سه شنبه ۱۷ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۴۴ - Nov 8, 2005
نخستين واكنش اروپا به پيشنهاد ايران
استراو: پيشنهاد ايران را با دقت بررسي مي كنيم
گروه سياسي: شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي ۲۴ نوامبر (سوم آذر) بار ديگر تشكيل جلسه مي دهد تا مجدداً در مورد فعاليت هاي صلح آميز هسته اي ايران تصميم گيري كند.
در قطعنامه هاي پيشين شوراي حكام درخواست هايي از ايران براي همكاري بيشتر با آژانس و تعليق كليه فعاليت هاي هسته اي شد. درخواست غيرحقوقي و فراتر از چارچوب NPT از سوي آژانس باعث شد كه ايران با تأكيد بر حق قانوني خود، تعليق مركز UCF اصفهان را متوقف و فعاليت آن را از سرگيرد. اروپائيها ضمن اعتراض به تصميم ايران خواستار توقف فوري مركز اصفهان در آخرين قطعنامه شوراي حكام شدند.
شرايط موجود در حالي است كه ايران از ادامه مذاكرات و پايبندي به توافقات پيشين مبني بر به رسميت شناخته شدن حق ايران در بهره برداري صلح آميز از انرژي هسته اي استقبال كرده و اعلام نموده كه ادامه مذاكرات را بدون پيش شرط مي پذيرد.
روز يكشنبه نيز علي لاريجاني دبير شوراي عالي امنيت ملي در نامه اي خطاب به وزيران خارجه سه كشور اروپائي با تأكيد بر ضرورت دستيابي جمهوري اسلامي ايران به حقوق مشروع و قانوني خود، خواستار انجام مذاكرات در چارچوب قوانين و مقررات بين المللي شد. با اين حال به نظر مي رسد با توجه به آخرين جلسه شوراي حكام در ماه سپتامبر موضوع فعاليت مركز تحقيقات سوخت هسته اي اصفهان، مهمترين موضوعي است كه در اجلاس پاييزي شوراي حكام روي آن بحث خواهد شد.
علاءالدين بروجردي، رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس فضاي آتي اجلاس شوراي حكام را مثبت ارزيابي كرد. وي تصريح كرد: اگر آمريكا توطئه اي طراحي نكند، فضاي اجلاس آتي شوراي حكام به سمت مثبت شدن به نفع ايران پيش مي رود.
وي در عين حالي كه پيش بيني از اجلاس آتي شوراي حكام را زودهنگام مي دانست، گفت: تحرك سياسي خوبي در اين مدت صورت گرفته است. كشورهاي اروپايي و آمريكا نيز تحرك گسترده اي در اين زمينه داشته اند.وي با اشاره به همكاري مثبت ايران با دبيركل آژانس بين المللي هسته اي و حضور معاون وي و بازرسان آژانس در ايران يادآور شد كه نتيجه اين بازرسي مثبت بوده است. اگر آمريكايي ها طبق معمول براي انحراف افكار عمومي جهانيان سناريوسازي نكرده و فضاي نامناسبي را براي اجلاس آتي نيافرينند، فضا براي ايران به سمت مثبت شدن پيش مي رود.
رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس اين سمت و سو را به دليل نتايج مثبت حاصل از بازرسي هاي آژانس دانست و هشدار داد كه اين فضا تنها درصورت فضاسازي هاي سياسي تبليغات مسموم آمريكا از ميان خواهد رفت؛ چرا كه شخص البرادعي هم در مصاحبه مطبوعاتي اش همكاري ايران را مثبت ارزيابي كرد كه گوياي پيشرفت پرونده هسته اي ايران است.
هند خواستار تغيير رأي كشورش
به نفع ايران است
از سوي ديگر «ناتوار سينگ» وزير امور خارجه هند در پاسخ به برخي واكنش هاي داخلي و خارجي كه گفته اند هند تحت فشار آمريكا سياست مستقل خارجي خود را رها كرده و عليه ايران رأي داده است، روز گذشته در تازه ترين موضع گيري حمايت آميز از برنامه صلح آميز هسته اي ايران گفت كه از تغيير رأي كشورش در نشست آتي شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي حمايت مي كند.ناتوار سينگ در پايان سخنانش گفته است: دولت هند در تاريخ ۲۴ نوامبر در جلسه شوراي حكام تنها در جهت حفظ منافع ملي و حياتي كشورش تصميم گيري و اقدام خواهد كرد.
واكنش به درخواست ايران
در پي پيشنهاد ايران به ازسرگيري مذاكرات با كشورهاي اروپايي جك استراو وزير امور خارجه انگليس و خاوير سولانا رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا روز گذشته اعلام كردند كه سرگرم بررسي پيشنهاد اخير ايران هستند. جك استراو وزير امور خارجه انگليس گفت: اتحاديه اروپا در حال بررسي درخواست ايران براي ازسرگيري مذاكرات مربوط به برنامه هسته اي اين كشور است.
خبرگزاري رويترز از بروكسل گزارش داد: استراو پيش از آغاز نشست وزيران امور خارجه اروپايي به خبرنگاران گفت: «ما با دقت بسيار اين نامه را مورد بررسي قرار داده ايم. ما انتظار داريم ايراني ها به قطعنامه شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي پاسخ مثبت دهند.» استراو همچنين از درخواست اتحاديه اروپا از ايران براي تعليق فراوري اورانيوم خبر داد .
آمريكا درباره نامه ايران با سه كشور اروپايي مشورت مي كند
آمريكا نيز در واكنش به پيشنهاد ايران براي ازسرگيري مذاكرات ميان ايران و سه كشور اروپايي اعلام نمود كه در اين رابطه با سه كشور اروپايي مشورت مي كند.جاستين هايگينز، سخنگوي وزارت خارجه آمريكا به خبرگزاري فرانسه گفت: ما با سه كشور اروپايي تماس خواهيم گرفت تا كاملاً درباره محتواي نامه اطلاع يابيم اما تا زماني كه با سه كشور اروپايي در تماس هستيم، قصد داريم از اظهارنظر خودداري كنيم.اتحاديه اروپا ديروز در اجلاس وزيران خارجه موضوع نامه ايران را مورد بررسي قرار داد.
پيش نويس بيانيه وزيران خارجه اتحاديه اروپايي
وزراي امور خارجه اتحاديه اروپايي در پيش نويس بيانيه اي درباره ايران از فعاليت هاي هسته اي كشورمان ابراز نگراني و از نقض حقوق بشر و اقدام ايران براي كاهش سطح روابط اقتصادي با كشورهاي عضو اتحاديه انتقاد كرده اند. براساس اين پيش نويس وزراي امور خارجه اتحاديه اروپايي در نشست امروز خود درباره اظهارات ضداسرائيلي محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري ايران ابراز تاسف خواهند كرد و نگراني خود را درباره نقض حقوق بشر در ايران و تصميم ايران مبني بر ازسرگيري غني سازي اورانيوم اعلام خواهند كرد. پيش نويس بيانيه اي كه قراراست در پايان نشست امروز صادر شود نشان مي دهد كه آنها ايران را به تحريم تهديد نخواهند كرد بلكه به جاي آن، به تهران هشدارخواهند داد كه سياست اتحاديه اروپا مبني بر گفتگو با ايران با توجه به پيشرفت در مسئله هسته اي و مسائل ديگر از نزديك بررسي مي شود. وزراي امور خارجه همچنين از ايران خواهند خواست كه تحريم هاي تجاري عليه انگليس را كه ماه گذشته به خاطر مخالفت لندن با برنامه هسته اي ايران اعمال شده است، لغو كند.

در تعامل با دولت
فردا مجلس صلاحيت و برنامه ها ي
  وزراي پيشنهادي را بررسي مي كند
گروه سياسي: بعد از سه روز تبادل نظر و حضور ۴ وزير پيشنهادي در فراكسيونهاي مختلف مجلس شوراي اسلامي و پاسخ به سئوالات نمايندگان، فردا مجلس به بررسي صلاحيت و برنامه وزرا مي پردازد. آنچه كه در اين مورد قابل توجه است نگاه مثبت نمايندگان به وزراي پيشنهادي است. حسين سبحاني نيا عضو هيأت رئيسه مجلس در اين رابطه فضاي مجلس را نسبت به وزراي پيشنهادي مثبت ارزيابي كرد. وي گفت فرشيدي با ۲۷ سال سابقه كار در آموزش و پرورش نيروي مناسبي است و ناظمي اردكاني در صورتي كه بتواند برنامه كاري خود را به خوبي تبيين كند مي تواند رأي اعتماد بگيرد. مصباحي مقدم نماينده تهران و عضو فراكسيون اكثريت مجلس هم گفت با وجود برخي نگرانيها به هر چهار وزير پيشنهادي رأي مثبت مي دهم. وي افزود: افرادي كه رئيس جمهور معرفي كرده نسبت به كساني كه قبلاً معرفي شده و رأي اعتماد نگرفته بودند از مزاياي بيشتري برخوردارند و رويكرد عمومي نمايندگان ارائه رأي اعتماد به آنها است.
عليرضا زاكاني نماينده تهران هم فرشيدي را براي تصدي وزارت آموزش و پرورش قويتر از گزينه هاي قبلي خواند.
احمد بلوكيان، نماينده كاشمر طبق بررسي هايي كه در مورد چهار وزير پيشنهادي به عمل آورده در مجموع آنها را خوب ارزيابي كرد. خصوصاً محمود فرشيدي وزير پيشنهادي براي تصدي وزارت آموزش و پرورش را با توجه به سوابق روشن و مديريت قابل قبولي كه تا حال از خود در آموزش و پرورش برجا گذاشته فردي پرتلاش، توانمند و بانشاط و داراي توانمندي هاي بالايي جهت وزارت در آموزش و پرورش عنوان كرد.
بلوكيان درخصوص محمد ناظمي اردكاني وزير پيشنهادي براي تصدي وزارت تعاون گفت: انشاءالله خواهد توانست وزير مؤثر و خوبي باشد. حسين پاپي نماينده ازنا، محمد ناظمي اردكاني را گزينه مناسبي براي تصدي وزارت تعاون عنوان كرد و گفت: ايشان در سيستمهاي مختلف كار كرده و در بخش صنعت داراي سابقه است. در زمينه آشنايي با مشكلات سيستمهاي اداري با توجه به مديريتي كه در بخش بازرسي داشته آشناست.
وي افزود: ايشان برنامه هاي خوبي براي رهايي بخش تعاون از چالشهاي موجود و رسيدن تعاون به جايگاهي كه در برنامه چهارم پيش بيني شده مشخصاً در زمينه فعال كردن اتحاديه ها و واگذاري تصدي ها و امور به بخش خصوصي دارد.
پاپي در كل ناظمي را وزيري موفق در عرصه تعاون عنوان كرد.
محمد عباسپور نماينده اروميه و عضو كميسيون اجتماعي هم ناظمي وزير پيشنهادي براي تصدي وزارت تعاون را فردي باتجربه و داراي توانمندي قابل توجهي خواند.
محمود فرشيدي وزير پيشنهادي آموزش و پرورش هم دستگاه آموزش و پرورش را گسترده ترين نهاد فرهنگي كشور مي داند كه سرنوشت و آينده نظام اسلامي با آن گره خورده است.
وي مطالبات مردم از آموزش و پرورش را تأمين حداقل استاندارد علمي و تربيتي در تمامي مدارس كشور دانسته و مطالبات معلمان را منزلتي و معيشتي  خواند. فرشيدي در كنار اين دو مطالبات به مطالبات نظام از آموزش و پرورش مي پردازد و در اين زمينه مي گويد: مطالبات نظام حاكميت جامع تعليم و تربيت براساس مباني ديني، ارزش هاي انقلاب اسلامي، قانون اساسي، سند چشم انداز، رهنمودهاي حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبري است.
محمد ناظمي اردكاني وزير پيشنهادي تعاون نيز در گفتگو با «همشهري» تعاون را راه سوم اقتصاد ملي خواند و گفت هم اكنون ۹۶ هزار تعاوني در كشور وجود دارد كه در مجموع ۵/۱۴ ميليون نفر از جمعيت كشور را تحت درآمدهاي حاصله مستقيم و غيرمستقيم از اين بخش قرار مي دهد.
ناظمي با اشاره به شعارهاي دولت نهم درخصوص عدالت اجتماعي، توسعه تعاونيها را راهي براي تحقق اين هدف دانست و گفت: هدف گذاري ما براي دوره آينده اين وزارتخانه رسيدن به سهم ۲۵ درصدي در اقتصاد ملي و افزايش ضريب اشتغال است.
وي تأكيد كرد: ما در كنار اين هدف گذاري به دو موضوع سوق دادن تعاوني ها به توليدمحوري و اعمال استانداردهاي مديريت در واحدهاي تعاوني توجه خواهيم داشت. وزير پيشنهادي تعاون نبود زيرساختهاي لازم مانند شهرك هاي تعاوني را در محدوديتهاي پيشروي وزارت تعاون دانست و وجود فرهنگ اعتقادي در جامعه و همچنين تعداد بالاي نخبگان و فارغ التحصيلان را از فرصتهاي پيش روي وزارتخانه متبوعش دانست.
ناظمي اردكاني در تشريح جزييات برنامه ارائه شده از سوي وي براي وزارت تعاون به مسائلي چون ايجاد تعاونيهاي فراگير ملي در زمينه توليد مركبات، چاي، برنج و تعاوني هاي ايثارگران و تعاونيهاي تخصصي در رشته هاي سياحتي و گردشگري اشاره كرد و گفت: ما در بخش تعاون به توزيع «سهام عدالت» با عنايت به اين بخش توجه ويژه داريم.
وي افزود: تهيه پشتوانه پولي و بانكي، ايجاد صنايع تبديلي، كاهش نرخ تسهيلات در اين بخش و اعمال تخفيفهاي مالياتي از اقدامات لازم براي رسيدن به اهداف تعيين شدن اين وزارتخانه است.
ناظمي اردكاني در پايان اين گفتگو به پيشنهاداتش براي ايجاد بازار بورس سهامي تعاوني ها و سازمان بيمه تعاونگران و افزايش نقش اين بخش در بازرگاني خارجي هم اشاره كرد.

اعضاي كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي
با رئيس جمهوري ديدار كردند
ايرنا:اعضاي  كميسيون  امور اجتماعي  مجلس  شوراي  اسلامي ، با محموداحمدي  نژاد رئيس  جمهوري  ديدار كردند و وي  را در جريان  طرحها و لوايح  دردست  تدوين  اين  كميسيون  قرار دادند.در اين  ديدار، اعضاي  كميسيون  امور اجتماعي  مجلس  آمادگي  خود را براي  همكاري  با دولت  در تهيه ، تدوين  و تصويب  طرحها و لوايح  مورد نياز دولت  در جهت  حل  مشكلات  جامعه  اعلام كردند.نمايندگان  مزبور همچنين  درباره  مسائلي  مانند هدفمند كردن  يارانه ها به  سود اقشار آسيب  پذير، مبارزه  موثر با پديده  شوم  اعتياد، حل  معضل  بيكاري ، طرحهاي  توسعه  روستاها به  منظور جلوگيري  از مهاجرت  بي رويه  به  شهرها، تشكيل  كلان  دولت ، لايحه  خدمات  كشوري  و ادغام  برخي  از وزارتخانه ها با احمدي  نژاد گفت  و گو كردند.

رئيس جمهور فردا به خراسان جنوبي سفر مي كند
مهر: محمود احمدي نژاد رئيس جمهور در راستاي تحقق شعارهاي انتخاباتي خود مبني بر تشكيل جلسات هيات دولت در استانهاي محروم، چهارشنبه نخستين جلسه هيات دولت را در استان خراسان جنوبي برگزار مي كند.رئيس جمهور فردا پس از دفاع از وزيران پيشنهادي نفت، آموزش و پرورش، رفاه و تامين اجتماعي و تعاون در صحن علني مجلس، عازم استان خراسان جنوبي خواهد شد.

احمدي نژاد:
وزارت نفت براي تأمين سوخت مردم
همه تلاش خود را بكار گيرد
ايرنا: محمود احمدي  نژاد رئيس  جمهوري ، از وزارت  نفت  خواست  تا تمامي  مساعي  خود را براي  تامين  سوخت  مورد نياز مردم  در فصل  زمستان  بكار بندد.
رئيس جمهوري  در جلسه  هيات  دولت  با اشاره  به  پيش  بيني هاي  سازمان  هواشناسي  درباره  وضعيت  آب و هوا در فصل  زمستان ، گفت : مسئولان  وزارت  نفت  بايد با آمادگي  قبلي  تمامي توان  خود را بسيج  كنند تا در هيچ  نقطه اي  از كشور، مردم  به  لحاظ تامين  سوخت  زمستاني  دچار مشكل  نشوند.
رئيس  جمهوري  همچنين  از وزارت  راه  و ترابري  و نيروي  انتظامي خواست  تا تمهيدات  لازم  را براي  امنيت  جاده ها و صيانت  از سلامتي  و جان  مردم  در سفرهاي  بين  شهري  فراهم  كنند.احمدي  نژاد، از دست اندركاران  وزارت  كشاورزي  نيز خواست  تا با آموزش  شيوه هاي  علمي ، كشاورزان  را در استفاده  مناسب  از باران  و برف  پيش  رو براي  آبياري  زمين هاي  كشاورزي ، ياري  دهند.
در جلسه  هيات  وزيران ، دكتر محمدعلي  شاعري  بعنوان  استاندار گلستان  انتخاب  شد و هيات  دولت  از خدمات  مهيمني  استاندار سابق  اين  استان  قدرداني  كرد.

براساس لايحه پيشنهادي رئيس جمهور؛
دولت تنها مرجع اصلاح و تغيير اساسنامه
دستگاه هاي عمومي و دولتي مي شود
فارس: رئيس جمهور لايحه «تعيين مرجع اصلاح و تغيير اساسنامه دستگاه هاي دولتي و نهادهاي عمومي غيردولتي» را براي طي تشريفات قانوني تقديم مجلس شوراي اسلامي كرد.در مقدمه توجيهي اين لايحه آمده است: به استناد قوانين برنامه سوم و چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران و احكام قانوني خاص، صلاحيت اصلاح و تصويب اساسنامه برخي از شركت ها و موسسات به هيات وزيران تفويض شده است.ليكن تعداد كمي از اساسنامه شركت ها و موسسات وجود دارند كه توسط مجلس شوراي اسلامي تصويب شده اند و به دليل عدم تفويض اختيار اصلاح آنها به دولت، اصلاحات در آنها نيز بايد تقديم مجلس شوراي اسلامي  شود.لذا به منظور يكسا ن سازي در نحوه تدوين و اصلاح اساسنامه ها و تسريع در انجام اين امر و جلوگيري از اختلال در روند اداري برخي از سازمان هاي اجرايي و با عنايت به اصل ۸۵ قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، اين لايحه جهت طي تشريفات قانوني تقديم مي شود.بر اساس ماده واحده اين لايحه در كليه مواردي كه به موجب قوانين، مجلس شوراي اسلامي، مرجع تصويب اساسنامه و اصلاح و تغيير اساسنامه سازمان ها، شركت ها، موسسات دولتي و نهادهاي عمومي غيردولتي و دستگاه هايي كه شمول قانون بر آنها مستلزم ذكر نام است، بر عهده هيات وزيران خواهد بود.

يادداشت
تعامل خوب
مجتبي قائمي مهر
فردا مجلس صلاحيت و برنامه ۴ وزير پيشنهادي دولت احمدي نژاد را در صحن علني مورد بررسي قرار خواهد داد. آنچه كه طي روزهاي گذشته از اظهارات نمايندگان استنباط مي شود اين است كه مجلس علاوه بر دقت در بررسي صلاحيت و برنامه وزراي باقيمانده به عنوان يك وظيفه، خواهان موفقيت كامل دولت در اجراي شعارها و برنامه هايش مي باشد كه مستلزم تكميل كابينه است. زيرا كابينه دولت مجموعه بهم پيوسته اي است كه در يك زنجيره كامل مي تواند مطالبات مردم را در قالب شعارهاي رئيس جمهور از عرصه تئوري به ميدان عمل و نهايتاً به نتيجه مطلوب برساند. و تا اين زنجيره كامل نگردد نمي توان انتظار تحقق برنامه ها را داشت.لذا تاخير در رفع اين نقيصه بيش از همه به ضرر مردم مي باشد.
از آنجا كه وزارتخانه مجري و متولي بخشي از وعده هاي دولت و مطالبات مردم است ، نيازمند مديريتي است كه اين وظيفه را بر دوش گرفته و در قبال نارسايي و ناتواني، پاسخگو باشد.و شايد توجه به اين واقعيت ها است كه پيامهاي دريافتي از اظهارات نمايندگان حكايت از نگاه مثبت آنها به وزرا و درك ضرورت تكميل دولت دارد.
همچنين مجلس به اين نكته هم به خوبي واقف است كه رئيس جمهور به عنوان مديريت كلان اجرايي نظام در راستاي تحقق برنامه هايش تلاش مي كند از مديراني بهره مند گردد كه علاوه بر اعتقاد به برنامه، انگيزه و توانمندي لازم را براي اجرا داشته باشند.خصوصا وزارتخانه هايي كليدي و استراتژيك مانند نفت،  آموزش و پرورش و رفاه كه هر يك نقش مهمي در تحقق شعارهاي مطروحه دولت را برعهده دارند.
وزارت نفت به عنوان منبع اصلي درآمد دولت در كنار وزارت رفاه به عنوان مجري بخش وسيعي از دامنه شعار عدالت اجتماعي دولت و وزارت آموزش و پرورش و تعاون از حساسيت ويژه اي برخوردار مي باشند.
و بر همين اساس لازم است در اولين فرصت تحت مديريتي پاسخگو كليد شروع كار را بزنند.
مجموعه اين عوامل باعث شده تا مجلس هفتم كه تعامل خوبي با دولت دارد نسبت به اين موضوع در كنار انجام وظايف و تكاليف خود مثبت برخورد نمايد.

رئيس جمهوري در پيامي به سيزدهمين همايش بين المللي آسياي مركزي و قفقاز
ايران از تقويت همكاري ميان كشورهاي
منطقه استقبال مي كند
گروه سياسي: محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري روز دوشنبه طي پيامي به سيزدهمين همايش بين المللي آسياي مركزي و قفقاز در تهران تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران با نگاهي سرشار از مودت به كشورهاي آسياي مركزي و قفقاز مي نگرد و با اعتقاد راسخ به صلح و همزيستي متقابل از هر گونه همفكري و تبادل نظر براي تقويت همكاريهاي اقتصادي، سياسي، امنيتي، فرهنگي و زيست محيطي و رفع مشكلات مختلف منطقه استقبال مي كند.
در بخشي از اين پيام آمده است: كشورهاي منطقه از پيوندها و مشتركات تاريخي، جغرافيايي، فرهنگي، اقتصادي و سياسي برخوردارند.
اين پيوندها از عناصر پايدار در روابط اين كشورها مي باشد و مطمئنا با تمسك به آنها مي توانند مسايل و مشكلات مشترك خود را حل و فصل نمايند.كشورهاي منطقه با تقويت زمينه هاي اعتماد متقابل و با تشريك مساعي مي توانند گامهاي مثبتي را در جهت رفع مشكلات امنيتي، سياسي، زيست محيطي و ديگر مسايل موجود برداشته واز طريق همكاريهاي اقتصادي زمينه هاي توسعه منطقه را تقويت نمايند.بدون ترديد جستجوي راه حلهاي فرامنطقه اي و فراهم آوردن زمينه دخالت قدرتهاي خارجي از سوي هر يك از كشورها به اعتماد متقابل و همكاريهاي في مابين لطمه خواهد زد و براي ملتهاي منطقه مشكلات گوناگوني به بار خواهد آورد.
بديهي است قدرتهاي بزرگ بيش از آنكه به منافع كشورهاي ديگر توجه كنند، منافع خود را مقدم مي دارند و همين موضوع مهمترين عامل عدم موفقيت برنامه هاي توسعه ملي ومنطقه اي مي باشد.
وزير امور خارجه ايران نيز در اين همايش تصريح كرد: تا زماني كه عدالت بر روابط بين المللي حاكم نشود، خشونت و تروريسم ريشه كن نمي شود هر چند هزاران تروريست كشته شوند.وي از تروريسم، تجارت مواد مخدر و دخالت قدرتهاي فرامنطقه اي به عنوان مهمترين تهديدات منطقه نام برد و گفت: هيچ شك و ترديدي در اين واقعيت نيست كه تروريسم تهديدي بزرگ عليه جامعه بشري و روابط بين الملل كنوني است.

در گفتگوي همشهري با نمايندگان مطرح شد:
واكنش هاي متفاوت به لغو سفر عنان
گروه سياسي: لغو سفر كوفي عنان دبير كل سازمان ملل متحد به ايران واكنشهاي متفاوتي را در پي داشت .برخي رسانه هاي غربي لغو سفر كوفي عنان به تهران را درخواست تعدادي از اعضاي كنگره آمريكا از دبيركل سازمان ملل متحد در اعتراض به صحبتهاي اخير رئيس جمهوري ايران در همايش جهان بدون صهيونيسم دانستند و اين در حالي است كه يك مقام مطلع در وزارت امور خارجه ايران اعلام كرد كه وزارت امور خارجه به نمايندگي ايران در سازمان ملل اطلاع داده است از كوفي عنان دبيركل سازمان ملل بخواهد سفر خود به تهران را در فرصت مناسبتري در آينده انجام دهد.
حميدرضا حاجي بابايي، عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، لغو سفر را توافقي دوطرفه عنوان كرد و گفت: اگر در شرايط فعلي كوفي عنان به جمهوري اسلامي مي آمد براي ما مثبت بود و مي توانست در رابطه با موقعيت جمهوري اسلامي ايران مؤثر باشد.
نماينده همدان اظهار داشت: با توجه به اين كه در آستانه تصميم شوراي حكام در رابطه با فن آوري هسته اي قرار داريم و با توجه به فضاسازي هايي كه رژيم صهيونيستي و آمريكا عليه ايران انجام مي دهند حضور ايشان و جلساتي كه با مسئولين نظام در اين سفر داشتند مي توانست در تعيين جايگاه جمهوري اسلامي، رفع شبهات و شفاف سازي موضع سياست خارجي نقش مؤثري داشته باشد.
حشمت الله فلاحت پيشه، بر اين باور است كه لغو سفر كوفي عنان به ايران از سوي وزارت خارجه ايران نبوده و معتقد است كه وزارت خارجه تنها براي اين كه دست بالا بگيرد اين طور بيان كرده است.اين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي اظهار داشت: وزارت امور خارجه بايد تلاش كند تا كوفي عنان به ايران بيايد خصوصاً اينكه ايشان در موارد متعدد از ايران حمايت كرده لذا بايد به اين سفر بيايد و مواضعي را دنبال كند.قدرت الله عليخاني، نماينده بويين زهرا و عضو ديگر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي لغو اين سفر را توافق دوطرفه عنوان كرد و معتقد است اگرچه اين توافق دوطرفه بوده است اما كمك به فضاسازي عليه ايران كرد لذا به طور كل لغو اين سفر را جالب ندانست و باز هم تأكيد كرد كه لغو اين سفر منجر شد تا دنيا عليه ما بهره برداري كنند.حسن كامران، نماينده اصفهان لغو سفر كوفي عنان را در واقع طبيعي عنوان كرد و آمدن يا نيامدن ايشان به ايران را براي مردم يكسان دانست .

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |