چهارشنبه ۲۷ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۲۹ - Oct 19, 2005
يك تحليل رياضي درباره بازاريابي زنجيره اي
مشتري؟ تمام شد!
برخلاف آن چه مي گويند بازاريابي زنجيره اي نمي تواند براي همه سودآور باشد و بالاخره با اشباع بازار، عده بسيار زيادي ضررهاي هنگفتي مي كنند
005286.jpg
گروه دانش و فناوري- هما كبيري: حتما تاكنون نام شركت هايي چون GoldQuest ،My7Diamonds Pentagono و... را شنيده ايد و احتمالا تا به حال به شما يا آشنايانتان پيشنهاد شده است كه با سرمايه گذاري در يكي از اين شركت ها در زماني كوتاه به پول هنگفتي برسيد.
مبلغان اين شركت ها (كه در واقع مشتريان شركت نيز هستند) به شما وعده مي دهند كه اگر به طرز مناسبي فعاليت كنيد، مي توانيد در مدت كوتاهي، مثلا يك هفته، يك ماه يا چيزي در همين حدود وظايف خود را انجام دهيد و مشتري هاي جديد را به شركت معرفي كنيد. كافي است تنبل نباشيد و منظم كار كنيد. بله شما هم مي توانيد پولدار شويد، فقط بايد بخواهيد و برايش تلاش كنيد!
بياييد فرض كنيم اين مبلغان راست مي گويند و اين زمان را با عبارت زمان طي يك مرحله بيان كنيم. در اين صورت پس از گذشت زمان طي يك مرحله، افراد آلوده دست كم دو برابر مي شوند. اگر در ابتدا تنها يك نفر آلوده باشد فكر مي كنيد چقدر طول مي كشد تا ده هزار نفر آلوده شوند؟ چقدر طول مي كشد تا يك ميليون نفر آلوده شوند؟ گمان مي كنيد زمان آلوده شدن يك ميليارد نفر و يا زمان آلوده شدن ده ميليارد نفر چقدر است؟ اگر اين سؤال ها را از يك طرفدار بازاريابي زنجيره اي بپرسيد به شما جواب خواهد داد خيلي زياد، 400 سال، قرن ها و شايد هم هيچ وقت.
ولي شما با يك ماشين حساب ساده مي توانيد جواب سؤال را پيدا كنيد؛ رشد افراد آلوده بسيار سريع تر از آن چيزي است كه در ابتدا تصور مي شود. به دنباله اعداد زير توجه كنيد؛ اين دنباله با يك آغاز مي شود و هر جمله دوبرابر جمله قبلي اش است. اگر ابتداي كار را مرحله صفر فرض كنيم، عدد به دست آمده در مرحله n-ام برابر 2n، يعني حاصل ضرب
nبار 2، است.
۱-2-4-8-16-32-64-128-256-512-1024-2048-8192-16384و...
مشاهده مي شود در مرحله دهم، 1024 و در مرحله چهاردهم بيش از شانزده هزار نفر آلوده شده اند (البته بدون در نظر گرفتن افرادي كه در روزهاي پيش آلوده شده اند.) تا اين جا هنوز مشخص نيست كه اين دنباله با چه سرعت عجيبي رشد مي كند.
در واقع مسأله رشد جمعيت هيچ ارتباطي به مضر بودن گلدكوئست (و ديگر بازاريابي هاي زنجيره اي) ندارد. كافي است كل جامعه را به عنوان يك مجموعه در مقابل شركت گلدكوئست تصور كنيد. جامعه با پرداختن به بازي دلخـواه شـركــت مشغول وارد كردن اجناسي با قيمتي چندين برابر قيمت واقعي است، آن هم اجناسي به چندين برابر مقدار نياز! مي بينيد كه رشد جمعيت، با هر سرعتي، چيزي از مضرات اين بازي براي جامعه نمي كاهد.
بد نيست براي سرگرمي، تقريبي از نرخ رشد جمعيت جهان به دست آوريم تا بفهميم منافع مادي تا چه حد مي تواند قوه تفكر را مختل كند. جمعيت جهان در سال 1970 ميلادي در حدود 91/3 ميليارد نفر بوده است و در سال 2000 ميلادي در حدود 03/6 ميليارد نفر. يعني پس از ?? سال جمعيت جهان 54/1 برابر شده است. اگر فرض كنيم در طول اين ?? سال هرساله جمعيت a برابر شده است، داريم:
۱‎/۵۴ = 30a30 و در نتيجه a مساوي با ريشه سي ام 54/1 است كه تقريبا برابر است با 541/1. بعد از چند سال جمعيت دو برابر مي شود؟ براي يافتن پاسخ اين سؤال بايد معادله زير حل شود كه در آن n تعداد سال مورد نظر است:2= an
اگر دو طرف را ابتدا به توان ?? برسانيم و سپس لگاريتم بگيريم، n به دست مي آيد:
۴۸ ? (1/54) n=30log/ (2) log
يعني در چند دهه اخير هر ?? سال جمعيت دو برابر شده است و اين در حالي است كه هر گاه درخت گلدكوئست يك مرحله رشد كند تعداد افراد آلوده تقريبا دو برابر مي شود. كسي كه معتقد است سرعت رشد درخت گلدكوئست از نرخ رشد جمعيت كم تر است معنايش اين است كه پيدا كردن دو مشتري به طور متوسط ?? سال طول مي كشد!
با تشكر از اميد نقشينه ارجمند
دانشكده رياضي دانشگاه صنعتي شريف

مژده اي بزرگ به بيماران ديابتي
005292.jpg
گروه دانش و فناوري ـ سيدمحمد ابوترابي: عوارض كليوي ديابت نوع يك و مرگ و مير ناشي از آن، كمتر از آن چيزي است كه پيش از اين تصور مي شد. دانشمندان فنلاندي پس از 30 سال بررسي بر روي بيش از۲۰ هزار بيمار مبتلا به ديابت نوع۱ دريافتند كه احتمال بروز نارسايي كليوي ناشي از اين بيماري، تقريبا يك دهم آن چيزي است كه تاكنون در نظر گرفته مي شده است. به ترتيبي كه پيش از اين دانشمندان مي گفتند، يك نفر از هر 5 بيمار مبتلا به ديابت نوع،۱ پس از۲۰ سال، دچار نارسايي كليوي ديابتي مي شود، ولي مطالعه اخير محققان فنلاندي نشان داد كه يك نفر از هر۵۰ بيمار مبتلا به ديابت نوع۱ در عرض۲۰ سال گرفتار نارسايي كليه مي شود.
ديابت نوع 1 به دليل ناتواني غده پانكراس در ترشح انسولين ايجاد مي شود و افراد مبتلا به آن بايد براي كنترل قند خون خود حتما از انسولين استفاده كنند. يكي از مهم ترين عوارض بيماري ديابت و به خصوص ديابت نوع 1، عوارض كليوي آن، موسوم به نفروپاتي ديابتي است. نفروپاتي ديابتي، شايع ترين علت نارسايي كليه در جهان است.
مطالعه اخير محققان فنلاندي، همچنين نشان داد كه احتمال مرگ و مير ناشي از ديابت نوع 1 در عرض۳۰ سال پس از تشخيص، از 59 درصدي كه در سال هاي دهه۶۰ ميلادي تصور مي شد، امروزه به حدود 15 درصد رسيده است. دانشمندان علت اين پيشرفت ها را درمان هاي پيشرفته تر، آموزش بهتر بيماران و تشخيص زودتر بيماري مي دانند.
منبع : Health Day

پيش بيني سرطان سينه به كمك ژنتيك
محققان سوئدي، 64 ژن را شناسايي كرده اند كه به كمك آن ها مي توانند پيش بيني كنند چه كسي به درمان سرطان سينه پس از جراحي، مناسب تر پاسخ مي دهد. از اين اطلاعات ژنتيكي مي توان براي طراحي روش هاي درماني دقيق، براي بيماراني كه با روش هاي رايج، بهبود كاملي را نشان نمي دهند استفاده كرد.
اين محققان نمونه هاي تومور 159 بيمار مبتلا به سرطان سينه را گرفته و آرايش ژنتيكي هر تومور را با استفاده از روش ريزآرايه يا DNA MICROARRAY مورد بررسي قرار دادند. تكنيك فوق به محققان اين امكان را مي دهد كه هزاران ژن را به طور همزمان مطالعه نموده و بيان اين ژن ها را ارزيابي كنند. نتايج نشان دادند طي پنج سال بعد از جراحي، 38 بيمار كه دچار عود بيماري شده يا كساني كه در اين مدت فوت كرده بودند، 64 ژن مشترك داشتند كه با ژنوم افرادي كه زنده مانده بودند تفاوت داشت. لذا به نظر مي رسد الگوهاي بيان اين ژن ها در مقايسه با شاخص هاي موجود شامل درجه بندي بافتي، مرحله رشد تومور و سن بيمار، راهنماي بهتري براي پيش بيني سرطان سينه است.
منبع: مؤسسه اطلاع رساني توسعه فناوري زيستي

فوايد تازه توت قرمز و پونه كوهي
005280.jpg
گروه دانش و فناوري ـ زهرا بخشي: از لحاظ آشپزي، اين دو گياه كاملا متفاوت هستند. يكي عضو ثابت آشپزخانه هاي ايتاليايي و ديگري همراه اصلي بوقلمون سرخ شده است. اما وقتي توت قرمز و پونه كوهي را با هم استفاده كنيم، دارويي ضدباكتريايي قوي اي خواهيم داشت كه مي تواند خطر مسموم كنندگي غذاهاي آلوده دريايي را از بين ببرد.
كاليداس شتي و همكارش از دانشگاه ماساچوست، نسبت هاي متفاوت توت قرمز و پونه كوهي را با هم آزمايش كرده اند، مي گويند: يك نسبت مساوي از توت قرمز و پونه كوهي مي تواند باكتري غذاهاي دريايي كه پاراهاموليتيكوس نام دارد و باعث اسهال و استفراغ مي شود از بين ببرد.
هر دو گياه، داراي فوايد ضدميكروبي هستند. اما شتي مي گويد كه اگر اين دو گياه را با هم استفاده كنيم، تأثير بيشتري خواهند داشت. او پس از تحقيقات فراوان دريافته است كه استفاده 50 ـ 50 اين دو گياه با هم در فيله ماهي و ميگوهاي آلوده به باكتري پاراهاموليتيكوس دو برابر توانايي از بين بردن اين باكتري را دارد تا استفاده تنهاي آن ها. اين مي تواند به اين علت باشد كه هر يك از اين گياهان قسمتي خاص از سلول هاي اين باكتري را خراب مي كنند. پايين آوردن PH با استفاده مقداري اسيد لاكتيك در اين مخلوط، آن را مؤثرتر مي كند.
منبع: NewScientist.com

ايران و جامعه اطلاعاتي تعطيل است!
005295.jpg
ايرنا: وب سايت ايران و جامعه اطلاعاتي در رابطه با مسائل جامعه اطلاعاتي كشور به آدرس اينترنتي www.iranwsis.org از سوي مركز پژوهش هاي ارتباطات راه اندازي شده است كه از شش ماه گذشته تاكنون (30 خردادماه 84) به روز نشده است.
دليل اهميت به روز نشدن سايت مذكور اين است كه كانون توجه اين وب سايت، اجلاس جهاني سران درباره جامعه اطلاعاتي و مباحث مرتبط با آن است كه مرحله نخست آن، آذرماه (28 دسامبر 2003) در ژنو برگزار شد و مرحله دوم آن از 25 تا 28 آبان ماه سال جاري در كشور تونس برگزار خواهد شد. در بخشي از اين سايت آمده است كه همكاران مركز پژوهش هاي ارتباطات اميدوارند با طرح ديدگاه انديشمندان و صاحب نظران حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات و نيز بيان تلاش هاي نهادهاي دولتي، خصوصي و مدني در اين پايگاه اينترنتي بر آمادگي كشورمان براي حضور هر چه جدي تر در اين اجلاس مهم بيفزايند. اين در حالي است كه اين سايت بيش از 6 ماه است كه به روز نشده و يك ماه ديگر، مرحله دوم اجلاس جهاني سران درباره جامعه اطلاعاتي، در تونس برگزار خواهد شد. سايت iranwsis در حوزه فناوري اطلاعات و همان طور كه از نامش پيداست در مباحث مربوط به جامعه اطلاعاتي، سايت شناخته شده اي محسوب مي شود. علت اين اعتبار هم بيشتر به خاطر وجود استاداني است كه در پس اين سايت حضور دارند و به انتشار مقالات علمي و معتبر مي پردازند. اين سايت به علت جايگاه و پشتوانه اي كه دارد مي تواند به تحليل و گاه حتي جهت دهي در بحث جامعه اطلاعات كشور بپردازد و با ارائه مطالب قوي، به بررسي نقاط ضعف و قوت اين مبحث بپردازد.

رايانه هاي موسيقيدان از راه رسيده اند
گروه دانش و فناوري ـ زهرا بخشي: بعضي از آهنگ ها، جذاب، بعضي به طور عجيبي آشنا، و بعضي خارق العاده هستند. امروزه ميليون ها نوع آهنگ از اين نوع، فقط با يك فشار انگشت در اختيار مردم قرار مي گيرند.
وقتي به يكي از تصنيف هاي ولفرم توتر، كه در سايت موسيقي هاي online است گوش مي دهيد، بدون شك اولين كسي هستيد كه اين آهنگ را شنيده ايد. اين آهنگ ها توسط برنامه اي كامپيوتري كه به وسيله رياضي دان انگليسي، استفان ولفرم، طراحي شده، ساخته شده اند.
طرح كامپيوتري ولفرم اولين طرح موسيقايي online نيست. اما اين سايت اولين سايتي است كه ساخت و شنيدن اين موسيقي ها را آسان كرده است. شما حتي مي توانيد آن ها را به جاي زنگ تلفن هاي خود نيز بگذاريد.
در سال 2002 ولفرم با چاپ كتاب خود نوع جديد دانش كه كتابي 1000 صفحه اي بود، بحثي بين فيزيكدانان و رياضي دانان انداخت كه چرا مراحل سلولي اتوماتون الگوريتمي، قوانين زيربنايي فيزيكي را بنيان مي نهند.
يك سلول اتوماتون شامل گروهي از سلول هايي است كه توانايي تنظيم در حالت هاي گوناگون را دارند، براي مثال مانند يك صفحه شطرنجي است كه هر مربع مي تواند خالي يا پر باشد. اين طرح با قوانين توسعه يافته كه حالت هر سلول را مقابل سلول هاي همسايه توضيح مي دهد. تحقيقات نشان داده است كه اين اتوماتون ها مي توانند به شكل هايي طبيعي، مانند دانه هاي برف يا صدف هاي دريايي باشند. ولفرم مي گويد كه اين اتوماتون ها اساس فيزيكي اتمي دنيا را مي سازند.
چيزي كه در مورد اين اتوماتون ها بسيار جالب است، توانايي آن ها در تغيير كردن مداوم و غيرتكراري است. نمونة كامپيوتري اين اتوماتون ها بازي زندگي ساخت رياضي دان انگليسي، جان  هارتون كانوي در دهة 1970 است.
به تازگي، ولفرم و پيتر اورلن، برنامه اي ساخته اند كه مي تواند يك اتوماتون را تبديل به يك گروه موسيقايي كرده و طرح هاي مختلف كامپيوتري را به نوت هاي موسيقايي تبديل كند.
مانند طرح هاي بصري مشابه، اين گروه هاي موسيقايي، معمولا پيوستگي لازم را براي جلوگيري از توليد ناهماهنگي داشته و با ايجاد گونه هاي متفاوت هميشه تازه وجالب باقي مي مانند.
ديگر موسيقيدانان نيز از متد ولفر براي ساختن موسيقي خود استفاده مي كنند. براي مثال جورج لويز، پروفسور موسيقي دانشگاه كلمبياي نيويورك با همكار موسيقي دانش، ژول راين در اواسط دهه 1980 از اين متد براي ساختن موسيقي استفاده كردند.
لويز در اين مورد مي گويد: چيزي كه در اين روش با روش هاي ديگر متفاوت است اين است كه توانايي ساخت موسيقي را به همه مي دهد. ولفرم آهنگ هاي 30 ثانيه اي مي سازد. شما مي توانيد در بين اين آهنگ ها هرگونه آهنگي، از جمله كلاسيك، تجربي و محلي بيابيد.
اين برنامه همواره به دنبال اتوماتون هايي موسيقايي است كه بتوانند طرح هاي مورد نظر را با موسيقي خود سازگار كنند. با اين همه، اورمن مي گويد كه اين مرحله، مرحله اي كاملا شخصي است. ولي آيا مي توان اين گونه موسيقي را موسيقي ناميد؟ اورمن در اين مورد مي گويد: به نظر من، مردم موسيقي ما را قبول دارند. ما از خيلي آهنگسازان سنتي و پاپ شنيده ايم كه مايلند از طرح ولفرم در ساختن موسيقي شان استفاده كنند.
به تازگي اورمن با موسيقيداني از مدرسه موسيقي بوستون سعي در ساختن موسيقي كامل براي اجرا در صحنه دارد.
ولفرم توجه زيادي نيز به تأثير اين طرح در روي مردم دارد. او مي گويد: براي من بسيار جالب است كه مردم آهنگ هاي ساخته شده ما در اين روش را مي پسندند.
منبع: Nature.com

۲دنباله دار به هم خوردند تا ما اين را بفهميم:
يخي نيستند، خاك هم دارند
005283.jpg
ديدگاه و تصورات سنتي در مورد دنباله دارها چنين بوده كه در ساختار اين اجرام آسماني مقادير زيادي يخ وجود دارد كه توسط گرد و غبار پوشيده شده اند. و به همين دليل به دنباله دارها گلوله يخي كثيف مي گويند چرا كه مقداري گرد و غبار قاطي يخ شده است كه اين گرد و غبارها در حين حركت دنباله دار در منظومه شمسي، در سطح آن پراكنده مي شوند. اما پس از برخورد
(Deep Impact) با دنباله دار (Temple 1) ديدگاه دانشمندان نسبت به ساختار دنباله دارها تغيير پيدا كرد. در آن برخورد، مقدار بيشتري گرد و غبار نسبت به قطرات آب در فضا پراكنده شدند. و اين نشان مي دهد كه بخش اعظمي از اين دنباله دار از سنگ و گرد و غبار تشكيل شده است كه توسط يخ به هم نگه داشته شده اند.
اين برخورد به قدري براي دانشمندان ارزشمند بود كه از حداكثر وسايل موجود براي رصد آن استفاده كردند. زيرا اين دنباله دارها كه در منظومه شمسي زنداني شده اند، به دليل اين كه در سطح آن ها هيچ گونه فرسايشي رخ نداده، مي توانند مدارك و شواهدي را از اوايل شكل گيري منظومه شمسي در اختيار ما قرار دهند.
منبع: ParsSky.com

ردياب رعد و برق
005277.jpg
ايسنا: گروهي از دانشمندان طرح ساخت وسيله ردياب رعد و برق را كه در ماهوار ه هاي اكتشافي محيط زيست موسوم به GOES-R نصب مي شود، به ناسا ارائه دادند. اين وسيله قادر است انتقال گرماي ايجاد شده در رعد و برق را نشان دهد و شكل گيري، اندازه، تاريخ تحولات و رشد توفان ها را مشخص كند.
مشاهده رعد و برق با اين ردياب امكان كشف و مشاهده مداوم فعاليت هاي انتقال گرما از بالاي ابرها و در تمام قاره ها و نزديك اقيانوس ها را فراهم مي كند. با سيستم هاي مشاهده كنوني، نمي توان مشخصات رعد و برق ابرها را به طور كامل اندازه گيري و تعيين كرد.
با بهره گيري از اين دستگاه مي توان تغييرات سريع عناصر جوي را بهتر مشاهده كرد و از تغييرات توفان ها و آب و هوا مطلع شد؛ همچنين با مشاهده افزايش رعد و برق در ابرها و شناسايي آب و هواي سخت مي توان با اعلام هشدارهاي لازم و انتقال مردم به نقاط ديگر پيش از وقوع توفان از خطرات آن كاست.

كشف ماكاروني 4هزار ساله در چين
005289.jpg
كشف ظرفي قديمي مربوط به چهار هزار سال پيش حاوي رشته هاي ماكاروني در غرب چين،  ترديدهاي فراواني را در خصوص مبدأ اصلي توليد رشته هاي ماكاروني ايجاد كرد. از اين ظرف قديمي جهت توليد رشته هاي ماكاروني و اسپاگتي استفاده مي شده است.
به گفته يكي از محققان چيني در انستيتو زمين شناسي پكن، بقاياي اين رشته هاي غذايي و ظرف آن در هر حال گوياي آن هستند كه نخستين مورد در نوع خود در جهان هستند. وي اين اظهارات را پس از بررسي دقيق رشته هاي كشف شده ارائه كرد. جزئيات مربوط به اين كشف در نشريه معتبر علمي نيچر به چاپ رسيده است.
به گفته وي، مردم چين معتقد هستند كه ماركوپولو گردشگر معروف ايتاليايي، رشته هاي ماكاروني را از چين به ايتاليا برده و اين در حالي است كه ايتاليايي ها هم مدعي هستند كه پيش از چيني ها، رشته هاي ماكاروني را توليد مي كرده اند. دانشمندان چيني تحقيقات گسترده اي را بر روي اين رشته ها آغاز كرده اند.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |