چهارشنبه ۲۷ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۲۹ - Oct 19, 2005
گزارش بلاتكليفي يك طرح اقتصادي
طرح تثبيت قيمت ها در انتظار تصميم مجلس و دولت
005340.jpg
گروه اقتصادي: قيمت ۹قلم كالابراساس طرح تثبيت قيمت ها در سال جاري همانند شهريور سال گذشته تعيين و محاسبه شد.
هنگامي كه ماده ۳ برنامه چهارم توسعه در راستاي طرح تثبيت قيمت ها اصلاح شد، مجلس در مصوبه اي عنوان كرد كه دولت در پايان شهريور ماه هرسال مي تواند براي قيمت هاي سال بعد پيشنهاد بدهد. اين در حالي است كه عملاً اين اتفاق تاكنون نيفتاده است.چنانچه عده اي معتقدند طرح تثبيت قيمت ها نه تنها در مهار تورم مؤثر نبوده است بلكه به نوعي باعث افزايش حجم كسري براي بسياري از شركت هاي دولتي نظير توانير شده و روند توسعه آنها را با مشكل مواجه كرده است.
در گيرودار عدم ارائه قيمت هاي جديد پيشنهادي دولت به مجلس تا پايان شهريور امسال، ناگهان مديركل تأمين و توزيع وزارت بازرگاني خبر از اختصاص ۱۳۰ ميليارد تومان تسهيلات براي ذخيره سازي ۲۲ قلم كالاي اساسي را عنوان كرد.
به گفته مدرس خياباني اين تصميم به پيشنهاد كميسيون تنظيم بازار براي رفع مشكل كمبود فصلي برخي اقلام گرفته شده است.
وي تصريح كرد كه اين اقدام از بخشي از كالاهايي كه در چهار ماه آينده ممكن است دچار بحران شوند شروع خواهد شد.
با توجه به اظهارنظر خياباني مي توان دريافت كه به نوعي تصميم اخير مبني بر ذخيره سازي در راستاي حل بحران دسترسي مردم به كالاهاي اساسي در شب عيد اتخاذ شده است.
قيمت كالاهاي اساسي
به جز بنزين فعلاً تغيير نمي كند
يك عضو كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به اين پرسش كه وضعيت طرح تثبيت قيمت ها به كجا رسيده است، گفت: مسئولان سازمان مديريت و برنامه ريزي اعلام كرده اند كه هرگونه تغيير در قيمت ۹قلم كالاي طرح تثبيت قيمت ها را در قالب لايحه بودجه سال ۱۳۸۵ به مجلس ارائه خواهند كرد.
به گفته مرتضي تمدن تا آن لايحه به مجلس نيايد و تغييري در مصوبه قبلي مجلس رخ ندهد، طرح مانند گذشته به قوت خود باقي خواهدماند.
وي تصريح كرد: فقط در صورتي كه طرح كارت هوشمند مورد قبول مجلس واقع شود شايد براي بنزين قيمت ۲ نرخي تعيين گردد و بنزين مازاد بر سهميه كارت با نرخ آزاد عرضه شود كه البته هنوز دولت هيچ لايحه اي در اين زمينه به مجلس ارائه نكرده است.
وي اظهار اميدواري كرد: تعيين تكليف بودجه ۱۳۸۵ هرچه زودتر صورت گيرد. همچنين تمدن در پاسخ به اين پرسش كه ذخيره سازي ۲۲ قلم كالاي اساسي آيا به نوعي موازي كاري با طرح تثبيت قيمت ها به شمار نمي آيد، گفت: اين طرح موقتي، براي مبارزه با كمبودهاي فصلي و به ويژه براي رفع مشكلات شب عيد مطرح شده است.
وي با اشاره به اين كه عده اي درصددند تا در بازار اجناس را با قيمت هاي تصنعي عرضه كنند و در واقع نوعي كشمكش بين اين اشخاص و افرادي كه به دنبال عرضه كالاها با قيمت هاي عادلانه هستند بوجود آمده است، افزود: اين طرح در بلندمدت موفق نخواهد بود چرا كه برخي كمبودهاي بازار ساختگي است.
وي با تأكيد بر اين كه دولت درصدد است ۱۳۰ ميليارد تومان به اين عرصه اختصاص دهد، گفت: اين مبلغ گزافي است و در واقع اقدام اخير دولت نوعي رواج تصدي گري دولت محسوب مي شود چرا كه مفهوم تنظيم بازار، وارد معركه شدن دولت و انبارسازي نيست.
به گفته وي اين طرح فقط در كوتاه مدت تا حدي مي تواند جوابگوي معضل كمبود و گراني ۲۲ قلم كالاي اساسي باشد.
اقدامي مكمل
طرح تثبيت قيمت ها
در عين حال قائم مقام مركز پژوهش هاي مجلس در اين مورد به فارس مي گويد: نمايندگان مجلس نسبت به ادامه طرح تثبيت قيمت ها همت دارند و دولت نيز درصدد است از طريق توليد، سرمايه گذاري و رونق آن جو رواني تورم را كنترل كند. به گفته لطف الله فروزنده دستگاه هاي اجرايي بايد اقداماتي كه مكمل طرح تثبيت قيمت ها باشد انجام مي دادند كه به نظر مي رسد طرح ذخيره سازي ۲۲ قلم كالاي اساسي در همين راستا مطرح شده باشد.
وي هدف اصلي طرح تثبيت قيمت ها را مهار تورم عنوان مي كند و مي افزايد: البته مهار تورم به عوامل گوناگوني بستگي دارد كه بايد تمام اين عوامل از جمله توليد و هزينه هاي توليدي در آن مدنظر قرار گيرند، چرا كه هرچه توليد نسبت به نقدينگي افزايش يابد طبيعتاً تثبيت قيمت ها و مهار تورم اتفاق خواهد افتاد.
ادامه روند تثبيت قيمت ها منجر به تشديد كسري ها مي شود
همچنين مديركل دفتر اقتصاد كلان سازمان مديريت و برنامه ريزي در اين باره معتقد است: طرح تثبيت قيمت ها براي برخي از شركت ها مشكل ايجاد كرده است.
به گفته محمد كردبچه، اگر روند طرح تثبيت قيمت ها ادامه يابد، اين كسري ها تشديد خواهد شد.
وي تأكيد مي كند: شركت هاي توليد برق از جمله شركت هايي هستند كه با مشكل روبرو شده اند به ويژه آن دسته از شركت هايي كه بايد مواد اوليه خود را از خارج وارد كنند آن هم با توجه به قيمت جهاني و نوسانات نرخ ارز در داخل.
در واقع شركت هاي فوق از يك سو هزينه هايي را متحمل شده اند و از سوي ديگر كالاهايشان با قيمت سال گذشته عرضه مي شود. از همين روست كه دولت در سال جاري مجبور شده است براي جبران كسري ۲ ميليارد دلاري شركت هاي برق به مجلس لايحه ارائه كند.
مكانيزم ضمانتي بايد لحاظ شود
زماني كه طرح تثبيت قيمت ها در مجلس مطرح شد عده اي از نمايندگان عنوان كردند كه با اين روش تثبيت قيمت ها رخ نخواهد داد و فقط دولت از اين ناحيه متضرر خواهد شد چرا كه در ايران به هر بهانه اي قيمت اجناس و خدمات افزايش مي يابد.
عضو هيأت رئيسه مجلس در اين زمينه اظهار مي كند: مكانيزم ضمانتي براي تثبيت قيمت ها لحاظ نشده بود كه همين امرموجب بروز ضرور و زيان شده است.
به گفته حسن مرادي، در واقع دولت از تصويب اين طرح روزي يك ميليارد تومان متضرر شده است كه اين ضرر بيشتر مربوط به قيمت حامل هاي انرژي است.
وي معتقد است انجام هر اقدامي در كشور بايد با در نظر گرفتن تبعات كامل آن صورت گيرد كه اين مهم در رابطه با ذخيره سازي ۲۲ قلم كالاي اساسي نيز صدق مي كند.
به نظر مي رسد با توجه به گذشت يك ماه از زمان تعيين شده براي تصميم گيري درمورد تثبيت۹ قلم كالاي اساسي در سال آينده، نگاه واحد و غالبي در دولت و مجلس در مورد تداوم و تسري اين طرح به سال آينده وجود نداشته باشد. ظاهراً مشكلاتي كه از اجراي طرح فوق در سال گذشته متوجه برخي شركتهاي دولتي شده، دولت را از ارائه لايحه اي در اين زمينه باز داشته و آن را متوجه اتخاذ سياستهايي پيشگيرانه و مناسب براي بروز مشكلاتي در افزايش قيمت ها كرده است. در صورتي كه دولت طرح تثبيت قيمتها در سال آينده را همزمان يا در چارچوب لايحه بودجه سال آينده مورد توجه قرار دهد، حكايت واقع بيني دولت نسبت به شرايط اقتصادي كشور است. به هر حال هر سياست اقتصادي مستلزم درنظرگرفتن مقدمات، ابزارها و آثار نهايي و كلان آن است.

براساس مصوبه دولت
مواد اوليه و آذوقه عمومي بدون تشريفات
مناقصه خريداري مي شود
گروه اقتصادي: براساس تازه ترين مصوبه هيات دولت وزارت بازرگاني مجاز است با تصميم وزير بازرگاني مواد اوليه و آذوقه عمومي را بدون انجام تشريفات مناقصه خريداري كند.
به گزارش خبرنگار ما براساس اين مصوبه وزارت بازرگاني مجاز است نسبت به خريد خارجي كالاهاي اساسي، حساس و ضروري كه با تاييد شوراي اقتصاد جزء مواد اوليه و آذوقه عمومي تلقي مي شود ، در صورتي كه به تشخيص وزير بازرگاني جزء كالاهاي انحصاري باشد از طريق شوراي خريد موضوع لايحه قانوني راجع به خريد هاي دولتي موضوع تهيه مواد اوليه و آذوقه عمومي از خارج از كشور مصوب سال ۱۳۵۸ شوراي انقلاب جمهوري اسلامي ايران با رعايت قانون برگزاري مناقصات مصوب سال ۸۳ بدون انجام تشريفات مناقصه اقدام كند.

از سوي بانك مركزي اعلام شد:
هزينه ساختمان سازي در كشور ۲۶درصد افزايش يافت
مهر: مطابق آمار بانك مركزي هزينه ساخت ساختمان در كشور در سال ۸۳ در مقايسه با سال ۸۲ ، ۲۶ درصد افزايش يافت.
براساس آمار بانك مركزي، در سال ۸۳ براي هر دستگاه ساختمان مسكوني شروع شده در مناطق شهري كشور معادل ۴۵۳ ميليون ريال هزينه بنا، ۳۷۶ متر مربع سطح كل زير بنا پيش بيني شده و اين در حالي است كه اين ارقام در مقايسه با سال ۸۲ به ترتيب ۶/۳۴ درصد و ۵/۶ درصد افزايش داشته است.
همچنين در اين گزارش هزينه لازم براي يك متر مربع بنا حدود ۲/۱ ميليون ريال برآورد شده كه اين رقم نيز در مقايسه با سال ۸۲ حدود ۵/۲۶ درصد افزايش نشان مي دهد.در سال ،۸۳ تعداد ۱۲۱ هزار و ۶۱۷ دستگاه از كل ساختمانهاي شروع شده در مناطق شهري كشور به ساختمان هاي مسكوني اختصاص داشته كه اين رقم ۱/۱۱ درصد كمتر از سال قبل بوده است.
از سوي ديگر، در سال مورد گزارش ميانگين هزينه بناي ساختمان هاي مسكوني تكميل شده در مناطق شهري كشور معادل ۳۶۰ ميليون ريال و متوسط سطح كل زير بناي ساختمان هاي فوق ۳۵۸ متر مربع بوده است كه اين ارقام در مقايسه با سال ۸۲ به ترتيب ۴۷/۳ درصد و ۱۷/۴ درصد افزايش داشته است.
اين درحالي است كه هزينه يك متر مربع بناي ساختمان هاي مسكوني تكميل شده در سال ۸۳ حدود ۰/۱ ميليون ريال بوده كه در مقايسه با سال ۸۲ ، ۶/۲۵ درصد افزايش نشان مي دهد.
در سال مذكور از كل تعداد ساختمان هاي تكميل شده در مناطق شهري كشور حدود ۱۲۶ هزار و ۱۱۱ دستگاه مسكوني بوده كه در مقايسه با سال گذشته ۹/۲۳ درصد كاهش نشان مي دهد.

كالابرگ شماره ۹۳۶ كارگري براي پنير اختصاص يافت
وزارت كار و امور اجتماعي از سري كالابرگهاي سال ۸۳ اين وزارتخانه، كالابرگ شماره ۹۳۶ را براي دريافت دو قالب پنير بسته بندي شده (هر قالب به وزن ۴۵۰ گرم) اختصاص داد.
به گزارش روابط عمومي وزارت كار و امور اجتماعي، تمام كارگران شاغل مشمول قانون كار مي توانند با مراجعه تدريجي به عاملان توزيع، بدون پرداخت وجه، نسبت به دريافت اين كالابرگ اقدام كنند.

اجراي لايحه ماليات بر ارزش افزوده تورم
را ۳درصد افزايش مي دهد
گروه اقتصادي: بررسي جزئيات (شور دوم) لايحه ماليات بر ارزش افزوده در كميسيون هاي اصلي و فرعي مجلس به پايان رسيده است و اين لايحه هم  اكنون در صف طرح ها و لوايح براي رسيدگي در صحن علني مجلس قرار دارد. در اين باره با ايرج نديمي مخبر كميسيون اقتصادي مجلس گفتگو كرده ايم.
***
* علت طولاني شدن روند رسيدگي به لايحه ماليات بر ارزش افزوده چيست؟
- اين لايحه نيازمند بررسي است چرا كه مسائل مرتبط با حوزه ماليات آنقدر قابل اعتناست كه كمترين لغزشي در آن مي تواند موجبات نارضايتي جمع كثيري را فراهم كند. هر چند تلاش مي شود در كشور ماليات را در بخش جاري بودجه جانشين نفت كنيم اما اين عمل نبايد به قيمت نارضايتي مردم انجام شود.
درست است كه اين شيوه اخذ ماليات در ساير نقاط جهان در حال اجراست اما ايران شرايط و ويژگي هاي خاص خود را دارد، از اين رو به نظر مي رسد طي ۲ ماه آينده لايحه نيازمند بازنگري همه جانبه و انجام بررسي هاي لازم باشد.
در واقع اين روش اخذ ماليات از لحاظ محتواي تشخيص زمان شروع و شمول قانوني از جهت گروه هاي مختلف و حتي آثار تورمي بر قيمت كالاها نيازمند هم انديشي هاي جديدي با مجريان اين طرح است.
بايد بينيم چه هدفي از اجراي اين لايحه داريم، آيا اين لايحه تمام گروه هاي كالايي را شامل خواهد شد يا گروه هاي منتخب كالايي را و نهايتا اينكه در راستاي مكانيزه كردن امور داد و ستد بايد چه تمهيداتي انديشيده شود تا حقوق دولت از مصرف كننده به صورت قانوني و شفاف اخذ شود.
* تصويب اين لايحه در بعد مصرف كنندگان و توليدكنندگان چه تبعاتي خواهد داشت؟
- توليدكنندگان قطعا از تصويب اين لايحه در درازمدت منتفع خواهند شد چرا كه بخشي از هزينه ها به مصرف كنندگان منتقل خواهد شد. اما در مقابل مصرف كنندگان با مشكلاتي مواجه خواهند شد چرا كه بايد به نوعي عدالت در پرداخت ماليات لحاظ شود. يعني به جاي اينكه از همگان يك نرخ ماليات اخذ شود، ماليات به تناسب مصرف دريافت گردد.
* مسلما اجراي اين لايحه باعث افزايش تورم نيز مي شود؟
- در كوتاه مدت اجراي لايحه ماليات برارزش افزوده بين يك تا ۳ درصد تورم ايجاد خواهد كرد كه دولت با اخذ تصميمات حمايتي به اقشاري كه در سال اول اجراي لايحه دچار مشكل خواهند شد مي تواند اين مشكل را تا حدي رفع كند.
* لايحه فوق چه زماني به تصويب خواهد رسيد؟
- شور اول لايحه در مجلس تصويب شده است و هم اكنون به لحاظ كارشناسي در تلاش هستيم آخرين نظريات خود را با دولت و مجريان هماهنگ كنيم تا لايحه اي درخور تقديم مجلس و مردم كنيم. به نظر مي رسد اين لايحه در چند ماه آينده به تصويب مجلس برسد.

توليد نفت از ميدان هاي سروش و نوروز ازسرگرفته شد
مدير عمليات توليد شركت نفت فلات قاره از شروع توليد نفت از ميدانهاي سروش و نوروز از دو روز گذشته، خبر داد اما افزود: توليد با ظرفيت كامل ۱۹۰ هزار بشكه در روز انجام نمي شود.
مهندس عباس وكيل تصريح كرد: براي شروع كار توربين ها نياز به گاز ميدان نوروز بود، به همين دليل توليد از اين ميدان قبل از سروش انجام گرفت.
وي افزود: درحال حاضر توليد از اين دو ميدان در دست اجراست ولي توليد با ظرفيت كامل ۱۹۰ هزار بشكه در روز، انجام نمي شود.
اشكال سيستم تبادل حرارتي اين طرح از عوامل مهمي است كه قطع توليد اين دو ميدان را در روزهاي اخير به همراه داشته است، درحال حاضر شركت «شل» نيز مشغول برطرف كردن برخي از اشكالات موردتوافق در طرح توسعه ميدان هاي نفتي سروش و نوروز است كه اين مشكلات در مواقعي منجر به توقف مقطعي توليد اين ميدان ها شده است.
به گفته وي تا زمان تعويض نهايي اين تجهيزات، احتمال قطع توليد نفت از ميدان هاي سروش و نوروز وجود دارد.

در نيمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل
برداشت دولت از حساب ذخيره ارزي ۶۰ درصد افزايش يافت
005343.jpg
مهر: در شش ماهه اول امسال، دولت از حساب ذخيره ارزي چهارميليارد و ۲۱۵ ميليون دلار برداشت كرده است.
ميزان برداشت دولت از حساب ذخيره ارزي در شش ماهه اول سال جاري به ۳۷ هزار و ۹۳۱ ميليارد ريال رسيده است كه با احتساب هر دلار ۹۰۰۰ ريالي، اين ميزان تقريبا برابر چهارميليارد و ۲۱۵ميليون دلار مي شود.
بدين ترتيب برداشت دولت از حساب ذخيره ارزي در شش ماهه اول سال جاري نسبت به مدت مشابه سال سال گذشته ۶۰ درصد افزايش يافته است.
به عبارت ديگر ، ميزان برداشت دولت از حساب ذخيره ارزي از ۲۳ هزار و ۷۴۲ ميليارد ريال در شش ماهه اول سال ۱۳۸۳ به ۳۷ هزار و ۹۳۱ ميليارد ريال در شش ماهه اول سال جاري رسيده است.
براساس اين گزارش، بر طبق رقم مصوب بودجه اي، در شش ماهه اول امسال دولت بايد ۳۵ هزار و ۲۴۳ ميليارد ريال از منابع اين حساب استفاده مي كرده است كه با توجه به رقم برداشت شده در اين مدت، بيش از ۱۰۷ درصد تحقق نشان مي دهد.

ايران با كسب رتبه ۹۳ در شاخص فساد
مسئولان دولتي ۵ پله تنزل كرد
فارس: براساس گزارش ۲۰۰۵ سازمان بين المللي شفاف سازي، در ۱۵۹ كشور جهان، ايران در شاخص فسادگريزي دولتي و سياسي رتبه ۹۳ را كسب كرد كه در مقايسه با رتبه ۸۸ سال گذشته پنج رده تنزل نشان مي دهد.
سازمان بين المللي شفاف سازي كه هر ساله رتبه كشورهاي جهان را در شاخص مفاسد مالي و اقتصادي اعلام مي كند، امسال نيز اين شاخص را در ۱۵۹ كشور جهان اعلام كرد.
اين گزارش براساس ۱۶ كار تحقيقاتي توسط ۱۰ نهاد بين المللي تنظيم شده است.
سازمان بين المللي شفاف سازي نمره مبارزه با فساد را در كشورها از يك تا ده مشخص مي كند كه نمره ده نشان دهنده كمترين فساد و نمره يك نشان دهنده بيشترين فساد است.
ايران در گزارش سال ۲۰۰۵ نمره ۹/۲ را از ده كسب كرد كه در مقايسه سال گذشته تغييري نكرده است و دامنه تغيير نمره فساد اقتصادي ايران بين ۳/۲ تا ۳/۳ اعلام شده است.
ايران در گزارش سال گذشته در بين ۱۴۶ كشور در رتبه ۸۸ قرار گرفته بود.
در گزارش سال جاري ايسلند نمره ۷/۹ را از ده كسب كرد و به عنوان سالم ترين كشور از نظر مسئولان دولتي و سياسي شناخته شد.
اين در حالي است كه در سال جاري چاد با نمره ۷/۱ از ده فاسدترين كشور از نظر مسئولان دولتي و سياسي ارزيابي شده است.

معاون وزير جهاد كشاورزي اعلام كرد :
غذاي ۱۵ميليون نفر هر سال ضايع مي شود
005337.jpg
فارس : معاون صنايع و توسعه روستايي وزير جهاد كشاورزي گفت: هر سال معادل غذاي ۱۵ ميليون نفر بر اثر ضايعات محصولات كشاورزي از بين مي رود.
سيد علي رو ح الامين افزود: براي كاهش ضايعات محصول كشاورزي در مراحل مختلف كاشت، داشت، برداشت و بعد از برداشت، توسعه مكانيزاسيون در كشاورزي و گسترش صنايع فرآوري، تبديلي و تكميلي پس از برداشت لازم است.
ضايعات برداشت محصولات مختلف با هم فرق دارد، ولي به طور ميانگين در محصولات غذايي بين ۷ تا ۸ درصد محصول در حين برداشت تلف مي شود.
وي در اختيار نداشتن ماشين آلات مناسب برداشت را عامل اصلي ضايعات حين برداشت دانست و افزود: دولت با در اختيار قراردادن تسهيلات و منابع اعتباري مي تواند به تجهيز كشاورزان به ماشينهاي جديد كشاورزي و فعال تر شدن صنايع تبديلي و تكميلي كمك كند.
معاون صنايع و توسعه روستايي وزير جهاد كشاورزي گفت: طبق قانون برنامه چهارم توسعه بخش كشاورزي مكلف شده است كه تا پايان برنامه در سال ،۱۳۸۸ ظرفيت فرآوري محصولات كشاورزي را به دوبرابر وضع كنوني افزايش و ضايعات محصول به نصف وضع موجود كاهش دهد.
روح الامين افزود: طبق برنامه چهارم تا ۵ سال آينده ۲۰۰۰ واحد صنايع تبديلي و تكميلي بخش كشاورزي در كنار روستاها و قطبهاي توليدي ايجاد مي شود تا در جهت افزايش درآمد كشاورزان كمك كند.

در نيمه نخست سال
دولت تنها ۶۱ درصد از اعتبارات
طرح هاي عمراني را اختصاص داد
مهر: در شش ماهه اول سال جاري دولت تنها ۶۱ درصد از اعتبارات طرح هاي عمراني را اختصاص داده است و ۳۹ درصد از اعتبار مصوبه بودجه اختصاص نيافته است.
در شش ماهه ماهه اول امسال بر طبق رقم مصوب بودجه اي، دولت بايد ۵۶ هزار و ۴۹۰ ميليارد ريال اعتبار به طرح هاي عمراني اختصاص مي داده كه تنها ۳۴ هزار و ۲۴۰ ميليارد ريال اعتبار به اين گونه طرح ها اختصاص داده است.درحالي دولت در شش ماهه اول امسال ۳۴ هزار و ۲۴۰ ميليارد ريال به طرح هاي عمراني كشور اعتبار اختصاص داده كه اين رقم در شش ماهه اول سال گذشته ۲۶ هزار و ۶۵۹ ميليارد ريال بوده است و حدود ۲۹ درصد افزايش نشان مي دهد.
دولت در شش ماهه اول امسال به طرح هاي ملي و استاني موضوع بند چ تبصره(۲) قانون بودجه به ترتيب ۱۰ هزار و ۹۰۲ ميليارد ريال و هشت هزار و ۲۶۵ ميليارد ريال اعتبار اختصاص داده است.
دولت در شش ماهه اول سال ۱۳۸۳ به طرح هاي ملي و استاني به ترتيب حدود شش هزار و ۶۷۸ ميليارد ريال و پنج هزار و ۴۰۹ ميليارد ريال اعتبار اختصاص داده بود.

بانك جهاني اعلام كرد:
اقتصاد دولتي و عدم تنوع اقتصادي
مهمترين مانع توسعه در ايران
مهر: بانك جهاني با برشمردن اقتصاد دولتي و نبود تنوع اقتصادي به عنوان مهمترين موانع پيش روي اقتصاد ايران، رشد اقتصادي ايران را در گروي توسعه بخش خصوصي دانست.
عليرغم اينكه طي سالهاي اخير ايران با رشد اقتصادي بالايي روبرو بوده است، اما رشد اقتصادي ايران آنقدر بالا نبوده كه بتواند معضلات مهم اقتصادي ايران همچون، نرخ بالاي تورم و بيكاري را حل نمايد.
اقتصاد ايران طي دهه گذشته توسعه مناسبي يافته است، اما سرانه درآمدي ايران رشد متوسطي داشته است كه علت آن، پايين بودن نرخ بازدهي در ايران طي سالهاي اخير بوده است.
در حاليكه اقتصاد ايران طي ۱۵ سال گذشته به طور ميانگين سالانه۴‎/۳درصد رشد كرده است، اما ميانگين رشد سرانه توليد ناخالص داخلي ايران فقط ۷/۲درصد بوده است.
از ديدگاه بانك جهاني، پايين بودن نرخ بازدهي اقتصادي در ايران نشان دهنده فضاي تجاري نامناسب، كنترل بخش دولتي بر فعاليتهاي اقتصادي، و نبود تنوع اقتصادي در ايران است.
بر اين اساس، نبود تنوع اقتصادي و وابستگي ايران به درآمدهاي نفت و گاز اقتصاد ايران را نسبت به نوسانات قيمتي نفت خام بسيار آسيب پذير كرده است.
رشد بيشتر و آتي ايران در گرو توانايي آن در به حركت درآوردن سرمايه گذاري بخش خصوصي است.تاكنون اقداماتي براي توسعه بخش خصوصي در ايران شده است، برنامه هاي اصلاحات اقتصادي چندي نيز در ايران به اجرا درآمده است، اما هنوز هم بخش خصوصي توان اندكي در اقتصاد ايران دارد.خصوصي سازي شركتهاي دولتي، اصلاحات مالي، آزادسازي تجاري و رفع قوانين دست و پاگير از جمله گامهايي است كه طي سالهاي اخير در ايران به منظور تقويت بخش خصوصي برداشته شده است، اما برنامه اصلاحات اقتصادي در بسياري از سطوح ناتمام مانده است.

قيمت طلا و ارز
نوع----فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۱۵۵۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۱۰۲۵۰۰۰
نيم بهار آزادي ۵۲۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۳۱۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۱۰۲۹۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۹۰۶۹
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۹۰۵۳
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۸۲۲

اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |