دوشنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۷۸ - Dec 19, 2005
حضرت امام محمدباقر عليه السلام:
چهار خصلت در هر كس باشد خداوند خانه اي در بهشت براي او بنا كند: كسي كه يتيمي را پناه دهد و بر ناتواني دلسوزي كند و به پدر و مادر خود مهر ورزد و با برده و زيردست خود مدارا كند.
خصال صدوق ج ۱ / ص ۲۱۱
امروز با حافظ
خرقه تردامن و سجاده شراب آلوده
دوش رفتم به در ميكده خواب آلوده
گفت بيدار شو اي رهرو خواب آلوده
آمد افسوس كنان مغبچه باده فروش
شنبه شب در تالار وحدت برگزار شد
اجراي گروه ۵۰ نفره موسيقي كودكان بم
010506.jpg
گروه ادب و هنر: گروه پنجاه نفره موسيقي كودكان به سرپرستي سعيد غفاري ساعت ۶ بعدازظهر روز شنبه در تالار وحدت به روي صحنه رفتند تا ۱۰ روز مانده به دومين سالگرد زلزله بم، ياد و خاطره اين حادثه را در اذهان شهروندان تهراني زنده كنند.
به گزارش همشهري؛ اين گروه كه تركيبي از هنرمندان كودك و نوجوان تهراني (بيش از چهل نفر) و كودكان و نوجوانان بمي (نزديك به ۱۵ نفر) اند، با تمرينات فشرده اي كه با همكاري كودكان عضو گروه موسيقي پارس به سرپرستي ناصرنظر انجام دادند، توانسته اند خود را به مرزهايي از آمادگي برسانند كه بتوانند اجرايي قابل اعتنا و انتظار را در تالار وحدت به تماشا بگذارند.
در اين اجرا نزديك به ۱۵ قطعه اجرا شد كه بخش اعظم آنها از ساخته هاي سعيد غفاري آهنگساز و رهبر اين اركستر و بخش ديگر آن از قطعات و نغمه هاي محلي با فضايي شاد و كودكانه بود.
گزارش همشهري حاكيست كه حمايت كننده اصلي اين گروه انجمن حمايت از كودكان كار بود كه در اجراي برخي از قطعات، تصاويري از كودكان كار در ايران را به نمايش گذاشته بود.
بخشي از ترانه ها و تصانيف اجرا شده، مانند «بارون مي ياد توي بم»، «روزهاي رنگي»، «خرما تر و مژده حافظ» به شكل مستقيم به زندگي در بم مي پرداخت، اگرچه در ميانه برنامه مجري برنامه در تعريفي به دو فرهنگ معين و دهخدا ضرب المثل بادمجان بم آفت ندارد را نوشته بودند، به زلزله بلاخيز بم اشاره كرد و گفت كه: ديديد آقاي معين، آقاي دهخدا كه بم آفت داشت.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي اعلام كرد:
جلوگيري از فيلم هايي كه به شعور مردم توهين مي  كنند
ايسنا: محمد حسين صفار هرندي در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ما به عنوان يك ملت و يك كشور داراي فرهنگ غني و سابقه دار هستيم و در عرصه فرهنگي حرف هاي مختص به خود داريم. اگر موسيقي و آوازهاي ما گوياي هويت ما نباشد، نبايد راضي باشيم. آن چه در سال هاي گذشته به اسم هنر و شاخه هاي مختلف آن از طرف ما منتشر شده، بايد بررسي شود كه گوياي هويت ما بوده است يا نه. در بخش هايي اين طور نبوده است؛ چنان چه به همين دليل است كه صداي برخي استادان هنر درآمده است.
وي افزود: من به پيروي از سبك خاصي در موسيقي معتقد نيستم اما روزآمد شدن نبايد به اصالت ما لطمه بزند. مي توانيم حتي از سبك هاي برجسته موسيقي جهان استفاده كنيم و آنها را در درون فرهنگ و تمدن خود بپروريم.
وي گفت: قصد جسارت به افرادي را كه در حوزه موسيقي پاپ فعال هستند، ندارم؛ اما برخي فكر مي كنند كه صرف اداي اصواتي به صورت بلند و كوتاه، آواز و موسيقي است.
صفار هرندي گفت: البته با توجه به طبع لطيف ايراني كه زيبايي پرست است، موسيقي اصيل ايراني وقتي عرضه مي شود طرفداران انبوهي را به سوي خود مي كشاند.
وي همچنين درباره نگرانيهايي كه نسبت به سينماي فرهنگي و آنچه به عنوان باندبازي هايي در زمينه اكران و... مطرح مي شود گفت: نگراني هايي هست كه سبب طرح اين مباحث مي شود. مثلاً يك فيلم با ويژگي هاي هنري بالا با برخورد نامهربانانه مواجه مي شود و اين امر باعث سر و صداي برخي اهالي هنر هم شده است؛ لابد اتفاقي افتاده كه چنين شده است. حداقل بدسليقگي وجود داشته و يا منفعت خاصي در ميان بوده است.
وي گفت: برخي فيلم ها نبايد نمايش داده شوند؛ چون توهين به فهم و شعور مردم است. آنهايي كه به دين و فرهنگ مردم تعرض مي كنند بايد با محدوديت مواجه شوند. فيلم هاي مبتذل و سخيف به نظر من بايد با اعمال محدوديت مواجه شوند.
وزير ارشاد در پايان گفت: اين كارها سد راه توسعه فرهنگي است و بايد جلو آن گرفته شود.

برگزاري جلسات نقد كتاب شعر در بنياد حفظ آثار
فارس: جلسات نقد و بررسي كتاب شعر علاوه بر نقد آثار رمان و داستان از سال ۱۳۸۵ در بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس برگزار مي شود.
به گزارش خبرگزاري فارس، معاونت ادبيات و انتشارات بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس به صورت ماهانه جلسات نقد و بررسي كتاب هاي داستان و رمان با حضور نويسنده اثر برگزار كرده و مي كند.بنياد تاكنون حدود ۶۰ جلسه نقد و بررسي را برگزار كرده است كه جلسات كتابهاي خاطرات مرتبط با دفاع مقدس در مجتمع فرهنگي سيدالشهداء و جلسات كتابهاي داستان و رمان در حوزه هنري برگزار مي شود.

نگاه
همشهري مؤسس
علاءالدين ظهوريان
قابليت ارتقاء، ساختاري پايدار است كه مي تواند در عين استمرار خصيصه استواري، به مرور زمان و با توجه به شرايط و نيازها رشد و تكامل يابد. هرگاه از ابتدا تا انتهايي كه (اميدوارم پايان نداشته باشد) به عنوان يا لوگوي همشهري نگريسته ام قابليت ارتقايي عنوان روزنامه نمودي عيني داشته است. مربع هايي در كنار هم با حروف خوانا كه از پنجره هاي رنگارنگ گاه بيرون مي زنند و گاهي به فراخور در عناوين ويژه نامه هاي متنوع اين روزنامه به راحتي مي توان ويژه نامه هاي اين روزنامه را حتي جدا از نشريه نيز شناخت. وقتي سراپرده روزنامه اي چنين باشد مي تواني خانه ها، پنجره ها، ورودي ها و خروجي هاي متفاوتي را در خانه همشهري پيدا كني و امروز نيز پس از بيش از يك دهه همنشيني در خانه همشهري نكاتي به  نظر مي آيد كه خوب است به بهانه سالگرد چهاردهمين چند پنجره اي را كه به  زعم خود پيدا كرده ام بار ديگر همشهري خوانان در ميان بگذارم، شايد آنان نيز چيزهايي را كه پيدا كرده اند با ديگران در ميان گذارند. چه مي شود يك بار هم كه شده ميهمانان اين خانه صاحبخانه شوند و كلامشان بر پيشاني اين سراي فخيم قرار گيرد.
همشهري به زبان معيار سخن مي گويد (مي نويسد) يعني زبان معيار براي اين روزنامه اهميت دارد، كمتر مي توان در اين نشريه خصوصاً صفحات اول و يا به اصطلاح صفحه رويي از كلمات و واژه هاي لاتين ديد و خواند.جا دارد در همين  جا اشاره كنم در فاجعه غمبار سقوط ققنوس سي-۱۳۰ (اين هواپيما ديگر آهن نيست جاني است كه بسان پرنده اسطوره اي خود را در آتش انداخت و از خاكسترش هزاران پرنده برخاست.) به تواتر در برخي از نشريات به جاي لغت روزنامه نگاري از كلمه «ژورناليسم» استفاده شده است. اما تنها حسن همشهري اين نيست كه دست اندركاران آن دوست دارند «قندان» همشهري را كه پر از «فارسي شكر» است، تحويل خواننده بدهند و از اين سنخ واژه ها كمتر استفاده كنند. اگرچه در غمناك ترين شرايط آن هم وقتي كه عزيزي از خانه آنها از خاك به افلاك سفر كرده باشد.
واقعيت ديگري را كه به همين بهانه مي توان اذعان كرد، رهبري خبري و تحليلي همشهري در تحليل چرايي و چگونگي فاجعه پرواز است اگرچه آيا پرواز را مي توان فاجعه ناميد؟ تحريريه همشهري ضمن درج اخبار و تحليل ها با سوي گيري منطقي و در عين حال متكي بر نياز مخاطب با توجه به معيارهاي حرفه اي و اخلاقي به تحليل و درج موضوعاتي مرتبط با اين خبر بزرگ مي پردازد. اين مشي دوري از احساس و روي آوردن به منطق، رويكرد جديدي نيست اگرچه در چند ماه گذشته رنگ و عمق بيشتري يافته است، جا دارد اضافه شود كه همشهري روزنامه اي بود كه اثبات كرد كه در فرهنگ هم مي تواند سودآور باشد. در سودمندي فرهنگ، كسي شك روا نمي دارد اما انتشار همشهري باعث گرديد كه برخي شكاكان كه مي گفتند و مي گويند حوزه فرهنگ اقتصادي نيست، اين روزنامه با توجه و مديريت علمي و استفاده از كارشناسان، روزنامه نگاري را چند قد و قامت ارتقا داد و اولين بار در آن تعريفي جديد از حقوق هيأت تحريريه وضع گرديد. دست اندركاران مطبوعاتي حقوق و شأن و منزلت بيشتري در اين خانه يافتند، همشهري مؤسس بود و خانه نشينان آن، قدر يافتند. و اكنون نيز اين خانه و خانواده در ميان اصحاب مطبوعات بر صدر نشسته و قدر يافته اند.همشهري با استفاده از تصاوير، گرافيك، رنگ و روش هاي پذيرفته شده از ديروز تا امروز توانسته فضاي جديد در سپهر اطلاع رساني ايجاد كند، در ميان ستاره ها و سياره هاي مطبوعاتي، منظور چه روزنامه هايي كه از ابتداي تأسيس همشهري بودند و چه آنها كه جرقه اي و آتشي از آگاهي افشاندند و رفتند، استفاده درست از رنگ و گرافيك، نگاه زيباشناختي به صفحات، تعريف بصري براي هر پيام و سخن، همشهري در اين ميان روزنامه اي مؤسس بوده است.

تحليل نقد نو فرانسه
گروه ادب و هنر:«سير تحول نقد در فرانسه» بررسي مي شود.
به گزارش روابط عمومي فرهنگستان هنر همزمان با برپايي نخستين هم انديشي رولان بارت: ادبيات و هنر در محل دانشكده مديريت دانشگاه تهران، سير تحول نقد نو در فرانسه توسط طهمورث ساجدي مورد تجزيه و تحليل قرار مي گيرد.
در اين هم انديشي يك روزه، صباحبنظراني از ايران و فرانسه با ارائه مقاله و ايراد سخنراني به بررسي ديدگاه هاي رولان بارت پيرامون ادبيات و هنر خواهند پرداخت.
اين برنامه روز چهارشنبه ۳۰ آذرماه از ساعت ۱۰ صبح در محل دانشكده مديريت دانشگاه تهران، تالار الغدير واقع در خيابان جلال آل احمد، زير پل نصر (گيشا) آغاز و تا ساعت ۱۸ ادامه خواهد داشت.

اصل مطلب
اندر لزوم نوگرايي و «چشمها را بايد شست» فرمايد
ابوالفضل زرويي نصرآباد
عصر ساز و دلي دلي شده است
عصر «قابوس نامه» طي شده است
آنچه قابوس نامه فرموده
غالباً كهنه است و فرسوده
آن قوانين عزل و نصب گذشت
وآن خريد كنيز و اسب گذشت
بحث اخلاق و احترام شيوخ
كم كم از ياد رفت و شد منسوخ
آن زمان «سايبر» و تلكس نبود
كوك و تزريق و قرص اكس نبود
كل دنيا پر از مرض شده است
پسرم، زندگي عوض شده است
پسران اهل عشوه اند و «تتو»
عصر رژگونه است و زيرابرو
آري «اخلاق ناصري» تئوري است
دوره نان به نرخ روزخوري است
اهل اخلاق، رو به ديوارند
نيك بختان، كلاهبردارند
پسرم، گرچه عصر كابوس است
پدرت مال عهد قابوس است
گرچه بد خوب بود، بد نشده
مال مردم خوري بلد نشده
عاجز از هتك اين و آن بوده
بس كه بي ذوق و ناتوان بوده
يا نشد زيد اين و آن بشود
صاحب خانه و دكان بشود
گر تو هم رنج و محنتي بردي
چوب رفتار بنده را خوردي
حال، بايد كه شد بلا ترديد
متوسل به شيوه هاي جديد

با سخنراني دكتر حسين پاينده انجام مي شود
بررسي شيوه هاي جديد نقد ادبي
گروه ادب و هنر: سومين نشست گروه ادبيات معاصر فرهنگستان زبان و ادب فارسي ۱۰ دي ماه ۱۳۸۴ از ساعت
۳۰/۱۷ در تالار اجتماعات ساختمان مركزي شهر كتاب، واقع در خيابان حافظ، برگزار خواهد شد.
در اين نشست، دكتر حسين پاينده، عضو هيأت علمي دانشگاه علامه طباطبايي و عضو گروه ادبيات معاصر فرهنگستان زبان و ادب فارسي، تحت عنوان «شيوه هاي جديد نقد ادبي: مطالعات فرهنگي» سخنراني خواهد كرد.
گفتني است نشست هاي اول و دوم گروه، به ترتيب در ۱۴ ارديبهشت و ۹ مهر سال جاري، با سخنراني هاي موسي اسوار، دكتر حسين معصومي همداني، ابوالحسن نجفي و احمد سميعي (گيلاني) درباره «شعر فارسي امروز و بازتاب آن در كشورهاي عربي» و سخنراني هاي كاوه بيات و حسن ميرعابديني درباره «اوضاع سياسي و اجتماعي ايران پس از نهضت مشروطيت تا شهريور ۱۳۲۰ و تأثير آن بر جريان داستان نويسي» برگزار شده بود.

يونيسف و عكسهاي كودكان نامرئي  در تهران
نمايشگاهي از آثار برگزيده مسابقه عكاسي كودكان نامرئي ازسوي سازمان يونيسف در تهران به نمايش گذاشته مي شود.به گزارش ايسنا، سازمان يونيسف و كميسارياي عالي سازمان ملل در امور پناهندگان با قرار دادن دوربين هاي عكاسي در اختيار كودكان ساكن اردوگاه هاي آوارگان، كودكان بم و سه استان سيستان و بلوچستان، هرمزگان و آذربايجان غربي و جمع آوري عكس هاي گرفته شده از اين كودكان، نمايشگاه فوق را برپا مي كنند.اين نمايشگاه از ۲۸ آذر الي ۴ دي ماه در نگارخانه كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان آغاز مي شود .«كودكان نامرئي» بخشي از برنامه وضعيت كودكان جهان در سال ۲۰۰۶ است .

بهارستان
ناداني فرعون
گويند: ابليس وقتي نزديك فرعون آمد و وي خوشه اي انگور در دست داشت و تناول مي كرد. ابليس گفت: هيچ كس تواند كه اين خوشه انگور تازه را خوشه مرواريد خوشاب ساختن؟
فرعون گفت: نه. ابليس به لطايف سحر،آن خوشه انگور را خوشه مرواريد خوشاب ساخت. فرعون تعجب كرد و گفت: اينت استاد مردي كه تويي! ابليس سيلي اي بر گردن او زد و گفت: مرا با اين استادي به بندگي قبول نكردند، تو با اين حماقت، دعوي خدايي چگونه مي كني؟!
* گزيده جوامع الحكايات نوشته: سديدالدين محمد عوفي به كوشش:  دكتر جعفر شعار، انتشارات و آموزش انقلاب اسلامي _ ص ۲۱

لطفي در ايران
پس از شجريان جامعه در انتظار كنسرت لطفي است
010509.jpg
گروه ادب و هنر : استاد محمد رضا لطفي، آهنگساز و نوازنده صاحب سبك تار و سه تار پس از سالها دوري از ايران، اواخر هفته گذشته به كشور بازگشت.
به گزارش همشهري، لطفي كه در سالهاي مياني دهه ۷۰ نيز به ايران آمده و سلسله درس هايي در شناخت موسيقي سنتي را در موسسه تحت سرپرستي اش آغاز كرده و دو آلبوم نيز از گروه نوازي هاي تازه از آثار كهن موسيقي سنتي را به بازار موسيقي عرضه كرده بود، به دليل آنچه كه خود وي فراهم نشدن شرايط كار در ايران  نام نهاده بود ، دست به سفر زد و به آمريكا رفت. گفته مي شود كه لطفي، به مانند گذشته قرار است در موسسه تحت نظر خود، مستر كلاس موسيقي سنتي را داير كند، اما به نظر مي رسد با توجه به فراهم شدن اجراي كنسرت براي محمد رضا شجريان، علاقه مندان موسيقي سنتي چشم انتظارند كه اين استاد نامي موسيقي سنتي نيز كنسرتي در داخل كشور برگزار كند. به نظر مي رسد مساعي نهادهاي مدني چون خانه موسيقي كه بخش اعظم اعضاي هيات مديره آن در شوراي سياستگزاري مركز موسيقي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي  نيز عضويت دارند و نيز سخنان وزير ارشاد درباره موسيقي اصيل و با هويت ايراني بتوان با بستر سازي و دعوت از استاد لطفي زمينه برگزاري اين كنسرت را فراهم كرد.
از محمد رضا لطفي آثار ماندگاري چون، تصنيف «ايران، اي سراي اميد» با صداي استاد شجريان، كاروان شهيد، باصداي شهرام ناظري و برخي از پيش درآمدها و چهار مضرابهاي شنيدني به يادگار مانده است. ضمن آنكه مجموعه ده آلبوم گروه چاووش نيز زير نظر وي و شاعر نامي، هوشنگ ابتهاج سايه تهيه و منتشر شده اند كه از جمله آثار ماندگار موسيقي سنتي درايران به شمار مي روند . از لطفي، مشكاتيان و عليزاده به عنوان سه چهره جريان ساز در موسيقي اصيل ايراني ياد مي شود.

سيد مهدي شجاعي:
زيبايي شناسي همان معرفت ديني است
فارس: دين عين زيبايي و زيبايي عين دين است و بر اين اساس، زيبايي شناسي، دقيقا همان معرفت ديني است. سيد مهدي شجاعي درباره همايش زيبايي شناختي دين گفت: دين و زيبايي دو مقوله متفاوت و مختلف و حتي مستقل از يكديگر نيستند كه ما بتوانيم رابطه ميان آنها را جستجو كنيم.
وي با طرح اين پرسش كه كار دين چيست؟ پاسخ داد: كار دين، شناساندن زيبايي هاست و سوق دادن ذائقه و سليقه و جهت گيري انسان، به سمت اين زيبايي ها و اين دقيقا همان تعريف و رسالتي است كه ما براي هنر قائليم.شجاعي با اشاره به اين كه هر آفريده بشري هنر نيست، افزود: بشر شعبده هم مي سازد و علم و فنون و تكنولوژي را هم پديد مي آورد اما بر آنها نام هنر نمي گذارد.
رسالت علم و تكنولوژي ذاتا اعتلا و تزكيه نيست ولي هنر در ذات خود مبتني و متكي بر اين رسالت است، شعرا را در عدد انبيا قلمداد مي كند.وي خاطر نشان كرد: وقتي مي گوييم تزكيه و اعتلا، بدوا ًكارها ي مبتذل عوام پسند را غربال كرده ايم و وقتي كه به دنبال عمق تاثير و وسعت مخاطب مي شويم، شمول و ماندگار اثر هنري را مورد بررسي قرار داده ايم و يك اثر هنري هر چقدر با فطرت بشري كه همان فطرت الهي و ديني است، منطبق تر، سازگارتر و همسوتر باشد، به عمق بيشتري از حيث تاثير نايل مي شود.

غزل معاصر نقد مي شود
طي سلسه جلسات نقد شعر كه دوشنبه هاي آخر هر ماه توسط حوزه هنري برگزار مي شود، اين هفته غزل معاصر مورد نقد و بررسي قرار خواهد گرفت.
به گزارش مهر، دراين نشست سيد ضياءالدين ترابي و علي شفاهي به بررسي و تحليل ديدگاه ها ونگرشهاي گوناگون غزل معاصر مي پردازند.
اين نشست كه دوشنبه هاي آخرهرماه برگزارمي شود، اين هفته امروز دوشنبه ۲۸ آذرماه ساعت ۱۶ درسالن شماره ۲ تالار انديشه برگزارخواهد شد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
خوش تيپ
هر روز كه مي گذشت خوش تيپ تر از گذشته مي شد. هرمد جديد كه مي آمد مي پوشيد. وقتي جلوي مغازه مي ايستاد و همه به او خيره مي شدند و خيلي احساس غرور مي كرد با خنده از خودش سئوال مي كرد: «از ما مانكن ها خوش تيپ تر تو دنيا هست؟!»
محمد پشامي

گشتي در دنياي خبرها
شورش  بابانوئل ها
اكلند: ۴۰ مرد كه تحت تاثير مشروبات الكلي قرار داشتند و لباس بابانوئل را برتن كرده بودند در بزرگترين شهر نيوزيلند شورش كردند. اين افراد ابتدا به تخريب خودروهاي متوقف شده كنار خيابان پرداختند سپس با ورود به داخل فروشگاهها و ضرب و شتم كاركنان اين اماكن، مقدار زيادي كالا به سرقت بردند. اما شورش آنها در اينجا به پايان نرسيد چون بابانوئل هاي خلافكار به ديوار ساختمانها رنگ پاشيدند و در نهايت تمام سطل هاي زباله در كنار خيابانها را واژگون كردند. به هر حال پليس پس از مدت كوتاهي بابانوئل ها را دستگير كرد.
فرار با دستبند و خودرو پليس
فلوريدا: يك سارق در آمريكا كه با دستبند و خودرو پليس گريخته بود سرانجام به دام ماموران افتاد. دو روز پيش يك مامور پليس، راننده اي را كه تحت تاثير مشروبات الكلي مشغول رانندگي بود بازداشت كرد و پس ا ز اينكه به دستهايش دستبند زد او را روي صندلي عقب خودروي پليس نشاند. اما هنگامي كه مامور پليس خارج از خودرو مشغول تكميل گزارش اين حادثه بود ناگهان راننده متخلف پشت فرمان پريد و از صحنه گريخت. اما اين پايان ماجرا نبود چون وي چند كيلومتر بعد از خودرو خارج و متواري شد. به هر حال پس از چند ساعت تعقيب و گريز سگهاي پليس موفق به دستگيري وي شدند.
سرقت تنديس دو تني
لندن: سارقان در كشور انگليس تنديس برنز «هنري مور» هنرمند مشهور اين كشور را بسرقت بردند. اين تنديس با دو تن وزن بيش از ۲/۵ ميليون دلار ارزش داشت كه سارقان با استفاده از يك جرثقيل آنرا از جا كندند و با تريلي متواري شدند. با توجه به با ارزش بودن اين اثر هنري، پليس انگليس عمليات گسترده اي را براي كشف آن آغاز كرده است. پليس احتمال مي دهد سارقان به آب كردن اين تنديس بپردازند.
پياده روي اجباري
توكيو: با سرد شدن هوا در كشور ژاپن پنگوئن ها در باغ وحش هاي اين كشور با اضافه وزن مواجه مي شوند به همين دليل مسئولان يكي از باغ وحش  هاي اين كشور براي جلوگيري از اضافه وزن اين حيوانات، آنها را مجبور مي كنند تا روزانه هزار متر پياده روي بكنند. البته اين پياده روي اجباري دو بار در روز و هر بار به مسافت ۵۰۰ متر صورت مي گيرد.
۵/۳ سال حبس براي ۸۰ دلار
بوستون: يك راننده متخلف در آمريكا به جرم جعل قبض جريمه احتمالا به ۵/۳ سال حبس محكوم خواهد شد. اين راننده چند روز قبل خودرواش را در محل پارك خودرو معلولان متوقف كرد به همين دليل پليس براي او يك قبض جريمه ۱۰۰ دلاري صادر كرد. اما اين راننده كه مي دانست جريمه پارك در محل ممنوع تنها ۲۰ دلار است تصميم گرفت كد تخلف خود را در قبض جريمه تغيير بدهد و ۸۰ دلار صرفه جويي نمايد. به همين دليل پس از دخل و تصرف در قبض جريمه آنرا با يك چك ۲۰ دلاري براي پليس ارسال كرد اما چون در اداره پليس يك نسخه از قبض جريمه اصلي موجود بود ماموران به جعلي بودن آن پي بردند و راننده متخلف را دستگير كردند. حداكثر مجازات براي جعل اسناد دولتي ۵/۳ سال زندان است.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۲و۱ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷و۱۴ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۳۹ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۷ و ۱۰ دقيقه

گل و گياه
پاپيتال
010503.jpg
نام علمي: Hedera helix شGracilis
خانواده: ARALIACEAE
گياه رونده، دائمي و هميشه سبز، داراي ساقه هاي چوبي كه جهت پوشاندن ديوارها مورد استفاده قرار مي گيرد. داراي برگ هايي با لوب هاي نوك تيز، به رنگ سبز تيره و دمبرگ قرمز رنگ است. حداكثر طول ساقه ها به ۵ متر مي رسد.
نيازها:در مكان سايه به خوبي رشد مي كند، به خاك قليايي كه داراي زهكش خوب باشد نياز دارد. براي كنترل بلندي و گستردگي ساقه ها گياه را در فصل بهار هرس مي كنند و شاخه هاي آسيب ديده را حذف مي كنند. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق قلمه هاي چوب نرم يا خوابانيدن شاخه در آخر تابستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |