دوشنبه ۷ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۸۶ - Aug 29, 2005
افغانستان از كمك هاي ايران به مردم اين كشور قدرداني كرد
صديقه بلخي وزير امور شهدا و معلولان كشور افغانستان از كمك هاي جمهوري اسلامي ايران در كمك به افغانستان به ويژه در امور شهدا و معلولان اين كشور قدرداني كرد.
خانم بلخي در ديدار با هيأت اعزامي بنياد شهيد و امور ايثارگران جمهوري اسلامي ايران در كابل پايتخت افغانستان افزود: تجارب و دستاوردهاي ارزشمند ايران در سازماندهي و رسيدگي به خانواده هاي شهدا و جانبازان و انتقال اين تجارب براي افغانستان نيز الگوي بسيار خوبي است.
به گفته وي، افغانستان چهار ميليون شهيد و يا معلول ناشي از ۳۰ سال تجاوز شوروي سابق و جنگ هاي داخلي دارد.
بلخي افزود: سرزمين افغانستان مملو از مين هاي ضدنفر است و ما هر روز شاهد كشته و مجروح شدن بسياري از كودكان و زنان بي گناه هستيم.
وي تصريح كرد: انعقاد تفاهم نامه بين جمهوري اسلامي ايران و افغانستان كه در ارديبهشت ماه سال جاري در تهران انجام شد، گامي مهم در توسعه همكاري هاي دوجانبه به ويژه در خدمت رساني و انتقال تجارب به شمار مي رود.
خانم بلخي با بيان اين كه مرزي بين ملت مسلمان ايران و افغانستان وجود ندارد، اضافه كرد كه مردم اين كشور سالهاست كه با فرهنگ و آداب و سنن برادران و خواهران ايراني خود آشنا هستند.

با اعتراض اهل تسنن
مجلس عراق نتوانست پيش نويس قانون اساسي
را به رأي بگذارد
000429.jpg
گروه سياسي: مجلس ملي عراق ديروز پيش نويس قانون اساسي اين كشور را دريافت كرد اما هيچ گونه رأي گيري در اين خصوص صورت نگرفت. از چند روز پيش گفته مي شد كه زمان نهايي براي ارسال و در نتيجه رأي گيري درخصوص قانون اساسي عراق رو به اتمام است و قرار بود ديروز اين رأي گيري صورت گيرد اما با حل نشدن اختلافات بنيادي بين طرفين يعني شيعيان و كردها از يك سوي و اهل تسنن عراق از سوي ديگر، سرانجام ديروز اين پيش نويس به مجلس ملي ارسال و در آنجا قرائت شد اما درخصوص آن رأي گيري به عمل نيامد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، اهل تسنن عراق با اعتراض به طرح مذكور در مجلس ملي عملاً مانع از هر نوع رأي گيري شدند.
به لحاظ عددي تعداد نمايندگان شيعه مركز مجلس براي تصويب پيش نويس كفايت مي كرد اما بيم از بروز اختلافها و آشوب هاي احتمالي مانع از آن شد كه در مجلس ملي عراق بدون جلب نظر مشاركت اهل تسنن رأي گيري صورت گيرد.بدين ترتيب ابهام در سرنوشت قانون اساسي عراق به مرور به آستانه بحران رسيده است.
در همين حال به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از بغداد، سليم  عبدالله  از اعضاي  عرب  كميته پارلماني  تدوين  قانون  اساسي  عراق  موارد مورد اعتراض  اعراب  سني در پيش  نويس  اين  قانون  را ذكر كرد.
۱ - فدراليسم  و امكان  تشكيل  منطقه اي  از يك  يا چند استان .
اعراب  سني خواستار موكول  شدن  اين  اصل  و جزييات  آن به  مجلس  آتي  هستند.
۲ - هويت  عراق : در پيش  نويس  آمده  است  كه  ملت  عربي  در عراق  بخشي  از امت عراق  است  اما اعراب  سني  مي گويند كه  عراق  بخشي  از منطقه  عربي  است .
۳ - موضوع  تقسيم  ثروت ها ميان  دولت  فدرالي  و مناطق .
اعراب  سني  بر اين باورند كه  بهتر آن است  كه  مركز اقدام  به  تقسيم  ثروت ها كند.
۴ - قانون  احوال  شخصي : متن  مي گويد كه  انتخاب  هر مذهبي  آزاد است  امابه  گفته  عبدالله  اين  امر تقويت  طايفه گري  است .
۵ - بندي  كه  مي گويد عراقي  كسي  است  كه  از مادر يا پدر عراقي  باشد امااعراب  سني  مي گويند عراقي  كسي  است  كه  از مادر و پدر عراقي  باشد.
از سوي ديگر سني ها مخالف لحاظ كردن جمله حزب بعث صدام در قانون اساسي عراق بوده و خواهان مجزا دانستن كليت حزب بعث از هواداران بعثي صدام هستند كه اين موضوع در آخرين دور مذاكرات لحاظ شد.
ديروز قرار بود پس از تصويب پيش نويس قانون اساسي عراق در مجلس، مراسمي با حضور جلال طالباني رئيس جمهور عراق برگزار شود، همچنين طبق برنامه از پيش تعيين شده اين مراسم مي بايست به صورت زنده از تلويزيون عراق پخش مي شد كه هيچ كدام صورت نگرفت.
حاجم الحسني رئيس مجلس ملي عراق كه يك سني است حضور نداشت و اين جلسه به رياست حسين شهرستاني نايب رئيس مجلس كه يك شيعه است تشكيل شد.
شهرستاني به خبرنگاران گفت كه الحسني با تمامي بخش هاي پيش نويس قانون اساسي عراق موافقت داشته اما به دليل داشتن قرار ملاقات هاي ديگر در جلسه مجلس حضور نيافته است.
قتل مربي فوتبال
ديروز در سه حمله جداگانه در بغداد يك عراقي كشته و چهار تن ديگر مجروح شدند.
در بعقوبه نيز افراد مسلح مسئول يك ايستگاه تلويزيون محلي و يك مصري را كه مربي فوتبال بود به قتل رساندند. در همين شهر نيروهاي آمريكايي با يورش به منطقه الخالص يازده فرد مسلح را بازداشت كردند.

انفجار مهيب در فلسطين اشغالي
در اين عمليات ۱۸ نفر از جمله دو نظامي صهيونيست زخمي شدند
000426.jpg
ايرنا: شبكه  تلويزيوني  العربيه  ديروز از وقوع  انفجاري  قوي  در فلسطين  اشغالي  خبر داد.
به  گفته  العربيه  اطلاعات  اوليه  حاكي  از حضور يك  جوان  در ايستگاه  اتوبوس  در منطقه  بئر السبع  بوده  است  و زماني  كه  نيروهاي  اسرائيلي  مانع  ورود وي  به  ايستگاه  شدند، خود را در نزديك  ايستگاه  منفجر كرد.
منابع رسمي صهيونيستي مدعي  شدند عامل  اين  انفجار يك  جوان  فلسطيني  بود كه  قصد ورود به  اين  ايستگاه  را داشت  اما پس  از آنكه  ماموران  پليس  به  وي  شك  كردند تصميم  گرفت  از اين  محل  دور شود.منابع  خبري  رژيم  صهيونيستي  اضافه  كردند اين  فلسطيني  لحظاتي  پس  از تعقيب  ماموران  اسرائيلي  ناگزير به  انفجار بمبي  شد كه  با خود حمل  مي كرد.
در همين حال خالد البطش  از رهبران  جهاد اسلامي  فلسطين ، عمليات  ديروز در جنوب  فلسطين  اشغالي  را پاسخي  طبيعي  به  جنايات  صهيونيستها دانست .
البطش  بدون  اشاره  به اينكه  چه  گروهي  مسئول  انجام  عمليات  در بئرالسبع  بوده  افزود: صهيونيستها ماه  ميلادي  جاري  جنايت هاي  مختلفي  ضد فلسطينيان  انجام  داده  و تعدادي  از آنان  را به  شهادت  رسانده  و جمعي  ديگر را زخمي  كرده اند.
وي  افزود اين  حق  گروه هاي  مقاومت  فلسطين  است  كه  از مردم  خود دفاع  كنند و به  جنايت هاي  دشمن  صهيونيست  پاسخ  دهند.
بر اساس  آخرين  گزارش ها بر اثر انفجار بمب دست كم  ۱۸ نفر زخمي  شده اند كه  حال دو تن  از آنان  كه  از نظاميان  رژيم  صهيونيستي  هستند وخيم  است .
اين  انفجار در نزديكي  يك  ايستگاه  مركزي  اتوبوس  رخ  داد و پس  از آن ، نيروهايي  از پليس  رژيم  صهيونيستي  براي  كنترل  اوضاع  و پيگرد عاملان  آن به محل  حادثه  اعزام  شدند.
منابع  رژيم  صهيونيستي  مي گويند نيروهاي  پليس  اين  رژيم  با استفاده  از بالگرد موفق  شده اند يكي  از دست اندركاران  عمليات  ديروز را دستگير كنند.
نيروهاي  امنيتي  رژيم  صهيونيستي  نيز در سراسر فلسطين  اشغالي  به  حال  آماده باش  در آمده  و در منطقه  بئرالسبع  پست هاي  بازرسي  متعددي  ايجاد كرده اند. نظاميان  صهيونيست  مدعي  هستند مجري  عمليات  ديروز از منطقه  الخليل  در جنوب  كرانه  باختري  آمده  است .

۳۰ كشور هدايت مذاكرات اصلاحات
سازمان ملل را برعهده خواهند داشت
ايسنا: اعضاي سازمان ملل متحد موافقت كردند كه ۳۰ كشور تلاش ها براي رفع اختلافات عمده بر سر طرح اقدام كه قرار است در اجلاس ماه آينده اين سازمان از سوي سران كشورهاي جهان تصويب شود، را هدايت كنند.
به گزارش آسوشيتدپرس، آمريكا تاكنون صدها اصلاحيه پيشنهادي در رابطه با پيش نويس ۳۹ صفحه اي اصلاحات سازمان ملل ارايه داده است و روسيه و جنبش عدم تعهد كه از ۱۱۶ كشور عمدتا در حال توسعه تشكيل شده، به همراه ساير كشورهاي جهان نيز اصلاحيه هايي پيشنهاد داده اند.
در همين حال ژان پينگ، رئيس مجمع عمومي سازمان ملل اظهار داشت: گروه مركزي مذاكرات خود را از امروز آغاز خواهد كرد و در صورت لزوم براي تكميل پيش نويس اصلاحات تا دوم سپتامبر ( ۱۱شهريور) شبانه روزي كار خواهد كرد.
پينگ پس از نشست خود با نمايندگان كشورهاي جهان به خبرنگاران گفت: ما بايد به سختي تلاش كنيم و يقينا براي دستيابي به نتيجه مشخص، تمام تلاش خود را به كار خواهيم بست.
مذاكره كنندگان هفت مقوله كليدي را به رغم وجود اختلافات ،مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهند داد كه شامل موارد ذيل است :
۱- تعريف تروريسم و غلبه بر آن
۲- خلع سلاح و منع گسترش سلاح هاي هسته اي
۳- ايجاد شوراي حقوق بشر جديد كه جايگزين كميسيون حقوق بشر پيشين شود.
۴- ايجاد كميسيون صلح سازي جديد براي كمك به كشورهايي كه از جنگ فارغ شده اند.
۵- بازنگري در سيستم مديريتي سازمان ملل
۶- اقدام مشترك به منظور پاسداري از مردم جهان درمقابل خطر نسل كشي
۷- اقداماتي براي مبارزه با فقر و ارتقاي توسعه
پنج عضو دايم شوراي امنيت سازمان ملل يعني آمريكا، روسيه، چين، انگليس و فرانسه را مذاكره كنندگان اصلي اين اجلاس هستند.
مالزي كه رياست جنبش غيرمتعهدها را برعهده دارد و نيز كشورهاي ژاپن، هند و پاكستان نيز به عنوان نماينده حضور خواهند داشت.

درگيري مخالفان و موافقان چاوز در كاراكاس
صدها تن از مخالفان هوگو چاوز، رييس جمهور ونزوئلا با برپايي راهپيمايي از مناطق غربي كاراكاس به سوي مركز پايتخت روانه شدند و در آنجا با هواداران رييس جمهور ونزوئلا وارد منازعه شدند. دو طرف در اين درگيري ها به پرتاب سنگ، بطري و مواد آتش زا  پرداختند. اين درگيري خياباني ميان هواداران و مخالفان چاوز در ماه هاي اخير بي سابقه بود. مخالفان چاوز معتقدند، هيات انتخاباتي ونزوئلا جانبدارانه عمل مي كند و بايد پيش از برگزاري انتخابات پارلماني در اين كشور در ماه دسامبر، اين هيات اصلاح شود. در اين درگيري ها نيروهاي ضربت افراد زخمي را به سرعت با موتورسيكلت دور كردند.
ونزوئلا از اوت سال ۲۰۰۴ و به دنبال پيروزي چاوز در همه پرسي، بعد از دو سال درگيري و خشونت، ثبات و آرامش يافت؛ اما مخالفان رييس جمهور مدعي شده اند، همه پرسي با تقلب انجام شده بود و شوراي انتخاباتي اين كشور را اغلب هواداران چاوز تشكيل مي دهند.
مخالفان چاوز همچنين براين باورند كه رييس جمهور كشورشان كه به عنوان پنجمين صادركننده  نفت خام جهان مطرح است هر روز خودكامه تر مي شود و وي با ايجاد نهادهايي چون دادگاه عالي و شوراي انتخاباتي در ونزوئلا كه بيشتر از هواداران و وفاداران به او تشكيل شده، سعي مي كند، حكومتي به سبك و سياق آنچه در كوبا است، به وجود آورد. اين در حالي است كه حاميان چاوز برنامه هاي نفتي رييس جمهورشان را گامي جهت كمك به فقرا پس از سال ها غفلت دولتشان مي دانند.

تشكيلات خودگردان فلسطين:
آزادي غزه به منزله چشم پوشي از بيت المقدس نيست
اسراييل درحال گسترش مرزهاي بيت المقدس به دره اردن است
000432.jpg
تشكيلات خودگردان از جورج بوش خواست تا اين امر را تضمين كند كه تخليه شهرك هاي صهيونيست نشين در نوار غزه و شمال كرانه باختري تنها عقب نشيني اسرائيل از اراضي فلسطينيان نيست.
به گزارش روزنامه  هاآرتص، صائب عريقات، مذاكره كننده ارشد فلسطين اعلام كرد: پس از آنكه اسرائيل تخليه شهرك نشينانش از نوار غزه و شمال كرانه باختري را پايان داد جورج بوش، رئيس جمهور آمريكا بايد اين امر را تضمين كند كه غزه اولين و آخرين مكان عقب نشيني اسرائيل بر اساس طرح نقشه راه نخواهد بود.
احمد قريع، نخست وزير تشكيلات خودگردان نيز اعلام كرد، گسترش شهرك هاي صهيونيست نشين در اراضي اشغال شده كرانه باختري مي تواند مانع از تشكيل يك كشور فلسطيني مستقل شود و عاملي براي آغاز درگيريها باشد.
قريع اظهارداشت: فلسطينيان درخصوص گسترش شهرك هاي يهودي نشين در كرانه باختري به ويژه اطراف بيت المقدس بسيار نگرانند.
اين امر امكان تشكيل يك كشور فلسطيني در كرانه باختري و نوار غزه را از بين مي برد.
وي افزود: فلسطينيان از عقب نشيني يك جانبه اسرائيل از نوار غزه استقبال كردند اما تخليه نوار غزه و بخشي از كرانه باختري نمي تواند به تنهايي يك نوار مرزي فقر و پر جمعيت را به كشوري مستقل تبديل كند.
قريع با اشاره به كرانه باختري و نوار غزه گفت: ما از تشكيل يك كشور در غزه خودداري مي كنيم. غزه بخشي از اراضي اشغال شده ما بود. فلسطينيان از عمليات ساخت و ساز منطقه معاله آدوميم يك مسير استراتژيك در كرانه باختري در نزديكي بيت المقدس كه مي تواند از تشكيل يك كشور فلسطيني به هم پيوسته از لحاظ جغرافيايي جلوگيري كند نگرانند.
قريع در ادامه اظهار داشت: آنچه كه در حال وقوع است بسيار خطرناك است، آنها در حال گسترش مرزهاي بيت المقدس به دره اردن هستند، چه كسي اين امر را مي پذيرد؟ چه كسي غزه را در ازاي بيت المقدس يا كرانه بختري مي پذيرد؟اين در حالي است كه آريل شارون، نخست وزير اسرائيل گفته است، اسرائيل بلوك هاي بزرگ در كرانه باختري از جمله شرق بيت المقدس كه در سال ۱۹۶۷ نصب شده را در اختيار خود نگاه مي دارد.
صائب عريقات، مذاكره كننده ارشد فلسطين به راديو صداي فلسطين گفت: ما از كميته كاري چهارجانبه مي خواهيم تا براي اعمال فشار به اسرائيل و موظف كردن آن به عدم انجام پروژه هاي ساختماني بيشتر در شهرك هاي يهودي نشين در معاله آدوميم مداخله كند.
قريع در پاسخ به پافشاري اسرائيل مبني بر اينكه مذاكرات درخصوص عقب نشيني بيشتر را تا زمانيكه گروههاي مبارز فلسطيني خلع سلاح نشوند انجام نمي دهد گفت: چرا اسرائيل شهرك نشيناني را كه فلسطينيان را كشته خلع سلاح نكرد؟ قريع درخصوص مساله مبارزان فلسطيني گفت، فلسطينيان اخيرا خواسته اند مبارزان فلسطيني سلاح هايشان را در خيابانها به معرض نمايش نگذارند و اميد آن مي رود كه روزي هيچ فلسطيني به غير از پليس فلسطيني سلاح حمل نكند.وي هم چنين از اين امر ابراز نگراني كرد كه گسترش شهرك هاي صهيونيست نشين به آغاز موج ناآرامي ميان فلسطينيان و اسرائيلي ها بينجامد.
محمد دحلان، وزير امور شهري فلسطين نيز از اسرائيل خواست تا فعاليت هاي شهرك سازي را متوقف كند و به تعهداتش به طرح نقشه راه احترام گذارد.
دحلان به خبرنگاران گفت، اگر آمريكا و اسرائيل فعال سازي روند صلح را خواهانند بايد احياي طرح نقشه راه را بدون هيچ گونه شرط يا محدوديتي آغاز كنند.

مزرعه بوش صحنه تظاهرات مخالفان و موافقان جنگ عراق
ايسنا: برخي از حاميان رييس جمهور آمريكا با ورود به كرافورد تگزاس به مخالفان جنگ در عراق اعتراض كردند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، معترضان به جنگ آمريكا در عراق و مخالفان آنان با برافراشتن پرچم آمريكا و پوشيدن كلاه ها و لباس هاي قرمز، آبي و سفيد، به مخالفت با يكديگر  پرداختند اما متفق القول براين نظر بودند كه حمايت از نظاميان آمريكايي مستقر در عراق در درجه  اول اهميت قرار دارد.
تظاهركنندگان دو نام را بر زبان داشتند: سيندي شيهان، مادركيسي، سرباز آمريكايي كه آوريل سال ۲۰۰۴ در عراق كشته شد و ديگري گري كوالز، كه وي نيز فرزندش لوئيس را در عراق از دست داده است. در همين حال هواداران جورج بوش، رييس جمهور آمريكا با ايجاد كمپي با نام «دژ كوالز» در كرافورد تگزاس تظاهراتي را برپا كردند. اين در حالي بود كه حاميان سيندي شيهان با تحصن در خارج از شهر در كمپ كيسي مستقر شده و به اعتراضات خود ادامه دادند.

سفر نخست وزير هند به افغانستان
ايسنا: مان موهان سينگ صبح ديروز به منظور تقويت روابط ميان هند و افغانستان وارد كابل شد.
اين اولين سفر يك نخست وزير از هند به افغانستان در طول سه دهه گذشته است. سفر مان موهان سينگ، نخست وزير هند به افغانستان پس از سفر ماه گذشته شوكت عزيز، همتاي پاكستاني اش به اين كشور صورت گرفت كه در آن عزيز اعلام كرد كه كشورش ۱۰۰ ميليون دلار ديگر به افغانستان كمك مي كند.
مان موهان سينگ در مدت اقامتش در افغانستان به غير از ديدار با رهبران افغاني از جمله حامد كرزاي، رئيس جمهور افغانستان و ظاهرشاه پروژه هاي توسعه اي هند به ارزش ۵۰ ميليون دلار براي كمك به افغانستان را اعلام مي كند.
وي همچنين به همراه پادشاه سابق افغانستان در مراسم افتتاح ساختمان پارلمان افغانستان شركت مي كند.هند تمام هزينه پروژه ۲۰ ميليون دلاري در دارالامن در جنوب غربي كابل را بر عهده مي گيرد. كرزاي از زمان به قدرت رسيدنش در طول سه سال و نيم گذشته سه بار از هند ديدار كرده است.

گشايش سفارتخانه هاي سوريه و لبنان در فلسطين
ايسنا: سوريه و لبنان با درخواست محمود عباس براي گشايش سفارت هايشان در فلسطين موافقت كردند.
به گزارش پايگاه اينترنتي المحيط، عطا خيري، كاردار سفارت فلسطين در اردن اظهار داشت: هماهنگي هاي لازم براي گشايش سفارت لبنان و سوريه در فلسطين صورت گرفته و دولت فلسطين طي تماس هاي مكرر با مقامات دو كشور آمادگي خود را براي انجام اين امر اعلام كرده است.
وي هم چنين با اشاره به ديدار اخير محمود عباس (ابومازن)، رييس تشكيلات خودگردان با بشار اسد، رييس جمهور سوريه اظهار داشت: تحولات سياسي جديد در روابط فلسطين و سوريه ايجاد شده و اين چيزي است كه مقامات دو كشور به آن اعتراف كردند.

هشدار سوريه نسبت به سياسي كردن
نتايج تحقيق درباره ترور حريري
واحد مركزي خبر: سوريه  به  سياسي  كردن  اعلام  نتايج  بررسي  هاي  كميته  بين  المللي  تحقيق  درباره  ترور رفيق  حريري  نخست  وزير پيشين  لبنان  هشدار داد.خبرگزاري  رسمي سوريه  سانا به  نقل  از يك  مقام  وزارت  امور خارجه  اين كشور اعلام  كرد سوريه  علت  اظهارات  ذيتليف  ميليس  رئيس  پرونده  تحقيق درباره  ترور حريري  مبني  بر همكاري  نكردن  سوريه  درباره  اين  پرونده  رافشارهاي  خارجي  مي داند.اين  مقام  سوري ، كه  سانا نام  وي  را فاش  نكرد، گفت  ميليس  تحت  فشارهاي خارجي  پاسخ  مكتوب  چهار افسر سوري  را درباره  پرونده  ترور حريري  اعلام  وصول  نكرده  است .
اين  مقام  وزارت  امور خارجه  سوريه  تصريح  كرد تشابه  اظهارت  جان  بولتون  نماينده  آمريكا در سازمان  ملل  با اظهارات  ميليس  رئيس  پرونده  ترورحريري ، از تلاش  براي  سياسي  كردن  نتايج  تحقيق  كميته  بين  المللي  حكايت  دارد.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |