يكشنبه ۳ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۰۸ - Sep 25, 2005
حضور مأموران شهرداري و پليس چشمگير بود
آرامش نسبي تهران در اول مهر
002898.jpg
گروه شهري: عليرغم آن كه ديروز اول ماه مهر، ترافيك شهر تهران چندان سنگين نبود و رفت وآمد روان خودروها در بسياري از معابر شهر جريان داشت، اما به نوعي بايد در روزهاي آينده آمد و شد خودروها در پايتخت را نظاره گر بود تا مشخص شود كه ورود تدريجي شهروندان به سفر رفته، آغاز به كار دانشگاهها و آغاز به كار سرويس هاي مدارس چه تأثيري در روند ترافيك تهران خواهد داشت.
ديروز و در آغاز فعاليت مدارس، همچنان كه در گزارش خبري اين شماره مي خوانيد، در مجموع وضع ترافيك در تهران بزرگ رضايتبخش بود.
امسال ستاد مهر در قالب همكاري شهرداري، راهنمايي و رانندگي و آموزش و پرورش تهران كوشيده است ترافيك شهر را در ۱۰ روز نخست ماه مهر تحت كنترل داشته باشد.
مهار ترافيك
معاون  حمل  ونقل  و ترافيك  شهرداري  تهران  بامطلوب  خواندن  وضعيت  ترافيكي تهران  در نخستين  روز بازگشايي  مدارس ، گفت : با همكاري  شهروندان  و فعاليت بي وقفه  دستگاه هاي  مسئول ، ترافيك  بازگشايي  مدارس  تهران  مهار شد.
بهبهاني ، ميزان  استفاده  شهروندان  از وسائط حمل  و نقل  عمومي را مطلوب ارزيابي  و خاطرنشان  كرد: شبكه  حمل  و نقل  عمومي تهران  ديروز با حداكثر توان خود به  خدمات  رساني  به  شهروندان  پرداخت  و تهراني ها نيز، به  نحو خوبي  ازاين  خدمات  استفاده  كردند.
به  گفته  معاون  شهردار تهران ، پنج  هزار و ۶۰۰ دستگاه  اتوبوس ، ۴۵ هزارتاكسي  و خطوط يك ، دو و پنج  متروي  تهران  از ساعت  شش  صبح  ديروز به  جابه جايي دانش  آموزان  (به  طور رايگان  در مترو و اتوبوس ) پرداختند.
خودروهاي تك سرنشين
سردار مرتضي  طلايي ، فرمانده  نيروي  انتظامي تهران  بزرگ ، گفت : ۸۰ درصدخودروهايي  كه  در ساعات  ابتدايي  صبح  ديروز درتهران  تردد كردند تك  و يا دوسرنشين  بودند.
سردار طلايي با بيان  اينكه  تهران  بر خلاف  سالهاي  گذشته  صبح  شنبه شاهد ترافيك  سنگين نبود، افزود: تردد خودروهاي  تك  سرنشين  موجب  شد تا قدري  ترافيك  تهران  ازحالت  عادي  خارج  شود اما از ساعت  ۳۰/ ۸ به  روال  آرام  قبلي  بازگشت .
وي  تصريح  كرد: برنامه ريزي هاي  منظم  صورت  گرفته  ازسوي  راهنمايي ورانندگي و شهرداري  تهران ، موجب  شد تا شهروندان  امسال  باترافيك  سنگين  درابتداي  صبح بازگشايي  مدارس  مواجه  نشوند.مديرعامل شركت كنترل ترافيك شهر تهران نيز گفت: روز شنبه همزمان با بازگشايي مدارس حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد حجم تردد و ترافيك افزايش يافت.كامران رحيم اف با اشاره به اين كه اين افزايش ناشي از سفرهاي دانش آموزي بوده است، افزود: البته افزايش حجم تردد و ترافيك منجر به راه بندان و يا ترافيك سنگين غيرمعمول نشده و بزرگراهها و خيابان ها همچون روزهاي عادي ترافيك سنگين معمول را داشتند.
گره ترافيكي
در ميان گزارش هاي مردمي كه توسط خبرنگاران ما دريافت شده به وقوع يك مورد گره ترافيكي در تهرانپارس و در منتهي اليه بلوار شهيد باقري (شمال) و تقاطع ميدان جديد الاحداث نزديك شهرك پليس اشاره گرديده است كه نياز به توجه جدي در روزهاي آينده دارد.

دكتر قاليباف در مراسم اول مهر اعلام كرد:
رفع مشكل ترافيك اولويت شهرداري است
گروه شهري: همزمان با سراسر كشور مراسم نخستين روز سال تحصيلي شهر سالم ديروز با نواختن «زنگ مهر» توسط دكتر محمدباقر قاليباف شهردار تهران در مدرسه راهنمايي شاهد «هاجر» (خيابان آزادي) آغاز شد. در اين مراسم دكتر قاليباف طي سخناني ساختن شهري سالم با هويت و معنويت، با نشاط و شهري برازنده جامعه اسلامي رو به كمال و شايسته جامعه منتظران واقعي امام زمان(عج) را نيازمند مشاركت همه شهروندان دانست و در اين راه اظهار اميدواري كرد شهرداري تهران به مثابه پلي مطمئن بين خانه و مدرسه كه از پايه هاي اصلي تعليم و تربيت، رشد و نمو، قانون پذيري و جامعه پذيري هستند عمل كرده و بتواند در تقويت نگرش ها، بينش ها و بنيه علمي جامعه به سهم خود تلاش نمايد.
شهردار تهران سپس با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوالي مبني بر تمهيدات انديشيده شده از طرف شهرداري تهران جهت رفع معضل مدارس استيجاري گفت: در يك فرصت مناسب برنامه هاي شهرداري را در حوزه فرهنگ و نوع تعامل ميان خانه و مدرسه و محيط شهري به طور روشن و مشخص اعلام خواهيم كرد. اما آنچه بديهي است اين است كه احداث مدرسه از وظايف شهرداري تهران نيست اما شهرداري سعي دارد در ابعاد ديگري نقش جدي و مؤثر خود را در اين حوزه با انجام برساند.
قاليباف همچنين در حاشيه مراسم نمادين نواختن زنگ مدرسه دخترانه شاهد به عنوان آغاز سال تحصيلي ۸۵-۸۴ معضل ترافيك، بافت هاي فرسوده، مسائل زيست محيطي و معضلات مربوط به شهرسازي و هويت شهري را از دغدغه هاي جدي خود در اداره شهر تهران نام برد و گفت: اما به نظر مي رسد با توجه به اين كه معضل ترافيك همه را عصباني و ناراحت ساخته توقع اين باشد كه در اين حوزه نسبت به ساير حوزه ها داراي سرعت بيشتري در حل مشكل باشيم.
وي خبر داد: در اين باره راهكارهاي اساسي و جدي وجود دارد كه با وجود روحيه همكاري و همدلي موجود ميان شهرداري با شوراي اسلامي شهر و دولت و مردم مي توانيم بر آن فائق آييم.قاليباف در مورد آن دسته از رانندگان شركت واحد كه در اعتراض به درخواست هاي صنفي خود همزمان با آغاز سال تحصيلي و افزايش تقاضاي سفر دست به اعتصاب زده اند گفت: در نظر داريم به گونه اي رفتار كنيم كه مشكلات به حق و به جاي كارمندان شهرداري و ازجمله رانندگان زحمت كش شركت واحد حل و فصل شود.همچنين شهردار منطقه ۸ تهران امروز اعلام كرد شهرداري در تجهيز مدارس شرق تهران مشاركت مي كند. به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ۸ تهران، مهندس مجتبي قاسمي كه به مناسبت آغاز سال تحصيلي، زنگ دبيرستان دخترانه شاهد نرجس را به صدا در مي آورد، طي سخناني از مدارس به عنوان كانون آينده سازان جامعه ياد كرد و افزود : دانش آموزان امروز كه آينده سازان فرداي ميهن اسلامي تلقي مي شوند، بايد در محيط هاي آرام به فراگيري علوم بپردازند، از اين رو شهرداري در تعاملي با اوليا ي مدارس به تجهيز و استاندارد سازي اين فضاها مبادرت مي ورزند.
وي افزود: متأسفانه بسياري از مدارس موجود در شرق، فاقد شاخصه هاي لازم است و شهرداري منطقه آماده مشاركت در مناسب سازي اين فضاها مي باشد.
مهندس قاسمي تصريح كرد :بناي شماري از مدارس از استحكام و نماي مناسبي برخوردار نمي باشند و اين موضوع مي تواند به عنوان يك تهديد بالقوه به شمار آيد از اين رو شهرداري توانسته است با نظرات كارشناسي به منظور مقاوم سازي بناها اقدام نمايد.وي در ادامه به اقدامات شهرداري در قالب ستاد مهر اشاره كرد و افزود: در اجراي دهها طرح ترافيكي، سطح معابر پيرامون مدارس و حياط دهها فضاي آموزشي نيز آسفالت شد. همچنين ضمن توصيه شهروندان به رعايت نكات بهداشت فردي، سرويس هاي بهداشتي و آبخوري شماري از مدارس بهينه سازي شدند.

ديوار بنياد، مشكل جديد تونل رسالت
002907.jpg
خبرگزاري فارس : مدير عامل سازمان مهندسي شهرداري تهران گفت: بنياد مستضعفان قبول نكرد ديوار ضلع شمال خيابان رسالت جهت تونل رسالت عقب نشيني كند. حسين هادياني افزود: با عقب نشيني نكردن ديوار بنياد مجبور شديم براي انحراف ترافيك مسير حركت اتومبيل ها را به سمت جنوب انتقال و از پاركينگ بيهقي به سمت آرژانتين عبور دهيم. هادياني ادامه داد: در ابتدا هنگامي كه ماشين ها به تونل رسالت مي رسيدند از سمت شمال تونل عبور مي كردند و هنگامي كه از شرق به سمت غرب مي آمدند تونل را دور مي زدند ولي اكنون حركت همه اتومبيل ها را به سمت جنوب انتقال داديم.

ايست قلبي عامل مهم مرگ و مير تهراني ها
002910.jpg
ايسنا: مديرعامل سازمان بهشت زهرا گفت: ۳ هزار و ۵۹۰ نفر طي يك ماه گذشته در شهر تهران فوت كرده اند.محمود رضاييان افزود: از اين تعداد ۲ هزار و ۲۶۲ متوفي مرد، يكهزار و ۵۱۴ نفر زن و ۲۱۴ تن نوزاد بودند.وي گفت: در مجموع از اين تعداد ۲ هزار و ۹۹۷ متوفي در تهران دفن و مابقي به شهرستان ها اعزام شدند.وي تصريح كرد: منطقه ۴ تهران با ۸۳/۵ درصد بيشترين و منطقه ۲۱ با ۵۵/۰ درصد كمترين فوت شده را داشتند.وي گفت: زنان خانه دار با ۷۱/۲۹ درصد بيشترين فوت را نسبت به ساير مشاغل داشتند.رضاييان، ايست قلبي را با ۶۵/۱۱ درصد شايع ترين علت مرگ و مير تهراني ها بيان كرد.

تأثير نمادهاي غربي بر شهرسازي
002904.jpg
خبرگزاري مهر : علي رغم اينكه كشورمان از يك فرهنگ كهن و قوي برخوردار است و دستاوردهاي مختلفي در حوزه هاي مختلف از جمله شهرسازي و معماري داشته ايم اما متاسفانه در سده هاي اخير شهرسازي ما متاثر از نمادهاي غربي بوده است.جواد آرين منش نماينده مردم مشهد و كلات در مجلس شوراي اسلامي گفت: هويت شهرسازي ما تغيير كرده است و ديگر اثري از نمادهاي مذهبي و ايراني در آن ديده نمي شود. مهندس مقدوري، معاون هماهنگي امور عمراني استانداري خراسان رضوي گفت: شهر مشهد با ۵ بحران حاشيه نشيني، كمبود شديد منابع آبي، بحران ترافيك، آلودگي هوا و بحران زمين مواجه است كه به هر كدام از اين موارد بايد به صورت تخصصي پرداخته شود و در جهت مقابله با آنها اقدام گردد.

۱۱۵ ايستگاه آتش نشاني
002901.jpg
خبرگزاري مهر: مديرعامل سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني تهران تاكيد كرد: تلاش مي كنيم تا پايان سال آينده به ازاي هر ۵۰ هزار نفر يك ايستگاه آتش نشاني تاسيس كنيم تا به شرايط استاندارد بين المللي دست يابيم.
احمد ضيايي با اشاره به اقداماتي كه در مدت ۳۰ ماه از عمر مديريت كنوني شهر تهران صورت گرفته، به خبرنگار اجتماعي خبرگزاري مهر، گفت: زماني كه مديريت جديد شهري بر مسند كار قرار گرفت فقط ۴۵ ايستگاه آتش نشاني در تهران داشتيم كه در حال حاضر به ۷۲ ايستگاه افزايش يافته است.
وي در عين حال به تاسيس ۱۳ ايستگاه آتش نشاني جديد تا پايان امسال اشاره كرد و افزود: تعداد ايستگاههاي آتش نشاني تا پايان سال جاري به ۸۵ و در پايان سال آينده به حداقل ۱۱۵ ايستگاه افزايش خواهد يافت.
مديرعامل سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني تهران، تصريح كرد: البته در برنامه ۱۲۵ ايستگاه پيش بيني شده كه تاسيس ۱۱۵ ايستگاه آن حتمي خواهد بود.
وي با اشاره به استانداردهاي بين المللي ايمني كه براي هر ۵۰ هزار نفر يك ايستگاه آتش نشاني در نظر گرفته شده است، افزود: با توجه به تاسيس حداقل ۱۱۵ايستگاه آتش نشاني در تهران، در پايان سال آينده شاهد نزديك شدن به اين وضعيت خواهيم بود.

معاون رييس جمهوري:
احمدي نژاد تحولي مثبت در خدمت به مردم ايجاد كرد
معاون اجرايي رييس جمهوري و سرپرست سابق شهرداري تهران با بيان اينكه «سلوك و رفتار» دكتر «محمود احمدي نژاد» رييس جمهوري در دوران شهرداري تهران «موجب رضايت مردم» شد، گفت: احمدي نژاد تحولي مثبت در خدمت و رفتار با مردم ايجاد كرد.
دكتر علي سعيدلو ابراز اميدواري كرد كه اين فرهنگ در دوران فعاليت آقاي قاليباف نيز ادامه پيدا كند.
وي افزود: از روزهاي نخست فعاليت آقاي احمدي نژاد در شهرداري، شاهد توجه خاص وي به مشكلات مردم بودم و بايد اين توجه در فعاليت هاي آتي شهرداري نيز ادامه پيدا كند.گفتني است در جريان مراسم معارفه شهردار جديد تهران و توديع سرپرست سابق شهرداري، آقاي محمدي گلپايگاني رييس دفتر مقام معظم رهبري با اعطاي لوحي از تلاش دكتر سعيدلو تقدير كرد.

پاكسازي كوه هاي كرج
خبرگزاري مهر : كوهنوردان بسيجي شهرستان كرج ۲ تن زباله از كوهستان هاي البرز جنوبي جمع آوري كردند.
رئيس اداره محيط زيست شهرستان كرج در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاري مهر در كرج گفت: ۱۵۰۰ نفر از خواهران و برادران ورزشكار كرجي با هدف گسترش ورزش در بين شهروندان، ترويج فرهنگ زيست محيطي و پاكسازي كوهستان ها به ارتفاعات منطقه البرز جنوبي صعود كردند.وي اضافه كرد: ۱۵ نفر از كاركنان اداره محيط زيست شهرستان كرج نيز به عنوان راهنما كوهنوردان را همراهي كردند.

هشدار به شهروندان منطقه ۴ در مورد آگهي فروش يك مجتمع مسكوني
به منظور اطلاع رساني به شهروندان؛ روابط عمومي شهرداري منطقه ۴ در پي انتشار آگهي فروش واحدهاي مجتمع دنياي نور واقع در رسالت نبش خيابان «شهيد كرد» در مطبوعات اعلام كرد: با توجه به تخلفات عديده صورت گرفته از سوي مجتمع تجاري نور و به منظور رسيدگي به تخلفات، پرونده اين مجتمع از سوي مراجع مربوطه در دست بررسي و رسيدگي مي باشد.
اين گزارش حاكي است؛ به همين منظور برابر ضوابط و مقررات تا زمان رسيدگي قطعي به استناد قوانين جاري صدور هرگونه گواهي و يا پايان كار توسط شهرداري منطقه مقدور نمي باشد.
روابط عمومي شهرداري منطقه ۴ با تاكيد بر حفظ حقوق شهروندان اعلام كرد: ضمن اطلاع رساني و به منظور جلوگيري از هرگونه تبعات سوء احتمالي و ضرر و زيان شهروندان، از كليه افراد و اشخاص كه قصد خريد و يا معامله واحدهاي مجتمع دنياي نور را دارند درخواست مي شود قبل از معامله و تملك واحدها و به منظور صحت مدارك و مستندات مجتمع موصوف، به شهرداري منطقه ۴ مراجعه و اطلاع حاصل نمايند.

شهردار نمونه
دكتر علي محمد شاعري ، شهردار نمونه تهران شد. به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ۲۲ تهران، ستاد برگزاري جشنواره شهيد رجايي شهرداري تهران دكتر شاعري را از ميان شهرداران مناطق بيست ودوگانه تهران به عنوان شهردار نمونه برگزيد.شاعري كه از اواخر فروردين ماه سال گذشته وارد مجموعه مديريت شهري تهران شد، داراي دكتري ترويج و آموزش كشاورزي است.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |