چهارشنبه ۲۷ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۲۹ - Oct 19, 2005
بسيج وزارت بهداشت براي كنترل آنفلوانزاي
مرغي در كشور
005325.jpg
گروه اجتماعي: گسترش آنفلوانزاي مرغي در كشورهاي همسايه ايران بويژه تركيه و برخي كشورهاي حاشيه خزر و نيز هشدار سازمان بهداشت جهاني در مورد احتمال شيوع اين بيماري، مسئولين وزارت بهداشت كشورمان را بر آن داشته تا با بسيج امكانات و نيروهاي بهداشتي از ورود اين بيماري به كشور جلوگيري و به كنترل آن اقدام كنند.
در حالي كه كه هنوز هيچ موردي از بيماري آنفلوانزاي مرغي در ايران گزارش نشده است، اما با توجه به اينكه ايران زيستگاه زمستاني بسياري از گونه هاي پرندگان مهاجر است احتمال مي رود بزودي مواردي از اين بيماري خطرناك كه قابليت انتقال به انسان را نيز دارد در كشورمان گزارش شود.
عامل آنفلوانزاي مرغي ويروسي است كه با عنوان اچ ۵ ان ۱ شناخته مي شود و مناطق شمالي ايران نخستين بخشي به حساب مي آيند كه احتمال شيوع آنفلوانزاي مرغي در آنها مي رود.
سازمان دامپزشكي ايران به مرغداران توصيه كرده است تمامي طيور خود را در شرايط محصور نگهدارند و اجازه تماس با پرندگان غيراهلي را به آنها ندهند و هر پرنده بيمار را براي تشخيص بيماري به دامپزشكي بفرستند.
همچنين ورود فرآورده هاي طيور را از خاور دور و تركيه به ايران ممنوع و ستاد ويژه اي مركب از دامپزشكان و نمايندگان وزارتخانه بهداشت و كشاورزي و سازمان حفاظت محيط زيست تشكيل شده است تا از شيوع اين بيماري جلوگيري كنند.
اين ستاد شكار پرندگان را در سراسر كشور ايران و همچنين ورود فرآورده هاي طيور از تركيه، روسيه و قزاقستان را كه موردي از آنفلوانزاي مرغي در آنها گزارش شده است، ممنوع كرد.
در همين زمينه، ديروز معاون  سلامت  وزارت  بهداشت ، درمان  و آموزش  پزشكي با بيان اينكه  نمي توانيم  مانع  ورود آنفلوانزاي  مرغي  به  كشور شويم ، گفت : تمامي نيروها بايد براي كنترل  اين  بيماري  در كشور بسيج  شوند.
دكتر سيد مؤيد علويان  درگفت  و گو باخبرنگاراخبار اجتماعي  ايرنا افزود: در صورتي  كه  بيماري  آنفلوانزاي  مرغي  وارد كشور شود و اجسادپرندگان  اطراف  محوطه  زندگي  مردم  پيدا شود، احتمال  تماس  با اين  اجساد وبروز بيماري  بيشتر مي شود.
وي  بااشاره  به  شيوع  اين  بيماري  در كشورهاي  همسايه اظهار داشت : متاسفانه اين  بيماري  در كشورهاي  همسايه  ديده  شده  و احتمال  درگيري  كشورمان  با شيوع آنفلوانزاي  مرغي  وجود دارد.
علويان  ادامه  داد: به  همين  دليل  كميته اي  براي  پيشگيري  از اين  بيماري  تشكيل  شده  و سياست هاي  جدي  براي  مقابله  با آن پايه ريزي  مي شود.
تدارك داروها براي مقابله با آنفلوانزاي مرغي
از سوي ديگر، معاون غذا و داروي وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: اين وزارتخانه در حال تهيه و تدارك برخي داروهايي است كه در صورت بروز ويروس آنفلوانزاي مرغي در انسان به كار مي آيد.
رسول ديناروند در گفت  و گو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، افزود: وزارت بهداشت آمادگيهايي فراهم كرده است كه در استانهايي كه احتمال بروز آنفلوانزاي مرغي كه يك بيماري مشترك با انسان است، با بيماري مبارزه شود.
معاون غذا و داروي وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي افزود: داروي لازم تهيه شده است كه اگر آنفلوانزاي مرغي در انسان پيدا شود، با آن مقابله جدي مي شود.
وي افزود: سازمان غذا و كشاورزي ملل متحد و بهداشت جهاني اطلاع رساني خوبي در زمينه آنفلوانزاي مرغي به تمام دنيا داشته اند، ولي نگراني در مورد پرندگان وحشي است كه subTipe N5 ناقل ويروس كشنده N5N1 يا آنفلوانزاي مرغي هستند، مي باشد.
ديناروند گفت: با توجه به مهاجرت پرندگان وحشي به ايران از كشورهايي كه ويروس آنفولانزاي مرغي وجود دارد، سازمان دامپزشكي بايد بر اين پرندگان نظارت كند.
وي گفت: هم اكنون وجود ويروس آنفلوانزاي مرغي در تركيه همسايه ايران و روماني قطعي شده است اين احتمال وجود دارد كه اين ويروس از طريق پرندگان وحشي مهاجر به كشور منتقل شود، ولي بايد مواظب باشيم كه ويروس ياد شده به انسان منتقل نشود.
ديناروند در مورد ۱۹ نقطه مشكوك به آنفلولانزاي مرغي در شمال كشور، گفت: هنوز وزارت جهاد كشاورزي هيچ نمونه تأييد شده از وجود ويروس آنفلوانزاي مرغي را اعلام نكرده است.
وي افزود: در مرحله نخست وظيفه وزارت جهاد كشاورزي است كه نقاطي را كه احتمال ورود پرندگان مهاجر مي رود را شناسايي و مواظبت كند، حتي پرندگان را به طور تصادفي ارزيابي كند.
معاون غذا و داروي وزارت بهداشت و درمان گفت: وظيفه وزارت بهداشت اين است جايي كه احتمال انتقال ويروسH5N1 آنفلوانزاي مرغي به انسان وجود دارد،با آن مقابله كند.
وي تاكيد كرد: انتقال ويروس آنفلوانزاي مرغي به انسان به راحتي انجام نمي شود، مگر تغيير وضعيتي داده شود تا ويروس مرغي بتواند جايگزين ويروس انساني شود.
ديناروند در مورد اقدام برخي كشورها در قطع واردات گوشت مرغ از ايران، گفت: من اطلاع ندارم، ولي چون در تركيه و برخي كشورهاي همسايه ايران بروز ويروس آنفلوانزا در برخي مرغداريها وجود دارد، ممكن است نگران ورود به ايران هم باشند، بنابراين از واردات فرآورده هاي مرغي از ايران جلوگيري كنند.
به  گفته  متخصصان  بيماريهاي  عفوني ، آنفلوانزاي  مرغي  بيماري  عفوني  است كه  با گذشت  زمان  بيشتر مي شود و انسانها و مناطق  بيشتري  از دنيا را گرفتار مي كند.
اين  بيماري  عفوني  در هر سني  مي تواند افراد را مبتلا كند و تب  ناگهاني ، لرز، سردرد ودرد عضلاني  از علايم  اين  بيماري  بوده  و تقريبا در تمام  افرادمبتلا با سرفه  خشك  و گلو درد همراه  است .
به اعتقاداين  متخصصان ، اگر چه  گاهي  اوقات  اكثر مردم  يك  سرماخوردگي شديد را با آنفلوانزا اشتباه  مي گيرند، اما در واقع  آنفلوانزا بسيارشديدتر از سرماخوردگي  است .
آنفلوانزاي  مرغي  كه  ازطريق  تماس  با پرندگان  آلوده  به اين  بيماري ، درافراد بروز مي كند، سبب  ضعف  و ناخوشي  كامل  در فرد مي شود.
دكتر سيدرضا حسيني  استاد دانشگاه  علوم  پزشكي  تهران ، بروز اين بيماري  را به ويژه  نزد سالخوردگان  و افراد مبتلا به  ناراحتي هاي  مزمن ، جدي تلقي  كرد وگفت : آنفلوانزاي  مرغي  يك  بيماري  شديداً واگيردار است  كه از تماس با پرنده  وحشي  آلوده  و شخص  به  شخص  ديگر، توسط سرفه  يا عطسه  منتقل  مي شود.
وي  در گفت  و گو با خبرنگار ايرنا افزود: علائم  بيماري  يك  تا چهار روزپس  از ورود ويروس  به  بدن  ظاهر مي شود و مي تواند مشكلات  حاد و جدي  را براي سلامت  فرد ايجاد كند.
حسيني  با بيان  اينكه  ميزان  مرگ  ومير در ميان  مبتلايان  به  اين  بيماري صد درصد است ، اظهار داشت : از بين  بردن  پرندگان  مبتلا به  عفونت  و پرندگاني كه  در تماس  با موارد آلوده  بوده اند، مهمترين  راه  ممانعت  از انتقال  اين بيماري  به  انسان  است .
وي ، با تأكيد بر اينكه  ويروس  اين  آنفلوانزا در پرندگان  وحشي  در چرخش است ، ادامه  داد: اين  امر نشان دهنده  آن است  كه  كنترل  آن به مراتب  دشوارتر ازآن  چيزي  است  كه  تصور مي رود.
اين  متخصص  بيماريهاي  عفوني  تأكيد كرد: همه  كساني  كه  در معرض  تماس  باپرندگان  آلوده  قرار مي گيرند، به خصوص  كارگران  مرغداريها، از لباس  و كفش مخصوص  و عينك  استفاده  كنند.
حسيني  همچنين  يادآور شد: لازم  است  داروهاي  ضد ويروس  تهيه  شده  نيزدر دسترس  كارگران  باشد تا در موقع  لزوم  مورد استفاده  قرار گيرد.
وي  با بيان  اينكه  تا وقتي  ويروس  آنفلوانزاي  پرندگان  در محيط زندگي بشر وجود دارد، جان  انسانها تهديد مي شود، تصريح  كرد: فعاليتهاي  مربوط به پيشگيري  و مراقبت  از اين  بيماري  بايد توسط مسئولان  بهداشتي  ادامه  داشته باشد.
فشار براي افزايش توليد داروي آنفلوانزا
با افزايش نگراني در مورد شيوع انساني بيماري آنفلوانزاي مرغي، شركت سازنده داروي موثر بر اين بيماري براي افزايش توليد يا صرفنظركردن از بخشي از حق انحصاري خود تحت فشار قرار گرفته و كشورهاي اتحاديه اروپا به منظور بررسي مساله بروز بيماري آنفلوانزاي مرغي در كشورهاي عضو تشكيل جلسه مي دهند.
به گزارش سايت فارسي بي.بي.سي، در حاليكه بسياري از كشورهاي جهان به منظور ذخيره سازي داروي تاميفلو (Tamiflu) به منظور مقابله با شيوع احتمالي آنفلوانزاي مرغي در ميان جمعيت خود دست به تلاش زده اند، شركت سوئيسي روش (Roche) در مقابل افزايش سريع تقاضا، اعلام داشته حاضر است مجوزهاي خاصي را براي ساخت اين دارو به دولتها و شركتهاي دارويي ديگر اعطا كند.
اين دارو داراي ماده موثر (Oseltamivir phosphate) است و با نام تجاري تاميفلو توسط شركت روش ساخته مي شود و گفته شده است تنها دارويي است كه بر عوارض آنفلوانزاي مرغي تا حدودي تاثير دارد.
شركت روش، كه حق انحصاري توليد اين دارو را در اختيار دارد، تحت فشار شديد بوده است تا به سرعت بر توليد آن بيافزايد و همچنين به سازندگان ديگر امكان توليد آن را به صورت ژنريك بدهد.
دولت تايوان گفته است كه در صورت لزوم آمادگي آن را دارد تا حق انحصاري شركت سوئيسي را زير پا گذاشته و به توليد تاميفلو مبادرت ورزد.
مذاكرات اتحاديه اروپا
در خبري ديگر، پس از گزارش موادي از ابتلاي طيور به آنفلوانزاي مرغي در يونان، از اعضاي اتحاديه اروپا، وزيران خارجه كشورهاي عضو در روز سه شنبه، ۱۸ اكتبر، در جلسه اي در لوگزامبورگ به بررسي راههاي جلوگيري از گسترش اين بيماري و نحوه مقابله با آن مي پردازند.
همزمان، كارشناسان به آزمايش لاشه يك بوقلمون كه در يكي از جزاير يونان يافت شده ادامه مي دهند تا مشخص  شود كه آيا عامل بيماري آن از ويروس نوع H5N1 يا گونه ديگري بوده است.
هشدار بهداشت جهاني
همزمان، سازمان بهداشت جهاني وابسته به سازمان ملل متحد در مورد اقدام مصرف كنندگان به خريد شتابزده و ذخيره سازي داروي پيشگيري در برابر آنفلوانزاي مرغي هشدار داده است.
سخنگوي سازمان بهداشت جهاني گفته است كه اين سازمان به مردم توصيه نمي كند كه تا در مرحله كنوني به خريد و نگهداري تاميفلو مبادرت ورزند.

براي پيشگيري از سوء مصرف مواد مخدر در ميان دانش آموزان
۵۰ مدرسه شهر تهران تحت پوشش طرح
«مدرسه محور» قرار گرفت
گروه علمي فرهنگي :مسئول  پيشگيري  از سوء مصرف  مواد مخدر سازمان  آموزش  و پرورش  شهر تهران گفت : ۵۰ مدرسه  در شهر تهران  تحت  پوشش  طرح «مدرسه  محور» قرار گرفت .
ناصر دهناد روز سه شنبه  در گفت وگو با خبرنگار ايرنا مركز استان  تهران  افزود: طرح «مدرسه  محور» از طرح هاي  چهارگانه  پيشگيري  از سوء مصرف  مواد مخدر بوده  كه  همزمان  با طرح هاي «مروج  سلامت» ، «مهارت هاي  زندگي» و «مدارس  بدون  دخانيات» در مدارس  تهران  اجرا مي شود.وي ، به  مناطق  تحت  پوشش  طرح «مدرسه  محور» اشاره  كرد و گفت : مدارس  هفت  منطقه  در تهران  شامل  مناطق  ۴ ، ۵ ، ۶ ، ۷ ، ۸ ، ۱۵ و ،۱۶ تحت  پوشش  اين  طرح  قرار گرفته  است .
دهناد ادامه  داد: اين  طرح  با مشاركت  سازمان  بهزيستي  در مقاطع  تحصيلي  ابتدايي ، راهنمايي  و دبيرستان  در حال  اجرا است .وي  افزود: افرادي  از سوي  بهزيستي  براي  اجراي  اين  طرح  دعوت  شده اند و دانش آموزان  توسط  آنان  مهارت هاي  زندگي  را مي آموزند، در اين  طرح  دانش آموزان  كارهاي  مشاركتي  همچون  نظافت  مدرسه ، روز بدون  كتاب ، روز اسباب  بازي  و روز غذاي  مشترك  را تجربه  مي كنند.اين  مسئول  بيان كرد: از مهمترين  برنامه هاي  طرح  مدرسه محور، روز دانش آموز است  كه  خود دانش آموزان  نقش  مدير، معاون  و خدمتگزار و غيره  را با نظارت  مسئولان  مدرسه  ايفا مي كنند.
دهناد، هدف  از اجراي  اين  طرح  را در مدارس ، آشنايي  دانش آموزان  با مسائل  و مشكلات  و كسب  مهارت هاي  زندگي  عنوان  كرد.
وي  يادآور شد: سال  گذشته  پنج  هزار دانش آموز تحت  پوشش  طرح  مدرسه  محور قرار گرفتند كه  متاسفانه  به  علت  كسري  بودجه  اجراي  طرح  در سال  تحصيلي  جديد
به  يك  هشتم  كاهش  يافت .

مشاورارشد وزارت رفاه:
قوانين بيمه و بازنشستگي زنان اصلاح مي شود
مشاور ارشد وزارت  رفاه  و تامين  اجتماعي ، گفت : با انجام  اصلاحاتي  در قوانين ، مي توان ، تعداد «زنان  سرپرست  خانوار» يا «خود سرپرست» و يا بي سرپرست  نيازمند، را كاهش  داد.رزاق  صادق ، ديروز  در گفت  و گو با خبرنگار حوزه  رفاه  و تامين  اجتماعي ، افزود: در اين  خصوص ، اصلاحيه  مواد ۸۱ ، ۸۲ و ۸۶ قانون  تامين  اجتماعي  در شور اول  مجلس  شوراي  اسلامي  و در دستور كار صحن  علني  مجلس  است .وي ، درباره  بار مالي  اين  طرح  براي  سازمان  تامين  اجتماعي ، گفت : پيش بيني  شده  كه  براي  جبران  بار مالي  اين  طرح  در مواد ۸۲ و ۸۶ نرخ  حق  بيمه  شش دهم  درصد افزايش  پيدا كند كه  دو دهم  درصد سهم  بيمه  شده  و چهار دهم  درصد سهم  كارفرما است .
صادق  افزود: در صورت  تصويب  نهايي  اين  طرح  در صحن  علني  مجلس ، بار مالي تبصره  الحاقي  به  ماده  ۸۱ قانون  تامين  اجتماعي  نيز از طريق  سه  درصد سهم  دولت  كه  به  اين  سازمان  بدهكار است ، تامين  مي شود.مشاور ارشد وزارت  رفاه  در توضيح  بيشتر اين  طرح  اظهار داشت : اگر مواد مربوط به  زنان  در قوانين  تامين  اجتماعي  و صندوق هاي  بيمه  و بازنشستگي  اصلاح  شود، مدت  ماندگاري  اين  افراد در اين  سيستم ، افزايش  مي يابد.وي ، گفت : بر اساس  ماده  ۸۱ قانون  تامين  اجتماعي ، چنانچه  همسر بيمه  شده  متوفي ، شوهر اختيار كند مستمري  وي  قطع  و فقط در صورت  فوت  شوهر دوم  مستمري  وي  برقرار مي شود.صادق ، تصريح  كرد: اين  در حالي  است  كه  بر اساس  تبصره  الحاقي  به  ماده ۸۱ كه  در دستور كار مجلس  است ، اگر اين  زن  مطلقه  شود، باز هم  مي تواند از مستمري  همسر اول  استفاده  كند.وي ، اظهار داشت : بر اساس  ماده  ۸۲ قانون  تامين  اجتماعي ، فرزندان  بيمه  شده  متوفي  در صورتي  كه  سن  پسر كمتر از ۱۸ سال  باشد و دختر تا زمان  قبل  از ازدواج  و اشتغال  مي توانند تحت  حمايت  سازمان  تامين  اجتماعي  قرار گيرند.
به  گفته  وي ، با در نظر گرفتن  شرايطي  كه  پدر متواري ، زنداني  و يا مفقودالاثر باشد، ماده  ۸۲ مورد اصلاح  قرار گرفته  و با تصويب  نهايي  اجرايي  مي شود كه  در اين  صورت  فرزندان  مي توانند از مزايا و مستمري  استفاده  كنند.
مشاور ارشد وزارت  رفاه  گفت : بر اساس  ماده  ۸۶ قانون  تامين  اجتماعي  كمك  عائله مندي  حداكثر تا دو فرزند تعلق  مي گيرد، كه  در صورت  تصويب  اصلاحيه  اين  ماده  در مجلس ، شوهر تحت  تكفل  بيمه  شده  زن  نيز مي تواند كمك  عائله  مندي  دريافت  كند و فرزندان  شوهر هم  مي توانند تحت  تكفل  قرار گيرند.

تين ايجر جديد منتشر شد
005322.jpg
شماره جديد نشريه «تين  ايجر» منتشر شد.اين نشريه به زبان انگليسي و براي ارتقاي آموزش اين زبان براي جوانان و نوجوانان منتشر مي شود و در بعضي شماره ها قرائت متن مجله بر روي CD به صورت ضميمه مجله عرضه مي گردد.
شماره بيست و سوم اين مجله (مهر و آبان ۸۴ ) در ۶۴ صفحه و به قيمت ۵۰۰ تومان به روي دكه ها قرار گرفت.صاحب امتياز، مديرمسئول و سردبير اين نشريه فاطمه علي بخشي است.

تصويب لايحه بيمه هاي اجتماعي كارگران ساختماني
گروه اجتماعي: لايحه بيمه هاي اجتماعي كارگران ساختماني در كميته رفاه اجتماعي كميسيون اجتماعي مجلس مورد بررسي قرار گرفت و كليات آن به تصويب رسيد.
دكتر مطوري سرپرست معاونت حقوقي، امور مجلس و منابع انساني وزارت رفاه و تامين اجتماعي در گفتگو با سايت رسمي سازمان تامين اجتماعي با بيان اين مطلب، افزود: قانون تامين اجتماعي به لحاظ مزايا و خدمات قانوني داراي جامعيت نسبي است و فردي كه مشمول اين قانون مي باشد مي تواند از كليه مزاياي آن از جمله خدمات درماني، حوادث، از كارافتادگي، بازنشستگي، فوت و ساير كمك هاي موضوع قانون مذكور برخوردار گردد.سرپرست معاونت حقوقي، امور مجلس و منابع انساني وزارت رفاه و تامين اجتماعي مهمترين ويژگي لايحه پيشنهادي را چگونگي شناسايي اين گروه از بيمه شدگان به لحاظ امكان برقراري مستمري هاي فوت و از كارافتادگي غيرناشي از كار و استفاده از ساير كمك هاي مقرر قانوني برشمرد و افزود: در ماده يك لايحه پيشنهادي، دارندگان كارت مهارت فني از سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور پس از نام نويسي و اخذ كد ملي نزد سازمان تامين اجتماعي بيمه خواهند شد.

ظريف در جمع دانشجويان آمريكايي:
ايران به انرژي هسته اي نياز دارد
گروه سياسي: جواد ظريف تأكيد كرد ايران از سلاح هسته يي استفاده نخواهد كرد اما اين  كشوربه توسعه  برق هسته يي به عنوان منبع انرژي نياز دارد.
روزنامه  دانشگاهي براون اندوايت دانشگاه ليهاي گزارش داد، جواد ظريف، نماينده  دائم ايران در سازمان ملل، در جمع ۳۱ تن از دانشجويان اين دانشگاه كه در محل دفتر وي در نيويورك حضور داشتند، گفت: سوءتفاهمات بسياري در اينجا نسبت به ايران و در ايران نسبت به غرب وجود دارد.نماينده  ايران در سازمان ملل افزود كه انرژي هسته يي جايگزيني مهم است و علت بيم از توسعه  انرژي هسته يي اين باور است كه اين فناوري مي تواند به سرعت به توليد سلاح هاي هسته يي تبديل شود.ظريف ادامه داد:   دولت ايران تشخيص داده است كه سلاح هاي هسته يي ايران را به هدفي توجيه پذير تبديل مي كند.
وي اظهار داشت: دولت معتقد است سلاح هاي هسته يي به نفع ما نيست، اما ايران نمي تواند از انرژي هسته يي محروم شود.ظريف همچنين توضيح داد كه بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي براساس قوانين بايد اجازه داشته باشند در هر زمان از اين سايت ها ديدن كنند.
وي افزود كه ايران تقريبا اين نظارت ها را گسترش داده و به بازرسان اجازه داده است به صورت بيست و چهار ساعته در تاسيسات مستقر باشد.

گزارش مركز پژوهشهاي مجلس
در خصوص مبارزه با فساد در آمريكا
گروه سياسي: مركز پژوهشهاي  مجلس  شوراي  اسلامي با انتشار گزارشي  درباره  سازوكارهاي  مبارزه  با فساد در ايالات  متحده  آمريكا، از آمريكا به  عنوان  كشور موفق در عرصه  مبارزه  با فساد ياد كرد.
در اين گزارش شيوه هاي  پيشگيري  ازفساد، تحقيق  و بازرسي ، تعقيب  و پيگرد قضايي  متخلفان  و محافظت  ازگزارشگران  فعاليتهاي  فساد آميز مورد بررسي  قرار گرفته  است .
اين  گزارش  از آمريكا به  عنوان  كشور موفقي  در عرصه  مبارزه  با فساد ياد مي كند و مي افزايد: نمره  ۵/ ۷ شاخص  فساد ( CPI) آمريكا طي  سالهاي  ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ميلادي  حكايت  از آن دارد كه اين  كشور توانسته  است  بر اساس  شاخص  فساد سازمان شفاف  سازي  بين المللي  در زمره  ۲۰ كشور اول  جهان  در امر مهار و كنترل  فساد قرار گيرد.
دفتر مطالعات  سياسي  با تأكيد بر اينكه  اين  امر البته  بدان  معنا نيست  كه آمريكا مبرا از هرگونه  فساد شده  است ، افزود: آمريكا و ساير كشورهاي  توسعه يافته  نيز قطعاً سطحي  از فساد را دارا هستند اما واقعيت  اين  است  كه  به  طوركلي  ميزان  و شيوع  فساد در كشورهاي  توسعه  يافته  كمتر از كشورهاي  در حال توسعه  است .
گزارش  مركز پژوهشهاي  مجلس  شوراي  اسلامي خاطر نشان  مي كند كه  آمريكا با اعمال  حاكميت  قانون ، تنظيم  نظارتهاي  موثر و كارآمد، استقرار نهادهاي  بازرسي و حسابرسي  قوي  در ادارات ، برخورداري  از يك  سيستم  قضايي  مستقل ، استفاده  از برنامه هاي  آموزشي  و مشاوره اي ، فراهم  كردن  زمينه آزادي  اطلاعات ، بهره گيري  از رهيافت هاي  كنترل  و موازنه  غير متمركز، اعمال  نظام  و ضوابط اخلاقي  در فعاليتهاي حكومت  و يك  سلسله  فعاليتهاي  ديگر توانسته  است  در امر مبارزه  با فساد موفق عمل  نمايد.
دفتر مطالعات  سياسي  مركز پژوهشهاي  مجلس  شوراي  اسلامي  در ادامه  گزارش  خودپيرامون  ساز و كارهاي  مبارزه  با فساد در آمريكا اضافه  كرد: در آمريكا حاكميت  قانون  اين  اجازه  را به  بازرسان  و نهادهاي  مبارزه  با فساد مي دهد تا درصورت  محرزشدن  فعاليتهاي  فساد آميز حتي  يك  نماينده  كنگره ، مصونيت  پارلماني او را نقض  و دستور تعقيب ، پيگيري  و در نهايت  اخراج  او را از كنگره  صادركند.
همچنين  استفاده  ازيك  سيستم  قضايي  مستقل ، اتخاذ رويه هاي  قضايي  مناسب ، فراهم  كردن  زمينه  دسترسي  شهروندان  به  اطلاعات ، تلاش  مداوم  به  منظور ارتقاء شفافيت  در سيستم  حكمراني ، وجود رقابت  در كسب  قراردادهاي  دولتي ، امكان درخواست  مستقيم  شهروندان  از حكمرانان  در قبال  نقض  حق  و حقوق  خويش  و...
همگي اين  فرصت  را در اختيار شهروندان  آمريكايي  قرار داده  تا مطمئن  شوند كه آيا دلارهاي  مالياتي  آنان  به  درستي  هزينه  مي شود يا خير؟ اين  گزارش  مي افزايد: اگر چه  مقامات  عاليرتبه  دولتي  آمريكا نظير رئيس جمهور، قضات  و اعضاي  كنگره  از مصونيت  (اداري ) برخوردارند، اما  زماني  كه اين  مقامات  درگير فعاليتهاي  فسادي  و اقدامات  غيرقانوني  و سوء استفاده  از قدرت  خويش  شوند، مكانيسمها و اسلوبهايي  براي  تعقيب  و پيگرد قانوني  آنها و در نهايت  اعمال  مجازاتهاي  مدني  عليه  آنان  وجود دارد، ضمن  اين  كه  در سطح فدرال  اساساً هيچ  كدام  از مقامات  انتخابي  يا انتصابي  و كاركنان  ديگر از پيگرد قانون  مصون  نيستند.

توسط نيروي انتظامي يك طرح عمليات
خرابكارانه در اهواز خنثي شد
ايرنا : شريعتي معاون سياسي امنيتي اهواز خبر داد: دو كيف حاوي مواد منفجره از جمله تي.ان.تي، نارنجك و مين توسط عوامل نيروي انتظامي كشف و خنثي شد.
هم چنين معاون فرمانده نيروي انتظامي اهواز از خنثي سازي يك عمليات خرابكارانه در زير پل سوم منطقه كيان پارس اهواز خبر داد كه در آن يك قالب تي. ان. تي، يك نارنجك دستي، دو نارنجك صوتي، ۸ مين ضدنفر و ۲ مين تله اي زير پل سوم منطقه كيان پارس شهر اهواز كشف و خنثي شد.در اين ارتباط هنوز كسي دستگير نشده و تحقيقات در اين زمينه آغاز شده است.پل سوم كيان پارس از مهم ترين پل هاي ارتباطي غرب به شرق اهواز است.

دومين جلسه مشترك تشكل هاي دانشجويي
با رئيس جمهوري برگزار مي شود
فارس: اعضاي شوراي مركزي تشكلها و نخبگان دانشجويي، شنبه شب افطار را ميهمان رئيس جمهوري هستند.در مراسم افطاري دانشجويان و استادان كه در نهاد رياست جمهوري برگزار خواهد شد، تعدادي از حاضران به نمايندگي از تشكل ها نقطه نظرات خود را ارائه مي كنند.سخنراني رئيس جمهوري براي ميهمانان، از بخش هاي ديگر اين مراسم است.اين دومين مراسم مشترك تشكلهاي دانشجويي و رئيس جمهور ظرف يك ماه گذشته است.

با حكم دكتر احمدي نژاد: مشاور رئيس جمهور
در امر حمل و نقل و ترافيك منصوب شد
مهر: دكتر محمود احمدي نژاد رئيس جمهور در حكمي دكتر حميد بهبهاني را به عنوان مشاور رئيس جمهور در امر حمل و نقل و ترافيك برگزيد.
متن حكم رئيس جمهور به شرح زير است:
بسم الله الرحمن الرحيم
جناب آقاي دكتر حميد بهبهاني
حوادث جاده اي و آسيب هاي ناشي از تصادفات درون شهري، اتلاف گسترده وقت شهروندان كه گرانبهاترين سرمايه زندگي است، آلودگي هاي زيست محيطي، مصرف روزافزون سوخت و آثار مخرب آن در پويايي اقتصادي اقتضاء مي كند كه دولت با مديريت و درايت براي حل مشكل رفت و آمد، حمل و نقل و روان سازي آن، ارتقاء امنيت و سلامت شهروندان چاره انديشي و سرمايه گذاري كند.جنابعالي را كه از اساتيد برجسته در علم حمل و نقل بوده و از تجارب ارزنده علمي و اجرايي در دانشگاه ها و سازمان هاي اجرايي كشور برخوردار هستيد به عنوان مشاور رئيس جمهور در امر حمل و نقل و ترافيك برمي گزينم تا با استفاده از همه ظرفيت هاي علمي و ارائه برنامه هاي موثر و كارآمد به دولت، زمينه رفع اين مشكلات و بهبود زندگي شهروندان عزيز را فراهم نماييد. توفيق شما را در خدمت به مردم و تلاش در پيشرفت مادي و معنوي جامعه با رويكرد عدالت و مهرورزي مسالت دارم.

پنج انتصاب جديد در وزارت كشور
ايسنا: طبق حكم وزير كشور، انتصابات جديدي در حوزه هاي معاونتي و وزارتي اين وزارتخانه انجام شده است. براساس اين انتصابات، سيد مهدي هاشمي به جاي مهندس مقيمي معاون هماهنگي امور عمراني، دكتر مجيدي به جاي خانم اشرف بروجردي معاون اجتماعي و امور شوراها، ميرعبداللهي به جاي خانجاني مدير كل روابط عمومي و سخنگوي وزارت كشور، خانم ساساني به جاي خانم فخر السادات محتشمي پور مدير كل دفتر امور بانوان و حجت الاسلام مرادي به جاي آقاي نيري رئيس اداره اطلاعات و اخبار وزارت كشور خواهند شد. مراسم معارفه و توديع اين افراد امروز انجام مي شود.

فرمانده نيروي انتظامي:
آمريكا و انگليس كانون تحريكات در اهواز بوده اند
فارس: فرمانده نيروي انتظامي گفت: آمريكا و انگليس كانون تحريكات ضد امنيتي در كشور هستند. سردار اسماعيل احمدي مقدم عصر ديروز در پايان جلسه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. وي تصريح كرد: عده اي به عنوان مظنون در حوادث اخير دستگير شده اند، اما هنوز رد دقيقي به دست نيامده است. وي تاكيد كرد: امنيت مرزها با توجه به حضور نيروهاي آمريكا و انگليس در عراق و فقدان كنترل لازم در مرزهاي اين كشور و انتقال مهمات از عراق به ايران يك ضرورت است. فرمانده كل نيروي انتظامي گفت: اكنون اقدامات امنيتي و حفاظتي در استان خوزستان براي برقراري امنيت تشديد شده است. وي افزود: بمب هاي منفجره در اهواز ساده و دست ساز بوده اند و تا حدي كه مساله بزرگنمايي شده نبوده است. وي اضافه كرد: سرنخ هايي در دست نيروي انتظامي و وزارت اطلاعات وجود دارد كه در حال پيگيري است. احمدي مقدم با اشاره به حوادث قبلي اهواز گفت: پرونده اين حادثه در دست وزارت اطلاعات بود، اما ردپاهايي از انگليس ديده شده كه در حال بررسي هستيم.

رئيس جمهور با تكميل كيان دولت،
وعده هاي خود به امت را تحقق بخشد
مهر- حبيب الله عسگر اولادي نماينده ولي فقيه در كميته امداد امام خميني (ره) در آستانه ولادت با سعادت حضرت امام حسن مجتبي (ع) و آغاز هفته احسان و نيكوكاري در مراسم افطار و اطعام نيازمندان اظهار داشت: روزه براي كمك جهت خودسازي انسان بخصوص جوانان است زيرا روزه سالم، انسان را عاشق خدا مي كند. عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در جمع مردم زنجان با اشاره به امكانات موجود، نرخ بيكاري را بالا دانست و اظهار داشت: مسئولان بخوبي اين مساله را درك كرده اند و بدنبال پائين آوردن نرخ بيكاري در كشور هستند.عسگراولادي افزود: مقام معظم رهبري از نتيجه انتخابات رياست جمهوري و كيان دولت رضايت دارند و اگر برخي از بزرگان بر اين عقيده اند كه آقاي احمدي نژاد هنوز كارهايش نتيجه نداده، بايد اذعان كنند كه دولت هنوز كامل نشده و ۴ وزير و تعدادي معاونين و استاندار بايد انتخاب شوند.وي افزود: با تكميل كيان دولت، رئيس جمهور مي تواند شعارها و وعده هايي كه به امت داده است را به جانب تحقق ببرد و همه بايد دولت را در اين زمينه كمك كنيم.

جلسات مستمر دولت و مجلس در سطوح
مختلف برگزار خواهد شد
ايسنا: جلسات دولت و مجلس شوراي اسلامي، در سطوح مختلف؛ كميسيونها با وزيران، هيأت دولت با نمايندگان مجلس و معاونان رئيس جمهور با برخي كميسيون هاي تخصصي مجلس برگزار خواهد شد.محمدرضا باهنر نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي با اعلام اين خبر اظهار داشت: برخي جلسات در كميسيونهاي تخصصي مجلس با دعوت از وزيران تشكيل مي شود كه همواره هم ادامه خواهد يافت، اما نشست هاي ديگري هم هست كه به صورت كلي بين هيأت دولت و نمايندگان برگزار مي شود كه اميدواريم هرچند ماه يك بار با ميزباني هر دو طرف تكرار شود.باهنر علاوه بر اين نشست ها، به نشست هاي ويژه  دولت و مجلس نيز اشاره كرد و اظهار داشت: اين نشست ها همانند نشست هايي كه در دولتهاي گذشته هم وجود داشت، با حضور معاونان رئيس جمهور با مجلس به علاوه  كميسيونهاي برنامه و بودجه، اقتصادي و اجتماعي و يا ديگر كميسيونهاي تخصصي به طور مستمر و حتي با رؤساي سازمان مديريت و برنامه ريزي و بانك مركزي و يا وزير اقتصاد و دارايي برقرار مي شود كه اين ارتباط ادامه خواهد يافت.

آمريكا، خواهان بازگشت ايران به مذاكرات هسته اي شد
ايرنا: آمريكا بدون توجه به اعلام آمادگي جمهوري اسلامي ايران براي آغاز مذاكرات هسته اي، و در يك اقدام تبليغاتي، از ايران خواست كه در ارتباط با پرونده هسته اي خود به ميز مذاكره بازگردد.يك سخنگوي كاخ سفيد، به خبرنگاران گفت: ما همچنان از ايران مي خواهيم به ميز مذاكره بازگردد و حسن نيت نشان دهد.ما با توجه به تاريخ ايران، درمورد رفتارش به شدت نگرانيم. اسكات مك  كللان، كه خبرگزاري فرانسه از واشنگتن، سخنان وي را نقل كرده مدعي شده است: مجامع بين المللي به دليل خودداري ايران از بازگشت به مذاكرات، بيش از پيش نگران است. اين مقام آمريكايي درحالي اين خواسته را بيان مي كند كه مقام هاي ارشد جمهوري اسلامي ايران به مناسبت هاي مختلف در چند روز گذشته و نيز وزارت امور خارجه در بيانيه رسمي اخير خود با صراحت خواهان پيگيري مذاكرات با تمام كشورهاي عضو آژانس از جمله سه كشور اروپايي شده اند.سخنگوي كاخ سفيد در ادامه چنين پيشگويي كرده كه اگر ايران همراه با حسن نيت به ميز مذاكره باز نگردد، بيشتر كشورها اكنون با ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت سازمان ملل متحد موافقند. خبرگزاري فرانسه در پايان گزارش خود، به مذاكرات هيات سه جانبه اتحاديه اروپا با ايران و سفر اخير وزير امور خارجه آمريكا به آسياي مركزي و اروپا و مخالفت وزير امور خارجه روسيه با ارجاع پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت نيز اشاره كرده است.

سفير ايران در فرانسه هرگونه پيشنهاد
براي مذاكره با آمريكا را تكذيب كرد
سفير جمهوري اسلامي ايران در فرانسه خبر روزنامه يو.اس.تو.دي چاپ آمريكا مبني بر پيشنهاد ايران براي مذاكره مستقيم و رسمي با دولت آمريكا را تكذيب كرد.
صادق خرازي دوشنبه شب در پاريس گفت: سياست رسمي دولت جمهوري اسلامي ايران عدم مذاكره مستقيم و رسمي در زمينه هسته اي با دولت ايالات متحده آمريكا است.وي افزود: دولت آمريكا در پي عدم موفقيت سفر ديپلماتيك اخير خانم كاندو ليزا رايس وزير امورخارجه اين كشور به آسيا و اروپا، براي سرپوش گذاشتن بر اين امر، به فرافكني و جوسازي عليه دولت جمهوري اسلامي ايران برآمده است.خرازي گفت: جمهوري اسلامي ايران ضرورتي براي گفت و گو با دولت آمريكا نمي بيند.روزنامه يو اس اي تودي روز دوشنبه مدعي شد كه صادق خرازي در مصاحبه با اين روزنامه تصريح كرده است، ايران كشور بسته اي براي آمريكايي ها نيست.تهران آماده گفت و گو با واشنگتن است ولي شرط آن احترام متقابل است.

عضو كميسيون امنيت ملي: تعليق فعاليت
«يو سي اف» اصفهان موضوعيت ندارد
ايرنا: محمود محمدي عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي گفت: بازگشت به وضعيت قبل از آغاز به كار مجدد مجموعه «يو سي اف» اصفهان موضوعيت ندارد.
محمدي ديروز افزود: با توجه به نظارت آژانس بين المللي انرژي اتمي، اگر ايران بخش هايي از فرآيند تكنيكي استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي از جمله «قطعه سازي» و «مونتاژ» را فعال كند، نبايد مانع اين فعاليت شوند چون موضوع اصلي حول محور چگونگي برخورد با فرآيند غني سازي است.در پي آغاز به فعاليت مجموعه يو سي اف، مذاكرات اروپا با ايران به حالت تعليق در آمد و شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي در قطعنامه اي خواستار توقف فعاليتهاي اين مجموعه شد.جمهوري اسلامي  ايران ضمن رد اين خواسته، تأكيد كرده است كه فعاليت مجموعه يو سي اف، ارتباطي با غني سازي ندارد.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |