يكشنبه ۳ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۰۸ - Sep 25, 2005
كاسيني به دنبال عجيب ترين جسم منظومه شمسي
درتايتان باران مي بارد يا رگبار؟
002889.jpg
گروه دانش و فناوري ـ ذوالفقار دانشي نسب: جديدترين اطلاعات فضاپيماي كاسيني و كاوشگر هونيگس نشان مي دهد در تايتان چرخه طبيعي متان وجود دارد.
تايتان بزرگ ترين قمر زحل، دومين قمر بزرگ منظومه شمسي و تنها قمر اين منظومه است كه جو دارد؛ جوي كه غليظ تر از جو زمين است. با توجه به اين شرايط برخي دانشمندان حدس زده اند اين قمر، اكنون شبيه زمين نخستين است و براي بررسي دقيق تر تايتان طرح سفر فضاپيماي كاسيني به زحل را مطرح كردند. در سال گذشته تلاش ها به ثمر رسيد و كاسيني در مدار زحل قرار گرفت. دي ماه پارسال، كاسيني كاوشگر هونيگس را به سمت تايتان شليك كرد تا از نزديك تايتان را بررسي كند و هونيگس طي پنجاه دقيقه فرود، انبوهي از اطلاعات و تصاوير ارزشمند را از تايتان فرستاد. جديدترين بخش تحليل شده اطلاعات هونيگس، و تصاويري كه كاسيني تازه از آخرين ملاقاتش با تايتان فرستاده، شباهت فوق العاده چرخه متان در اين قمر را با چرخه آب در زمين نشان مي دهد.
درياي متان
جديدترين تصوير كاسيني، يك خط ساحلي بسيار آشكار را نشان مي دهد كه از تعداد زيادي رودخانه كه عمق كمي هم ندارند، تغذيه مي شود. تيرگي هاي كنار اين خط ساحلي، نشان دهنده رطوبت است. يعني اين منطقه يا هنوز پر از مايع است يا مدت زيادي از خشك شدنش نگذشته است. در بخش روشن تصوير هم مسيرهاي پيچ پيچ رودخانه ها پيدا است كه نشان مي دهد در اين قمر، چرخه  تبخير، بارش و جريان سطحي بازگشت مايعات به دريا وجود دارد. تنها تفاوت تايتان با زمين در اين است كه تايتان بسيار سرد است منهاي 179 درجه سانتي گراد و به جاي آب، در تايتان متان مايع جريان دارد.
طول برخي از اين رودخانه ها بيش از صد كيلومتر است و رنگ روشنشان نشان مي دهد مايع در آن ها جاري است. برخي از رودها بلند و عميقند، ولي شعبه هاي كم تري دارند؛ و برخي ديگر، شبكه پيچيده تري ساخته اند. شايد چون برخي از اين رودخانه ها منشأ چشمه اي دارند و برخي ديگر، بر اثر بارش باران هيدروكربني تشكيل مي شوند. در هر صورت، همه اين شواهد بر يك چيز دلالت دارند: در تايتان، بارش منظم و مقطعي متان برقرار است.
باران معمولي يا باران موسمي؟
آرتورسي كلارك در يكي از داستان هاي خود، حكايت فضانورداني را نقل مي كند كه گرفتار توفان متان شدند و توفان برخي از آن ها را به اطراف پرت كرد. وقتي رالف لورنز فيزيكدان، دانشگاه آريزونا اين داستان را خواند، متوجه شد ممكن است آن چه اين عوارض زيبا را روي تايتان درست كرده، نه باران معمولي، كه باران هايي سيل آسا و موسمي باشد كه هر چند صدسال يك بار روي تايتان مي ريزند.
تصاوير جديد كه از رادار كاسيني مي رسيد نشان مي داد بر سطح تايتان، عوارضي دره مانند وجود دارند كه در انتها به شيب مثلثي مي رسند و اين منطقه پر از تكه پاره هايي است كه طول هر كدام چند سانتي متر بيشتر نيست. اين ها حدس لورنز را تقويت مي كردند. به گفته او و همكارانش، اين تصوير مي تواند نشان دهنده يك سيلاب ناگهاني باشد.
در يك سيلاب ناگهاني، حجم آبي كه از رودخانه مي گذرد به شدت زياد مي شود و مثلا آب دهي رود در سه چهار روز، به اندازه تمام سال و شايد چند برابر آن مي شود.
به گفته اين دانشمندان، ابعاد، شكل و خصوصيات رودهايي كه در تصاوير مي بينند، بيشتر شبيه رودخانه هاي مناطق بياباني است. به گفته آن ها، تعدد شعبه هاي رودخانه، دقيقا رودخانه هاي بياباني زمين را تداعي مي كند كه بر اثر فوران هاي ناگهاني سيلاب، خاكشان به سرعت شسته مي شود و مسيري عميق برجا مي گذارد.
مدل سازي هايي كه بر اساس انرژي خورشيد، مدل هاي مه و ابر تايتان، بازتابندگي و دماي اين قمر وجود دارد، نشان مي دهد خورشيد مي تواند به طور متوسط، يكي دو سانتي متر باران را بر فراز كل تايتان توليد كند. البته اگر تمام متان موجود در تايتان به مايع تبديل شود، كل سطح قمر تا ارتفاع 10 متر زير متان خواهد رفت. ولي هيچ مدل سازي اي نيست كه بگويد آيا در تايتان هر ماه يك ميلي متر باران مي بارد، يا هر سال يك سانتي متر باران مي بارد، و يا اين كه هر هزار سال چند متر باران مي بارد؟
منبع: نيوساينتيست

DJ Ditty رقيب جديد i pod
002892.jpg
شركت توليدكننده سخت افزارهاي رايانه اي دل، نخستين دستگاه پخش mp3 خود را ارائه كرد. نام محصول جديد دل «دي جي ديتي» DJ Ditty است، يك حافظه 512 مگابايتي فلش دارد و با يك فرمت خاص فايل هاي صوتي ديجيتالي كه فشرده تر از فرمت mp3 است، مي تواند به طور متوسط تا 220 قطعه موسيقي در خود جاي دهد. شركت اپل هم اكنون با توليد انواع مختلف دستگاه هاي mp3 به نام آي پاد، بيشترين سهم بازار را در اين زمينه دارد. شركت دل تلاش مي كند با محصول جديد، دست كم سهم ارزان ترين آي پاد، يعني آي پاد شافل را در بازار كم كند. آي پاد شافل نيز مانند دي جي ديتي 512 مگابايت حافظه فلش دارد، اما چون از فرمت mp3 استفاده مي كند، به طور متوسط تنها گنجايش ذخيره 120 قطعه موسيقي را دارد و همين، شانس موفقيت دي جي ديتي را افزايش مي دهد. همچنين اين دستگاه برخلاف آي پاد شافل يك صفحه نمايش يك اينچي دارد و مي تواند امواج راديويي FM را نيز بگيرد.
منبع: اسوشييتدپرس

مايكروسافت تجزيه شد
002877.jpg
شركت مايكروسافت اعلام كرد از اين پس فعاليت هاي نرم افزاري و سخت افزاري خود را در سه شاخه مختلف با مديريت هاي مجزا سازماندهي خواهد كرد. اين شركت در يك شاخه درباره سيستم عامل ويندوز و سايت و خدمات اينترنتي msn، در شاخه دوم روي بسته نرم افزاري آفيس و نرم افزارهاي تجاري ديگرش، و در شاخه سوم هم روي كنسول بازي هاي رايانه اي XBOX و ساير تجهيزات سخت افزاريش كار خواهد كرد.
شاخه اول مهم ترين زيرمجموعه مايكروسافت، با مديريت مشترك دو نفر از مديران قديمي اين شركت، «جيم آلكين» و «كوين جانسون» خواهد بود. مدير شاخه دوم «جف ريكس» است و مدير شاخه سوم «رابي بچ»
هم اكنون سيستم عامل لينوكس كه منبع باز است شديدا موقعيت سيستم عامل ويندوز مايكروسافت را به خطر انداخته است و موتور جست وجوي msn مايكروسافت هم با موتور جست وجوي گوگل رقابت تنگاتنگي دارد. از طرف ديگر در زمينه نرم افزارهاي تجاري نيز محصولات شركت بزرگ اوراكل رقيب محصولات مايكروسافت هستند. در واقع شركت مايكروسافت با مجزا كردن فعاليت هايش، سعي كرده توان رقابت با رقبايي نظير گوگل و اوراكل را در خود ايجاد كند.شركت مايكروسافت در نقاط مختلف جهان بيش از۶۰ هزار كارمند دارد و پيش از اين، هفت زيرمجموعه داشت كه از اين پس كارهاي آن هفت زيرمجموعه در اين سه شاخه گنجانده مي شود.
منبع: ايرنا

نخستين پيوند صورت در آمريكا
جراحان آمريكايي به زودي با بيماراني كه نامشان در فهرست نهايي نامزدهاي دريافت نخستين پيوند صورت آمده است، مصاحبه خواهند كرد. پيش از اين پزش«ان در آمري«ا اين پيوند را روي جسد انجام داده اند. تيم پزش«ان «ليني« «ليولند، بيماري را كه چهره اش شديدا معيوب است انتخاب مي كنند تا ي« صورت «تازه» را از يك جسد، به او پيوند بزنند. شانس موفقيت اين پيوند را حدود 50 درصد تخمين زده اند. عده اي از «ارشناسان هم نگران ايمني اين كار و مسائل اخلاقيش هستند.
«الج ساطنتي جراحان بريتانيا «ه امسال ي« تيم «اري براي بررسي پيوند صورت تش«يل داد، مي گويد «سي كه صورت را به او پيوند مي زنند، بايد تا پايان عمر داروهاي قوي اي مصرف «ند كه عوارض درازمدت دارند. اين داروها نمي گذارند بدن عضو پيوندي را پس بزند. از طرف ديگر، معلوم نيست او و اطرافيانش چه قدر بتوانند از لحاظ رواني با ي« چهره «املا جديد خو بگيرند. پيش بيني اين كه چهره پس از عمل چه شكلي خواهد بود سخت است. در اين عمل پوست و بافت هاي زير آن را از جسد اهدا «ننده برمي دارند و روي صورت دريافت «ننده مي گذارند.
مدل سازي «امپيوتري نشان مي دهد «ه صورت تازه نه به اهدا «ننده شبيه است و نه به چهره پيش از آسيب دريافت «ننده. صورت تازه بيشتر بايد ش«ل و حالت اس«لت صورت دريافت «ننده را به خود بگيرد. احتمالا دريافت «ننده مي تواند بخورد، بنوشد، و با تغيير حالت صورتش با ديگران ارتباط برقرار كند. گروه «اري «الج سلطنتي جراحان بريتانيا گفته اند به طور نظري مخالف پيوند صورت نيستند و تأ«يد «رده اند اين «ار مي تواند پيشرفت بزرگي به سوي بهبود «يفيت زندگي «ساني باشد «ه صورتشان در اثر حادثه يا بيماري معيوب شده است. در عين حال اين گروه اين را هم گفته اند كه «تا تحقيقات بيشتر انجام شود و چشم انداز «نترل مش«لات ناشي از پيوند صورت بهتر شود، انجام اين جراحي روي آدم عاقلانه نيست.» ماريا سيميونو از جراحان «ليني« «ليولند و تيم تحت نظرش با پنج مرد و هفت زن كه نامزدهاي اين عمل جراحي هستند، مصاحبه خواهند كرد؛ جراحي اي كه 8 تا 10 ساعت طول خواهد «شيد. سيميونو به خبرگزاري آسوشييتدپرس گفت: «ما مي خواهيم بيماري را انتخاب «نيم «ه واقعا چهره اش از بين رفته باشد، نه آن هايي «ه تنها ي« زخم «وچ« دارند.»
منبع: بي بي سي

سريع السير ناهيد
002880.jpg
آژانس فضايي اروپا esa براي اولين بار مدارگرد خود «ونوس اكسپرس» را به سمت دومين سياره منظومه شمسي خواهد فرستاد.
حدود ي« دهه از انجام آخرين مأموريت ها روي ناهيد مي گذرد و هنوز پرسش هاي بسياري در اين مورد بي پاسخ هستند. شايد مهم ترين سؤال اين است «ه چرا ناهيد كه جرم، اندازه و تر«يباتش مشابه زمين است، اين قدر با زمين تفاوت دارد و پس از 4 ميليارد سال هنوز شبيه زمين نشده است.
ونوس ا«سپرس يا سريع السير ناهيد براي اولين بار اتمسفر ناهيد را طيف نگاري اي سراسري در طول موج هاي مختلف خواهد كرد . اين مدارگرد اثر گلخانه اي ناهيد، ميدان مغناطيسي عجيب و ضعيف اين سياره و گردبادهاي ناهيد را نيز مطالعه خواهد كرد. ونوس ا«سپرس ي«ي از سريع ترين و ارزان ترين پروژه هاي آژانس فضايي اروپا است. اين آژانس، سه سال پيش، اين مأموريت را برنامه ريزي «رده بود و با استفاده از نقشه هاي پروژه مارس ا«سپرس كه شبيه اين پروژه بود و تيم باتجربه همان پروژه توانست اين مأموريت را انجام بدهد. ونوس ا«سپرس 7/1 متر عرض و 4/1 متر ارتفاع دارد و جرم آن 1244 «يلوگرم است. آزمايش هاي نهايي و ت«ميلي را روي قسمت هاي مختلف ونوس ا«سپرس در Alenia spazio در تورين ايتاليا انجام مي دهند و بعد اين مدارگرد را در 26ا«تبر امسال از قزاقستان به فضا پرتاب خواهند كرد. مدارگرد ونوس اكسپرس پس از 162 روز در مدار خود به دور ناهيد قرار خواهد گرفت.
منبع: پارس اسكاي

سبزي ها عليه سرطان لوزالمعده
002883.jpg
گروه دانش و فناوري ـ مهدي صارمي فر:پژوهش هايي كه استاد اليزابت هالي از دانشگاه كاليفرنيا در سانفرانسيسكو انجام داده، نشان مي دهد كه تغيير هاي ساده در شيوه زندگي و تغذيه، بهترين راه پيشگيري از انواع سرطان است. اين مطالعات كه در نشريه Cancer به چاپ رسيده، روي 2هزار نفر از ساكنان سانفرانسيسكو انجام گرفته و از اين افراد در مورد عادت هاي غذايي، سيگار كشيدن و وضعيت شغليشان آمار گرفته اند. در اين بين، 532 نفر سرطان لوزالمعده داشتند.
اين پژوهش نشان داده كه مصرف سبزي ها تا 50 درصد خطر سرطان لوزالمعده را كاهش مي دهد. پياز، سير، غلات، هويج، ذرت و سبزي خوردن، بيشترين اثر را در جلوگيري از سرطان دارند. گوجه فرنگي هم موثر است، اما ميوه ها با وجود اثر مفيدشان در بدن، در پيشگيري از سرطان اثر زيادي ندارند.
هر سال در جهان سرطان لوزالمعده 6880 نفر را مي كشد. در حالي كه اگر كسي روزي 5 وعده سبزي بخورد، خطر اين سرطان بسيار كم مي شود.
منبع: dailymail.com

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |