چهارشنبه ۲۷ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۲۹ - Oct 19, 2005
رسانه هاي جهان از بزرگترين محاكمه قرن مي گويند
آغاز محاكمه صدام
005313.jpg
005319.jpg
محاكمه صدام حسين ديكتاتور پيشين عراق امروز درحالي در بغداد آغاز مي شود كه رسانه هاي جهان آن را بزرگترين محاكمه جنايتكاران جنگي قرن بيستم لقب داده اند.
اين لقب درزمانه اي براي محاكمه صدام، به كار مي رود كه سران حزب نازي آلمان، افسران گشتاپو، قصاب بالكان (ميلوسويچ) و جنايتكاران جنگي رواندا و بوروندي در همين قرن محاكمه شده اند و حتي شمار قربانيان جنايت هاي آنها بيشتر از قربانيان رژيم صدام حسين بوده است. آنچه باعث شده، محاكمه صدام حسين اهميت ويژه يابد اين است كه او با خونسردي و براي تحقق رؤيايي ديوانه وار و درست در زمانه اي كه كشورش نيازي به ماجراجويي نداشت دوبار به همسايگان خود (ايران و كويت) يورش برد.
در يكي از اين جنگ ها (جنگ ايران) قبح استفاده از سلاح شيميايي را شكست و در جنگ ديگر (حمله به كويت) نظم بين المللي را به چالش كشيد. در حوزه كشتارهاي داخلي نيز صدام حسين از مبدعان جنايت سازمان يافته است. اين شيوه صدام حسين هم دامن اسلاف سياسي او را گرفت كه در دسيسه ها و شبه كودتاهاي او به قتل رسيدند و هم گريبانگير ملت عراق به ويژه شيعيان و كردها شد كه بارها قتل عام شدند. اكنون دادگاهي در بغداد كه دادستانها و قضات آن عراقي اند در اقدامي نمادين، صدام را نه به خاطر ۲۵ سال «جنايت به طور كلي» بلكه به خاطر قتل  عام روستايي شيعه نشين در نزديكي بغداد محاكمه مي كند.
آن قتل عام پس از آن صورت گرفت كه سوءقصدي ناموفق به جان صدام شد و او براي صيانت از خود و نه دفاع از امنيت ملي عراق، دستور كشتار دسته جمعي داد.
درواقع محاكمه صدام امروز با محاكمه خلقيات او به عنوان يك ديكتاتور آغاز مي شود تا در جلسات آينده جنايات سازمان يافته نظام بعثي و جمهوري وحشت به محاكمه كشيده شود.

گروه سياسي: نخستين جلسه محاكمه صدام حسين امروز در بغداد آغاز خواهد شد.
به گفته رايد جوحي رييس بازرسان دادگاه جنايي و مركزي عراق كه مسئول ويژه رسيدگي به جنايت هاي سران رژيم بعثي است، در اين جلسه صدام حسين به اتهام قتل عام ۱۴۳ شيعه در سال ۱۹۸۲ در روستاي دجيل در ۷۰ كيلومتري بغداد محاكمه مي شود.
اين محاكمه توسط هيات ۵ نفره قضات عراق برگزار خواهد شد.
صدام در اين جلسه در يك محفظه شيشه اي ضدگلوله در دادگاه حضور خواهد يافت و با حضور وكيل اش به وي تفهيم اتهام خواهد شد.
امروز تنها يك وكيل از صدام دفاع خواهد كرد. خليل الدليمي وكيل صدام در اين دادگاه قبلا از كمبود پول كميته دفاع از صدام گله مند شده بود. وي معتقد است نتوانسته به اندازه كافي خود را براي دفاع از صدام آماده كند.
الدليمي گفت: با موكلم اصلا تماس نداشته ام و از جزئيات كيفرخواست هم اطلاعي ندارم.
طي دو سال گذشته حدود دو هزار وكيل داوطلب وكالت صدام شده بودند اما به مرور از تعداد آنها كاسته شد تا اينكه چندماه پيش دختر صدام گفت كه تنها يك وكيل عراقي از صدام دفاع خواهد كرد.
درهمين حال نشريه  تايمز چاپ  لندن  ديروز نوشت  قضاتي  كه  فردا صدام حسين  ديكتاتور سابق  عراق  را محاكمه  مي كنند در ماه هاي  اخيرمخفيانه  در انگليس  آموزش  ديده اند.
به  گزارش  خبرگزاري  شين  هوا از لندن  انجمن  بين  المللي  وكلا اعلام  كرد اين  انجمن  ۲۰ قاضي  و ۲۳ دادستان  عراقي  را آموزش  داده  است .
استوارت  الفورد يكي  از وكلاي  مدافع  انگليس  كه  در اين  آموزش  شركت  داشته  است  گفت :اين  قضات  بسيار با تجربه  هستند و در قبال كارهايي  كه  به  آنها واگذار مي شود احساس  مسئوليت  مي كنند.
الفورد افزود اگر صدام  گناهكار شناخته  شود، احتمال  مجازات  اعدام  وجود دارد.
در واكنش به محاكمه امروز شون  مك  كورمك  سخنگوي  وزارت  امور خارجه  آمريكا اعلام  كرد محاكمه  صدام  حسين  ديكتاتور سابق  عراق  به  اتهام  جنايت  عليه  بشريت  گامي بزرگ  در بسته  شدن  فصل  سياهي  از تاريخ  خونبار اين  كشور است .
سخنگوي  وزارت  امور خارجه  آمريكا گفت  ادعاهاي  مطرح  شده  مبني  بر تاثير منفي  محاكمه  صدام  حسين  بر تصميم آمريكا براي  همراه  ساختن  شيعيان  ، سني ها و كردهاي  عراق  درست  نيست .
مك  كورمك  گفت  به  گمان  من  محاكمه  صدام  حسين  فرايند مهمي در زندگي مردم  عراق  محسوب  مي شود كه  يك  دوره  تاريك  در تاريخ  اين  كشور را به  پايان مي رساند.
وي  گفت  از ديدگاه  ما صدام  حسين  مسئول  سركوب  وحشيانه  مردم  خود است  و در خلال  دو دهه  حكومت  خود دهها هزار نفر از مردم  عراق  را كشته  است .
واكنش حزب منحله بعث عراق
حزب  منحله  بعث  عراق  در اطلاعيه اي  اينترنتي  از طرفدارانش  خواست  كه  به مناسبت  آغاز محاكمه  صدام  حسين  رئيس  جمهوري  پيشين  اين  كشور، بر حملات  خودعليه  نيروهاي  آمريكايي  و عراقي  بيافزايند.
در اين  اطلاعيه  آمده  است : با شليك  گلوله ها و خمپاره هاي  مرگ  برارتش اشغالگر، افرادش ، تجهيزاتش  و پايگاههايش  به  علاوه  عواملش  در ارتش  وتمام نمادهاي  خيانت ، زماني  كه  رهبر (صدام ) به  هنگام  محاكمه  در انظار عمومي ظاهر مي شود، به  وي  سلام  دهيد.اطلاعيه  يادشده  كه  صحت  آن قابل  تأييد نيست ، خطاب  به  مقاومت  بعثي ، جنگجويان  مقاومت  و فدائيان  صدام  حسين  صادر شده  است .اطلاعيه  حزب  بعث  افزوده  است : اشغالگر و عواملش  در قدرت  هرگز قادر نخواهند بود هيچ  نفع  سياسي  يا امنيتي  از اين  محاكمه  ببرند.
پاول: آمريكا روزهاي دشواري در عراق
پيش رو دارد
كالين  پاول  وزير امور خارجه  سابق  آمريكا ديروز گفت  همه  پرسي  قانون  اساسي  در عراق  باعث  توقف  فوري  ناآراميها در اين  كشور نخواهد شد.
وي در مصاحبه با شبكه تلويزيوني  سي ان ان  گفت  همه  پرسي  قانون  اساسي  عراق  يك گام  مهم  و رو به جلو است  اما فكر نمي كنم  كه  پايان  بازي  باشد.
پاول  تأكيد كرد كه  برغم  برگزاري  همه  پرسي  قانون  اساسي  در عراق نيروهاي  آمريكايي  مستقر در اين  كشور همچنان  با ناآرامي هاي  پايدار چه  ازنظر نظامي  و چه  از نظر سياسي  روبرو خواهند بود.
قتل دو سرباز آمريكايي در الانبار
ديروز در تداوم ناآرامي ها در عراق دو تفنگدار آمريكايي در نواحي شهر الرطبه در استان الانبار كشته شدند. در اين درگيري چهار فرد مسلح نيز به قتل رسيدند و مقاديري سلاح و مهمات به دست نيروهاي آمريكايي افتاد. در بغداد نيز براثر انفجار خمپاره يك عراقي كشته و دو تن ديگر مجروح شدند. در يعقوبه نيز حمله افراد مسلح، منجر به قتل يك مامور پليس و جراحت شديد يك كودك شد. همچنين شبه نظاميان دو مامور حراست تلويزيون محلي دياله را ربودند.
از سوي ديگر ديروز در بغداد يكي از مشاوران ارشد وزارت صنعت عراق براثر تيراندازي افراد مسلح به قتل رسيد.

حماس دخالت در انفجار جباليا را تكذيب كرد
مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) ادعاي دولت خودگردان فلسطين را مبني بر اينكه حماس مسئوليت انفجار ماه گذشته جباليا را به عهده گرفته است، تكذيب كرد. به گزارش خبرگزاري فلسطين، اسماعيل هانيه از رهبران برجسته حماس گفت كه بيانيه اي  كه وزارت امور داخلي فلسطين در اين زمينه منتشر كرد، كذب محض است.
به گزارش خبرگزاري شين هوا از غزه، وزارت امور داخلي تشكيلات خودگردان فلسطين ديروز در بيانيه اي اعلام كرد حماس مسئوليت انفجار در اردوگاه پرجمعيت جباليا را به عهده گرفته است.
در اين بيانيه آمده حماس تصميم گرفته است به خانواده قربانيان اين انفجار غرامت پرداخت كند. پس از اين انفجار حماس بلافاصله اسرائيل را به دست داشتن در آن متهم كرد و حملات شديدي را عليه نيروهاي اسرائيلي انجام داد.

درخواست بوش از رهبران اسلامي
براي محكوم كردن تروريسم
فارس: رئيس جمهوري آمريكا از رهبران اسلامي خواست تروريسم را محكوم كنند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از واشنگتن، جورج بوش در جريان ضيافت افطار با جمعي از مسلمانان در كاخ سفيد گفت: من اعتقاد دارم اكنون زمان آن است شما رهبران اسلامي مسئول، ايدئولوژي كه به دلايل سياسي منجر به استثمار اسلام و تخريب دين شريف شما مي شود محكوم كنيد.
وي افزود: من از كشورهاي مسلماني كه به ائتلاف ما در جنگ عليه تروريسم پيوسته اند سپاسگزارم، از جمله كشورهايي كه خود قرباني تروريسم بوده اند.
بوش در ادامه اظهار داشت: ما بايد در رابطه با دشمنان مان بسيار شفاف باشيم.
قاتلاني كه جان مردان، زنان و كودكان بي گناه را مي گيرند، دنباله رو ايدئولوژي خشني هستند كه متفاوت با دين اسلام است.
رئيس جمهوري آمريكا همچنين اعلام كرد: اين افراط گرايان نظريه جهاد را به يك درخواست تروريستي عليه تمام آنهايي تبديل كرده اند كه ديدگاه افراطي آنان را دنبال نمي كنند.

رسول قلي اف در اوكراين دستگير شد
رهبر مخالفان جمهوري آذربايجان كه به قصد شركت در انتخابات پارلماني اين كشور راهي باكو شده بود، در ميانه راه در اوكراين بازداشت شد. اوكراين اعلام كرد رسول قلي اف توسط پليس بين المللي (اينترپول) و به درخواست دولت جمهوري آذربايجان بازداشت شده است.به گزارش آسوشيتدپرس از باكو، همچنين صدها تن از حاميان قلي اف در باكو دستگير شدند.
حوادث روز دوشنبه نشان دهنده تنش هاي قبل از انتخابات در اين كشور حاشيه درياي خزر است.
مقامات جمهوري آذربايجان نگراني آن بودند كه حاميان «رسول قلي اف» ممكن است براي اخلال در طرحهايشان براي دستگيري وي در فرودگاه باكو تلاش كنند.
پليس ضدشورش كه كاملا مسلح بود جمعيت تظاهركنندگان احتمالي را متفرق كرده و صدها تن را دستگير كرد. افسران امنيتي راههاي منتهي به فرودگاه را به منظور جلوگيري از تجمع تظاهركنندگان بستند.
قلي اف، رئيس سابق مجلس جمهوري آذربايجان و رهبر كنوني حزب مخالف دمكرات اعلام كرده بود به منظور شركت در انتخابات پارلماني ششم نوامبر (۱۵ آبان) به اين كشور سفر مي كند.
وي از سال ۱۹۹۶ به منظور فرار از اتهامات مربوط به اختلاس كه به گفته خودش جنبه سياسي دارد، در آمريكا به سر مي برد.
قلي اف روز جمعه گفت انتظار دارد هوادارانش از دستگيري وي توسط مقامات جلوگيري كنند.

درگيري هاي مسلحانه بعد از جنگ سرد
۴۰ درصد كاهش يافته است
ايسنا: براساس مطالعات سه ساله  دانشگاه ونكوور كانادا، درگيري هاي مسلحانه پس از پايان جنگ سرد تاكنون ۴۰ درصد كاهش يافته و تعداد كمتري از مردم در اين درگيري ها كشته شده اند.
به گزارش خبرگزاري رويتر، در گزارش امنيت انساني كه از سوي دانشگاه ونكوور كانادا آماده شده، آمده است، اگر چه نسل كشي ها و سوءاستفاده از حقوق بشر كاهش يافته؛ اما از ميزان حملات با تلفات بالا توسط تروريست ها كاسته نشده است. با اين حال تروريسم بين المللي در مقايسه با كساني كه در جنگ ها كشته شده اند، سالانه فقط تعداد كمي از مردم را به كام مرگ مي فرستد.
اندرو ماك، استاد دانشگاه و از مقام هاي سازمان ملل كه مديريت اين تحقيقات را بر عهده داشته، مي گويد: ما ديگر شاهد جنگ هاي بزرگ با حضور ارتش هاي بزرگ، درگيري هاي سنگين و سلاح هاي سنگين متعارف نبوده ايم. جنگ ها امروزه با سلاح هاي سبك با تعداد كم و سلاح هاي كوچك و در كشورهاي بسيار فقير صورت مي گيرد و اغلب خشونت بار و جنايت آميز هستند؛ اما به نسبت باعث مرگ تعداد زيادي از انسان ها نمي شوند.
در اين تحقيق كه با سرمايه گذاري كشورهاي كانادا، انگليس، سوئد، نروژ و سوييس انجام شده، آمده است: در كل تعداد درگيري ها از زمان خاتمه  جنگ سرد تاكنون ۴۰ درصد كاهش يافته و آمريكا و روسيه سرمايه گذاري هايشان را بر روي جنگ در كشورهاي در حال توسعه قطع كرده اند. متوسط تعداد كشته شده ها در هر درگيري  از ۳۷ هزار تن در سال ۱۹۵۰ در جنگ كره به ۶۰۰ تن در سال ۲۰۰۲ كاهش يافته است.

درخواست سوريه از آمريكا براي مذاكرات اصولي
واحد مركزي خبر: يك  روزنامه  سوري  ديروز مقامات  دولت  آمريكا را به  مذاكرات  واقعي  و اصولي  با سوريه  فراخواند.
به  گزارش  خبرگزاري  شينهوا از دمشق ، روزنامه  تشرين  در شماره  ديروز خود از مقامات  آمريكا خواست  مذاكرات  واقعي  و اصولي  خود را با مسئولان  سوريه  با هدف  رسيدن  به  تفاهم  و اهداف  مشترك  ادامه  دهد.
اين  روزنامه  در ادامه  نوشت  بر كسي  پوشيده  نيست  مذاكرات  اصولي  و روابط حسنه  و مثبت  بين  آمريكا و سوريه  از زمان  كنفرانس  مادريد بين  دو طرف  بوده است .گفتني  است  برخي  رسانه هاي  خبري  از وجود معامله  بين  دولت  آمريكا و سوريه خبر دادند و بر اساس  آن در مقابل  كاهش  فشارهاي  آمريكا عليه سوريه  اين  كشور نيز امتيازهايي  به  آمريكا داده  است .

بررسي همكاريهاي نظامي قزاقستان و آمريكا
آلماتي _ ايرنا: توسعه  همكاريهاي  نظامي قزاقستان  و آمريكا در ديدار بولات  سيمبين  اف  معاون  وزيردفاع  قزاقستان  با هياتي  از نيروهاي  مسلح  و وزارت  امور خارجه  آمريكا در آستانه  (پايتخت  قزاقستان ) مورد بررسي  قرار گرفت .
به  گزارش  مركز مطبوعات  وزارت  دفاع  قزاقستان ، طرفين  دراين ديدار درمورد برنامه  همكاريهاي  دوجانبه  نظامي در راستاي  تجديد نيروهاي مسلح  قزاقستان  تبادل  نظر كردند.
توسعه  نيروهاي  پاسدار صلح  قزاقستان  موضوع  ديگرمورد بحث  درديدارسيمبين اف  با هيات  آمريكايي  اعلام  شده  است .
هيات  سياسي  نظامي آمريكايي  متشكل  از ۱۰ ژنرال  و درياسالار و نمايندگان وزارت  امور خارجه  واشنگتن  هستند.
در گزارش  مركز مطبوعات  وزارت  دفاع  قزاقستان  به  جزييات  برنامه  سفر اين هيات  سياسي  و نظامي آمريكا اشاره  نشده  است .
آمريكا و قزاقستان  در سال  ۲۰۰۳ ميلادي  برنامه  پنج  ساله  همكاري  سياسي نظامي منعقد كرده  بودند كه  براساس  آن آمريكا طي  سالهاي  گذشته  تكنولوژي  وتجهيزات  نظامي به  ارزش  ۳۰ ميليون  دلار در اختيار نيروهاي  مسلح  قزاقستان  قرارداده  است .
درچارچوب  اين  قرارداد ۲۰۰ نفر از نيروهاي  نظامي قزاقستان  نيز در آمريكادوره هاي  آموزش  نظامي ديده اند.

شايعه بيماري كاسترو تكذيب شد
ايرنا: در پي  شايعاتي  كه  درباره  بيماري  فيدل  كاسترو رئيس  جمهوري  كوبا پخش  شد، رئيس  مجمع  ملي  اين  كشور روز دوشنبه  وضعيت  جسمي  وي  را در سن  ۷۹ سالگي عالي  و حيرت انگيز توصيف  كرد.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه ، حضور نيافتن  فيدل  كاسترو در نشست  كشورهاي اسپانيايي  و پرتغالي  زبان  ايبرو آمريكن  باعث  بروز شايعاتي  در مورد بيماري  رهبر كوبا شد.ريكاردو آلاركون  رئيس  مجمع  ملي  كوبا در يك  همايش  مطبوعاتي  خاطرنشان كرد كه  شركت  نكردن  كاسترو در نشست  سران  كشورهاي  اسپانيايي  و پرتغالي زبان  كه  در شهر سالامانكا در اسپانيا برگزار شد، دلايل  ديگري  داشته است .رئيس  مجمع  ملي  كوبا افزود: با وجودي  كه  كاسترو از سال  ۲۰۰۰ و در پي كشف  توطئه  ترور وي  در جريان  نشست  مزبور كه  در آن سال  در پاناما برگزارشده  بود، در چنين  اجلاس هايي  شركت  نكرده  بود، انتظار مي رفت  در اين  نشست  شركت  كند.

مجلس جديد آلمان كار خود را آغاز كرد
مهر : شانزدهمين پارلمان آلمان با گذشت يك ماه از زمان برگزاري انتخابات پارلماني در اين كشور ديروز آغاز بكار كرد.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از پايگاه اينترنتي پارلمان آلمان، ديروز مصادف با اولين روز كاري پارلمان جديد آلمان بود.
بر اساس قوانين حاكم بر پارلمان، رياست اولين روز نشست نمايندگان بر عهده پيرترين نماينده است. در اين جلسه لامرت از حزب دموكرات مسيحي به عنوان رئيس پارلمان آلمان انتخاب شد.

عنان: قانون اساسي عراق به خشونت ها
در اين كشور پايان نخواهد داد
005316.jpg
ايسنا: كوفي عنان تأكيد كرد: قانون اساسي عراق هرگز به خشونت ها در اين كشور پايان نخواهد داد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري عراق، كوفي عنان، دبيركل سازمان ملل متحد در جمع خبرنگاران اعلام كرد: قانون اساسي جديد عراق هيچ سهمي در اتحاد مردم و كاهش خشونت ها در اين كشور نخواهد داشت.
وي افزود: ما اميدواريم كه تدوين قانون اساسي عراق يك تجربه ي كامل باشد و با اجماع تمامي مردم عراق صورت گيرد و به برقراري صلح و آشتي در اين كشور كمك كند؛ ولي آشكار است كه اين حادثه روي نخواهد داد.
دبيركل سازمان ملل متحد خاطرنشان كرد: با توجه به حقايق موجود در عراق و آنچه كه ما از اوضاع اين كشور سراغ داريم، كاهش خشونت ها بعد از برگزاري طرح همه پرسي منطقي به نظر نمي رسد.
وي هم چنين تأكيد كرد: اختلافات بين گروه هاي عراقي درخصوص تدوين قانون اساسي منعكس كننده  شكاف هاي موجود بين اين گروه ها است.
اين در حالي است كه مجله  آمريكايي نيوزويك چندي پيش اعلام كرده بود كه سازمان ملل متحد در يك گزارش محرمانه نسبت به تقسيم عراق هشدار داده بود.
در اين گزارش هشدار داده شده كه قانون اساسي جديد عراق به نمونه و الگويي براي تقسيم اين كشور تبديل نشود.
كوفي عنان خواستار اجراي تصميمات
اجلاس سران در سازمان ملل شد
ايسنا: به گفته كوفي عنان، اجلاس سران سازمان ملل كه ماه گذشته برگزار شد، نقطه آغازين براي انجام اصلاحات مختلف از حقوق بشر، تروريسم و ايجاد صلح گرفته تا توسعه اقتصادي و مديريت اجتماعي بود و اكنون وقت اجراي تصميمات اتخاذ شده و پر كردن شكاف ها است.به گزارش دفتر اطلاع رساني سازمان ملل متحد در تهران، كوفي عنان، دبير كل سازمان ملل در كنفرانس اصلاحات در سازمان ملل در دانشگاه كلمبيا گفت: اكنون نوبت اجراي وظيفه ما از جمله دبير كل، نمايندگان دولت ها و افرادي نظير شما كه در موقعيت نفوذ در دولت ها قرار داريد، مي باشد تا از دري كه رهبران آن را گشودند، بگذريم و تغييرات مثبت و واقعي را ايجاد كنيم.
وي مجدداً شكست رهبران جهان در مقابله با سلاح هاي كشتار جمعي را مايه ننگ خواند و قول داد كه از تلاش ها براي يافتن راهي براي حركت رو به جلو در مهم ترين چالش روزگار ما كاملا حمايت كند.
دبير كل سازمان ملل متحد بيان داشت كه شكست در ايجاد توافق براي انجام اصلاحات در شوراي امنيت نااميدكننده بود و بر اهميت وجود موسسات غير دولتي در ارائه پيشنهادات و وادار كردن دولت ها به اقدام و برجسته كردن دستاوردهاي اجلاس در زمينه امور اقتصادي و اجتماعي و وادار كردن اهدا كنندگان و كشورهاي در حال توسعه به انجام تعهداتشان تأكيد كرد.

نيروهاي روس دو تن را در نالچيك كشتند
فارس : نيروهاي امنيتي روسيه دو جنگجوي مظنون را در شهر نالچيك كشته و عمليات جست وجوي جديدي را براي يافتن عاملان حملات هفته گذشته اين شهر آغاز كردند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از نالچيك، پليس نالچيك ديروز از كشته شدن شب گذشته مردي كه در صدد حمله به يك پاسگاه متعلق به نيروهاي شبه نظامي پليس در حاشيه اين شهر بود، خبر داد.
پليس نالچيك اطلاعات بيشتري در اين خصوص منتشر نكرد.
نالچيك كه مركز جمهوري كاباردينو_بالكاريا، يكي از هفت جمهوري منطقه قفقاز روسيه محسوب مي شود، در همسايگي جمهوري چچن قرار دارد.
پليس همچنين اعلام كرد: «اوايل ديروز نيروهاي ارتش و پليس با پشتيباني نفربرهاي زرهي همين محله(محل كشته شدن عامل حمله به پاسگاه نيروهاي شبه نظامي در شب گذشته) را محاصره كرده و مرد ديگري را كشتند كه احتمالا به مقاومت مسلحانه عليه افسراني كه در صدد بررسي مدارك وي بودند دست زده بود.» اين منبع ادامه داد: «دو مظنون ديگر نيز موفق به فرار از صحنه شدند.»
پنج روز پس از حمله حدود ۱۵۰ شبه نظامي مسلمان به اماكن دولتي و امنيتي نالچيك كه در آن ۳۵ نيروي امنيتي، ۹۲ شبه نظامي و ۹ غير نظامي كشته شدند، تدابير امنيتي در اين منطقه همچنان شديد است.
نيروهاي پليس از ساير مناطق روسيه وارد نالچيك شده و زره پوش ها در حال گشتزني در شهر هستند.
مدارس منطقه درگيري ديشب نيز همچنان بسته اند و ساير مدارس شهر نيز به رغم باز بودن بسيار خلوت و خالي از حضورند.
همچنين حدود ۵۰ تن از اعضاي خانواده هاي شبه نظاميان كشته شده ضمن تظاهرات در شهر خواستار تحويل اجساد كشته ها به آنها شدند.
بر اساس قوانين روسيه، اجساد مظنونان درگير در حوادث تروريستي به خانواده هاي آنها تحويل نشده و بطور مخفيانه در زمين زندان ها دفن مي شوند.

دولت در تبعيد طالبان در مناطق قبايلي
پاكستان اعلام موجوديت كرد
ايرنا: رسانه هاي  افغانستان  ديروز  گزارش  دادند، افراد شورشي  وابسته  به گروه  طالبان  كه  اكنون  به  عنوان  نيروهاي  مخالف  دولت  اين  كشور فعاليت  دارند دولت  در تبعيد خود را در مناطق  قبايلي  پاكستان  تشكيل  دادند.
گروه  طالبان  اعلام  كرد كه  دولت  در تبعيد خود را كه اكنون  در منطقه  قبايلي  وزيرستان  جنوبي  پاكستان  تشكيل  داده ، بعد از فتح  افغانستان  در كابل  پايتخت  اين  كشور مستقر خواهد كرد.
گروه  طالبان  علت  اصلي  اين  تصميم  خود را انسجام  فعاليت  آنان  در امر مبارزه  با دولت  افغانستان  اعلام  كرده  است .
نام  دولت  طالبان  امارت  اسلامي افغانستان  اعلام  شده و رهبري  آن را نيز ملامحمد عمر به  عهده  دارد.
اين  درحالي  است  كه  دولت  افغانستان  از ايجاد چنين  دولت  در تبعيدي  اظهار بي اطلاعي  كرده  و واكنشي  از خود نشان  نداده  است .
محمدكريم  رحيمي  سخنگوي  حامد كرزاي  رئيس  جمهوري  افغانستان  ديروز  به  خبرنگاران  گفت ،  دولت  كابل  تاكنون  گزارشي  را در زمينه  ايجاد حكومت  در تبعيد گروه  طالبان  دريافت  نكرده  است .
وي  افزود: دولت  بعد از تحقيق  در اين باره ، نظر رسمي خود را اعلام  خواهد كرد.

چين ديدار وزير خارجه ژاپن از اين كشور را لغو كرد
ايرنا : چين  ديروز ديدار نوبوتاكا ماچيمورا وزير خارجه  ژاپن  از اين  كشور را لغو كرد.سخنگوي  وزارت  خارجه  چين  ديروز در مصاحبه  مطبوعاتي در پكن ، گفت  كه  اين  سفر به  دليل  وضعيت  پيچيده  موجود لغو شده  است .
خبرگزاري  كيودو ژاپن  ديروز به  نقل  از منابع  مطلع ، اعلام  كرده  بود اين سفر با تصميم  توكيو و پكن  لغو شده  است .اين  سخنگو گفت  كه  زمان  براي  ديدار وزير خارجه  ژاپن  از چين  و پذيرش  اين سفر از سوي  پكن  مناسب  نيست .
پيشتر گزارش  شده بود كه  وزير خارجه  ژاپن  اول  آبان  ماه  براي  سفري  دو روزه  و گفت  وگو درباره  اختلاف  بر سر منابع  درياي  شرقي  چين  و ديگر موضوعات  عازم چين  خواهد شد.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |