يكشنبه ۳ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۰۸ - Sep 25, 2005
حضرت امام حسن عسكري(ع): اگرچه خداوند در نظام حكيمانه آفرينش، ارزاق مردم را تضمين كرده است، ولي مبادا انديشه ضمانت خداوند رزاق مغرورتان سازد و شما را از انجام فريضه كار و كوشش بازدارد.
تحف العقول ص ۴۸۹
امروز با حافظ
و آنچه خود داشت ز بيگانه تمنا مي كرد
سال ها دل طلب جام جم از ما مي كرد
طلب از گمشدگان لب دريا مي كرد
گوهري كز صدف كون و مكان بيرونست
همزمان با ماه مبارك رمضان؛
ترجمه قرآن مصطفي رحماندوست منتشر مي شود
فارس: مصطفي رحماندوست گفت: ترجمه هايم از جزء اول و دوم قرآن كريم براي كودكان و نوجوانان، همز مان با ماه مبارك رمضان در نمايشگاه بين المللي قرآن كريم عرضه مي شود.
مصطفي رحماندوست كه چندي پيش ترجمه جزء سي ام از قرآن كريم را براي كودكان و نوجوانان به بازار نشر عرضه كرده بود، با بيان اين مطلب درباره دليل ترجمه قرآن كريم براي كودكان و نوجوانان به خبرگزاري فارس گفت: قرآن كريم متعلق به همه مردم در گروه هاي سني مختلف است، بنابراين مي بايست اين كلام الهي را به صورت مفهومي به همه مردم آموزش دهيم.وي در ادامه افزود: بعد از چاپ اولين ترجمه ام از قرآن كريم كه به جزء سي ام اختصاص داشت، چون استقبال گسترده اي از اين كتاب صورت گرفت، تصميم گرفتم كه جزء هاي ديگر اين كتاب آسماني را براي كودكان و نوجوانان ترجمه كنم.
اين شاعر و نويسنده كودك و نوجوان ادامه داد: ترجمه جزء هاي اول و دوم از قرآن را مدتي پيش به اتمام رساندم و چاپ آن را به انتشارت «محراب قلم» و «سروش» سپردم و هم  اكنون هم ترجمه كل قرآن را براي اين گروه سني در دست دارم و به همين منظور مدتي است كه بر روي جزء سوم قرآن كريم كار مي كنم.
اين مترجم قرآن در ادامه به ويراستاران اين ترجمه ها اشاره كرد و گفت: در ترجمه جزء سي ام قرآن كريم، چون اولين ترجمه من از قرآن آن هم براي كودكان و نوجوانان بود، از هفت ويراستار قرآن پژوه مانند بهاءالدين خرمشاهي و دكتر ميرباقري استفاده كردم اما در كارهاي جديدي كه انجام داده ام فقط از ميرباقري كمك گرفته ام.

برگزاري همايش بين المللي دين و رسانه
ايسنا : همايش بين المللي دين و رسانه با همكاري دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران و معاونت صداي جمهوري اسلامي ايران در روزهاي ۲۲ تا ۲۴ آبان ماه سال جاري در دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.
بنابر اين گزارش هدف از برگزاري اين همايش، بسط و گسترش دانش نظري و كاربردي درباره رسانه ديني و تعميم معارف پيرامون دو موضوع دين و رسانه، شناخت رابطه دين و رسانه، آسيب شناسي وضعيت رسانه ها در ايران و جهان در موضوع دين و ارايه راهكار براي بهبود وضعيت رسانه ها در ايران و جهان در موضوع دين و ارايه راهكار براي بهبود  وضعيت دين در رسانه بوده، محورهاي همايش به اين قرار است: دين، رسانه و جهاني شدن، باز مقدس سازي فرهنگ معاصر، افول سكولاريسم و رسانه، رسانه اي كردن دين، و دين، رسانه و حوزه عمومي.

محسن پرويز كتابهاي برگزيده دفاع مقدس را نقد و بررسي مي كند
مهر: محسن پرويز - نويسنده و منتقد ادبيات داستاني ، طي طرحي سه ساله قصد دارد مجموعه كاملي از آثار برگزيده ادبي در حوزه دفاع مقدس را نقد و بررسي كند.
اين نويسنده با اعلام اين مطلب افزود: اين طرح شامل نقد تمامي آثاري است كه در حوزه ادبيات دفاع مقدس در سالهاي پس از جنگ به نگارش در آمده و در جشنواره ها و برنامه هاي مختلف حائز رتبه هاي برتر در حوزه كتاب دفاع مقدس شده اند.
وي درباره تعداد عناوين كتابهايي كه در اين مجموعه نقد خواهند شد، گفت: از آنجايي كه مركزي براي ثبت تمامي جشنواره هايي كه در حوزه كتاب دفاع مقدس در سالهاي پس از جنگ فعاليت كرده اند وجود ندارد و اين جشنواره ها توسط مراكز متعدد و در شهرهاي مختلف كشور برگزار شده، به طور قطع نمي توانم اعلام كنم كه چه تعداد كتاب را بررسي خواهم كرد اما هم اكنون سرگرم گرد آوري عناوين كتابها هستم.
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا اين طرح را براي حمايت به بنياد حفظ آثار ارائه كرده به مهر، گفت: نه خير اين طرح را هنوز به بنياد حفظ آثار، ارائه نكرده ام اما قصد دارم چه با موافقت و يا عدم موافقت اين بنياد براي حمايت از انتشار كتاب، آن را به سرانجام برسانم.
پرويز در اين طرح فقط به بررسي آثار داستاني ادبيات دفاع مقدس خواهد پرداخت و كتاب هاي خاطره، زندگينامه و شعر را بررسي نخواهد كرد.
سبك كار نويسنده اين گونه است كه پس از ذكر خلاصه داستان، طرح و پي رنگ آن را مطرح مي كند و به نقد هر داستان خواهد پرداخت، به گفته محسن پرويز، كتابهاي برتر در اين حوزه در حدود پنجاه عنوان است كه مدت زمان جمع آوري اين كتابها و نگارش نقدها حدوداً نه ماه طول خواهد كشيد.
محسن پرويز تصريح كرد: هنوز براي انتشار اين كتاب كه فكر مي كنم از سه جلد بيشتر خواهد شد، با ناشري صحبت نكرده ايم.
گفتني است محسن پرويز يكي از فعالان عرصه ادبيات دفاع مقدس است و به تازگي «كتابشناسي دفاع مقدس» ، با همكاري او منتشر شده است.

ويژه برنامه هفته دفاع مقدس در فرهنگسراي جوان
نيروي دريايي سپاه پاسداران با همكاري فرهنگسراي جوان ويژه برنامه هفته دفاع مقدس برگزار مي كند.هدف از برپايي اين نمايشگاه زنده نگهداشتن ياد و خاطره شهدا و انعكاس فرهنگ جهاد و شهادت به نسل جوان و به نمايش گذاشتن دستاوردهاي جديد نيروي نظامي به ويژه در نيروي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي مي باشد.نمايش تسليحات نظامي دستاوردهاي سپاه در سالهاي اخير، برپايي غرفه هايي با موضوعات مختلف از برنامه هاي جانبي اين نمايشگاه مي باشد.اين نمايشگاه از ۳۱ شهريور تا ۸ مهرماه هر روز صبح و بعدازظهر در دو بخش نمايشگاهي ويژه از ساعت ۸ تا ۲۱ مي باشد.

بر پرده سينماهاي تهران
* پشت پرده مه (پرويز شيخ طادي): عصرجديد، صحرا، فرهنگ، گلريز، مركزي.
* گيلانه (رخشان بني اعتماد): فرهنگ، ايران، سپيده، جي، شهرتماشا، كانون، فلسطين، موزه سينما.
*نوك برج (كيومرث پوراحمد): آفريقا، سعدي، جوان، عصرجديد، قيام، مركزي، آسيا، شيدا، ايران، پارس، كارون، پايتخت، جي، ناهيد، ماندانا، حافظ، تهران.
* اسپاگتي در ۸ دقيقه (رامبد جوان): شهر تماشا، شهرقشنگ، قدس، شقايق، جي، ايران، پيروزي، پيوند، بهمن، گلريز، دهكده المپيك، توسكا، آستارا، فلسطين، تهران
* بيد مجنون (مجيد مجيدي): بهمن، استقلال، شاهد، فردوسي، مركزي، سروش، ميلاد، فلسطين،
* سالاد فصل (فريدون جيراني): جمهوري، بلوار، پيام انقلاب.
* خيلي دور خيلي نزديك (رضا ميركريمي): عصرجديد، سپيده.
* شارلاتان (آرش معيريان): پارس، رودكي، سحر.
* بازنده (قاسم جعفري): ملت، اروپا، المپيا.
* فستيوال فيلم هاي خارجي:  كريستال.

خرم آباد ميزبان همايش طبيعت در هنر شرق
همايش «طبيعت در هنر شرق» در خرم آباد برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي فرهنگستان هنر، در استقبال از «همايش بين المللي طبيعت در هنر شرق» همايشي يك روزه در خرم آباد برگزار خواهد شد. در اين همايش دكتر ميترا آزاد درباره «نيايش و كوه» ، دكتر سعيد فيروزآبادي پيرامون «گل هاي شرقي در بوستان هاي غربي» و دكتر بهمن نامورمطلق با عنوان «غار در فرهنگ و هنر ايراني» به سخنراني خواهند پرداخت.

برگي از تاريخ
رحلت فقيه بزرگ آيت الله قمي
آيت الله شيخ ابوالقاسم كبير قمي در سال ۱۲۶۲ ش (۱۲۸۰ ق) متولد گرديد و پس از طي مقدمات و سطوح در قم، از وجود آيات عظام: ميرزا خليل تهراني نجفي، آخوند ملامحمد كاظم خراساني و سيدمحمدكاظم يزدي در نجف و ميرزامحمد حسن آشتياني در تهران بهره هاي وافر يافت. آيت الله قمي پس از آن، از نظر علمي در مرتبه اي قرار گرفت كه برخي وي را بر آيت الله العظمي حائري يزدي، مؤسس حوزه علميه قم ترجيح مي د ادند. با اين حال ايشان فداكاري عجيبي نسبت به آيت الله حائزي از خود نشان مي داد، به گونه اي كه مي فرمود: نظر به منزل ايشان ثواب دارد. شخصيت هاي برجسته اي همچون آيات عظام: امام خميني، سيدمحمدرضا گلپايگاني، آخوند ملاعلي همداني، سيدمصطفي صفايي خوانساري و ده ها عالم فاضل ديگر از جمله شاگردان ايشان مي باشند. آيت الله كبير قمي سرانجام در سوم مهر ۱۳۱۳ ش برابر با پانزدهم جمادي الثاني ۱۳۵۳ ق در ۷۳ سالگي به رحمت ايزدي پيوست و در مسجد بالاسر حرم حضرت معصومه(س) مدفون گرديد.
پيگيري قطعنامه ۵۹۸ در نيويورك
به درخواست دبيركل سازمان ملل متحد و به منظور ادامه مذاكرات در نيويورك، هيأت بلندپايه جمهوري اسلامي ايران به سرپرستي وزير وقت امور خارجه، در تاريخ سوم مهر ۱۳۶۷ عازم مقر سازمان ملل شد. اين هيأت به مدت دو هفته، علاوه بر شركت در مذاكرات سه جانبه وزراي خارجه ايران، عراق و دبيركل، از فرصت حضور وزراي خارجه ساير كشورهاي جهان به مناسبت برگزاري مجمع عمومي سازمان ملل استفاده نمود و در ملاقات هاي متعدد، مواضع جمهوري اسلامي ايران به ويژه درخصوص مذاكرات مربوط به اجراي قطعنامه ۵۹۸ و كارشكني هاي عراق، مذاكرات قبلي نيويورك و ژنو و پيش شرط هاي عراق و معاهده ۱۹۷۵ الجزاير را تشريح كرد. درنهايت، اولين دور مذاكرات سه جانبه از تاريخ نهم مهرماه آن سال آغاز شد و در بيستم آبان ۶۷ پس از هفت دور ملاقات و مذاكره زير نظر دبيركل و يا نماينده ويژه وي، پايان پذيرفت. اين دور از مذاكرات نتيجه اي دربرنداشت و اين امر موجب نگراني دبيركل شد كه در گزارش وي منعكس گرديد.
انتخاب شهيد تندگويان به وزارت نفت
با انتخاب شهيد رجايي به نخست وزيري و معرفي كابينه به مجلس در مرداد ،۱۳۵۹ برخي از وزارتخانه ها از جمله وزارت نفت بدون وزير باقي ماند.
در دوم مهر آن سال از سوي شهيد رجايي، مهندس محمدجواد تندگويان براي وزارت نفت معرفي شد. نخست وزير در معرفي ايشان به مجلس، از فعاليت هاي تخصصي وي در صنعت نفت ياد كرد و از مهار گاز يكي از چاه ها كه در مطبوعات خارجي نيز انعكاس يافت به عنوان بخشي از توانايي هاي ايشان نام برد. پس از سخنان موافق و مخالف، مهندس تندگويان با اكثريت قاطع آرا به عنوان وزير نفت دولت شهيد رجايي از مجلس رأي اعتماد گرفت.
سرانجام چهل روز بعد در ۱۲ آبان ۱۳۵۹ در جريان بازديد از مناطق نفتي خوزستان به همراه جمعي ديگر به اسارت نيروهاي متجاوز عراقي درآمد تا اين كه پس از تحمل شكنجه هاي بسيار و شهادت ايشان، جنازه شهيد تندگويان در سال ۱۳۷۰ به ايران منتقل شد و در بهشت زهرا مدفون گرديد.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
نبرد وصيت نامه
يك زن هنگ كنگي بالاخره توانست مسئولان دادگستري هنگ كنگ را مجاب كند كه وصيت نامه شوهرش در مورد انتقال ارث و ميراث به او جعلي نيست، بگذريم از اين كه در طول اين مدت پدرشوهرش توانسته بود اين ارث چند ميليارد دلاري را مدتي اندك به تصاحب خود درآورد، اما مجموعه اقدامات اين زن بالاخره ثمر داد. البته او در طول اين مدت از تهديدهاي پدرشوهر ۹۴ ساله اش در امان نبود به همين خاطر يك تيم حفاظتي او را محافظت مي كردند. به نوشته بي بي سي، اين پدرشوهر سمج نه تنها او را تهديد كرده بود بلكه با آبروريزي او را به فساد اخلاقي متهم كرده بود.
كلك مرغابي
اين روزها واسطه هاي اقلام كشاورزي براي اين كه به نان و نوايي برسند پرتقال هاي والنسياي ايراني را به نام پرتقال مصري و آفريقايي به خريداران ايراني قالب مي كنند. البته از اين دلالان هر چي بگوييد برمي آيد .آنها گاهي براي رنگ كردن مشتري لازم مي بينند گيلاس همين حوالي ورده و برغان را به نام گيلاس مارسي فرانسه بفروشد. به نوشته خبرگزاري موج، همين دلالان مركبات، نمونه هاي پرتقال والنسيا را از باغات جنوب و شمال وارد كرده و با كلك مرغابي به نام كشاورزان مصري تمام مي كنند. حالا آنهايي كه تا به حال پرتقال والنسيا خريده اند منبعد به اهل و عيال تبختر نكنند كه ميوه مصري خريده اند!
سگ انتخاباتي
ظاهرا انتقاد به انتخابات در نيوزيلند از جنبه هاي طنز، به شيوه هاي استهزا كشيده شده است. يكي از شهروندان نيوزيلندي كه از رفتارهاي انتخاباتي مسئولان اين كشور تحت الحمايه انگليس عصباني بوده است با ثبت  نام سگ چهارساله اش به جنگ تبليغاتي خانم هلن كلارك نخست وزير نيوزيلند  رفته است. به نوشته فارس، مسئولان محلي كه از اين ثبت نام برآشفته شده اند در پي تحقيق اين موضوع برآمدند. حالا بايد منتظر بود و ديد كه اين سگ انتخاباتي در انتخابات سراسري نيوزيلند چه جايگاهي را به خود اختصاص خواهد داد.

كوتاه از هفت هنر
دوئت گيتار و فلوت
دو نوازنده اتريشي در ساعت ۱۸ و ۳۰ روزهاي ۷ و ۸ مهر در سالن خليج فارس فرهنگسراي نياوران «دوئت گيتار و فلوت» بر پا مي كنند. در اين دوئت «الكساندر اسوته» با گيتار و «اوگن پرتل» با فلوت قطعاتي از موزارت، شوبرت و كارولي را اجرا مي كنند.
درخشش كاريكاتوريست هاي ايراني
دهمين جشنواره بين المللي ديوگنس تابورا    آرژانتين شاهد درخشش كاريكاتوريست هاي ايراني بود. به گزارش روابط عمومي خانه كاريكاتور ايران، محمدعلي خلجي از همدان برنده جايزه اول بخش گرافيك طنز اين مسابقه شد و حميد صوفي از لرستان و احسان گنجي جايزه ويژه اين مسابقه را از آن خود كردند.
انتشار تمبر يادبود همايش «زيبايي شناسي دين»
همزمان با برگزاري همايش «زيبايي شناسي دين» ، تمبر يادبود همايش توسط شركت پست جمهوري اسلامي ايران چاپ و منتشر شد.اين تمبر يادبود كه با نمايي از يادمان همايش طراحي شده است، به علاقه مندان ارائه خواهد شد.
۶ فيلم جديد در شبكه ويديويي
شش فيلم جديد از سينماي ايران و جهان وارد شبكه نمايش خانگي كشور شد.
اين آثار در قالب گروه هاي سني بزرگسال، كودكان و نوجوانان در شبكه ويديويي عرضه شده است.فيلم هاي «افسانه دو خواهر» از كامبوزيا پرتوي، «ساعات نااميدي» ساخته مايكل كيمينو، «دزدها هميشه بد نيستند» و «دزد ناشي» محصول سينماي هند از آثار جديد شبكه نمايش خانگي هستند.«عبور از پل» به كارگرداني مايك بيندر و «كتاب سايه ها» ساخته جوبر لينگر ديگر عناوين جديد فيلم هاي شبكه ويديويي است.
آثار مكتوب جانبازان منتشر مي شود
بنياد جانبازان غرب استان تهران با همكاري نشر شاهد، آثار برگزيده جانبازان تحت پوشش خود را منتشر مي كند.كارشناس پژوهش بنياد جانبازان غرب استان تهران در گفت وگو با مهر با اعلام اين خبر افزود: آثار مكتوب جانبازان بالاي ۷۰ درصد غرب استان تهران راكه داراي ويژگي  فرهنگي است، در قالب كتابي به چاپ مي رساند. اين آثار مي تواند بر گرفته از خاطرات جانبازان يا تحقيقات آنها در زمينه هاي مختلف باشد.
تمديد مهلت ارسال آثار اولين بي ينال تايپوگرافي
به دليل استقبال هنرمندان براي شركت در اولين دو سالانه تايپوگرافي پوستر كه با سازماندهي مجمع طراحان مستقل ايران برگزار مي شود و در پي تقاضاهاي مكرر، دبيرخانه اين نمايشگاه اعلام كرد كه مهلت دريافت آثار تا پايان وقت اداري روز پنج شنبه هفتم مهرماه تمديد شد. ضمنا از سوي رياست مركز هنرهاي تجسمي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اعلام شد كه براي تقويت اين حركت خودجوش هنري و به منظور حمايت از فرهنگ سازي در حوزه هنرهاي بصري و تشويق استعدادهاي درخشان، از سوي موزه هنرهاي معاصر تهران يك سفر مطالعاتي سه ماهه خارج از كشور به هنرمند برگزيده هر يك از دو بخش جنبي يا اصلي (پوسترهاي فرهنگي يا مسابقه) اهدا خواهد شد.
تئاتر بهترين راه براي نمايش حماسه هاي دفاع مقدس است
معاون  هنري  وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي گفت  اين  معاونت بارها آمادگي  كامل  خود را براي  حمايت  از تئاتر دفاع  مقدس  به دستگاههاي  متولي  اعلام  كرده  است .وي  افزود: تئاتر با توجه  به  ارزش  ها وتاثير گذاري  هاي  منحصر به  فرد خود كه  از اجراي  زنده  و ارتباط نزديك  ومستقيم  با تماشاگر ناشي  مي شود،يكي  از بهترين  محورها براي  نمايش حماسه  هاي  دفاع  مقدس  است.
فروش نمايش ها در تئاتر شهر
نمايش  پنجره ها به  كارگرداني  فرهاد آييش  با ۲۴ اجرا و ۹ هزار و ۳۸۶تماشاگر در تالار اصلي  همچنان  در صدر جدول  فروش  تئاتر شهر قرار گرفت .به  گزارش  روابط عمومي تئاتر شهر، تنها راه  ممكن  به كارگرداني  محمد يعقوبي  با ۲۵ اجرا در تالار سايه  و دوهزار و ۲۴۶ تماشاگردر رديف  بعدي  جدول  فروش  قرار گرفت .نمايش  ويتسك  كاري  از مسعود دلخواه  نيز با ۲۲ اجرا در تالار قشقايي با يكهزار و ۱۹۳ تماشاگر در رديف  سوم  جدول  فروش  قرار دارد.شهرزاد و هفت  قصه اش  به  كارگرداني  محسن  حسيني  با ۱۴ اجرا در تالارچهارسو و ۵۶۸ تماشاگر در رديف  بعدي  جدول  فروش  جاي  گرفت .
نگاهي به سينماي دفاع مقدس در موزه سينما
اولين نشست تخصصي موزه سينما با عنوان «نگاهي دوباره به سينماي دفاع مقدس» ، روز دوشنبه چهارم مهرماه، راس ساعت ۳۰/۱۸ با حضور هنرمندان، دست اندركاران، صاحبنظران، منتقدان، نويسندگان مطبوعات و رسانه هاي گروهي در موزه سينما برگزار مي شود.در اين نشست كه همزمان با سالگرد شكست حصر آبادان در عمليات ثامن الائمه(ع)، همراه با نمايش فيلمي در گونه سينماي دفاع مقدس با مراسم ويژه اي برگزار مي شود، بحث و گفت وگو پيرامون اين «گونه سينمايي» صورت خواهد پذيرفت.موزه سينما از كليه هنرمندان، منتقدان، نويسندگان، و علاقمندان دعوت كرده است، براي شركت در اين برنامه، در محل موزه سينما حضور به هم رسانند.
۹ فيلم ايراني در جشنواره كودك به رقابت مي پردازند
اسامي فيلم  هاي  سينمايي  شركت  كننده  در بخش  مسابقه  سينماي  ايران بيستمين  جشنواره  فيلم  هاي  كودكان  و نوجوانان  اعلام  شد.۹ فيلم  از آخرين  توليدات  سينماي  ايران  در اين  بخش  رقابت  مي كنند.فيلم  هاي  چوپان  دروغگو به  كارگرداني  و تهيه  كنندگي  سيروس  حسن پور ، اسپاگتي  در هشت  دقيقه اثر   رامبد جوان  ،ماجراهاي اينترنتي  از حسن  قناعت  ،سرتوبدزد  رفيق  به  كارگرداني  و تهيه  كنندگي  علي  عبدالعلي  زاده  و جمشيد و خورشيد از بهروز يغمائيان  در بخش  مسابقه  سينماي  ايران  به  نمايش  در مي آيد.همچنين  رسول  صدرعاملي  با فيلم  ديشب  باباتو ديدم  آيدا ،محمد علي  طالبي  با كارگرداني  و تهيه  كنندگي سرخي  سيب  كال،  جميل  رستمي با مرثيه  برف  و فرهاد غريب  با كارگرداني  پل  سيزدهم  در اين  بخش  حضور دارند.گفتني  است  بيستمين  جشنواره  بين  المللي  فيلم  هاي  كودكان  و نوجوانان از ۷ تا ۱۲ مهر در شهر اصفهان  برگزار مي شود.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
شاگرد اول كلاس
چند   وقتي مي شد براي جواب دادن سئوالات پاي تخته سياه نمي آمد. هر وقت بالاي سرش مي رفتم پاهايش را عقب مي كشيد. از خود مي پرسيدم براي شاگرد اول كلاس چه اتفاقي افتاده است؟ تا اينكه يك روز كفش پاره اش را ديدم. ناگهان نكته اي به ذهنم رسيد؛ يك مسابقه با جايزه ،يك مسابقه با جايزه يك جفت كفش. مي دانم او حتماً برنده خواهد شد.
رضا ايزي

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۱و ۵۶ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۸و ۱۵ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و ۳۱ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۵ و ۵۵ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* نگارخانه بهمن: نمايشگاه طراحي دوده و سنگ شيما گلزار / ۳ تا ۱۴ مهر/ ميدان راه آهن، ميدان بهمن ، فرهنگسراي بهمن/ تلفن: ۵۵۳۱۲۱۸۰
*گالري ماني: نمايشگاه نقاشي ثريا مسعودي/ ۷ تا ۱۳مهر/ فرمانيه، ديباجي شمالي، خيابان دژم جو، پلاك ۴۳/ تلفن: ۲۲۸۳۳۱۱۰
*نگارخانه فام: نمايشگاه نقاشي گروهي از بانوان هنرمند/ تا ششم مهر/ خيابان كلاهدوز، خيابان عين آبادي، كوچه سرخ، پلاك ۹/ تلفن: ۲۲۵۹۴۸۴۰
*موزه امام علي (ع): نمايشگاه نگاره هاي روحاني مريم زينتي/ تا ۱۲ مهر/ بزرگراه نيايش، بلوار اسفنديار، شماره ۳۵/ تلفن: ۲۲۰۳۶۰۶۵
*گالري الهه: نمايشگاه دست نوشته هاي محسن دايي نبي/ ۴ تا ۱۴ مهر/ خيابان آفريقا، گلفام، پلاك ۴۷/ تلفن: ۲۲۰۵۹۶۸۶
*گالري هما: نمايشگاه آثار محمدعلي شيوايي/ تا ۱۲ مهر/ خيابان ولي عصر، بالاتر از نيايش، خيابان رحيمي، شماره ۲۷/ تلفن: ۲۲۰۵۵۶۲۹

گل و گياه
گل آويز
002895.jpg
نام علمي: Fuchsia شSwingtim'
خانواده: ONAGRACEAE
درختچه اي به بلندي ۶۰-۳۰ و گستردگي ۷۵-۴۵ سانتي متر است. داراي برگهاي سبز تيره با رگبرگهاي قرمزرنگ بوده و گلهاي درشت و پر گلبرگ آن از تابستان تا پاييز ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي، خاك غني و مرطوب با زهكش خوب نياز دارد. در فصل رشد ماهيانه يا دو هفته يكبار با كود مايع تغذيه مي شود. حداقل دماي قابل تحمل آن صفر درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در بهار در دماي ۲۴-۱۵ درجه سانتي گراد و تهيه قلمه ريشه در بهار يا قلمه نيمه رسيده در اواخر تابستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |