يكشنبه ۳ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۰۸ - Sep 25, 2005
عليرغم ۱۲رأي ممتنع و يك رأي مخالف
شوراي حكام قطعنامه پيشنهادي اروپا
عليه ايران را تصويب كرد
002937.jpg
002943.jpg
گروه سياسي: ديشب شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي قطعنامه پيشنهادي اروپا عليه ايران را تصويب كرد. پس از چند روز بحث هاي ديپلماتيك در وين و تعويق هاي مكرر جلسات رسيدگي به پرونده ايران جمعه شب سه كشور اروپايي به نمايندگي از بلوك غرب پيش نويس قطعنامه اي را در دبيرخانه شوراي حكام ثبت كردند كه اين پيش نويس سومين متن مطرح شده از سوي اين كشورها در نشست اخير شوراي حكام درخصوص پرونده ايران بود.
با ثبت اين پيش نويس كه حاوي كم ترين تغييرات مورد درخواست ايران بود كشورهاي حامي ايران كه شامل كشورهاي غيرمتعهد (نم)، گروه ۷۷ و روسيه و چين مي شد درخواست تنفس كردند كه پس از تشكيل مجدد جلسه، ادامه مذاكرات به عصر ديروز موكول شد.
درپي رايزني هاي گسترده ديروز ظهر بين كشورهاي حامي ايران، بلوك غرب و نيز نمايندگان دو گروه با دبيركل آژانس، جلسه ديروز نيز با حدود يك ساعت و نيم تأخير حدود ساعت ۱۹ به وقت تهران آغاز شد. دستور كار اين جلسه بررسي قطعنامه پيشنهادي اروپا بود كه با طرح اين پيش نويس كشورهاي غربي خواستار رأي گيري درمورد آن شدند.
قطعنامه هاي پيشين شوراي حكام در آژانس به صورت اجماع به تصويب مي رسيد كه اين سنت هشت باره در نوبت نهم با درخواست اروپايي ها شكست و قطعنامه با رأي نسبي موافقان به تأييد شوراي حكام رسيد.از مجموع ۳۵ عضو شوراي حكام ۲۲ كشور به قطعنامه رأي مثبت دادند و ۱۲ كشور رأي ممتنع و ونزوئلا رأي منفي داد.
آمريكا، انگليس، آلمان، فرانسه، كانادا، استراليا، ايتاليا، سوئد، هلند، مجارستان، ژاپن، پرتقال، بلژيك، اسلواكي، اتريش، هند، آرژانتين، اكوادور، سنگاپور، غنا و كره جنوبي جزء موافقان تصويب اين قطعنامه بودند.چين، نيجريه، يمن، الجزاير، برزيل، مكزيك، روسيه، سريلانكا، ويتنام، پاكستان، آفريقاي جنوبي و تونس در رأي گيري به قطعنامه رأي ممتنع دادند و ونزوئلا تنها كشوري بود كه به اين قطعنامه رأي منفي داد.
قطعنامه تصويب شده
در قطعنامه شوراي حكام كه همان پيش نويس پيشنهادي روز گذشته كشورهاي انگليس، فرانسه و آلمان است، تعليق كامل غني سازي اورانيوم توسط ايران، تعليق مجدد فعاليت مركز يو.سي.اف اصفهان، توقف ساخت نيروگاه آب سنگين اراك، دادن اختيارات فراتر از قوانين آژانس به مديركل براي دسترسي به اشخاص، مراكز و اسناد خاص در ايران گنجانده شده است.
تصويب و اجراي پروتكل الحاقي توسط مجلس ايران از ديگر خواسته ها در اين پيش نويس است.
در اين قطعنامه از مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي خواسته شده است، گزارش جديدي درباره برنامه هاي هسته اي ايران به شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي ارايه دهد.
در اين قطعنامه هرچند ارجاع فوري پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت درخواست نشده است. اما در بند دوم امكان طرح اين پرونده در شوراي امنيت را مطرح كرده است.
متن كامل اين قطعنامه به شرح ذيل است:
a)با يادآوري قطعنامه هاي مصوب شوراي حكام در تاريخ هاي
۱۱ آگوست ۲۰۰۵ (GOV/2005/64)
۲۹ نوامبر ۲۰۰۴ (GOV/2004/90)
۱۸ سپتامبر ۲۰۰۴ (GOV/2004/79)
۱۸ ژوئن ۲۰۰۴ (GOV/2004/49)
۱۳ مارس ۲۰۰۴ (GOV/2004/21)
۲۶ نوامبر ۲۰۰۳ (GOV/2003/81)
۱۲ سپتامبر ۲۰۰۳ (GOV/2003/69)
بيانيه شوراي حكام در تاريخ ۱۹ ژوئن ۲۰۰۳ ( ۱۰۷۲.GOV/OR) و نتيجه گيري رئيس شوراي حكام در تاريخ مارس ۲۰۰۵ (GOV) و ژوئن ۲۰۰۵(GOV)
b) با اشاره به اينكه در ماده چهار پيمان منع گسترش سلاح هاي هسته اي قيد شده هيچ چيزي در اين پيمان نمي تواند بر حقوق غيرقابل ترديد همه گروه هاي امضاكننده اين پيمان مبني بر توسعه تحقيقات، توليد و استفاده از انرژي هسته اي براي مقاصد صلح آميز بدون تبعيض و منطبق با مواد يك و دوي اين پيمان تاثير بگذارد.
c)با تقدير از دبير كل و دبيرخانه آژانس به خاطر تلاش هاي حرفه اي و بي طرفانه در راستاي اجراي توافق پادمان در ايران براي حل مسايل مهم پادمان در اين كشور و راست آزمايي اجراي تعليق در ايران.
d) يادآوري قصور ايران در برخي موارد در طول زمان تمديد شده براي اجراي تعهدات خود در توافق پادمان پيمان منع توليد و تكثير (INFCIRC 214 ) در زمينه اعلام مواد اتمي، فرآوري مجدد و استفاده از آنها و همچنين اعلام تاسيساتي كه اين مواد در آنها فرآوري مجدد و ذخيره مي شوند كه دبير كل در گزارشي GOV/2005/67 مورخ ۱۰ نوامبر ۲۰۰۳به آنها اشاره و در گزارش GOV/2005/67 مورخ دوم سپتامبر تأييدكرد.
e)همچنين با يادآوري اين كه شوراي حكام نيز در قطعنامه GOV/2003/81 از آن ابراز تاسف كرد و سياست پنهان كاري ايران منجر به نقض بسياري از تعهدات اين كشور در توافق پادمان هسته اي شده است.
f) با يادآوري اين كه مدير كل در گزارش دوم سپتامبر ۲۰۰۵خود ذكر كرده بود كه پيشرفت هاي خوبي در اصلاح نقض هاي ايران ايجاد شده است، و با يادآوري توانايي آژانس در تأييد اظهارات اخير ايران در موارد خاص.
g) با توجه به اين كه همان طور كه دبير كل گزارش داد، آژانس هنوز در موقعيتي نيست كه بتواند با وجود دو سال و نيم بازرسي و تحقيقات گسترده و همچنين شفاف سازي كامل و بيش از حد ايران، برخي مسايل مهم را روشن كند.
h) نامطمئن از انگيزه ايران در عدم اعلام مواد و فعاليت هاي اتمي در طول مدت تمديد شده و همچنين انگيزه اين كشور در پيگيري سياست پنهان كاري تا اكتبر سال ۲۰۰۳ميلادي.
i)نگران از شكاف هاي مداوم در شناخت آژانس از ابعاد حساس تكثير برنامه اتمي ايران.
j)با يادآوري تأكيدهايي كه در قطعنامه هاي پيشين درباره تدابير اعتمادساز صورت گرفته و تأييد مجدد اين امر كه اجراي كامل و مداوم تعليقي كه مدير كل آژانس در ۱۴نوامبر ۲۰۰۴آن را به عنوان يك اقدام داوطلبانه و اعتماد ساز غيرالزام آور خوانده و قرار است مورد راست آزمايي آژانس قرار گيرد، به عنوان اساس رسيدگي به ديگر موضوعات باقي مانده.
k)با ابراز تاسف نسبت به اين كه ايران تاكنون به درخواست شوراي حكام در قطعنامه۱۱ آگوست ۲۰۰۵مبني بر از سرگيري تعليق كامل همه فعاليت هاي مربوط به غني سازي از جمله توليد مواد اوليه شامل آزمايش و يا توليد در تاسيسات تبديل اورانيوم.
l) همچنين با ابراز نگراني نسبت به اين كه ايران تاكنون در توجه به درخواست هاي مكرري كه براي تصويب پروتكل الحاقي از اين كشور شده و تجديد نظر در تصميم خود براي ساخت راكتور تحقيقاتي آب سنگين بي توجهي كرده است.
و از آنجايي كه اين تدابير مي تواند به ايجاد اطمينان درباره ماهيت صلح آميز بودن برنامه هسته اي ايران كمك كند.
m) با توجه به اين كه مديركل گزارش داده آژانس به پيگيري اطلاعات مرتبط با برنامه هسته اي و فعاليت هايي كه ممكن است به اين برنامه ايران مرتبط باشد، ادامه مي دهد و اين كه اختيارات قانوني آژانس پيگيري راست آزمايي امكان فعاليت هاي مربوط به سلاح هسته اي محدود است.
n) GOV/2005/67 با تأييد شرح مدير كل از اين مورد به عنوان يك مورد راست آزمايي خاص.
O) با توجه به اين كه آژانس هنوز در موقعيتي نيست كه بتواند نتيجه گيري كند مواد هسته اي يا فعاليت اعلام نشده اي در ايران وجود ندارد.
۱- به اين نتيجه مي رسد كه بسياري قصورها و تخطي هاي ايران نسبت به تعهداتش براي پايبندي به توافق پادماني پيمان منع گسترش تسليحات هسته اي همانگونه كه در GOV/2003/75 آمده است، نشان دهنده عدم پايبندي در زمينه ماده .12 C اساسنامه آژانس است.
۲- با كشف تاريخچه پنهان كاري فعاليت هاي هسته اي ايران و ماهيت اين فعاليت ها و موضوع هايي كه در جريان راست آزمايي آژانس درباره آن چه كه از سوي ايران از سپتامبر ۲۰۰۲اعلام شده بود، آشكار شد ترديدها و سئوالاتي را پديد آورده كه رسيدگي به آن در حدود اختيارات شوراي امنيت سازمان است.زيرا اين نهاد مسئوليت اصلي حفظ صلح و امنيت بين المللي را بر عهده دارد.
۳- از مدير كل مي خواهد به تلاش هاي خود براي اجراي اين قطعنامه و قطعنامه هاي پيشين ادامه داده و بار ديگر گزارش دهد كه اين شامل هرگونه تحول ديگر درمورد مسايل اعلام شده در گزارش دوم سپتامبر (GOV/2005/67) به شوراي حكام مي شود كه در آن به زمان و محتواي گزارش مورد نظر بر اساس ماده .12 C و اظهارنامه هاي موردنياز بر اساس ماده III.B.4 اشاره شده است.
۴- به منظور كمك به مدير كل براي حل مسايل باقي مانده و فراهم كردن تضمين هاي لازم از ايران مي خواهد:
i) اجراي تدابير شفاف ساز همانطور كه در گزارش مدير كل خواسته شده است كه فراتر از توافق پادمان و تعهدات رسمي و پروتكل الحاقي خواهد بود.
و شامل دسترسي به اشخاص، مدارك مورد نياز خاص، تجهيزات داراي قابليت استفاده دوگانه، اماكن نظامي خاص و تحقيقاتي و مراكز توسعه اي خواهد بود.
(ii) تعليق كامل و مداوم همه فعاليت هاي مربوط به غني سازي ذكر شده در GOV /2005/64 و فعاليت هاي فرآوري مجدد را از سرگيرد.
iii) در ساخت راكتور تحقيقاتي آب سنگين تجديد نظر كند.
iv) سريعا پروتكل الحاقي را تصويب و به طور كامل اجرا كند.
v) در ضمن تكميل فرايند تصويب پروتكل الحاقي، همچنان به عمل مطابق با مفاد پروتكل الحاقي كه ايران در ۱۸دسامبر ۲۰۰۵امضا كرده است، ادامه دهد.
۵- از ايران مي خواهد به طور كامل به تعهدات خود پايبند بوده و به روند مذاكراتي كه در دو سال گذشته پيشرفت هاي خوبي در آن حاصل شده است، باز گردد.
۶- از دبير كل مي خواهد به تلاش هاي خود براي اجراي توافق پادماني با ايران و اجراي موقت پروتكل الحاقي به اين پيمان و پيگيري اقدامات شفاف سازي ديگر مورد درخواست آژانس ادامه دهد تا آژانس قادر به بازسازي تاريخچه و ماهيت همه جنبه هاي فعاليت هاي گذشته هسته اي ايران باشد و كمبود اعتماد ايجاد شده را جبران كند.
۷- تصميم مي گيرد تا همچنان اين مساله را پيگيري كند.
پس از تصويب اين قطعنامه نماينده آمريكا در آژانس بين المللي انرژي اتمي ادعا كرد: مسئله هسته اي ايران براساس اساسنامه آژانس لازم است كه به شوراي امنيت گزارش شود.
كرگوري شولت ادامه داد: شورا همچنين تشخيص داده است كه ماهيت برنامه هسته اي ايران تاريخچه اي طولاني از پنهان كاري و فريب كاري را همراه خود دارد كه اين به سئوالاتي انجاميده است كه بررسي آن در صلاحيت شوراي امنيت سازمان ملل مي باشد.
وي ادعا كرد: ما نگرانيم كه فعاليت هاي هسته اي ايران باعث اعمال تهديدي فزاينده عليه صلح و امنيت جهاني شود.
وي گفت: آژانس از ايران درخواست كرده است كه اين فعاليت  ها كه باعث نگراني است را متوقف كند، با آژانس صادق باشد و به ميز مذاكرات بازگردد.
واكنش نماينده ايران به تصويب قطعنامه
رئيس هيات ايراني در آژانس بين المللي انرژي اتمي تاكيد كرد: آمريكا و انگليس براي ارجاع مساله هسته اي ايران به شوراي امنيت شكست خوردند. جواد وعيدي، معاون امنيت بين الملل شوراي عالي امنيت ملي كشورمان پس از تصويب قطعنامه شوراي حكام عليه ايران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: براي اولين بار در تاريخ روح اجماع گرايانه وين شكسته شد. وي اظهار داشت: تصميم شوراي حكام به دليل فشارهاي بسيار آمريكا و انگليس اتخاذ شد. اين تصميم كاملا انگيزه سياسي داشت و اجماعي بر سر آن حاصل نشد. وي ادامه داد: اين دو چيز را نشان مي دهد، اول دسته بندي در آژانس و اين كه فقط غرب از برنامه هسته اي ايران نگران است و دوم اين كه اجماعي براي پيش رفتن وجود ندارد. وعيدي تاكيد كرد: حسن نيت، باعث نشان دادن حسن نيت مي شود و تهديد، تهديد.
اين عضو هيات ايراني تصريح كرد: آمريكا و انگليس مي خواهند پرونده هسته اي ايران اكنون به شوراي امنيت برود، اما شكست خورده اند. وعيدي گفت: آنها نتوانستند اجماع را از آن خود كنند. وي خاطرنشان كرد: انگليس و آمريكا آرزو مي كنند كه اين تصميم برنامه ايران براي داشتن چرخه سوخت هسته اي را برچيند، اما شكست خواهند خورد.
همچنين ديروز منابع خبري اعلام كردند كه نمايندگان ايران در شوراي حكام در گفتگو با البرادعي دبيركل آژانس انرژي اتمي اعلام كرده اند كه در صورت تصويب قطعنامه عليه ايران تهران ممكن است ادامه همكاري با آژانس در چارچوب پروتكل الحاقي NPT را معلق كند. همچنين آغاز غني سازي در نطنز نيز از ديگر اقداماتي است كه ايران براي شرايط پس از تصويب قطعنامه در نظر گرفته است.
موضع گيري سخنگوي وزارت امور خارجه
سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان تاكيد كرد كه قطعنامه شوراي حكام درباره فعاليت هاي صلح آميز هسته اي ايران «غيرحقوقي» و «غيرقابل قبول» است.آصفي با بيان اين كه قطعنامه با استفاده از ابزارهاي سياسي و مقاصد مغرضانه به تصويب رسيده است، تصريح كرد: راي گيري براي به تصويب رساندن قطعنامه عليه ايران نشان دهنده عدم اجماع عليه فعاليت هاي صلح آميز هسته اي ايران است.وي گفت: پاسخ ها و گزينه هايي كه ايران مي تواند در اختيار داشته باشد، پس از انجام كارهاي كارشناسي و بررسي هاي لازم و بازگشت همكارانمان از وين، متعاقباً اعلام خواهد شد.
پرونده فعلاً به شوراي امنيت نمي رود
مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي پس از نشست شوراي حكام در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در حال حاضر پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت سازمان ملل ارجاع نمي شود و به ديپلماسي فرصت داده شده تا مسئله را حل كند. البرادعي افزود: شوراي حكام به ايران پيام داد كه از سطح همكاري اين كشور با آژانس راضي نيست.وي نسبت به اين كه روح اجماع گرايي در وين شكسته شده است ابراز تاسف كرد ، اما گفت : اين اولين بار نيست كه در خصوص مساله اي در شوراي حكام راي گيري مي شود .

احمدي نژاد: وزير رفاه را اين هفته به مجلس معرفي مي كنم
مهر: محمود احمدي نژاد رئيس جمهور پيش از ترك بم اعلام كرد: وزير رفاه و تامين اجتماعي را اين هفته براي اخذ راي اعتماد به مجلس معرفي مي كنم.
احمدي نژاد در جمع خبرنگاران از اعلام نام وزير جديد رفاه خودداري كرد و تنها گفت: سه وزير باقي مانده ديگر را نيز در فرصتهاي بعد در مهلت قانوني مقرر به مجلس معرفي خواهم كرد.رئيس جمهور گفت: وزير رفاه جديد از چهره هاي اقتصادي است.

علي جنتي معاون سياسي وزارت كشور شد
فارس: علي جنتي به عنوان معاون سياسي وزارت كشور منصوب شد.
با صدور حكمي از سوي وزير كشور علي جنتي جايگزين مرتضي مبلغ معاون سياسي وزارت كشورشد.همچنين وزير كشور در احكام ديگري محمود سعيدي را به عنوان مديركل جديد حوزه وزارتي و شهاب گودرزي را به عنوان مديركل جديد دفتر مركزي حراست معرفي نمود.
آئين  معارفه معاونين سياسي و حقوقي و امور مجلس وزير كشور و دو تن از مديران كل اين وزارتخانه امروز با حضور مصطفي پورمحمدي وزير كشور برگزار مي شود.

مجلس امروز جلسه علني دارد
فارس: مجلس شوراي اسلامي پس از ۲۵ روز تعطيلي و پايان مرحله دوم تعطيلات تابستاني امروز جلسه علني دارد.
در جلسه علني روز هفتم تير مجلس شوراي اسلامي محمد رضا باهنر رئيس وقت جلسه علني با اشاره به تعطيلات تابستاني مجلس گفت: پيشنهاد مي شود كه مرحله دوم تعطيلات تابستاني از بيستم شهريور تا سوم مهرماه باشد كه نمايندگان مجلس نيز با اين پيشنهاد موافقت كردند.
اما به علت عدم تعطيلي ماهانه مجلس و حجم كاري نمايندگان براي بررسي اعضاي كابينه دولت احمدي نژاد، مجلس تا نهم شهريور جلسه داشت كه پس از آن مرحله دوم تعطيلات تابستاني خود را آغاز كرد و تا امروز جلسه علني نداشت.
همچنين براي اولين بار وزراي كشور، دفاع و راه و ترابري در اولين جلسات اين هفته كميسيون هاي تخصصي مجلس كه بعد از تعطيلات برگزار مي شود، شركت خواهند كرد.
جلسه معارفه وزراي ارتباطات و فناوري اطلاعات و صنايع و معاون و استماع گزارش برنامه هاي آينده اين وزارتخانه ها در كميسيون صنايع و معادن و معارفه اسكندري وزير جهاد كشاورزي، معارفه مهندس فتاح وزير نيرو و معارفه خانم دكتر جوادي معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست و استماع گزارش برنامه هاي آتي اين وزرا پيرامون قانون برنامه و بودجه ساليانه نيز در دستور كار كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي قرار دارد.
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در نشست هاي علني اين هفته خود همچنين يكي از نمايندگان را به عنوان ناظر در هيات نظارت بر سفرهاي خارجي كاركنان دولت انتخاب مي كنند.انتخاب يك نماينده مجلس به عنوان ناظر در هيات نظارت بر سفرهاي خارجي كاركنان دولت در پي استعفاي اكبر اعلمي نماينده تبريز از عضويت در اين هيات صورت مي گيرد.

آصفي در واكنش به اظهارات اخير وزير خارجه سعودي:
توقع چنين اظهارات غيرواقع بينانه اي
را از دوستان خود نداشتيم
مهر: سخنگوي وزارت خارجه اظهارات سعود الفيصل وزير امور خارجه عربستان نسبت به نقش جمهوري اسلامي ايران در عراق را تعجب آور و غيرمنطقي قلمداد كرد و خاطرنشان ساخت: جمهوري اسلامي ايران از دوستان خود در شرايط حساس منطقه توقع اين گونه اظهارات غيرواقع بينانه را ندارد.
دكتر حميدرضا آصفي در واكنش به اظهارات اخير وزير خارجه عربستان سعودي اظهار داشت: ما معتقديم در حالي كه دست هاي مشكوكي به دنبال ايجاد اختلافات طائفه اي و فرقه اي بين مسلمانان در منطقه و در عراق مي باشند، نبايد به گونه اي رفتار شود كه دشمنان اسلام از شرايط پيش آمده به نفع خود بهره برداري نمايند.
سخنگوي وزارت خارجه تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران همواره بر وحدت گروهها و طوايف عراقي با هدف تحقق روند سياسي به ويژه تدوين و همه پرسي قانون اساسي اين كشور و برقراري هرچه سريعتر صلح و ثبات و ناكام گذاردن دشمنان اسلام تاكيد داشته و از همه كشورها و به ويژه دوستان در منطقه مي خواهد به جاي ايجاد شبهه و سوءظن، به ملت و دولت عراق براي ارتقاي ثبات و تقويت امنيت كمك نمايند.
آصفي اضافه كرد: جمهوري اسلامي ايران ضمن رد هرگونه دخالت در امور داخلي عراق معتقد است كه ملت بزرگ عراق، درك و شعور سياسي لازم براي اداره مستقل كشور بدون مداخله طرفهاي خارجي را دارا بوده و اين موضوع توسط رهبران سياسي و مذهبي و آحاد ملت عراق طي تحولات اين كشور اثبات شده است.
حميدرضا آصفي سخنگوي وزارت امور خارجه همچنين خبر برخي رسانه ها مبني بر احضار و اخراج ريچارد دالتون سفير انگليس در تهران را تكذيب كرد.
آصفي روز گذشته همچنين گزارش هاي منتشرشده مبني بر احضار محمدحسين عادلي سفير ايران در انگليس به تهران را نادرست دانست و گفت: اين اخبار بي پايه و اساس است.

مجمع نمايندگان تهران حضور همزمان
اعضاي شوراي شهر در دولت را بررسي مي كند
ايرنا: دبير مجمع  نمايندگان  استان  تهران  از احتمال  بررسي  حضور همزمان  اعضاي شوراي  اسلامي شهر تهران  در هيات  دولت  در جلسه  سه شنبه  هفته  جاري  اين  مجمع خبر داد.
پرويز سروري  افزود: مجمع  نمايندگان  مردم  تهران  درمجلس  شوراي  اسلامي در روزهاي  گذشته  به دليل  تعطيلات  مجلس ، جلسه اي  نداشت  و نتوانست  موضوع  حضور اعضاي  شوراي  شهر دردولت  را بررسي  كند.
وي  تصريح  كرد: نخستين  جلسه  اين  مجمع  سه  شنبه  هفته  جاري  تشكيل  و دراين نشست  بحث  حضور اعضاي  شوراي  شهر در دولت  به  احتمال  زياد بررسي  خواهد شد.
دبير مجمع  نمايندگان  استان  تهران  درخصوص  نظر هيات  رئيسه  مجلس  براي ارائه  درخواست  استفساريه  به شوراي  نگهبان  براي  تفسير اصل  ۱۴۱ قانون  اساسي ، گفت : تا آنجائي  كه  اطلاع  دارم ، چنين  چيزي  در مجلس  مطرح  نشده است .
سروري  افزود: موضوع  درخواست  استفساريه  از شوراي  نگهبان  از طرف  مجلس ، اگر جدي  باشد سيري  قانوني  دارد كه  بايد طي  شود.
وي  افزود: خود من  نيز هنوز نتوانستم  روي  اين  مساله ، مطالعه  كارشناسي داشته  باشم ، اما به  نظر مي رسد ابهام هاي  قانوني  وجود داشته  باشد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |