سه شنبه ۱۷ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۴۴ - Nov 8, 2005
وسايط نقليه مسافربري از مهرماه تاكنون كمترين نقش را در تصادفات داشته اند
كنترل سرعت مهمترين عامل كاهش تصادفات
006993.jpg
ايرنا: معاون  عمليات  ترافيكي  پليس  راه  نيروي انتظامي  جمهوري  اسلامي  ايران  گفت: از ابتداي  مهرماه  تاكنون  وسايط نقليه  مسافربري  با حدود سه  درصد، كمترين  نقش  را در بروز تصادفات  جاده  اي  داشته اند.
سرهنگ  سيد هادي  هاشمي    با اشاره  به  عوامل  مختلف  وقوع  تصادفات  افزود: در اين  مدت  از پنج  عامل  تصادفات  جاده اي  به  ترتيب  سواري  و وانت  با ميانگين  ۴۳ درصد، موتورسيكلت  با ۲۷ درصد، كاميون  با ۱۵ درصد، عابر پياده  با ۷ درصد و وسايط نقليه  مسافربري  با ۳ درصد در بروز تصادفات  نقش  داشته اند.
وي  تصريح  كرد: نقش  وسايط نقليه  مسافربري  در بروز تصادفات  روند نزولي  طي مي كند. وي  يكي  از دلايل  اساسي  اين  امر را رعايت  سرعت  از سوي  رانندگان  و كنترل  سرعت  سنج  وسايل  نقليه  مسافربري  از سوي  مأموران  پليس  راه  عنوان  كرد.
وي  گفت : اين  دقت  نظر از سوي  رانندگان  و مأموران  باعث  شده  است خودروهاي  مسافربر كمتر مرتكب  انحراف  به  چپ  شوند كه  با ۲۵ درصد بالاترين  علت  بروز تصادفات  را به  خود اختصاص  مي دهد.
هاشمي اضافه  كرد: علاوه  بر تشديد مجازات  در زمينه  سرعت ، جريمه  و توقيف  خودرو و ممنوعيت  رانندگي  براي  راننده ، نظارت  بر اين  ملاحظه  قانوني  كه  يك  راننده  نمي تواند بيش  از هشت  ساعت  در شبانه  روز در جاده  رانندگي  كند، از ديگر عوامل دخيل  در كاهش  تصادفات  خودروهاي  مسافربر است .
به  گفته  وي ، ۲۱ درصد از تصادفات  جاده اي  مربوط به  بي توجهي  به  جلو در اثر خستگي  و خواب  آلودگي  رانندگان  است . معاون  عمليات  ترافيكي  پليس  راه  ناجا گفت : سواري  و وانت بارها با ۵/ ۵۰ درصد، موتورسيكلت  با ۲۴ درصد، كاميون  با ۷/ ۱۳ درصد، عابر پياده  با ۱/ ۸ درصد و وسايط نقليه  مسافربر با ۷/ ۳ درصد در هفته  اخير نيز به  ترتيب  از عوامل  شكل گيري  تصادفات  جاده اي  بوده اند.
هاشمي  افزود: انحراف  به  چپ  ۲۶ درصد، تخطي  از سرعت  مطمئنه  ۷/ ۱۵ درصد، عدم رعايت  حق  تقدم  عبور ۹/ ۱۶ درصد، بي توجهي  به  جلو در اثر خستگي  و خواب آلودگي  با ۶/ ۲۳ درصد و ساير علل  ۸/ ۱۷ درصد از عمده  دلايل  شكل گيري  حوادث  جاده اي  در هفته  اخير بوده  است .
وي  با اشاره  به  اينكه  از ابتداي  مهرماه  تاكنون  دو هزار و ۱۰ فقره  تصادف جرحي  و فوتي  و دو هزار و ۸۳۶ نفر كشته  و مجروح  گزارش  شده  است ، گفت : در هفته گذشته  ۵۵۱ فقره  تصادف  منجر به  فوت  و جرح  رخ  داد كه  در آنها ۷۷۲ نفر كشته  يا مجروح  شدند.
وي  گفت : با توجه  به  اينكه  در حوادث  جاده اي ، روزانه  حدود ۷۰ نفر جان  خود را از دست  مي دهند و بارها اين  مسأله  در رسانه ها عنوان  شده  است  اما بسياري  از رانندگان  با رعايت  نكردن  سرعت  تعريف  شده  در جاده ها، استفاده  نكردن  از كمربند و كلاه  ايمني  و استفاده  كردن  از تلفن  همراه ، جان  خود و ديگران  را به  خطر مي اندازند.
وي  تصريح  كرد: اگر قوانين  تنبيهي  و جريمه اي  براي  رانندگان  وسايط نقليه تدوين  و اعمال  شود مطمئناً ميزان  تصادفات  و تخلفات  در جاده ها كاهش  مي يابد.

اجراي طرح IT در مدارس با كمبود بودجه مواجه است
گروه علمي فرهنگي: يك مسئول وزارت آموزش و پرورش گفت: به علت مشكلات اعتباري اجراي طرح IT در مدارس كشور به كندي پيش مي رود.
«ابراهيم آقاخاني» روز دوشنبه در گفت وگو با ايرنا در تنكابن افزود: از آغاز طرح IT از سال ۱۳۸۱ تاكنون فقط ۲۵ درصد مدارس كشور توانستند در قالب اين طرح فعاليت كنند. معاون برنامه ريزي و توسعه مديريت سازمان پژوهش وزارت آموزش و پرورش، اعتبار پيش بيني شده براي اجراي اين طرح را ۱۴ميليارد ريال اعلام و اضافه كرد: متاسفانه فقط ۳۰ درصد اين اعتبار اختصاص يافته و به همين علت اين طرح در مدارس به كندي پيش مي رود. وي اظهار داشت: در سال ۸۴ در نظر است كه دو هزار مدرسه به شبكه رشد و چهار هزار مدرسه به شبكه جهاني اينترنت متصل شوند كه تحقق اين مهم منوط به تامين اعتبار آن مي باشد. وي اعتبار مورد نياز براي اجراي صددرصد اين طرح را يك صد ميليارد ريال عنوان كرد.
آقاخاني تصريح كرد: از سال ۱۳۸۱ تاكنون در مرحله اول ۳۲ هزار و۵۰۰ دستگاه رايانه در مدارس توزيع و هزار نفر از معلمين كشور هم طرح IT را آموزش ديدند. معاون برنامه ريزي و توسعه مديريت سازمان پژوهش وزارت  آموزش و پرورش ادامه داد: در اين ارتباط فقط توانستيم به شش هزار و۵۰۰ مدرسه و به هر مدرسه پنج دستگاه رايانه بدهيم. وي خاطرنشان كرد: در مرحله دوم اين طرح ۵۱۰ آزمايشگاه متمركز در مدارس كشور تاسيس و ۲۱۰آزمايشگاه غيرمتمركز هم راه اندازي شد. آقاخاني تصريح كرد: به رغم قول مسئولان مخابرات زيرساختهاي مخابراتي در مراكز استانها و شهرستانها آماده نشده و به همين خاطر اجراي طرح ITبا مشكل مواجه شده است. وي براي اجراي صددرصد طرح ITو اتصال كليه مدارس كشور به اين شبكه و ديگر شبكه هاي مورد نياز از مسئولان امر خواستار كمك شد.

اسامي پذيرفته شدگان تكميل ظرفيت
كارشناسي ناپيوسته ۳۳ آبان اعلام مي شود
گروه علمي فرهنگي: اسامي  پذيرفته شدگان  نهايي  رشته هاي  تحصيلي  مربوط به  تكميل  ظرفيت  برخي  از دانشگاه ها و موسسه هاي  آموزش  عالي  در آزمون  كارداني  به  كارشناسي  ناپيوسته سال  ۱۳۸۴ ، ۲۳ آبان  ماه  جاري  اعلام  مي شود.
حسين توكلي معاون  اجرايي  سازمان  سنجش  آموزش  كشور گفت : اين  افراد از بين  داوطلباني  كه  با تكميل  فرم  مربوط، متقاضي  رشته هاي  تحصيلي  مراحل  تكميل  ظرفيت  برخي  از دانشگاه ها و موسسه هاي  آموزش  عالي  در آزمون  كارداني  به  كارشناسي  ناپيوسته  سال  ۱۳۸۴ بوده اند انتخاب شده اند.
توكلي  افزود: اولويت  انتخاب  افراد براساس  كسب  بالاترين  نمره  صورت  مي گيرد.
وي  گفت : اسامي  افراد برگزيده  در نشريه  پيك  سنجش  هفته  آينده  اعلام  مي شود.

نايب رئيس كانون وكلا اعلام كرد
دعاوي ملكي و خانوادگي بيشترين حجم
مراجعه مردم به وكلا را تشكيل مي دهد
گروه اجتماعي- زهرا رفيعي:نايب رئيس كانون وكلاي مركز گفت: دعاوي ملكي و خانوادگي بيشترين مورد مراجعه مردم به وكلا در ايران است.
همچنين با خبر شديم دادخواست كانون وكلا از سازندگان و پخش كنندگان سريالهاي «او يك فرشته بود» ، «غريبانه» و «ريحانه» به يكي از شعبات دادسراي كاركنان دولت ارائه شد.
دكتر علي نجفي توانا وكيل «كانون وكلاي مركز» در پرونده شكايت از سريالهاي تلويزيوني با اعلام اين خبر گفت: شكوائيه كانون وكلا در شعبه دوم بازپرسي دادسراي كاركنان دولت مطرح شد. در اين دادخواست آورده ايم كه شغل وكالت به عنوان يكي از ابزارهاي معين براي اجراي عدالت است و قوه قضاييه و قانون در جاهاي مختلف از وكلا حمايت كرده اند.
وي با اشاره به اينكه در سريالهاي مذكور عناوين مجرمانه و غيرواقعي به وكيل منتسب شده است گفت: كانون وكلا سال گذشته به صورت شفاهي و كتبي تذكراتي به مسئولان صدا و سيما نسبت به ساخت سريالهاي توهين آميز داده بود ولي اين روند تا امسال نيز ادامه پيدا كرده است به طوري كه امسال از اين رسانه ملي نيز در ساخت دو سريال ديگر با همان مضمون توهين آميز استفاده شد. صدا و سيما به جاي پاسداري و اعتبار بخشيدن به مشاغلي چون قضاوت و وكالت مبناي كار خود را به تخلف چند نفر در اين مسائل قرار داده است در صورتي كه حرفه وكالت نيز به مانند مديريت است اگر مديري دولتي اشتباهي انجام مي دهد دليل بر اين نمي شود كه بقيه مديران را با آن ديد ارزيابي كرد.
نجفي توانا در مورد شكايت مطرح شده در شعبه دوم بازپرسي گفت: در اين دادخواست در ابتدا از رياست صدا و سيما كه متولي اصلي تنظيم روابط مردم و صدا و سيما است شكايت شده است؛ در مرحله بعدي از مديران شبكه هاي يك، دو، سه و پنج كه مسئوليت حفظ آبروي افراد را دارند و در نهايت از كارگردانان و تهيه كنندگان سريالهاي ياد شده شكايت شده است.
كارگردانان اگر چه مسئوليت حقوقي سريال و يا فيلم را ندارند  ولي بر اساس قانون مأموري كه متوجه عمل خود باشد نمي تواند به صرف دستور آمر عمل كند؛ اگر بداند و عمل بكند به عنوان مباشر و شريك و يا معاون در نظر گرفته مي شود از اين افراد به اتهام توهين، افترا و نشر اكاذيب شكايت شده است.
در اين باره ابراهيم ثابت قدم نايب رئيس كانون وكلا در نشستي كه به مناسبت برگزاري همايش اتحاديه سراسري كانونهاي وكلا برگزار شده بود گفت: متأسفانه در جامعه ما فرهنگ استفاده از مشاوره حقوقي هنوز بين كساني كه بايستي فرهنگ سازي بكنند هم جا نيفتاده است.
سازندگان اين سريالها از يك مشاوره حقوقي استفاده نكرده اند كه بدانند برخي اعمالي كه وكلا انجام مي دهند برخلاف قانون و حتي رويه هاي قضايي حاكم در دادگاهها است.
ثابت قدم در مورد همايش سراسري كانونهاي وكلاي سراسر كشور گفت: در اين همايش ها معمولا مسائلي چون نحوه پذيرش كارآموز و اختيار آنها و هماهنگي هيأت مديره كانونهاي سراسر كشور مطرح و تصميمات كلي اتخاذ مي شود.
وي در مورد امتحان پذيرش كارآموز كانون وكلا گفت: در آزمون امسال ۲۰هزار نفر در سراسر كشور شركت خواهند كرد كه ۴هزار نفر پذيرفته خواهند شد. تهران با ۱۰هزار داوطلب دو هزار و ۳۰۰ نفر پذيرفته شده خواهد داشت.
پذيرش ۲۰درصدي كارآموزان در آزمون امسال در تاريخ امتحانات وكالت كانون بي سابقه است.
وي در مورد تعرفه وكالت كه اخيرا از سوي رئيس قوه قضائيه درخواست تعديل آن صادر شده است گفت: وكلا براساس آئين نامه «تعرفه حق الوكاله و دستمزد و هزينه سفر وكلاي دادگستري و كارگشايان» دستمزد خود را تعيين مي كنند ولي در صورتي كه موكلي بخواهد مبلغي بيشتر از اين آئين نامه پرداخت كند منع قانوني وجود ندارد. وكيل و موكل مي توانند با تنظيم قرارداد (ماده ۲۰ قانون مدني) اين مبلغ را تعيين كنند. در صورتي كه يك قاضي حكم به پرداخت حق الوكاله بدهد مبنا اين آئين نامه خواهد بود. حتي اگر موكل از پرداخت مابه التفاوت مبلغ توافق شده با مبلغ تعيين شده در آئين نامه سر باز زند وكيل مي تواند از قاضي حكم الزام موكل به پرداخت مابه التفاوت توسط موكل خود را بگيرد.
وي با اشاره به اينكه طي دو سه روز آينده اطلاعيه آئين نامه تعرفه وكالت اصلاح خواهد شد در مورد پيش نويس قانون وكالت گفت: اين پيش نويس در كميسيون تدوين قوانين كانون توسط پيشكسوتان هر بخش در حدود ۲۷۰ماده تدوين شده و به قوه قضائيه ارسال شده است. كانون در انتظار تصميم قوه قضائيه است.
ثابت قدم وكيل پايه يك دادگستري در پايان در مورد بيشترين مواردي كه مردم به خاطر آنها به وكيل مراجعه مي كنند گفت: «هنوز تحقيقي در اين باره صورت نگرفته است اما براساس تجربه شخصي دعاوي ملكي به خصوص تنظيم قولنامه و قرارداد، دعاوي خانوادگي و مسائل بين مالك و مستأجر بيشترين موارد مراجعه به وكيل در چند سال اخير است.»

نيمي از افراد ديابتي از بيماري خود بي اطلاعند
فارس: حدود ۷ ميليون نفر در ايران مبتلا به بيماري ديابت هستند كه بيش از ۵۰ درصد آنها از بيماري خود خبر ندارند و فقط ۵/۱ ميليون نفر آنها عضو انجمن حمايت از بيماران ديابتي كشور هستند. مديرعامل انجمن حمايت از بيماران ديابتي گفت: در صورتي كه بيماري ديابت به موقع تشخص داده شود و اقدامات درماني انجام شود فرد بيمار مي تواند زندگي عادي و معمولي خود را مانند همه مردم داشته باشد اما غفلت از اين بيماري وآگاه نبودن فرد از بيماري خود ممكن است به عوارض سختي مانند كوري، نارسايي كليه و نقص عضو منجر شود. براي پيشگيري از عوارض بيماري ديابت غربالگري عمومي را براي افرادي كه دچار چاقي هستند توصيه مي كنيم كه با انجام يك آزمايش ساده قند خون امكانپذير است و در صورتي كه ميزان قند خون با دو بار آزمايش قند خون ناشتا بالاتر از ۱۲۶ باشد فرد به ديابت مبتلاست.

پرداخت ۶۵درصد شهريه دانشگاه  هاي
غيردولتي جامعه ايثارگران
ايلنا: معاون فرهنگي بنياد شهيد و امور ايثارگران، گفت: در سال تحصيلي جاري، به علت كمبود بودجه از ۱۰۰ درصد شهريه دانشگاه  هاي آزاد، غيرانتفاعي و شبانه جامعه هدف، فقط ۶۵ درصد آن پرداخت شد.
سيد سعيد لواساني، معاون فرهنگي بنياد شهيد و امور ايثارگران، افزود: بودجه آموزش عالي در سال تحصيلي جاري، ۹۲ ميليارد ريال بوده و با توجه به اينكه در قانون برنامه چهارم، دولت موظف شده كه ۱۰۰ درصد شهريه دانشگاه  هاي آزاد، شبانه، غير انتفاعي جامعه ايثارگر را پرداخت كند، به علت كمبود بودجه فقط ۶۵ درصد آن پرداخت شد.
وي تصريح كرد: در سال جاري، براي پرداخت ۱۰۰ درصد شهريه دانشگاه  هاي آزاد، غيرانتفاعي و شبانه با ۱۵ ميليارد ريال كمبود بودجه روبرو هستيم.

رئيس مركز اورژانس كشور:
۸۰ درصد اورژانس پيش بيمارستاني
توسط مردم انجام مي شود
گروه اجتماعي: رئيس مركز اورژانس و فوريتهاي پزشكي كشور گفت: حدود ۸۰ درصد اورژانسهاي پيش بيمارستاني توسط خود مردم انجام مي شود و مركز اورژانس ۱۱۵ كشور فقط حدود ۲۰ درصد اين خدمات را ارائه مي كند .
فرزاد پناهي افزود: كيفيت پايين خدمات اورژانس كشور، فرسودگي ناوگان اورژانس، كمبود آمبولانس و قديمي بودن آمبولانسهاي موجود و نيز تعداد كم پايگاههاي اورژانس كشور در مجموع وضعيتي را به وجود آورده كه مردم ديگر كار اورژانس كشور را قبول ندارند و ترجيح مي دهند در مواقع لزوم خودشان وارد عمل شوند و مريضشان را به بيمارستان برسانند.
به گزارش فارس وي ادامه داد: در حال حاضر تعداد پايگاههاي اورژانس در شهر تهران نسبتا قابل قبول است اما در اكثر نقاط كشور با كمبود شديد اين پايگاهها مواجه هستيم با وجود اين در اكثر نقاط كشور ماموران اورژانس وقت اضافه هم دارند و مردم به علت كيفيت پايين خدمات اورژانس كشور به اين مراكز مراجعه نمي كنند.
پناهي گفت: در زمان حاضر حدود ۷۵۰ پايگاه اورژانس در كشور داير است كه بر اساس برنامه توسعه كشور تا ابتداي سال ۸۴ اين ميزان بايد به ۸۳۴ پايگاه مي رسيد و در انتهاي برنامه پنجساله چهارم اين ميزان بايد به ۱۷۰۰ پايگاه در كشور برسد بنابراين به شدت از نظر تعداد پايگاهها عقب هستيم اما بنا داريم با اجراي يك برنامه ضربتي اين عقب ماندگي را جبران كنيم.
رئيس مركز اورژانس كشور ادامه داد: با استفاده از امكانات فعلي متوسط رسيدن آمبولانس به محل به طور متوسط ۲۵ دقيقه در جاده ها، ۱۰دقيقه در شهرهاي بزرگ و حدود ۱۵ دقيقه در تهران است اما اين زمان گاهي تا يك ساعت هم طول مي كشد و مواردي بوده كه آمبولانس در ترافيك گير كرده و بيمار قبل از رسيدن به بيمارستان فوت كرده است. وي گفت:  در زمان حاضر اورژانس كشور۱۰۸۷ دستگاه آمبولانس در اختيار دارد كه حدود ۵۰ درصد آنها فرسوده است و بايد از چرخه ناوگان اورژانس خارج شود۵۰، درصد ديگر نيز عمر بالاي ۵ سال دارند كه طي برنامه بلندمدت نوسازي اورژانس كشور بايد به تدريج جايگزين شوند.
پناهي افزود: امسال حدود ۱۱۰۰ دستگاه آمبولانس جديد به ناوگان اورژانس كشور اضافه مي شود كه ۶۰۰ دستگاه آن آمبولانسهاي مونتاژ شده در شركت ايران خودرو ديزل است و ۵۰۰ دستگاه آن نيز آمبولانسهاي بنز اسپرينتر است كه با استفاده از وام بانك جهاني از فرانسه خريداري شده است.
وي گفت: از مجموع آمبولانسهاي بانك جهاني تاكنون ۱۱۷ دستگاه را تحويل گرفته ايم و بر اساس برنامه زمان بندي همه آنها تا دي ماه امسال تحويل اورژانس كشور مي شود اما تحويل آمبولانسهاي شركت ايران خودرو ديزل از برنامه تعيين شده عقب است و اميدواريم اين شركت بتواند به موقع به تعهداتش عمل كند .

ساماندهي كودكان خياباني با ۳ ميليارد تومان
هزينه اجرايي مي شود
مهر: مديركل امور اجتماعي استانداري تهران گفت : تا پايان هفته تفاهم نامه اجرايي كردن آيين نامه ساماندهي كودكان خياباني بين استانداري و وزارت رفاه و تامين اجتماعي امضا مي شود.
زهرا نژاد بهرام در خصوص ساماندهي كودكان خياباني افزود : به محض امضاي تفاهم نامه و به منظور اجرايي شدن عمليات ساماندهي كودكان خياباني ، ۳ ميليارد و ۵۰۰ هزار تومان در اختيار ستاد ساماندهي كودكان خياباني قرار مي گيرد.
وي خاطر نشان كرد: ستاد ساماندهي متشكل از ۱۱ دستگاه و نهاد دولتي است كه هر كدام در امر ساماندهي كودكان خياباني وظيفه اي را برعهده دارند و پس از اختصاص اعتبار لازم به هر دستگاهي با توجه به مسئوليتي كه دارد اعتباري تعلق مي گيرد.
مديركل امور اجتماعي استانداري تهران تاكيد كرد: با توجه به اين كه پس از جمع آوري كودكان خياباني توسط نيروي انتظامي ، كودكان خياباني از كودكان كار، بزهكار ، بي خانمان ، فراري و متكدي جداسازي و هركدام به بخشي فرستاده و ساماندهي مي شوند بنابراين مهمترين قسمت كار برعهده سازمان بهزيستي و مددكاران است.
نژاد بهرام ، در خصوص تعداد كودكان خياباني گفت: در حال حاضر آمار درست و واقعي از تعداد كودكان خياباني در دست نيست و نمي توان به طور مشخص بيان كرد چه تعداد كودك خياباني در اين طرح ساماندهي خواهند شد.

بين صنعت و دانشگاه يك بدبيني وجود دارد
وزير علوم در خصوص برنامه هاي اين وزارتخانه جهت تقويت ارتباط دانشگاه و صنعت، تصريح كرد: متاسفانه در حال حاضر يك بدبيني ميان دانشگاهيان و صنعت كشور وجود دارد كه بايد براي رفع آن تلاش كرد.
وي تقويت، راه اندازي و تشكيل شوراي عالي علوم، تحقيقات و فناوري را از برنامه هاي وزارت علوم در اين راستا عنوان و تصريح كرد: برقراري تعامل مثبت و موثر ميان دانشگاه و صنعت حتي به صورت اجباري در اين شورا امكانپذير است. وزير علوم در خاتمه با بيان اين كه كميته دائمي شوراي عالي علوم، تحقيقات و فناوري تا سه هفته آينده تشكيل مي شود، اظهار كرد: اين شورا تا دو ماه آينده تشكيل مي شود.

ضرورت ايجاد رشته هاي بين رشته اي در دانشگاه ها
وزير علوم در ادامه با اشاره به ضرورت ايجاد رشته هاي بين رشته اي در دانشگاه ها، اظهار كرد: تعريف رشته هاي بين رشته اي جديد، بخشي از وظايف انجمن هاي علمي كشور است كه مورد حمايت مادي و معنوي وزارت علوم قرار دارد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، وي افزود: تخصيص بودجه به انجمن هاي علمي براي ايجاد رشته هاي بين رشته اي و اعزام نيروي مورد نياز به خارج از كشور براي كسب تخصصهاي لازم بخشي از حمايتهاي وزارت علوم در اين راستاست زيرا تحقق اين امر جزو نيازهاي شديد دانشگاه هاست. وي با اشاره به ايجاد دوره هاي تحصيلات تكميلي در اغلب رشته هاي موجود دانشگاهي، گفت: در حال حاضر محدوديتهايي براي گسترش دوره هاي دكترا در كشور وجود دارد كه كليه تلاش ما فراهم كردن بستر علمي و امكانات لازم براي ايجاد اين دوره ها در داخل كشور است. وي همچنين بر ضرورت ايجاد رشته هاي بين رشته اي در دوره هاي تحصيلات تكميلي نيز تاكيد كرد.

امكان ارايه درخواست بازگشت آموزش
پزشكي به وزارت علوم
دكتر زاهدي در ادامه درباره بازگشت آموزش پزشكي به وزارت علوم، تصريح كرد: ممكن است به عنوان وزير علوم خواهان بازگشت بخش آموزش عالي وزارت بهداشت به اصل خود يعني وزارت علوم باشم، ولي بايد قبل از اجرا، كارشناسي هاي لازم درباره آن صورت گيرد.

نتايج كاهش شهريه  دانشگاه ها تا دو هفته آينده
گروه علمي فرهنگي: وزير علوم، تحقيقات و فناوري با اشاره به انجام كار كارشناسي جدي براي كاهش شهريه دانشگاه ها گفت: نتايج كار كارشناسي كاهش شهريه  دانشگاه ها تا دو هفته آينده اعلام مي شود.
به گزارش سرويس صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران، دكتر محمد مهدي زاهدي همچنين با بيان اين كه حداكثر ۴۰ درصد دانشجويان دانشگاه ها در دوره هاي شبانه تحصيل مي كنند، اظهار كرد: متاسفانه در قانون برنامه چهارم توسعه آمده است كه دانشگاه هاي دولتي بايد ۳۰ درصد درآمد خود را از محل راه اندازي دوره هاي نوبت دوم و مشترك با خارج از كشور تامين كنند كه اين قانون لازم الاجراست.
وي با استقبال از لغو اين قانون، خاطرنشان كرد: در صورت عدم لغو اين قانون، مجلس بايد براي سهولت پرداخت شهريه اين دسته از دانشجويان وام اختصاص دهد. وزير علوم در عين حال اظهار كرد: كيفيت و سطح علمي دانشگاه ها صرفا به خاطر دريافت شهريه از دانشجويان زير سوال نمي رود.

راه اندازي پست صوتي جديد
مدير عامل سازمان تأمين اجتماعي
گروه اجتماعي: پست صوتي مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي با شماره تلفن هاي ۶۶۴۲۸۳۰۳ و ۶۶۴۲۸۳۰۸ با مجهز شدن به يك نرم افزار مدرن، به طور شبانه روزي آماده دريافت نظرات، پيشنهادات، انتقادات و شكايات بيمه شدگان و مستمري بگيران است.مديركل روابط عمومي اين اقدام را در راستاي برنامه هاي سازمان تأمين اجتماعي براي تكريم ارباب رجوع، پاسخگويي، رسيدگي به شكايات و مشكلات مخاطبين اين سازمان انجام شده است و در اين صندوق پست صوتي امكان پاسخگويي همزمان به ۶۴ خط تلفن تعبيه شده و مدت ضبط هر پيغام نيز از ۳ دقيقه در سيستم قديم به ۱۰ دقيقه در اين سيستم افزايش يافته است.

توجيه هدايا در آموزش و پرورش
گروه اجتماعي: رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با انتقاد از برخي مراسم و هديه دادن در وزارت آموزش و پرورش گفت: من در سميناري شركت كرده ام كه از طرف وزارت آموزش و پرورش برگزار شده بود و به ميهمانان هدايايي چند هزار توماني مي دادند. به گزارش فارس و به گفته علي عباسپور، با وجود ۸ هزار مدرسه كه سرويس بهداشتي براي دانش آموزان ندارند، اين گونه هديه دادن ها چه توجيهي دارد؟

حركت دستگاه قضايي در كشور
به سمت خدمت رساني بيشتر
گروه اجتماعي: دكتر غلامرضا انصاري رئيس كل دادگستري استان اصفهان بر لزوم تقويت خدمت رساني در دستگاه قضايي تأكيد كرد.
وي در جلسه توديع و معارفه رئيس دادگستري شهرستان خوانسار به تشريح عوامل مؤثر در پيشرفت كار قضايي پرداخت و گفت: وجود قضات مجرب و متدين و مجموعه فعال اداري و قضايي از نقاط مثبت همچنين كمبود كادر قضايي و عدم اطلاعات مردم از مصوبات حقوقي و قانوني از نقاط منفي است.

پيشگيري از سرماخوردگي با مصرف روزانه مركبات
006990.jpg
ايرنا: كارشناس تغذيه به مردم توصيه كرد كه با شروع فصل سرما و افزايش شيوع بيماري هايي نظير سرماخوردگي و آلرژيهاي ناشي از ورود هواي سرد به مجاري تنفسي، ميوه هاي ويتامين را در سبد غذايي روزانه خود قرار دهند.
مصرف انواع ميوه هاي حاوي ويتامين نظير انواع مركبات تأثير بسزايي در پيشگيري از ورود ويروس به بدن دارد.
تحقيقات نشان داده مصرف روزانه مركبات در پيشگيري از بروز سرماخوردگي و كوتاه كردن طول مدت سرماخوردگي مفيد است.

۸۵ درصد از معلولان زير خط فقر
ايرنا: ۸۵ درصد از معلولان كشور زير خط فقر به سر مي برند و معلولان كشور از شغل و بهداشت مناسب برخوردار نيستند. وسايل نقليه عمومي نيز براي استفاده معلولان مناسب سازي نشده و معلولان امكان استفاده از مترو، تاكسي و اتوبوس را ندارند و تنها ۱۵ درصد از معلولان كشور امكان اشتغال پيدا كرده اند.
گفتني است: پس از گذشت يك سال از تصويب قانون ۱۶ ماده اي حمايت از معلولان، اجراي آن تاكنون آغاز نشده است.

اهداي دويست فقره سند قديمي
به سازمان اوقاف و امور خيريه
گروه اجتماعي: بهنام حميدي كيوان از اهالي غرب كشور در اقدامي ارزشمند تعداد دويست فقره سند قديمي را به سازمان اوقاف و امور خيريه اهداء كرد.
در همين زمينه سازمان اوقاف و امور خيريه از خيرين و افرادي كه اين گونه اسناد وقفي را در اختيار دارند درخواست مي كند تا در جهت احياء و مستند سازي موقوفات اين اسناد را به سازمان يا ادارات اوقاف و امور خيريه محل سكونت خود تحويل دهند.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |