يكشنبه ۳ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۰۸ - Sep 25, 2005
نخستين گزارش ها از توفان «ريتا» در سواحل آمريكا
002940.jpg
002946.jpg
توفان ريتا به تگزاس رسيد و جنوب آمريكا را دستخوش باران هاي شديد و بادهاي بي امان كرد.
به گزارش سايت فارسي بي.بي.سي سرعت باد تا دويست كيلومتر در ساعت ثبت شده و در شهرها و شهرك هاي ساحلي باران هاي سيل آسا در حال بارش است.
درخت ها در هوا به اين طرف و آن طرف مي افتند و ترانسفورماتورهاي برق منطقه در طول جمعه شب دچار اتصالي بود و جرقه هاي آنها آسمان شب را روشن مي كرد.
در شهر گالوستون تگزاس، باد شديد موجب بروز يك حريق عظيم شده است.
مقامات مي گويند اكنون سفر بسيار خطرناك است و هركس كه تا حالا محل زندگي اش را ترك نكرده بهتر است همان جا بماند.
خبرنگار بي.بي.سي در شهر هوستون مي گويد: در حالي كه آسمان تيره و تيره تر مي شد و باد قوت مي گرفت، شهر از سكنه خالي شد.
هواشناسان مي گويند:طي روز جمعه كمي از شدت توفان كاسته شد با اين حال سرعت بادهاي ناشي از آن تقريبا ۲۰۰ كيلومتر در ساعت است.
براساس تخمين هاي رسمي در بدترين حالت ممكن است ۵/۵ ميليون نفر از اهالي تگزاس از توفان آسيب ببينند و شهر ساحلي پورت آرتور كه از مراكز مهم پالايشگاه هاي نفت و كارخانه هاي شيميايي است ممكن است كاملا زير آب فرو رود.
بخش هايي از نيواورلئان
بار ديگر زير آب رفت
در همين حال، با نزديك شدن توفان ريتا به سواحل خليج مكزيك در جنوب آمريكا سيل بار ديگر به سوي بخش هايي از شهر نيواورلئان سرازير شده است.
خيزش دومتري آب در اثر توفان باعث شد آب از فراز قسمتي از آب بندهاي اطراف شهر كه به تازگي پس از وقوع توفان ماه گذشته با عجله مرمت شده بود سرازير شود.
يك نقطه از اين موانع نيز درهم شكسته و جريان سيل را تشديد كرده است.نيواورلئان پايين تر از سطح درياست.
خيابان هايي كه تا ۲۴ ساعت قبل خشك بود اكنون زير سيلي به عمق يك متر فرورفته است.طوفان  ريتا نه  تنها با بادهاي  شديد و بارندگي  شديد مناطق  و شهرهاي جنوبي  آمريكا را درمي نوردد بلكه  در برخي  از نقاط نيز پيامدهايي  همچون آتش  سوزي  و يا فرونشست  زمين  را هم  به  همراه  داشته  است .
بارندگي هاي  همراه  اين  طوفان  به  حدي  شديد است  كه  پيشتر گفته  مي شد ميزان  بارندگي هاي  ريتا بين  ۸ تا ۱۲ اينچ  باشد ولي  طبق  برآوردهاي  جديدي كه  به  عمل  آمده  است  گفته  مي شود بارندگي  نه  تنها در طول  چند روز آينده ادامه  خواهد داشت  بلكه  بر  ميزان  آنها نيز افزوده  خواهد شد بطوريكه  ميزان بارندگي  را ظرف  چند روز آينده  تا ۲۰ اينچ  تخمين  زده اند.
در حال  حاضر برق  بسياري  از شهرهاي  ايالات  جنوبي  آمريكا به  سبب  شدت طوفان  قطع  شده  است  و مناطق  بسياري  در تاريكي  به  سرمي برند.
قدرت  و شدت  طوفان  ريتا به  حدي  زياد است  كه  از نظر سياسي  نيز بر خط مشي  سياسي  دولتمردان  آمريكايي  تاثيرگذار بوده  است  بطوري كه  در حال  حاضر اهم  توجه  دولتمردان  و مقامات  آمريكايي  به  طوفان  مذكور معطوف  شده  است  و شبكه هاي  خبري  سي ان ان  و فاكس  نيوز با كنارگذاشتن  كار و وظيفه  اصلي  خود كه  انتشار اخبار مهم  اقصي نقاط جهان  است ، صرفا به  پوشش  خبري  طوفان  ريتا پرداخته اند.
گفته  مي شود كه  شبكه  تلويزيوني  سي ان ان  حتي  به  همين  دليل  ستادي  را به نام  ستاد خبري  طوفان  تشكيل  داده  و سعي  دارد تا با خبرنگاران  بيشماري كه  در مناطق  مختلف  ايالات  جنوبي  آمريكا به  كار گمارده  است ، كار پوشش  خبري طوفان  را به  نحو احسن  و مطلوبي  به  انجام  رساند.

توزيع ۱۶۳ميليون جلد كتاب درسي پايان يافت
گروه علمي فرهنگي: ۸۷۱ عنوان  كتاب  درسي  با شمارگان  ۱۶۳ميليون  جلد براي  سال  تحصيلي  ۸۵- ۸۴ در همه  دوره هاي  تحصيلي  چاپ  و توزيع  شده  است .
به  گزارش  روز شنبه  روابط عمومي وزارت  آموزش  و پرورش ، كتاب هاي  درسي  دوره هاي  راهنمايي  و متوسطه  (نظري ) از اول  شهريورماه  در سه  هزار و ۹۰۰ كتاب فروشي  استان ها و از ۱۵ شهريور در يكهزار و ۳۰۰ كتاب فروشي  تهران  توزيع شده  است .
كتاب هاي  تازه  تاليف  دوره  ابتدايي  شامل  برنامه  درسي  آموزشي  هنر پايه اول  ابتدايي ، برنامه ريزي  تربيت  بدني  پايه هاي  سوم ، چهارم  و پنجم  ابتدايي همه  استان ها، كتاب  بخوانيم  و بنويسيم  پايه  چهارم  ابتدايي ، كتاب  هديه آسمان  پايه  پنجم  ابتدايي  است .در دوره  راهنمايي  نيز كتاب  تازه  تاليف  شامل  زبان  انگليسي  سال  سوم راهنمايي  است .در دوره  دبيرستان  كتاب هاي  تازه  تاليف  دين  و زندگي  سال  سوم  متوسطه ، جامعه شناسي  سال  سوم  انساني  و تاريخ  سال  سوم  تجربي  است .
در دوره  پيش  دانشگاهي  نيز كتاب هاي  تازه  تاليف  شامل  رياضي ، زبان  و شيمي است .در شاخه هاي  فني  و حرفه اي  و كاردانش  نيز همه  كتاب ها چاپ  و توزيع  شده  است .همچنين  مجله هاي  رشد با ۳۰ عنوان  متنوع  و سه  ميليون  جلد در دهه  اول  مهرماه  در همه  مدارس  كشور و در ساير مراكز آموزش  و پرورش  درخارج  از كشورتوزيع  مي شود.
شمارگان  اين  مجله  در پنج  سال  اخير، از ۱۴ ميليون  جلد به  ۲۸ميليون  جلد افزايش  يافته  است .

ملتي كه به ايستادگي و شهادت مجهز است،
سلاح هسته اي نمي خواهد
مهر:سردار سرتيپ پاسدار مصطفي محمد نجار وزير دفاع تصريح كرد: ملتي كه مجهز به سلاح مقاومت، ايثار و شهادت است، نيازي به سلاح هسته اي ندارد.
سرتيپ نجار كه در سومين روز از هفته دفاع مقدس، در مراسم صبحگاه ستاد اين وزارتخانه سخن مي گفت، با بيان اين مطلب افزود: با توجه به اينكه سوخت هاي فسيلي در جهان رو به اتمام است، ايران اسلامي انرژي هسته اي را صرفا براي مقاصد صلح آميز و خدمات رساني به شهروندان خود مي خواهد.

بيادي: سخنراني احمدي نژاد
در سازمان ملل اميد را در دل آزاديخواهان زنده كرد
عضو ائتلاف آبادگران ايران اسلامي گفت: سخنراني باصلابت، قاطعانه و دليرانه دكتر احمدي نژاد رئيس جمهوري اسلامي ايران در سازمان ملل، بارقه اميد را در دل آزاديخواهان و عدالت خواهان جهان زنده كرده است.
مهندس حسن بيادي، عضو ائتلاف آبادگران ايران اسلامي در گفت وگو با خبرنگار سياسي _ خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با اشاره به اين كه احمدي نژاد تنها رئيس جمهوري بود كه در سخنان خود عدالت و معنويت را محور قرار داد، گفت: صلابتي كه در كلام رئيس جمهور موج مي زند جلوه اي از ايمان و قدرت ملت بزرگ ايران است و احمدي نژاد به زيبايي و در كمال ادب و احترام اين قدرت را به رخ جهانيان كشيد و ابهت استكبار را درهم شكست.وي ادبيات فراگير رئيس جمهور را برهم زننده فتنه ها و دسيسه هاي دشمنان داخل و خارج دانست و گفت: ابتكارات و طرح هاي احمدي نژاد درخصوص پرونده هسته اي كه در كمال شفافيت و توأم با صداقت ارائه شد، جاي هيچ گونه بهانه جويي و تهمت هاي ناروا براي ديگران باقي نگذاشت.بيادي تصريح كرد: همان گونه كه دكتر احمدي نژاد در جمع خبرنگاران مستقر در سازمان ملل بيان كرد، شفاف ترين پرونده هسته اي متعلق به ايران است و كشور ما تنها كشوري است كه نه تنها كارشناسان بلكه حتي مردم عادي نيز اجازه بازديد از تأسيسات را دارند.وي دعوت از كشورهاي ديگر براي حضور در مذاكرات هسته اي را ابتكاري مهم ارزيابي كرد و گفت: دعوت از آفريقاي جنوبي كه قرباني آپارتايد نژادي است، سمبل و نماد مبارزه با آپارتايد هسته اي است.
عضو ائتلاف آبادگران ايران اسلامي، استقبال كم نظير رسانه هاي گروهي از سخنان احمدي نژاد را نشان جايگاه ويژه جمهوري اسلامي در تحولات قرن ۲۱ دانست و تصريح كرد: استقبال بيش از ۱۰۰ خبرنگار از مصاحبه دكتر احمدي نژاد موجب شد بزرگ ترين سالن كنفرانس خبري سازمان ملل به مصاحبه رئيس جمهور ايران اختصاص يابد و با پخش مستقيم و زنده سخنان ايشان، ملت تمدن ساز ايران بار ديگر به عنوان پرچمدار يكتاپرستي، آزادي خواهي و عدالت طلبي به جهان معرفي شده است.
بيادي از كساني كه در ايام انتخابات رياست جمهوري، دكتر احمدي نژاد را فاقد برنامه ريزي براي سياست خارجي معرفي مي كردند خواست در قضاوت هاي عجولانه خود تجديدنظر كنند.

با توافق وزير نيرو و رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري
تصميم گيري كميته فني مشترك
درباره آبگيري درياچه سد سيوند
گروه علمي فرهنگي: با توافق وزير نيرو و رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كميته فني مشترك از اين هفته تشكيل شده و سد سيوند به عنوان نخستين موضوع در دستور كار قرارمي گيرد.
به گزارش اداره كل روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي وگردشگري، براي بررسي عوارض احداث سد سيوند بر آثار تاريخي تنگه بلاغي جلسه اي با حضور وزير نيرو، رئيس سازمان ميراث فرهنگي وگردشگري و كارشناسان تشكيل و راهكارهاي پيشنهادي مورد بررسي قرار گرفت.پرويز فتاح، وزير نيرو در حاشيه نشست با تاكيد بر لزوم هماهنگي كامل اجزاي دولت از توافق صورت گرفته براي تشكيل كميته مشترك ابراز خشنودي كرد و گفت: با توجه به هماهنگي بسيار خوبي كه ميان وزارت نيرو و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به وجود آمده، كميته مشترك در سطح معاونان از اين هفته فعاليت خود را آغاز مي كنند تا نه تنها سد سيوند بلكه كليه پروژه هاي عمراني وزارت نيرو به ويژه طرح هاي سدسازي با رعايت ضوابط و ملاحظات مورد تاكيد سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به اجرا درآيد.وي افزود: درباره سد سيوند نيز مقرر شد نحوه آبگيري و محاسبات تراز سد و درياچه پشت سد مطابق مطالعات و نظرات كارشناسان ميراث فرهنگي انجام شود.فتاح تصريح كرد: ما پيشنهاد كرديم كاوش هاي باستان شناسي در محدوده اي كه زودتر آبگيري مي شود مورد اولويت قرار گيرد كه مورد پذيرش واقع شد.وي همچنين آمادگي وزارت نيرو را براي تامين هزينه احداث موزه اي در حاشيه تنگه بلاغي و سد سيوند اعلام كرد.
اين گزارش حاكي است اسفنديار رحيم مشايي نيز از توجه خاص وزير نيرو به ملاحظات ميراث فرهنگي و حساسيت هاي ايشان قدرداني كرد و گفت: هماهنگي به وجود آمده ميان وزارت نيرو و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بي نظير است و اين دو بخش به عنوان اجزاي دولت كاملاً نگاه بين بخشي دارند و مردم مطمئن باشند تمامي پروژه ها از اين پس با هماهنگي كامل و رعايت تمام ضوابط و ملاحظات انجام  خواهد شد.وي با اشاره به اين كه آبگيري سد سيوند اساساً دو محوطه تاريخي پاسارگاد و تخت جمشيد را تهديد نمي كند گفت: آنچه مورد بررسي است محدوده تنگه بلاغي است كه يك گذر تاريخي با مجموعه اي از آثار تمدني را شامل مي شود.رحيم مشايي تصريح كرد: در نشست مشترك مقرر شد براساس اعلام نظر كارشناسان در كميته فني مشترك، زمان بندي آبگيري سد و تراز آب سد و درياچه مشخص و تصميم  نهايي اعلام شود.

تجليل از خبرنگاران و احياگران فرهنگ ايثار و شهادت
معاون  پژوهش  و ارتباطات  فرهنگي  بنياد شهيد گفت : در چهارمين  روز از هفته  دفاع  مقدس  و همزمان  با هفتمين  جشنواره  خبرنگاران  و مطبوعات  دفاع مقدس ، از خبرنگاران  شهيد و احياگران  فرهنگ  ايثار و شهادت  تجليل  مي شود.
عباس  خامه يار افزود: به  نفرات  اول ، دوم  و سوم  در سه  بخش  مقاله ، گفتگو و گزارش  تنديس  جشنواره ، لوح  تقدير و جوايزي  اهدا خواهد شد و همچنين  از يك  نفر از خبرنگاران  شهيد تجليل  به عمل  مي آيد.وي  اظهار داشت : در راستاي  تعميق  و ترويج  فرهنگ  گرانسنگ  ايثارگري ، بنياد شهيد و امور ايثارگران  با بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي  دفاع مقدس  در برگزاري  جشنواره  خبرنگاران  و مطبوعات  دفاع  مقدس  مشاركت  كرده  و از برگزيدگان  حوزه  ايثار و شهادت  تجليل  خواهد شد.

بازگشت هاشمي رفسنجاني از مدينه به تهران
ايرنا: هاشمي رفسنجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در نخستين ساعات بامداد ديروز از مدينه منوره وارد فرودگاه مهرآباد تهران شد.وي در پي دعوت رسمي ملك عبدالله پادشاه عربستان هفته گذشته سفر خود به اين كشور را آغاز و در ديدار با پادشاه و ساير مقامات رياض درباره مناسبات دوجانبه گفت وگو كرد.همزمان با حضور هاشمي رفسنجاني و بنا به درخواست وي مقامات دولت عربستان با زيات قبرستان بقيع از سوي عمره گزاران زن مسلمان موافقت كردند.

احزاب مسئله هسته اي را يك پروژه ملي بدانند
ايسنا: دبير كل حزب موتلفه  اسلامي تاكيد كرد: احزاب و گروه هاي سياسي بايد از موضع فراجناحي به مسئله پرونده هسته اي ايران نگاه كنند.محمدنبي حبيبي مواضع مسئولان در قبال انرژي هسته اي از ابتدا تاكنون را جامع الاطراف و حساب شده دانست و افزود: از آن جا كه بسياري از فضاهاي سياسي خارج از كشور در دست ما نيست طبيعتاً سياستمداران ما در اين موضوع با لحاظ كردن شرايط متغير خارج از كشور تغييراتي را در اين مسئله قائل مي شوند.وي ادامه داد: بر اين اساس تغييرات ايجاد شده در اين مسئله را بايد ناشي از عوامل تعيين كننده كه در فضاي سياسي خارج از كشور شكل مي گيرد، بدانيم.حبيبي تصريح كرد: بحث پرونده هسته اي ايران يك موضوع كاملاً فراجناحي و ملي است و منافع مجموعه كشور و نظام را دربرمي گيرد، لذا برخورد احزاب حتماً بايد فراجناحي و فراحزبي و جامع الاطراف باشد.

حكم متهم اولين پرونده تخلفات انتخاباتي
طي چندروز آينده صادر مي شود
ايسنا: پس از برگزاري اولين دادگاه رسيدگي به يكي از پرونده هاي تخلفات انتخاباتي در روزهاي پاياني شهريورماه در شعبه  ،۱۰۱۶ راي دادگاه براي تنها متهم اين پرونده، طي چند روز آينده صادر خواهد شد.۲۸ شهريورماه اولين جلسه رسيدگي به يكي از پرونده هاي تخلفات انتخاباتي كه از سوي مسئولان قضايي و ساير مسئولان بر لزوم رسيدگي به آنها تاكيد شده بود، در شعبه ۱۰۱۶ مجتمع قضايي وليعصر برگزار و دادگاه ختم دادرسي را اعلام كرد.اين دادگاه براي رسيدگي به پرونده اي با يك متهم تشكيل جلسه داد؛ متهم پرونده، دانشجو و اتهام وي، شعارنويسي روي ديوار عليه كانديداها عنوان شده است.

پيش نويس منشور جبهه اعتدال اسلامي روي ميز هاشمي
ايسنا: پيش نويس منشور جبهه اعتدال اسلامي از سوي حزب اعتدال و توسعه به هاشمي رفسنجاني ارائه شد.غلامعلي دهقان سخنگوي حزب اعتدال و توسعه با اعلام اين خبر اظهار داشت: با توجه به تاكيدات آقاي هاشمي مبني بر شكل گيري جبهه اعتدال، حزب اعتدال و توسعه كارگروهي را تشكيل داده و پيش نويس منشور جبهه اعتدال اسلامي را تهيه و به آقاي هاشمي ارائه داده است. وي با اشاره به سه محور اين پيش نويس با عنوان ماموريت جبهه اعتدال، اهداف و همچنين تبيين ساختار تشكيلاتي آن يادآور شد: در زمينه ماموريت جبهه واقعيت اين است كه هم اكنون زمينه هاي بالقوه يك حركت جبهه اي ميان بخشي از احزاب، گروه ها و شخصيت هاي حقيقي سياسي كه در انتخابات نهم رياست جمهوري حول اصلحيت آقاي هاشمي رفسنجاني گرد هم آمدند، وجود دارد و بالفعل شدن اين حركت جمعي همت زنان و مرداني را مي طلبد كه همچنان اعتقاد دارند ايران عزيز و سرافراز پيش از هميشه به توسعه متوازن و پايدار نياز دارد و براي رسيدن به توسعه چاره اي جز برگزيدن راهكار اعتدال نيست.

محسن مهرعليزاده و آل اسحاق
جدي ترين گزينه هاي رياست بنياد مستضعفان
ايران نيوز: با اعلام تمايل فروزنده براي استعفا از بنياد مستضعفان احتمال حضور محسن مهرعليزاده در سمت رياست اين بنياد افزايش يافته است.با توجه به تمايل فروزنده براي استعفا، از محسن مهرعليزاده (رئيس فعلي سازمان تربيت بدني و رئيس سابق هيات مديره شركت سرمايه گذاري شاهد) و آل اسحاق (وزير اسبق بازرگاني و معاون اقتصادي بنياد جانبازان) نام برده مي شود.در اين رابطه يك منبع آگاه گفت:با توجه به حضور قاليباف در رأس شهرداري تهران، تثبيت رضايي در مجمع تشخيص مصلحت نظام و نيز انتخاب علي لاريجاني به عنوان دبير شوراي عالي امنيت ملي، احتمال مي رود كه حضور مهرعليزاده نيز به عنوان يك مدير اقتصادي- صنعتي در رياست بنياد جانبازان جدي باشد.

مخالفت مركز پژوهش هاي مجلس
با افزايش مصونيت هاي نمايندگان
فارس: مركز پژوهشهاي مجلس ضمن بررسي طرح «صيانت جايگاه مجلس و نمايندگان و تسهيل انجام وظيفه نمايندگي» شناسايي مصونيت هاي مضاعف براي نمايندگان در اين طرح را مغاير با قانون اساسي دانست.مركز پژوهشهاي مجلس با اين بررسي ديدگاههاي كارشناسي خود را پيرامون همطرازي نمايندگان با وزراء، گسترش مصونيت پارلماني، پرداخت حقوق و مزايا به كاركنان دفاتر نمايندگان و الزام نمايندگان به ارائه صورت اموال خود اعلام كرد.بر اساس اين اظهارنظر همطرازي نمايندگان با وزيران از ابعاد مختلف، حكمي مبهم بوده و هدف و منظور طرح از جهات گوناگون مشخص و قابل درك نيست.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |