سه شنبه ۱۷ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۴۴ - Nov 8, 2005
حضرت امام جعفر صادق عليه السلام:
به شما سفارش مي كنم پرهيزكار باشيد و با ارتكاب گناه،  مردم را بر خود مسلط نكنيد و خويشتن را دچار ذلت و خواري ننماييد.
وسائل الشيعه، جلد ۳
امروز با حافظ
همچنان چشم گشاد از كرمش مي دارم
گرچه افتاد ز زلفش گرهي در كارم
خون دل عكس برون مي دهد از رخسارم
به طرب حمل مكن سرخي رويم كه چو جام
واژه گزيني فارسي از انحصار فرهنگستان
زبان خارج مي شود
مهر: فرهنگستان زبان و ادب فارسي قصد دارد با برگزاري نشست هاي تخصصي، با حضور استادان زبان فارسي، استانداردهاي واژه گزيني در زبان فارسي را تدوين و براي استفاده عمومي در اختيار جامعه قرار دهد.
نشست هاي فوق با هدف ايجاد كميسيون هاي استاندارد سازي براي اصول و ضوابط واژه گزيني برگزار مي شود.
علي كافي دبير هم انديشي ها و نشست هاي مذكور به مهر گفت: در طول ده سال فعاليت واژه گزيني در فرهنگستان زبان و ادب فارسي به طور مكرر درباره اين موضوعات بحث و تبادل نظر صورت گرفته و هم اكنون موضوع مورد بحث در اين هم انديشي ها پخته و كارشناسي شده است.
عضو گروه واژه گزيني در ادامه تصريح كرد: سئوالات ما در زمينه واژه گزيني روشن و جواب هاي متعارض هم در پيش روي ما قرار دارد، هدف از برگزاري اين هم انديشي ها اين است كه پاسخ اين سوالات را يكسان و به فرهنگستان اعلام كنيم كه اصول و ضوابط واژه گزيني در شرايط فعلي زبان فارسي چيست.
به گزارش مهر، هدف فرهنگستان از تدوين اين استانداردها اين است كه واژه گزيني را از انحصار خود خارج كند و براي همه كساني كه مي خواهند واژه اي را وارد زبان فارسي كنند اين امكان را فراهم كند كه بر اساس اين اصول و ضوابط بتوانند واژه فارسي جديدي به وجود آورند.كافي در ادامه تصريح كرد: فرهنگستان قصد دارد واژه گزيني را عمومي كند و كساني كه براساس اين اصول و ضوابط به واژه گزيني مي پردازند با استفاده از نظام هاي ارزيابي و كيفيت سنجي به كار بپردازند و با اين اقدام تحولي در زمينه واژه گزيني به وجود آورد.
دبير سلسله هم انديشي هاي فرهنگستان زبان و ادب فارسي در ادامه افزود: اين كميسيون هاي تخصصي كارشان را با برگزاري چندين سخنراني و ميزگرد دنبال مي كنند و نتايج اين جلسات كه با حضور همه صاحب نظران و كارشناسان اين حوزه برگزار مي شود به عنوان استاندارد هاي واژه گزيني در زبان فارسي مشخص مي شود.
اين هم انديشي ها درباره چهارده موضع اساسي در حوزه واژه گزيني كه بيشترين اختلاف صاحبنظران و اساتيد زبان فارسي در اين موضوعات است، و براي رسيدن به يك جمع بندي نهايي، برگزار مي شود.
اولين سلسله هم انديشي ها اوايل آذر يا دي ماه ۱۳۸۴ و با عنوان واژه فارسي چيست ؟ برگزار مي شود و پس از برگزاري اولين نشست طبق يك نظام برنامه ريزي هر دو ماه يك هم انديشي برگزار شود.

همزمان با جشنواره بين المللي رشد در مشهد
جشنواره بين المللي دانش آموزان فيلمساز برگزار مي شود
007029.jpg
رئيس  سازمان  آموزش  و پرورش  خراسان  رضوي  گفت : سومين  جشنواره  بين المللي دانش آموزان  فيلمساز در مشهد برگزار مي شود.
جعفر ملكي   گفت : اين  جشنواره  بطورهمزمان  با سي  و پنجمين  جشنواره  فيلم  رشد از ۱۹ آبان  آغاز شده  و به  مدت  يك هفته  ادامه  خواهد داشت .
وي  افزود: اين  جشنواره  با هدف  كمك  به  رشد كمي و كيفي  توليد فيلمهاي تربيتي  و استفاده  از آنها در نظام  آموزشي  كشور برگزار مي شود.
او گفت :در اين  جشنواره  ۴۵ فيلم  به  نمايش  درخواهد آمد كه  تعداد ۲۴ فيلم از آن ايران است .
وي  افزود: قضاوت  اين  فيلمها را پنج  داور نوجوان  و جوان  شامل  سه  داورخارجي  به  نامهاي  آرين  واحد از استراليا، موترس  ميرهونر از آلمان ، شن اسلاك  از بلژيك  و دو داور ايراني  به  نامهاي  سيد وحيد حسيني نامي و سجاد افشاريان  برعهده  دارند.
او گفت : در كنار نمايش  فيلم  نشستهاي  نقد و بررسي  با حضور كارشناسان ، هنرمندان  و نيز عوامل  توليد برگزار مي شود.
وي  همچنين  گفت: ترتيبي  اتخاذشده  تا در ايام  برگزاري  جشنواره  روزانه  بين ۸۰۰۰ تا ۱۰ هزار دانش آموز در سطح  استان  از فيلمها به  صورت  رايگان  استفاده كنند.

برگي از تاريخ
محاكمه مصدق
يك روز پس از كودتاي ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ ش دكتر محمد مصدق، نخست وزير بركنار شده، خود را به دولت كودتا معرفي كرد و به همراه عده زيادي از همكارانش در دولت و مجلس راهي زندان شد. پس از چند جلسه بازجويي، محاكمه او در دادگاه نظامي در تاريخ هفدهم آبان ۱۳۳۲ ش آغاز گرديد. اتهام او، سوءقصد به منظور برهم زدن اساس حكومت و تاج و تخت سلطنت و تحريك مردم به مسلح شدن بر ضد قدرت سلطنت بود. بهانه اين اتهام در اينجا بود كه مصدق در روز ۲۵ مرداد ،۱۳۳۲ در مقام نخست وزير، فرمان عزل خود از نخست وزيري را كه از طرف شاه صادر شده بود، مورد قبول قرار نداده و به اجرا نگذاشته بود. در جريان ۳۵ جلسه محاكمه، از طرف دادستان به مصدق اهانت شد و مصدق هم بسياري از حرف هاي ناگفتني را گفت: درنهايت دادگاه او را به سه سال حبس محكوم نمود ولي پس از ۲۶ جلسه دادگاه تجديدنظر و فرجام خواهي مصدق، رأي دادگاه تغيير نيافت و او پس از پشت سر گذاشتن دوران محكوميت، به مدت ده سال به زادگاه خود، احمدآباد تبعيد شد. سرانجام دكتر مصدق در بهمن ۱۳۴۵ ش در ۸۴ سالگي پس از تحمل مرارت هاي زندان و تبعيد و به دنبال يك عمر دراز و پرحادثه سياسي درگذشت و در همان جا مدفون گرديد.
سيدمحمدعلي جمالزاده
سيدمحمدعلي جمالزاده در سال ۱۲۷۰ ش در اصفهان و در خانواده اي بزرگ و عالم به دنيا آمد. پدرش سيدجمال الدين واعظ اصفهاني همداني از پرنفوذ ترين  مبلغان مذهبي دوران مشروطه بود و نقش مهمي در آن نهضت داشت. در سال هاي جواني محمدعلي، وي همگام با پدر و پس از آن از فعالان برجسته حركت اصلاح طلبانه مشروطيت به شمار مي رفت كه يكي از دلايل اين حضور ضداستبدادي، دستگيري و قتل پدرش در جريان مشروطيت به دست عمال محمدعلي شاه قاجار بود. سيدمحمدعلي جمالزاده پس از اتمام تحصيلات ابتدايي، راهي بيروت و سپس پاريس شد و در فرانسه در رشته حقوق فارغ التحصيل گرديد. وي در ۲۲ سالگي در حالي كه بسياري از مناطق ايران بي طرف در جريان جنگ جهاني اول به اشغال دولت هاي روس و انگليس و عثماني درآمده بود، به كرمانشاه رفت و ارتش كوچكي از كردها براي جنگ با متفقين به وجود آورد. اما خيلي زود اين كار را رها كرد و راهي برلين در آلمان شد. جمالزاده سپس به مدت بيست و پنج سال در دفتر بين المللي كار در ژنو شروع به فعاليت نمود و در كنار آن به مطالعات وسيعي دست زد. با فرارسيدن شهريور ۱۳۲۰ ش، حيات ادبي جمالزاده شروع شد و چند داستان از او در تهران به چاپ رسيد. وي تحت تأثير آشنايي با روشنفكران ايراني به اين نتيجه رسيد كه يكي از دلايل بي سوادي وسيع مردم ايران در آن زمان، اين است كه نخبگان تحصيلكرده، تنها براي خوش آمد يكديگر مي نويسند، حال آنكه در غرب، حتي متفكران بزرگ هم در نويسندگي از نهايت سادگي بهره مي گيرند.
نتيجه اين انديشه، نوشتن و انتشار تعدادي داستان هاي كوتاه ابتكاري بود كه بعدها اساس نخستين كتاب وي با نام «يكي بود، يكي نبود» گرديد. اين كتاب ولوله اي در ميان خوانندگان فارسي زبان اندخت، چراكه او برخلاف عادت معمول نويسندگان معاصرش، در داستان خود از لغات و اصطلاحات روزمره مردم استفاده كرد و از دشوارنويسي پرهيز نمود، كه اين، ويژگي خاص نوشته هاي اوست. گنج شايگان، صحراي محشر، خاك و آدم و دشمن ملت و... ازجمله كتاب هاي جمالزاده است كه در نتيجه آنها، از او به عنوان پدر «داستان نويسي ايران» ياد كرده اند. سرانجام محمدعلي جمالزاده درحالي كه در حدود نود سال در اروپا مي زيست ولي هميشه قلبش براي وطن مي تپيد، در هفدهم آبان ۱۳۷۶ برابر با ۸ نوامبر ۱۹۷۷ م پس از عمري طولاني در ۱۰۶ سالگي درگذشت و در ژنو به خاك سپرده شد.

بهارستان
حلوا
روستايي به شهر آمد و مهمان شهري شد. شهري او را حلوا آورد و روستايي با اشتها بخورد آن را، گفت: اي شهري، من شب و روز به گزر خوردن آموخته بودم، اين ساعت طعم حلوا چشيدم، لذت گزر از چشمم افتاد. اكنون هر باري حلوا نخواهم يافتن و آنچه داشتم بر دلم سرد شد. چه چاره كنم؟ چون روستايي حلوا چشيده بعد از اين ميل شهر كند؛ زيرا شهري دلش را برد، ناچار درپي دل بيايد.
گزيده فيه ما فيه- دكتر الهي قمشه اي

لوريس چكناوريان:
موسيقي، جلوه اي از زيبايي هاي دين است
خداوند، بزرگترين آهنگساز و نقاش تمام كائنات است و ميلياردها صدا را در دل طبيعت قرار داده است كه همگي ما را به سمت درك دين رهنمون مي كنند.
لوريس چكناوريان،  آهنگساز و رهبر اركستر، با بيان اين مطلب در گفت وگو با ستاد خبري همايش زيبايي شناسي دين گفت: اديان و پيامبران، پيام خود را از طريق موسيقي، اعلام كرده اند، چرا كه كلام بدون آهنگ، نمي تواند چندان تاثيرگذار باشد.
وي درباره موسيقي مذهبي ايران گفت:  موسيقي تعزيه، مراسم محرم و سينه زني، همچنين موسيقي قرائت قرآن، همگي جلوه هايي از هنر مذهبي هستند. اما در اين زمينه به شكل اركسترال و كرال، كم كار شده است.
اين موسيقي دان پيشكسوت افزود: آهنگسازان ايراني مي توانند داستان هاي مذهبي يا تعزيه را به صورت اپرا يا سمفوني در بياورند ولي اين كار، مستلزم اين است كه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، دانشگاه ها يا فرهنگسراهاي مختلف، به آهنگسازان سفارش بدهند. چون نوشتن و اجراي چنين كارهاي بزرگي، هزينه سنگيني را مي طلبد.
وي درباره همايش زيبايي شناسي دين پيشنهاد كرد: هرچقدر كه در اين همايش، ميزان اهميت صدا يا موسيقي را برجسته تر كنند، اقدام مثبتي صورت گرفته است؛ چرا كه موسيقي بيشترين تاثير را بر مردم ايران مي گذارد و عواطف ديني آنها را برانگيخته مي كند.

گلستان
چاپ دهم جمهور افلاطون
وقتي در اين اوضاع و احوال بشنويم كتابي، آن هم اثري فلسفي، به چاپ دهم رسيده است، بايد خوشحال شويم.
جمهور افلاطون كه نزديك سه دهه قبل از سوي دكتر فؤاد روحاني برگردان فارسي شده بود، براي دهمين بار توسط انتشارات علمي و فرهنگي به بازار كتاب عرضه شد.
برخلاف تصور اوليه اي كه از نام افلاطون و كتاب جمهورش داريم، اين اثر خواندني و جذاب است و با اندكي تأمل مي توان آن را خواند و لذت برد.
مجموعه آثار افلاطون هم از سوي زنده ياد محمدحسن لطفي ترجمه و انتشارات خوارزمي آن را به بازار كتاب عرضه كرده بود.
دموكراسي گفت و گويي
در چند سال اخير و به جهت رشد و علاقه مندي روزافزون دانشجويان دوره هاي تكميلي رشته هاي علوم انساني به برخي نحله هاي فكري غرب، رساله ها و پايان نامه هاي خواندني و قابل تعمقي نوشته و منتشر شده است.
از جمله اين آثار كه به تازگي به بازار كتاب راه يافته است «دموكراسي گفت و گويي» نام دارد كه منصور انصاري آن را تأليف و نشر مركز انتشارش داده است.
نويسنده در اين كتاب به بررسي امكانات دموكراتيك انديشه هاي باختين روسي و هابرماس آلماني پرداخته است.
عبدالحسين آذرنگ و ماكجاآباد
عبدالحسين آذرنگ كه چندي پيش ترجمه اش از كتابي از رورتي از سوي نشر ني به بازار كتاب عرضه شده بود، كتاب تازه اي به نام «ماكجا آباد» اثر گرت جونز را ترجمه و از سوي انتشارات سخن به بازار كتاب عرضه كرده است.
آذرنگ براي ترجمه اين كتاب از نويسنده اصلي اجازه گرفته و در مقدمه كتاب نيز آورده كه با نويسنده براي حذف بخشي از كتاب كه با قوانين ايران امكان پذير نبود و نيز نپرداختن حق مؤلف به توافق رسيده است.
كتاب مسائل امروز جهان را در مجموعه اي در هم تنيده و مرتبط و به زباني ساده و روان توضيح مي دهد.

نشست خبري نهمين دوره كتاب سال دفاع مقدس برگزار شد
ايسنا: برگزيدگان نهمين دوره ي كتاب سال دفاع مقدس در بخش هاي داستان، خاطره، شعر، زندگي نامه و جنگ، هنر، تحقيق و پژوهش و كودك و نوجوان، بيست و چهارم آبان ماه، طي مراسمي معرفي مي شوند.
امروز حميد حسام - معاون ادبيات و انتشارات بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس - در نشست خبري اين جشنواره عنوان كرد: اين تفكر وجود داشت كه در برگزاري كتاب سال دفاع مقدس، فضاي محدود و محصور با نامها و عناوين ثابت و تكراري همه ساله اتفاق مي افتد و كم نبودند منتقداني كه مي گفتند عده اي خودشان آثار را داوري مي كنند، جايزه مي گيرند و گاهي خود منتقد مي شوند.
او در ادامه افزود: از سر انصاف بسياري مواقع اين انتقادها وارد بود و شايد كمتر امكان حضور نوقلمان در اين جشنواره هاي حرفه اي  زده وجود داشت.
با اين نگاه، پس از هشت دوره به ارزيابي پرداختيم و خواستيم نگاه اساسي به آسيب ها داشته باشيم كه در نتيجه دوره نهم از حيث داوري - تغيير در ساختاري داوري و بررسي ملاك هاي داوري متفاوت با ادوار گذشته است.
او علاوه بر وجاهت علمي و ادبي، خالي بودن داوران از هرگونه حب و بغض و جانبداري صنفي را از ديگر ملاك ها دانست و گفت: در بعضي نقدها از زوايه هايي نگاه مي شود كه به اين ادبيات خدشه وارد مي كند، اما ما در پي راهبرد متعالي بوديم كه بر اين اساس از دكتر محمدرضا سنگري به عنوان دبير علمي دعوت شد تا تيم هاي داوري را در هفت شاخه سامان دهد.
به گزارش ايسنا،  ۳۵۰عنوان اثر در حوزه دفاع مقدس به نهمين دبيرخانه كتاب سال دفاع مقدس رسيده كه از اين تعداد۱۶۳، اثر در زمينه خاطره۴۰، اثر در زمينه داستان، ۲۰ اثر در زمينه شعر،  ۲۵ اثر در زمينه ادبيات كودك و نوجوان (شعر، داستان وخاطره)۱۰، عنوان در زمينه تحقيق و پژوهش،  ۱۷عنوان در زمينه هنر (شامل نمايشنامه، عكس و فيلم مستند) و۷۶ اثر در زمينه جنگ و زندگي نامه است.

شوراي كتاب كودك ۱۰ كتاب را به كتابخانه مونيخ فرستاد
ايسنا: ده كتاب امپراتور كلمات، روز ابري من، فرشيد، گواتي، نقاشي، دزد لعنتي، پشمالو، دعاهاي زميني پدربزرگ، جادوگر دهكده سبز و فرهنگ انگليسي فارسي نوجوانان، از سوي شوراي كتاب كودك به كتابخانه بين المللي نوجوانان مونيخ فرستاده شد.
به گزارش ايسنا بر اساس اين خبر شوراي كتاب كودك انتخاب اين كتاب ها را براساس كتاب هاي ويژه سال خود كه بنا به عقيده شان آثار برجسته در حوزه تاليف داستانند و سهم ارزشمندي در ادبيات كودك دارند، انجام مي دهند.
شوراي كتاب كودك، دفتر نمايندگي IBYY در ايران است كه مسؤوليت انتخاب كتابهاي بخش فارسي كتابخانه بين المللي مونيخ را برعهده دارد.

كوتاه از هفت هنر
۱۰ نمايش در محوطه باز تئاتر شهر
محمود فرهنگ دبير دومين فستيوال نمايشهاي خياباني به خبرنگار ما گفت: ده نمايش خياباني از برگزيده هاي جشنواره خياباني سال گذشته قرار است از هفته آينده تا دي ماه امسال در فضاي باز مجموعه تئاترشهر اجرا شوند و هر كدام از اين نمايشها ۲۰ اجرا دارند و در هر روز سه كار به نمايش درمي آيد.
موفقيت سينماي ايران در شيكاگو
فيلم سينمايي سيماي زني در دوردست به كارگرداني علي مصفا كه در جشنواره فيلم هاي ايراني در شيكاگو شركت داشت از سوي تماشاگران شانزدهمين دوره جشنواره به عنوان بهترين فيلم انتخاب شد و جايزه فيلم منتخب تماشاگران را دريافت كرد.
مهلت ارسال فيلم به جشنواره فجر
زمان ارسال نسخه اوليه فيلم هاي متقاضي شركت در بيست و چهارمين جشنواره فيلم فجر بيستم آذرماه اعلام شد.
فيلمسازان بايد برگه هاي درخواست شركت در جشنواره را تكميل كرده و همراه با نسخه اوليه فيلم، عكس، پوستر و بروشور حداكثر تا پايان روز بيستم آذرماه، به دبيرخانه اين رويداد ارسال كنند.
از ادبيات تا سينما
كتاب  از ادبيات  تا سينما شامل  ۱۲ مقاله  درباره  ارتباط بين  فيلمسازان  و نويسندگان  توسط انتشارات  بنياد سينمايي  فارابي  منتشر شد.اين  كتاب  شامل  مقاله هاي  بنيان  اقتباس ، درآمدي  بر دستور زبان  ادبيات داستاني ، روايت : فصل  مشترك  ادبيات  و سينما، تفاوت هاي  فيلم  و زمان ، عامه  پسندي  در رمان  و فيلم  است .
چه كسي از ويرجينيا ولف مي ترسد؟
ششمين  برنامه  از پنجاه  و هفتمين  دوره  جلسات  نمايش  فيلمخانه  ملي ايران  به  نمايش  فيلم  چه  كسي  از ويرجينيا ولف  مي ترسد، اختصاص  يافته  است .
اين  فيلم  به  كارگرداني  مايك  نيكولز و نقش  آفريني  ريچارد برتون  واليزابت  تيلور ساعت  ۱۸ امروز براي  اعضاي  اين  فيلمخانه  در سينما صحرا به  نمايش  درمي آيد.
۴۰ كشور در جشنواره فيلم كوتاه
فيلمسازان  ۴۰ كشور از پنج  قاره  جهان ، با ۶۹ فيلم  كوتاه  در بخش  مسابقه بين الملل  بيست  و دومين  جشنواره  ملي  ودهمين  جشنواره  بين المللي  فيلم كوتاه  تهران  به  رقابت  مي پردازند. يكهزار و ۶۴ فيلم  كوتاه  از ۷۰ كشور جهان  به  دبيرخانه  جشنواره  ارسال شده  است .
ما همه خوبيم در جشنواره آمريكا
فيلم  سينمايي «ما همه  خوبيم» به  كارگرداني  بيژن  ميرباقري  در بيست  و هشتمين  دوره  جشنواره  بين المللي  فيلم  دنور كشور آمريكا به  نمايش  درمي آيد.اين  فيلم  اولين  ساخته بلند سينمايي  ميرباقري  است  كه  موضوع  مهاجرت  ايراني ها به  خارج  از كشور را به  تصوير مي كشد.
تنها سينماي سقز تخريب شد
تنها سينماي شهرستان ۲۴۰ هزار نفري سقز كه از چند سال قبل تعطيل شده بود، روز دوشنبه تخريب شد.اين سينما به دلايل بالا بودن عمر زياد ساختمان و با مجوز مسئولين تخريب شده است.
اين امر در حالي صورت مي گيرد كه سينما ارشاد سقز نيز پس از سالها فعاليت تعطيل شده است.
كارگاه گزارش تصويري در موزه هنرهاي معاصر
درپي برگزاري مراسم انتخاب و اهداي عكس هاي برگزيده دومين جايزه سالانه عكاسي مطبوعاتي زنده ياد كاوه گلستان، كارگاه گزارش تصويري برگزار مي شود.
خانم «جي هان عمار» معاون دبير عكس آژانس فرانس پرس در منطقه خاورميانه به دعوت دومين سالانه عكاسي مطبوعاتي زنده ياد كاوه گلستان از ساعت ۳۰/۱۶ تا ۱۸ امروز سه شنبه ۱۷ آبان توضيحاتي درمورد گزارش تصويري با نمايش اسلايد موارد مورد بحث در سالن اجتماعات موزه هنرهاي معاصر تهران برگزار مي كند.
آخرين فرصت براي ديدار از نمايشگاه جنبش هنر مدرن
نمايشگاه «جنبش هنر مدرن» مجموعه اي از آثار خارجي گنجينه موزه هنرهاي معاصر تهران تا آخر آبان ماه ۸۴ تمديد شد.
ساعت كار موزه هنرهاي معاصر تهران همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۸ و جمعه ها ۱۴ تا ۱۸ است.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
دعا
سه شبانه روز منتظر چنين فرصتي بود.
باران كه بند آمد، سر را بالا گرفت و به آسمان خيره شد.
عادت داشت موقع دعا كردن به آسمان نگاه كند.
گفت: خدايا پاهايم را از تو نمي خواهم، فقط مي خواهم كاري كني كه دخترم با جهيزيه آبرومند به خانه بخت برود.
سپس چرخ ويلچر را كه در گودالي فرو رفته بود، به زحمت بيرون آورد و رفت...
آسمان روشن شده بود.
حميد صالحين

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۱و ۴۸ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷و۲۲ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و۸ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۳۴ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* نگارخانه هنر: نمايشگاه حجمهاي فلزي اكبر فضلي پناه/ از ۱۴ تا ۱۹ آبان/ خيابان نجات اللهي، نبش ورشو، مركز سازمانهاي غيردولتي شهرداري منطقه ۶
*نگارخانه بانو: نمايشگاه نقاشي شهرناز طباطبايي/ ۱۵ تا ۲۲ آبان/ خيابان ولي عصر، ضلع شمالي پارك ساعي، فرهنگسراي بانو/ تلفن: ۸-۸۸۷۸۶۲۷۶
*نگارخانه نياوران: نمايشگاه عكس هنر و طبيعت/ ۲۲ آبان تا ۱۰ آذر/ انتهاي پاسداران، مقابل پارك نياوران، فرهنگسراي نياوران.
*گالري كمال الملك: نمايشگاه نقاشي داود منصوري/ تا ۲۵ آبان/ پاسداران، نبش گلستان سوم، ساختمان شماره يك/ تلفن: ۲۲۵۶۵۴۳۴
*گالري گلستان: نمايشگاه نقاشي علي اكبر صادقي/ ۲۰ تا ۲۶ آبان/ دروس، خيابان كماسايي، شماره ۴۲/ تلفن: ۲۲۵۴۱۵۸۹
*نگارخانه آبي و افرند: نمايشگاه نقاشي ين لي نقاش معاصر چين/ تا ۱۹ آبان/ بزرگراه آل احمد، جهان آرا، خيابان ،۱۷ پلاك ۵۴/ تلفن: ۸۸۰۱۲۳۳۴

گل و گياه
گل مومي
007026.jpg
نام علمي: Chamelacium uncinatum
خانواده: MYRTACEAE
درختچه اي بزرگ و گسترده، هميشه سبز كه داراي برگهاي خطي و سه گوش به رنگ سبز تيره و طول ۴-۳ سانتيمتر بوده و گلهاي ارغواني، بنفش، قرمز، صورتي يا سفيد آن با قطر ۵/۲ سانتيمتر از بهار تابستان ظاهر مي شوند و براي استفاده بصورت گل شاخه بريده بسيار مناسب هستند. بلندي گياه ۵-۲ و گستردگي آن به ۴-۲ متر مي رسد.
نيازها: مكان پرنور و دور از تابش آفتاب گرم تابستان، كمپوست گلداني كه فاقد آهك باشد. در فصل بهار و تابستان خاك گلدان را نسبتاً خوب نگهداشته و ماهي يكبار با كود تعادلي مايع آنرا تقويت مي كنند. جهت كاشت در فضاي باز از خاك ماسه اي، خنثي تا كمي اسيدي، داراي زهكش خوب و نسبتاً حاصلخيز استفاده نموده و آنرا در مكان كاملاً آفتابي مي كارند. حداقل دماي قابل تحمل آن صفر درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در بهار و يا قلمه هاي نيمه رسيده در فصل تابستان امكان پذير است. سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |