يكشنبه ۳ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۰۸ - Sep 25, 2005
در جلسه اي با حضور مسئولان ستاد كل نيروهاي مسلح اعلام شد:
كاهش خدمت  سربازي متأهلين، منتفي است
ايسنا: كاهش خدمت سربازي متاهلين در جلسه اي با حضور مسؤولان ستاد كل نيروهاي مسلح منتفي اعلام شد.
به گزارش خبرنگار «جوانان» ايسنا سردار كمالي، مدير مشمولان ستاد كل نيروهاي مسلح خدمت نظام وظيفه را با توجه به ضرورتهاي موجود يكي از اركان امنيت و بنيه دفاعي كشور دانست و گفت: بحث هايي همچون ارتش حرفه اي، ارتش احتياط و يا جايگزيني بسيج به جاي سربازان با توجه به كارشناسي هاي صورت گرفته عملا منتفي است و خدمت نظام وظيفه همچنان به قوت خود باقي خواهد ماند.
وي عمده لوايح و برنامه هاي مرتبط با نظام وظيفه را در راستاي حفظ ساختار آن دانست و بيان كرد: با توجه به تدابير فرماندهي كل قوا، خدمت نظام وظيفه بايد بهينه شود، لذا با همكاري مراكز ذيربط در صدد مطلوب كردن قانون نظام وظيفه هستيم.
وي سربازي را بحث دفاع و آموزش و شناختن جايگاه جوانان در امنيت كشور و سپس ورود به جامعه دانست و گفت: نيروهاي مسلح بخش اعظم نيروهاي خود را از سربازان اختيار كرده و بنا نيست كه سربازان در شهرهاي خود بكار گرفته شوند، لذا با توجه به بحث استراتژي دفاعي كشور از سربازان در كليه نقاط كشور استفاده مي شود.
مدير مشمولان ستاد كل نيروهاي مسلح در خصوص حقوق سربازان، با بيان اين كه چيزي به نام حقوق سربازي نداريم، ادامه داد: در اين صورت سربازها بايد چندين برابر كادر حقوق دريافت كنند، در صورتي كه آنها به صورت اجباري وارد خدمت مي شوند و بنا نيست كه دستمزد بگيرند، بلكه تنها كمك هزينه اي به آنها داده مي شود كه معتقديم در حال حاضر بسيار ناچيز بوده و قابل قبول نيروهاي مسلح نيست و بايد چندين برابر شود.
وي با اشاره به ماده «۱۱۰» قانون اساسي، تصويب قوانين مربوط به خدمت نظام وظيفه را در حيطه وظايف فرماندهي كل قوا دانست و خاطرنشان كرد: هر مرجعي كه خواستار ورود به اين اختيارات شود، بايد با اذن رهبري باشد، لذا برخي موارد مطرح شده از سوي دستگاه ها پيرامون خدمت نظام وظيفه صرفا در حد يك پيشنهاد است.
به گفته مدير مشمولان ستاد كل نيروهاي مسلح اعلام مقررات مربوط به خدمت نظام وظيفه از طريق ستاد كل نيروهاي مسلح صورت مي گيرد و تا موضوعي از طريق اين ستاد اعلام نشود، جنبه قانوني پيدا نمي كند، همچنين مسايل اجرايي خدمت وظيفه از طريق معاونت وظيفه عمومي نيروي انتظامي اعلام مي شود در غير اين صورت قابليت اجرايي ندارد.
وي با اشاره به جلسات كارشناسي در راستاي اصلاح قانون نظام وظيفه بيان كرد: در اين زمينه كلياتي تدوين شده و مراحل قانوني خود را طي مي كند كه پس از اخذ تدبير مقام معظم رهبري سير قانوني خود را ادامه خواهد داد.
مدير مشمولان ستاد كل نيروهاي مسلح بيان كرد: در حال حاضر طبق قوانين، مدت سربازي ۲۴ ماه است كه طبق نظر رهبري و استقبال جوانان، به ۱۷ تا۲۰ ماه كاهش يافت كه مهلت اين مصوبه تا پايان سال ۸۶ است. بنابراين در پايان اين سال تصميمات لازم براي مدت سربازي در نظر گرفته مي شود.

آغاز سال تحصيلي جديد با به صدا در آمدن زنگ مدرسه اي در بم
رئيس جمهور پرسش مهر را حول محور عدالت مطرح كرد
002853.jpg
زنگ مدارس كشور ديروز توسط رئيس جمهوري در مدرسه ۱۷ شهريور بم نواخته شد.
رئيس جمهوري طي سخناني در مراسم آغاز سال تحصيلي ۱۳۸۴ «عدالت» را به عنوان محور پرسش مهر مطرح كرد و از دانش آموزان كشور خواست رابطه عدالت با پيشرفت و توسعه كشور و همبستگي ملي و اجتماعي را تشريح كنند، موانع برقراري عدالت را برشمارند و مصاديق بارز رفتار عادلانه را در آموزش و پرورش بيان كنند. گزارش مشروح سخنان رئيس جمهور را در مراسم آغاز سال تحصيلي جديد در صفحه ۶ بخوانيد.
گروه علمي فرهنگي: سال تحصيلي ۱۳۸۴ مدارس، ساعت ۳۰ : ۸ صبح روز دوم مهرماه در جريان دومين روز از سفر دكتر محمود احمدي نژاد به شهرستان بم در مدرسه ۱۷ شهريور و با نواخته شدن زنگ مدرسه توسط وي به طور رسمي آغاز شد.
به گزارش ايسنا رئيس جمهور در سخناني در اين مراسم گفت: سلام بر گلها و شكوفه هاي ايران زمين. سلام بر چهره هاي خندان نوگلاني كه اولين روزهاي مدرسه را تجربه مي كنند و با قلب هايي پاك و لباس هاي پاكيزه آمده اند تا راه طولاني مجاهدت و فراگيري درس زندگي را با محبت و خود را براي خدمت به ملت خوب خود آماده كنند.
وي افزود: نونهالان و نوجوانان با چهره هاي معصوم و دلهاي پاك، ذخيره هاي خداوند در زمين اند و به واسطه آنان رحمت الهي فرو مي بارد و خداوند از گناهان بندگان در مي گذرد و اعياد و زندگي بشر با وجود آنان ادامه مي يابد. بچه ها و نوجوانان طلوع خورشيد زندگي و رمز بهاي بشريت اند.
رئيس جمهور ادامه داد: همه شما گلهايي هستيد كه آينده ايران را عطرآگين خواهيد كرد، ميراث گذشتگان را حفظ مي كنيد و با علم و ايمان و كوشش خود كشور را به قله هاي پيشرفت خواهيد رساند.
وي با بيان اينكه شما اميد آينده ايران و اسلام هستيد خاطرنشان كرد: سلام بر دانش آموزان شهيد چون فهميده ها كه جاودانه شدند؛ آنان معلمان هميشگي ايمان و شجاعت و ايثار و شهادت ملت ما هستند.
رييس جمهور با بيان اين كه ما به نوجوانان و جوانان خود افتخار مي كنيم ادامه داد: امروز روز بزرگي است. جشن آغاز يك مجاهدت بزرگ و آينده ساز. عزيزان من فرصت ها را از دست ندهيد. دل هاي پاك خود را با نور ايمان روشن نگه داريد. هميشه به خداي بزرگ توكل كنيد و خود را به انجام كارهاي خير و اجتناب از زشتي ها  عادت دهيد و راست گويي، مهرباني به يكديگر، خدمت به پدر و مادر، احترام به معلمان و مهرورزي به مردم را تمرين كنيد.
احمدي نژاد با توصيه دانش آموزان به تلاش براي استفاده درست از وقت، خوب درس خواندن، ورزش كردن و نشاط و شادابي اظهار داشت: بدانيد كه بدون نور علم و معرفت و تلاش و خلاقيت، آينده زيبا نيست.
وي همچنين خطاب به دانش آموزان گفت كه هرگز ياس به خود راه ندهند زيرا ياس اسلحه  شيطان است.
وي گفت: انسان مومن هميشه به رحمت و لطف خداوند اميدوار است.
رئيس جمهور همچنين گفت كه دولت اسلامي در تلاش است تا محيط آموزش و پرورش محيطي شاد و خلاق و تربيت كننده  انسان هاي شجاع، عالم و مبتكر باشد. همچنين دولت در تلاش است تا با ارتقاي سطح علمي و رفع برخي دغدغه هاي كاري و معيشتي همه  توان فرهنگيان عزيز را در خدمت تعالي نسل هاي آينده به كار گيرد.
وي در ادامه به حادثه بم اشاره كرد و افزود: ما امروز در بم سربلند هستيم. كمتر از ۲۱ ماه از حادثه غمبار زلزله بم گذشته است. اينك جوانان بم برخاسته اند و سالم و اميدوار پاي در راه سازندگي ميهن اسلامي خود گذاشته اند. امروز جوانان و نوجوانان فهيم بم مي توانند الگوي مناسبي براي جوانان ميهن اسلامي باشند.
احمدي نژاد همچنين در بيان پرسش مهر سال تحصيلي جديد گفت: شما عزيزان به خوبي مي دانيد كه دولت اسلامي چهار شعار اساسي پيش رو دارد: عدالت گستري، مهرورزي، خدمت به بندگان خدا و پيشرفت تعالي مادي و معنوي كشور. امسال موضوع پرسش مهر «عدالت» است. ۱- رابطه عدالت با پيشرفت كشور چيست؟ چرا عدالت زيباست ۲- رابطه  عدالت با همدلي و همبستگي مردم چگونه است؟ ۳- موانع برقراري و گسترش عدالت چيست؟ چه كساني از برقراري عدالت نگرانند؟ ۴- مصاديق و زمينه عدالت در حوزه  آموزش و پرورش كدام است، براي برقراري عدالت در آموزش و پرورش چه نوع كارهايي پيشنهاد مي دهيد.
پيش از سخنان رييس جمهور، سرپرست وزارت آموزش و پرورش طي سخناني ضمن تبريك سال جديد و بهار تعليم و تربيت گفت: با حضور چهارده و نيم ميليون دانش آموزش در سراسر كشور و ۱۴۴ هزار واحد آموزشي و با تلاشي بيش از ۱ ميليون همكار نهاد رسمي سال تحصيلي جديد به طور رسمي آغاز مي شود.
دكتر فاني به تشريح وضعيت فعلي آموزش و پرورش پرداخت و گفت: تلاش مي كنيم تا در وزارت آموزش و پرورش اصول اعلام شده از طرف رييس جمهور را پياده سازيم.

تاكيد مجدد معاون پارلماني وزارت علوم:
مدرك فارغ التحصيلان دانشگاه هاوايي معتبر نيست
گروه علمي فرهنگي: مدرك فارغ التحصيلان دانشگاه هاوايي از نظر وزارت علوم، تحقيقات و فناوري معتبر نيست.
دكتر حسيني، معاون پشتيباني و امور مجلس وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با بيان اين مطلب به خبرگزاري دانشجويان ايران، گفت: در پرونده دانشگاه هاوايي، وزارت علوم آمادگي هرگونه همكاري با قوه قضائيه را دارد و اين مساله را ضربه به حيثيت دانشگاه و علم و دانش مي دانيم كه توسط جاهاي غيرمعتبر جعل مدرك صورت گيرد.
وي ادامه داد: اكنون پرونده اين دانشگاه در دست قوه قضائيه است و براي رسيدگي به آن هر گونه اطلاعات لازم را در اختيار آنها قرار خواهيم داد.
حسيني در باره افزايش شهريه دانشگاه آزاد گفت: مسئوليت پاسخگويي در اين باره با دانشگاه آزاد است.
وي ادامه داد: مساله اي را كه در افزايش شهريه دانشگاه ها مطرح مي كنند بالا رفتن هزينه ها و افزايش حقوق هيات علمي است، اما سياستي كه وزارت علوم پيگيري خواهد كرد اين است كه با همكاري دولت، سازمان مديريت و با اهتمام مجلس بتواند بار مالي را از دوش دانشجويان بردارد.
معاون پشتيباني و امور مجلس وزارت علوم ادامه داد: وام دانشجويان امسال افزايش يافته و اميدواريم به جايي برسيم كه شهريه دانشگاه ديگر دغدغه جدي خانواده ها نباشد، همچنين جلساتي برگزار شده است، در مجموع افزايش امكانات براي دانشجويان يكي از دغدغه هاي وزير علوم مي باشد.

مديركل امور شبه خانواده بهزيستي خبر داد:
امكان واگذاري كودكان بي سرپرست به زنان مجرد
ايسنا: مديركل دفتر امور شبه خانواده سازمان بهزيستي كشور از فراهم شدن امكان واگذاري كودكان بي سرپرست و بدسرپرست به زنان مجرد خبر داد.
نبي الله عشقي ثاني با اشاره به قانون حمايت از كودكان بي سرپرست مصوب سال ۱۳۵۳ گفت: با توجه به اين كه قانون فوق طي ۳۰ سال گذشته تغييري نكرده بود، لايحه اصلاحيه قانون حمايت از كودكان بي سرپرست به منظور آسان كردن شرايط واگذاري اين كودكان به خانواده ها با همكاري قوه قضاييه توصيه شد.
وي تصريح كرد: بر اساس قانون فعلي تنها كودكي كه فاقد پدر و مادر و جد پدري باشد يا عليرغم حداقل سه سال نگهداري در مراكز بهزيستي، والدين وي مراجعه نكرده باشند، مي تواند به فرزند خواندگي سپرده شود اما بر اساس پيشنهاد جديد شمول فرزند خواندگي به كودكاني كه والدين آنها صلاحيت نگهداري از فرزند را ندارند و يا كودكاني كه جد پدري و يا مادر توانايي، علاقه و امكانات نگهداري را ندارند، گسترش مي يابد.
عشقي ثاني خاطرنشان كرد: از حدود ۱۴ هزار كودك تحت سرپرستي سازمان بهزيستي ۳۰ درصد بي سرپرست كامل و ۷۰ درصد فاقد سرپرست با صلاحيت و مؤثر هستند كه بر اساس قانون فعلي و به دليل غيرقابل سلب بودن حقوق پدر و مادري قابل واگذاري به صورت دائم نيستند.
وي گفت: همچنين پيشنهاد شده است كه الزام به سه سال ماندن كودك در مراكز برداشته شود و كودكان پس از ۱ تا ۲ سال اقامت در مراكز و مراجعه نكردن والدين با هدف كمك به اجراي حقوق كودك، زودتر صاحب خانواده اي شوند كه به وي عشق بورزد. به گفته مديركل دفتر امور شبه خانواده سازمان بهزيستي، در شرايط فعلي خانواده ها با وجود داشتن فرزند نمي توانند سرپرستي كودك ديگري را برعهده گيرند كه اين محدوديت در اصلاحيه قانون حمايت از كودكان بي سرپرست برداشته شده است. عشقي ثاني يادآور شد: افزايش سن واگذاري كودكان از ۱۲ به ۱۵ سال، حذف لزوم مقيم ايران بودن خانواده ها براي پذيرفتن حضانت و حذف الزام گذشت ۵سال از ازدواج و بچه دار نشدن از ديگر پيشنهادات مطرح در اين اصلاحيه است.

افزايش ساعات كار بانك رفاه براي رفاه مستمري بگيران
فارس: بانك رفاه كارگران به منظور تأمين رفاه بيشتر مستمري بگيران سازمان تأمين اجتماعي ساعت كار ۵۵ شعبه خود را كه هر يك، حقوق بيش از ۲ هزار نفر از مستمري بگيران را پرداخت مي كنند، افزايش داد.
افزايش اين ساعات از مهر ماه سال جاري طي روزهاي پنجم لغايت پانزدهم هر ماه تا ساعت ۳۰/۱۸ است. طبق توافق به عمل آمده بين بانك رفاه و سازمان تأمين اجتماعي حقوق ماهانه مستمري بگيران از پنجم (حدود ۲۵ روز زودتر از پايان ماه) هر ماه پرداخت مي شود كه اين افراد قبل از اين تاريخ از مراجعه به شعب خودداري كنند. گفتني است ارائه خدمات به مستمري بگيران سازمان تأمين اجتماعي همچنان در ساير شعب بانك طبق روال قبلي، از ساعت ۳۰/۷ تا پايان وقت اداري انجام خواهد شد.
اسامي شعب بانك رفاه در تهران كه براي پرداخت حقوق به مستمري بگيران و بازنشستگان سازمان تأمين اجتماعي تا ساعت ۳۰/۱۸ فعال هستند شامل اسلامشهر، پاستوريزه، انقلاب، شهيد رجائي، اكباتان، غفاري، آذربايجان، غرب، شهداي چهاردانگه، ۲۸ تأمين اجتماعي، دو راهي قپان، جنت آباد، نازي آباد، شهرك شريعتي، ششم تأمين اجتماعي، آيت الله كاشاني، كميل، تجريش، نيروي هوايي، پيروزي، پل سيمان، نارمك، قرچك ، شوش، ميدان خراسان، ورامين، سهروردي، تهرانپارس، عادل، ۱۷شهريور، سه راه ورامين، افسريه، فرمانداري شهر ري، رودهن، پاكدشت، مجيديه، كريمخان، ملك و چهارراه ابوسعيد است.
شعب بانك رفاه در كرج كه براي پرداخت حقوق به مستمري بگيران و بازنشستگان سازمان تامين اجتماعي تا ساعت ۳۰/۱۸ فعال هستند، شامل مديريت درمان، شهريار، بلوار شهداي دانش آموز، تأمين اجتماعي شهر قدس، رباط كريم، دانشكده، تأمين اجتماعي هشتگرد، نظرآباد، حافظيه  فرديس،فرديس، رجائي شهر، ميدان شهدا، مصباح، محمدشهر، گلستان و بهار است.

دستورالعمل بيمه حوادث دانش آموزي اعلام شد
مهر: نحوه بيمه حوادث و درمان دانش آموزان ، هنرجويان ، دانشجويان مراكز تعليم و تربيت و آموزشكده هاي فني و نوباوگان مهدهاي كودك اعلام شد.
به گزارش وزارت آموزش و پرورش ، مشمولين به شرط پرداخت حق بيمه ، در قبال فوت ، نقص عضو و از كارافتادگي جزئي وكلي در اثر حوادث و همچنين هزينه هاي پزشكي ناشي از حوادث بيمه مي شوند.
حق بيمه سالانه حوادث هر يك از بيمه شدگان در سال تحصيلي ۸۵-۸۴ مبلغ هفت هزار ريال مي باشد . فرزندان دانش آموز خانواده هاي معظم شهدا، جانبازان، مفقودين ، آزادگان و همچنين دانش آموزان تحت پوشش كميته امداد حضرت امام خميني (ره ) از پرداخت حق بيمه معاف هستند.
در اين دستورالعمل تاكيد شده است بيمه گر متعهد است بابت فوت ناشي از حوادث مبلغ ۱۰ميليون ريال ، نقص عضو و از كار افتادگي ۱۵ميليون ريال و بابت هزينه هاي پزشكي و معالجات سرپايي مبلغ يك ميليون وهشتصد هزارريال غرامت بپردازد . حوادث سوختگي و عمل جراحي مرتبط با همان حادثه و همچنين مسموميت ها تحت پوشش اين قرارداد هستند.

دفتر شركت گلدكوئيست در ايران پلمپ شد
002847.jpg
فارس: رئيس شعبه سوم دادسراي كاركنان دولت گفت: دفتر شركت گلدكوئيست در ايران به دستور مقامات قضايي و توسط مركز عملياتي دادستاني تهران پلمپ و دستور فيلتر شدن تمامي سايت هاي اين شركت نيز به مخابرات داده شد.
قاضي حميدرضا طائفي رئيس شعبه سوم دادسراي كاركنان دولت ضمن هشدار به افرادي كه به نوعي با اين شبكه در ارتباط هستند افزود: اين افراد بلافاصله از طريق ايميل تقاضاي انصراف و مسدود كردن PC خود را به شركت اعلام كنند تا در صورت دستگيري مجازات نشوند.
وي اضافه كرد: در صورتي كه افرادي در اين شبكه غير قانوني مبادرت به خريد سكه و زير مجموعه قرار دادن افراد براي گروه خود كنند از سوي مقامات قضايي به شدت با آنها برخورد مي شود.

بيشترين مديران زن در وزارت بهداشت
فارس: بر اساس يافته هاي يك پژوهش، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي از تعداد ۵۳۷۳ نفر زن و مرد بالاترين سهم واقعي مشاركت زنان در پست هاي مديريتي و سرپرستي در دستگاه هاي دولتي را با ۸۷۳ نفر زن به خود اختصاص داده است.
دكتر انور صمدي راد از دانشگاه علامه طباطبايي در پژوهشي در خصوص شاغلان زن در پست هاي مديريت و سرپرستي دستگاه هاي دولتي در سال ۱۳۷۸ بر حسب جنس چنين اعلام كرده است: از تعداد ۱۰۰۱۱ زن و مرد در وزارت امور اقتصاد و دارايي، ۸۶۶ نفر از آنان زن هستند كه پس از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي بيشترين آمار اشتغال زنان در پست هاي مديريت دستگاه هاي دولتي را داشته است. سپس وزارت علوم، تحقيقات و فناوري از تعداد ۳۲۹۳ نفر زن و مرد، ۲۷۱ نفر زن و نهاد رياست جمهوري از ۲۰۴۸ نفر زن و مرد، ۱۴۱ نفر زن در پستهاي مديريتي مشاركت داشته اند.
در اين پژوهش كمترين آمار شاغلان زن در سرپرستي دستگاه هاي دولتي به ترتيب وزارت تعاون از ۲۸۵ نفر با ۳ زن، وزارت امور خارجه از ۲۴۷ نفر ، ۶ زن را داشته است.

در يك ماه گذشته ۳۵۹۰ تهراني فوت كردند
ايسنا: مدير عامل سازمان بهشت زهرا(س) گفت: ۳ هزار و ۵۹۰ نفر طي يك ماه گذشته در شهر تهران فوت كردند.محمود رضاييان گفت: ازاين تعداد ۲ هزار و ۲۶۲ متوفي مرد، يكهزار و ۵۱۴ نفر زن و ۲۱۴ تن نوزاد بودند.مديرعامل سازمان بهشت زهرا(س) تصريح كرد: منطقه ۴ تهران با ۸۳/۵ درصد بيشترين و منطقه ۲۱ با ۵۵/۰ درصد كمترين فوت شده را داشتند.ايست قلبي با ۶۵/۱۱ درصد شايع ترين علت مرگ و مير تهراني ها اعلام شد و در بين مشاغل زنان خانه دار بيشترين آمار فوتي را داشته اند.

كودكان رياضيدان هستند
002850.jpg
فارس: مطالعات محققان دانشگاه هاروارد بر روي كودكان پنج ساله نشان مي دهد، كودكان بدون اينكه بدانند، قادر به حل مسائل رياضيات هستند، هرچند بيشتر اوقات به جواب درست نرسند. اين مطالعه نشان مي دهد كودكان داراي توانايي و درك بالايي در مسائل رياضيات و حساب هستند، ولي آنچه موجب بيزاري بسياري از دانش آموزان نسبت به رياضيات است، دشواري كار كردن با نمادهايي است كه رياضيات با آن نوشته و تدريس مي شود.

ارتباط مستقيم مردم با فرمانده ناجا
ايلنا: سردار احمدي مقدم، فرماندهي ناجا، روز دوشنبه اين هفته، در دفتر نظارت همگاني نيروي انتظامي از طريق تلفن  هاي مربوطه به طور مستقيم پاسخگوي هموطنان است. همشهريان تهراني با استفاده از تلفن ۱۹۷ و هموطنان ساير استان  ها از طريق شماره تلفن ۸۸۷۲۷۷۷۷-۰۲۱ مي  توانند ضمن برقراري ارتباط مستقيم با سردار احمدي مقدم، فرمانده ناجا، مشكلات، سؤالات و پيشنهادات خود را ارائه كرده تا در اسرع وقت به آنها رسيدگي شود.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |