با استفاده از ساده ترين ابزار مي توان حداكثر طي ۵/۱ دقيقه گوشي تلفن همراه را به يك بمب متصل نمود. يك كارشناس تلفن همراه در مورد چگونگي استفاده از تلفن همراه براي منفجر كردن بمب مي گويد: به دو طريق مي توان تلفن همراه را به بمب متصل كرد. نخست اتصال بمب به سيم هاي زنگ گوشي كه اگر فردي با شماره تلفن مورد نظر تماس بگيرد آنگاه بمب منفجر خواهد شد. در روش دوم نيز بمب را به ساعت زنگ دار داخل تلفن متصل مي كنند كه بمب در ساعت مورد نظر كه روي گوشي تنظيم مي گردد منفجر مي شود.
در حال حاضر ساختار تلفن هاي همراه به گونه اي است كه مي توان گوشي ها را به راحتي به دستگاه كنترل از راه دور براي انفجار بمب تبديل كرد اما تمام تقصيرها را نبايد متوجه طراحي تلفن هاي همراه نمود چون بسياري از لوازم الكترونيكي از امواج راديويي استفاده مي كنند و مي توان از طريق همين دستگاهها نيز به انفجار بمب ها پرداخت.
گفته مي شود كه در كشور عراق از دستگاههاي كنترل از راه دور درب بازكن ها، تلفن هاي بي سيم و همچنين دستگاههاي كنترل از راه دور اسباب بازيها براي منفجركردن بمب ها استفاده شده است.
البته در زمانهايي كه محل بمب گذاري مشخص باشد مي توان از دستگاههاي ايجاد كننده پارازيت استفاده كرد كه اين دستگاهها مانع از رسيدن سيگنال ها به گوشي مي شود.
در حال حاضر ارتش آمريكا در عراق از ۴۲۰۰ دستگاه ايجاد كننده پارازيت برخوردار است تا اينكه از انفجار بمب ها از راه دور جلوگيري بكند. البته اين دستگاهها زماني كارايي دارند كه بمب به قسمت زنگ تلفن متصل باشد تا اينكه از برقراري تماس با تلفن جلوگيري بشود. اما هنگامي كه بمب به ساعت زنگ دار تلفن متصل مي شود ديگر نمي توان از دستگاههاي ايجاد كننده پارازيت براي جلوگيري از انفجار جلوگيري كرد.
در چنين مواقعي تنها شركت هاي عرضه كننده خدمات تلفن همراه مي توانند وارد عمل بشوند. نظر به اينكه سيگنالهاي مخابراتي ميان شبكه و گوشي به طور مداوم در حال رد و بدل شدن مي باشند، به همين دليل مي توان از اين سيگنالها براي صفر كردن ساعت زنگ دار تلفن استفاده كرد. همچنين شبكه ها مي توانند در مكانهاي پر خطر مانند تونلها و زيرگذرها، تلفن هاي مشتركان را يكطرفه كنند. به عبارتي ديگر مشترك تنها مي تواند با تلفن خود تماس بگيرد و امكان دريافت تماس وجود ندارد.
البته بايد اين موضوع را در نظر داشت كه كنترل شبكه عملياتي بسيار پرهزينه است و به همين دليل بسياري از شبكه ها در تلاش هستند كه هزينه هاي كنترل و ايجاد تغيير در شبكه را پايين بياورند.

ديدن  ايستگاه  فضايي  با چشم  غيرمسلح
گروه دانش:يكي  از مسئولان  رصدخانه  كويت  اعلام  كرد، كساني  كه  اجرام  آسماني  را در كويت  رصد مي كنند در رويدادي  نادر امروز مي توانند ايستگاه  بين  المللي  فضايي  را هنگام  عبور از فراز كويت  با چشم  غيرمسلح  ببينند.
به  گزارش  خبرگزاري  آلمان  از كويت ، فهد المشحني  معاون  مدير اداره  علوم  فضايي  در رصدخانه  كويت  گفت:  ايستگاه  بين  المللي  فضايي  شامگاه  ۲۹ اوت  از آسمان  كويت  عبور خواهد كرد و مردم  مي توانند با چشم  غيرمسلح  آن  را ببينند. ايستگاه  فضايي  به  مدت  پنج  دقيقه  مانند ستاره اي  كه  با سرعت  زياد حركت  مي كند يا هواپيمايي  نوراني  ديده  مي شود.ساكنان  جنوب  عراق  و بخش هايي  از ايران  نيز مي توانند ايستگاه  فضايي  را هنگام  حركت  در بالاي  سر خود ببينند.ايستگاه  فضايي  بين  المللي  هر روز سه  بار دور زمين  مي چرخد.

ضد ويروس جديد مايكروسافت براي رفع اشكال IE
گروه انفورماتيك- محمدتقي رسولي: شركت مايكروسافت قبل از انتشار نسخه جديد IE اقدام به انتشار ابزاري براي جلوگيري از هك شدن با روش جديد phishing كرده است.
اين ابزار در نوار ابزار برنامه جستجو MSN اضافه مي شود و سدي است در برابر افرادي كه از روش phishing براي هك كردن استفاده مي كنند.
نسخه جديد برنامه Internet Explorer با نگارش ،۷ سال آينده منتشر خواهد شد و به طور خودكار اين ابزار را خواهد داشت.
فيلتر phishing كه داراي پنجره اي pop-up است كه در هنگام ورود به سايت هاي غيرمجاز و phishing به كاربر اعلام خطر مي كند، بر روي IE ويندوزهاي XP كه داراي SP2 هستند وجود دارد.
اين ابزار در هفته آينده در مسير addins.msu.com قابل دسترسي خواهد بود.

افزايش عمر ابر رايانه آمريكايي
لندن- ايرنا: بنياد ملي علوم آمريكا با اختصاص بودجه اي معادل ۱۵۰ميليون دلار عمر كاري ابررايانه اي را كه بزرگترين رايانه شبكه اي دنيا به شمار مي آيد و مختص پژوهشهاي علمي است تا پنج سال ديگر تمديد كرد.
كار تكميل ابررايانه «تراگريد» يا شبكه ترا در سپتامبر سال ۲۰۰۴به پايان رسيد.
واژه ترا از كلمه يوناني تراس به معناي «هيولا» گرفته شده و در حوزه علوم رايانه اي به معناي ظرفيتي معادل ۲۴۰بايت است. رايانه تراگريد از بهم پيوستن ۱۶ابررايانه در سراسر آمريكا بوجود آمده و قادر است ۵۰ تريليون محاسبه را در هر ثانيه انجام دهد.
از اين ابررايانه براي انجام آن دسته از محاسبات علمي كه در آنها به پردازش مقادير فراوان داده ها نياز است استفاده مي شود. به طور نمونه دانشمندان از اين ابررايانه براي شبيه سازي نحوه تا خوردن و خم شدن مولكولهاي پروتئين، پيش بيني زمين لرزه ها و پيش بيني اوضاع جوي استفاده به عمل آورده اند.
اختصاص بودجه جديد به دانشمندان آمريكايي در سراسر اين كشور امكان مي دهد از منزل يا دفتر كار خود به اين شبكه رايانه اي متصل شوند و از ظرفيت و سرعت عظيم آن براي انجام محاسبات مورد نظر خود استفاده كنند.

ويروس جديد از طريق بازي ها ي شبكه اي وارد مي شود
ايسنا: شركت ضدويروسي «سوفوس» اخيرا ويروسي كشف كرده است كه نام كاربرها، كلمات ورودي و ساير اطلاعات را از كاربراني كه به بازي شهرشبكه يي role-playing مراجعه مي كنند، سرقت مي كند.
اين ويروس prskey-A نام دارد، اين كرم در فضاي پنهان منطقه  كاربردها مي ماند تا وارد برنامه  priston tale يا سيستم پستي ياهو شود و بعد شروع به شكار نام كاربرها و كلمات ورود  كند.

اختراع  وسيله بر طرف  كننده  اختلالات  يادگيري
معلم  مبتكر كرماني  وسيله اي را  براي  برطرف  كردن  اختلالات  يادگيري  اختراع  كرد.
به  گزارش  واحد مركزي  خبر از كرمان  از اين  وسيله  آموزشي  با نام  چتر آموزش  مهارت هاي  حسي  و حركتي  براي  كمك  به  رنگ  شناسي ، جهت يابي  و تقويت  حافظه  ديداري  كودكان  استفاده  مي  شود.اين  وسيله  شامل  ۶۰ بازي  است  كه ۳۰بازي  براي  كودكان  پيش دبستاني  و۳۰ بازي  آن  براي  دوران  دبستان  طراحي  شده  است .اين  وسيله  كودك  را از حصار ميز و صندلي  رها و زمينه  فعاليت  او را براي  يادگيري  فراهم  مي كند.اختراع  آقاي  اميري  مقدم  گواهينامه  ثبت  اختراع  را از اداره  ثبت  شركت ها و مالكيت  صنعتي  استان  دريافت  كرده  است .

ساخت  مركز فناوري  اطلاعات  و ارتباطات  در قم
گروه دانش:طرح  ساخت  مركز فناوري  اطلاعات  و ارتباطات  آموزش  فني  و حرفه اي  قم  آغاز شد.
به  گزارش  واحد مركزي  خبر از قم ، اين  مركز در زميني  با مساحت  ۹۰۰ متر مربع، زيربناي  ۲۳۰۰ متر مربع  و اعتبار بيش  از ۴ ميليارد ريال  در چهار طبقه  ساخته  خواهد شد.استاندار قم  در مراسم  آغاز ساخت  مركز فناوري  اطلاعات  و ارتباطات  فني  و حرفه اي  قم  از تصويب  سند توسعه  فناوري  اطلاعات  اي  تي  در قم  خبر داد و گفت  : شهر قم  با داشتن  بيش  از ۳۰۰ موسسه  علمي  و فرهنگي  در كشور جايگاه  خاصي  دارد و به  همين  خاطر استفاده  از علم  روز و پرورش  نيروي  متخصص  در اين  شهرستان  ضروري  است .

دستگاه  جرقه  گير برق در كشور طراحي  و ساخته  شد
گروه دانش:توسط  كميته  تحقيقات  برق منطقه اي  استان  خوزستان  دستگاه  جرقه  گير برق  طراحي  و ساخته  شد.
به  گزارش  كميته  تحقيقات  برق منطقه اي  خوزستان ، اين  دستگاه  را «مهرداد شمس » و چند تن  از كارشناسان  اين  شركت  در شركت  توزيع  برق خوزستان  طراحي  و ساخته اند.دستگاه  جرقه گير وسيله اي  است  كه  با استفاده  از آن  مي توان  از بروز قوس  الكتريكي  طولي  ناشي  از كشيدن  فيوزهاي  كات  اوت  جلوگيري  كرد.
اين  دستگاه  از قطع  فيوزها به دليل  ايجاد نشدن  قوس  الكتريكي  فيوزهاي  كات  اوت  ترانس ها و انشعابات  جلوگيري  مي كند كه  اين  كنترل ، كاهش  خاموشي ها و افزايش  انرژي هاي  توزيع  شده  را در پي  خواهد داشت .
دستگاه  جرقه گير فقط  در كشورهاي  آمريكا و كانادا ساخته  مي شود و خريد هر دستگاه  آن  حدود ۲۰ ميليون  ريال  هزينه  دارد.به دليل  عدم  دسترسي  به  قطعات  يدكي  و گران  بودن  آنها، به  موقع  نمي توان  جرقه  گيرهايي  كه  قطعات  آنها نياز به  تعويض  دارد را تعمير و سرويس  كرد لذا اين  دستگاهها پس  از خرابي  هر كدام  از قطعات  تشكيل دهنده  بدون  استفاده  مي  شوند.
با توجه  به  اين  موارد و به  منظور پيشگيري  از صدمات  نيروي  انساني  در مواقع  قطع  و وصل  فيوزهاي  كات  اوت  ، كاهش  خاموشي ها، صرفه  جويي  ارزي  و قطع  وابستگي ، ضرورت  يافت  كه  اين  وسيله  و قطعات  يدكي  آن  در داخل  كشور طراحي  و ساخته  شود.دستگاه  جرقه گير با الگو گرفتن  از نوع  فناوري  ساخت  و انتخاب  آلياژهاي  مناسب  در قطعات  به كار رفته  طراحي  و ساخته  شده  و در شركت  توزيع  نيروي  برق  خوزستان  مورد آزمايش  و تأييد قرار گرفت .

ارايه  خدمات اينترنتي در ترن توكيو
به تازگي يك ترن جديد برون شهري توكيو مجهز به فناوري برتر راه اندازي شده است كه به مسافران امكان مي دهد از سرويس شبكه  سراسري اينترنت در حين حركت استفاده كنند.
اين ترن نيمه خصوصي است و در حال حاضر در مرحله  آزمايشي قرار دارد اما در صورت موفقيت اين پروژه شركت مسئول راه اندازي آن در نظر دارد اين سيستم را رسماً مورد استفاده قرار دهد.

آغاز برنامه  انتخاب  اولين  فضانورد مالزي
مطبوعات  مالزي  روز شنبه  اعلام  كردند اين  كشور انتخاب  اولين  فضانورد اين  كشور را از ميان  نامزدهايي  كه  براي  اعزام  به  ايستگاه  فضايي  بين المللي  ثبت  نام  كرده اند آغاز كرده  است . قرار است  حدود نهصد نفر يك  رشته  آزمايش هاي  سخت  و پيچيده  را پشت  سر بگذارنند تا براي  اولين  برنامه  فضايي  مالزي  انتخاب  شوند.بر اساس  توافقنامه اي  كه  مالزي  و روسيه  در اواخر سال  ۲۰۰۳ امضا كرده اند مسكو تا سال  ۲۰۰۷ يك  فضانورد مالزيايي  را براي  يك  مأموريت  علمي  به  ايستگاه  فضايي  بين  المللي  اعزام  خواهد كرد.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |