يكشنبه ۳ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۰۸ - Sep 25, 2005
وزير اقتصاد و دارايي:
تفكر اقتصاد دولتي سال ها بر اقتصاد كشور حاكم بوده است
002871.jpg
گروه اقتصادي: تحقق درآمد تنها از طريق كار، تلاش و سرمايه گذاري جديد عملي مي شود و نقش وزارت اقتصاد و دارايي و ادارات آن در استان ها به عنوان سازمان مقتدر و تعيين كننده در اقتصاد حساس و كليدي است. دكتر داوود دانش جعفري در شيراز با اعلام اين مطلب تأكيد كرد كه درآمد نفت هميشگي نيست و بايد از محل هاي ديگري درآمد ايجاد كنيم.
وي با اشاره به مسئله افزايش نقدينگي افزود: تفكر اقتصاد دولتي سال ها در جامعه ما حاكم بوده است و اين تفكر موجب مي شد تا دولت هميشه در صورت بروز كمبود منابع مالي اسكناس جديد چاپ كند غافل از اين كه اين اقدام موجب كاهش ارزش پول ملي و تأثير نامطلوب بر اقتصاد كشور در درازمدت مي شود.
دانش جعفري تأكيد كرد سياست هاي اجرايي در زمينه چاپ اسكناس منجر به افزايش نقدينگي و چاپ اسكناس بدون پشتوانه شده است و اين اقدام به افزايش تورم و كاهش ارزش پول ملي منجر شده است.
وزير اقتصاد تأكيد كرد: رفع اين مشكلات نيازمند همكاري همه جانبه و عزم ملي است.
دكتر دانش جعفري با تأكيد بر اين كه بايد يك مجموعه منسجم و هماهنگ در سياستگذاري هاي دولت ايجاد كرد گفت: سيستم بانكي بايد در اجراي قانون عمليات بانكي بدون ربا نسبت به ماهيت سرمايه گذاري دقت نظر داشته باشد.
توسعه منطقه اي
وزير اقتصادي با اشاره به نگاه عدالت محور به عنوان يكي از سياست هاي دولت گفت: يكي از كاربردهاي اين سياست، توسعه منطقه اي است چراكه اگر همه امكانات در يك بخش متمركز باشد ممكن است تنها چند نقطه كشور توسعه پيدا كند و بقيه نقاط محروم بمانند.
دكتر دانش جعفري با اشاره به قابليت ها و ظرفيت هاي استان فارس گفت: در توسعه شيراز و نواحي اطراف آن بايستي نگاه عدالتي حاكم شود، چه بسا لازم است نرخ ماليات در شهرهاي اطراف شيراز كمتر باشد تا سرمايه گذار احساس كند كه سرمايه گذاري در يك منطقه محروم با سود اقتصادي بيشتري همراه است.

پرداخت خسارت به زيان ديدگان ميوه و سبزي
همچنان درحال پي گيري است
002874.jpg
گروه اقتصادي: توليدكنندگان، صادركنندگان و توزيع كنندگان ميوه و سبزي كه در پي شيوع وبا و اعلام عدم مصرف عمومي از سوي وزارت بهداشت دچار زيان شده اند، همچنان در انتظار تعيين ميزان و دريافت خسارات خود از سوي دولت هستند.
به گزارش خبرنگار ما، هرچند وزير جهاد كشاورزي اخيرا از اختصاص ۱۵۰ ميليارد ريال به زيان ديدگان خبر داده، اما دست اندركاران اين بخش، اين ميزان را كافي نمي دانند.
دبير اتحاديه بارفروشان استان تهران در گفت و گو با خبرنگار ما، ضمن ناكافي خواندن اين ميزان، گفت: با وجود اينكه قرار بود ظرف مدت دو هفته ۱۵۰ ميليارد ريال ميان سبزي كاران توزيع شود اما تاكنون مبلغي پرداخت شده است.
مطلبي تاكيد كرد: اين مبلغ حتي جوابگوي خسارات وارده به سبزي كاران تهران هم نيست چه برسد به ديگر نقاط كشور.
نايب رييس اتحاديه صادركنندگان ميوه در مورد تعيين خسارات صادركنندگان ميوه نيز گفت: جلسات برگزارشده تاكنون نتيجه اي دربر نداشته است.
نوراني در عين حال از اعزام كميته اي متشكل از سازمان هاي مديريت، جهاد كشاورزي و سازمان توسعه تجارت ايران به بازارهاي هدف به ويژه حاشيه جنوبي خليج فارس براي برآورد دقيق خسارات صادركنندگان ميوه خبر داد.

براساس گزارش بانك جهاني
نرخ فقر در ايران طي سالهاي پس از
انقلاب ۲۸ درصد كاهش يافت
فارس: بانك جهاني در تازه ترين گزارش خود از اقتصاد ايران اعلام كرد: نرخ فقر در جمهوري اسلامي ايران از ۴۷ درصد در آغاز پيروزي انقلاب اسلامي  به ۱۹ درصد در حال حاضر كاهش يافته است.
بانك جهاني افزود: جمهوري اسلامي ايران پيشرفت قابل توجهي در كاهش فقر طي سالهاي پس از پيروزي انقلاب داشته است.
بنابراين گزارش، ايران از سال ۲۰۰۰ ميلادي تاكنون متوسط نرخ رشد اقتصادي شش درصدي را داشته است كه يكي از بالاترين نرخهاي رشد در منطقه طي اين سالها به شمار مي رود.
اين گزارش تصريح كرد: اين كشور همچنين خود را به سطح آموزش ابتدايي جهاني رسانده است.
بانك جهاني با اعلام اين كه ايران موفقيتهاي خوبي در زمينه هاي مختلف داشته است، افزود: در عين حال اين كشور با چالشهاي عمده اي نيز روبرو است و نرخ بيكاري ۱۲ درصدي مهمترين اين چالشها است.
بر اساس اين گزارش، زنان، جوانان تحصيل نكرده و نيروي كار فعال دو دهك پايين درآمدي بيشترين جمعيت بيكار اين كشور را شامل مي شوند.

حريق در خط انتقال جنوب به شمال مشكلي
در تأمين بنزين ايجاد نمي كند
مهر: قائم مقام شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي گفت: حريق در خط لوله انتقال بنزين جنوب به شمال، مشكلي در انتقال بنزين به شهرهاي بزرگ ايجاد نمي كند.
ضيا كاشاني درباره حريق در خط انتقال جنوب به شمال گفت: از آنجا كه دو خط، وظيفه انتقال بنزين از اهواز به شهرهاي بزرگ و از جمله تهران را به عهده دارد در نتيجه بروز هرگونه حادثه در يكي از خطها مانعي در انتقال بنزين ايجاد نمي كند، چرا كه خط ديگري وجود دارد.وي افزود: اين دو خط كه يكي از آنها از خوزستان و ديگري از ماهشهر كشيده شده به طور مستمر فرآورده هاي نفتي توليدي پالايشگاه آبادان و فرآورده هاي وارداتي را از جنوب كشور آورده و در سرراه توليدات پالايشگاه اراك و ديگر پالايشگاهها را دريافت و به شهرها منتقل مي كنند.وي گفت: حريق به وجود آمده در يكي از اين خطها در مدت كوتاهي توسط تيم هاي كارشناسي و در كمترين فرصت ترميم مي شود در نتيجه نگراني از بابت نرسيدن بنزين به كشور وجود ندارد.
امروز در اثر حريق در لوله انتقال بنزين جنوب به شمال كشور در روستاي مرووك درود لرستان كه صبح ديروز «شنبه» اتفاق افتاد، خانه هاي مردم در محاصره آتش قرار گرفت.
خط لوله انتقال بنزين از جنوب به شمال كشور، زمستان سال گذشته نيز در روستاي مرووك دچار شكستگي شده و مقدار زيادي بنزين وارد رودخانه شده بود.

ايران بيستمين نرخ بالاي رشد اقتصادي را در
جهان داشته است
مهر: بانك جهاني اعلام كرد طي پنج سال گذشته ايران از لحاظ نرخ بالاي رشد اقتصادي در ميان ۱۴۰ كشور جهان رتبه بيستم را به خود اختصاص داده است.
بانك جهاني، طي فاصله سالهاي ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴ اقتصاد ايران به طور متوسط سالانه ۲/۶ درصد رشد كرده است.

كميسيون اقتصادي مجلس امروز درباره كاهش
نرخ سود تسهيلات بانكي تصميم مي گيرد
ايرنا: كميسيون اقتصادي مجلس در نشست روز يكشنبه خود، بررسي هاي نهايي را در مورد طرح منطقي كردن نرخ سود تسهيلات بانكي انجام مي دهد و درباره ميزان كاهش نرخ سود تسهيلات بانكي تصميم گيري خواهد كرد.
«ايرج نديمي» مخبر اين كميسيون گفت: طراحان طرح معتقد هستند كه نرخ سود تسهيلات بانكي بايد طي يك دوره ۱۸ ماهه بين ۳ تا ۴ درصد كاهش يابد. البته اين رقم، پس از راي گيري در پايان جلسه روز يكشنبه كميسيون اقتصادي قطعي خواهد شد.
طبق برآورد مركز پژوهش هاي مجلس، نرخ سود تسهيلات بانكي در سال ۱۳۸۲ معادل ۵/۱۶ درصد بوده است. در همين سال، نرخ سود سپرده ها ۱۲ درصد بوده است.
مخبر كميسيون اقتصادي مجلس گفت: يكي از دغدغه هايي كه در اين زمينه وجود دارد اين است كه كاهش نرخ سود تسهيلات بانكي به گونه اي صورت پذيرد كه موجب فرار سرمايه سپرده گذاران نشود.

كاهش ۲۶ معاونت و ۱۶۸ دفتر و اداره كل
از دستگاههاي دولتي
گروه اقتصادي: با تشكيل كميته هماهنگي امور تشكيلات دستگاههاي دولتي در سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، ۲۶ معاونت و ۱۶۸ دفتر و اداره كل از تشكيلات حوزه مركزي دستگاههاي دولتي كاسته شد.
به گزارش روابط عمومي سازمان مديريت وبرنامه ريزي كشور، ايجاد فرهنگ منطقي كردن تشكيلات و پرهيز از ارايه پيشنهاد براي گسترش بي رويه تشكيلات در دستگاههاي دولتي از آثار مثبت ناشي از عملكرد اين كميته است.
به موجب اين گزارش علمي شدن روند بررسي و تصويب اساسنامه هاي دستگاههاي اجرايي و شركت هاي دولتي از ديگر نتايج عملكرد كميته مذكور اعلام شده است.كميته هماهنگي امور تشكيلات دستگاههاي دولتي از تاريخ شروع به كار خود در بهمن ماه ۱۳۸۰ تاكنون ۵۵ جلسه برگزار كرده و درمورد نمودار تشكيلاتي، تعداد پست هاي سازماني، بررسي اساسنامه ها و بررسي ادغام، انحلال و تغييرعنوان در واحدها و دستگاههاي دولتي تصميماتي اتخاذ نموده است.

بهسازي قراردادهاي موقت كار با همكاري مجلس
ايسنا: وزير كار و امور اجتماعي همكاري نمايندگان درسرعت بخشيدن به اصلاح قوانين را با اهميت دانست و گفت: بايد وزارت كار اين حركت را آغاز مي كرد و اگر مجلس كمك كند قانوني در اين زمينه تنظيم مي شود كه به نفع كارگر و كارفرما خواهد بود.
سيد محمد جهرمي افزود: قراردادهاي موقت در قانون كار لحاظ شده است و طبيعتا برخي از كارها ماهيت موقت بودن را دارند و بايد در اين زمينه وزارت كار علاوه بر درنظرداشتن تسهيلاتي، فرم قرارداد شخصي را ارائه دهد.
وي همچنين تاكيد كرد كه قانون كار بجز در چند مورد جزئي به تغييرات خاصي نياز ندارد.

امروز براي تسريع اجراي قرارداد اپراتور دوم برگزار مي شود
جلسه نمايندگان دولت، سهامداران
ايرانسل و كميته مخابرات مجلس
002868.jpg
گروه اقتصادي: در پي تحولات اخير قرارداد اپراتور دوم تلفن همراه و تأخير در آغاز فعاليت شركت ايرانسل (مجري قرارداد اپراتور دوم) امروز جلسه اي با حضور نمايندگان كنسرسيوم ايرانسل، وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و نمايندگان عضو كميته مخابرات مجلس شوراي اسلامي برگزار مي شود تا تحولات رخداده حول اين قرارداد بررسي شود.
به گزارش خبرنگار ما يك مقام آگاه با اعلام اين مطلب افزود: با تأخير ايجاد شده در انجام تعهدات تركسل در اجراي قرارداد اپراتور دوم، سهامداران ايراني عضو شركت ثبت شده ايرانسل مذاكره با برنده دوم عضو خارجي مزايده اپراتور دوم همراه را آغاز كردند و با پذيرش شرايط قيمتي و تغييرات مصوب مجلس شوراي اسلامي درمورد قرارداد پيوستن شركت MTN كه متعلق به آفريقاي جنوبي است به شركت ايرانسل قوت گرفته و زمينه فعاليت قطعي ايرانسل فراهم شده است.
به گفته اين مقام آگاه در جلسه امروز مجلس شوراي اسلامي اعضاي ايراني كنسرسيوم گزارشي از روند اجراي قرارداد ارائه خواهند كرد و در صورت حضور نماينده اعضاي خارجي كنسرسيوم مواضع آنان نيز در اين جلسه مطرح خواهد شد.
در اين جلسه نمايندگان دولت نيز كه از سوي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات تعيين شده اند درمورد عملكرد شركت ايرانسل و انجام تعهدات قانوني هريك از سهامداران گزارش هاي خود را ارائه خواهند كرد و درنهايت جمع بندي تحولات رخداده و آينده اين قرارداد مشخص خواهد كرد كه فعاليت عملي شركت ايرانسل چه زماني آغاز خواهد شد.
به اعتقاد اين مقام آگاه در جلسه امروز سرنوشت اپراتور دوم روشن خواهد شد و سهامداران شركت ايرانسل تصميم قطعي خود را درمورد نحوه اجراي قرارداد اپراتور دوم تلفن همراه اعلام خواهد كرد.
به گزارش خبرنگار ما با اعلام نظر قطعي اعضاي كنسرسيوم ايرانسل در اين جلسه و بررسي ديدگاه هاي كارشناسي نمايندگان دولت و مردم در مجلس ديگر مانعي در راه اجراي قرارداد اپراتور دوم باقي نخواهد ماند و فعاليت شركت ايرانسل براي واگذاري تلفن هاي همراه ۱۵۰ هزار توماني به طور عملي آغاز مي شود.
تركسل تعهدات خود را انجام نداده است
ديروز يك عضو كميته مخابرات مجلس شوراي اسلامي اعلام كرد كه تركسل به تعهدات خود عمل نكرده است و علاقه اي به همكاري در اين قرارداد ندارد.
رمضانعلي صادق زاده نماينده مردم رشت در گفت وگو با فارس تأكيد كرد عدم تمايل شريك خارجي نبايد به اجرايي شدن اين قرارداد لطمه وارد كند و تأخير اجراي آن ادامه يابد.

تورم با تثبيت نرخ رشد نقدينگي
در حد ۲۴ درصد مهار مي شود
گروه اقتصادي: براساس برنامه چهارم توسعه نرخ تورم در كشور بايد كاهش يابد. اين درحاليست كه در سال اول برنامه و طي شش ماهه نخست امسال حدود ۳ درصد نرخ تورم نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزايش يافته است.درمورد علت اين رويداد و راه كارهاي پيشنهادي با محمد كردبچه، مديركل دفتر اقتصاد كلان سازمان مديريت و برنامه ريزي گفت وگو كرده ايم.
***
* نرخ رسمي تورم در سال گذشته معادل ۸/۱۴ بوده است، باتوجه به وضعيت فعلي اقتصاد كشور و پيش بيني برنامه چهارم توسعه، علت اصلي افزايش نرخ تورم طي شش ماهه نخست سال جاري را در چه مي دانيد؟
- براي مهار نرخ تورم بايد با عوامل ايجادكننده تورم مبارزه مي شد. طبق برنامه چهارم توسعه نرخ رشد نقدينگي در كشور بايد كنترل مي گرديد و بر نرخ رشد توليد نيز تاكيد مي شد تا روند افزايشي متناسب با برنامه داشته باشد.در برنامه چهارم توسعه پيش بيني شده بود نرخ رشد نقدينگي به تدريج كاهش يابد و امسال به ۲۴ درصد بالغ شود و نرخ رشد توليد هم افزايش يابد.سال گذشته رشد نقدينگي بسيار زياد شد و به بالاي ۳۰ درصد رسيد. علت اين رويداد نيز به استفاده بي رويه از حساب ذخيره ارزي مربوط مي شد، لذا با عدم كنترل رشد نقدينگي، تورم روند كاهش موردنظر را پيدا نكرد.اين درحاليست كه براي رسيدن به اهداف برنامه چهارم بايد حتما اقداماتي در اين زمينه صورت گيرد به نحوي كه از يك سو جلوي رشد نقدينگي گرفته شود تا رشد نقدينگي از حدود ۲۴ درصد فراتر نرود. همچنين نرخ رشد توليد هم كه براي امسال ۱/۷ درصد پيش بيني شده است محقق شود تا از يك طرف به محدودشدن رشد نقدينگي كمك شود و از طرف ديگر شاهد رشد توليد شويم.
اگر چنين شود امكان كاهش نرخ تورم وجود خواهد داشت، اما در غير اين صورت با رشد سرسام آور نقدينگي، نرخ تورم در سال هاي آينده هم افزايش خواهد يافت.
* با اين اوصاف ساز و كار مهار نرخ تورم در شرايط موجود چيست؟
-در چندين سال اخير نقدينگي به صورت متوالي رشد داشته است كه اين امر خود عاملي بالقوه براي افزايش نرخ تورم بوده است. كاهش نرخ تورم به اتخاذ سياست هايي از سوي دولت و اجراي آن سياست ها مربوط مي شود. اگر دولت در اين عرصه با احتياط عمل نكند با مشكل مواجه خواهيم شد. دولت مي تواند با پرداخت بخشي از بدهي خود به بانك ها تا حدي از بروز مشكل جلوگيري كند. همچنين بايد برداشت از حساب ذخيره ارزي با دقت بيشتري انجام شود تا به افزايش نرخ رشد نقدينگي منجر نشود.
* در اين راستا آيا دولت مجاز به برداشت بيش از حد از حساب ذخيره ارزي براي جبران كسري بودجه احتمالي در سال جاري هست؟
- براساس بند «و» ماده يك قانون برنامه چهارم، دولت فقط در زمان تقديم لايحه بودجه به مجلس مي تواند از حساب ذخيره ارزي برداشت كند. در لايحه بودجه امسال ۷ ميليارد و ۷۵۰ ميليون دلار براي استفاده از حساب ذخيره ارزي تصميم گيري شده است. همچنين مقرر شده كه ۸ ميليارد دلار نيز از اين حساب در اختيار بخش غيردولتي قرار گيرد. از اين رو دولت فقط با اصلاح اين بند از لايحه بودجه مي تواند از حساب ذخيره ارزي تا هر ميزاني كه بخواهد برداشت كند كه البته ناگفته نماند تحقق اين امر موجب افزايش نقدينگي و نرخ تورم خواهد شد چراكه بانك مركزي بايد توانايي تبديل ارزهاي برداشته شده از حساب به ريال را داشته باشد و اگر بانك فاقد اين توانايي بوده و مجبور به تامين آن از منابع داخلي خود شود، تورم بازهم افزايش خواهد يافت و مسلما هدف پيش بيني شده در برنامه چهارم توسعه محقق نخواهد شد.
* با اين محاسبات اگر كسري بودجه رخ دهد، دولت چه اقداماتي براي جلوگيري از رشد نرخ تورم بايد انجام دهد؟
- درصورتي كه كسري بودجه از محل عدم تحقق درآمدها باشد، براساس ماده واحده قانون بودجه، دولت مي تواند اعتبارات را در حد وصول درآمدها تخصيص دهد، لذا درصورت عدم تحقق، دولت مي تواند هزينه ها را تعديل كند پس كسري بودجه رخ نخواهد داد. براي كمبود هزينه نيز دولت مي تواند مجوز جابه جايي بين هزينه ها را بگيرد تا در قالب آن از حجم هزينه هايي كه در اولويت كمتري قرار دارند كاسته و با جابه جايي با هزينه هاي مهم تر، كمبود جبران شود. به هر صورت از طريق استقراض از حساب ذخيره ارزي نرخ تورم بالاتر خواهد رفت.

قيمت طلا و ارز
نوع فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۱۶۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۹۹۵۰۰۰
نيم بهار آزادي ۵۲۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۳۲۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۹۹۸۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۹۰۴۸
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۹۰۳۲
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۹۰۰


اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |