چهارشنبه ۲۷ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۲۹ - Oct 19, 2005
دعاي روز پانزدهم ماه مبارك رمضان
اَللّهُمَّ ارزُقني فيهِ طاعَهَ الخاشِعينَ وَاشرَح فيهِ صَدري بِاِنابَهِ الخُبِتينَ بِاَمانِكَ يا اَمانَ الخآئِفين.َ
اي خدا در اين ماه طاعت بندگان خاشع و خاضع نصيب من گردان و شرح صدر مردان فروتن خداترس را به من عطا فرما به حق امان بخشي خود اي ايمني دل هاي ترسان.
امروز با حافظ
چون بشد دلبر و با يار وفادار چه كرد
ديدي اي دل كه غم عشق دگر بار چه كرد
واه از آن مست كه با مردم هشيار چه كرد
آه از آن نرگس جادو كه چه بازي انگيخت
پنجمين همايش چهره هاي ماندگار
در صدا و سيما برگزار مي شود
پنجمين همايش چهره هاي ماندگار به همت صدا و سيما و ۲۰ مؤسسه علمي و فرهنگي ۲۲ آبان ماه در مركز همايش هاي بين المللي صدا و سيما برگزار مي شود.
به گزارش فارس، نشست خبري برگزاري پنجمين همايش چهره هاي ماندگار و تجليل از انديشمندان عرصه علم و فرهنگ در رشته هاي مختلف با حضور محمود اسعدي، دبير ستاد چهره هاي ماندگار برگزار شد.
در اين نشست خبري محمود اسعدي با اشاره به اينكه پنجمين همايش بين المللي چهره هاي ماندگار در تاريخ ۲۲ آبان ماه در مركز همايش هاي صدا و سيما برگزار مي شود، خاطر نشان كرد:در اين همايش از ۲۵ نفر چهره ماندگار در رشته هاي علوم انساني، علوم پايه، كشاورزي، هنر، پزشكي و فني مهندسي تجليل و تقدير به عمل خواهد آمد و در بخش بين الملل نيز از افراد خارجي كه در رشته هاي ايران شناسي، اسلام شناسي و زبان و ادبيات فارسي فعاليت هاي گسترده اي انجام داده اند در هر رشته از يك نفر تقدير مي شود و در بخش ويژه امسال نيز در رشته هايي كه موفقيت چشمگيري در عرصه جهاني كسب كردند و سد سازي و پتروشيمي افرادي انتخاب خواهند شد و به آنها جوايزي تعلق مي گيرد.
وي در ادامه تصريح كرد: تاكنون ۳۰ جلد كتاب درمورد اساتيد و چهره هاي ماندگار چاپ و منتشر شده است و سعي داريم تا ۱۵۰ جلد كتاب درمورد زندگي و احوال اين نخبگان به چاپ برسانيم.
وي با اشاره به سايت چهر ه هاي ماندگار كه به معرفي نخبگان ايراني و خارجي مي پردازد، گفت:بزودي خبرگزاري مشاهير ايران تاسيس خواهد شد كه اين خبرگزاري بر روي سايت چهره هاي ماندگار، نخبگان ايراني و خارجي را معرفي خواهد كرد.
اسعدي ادامه داد: بانك اطلاعاتي استادان به منظور شناسايي و شناساندن اساتيد رشته هاي مختلف بر روي سايت چهره هاي ماندگار تهيه مي شود كه در اين بانك اطلاعاتي درمورد زندگي اين اساتيد گذاشته خواهد شد.
وي با اشاره به اينكه ماهانه با حضور نخبگان سلسله نشست هايي تحت عنوان مسائل ما برگزار مي شود، افزود:در اين نشست ها مهمترين معضلات از زبان نخبگان بررسي خواهد شد و مجموعه نظرات اين نخبگان به صورت كتاب چاپ خواهد شد.

جشنواره شعر «علوي» در مشهد برگزار مي شود
مهر: جشنواره شعر علوي يادواره غدير در دو مرحله شهرستاني و استاني در مشهد مقدس برگزار مي شود، اين درحالي است كه سالهاي گذشته اداره كل ارشاد خراسان جشنواره شعر رضوي را برگزار مي كرد.
رئيس اداره امور فرهنگي ارشاد خراسان در گفت وگو با خبرنگار فرهنگ و ادب مهر، ضمن بيان اين مطلب افزود: با توجه به برگزاري جشنواره شعر خورشيد ولايت توسط صدا و سيما و آستان قدس رضوي، امسال جشنواره شعر رضوي برگزار نمي شود.
محمدكاظم دبيري افزود: در سال جاري مقرر شده بود جشنواره شعر رضوي در مرحله شهرستاني و استاني برگزار شود و جشنواره شعر خورشيد ولايت جايگزين مرحله كشوري جشنواره شعر رضوي شود كه اين امر با مخالفت شوراي شعر استان مواجه شد.
وي افزود: ستاد جشنواره شعر علوي در كليه شهرستانها با همكاري انجمن هاي شعر شكل گرفته است و تا ۲۰ دي ماه اين جشنواره در كليه شهرستانها برگزار مي شود.
به گزارش مهر، ازسوي ديگر خبر از برگزاري جشنواره شعر رضوي توسط آستان قدس رضوي مي رسد و اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان خراسان به برگزاري اولين جشنواره شعر علوي اهتمام مي ورزد.

جعفري جلوه معاون امور سينمايي:
دستيابي به سينماي ملي هدف اصلي
مسئولان و سينماگران است
معاون  امور سينمايي  وزارت  ارشاد گفت  :سينماي  ملي ، مقصد و هدف  واحد سينماگران  و دولت  است .محمدرضا جعفري  جلوه  در بازديد از خانه  سينما، افزود:همه  بايد در جهت  قوام  سينماي  ملي  تلاش  كنيم  و ببينيم  سهم  و وظيفه  ما براي  دستيابي  به  آن  چيست .
معاون  وزير ارشاد گفت : ارتباط با مخاطب  انبوه  و رسيدن  به  سينماي  ملي  در گرو برآيند صحيحي  از تركيب  بعد اقتصادي ، وجه  فرهنگي  و هويتي  سينما است .
وي  خاطرنشان  كرد:اقتصاد سينما اصل  بنيادين  و انكارناپذير است  و در نقطه  اوج  جايگاه  فرهنگي  و هويتي  آن قرار دارد.به  گزارش  روابط عمومي  معاونت  امور سينمايي ، جعفري  جلوه  به  طرح ها  و شيوه هاي  پيشرو سينماي  ايران  اشاره  كرد و افزود:گزينش  هوشمندانه  طرح ها و ايده هايي  كه  فاقد جنبه  زيرساختي  باشد، غيرقابل  اجرا و خيال پردازانه  است .وي  دستيابي  به اهداف  و اجراي  برنامه ها را مرهون  ايجاد رابطه  دوسويه  بين مديريت  دولتي  و سينماگران  دانست .جعفري  جلوه  تأكيد كرد:مختصات  تاريخي  و جغرافيايي  كشور از ما تعريفي  ارايه  مي كند كه  بر مبناي  آن بايد جنبه هاي  فرهنگي ، هويتي ، ملي  و بومي  برايمان  برجسته  شود.

بزرگداشت سعدي افشار ۱۵ آبان برگزار مي شود
ايسنا :  بزرگداشت سعدي افشار هنرمند پيشكسوت سياه بازي شنبه ۱۴ آبان ماه برگزار مي شود.
اين برنامه به همت انجمن بازيگران خانه تئاتر ساعت ۱۷ الي ۱۹ روز يادشده در خانه هنرمندان ايران برگزار خواهد شد كه در آن از افشار دعوت مي شود تا قطعاتي سياه بازي اجرا كند. همچنين در اين برنامه فيلمي مربوط به زندگي و آثار سعدي افشار كه توسط هرمز هدايت تهيه شده، پخش مي شود. اجراي برنامه هايي در مورد سياه بازي و سخنراني دو سه تن از صاحب نظران نمايش هاي ايراني در مورد اين شاخه از هنر ايراني،  از ديگر برنامه هاي اين بزرگداشت خواهد بود. انجمن بازيگران خانه تئاتر قصد داشتند پيش از اين، اين بزرگداشت را برگزار كنند اما به دليل برخي از مشكلات، برگزاري اين بزرگداشت به آبان ماه موكول شد.

فرصت دوستي
سريع ترين دعايي كه اجابت مي شود
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمود:سريع ترين دعايي كه مورد اجابت خداوند واقع مي شود و در معرض پذيرش خدا قرار دارد دعاي برادر در حق برادر است. هرچه بگويد دو فرشته براي او دعا مي كنند و مي گويند دوبرابر آن براي خود توست.
***
اسلام مي خواهد تا پيروان اين دين بزرگ همواره قبل ازخود به فكر ديگران باشند. بر سر سفره كه مي نشينند ابتدا به سيري يا گرسنگي همسايه خود فكر كنند. لباس كه مي پوشند اول به پوشيده يا برهنه بودن دوست خود بيانديشند. درآمدي كه كسب ميِ كنند نخست به دارابودن يا فقيربودن نزديكان خود توجه داشته باشند.
حتي در معنوي ترين و آسماني ترين امور يعني مناجات با خداوند و دعا و راز و نياز هم خداوند دوست دارد بندگانش ابتدا به حاجات يكديگر توجه كنند و مشكلات برادران و دوستان خود را با خداوند درميان بگذارند.
پيش از آن كه حاجت خود را مطرح كنند حاجت دوستان خود را از خدا بخواهند. پيش از آن كه از درد و بيماري خود سخن بگويند شفاي بيماري برادر و دوست خود را طلب كنند. پيش از آن كه توفيق و عافيت خود را بخواهند توفيق و سلامت و سعادت دوستانشان را آرزو كنند. چنين دعايي زودتر از همه دعاها اجابت مي شود درحالي كه فرشتگان خداوند براي اين دعاكننده دعا مي كنند و از خدا دوبرابر آنچه خواسته براي خودش مي خواهند. راستي، وقتي دست به دعا برمي داريم، وقتي به نماز و عبادت مي ايستيم، وقتي در اين ماه نوراني و پربركت رو به درگاه پروردگار مي كنيم اول به ياد چه كسي مي افتيم؟ خودمان يا ديگران؟

تازه  هاي دنياي رسانه ها
نوام چامسكي، برترين روشنفكر جهان
ايسنا: براساس نظرسنجي به عمل آمده در سطح بين المللي، نوام چامسكي، استاد زبانشناسي و مبدع تئوري گرامر گشتاري در حالي كه در دهه ۷۰ عمر خود به سر مي برد، مشهورترين و پرآوازه ترين روشنفكر از نظر عموم مردم در سطح جهان است.
به گزارش روزنامه گاردين، چامسكي كه از منتقدان مهم سياست خارجي آمريكا بوده است، توانست در نظرسنجي بين المللي نسبت به افرادي چون امبرتو اكو، ريچارد اوكينز، اسلاو هال و كريستوفر هيتچنز بيشترين آرا و نظرات موافق را از آن خود كند.
بيش از ۲۰ هزار نفر از سراسر جهان براي انتخاب يك روشنفكر از ميان يك ليست ۱۰۰ نفره در اين نظرسنجي شركت داشتند.
از مهمترين نكاتي كه در اين ليست جلب توجه مي كند كم بودن اسامي روشنفكران جوان، زن و فرانسوي است.
در ميان صد روشنفكر يادشده همچنين نام عبدالكريم سروش از ايران نيز به چشم مي خورد.
مريخ در فرودگاه امام
مريخ و ماه در فرودگاه امام فرود مي آيند تا دانش آموزان تهراني و حتي غير تهراني را به تماشاي خود مهمان كنند.
تعدادي از خيرين مدرسه ساز قصد دارند در محل فرودگاه امام خميني (ره) رصدخانه اي بسازند، كه براي دانش آموزان امكان سياحت آسمان را فراهم مي آورد.
ويژگي اين رصدخانه ساخت ماكت مينياتوري ماه و مريخ است كه البته در ابعادي بزرگ طراحي و اجرا مي شود.
اين ماكت ها تا حدودي امكان تجربه حضور انسان در فضا را به دانش آموزان مي دهد.
اين رصدخانه در واقع يك مجموعه فرهنگي و آموزشي است.
قرآن براي نخستين بار در كتابخانه كاخ سفيد قرار گرفت
خبرگزاري جمهوري اسلامي: به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از واشنگتن ، قرآن  براي  نخستين بار در كنار ساير كتابها در كتابخانه  كاخ  سفيد قرار گرفت .
براساس  اين  گزارش ، اعلام  اين  خبر از سوي  جورج  بوش  رئيس  جمهوري  آمريكا در مراسم  افطاري  كاخ  سفيد كه  دوشنبه  شب  با حضور نمايندگان  سياسي  كشورهاي  اسلامي  در واشنگتن  و رهبران  گروههاي  مسلمان  آمريكا برگزار شد، با استقبال حاضران  روبه رو شد.
خبرگزاري  فرانسه  افزود: بوش  در ادامه  سخنان  خود از كشورهاي  اسلامي  كه  به  آنچه  كه  ائتلاف  عليه  تروريسم  خواند، پيوسته اند، قدرداني  كرد.

محمدرضا درويشي با كتاب سازشناسي ايراني مي آيد
مهر: كتاب سازشناسي ايراني با همكاري محمدرضا درويشي و ارفع اطرايي منتشر مي شود. كتاب سازشناسي ايراني در دو بخش و با همكاري محمدرضا درويشي و ارفع اطرايي توسط انتشارات ماهور عرضه مي شود.اين كتاب در دو بخش سازهاي ملي و سازهاي بومي نوشته شده است كه بخش سازهاي ملي آن كه شامل تمام سازهاي ملي چون تار، سه تار ،كمانچه، سنتور و...مي شود را اطرايي و بخش سازهاي بومي و محلي آن كه شامل سازهايي چون دوتار، تنبور و...مي باشد درويشي نوشته است.

تمديد نمايشگاه آئين مهر
نمايشگاه كتاب و لوازم ورزشي آئين مهر تا سي ام مهر ماه تمديد شد. اين نمايشگاه كه به مناسبت ماه مبارك رمضان و با هدف ترويج فرهنگ كتابخواني در محل مجموعه ورزشي انقلاب و با همكاري معاونت فرهنگي آن مجموعه از شانزدهم مهرماه برپا شده بود به علت استقبال بازديدكنندگان تا سي ام مهرماه تمديد شد. در اين نمايشگاه بيش از ۱۵۰۰ عنوان كتاب با موضوعات مختلف علمي، ادبيات، هنر، عمومي، كتابهاي تخصصي در زمينه علوم رايانه و حوزه ورزش و دهها نوع كالاي ورزشي عرضه شده است. علاقه مندان مي توانند همه روزه از ساعت ۱۵ الي ۲۲ جهت بازديد و خريد مراجعه نمايند.

كوتاه از هفت هنر
در آستانه ۲۰ آذر، سالروز شهادت سومين شهيد محراب
زندگي شهيد دستغيب به صورت رمان منتشر مي شود
فارس: اكبر صحرايي گفت: به تازگي ويرايش  نهايي رمان «پرونده ۳۱۲» ، زندگي نامه شهيد آيت الله عبدالحسين دستغيب را به پايان برده ام كه در آستانه ۲۰ آذر، سالروز شهادت اين شهيد محراب انتشار مي يابد. اين نويسنده با بيان اينكه اين كتاب به همت بنياد شهيد استان فارس و توسط انتشارات نيم نگاه منتشر خواهد شد، افزود: اين كتاب ماه رمضان گذشته به من پيشنهاد شد، كه نوشتن و ويرايش هاي آن از آن زمان تاكنون به طول كشيد. وي ادامه داد: من با نوشتن زندگي نامه مخالف بودم و به همين دليل زندگي نامه اين شهيد را به صورت رمان نوشتم، زيرا در رمان دست نويسنده آزادتر است. صحرايي اظهار داشت: اسم اين رمان همنام پرونده اي است كه ساواك براي آيت الله دستغيب تهيه ديده بود. در زمان شاه، ساواك ماموري را مرتب به خانه ايشان مي فرستاد تا از منزل آيت الله دستغيب گزارش تهيه كند. من به ذهنم رسيد كه شخصيت اين ساواكي، يك شخصيت داستاني است و مي توان از آن در داستان استفاده كرد.
جشن  فيلم  باستان شناسي  ايران  در برلين  برگزار شد
جشنواره  فيلم «باستان  شناسي  ايران» روز دوشنبه  تحت  عنوان «پارس  در قاب  تصوير» در خانه  فرهنگ هاي  جهان  در شهر برلين  پايتخت  آلمان  آغاز به  كار كرد.در اين  جشنواره  كه  سه  روز ادامه  داشت ، پرفسور «سوند هانزن» مدير بخش  اروپا و آسياي  موسسه  باستان  شناسي  آلمان ، در سخناني  گفت : در اين  جشنواره  فيلم ، تلاش  شده  است  كه  تاريخ  و باستان  شناسي  ايران  به  تصوير كشيده  شود.وي  گفت : در عصر ارتباطات  و فن آوري  ديجيتالي ، تهيه  تصاوير و فيلم هاي  مستند درباره  باستان  شناسي  بشدت  گسترش  و توسعه  يافته  است .
نام ايرانيان در فهرست افتخار۲۰۰۴ ibby
ايسنا: فهرست افتخار دفتر بين المللي كتاب براي نسل جوان ۲۰۰۴ از سوي اين مركز منتشر شد. در اين فهرست اطلاعات مربوط به ۱۴۰ اثر برگزيده (۴۴ تاليف، ۴۴ تصوير و ۴۲ ترجمه، از ۴۷ كشور و به ۳۷ زبان) درج شده است. به گزارش ايسنا، نام هاي «احمد اكبرپور» به سبب تاليف كتاب «امپراتور كلمات» ، «فرشيد شفيعي» به سبب تصويرگري كتاب «شهرزاد و بچه هاي قصه گو» و «مريم واعظي» و «نسرين وكيلي» به سبب ترجمه كتاب «دستيار ماما» در اين فهرست قرار دارند.
۵ جايزه ويژه قلم طلايي
معاونت  فرهنگي  ستاد كل  نيروهاي  مسلح  پنج  جايزه  ويژه  به  آثار برتربخش  قلم  طلايي  جشنواره  فيلم  دفاع  مقدس  اهدا مي كند.اين  جوايز به  برترين  فيلم نامه ، خلاصه  فيلم  نامه ها و طرح هاي  برتر در بخش هاي  سينمايي  ويديويي ، نيمه  بلند، كوتاه  و نماهنگ  تعلق  مي گيرد.قلم  طلايي  عنوان  بخش  مستقل  جشنواره  دفاع  مقدس  است  كه  به  منظور ترغيب  و تشويق  جدي تر نويسندگان  سينمايي ، هنرمندان  و فيلم سازان  در اين  رويداد گنجانده  شده  است .
«شانه هاي خسته» در تماشاخانه مهر
نمايش  شانه هاي خسته  كار سيد جواد  هاشمي  از اواسط دهه  دوم  ماه  مبارك رمضان  در تماشاخانه  مهر حوزه  هنري  به  صحنه  مي رود.
علي  سليماني ، عباس  غزالي  و عارف  برهمن  در اين  نمايش  مذهبي  به ايفاي  نقش  مي پردازند.
۲ فيلمساز با ۴ فيلم در جشنواره فلوريدا
بيژن زمان پيرا و ناهيد قرباني دو فيلمساز جوان كشورمان با چهار فيلم در جشنواره بين المللي «فورت لاديردال» حضور دارند.بيژن زمان پيرا با دو فيلم «پنجره اي رو به آفتاب» و «آب و آيينه» و ناهيد قرباني با دو فيلم «تب آخر» و «بهانه اي ساده براي خوشبختي» در اين جشنواره بين المللي شركت دارند.

برگي از تاريخ
تبعيد رضاخان به موريس
پس از ورود متفقين به ايران و استعفاي اجباري رضاخان از سلطنت ، وي در ۲۵ شهريور ۱۳۲۰ ش به ناچار ايران را ترك كرد و به امر انگليس به جزيره موريس و سپس ژوهانسبورگ در آفريقاي جنوبي تبعيد شد تا اين كه در همان جا درگذشت. اگر رضاخان از ابتداي امر، به وسيله اجانب و به ويژه انگلستان روي كار نيامده بود و پايه هاي حكومت خود را بر روي افكار عمومي، عدالت و آزادي استوار مي ساخت، متفقين هرگز نمي توانستند به اين سهولت او را بركنار و از ايران تبعيد نمايند. او خوب مي دانست كه با تمام مخالفتي كه روس ها و انگليسي ها با وي دارند، اما اگر قوايشان وارد تهران شود، به او و خانواده اش صدمه اي نخواهند زد و حداكثر شدت عمل آنها، بركناري از سلطنت و تبعيد وي خواهد بود. آنچه او را بيش از هر چيز نگران ساخته بود، بيم انتقام مردمي بود كه شانزده سال در زير فشار حكومت زور و استبداد قرار گرفته بودند و اين نگراني سبب شد كه از سلطنت كناره بگيرد و از ايران خارج شود.
آغاز عمليات والفجر
عمليات بزرگ والفجر ۴ در تاريخ ۲۷ مهر ۱۳۶۲ با رمز مقدس يا الله، يا الله در منطقه عملياتي غرب و دره شيلر در شمال مريوان و پنجوين در وسعتي در حدود ۶۰۰ كيلومتر مربع انجام گرفت. هدف اين عمليات، قطع ارتباط نيروهاي ضدانقلاب با رژيم بعث عراق، آزادسازي بخشي از ميهن اسلامي و ارتفاعات مهم منطقه، خارج كردن شهر مريوان از زير ديد و تير دشمن، فراهم سازي مقدمات عمليات در استان سليمانيه عراق و وارد كردن ضربات اساسي بر ماشين جنگي دشمن و... بود. اين عمليات، در سه مرحله صورت گرفت و تا اواسط آبان ماه ۱۳۶۲ به طول انجاميد. در اين عمليات، رزمندگان اسلام متشكل از نيروهاي ارتش و سپاه از دو محور بانه و مريوان به دشمن هجوم بردند و با عبور از ميدان هاي مين و موانع ايذايي و كوه هاي صعب العبور، به سرعت دشمن را محاصره كردند. بر اثر اجراي آتش قواي اسلام، منطقه مملو از جنازه بعثيان و ادوات منهدم شده آنها گرديد و دود پرحجمي، آسمان منطقه عملياتي را فراگرفت. در نتيجه عمليات والفجر ،۴ ارتفاعات مهمي همچون هيتمال، لك لك، رستم آلان و... آزاد شده و حدود ۷۰۰ كيلومتر مربع از خاك عراق آزاد گرديد.
حملات تجاوزكارانه آمريكا به جزاير نفتي ايران
پس از آن كه دولت كويت، جمهوري اسلامي ايران را به حملات موشكي متهم كرد و عراق با اين بهانه در ۱۷ شهريور ،۶۶ به تأسيسات ايران حمله برد، ايران نيز يك موشك به نفتكش كويتي پرتاب كرد و خساراتي وارد آورد. دولت آمريكا به اين بهانه كه پرچم آمريكا روي نفتكش بود تصميم به اقدامي تلافي جويانه گرفت و در ۲۷ مهر ،۱۳۶۶ چهار ناوشكن آمريكايي به جزيره رستم كه پايانه نفتي رشادت در آن بود،  اعزام شدند. در اين حمله، تنها بيست دقيقه مهلت داده شد كه آنجا را تخليه كنند. آنگاه با توپ هاي سنگين، هزار گلوله به آن شليك كردند و چون هنوز بخشي از تأسيسات نفتي پابرجا بود، گروه انفجاري را به جزيره اعزام داشتند كه آن را نيز ويران سازد. سپس يك گروه از كماندوهاي آمريكايي به ميدان نفتي رسالت در شمال جزيره رستم كه مدعي بودند در آن ميدان نفتي، تأسيسات رادار و مخابرات وجود دارد حمله نموده، تأسيسات مستقر در جزيره را نابود كردند. اين درحالي است كه هيچ گونه تأسيسات نظامي و راداري روي سكوهاي نفتي مذكور وجود نداشت. تجاوز مسلحانه آمريكا به تماميت ارضي ايران، نقض منشور ملل متحد و حقوق بين الملل و نقض مجدد ادعاهاي ظاهري آنان در رعايت بي طرفي و نقض كليه بندهاي قطعنامه هاي شوراي امنيت بود. اين حمله تجاوزكارانه آمريكا به سكوهاي نفتي ايران در خليج فارس، واكنش هاي متعددي در كشورهاي مختلف به دنبال داشت و برخي كشورها اين اقدام تجاوزكارانه را محكوم كردند.

معاون سيما :
رقابت سالم را به شبكه هاي تلويزيوني بازمي گردانيم
معاون سيما ابراز اميدواري كرد در پروژه اي سه ماهه تقريبا هويت شبكه ها به خودشان بازگردانده شود و برنامه ها كاملا متناسب با اين هويت به روي آنتن بروند.
مرتضي ميرباقري در گفت وگو با ايسنا، در خصوص رقابت شبكه هاي تلويزيوني در مناسبت ها و خصوصا ماه مبارك رمضان، خاطرنشان كرد: ما هر رقابتي را كه مبتني بر اصول باشد نه تنها مثبت ارزيابي مي كنيم، بلكه آن را تقويت مي كنيم.وي اضافه كرد: اصول ما هويت شبكه ها هستند.هر كدام از شبكه هاي ما بر اساس چارچوب هايي تعريف شده اند و هويت مشخصي دارند، البته در دوره جديد درصدد بازنگري به تعريف و هويت شبكه ها هستيم اما قائليم كه شبكه هاي ما بايد كاملا از هم وجه تمايز داشته باشند تا مخاطبان بر حسب سليقه و علايق خود بتوانند تعامل و ارتباط برقرار كنند.
ميرباقري برهم خوردن هويت شبكه اي را منجر به رقابت ناسالم ميان شبكه ها دانست و تصريح كرد:شبكه هاي ما در حال حاضر بنا بر اضطرارهايي كه داشته اند، در چنين رقابتي قرار گرفته اند و خط و خطوط شبكه ها در حال حاضر مخدوش شده است.به گزارش ايسنا در بخش ديگري از اين گفت وگو، ميرباقري تغيير و تحولات اخير مديران صدا و سيما را مثبت ارزيابي كرد و افزود: ميراث قابل اعتنايي در اختيار ما قرار دارد و تجربه خوبي را مديران قبلي در اين عرصه ها انجام دادند در هر صورت پس از دهه ها مديريت، بايد جابه جايي هايي صورت بگيرد.مديران جديد از عرصه هاي جديد با كوله باري از تجربه آمدند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
ساعتها
به ياد سالهاي اوليه ازدواجشان افتاد؛ صبح ها آفتاب نزده سركار بود و عصرها خستگي ناپذير در جايي ديگر مشغول بود. همسر فداكارش نيز در خانه تلاشي مضاعف داشت؛ رسيدگي به بچه ها، آشپزي، رخت شوري و ... تمام وقتش را گرفته بودند.
شور و انرژي جواني؛ گذشت زمان و ساعتها را از ياد آنها برده بود.
سالها به سرعت سپري شدند و فرزندانشان با عاقبتي نيك به سوي زندگيشان رفتند.
اكنون پيرمرد با همسر از پا افتاده اش هر سپيده  دم در انتظار پايان كشدار و طولاني روز تا ملاقات با غروب آفتاب لحظه شماري مي كنند و هر دو در حسرت شور سالهاي جواني و سرعت بي امان عقربه هاي ساعت آن روزها...
مصطفي چترچي
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۱و ۴۹ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷و ۴۲ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و ۵۱ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۱۵ دقيقه

گل و گياه
گل استكاني
005310.jpg
نام علمي: Campanula glomerata superda
خانواده: CAMPANULACEAE
گياه زيبا و دائمي كه گلهاي بنفش _ ارغواني و زنگوله اي شكل آن بصورت انبوه و مجتمع در گل آذين هاي مدور در فصل تابستان ظاهر مي شوند. حداكثر بلندي ۷۵ سانتيمتر و گستردگي آن به يك متر مي رسد.
نيازها: مكان آفتابي، خاك مرطوب كه در عين حال داراي زهكش خوب باشد. در فصل پائيز بخشهاي هوايي گياه را كوتاه مي كنند تا دوره استراحت خود را بگذراند. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق قلمه هاي ساقه هاي قديمي در فصل تابستان و يا تقسيم  گياه در پائيز يا بهار امكان پذير است.

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |