دوشنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۷۸ - Dec 19, 2005
احمدي نژاد :
شأن دانشگاه بالاتر از شأن احزاب و گروه هاي سياسي است
010554.jpg
ايسنا: رئيس جمهور تأكيد كرد: امروز ما موظفيم و ماموريت داريم كه ايران عزيز را بسازيم و آن را به عنوان يك جامعه نمونه اسلامي و پيشرفته به ملل و جهان معرفي كنيم.
احمدي نژاد ديروز در اولين حضور خود در دانشگاه و در جمع دانشجويان به مناسبت گراميداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه، بزرگداشت شهيد مفتح و تجليل از دانشجويان نمونه كشوري سال ۸۴ در دانشگاه تربيت مدرس حاضر شد و با ابراز خرسندي از اين حضور از دانشگاه تربيت مدرس به عنوان يكي از بهترين دانشگاه هاي كشور ياد كرد.
وي با اشاره به تجليل از ۶۴ دانشجوي برگزيده ابراز اميدواري كرد كه آنها در تمام صحنه ها موفق باشند، و با بيان اين كه اين  افراد، جمع كوچكي از نمونه هاي كشور هستند، خاطرنشان كرد كه در صورت وجود فرصت قصد داشت از همه دانشجويان و جوانان نمونه تقدير كند.
وي خاطرنشان كرد : جواناني كه امروز رشد كرده اند، به لحاظ همت هاي بلند و افق ديد، برتر از جوانان دوران ما هستند و من از اين بابت خدا را سپاس مي گويم و هر روز كه مي گذرد با مشاهده اين نسل خود را براي خدمت به آنها متعهدتر مي دانم.
رئيس جمهور با بيان اين كه ملت ايران همواره پرچمدار فرهنگ و علم بوده و در حال حاضر يك مسئوليت بزرگ برعهده دارد در اين باره گفت: ما امروز موظفيم و ماموريت داريم كه ايران عزيز را بسازيم و سرزمين مقدس ايران را با عنوان يك جامعه نمونه اسلامي و پيشرفته به ملل و جهان معرفي كنيم، تا يك الگو براي همه ملت هاي تشنه باشد، ملت هايي كه از نظام هاي مادي و قدرت مدار خسته شده اند.
وي افزود: موج بيداري منبعث از انقلاب اسلامي مرزهاي جغرافيايي را درنورديده و امروز بشر از وضعيت بوجود آمده، خسته است. مي بينيم كه به نام آزادي شكنجه گاه و به نام دفاع از حقوق بشر زرادخانه هاي ميكروبي و شيميايي برپا مي كنند، جنگ راه مي اندازند، به نام مبارزه با تروريست ليست افرادي را كه مي خواهند بكشند ارائه و آنها را مورد هجوم و بمباران قرار مي دهند، به جنايتكاران جايزه صلح مي دهند و فرياد عدالت خواهي را به نام آزادي بيان خفه مي كنند و روش هاي قرون وسطايي را در يك پوشش مدرن به ملت ها تحميل مي كنند.
وي با بيان اين كه نقل كنندگان داستان گاليله، فرياد عدالت خواهي و حق طلبي را در كشورها خفه مي كنند ادامه داد: در زمان گاليله سوار گاري مي شدند و با تبر و شمشير سر مي زدند، ولي اكنون سوار هواپيما مي شوند و با گلوله مي كشند و اين بخشي از تفكر قرون وسطايي است، اين افراد درصددند در جوامع حكومت و فريادهاي عدالت خواهي را خفه كنند.
احمدي نژاد گفت: مردم اين كشورها خواهان صلح، معنويت و عدالت هستند، ترديد ندارم كه با حاكميت اسلام ناب محمدي مي توان اين خواسته را محقق كرد. دين اسلام كامل و تنها راه نجات بشريت و ملت ايران پرچمدار اسلام ناب محمدي است. امروز دانشگاه و حوزه به عنوان پيشتازان در اين مسير رسالت دارند. بايد با تلاش كشور خود را بسازيم و كساني كه دير باور هستند بايد به اين باور رسيده باشند كه كس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من.
وي تأكيد كرد: با دعوت از دانشجويان عزيز - كه ذخيره عظيم ما هستند - مي خواهم كه مجاهدتي عظيم و همگاني براي ساختن يك جامعه نمونه اسلامي داشته باشند. اگر خودمان مشكل تراشي، بي تدبيري و كينه ايجاد نكنيم، در حال حاضر تمام امكانات مهياست. دست ها را مي توان گره زد و آرمان هاي بلند اسلامي را جلو برد، اگر تلاش كنيم خواهيم توانست. من مطمئنم كه جوانان، دانشگاهيان، پژوهشگران و علماي ما در حوزه و دانشگاه مي توانند اين ماموريت بزرگ را محقق كنند.
محمود احمدي نژاد در ادامه سخنان خود در جمع دانشجويان در دانشگاه تربيت مدرس، اين دانشگاه را يك ذخيره ارزشمند علمي براي كشور دانست و با اشاره به حضور اساتيد فرهيخته و دانشجويان پاك و مؤمن و دلسوز در اين دانشگاه از آنها تشكر كرد و اظهار داشت كه دست و بازوي آنها را مي بوسم.
رئيس جمهور خطاب به دانشجويان و اساتيد دانشگاه تربيت مدرس با بيان اين كه دانشگاه تربيت مدرس مانند دانشگاه هاي ديگر نيست گفت: اين دانشگاه براي پيگيري آرمان هاي بلند مردم ايران و از بين بردن سيطره علمي كاذب سيصد الي چهارصد ساله غرب به وجود آمد تا روح خلاقيت، نوآوري و مرزشكني و پيشرفت را براي كشور به ارمغان بياورد. اين توقعي است كه از دانشگاه تربيت مدرس مي رود. اين دانشگاه فقط نبايد مانند دانشگاه هاي جهان افرادي را در مقطع فوق ليسانس و دكترا تربيت كند؛ انتظار اين است كه اساتيد و دانشجويان اين دانشگاه خلاقيت، نوآوري و خودباوري را تقويت كنند و در راه جنبش عظيم علمي و جنبش نرم افزاري پيشتاز باشند.
احمدي نژاد گفت: گاهي احزاب در دانشگاه ها كدورت و بدبيني ايجاد مي كنند؛ سوال اين است، چرا با اين منبع ارزشمند كه مي تواند در جهت سود كشور تاثيرات زيادي داشته باشد، اين چنين مي كنند. برويد و بيرون از دانشگاه عضو بگيريد، آزاد هستيد و قانون نيز چنين اجازه اي را داده است. روزنامه و مجله داشته باشيد. چرا مي خواهيد از اين ذخيره بي جهت استفاده كنيد. مديريت دانشگاه  بايد صيانت كننده شأن دانشگاه باشد. شأن دانشگاه بالاتر از شأن احزاب و گروه هاي سياسي است. دانشگاه بايد نگاه كلان داشته باشد و راه، تئوري و تحليل ارائه دهد.
به گزارش ايسنا، ۶۴ دانشجوي برتر دانشگاه ها با دريافت لوح از رئيس جمهور مورد تقدير قرار گرفتند.

رئيس جمهور در ديدار با مسئولان دانشگاه ها :
هر خدمتي براي آينده ملت از مسير دانشگاه
و دانشجويان مي گذرد
ايسنا: رئيس جمهور در ديدار با نمايندگي هاي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها و روساي دانشگاه هاي كشور از دانشجويان به عنوان بزرگترين و ارزشمند ترين نسل جوان كشور ياد كرد.
محمود احمدي نژاد در اين ديدار گفت: دانشجويان امانت هاي مردم در دست ما هستند و هر خدمتي كه براي آينده اين ملت بخواهيم انجام دهيم، از مسير دانشگاه و دانشجويان است.
رئيس جمهور توليد علم در دانشگاه ها را يكي از محوري ترين فعاليت ها برشمرد و گفت: مي توانيم با تغيير در رويكرد و معيار ها، بخش عمده اي از دستاورد هاي علمي را از سوي استادان ارزشمند توليد كنيم.
احمدي نژاد با تأكيد بر تقويت روحيه  خودباوري در ميان دانشجويان و دانشگاهيان افزود: راه هاي پيشرفت منحصراً چيزي نيست كه ديگران قبل از ما پيموده اند، هزاران راه پيش پاي بشر است و ما بايد با خودباوري، خلاقيت، ابتكار و نوآوري قله هاي علم و آگاهي را فتح كنيم.
رئيس جمهور خواستار ايجاد فضايي پرنشاط، دوستانه، صميمي و عاطفي در دانشگاه ها شد و افزود: فضاي عمومي دانشگاه ها بايد فضايي آرماني باشد زيرا در غير اين صورت هرچه قدر تلاش كنيم پيشرفت قابل توجهي به دست نخواهيم آورد و آن چيزي كه ما را به هم پيوند مي زند و ايجاد انگيزه مي كند، فضاي آرماني حاكم بر دانشگاه هاست.
رئيس شوراي انقلاب فرهنگي در بخش ديگري از سخنان خود ضمن پرداختن به اهميت مساله پژوهش در دانشگاه ها و با تأكيد بر اين كه پژوهش بايد معطوف به كاربرد آن در داخل باشد، افزود: سياست قطعي دولت اين است كه اعتبارات پژوهشي، در دانشگاه ها و مراكز مرتبط متمركز شود تا بتوانيم از رهگذر آن به نياز هاي جامعه پاسخ درست و منطقي بدهيم.

براساس طرح دوفوريتي مصوب مجلس:
شرط قبولي در آزمون ادواري استخدام
براي متقاضيان استخدام در مناطق محروم لغو مي شود
حاشيه 
* حميدرضا حاجي بابايي عضو هيات رئيسه مجلس گفت: در صورتي كه استيضاح كنندگان وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح بر موضوع استيضاح خود اصرار داشته باشند،جلسه استيضاح وزير دفاع روز يكشنبه ۴ ديماه برگزار مي شود.
* حداد عادل در پاسخ به تذكر محمدحسين فرهنگي نماينده تبريز مبني بر عدم اجراي برخي مصوبات قانوني مجلس گفت: در مجلس هفتم نظارت بر اجراي قوانين تقويت شده است. البته اگر تعداد قوانين را محدودتر كنيم و بر اجراي آن مصر باشيم و از قابليت اجراي قوانين مصوب مطمئن باشيم به شأن مجلس كمك بيشتري مي كند.
* غلامعلي حداد عادل در پاسخ به تذكر اسماعيل گرامي مقدم، عضو فراكسيون اقليت مجلس مبني بر اينكه اظهارات سخنگوي دولت در خصوص طرح استيضاح وزير دفاع اقدام نظارتي مجلس را زير سئوال برد گفت: انتقاد شما به سخنگوي دولت وارد است و طبق آئين نامه داخلي مجلس عده اي از نمايندگان درخواست استيضاح وزير دفاع را كرده اند و ما مكلف هستيم در دستور كار قرار دهيم.
* ابراهيم كارخانه اي نايب رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات نسبت به اجرايي نشدن مصوبه مجلس در خصوص پرداخت وام قرض الحسنه از سوي صندوق رفاه دانشجويي در دانشگاه ها به دانشجويان اعتراض كرد.
* ۱۵۲ نماينده مجلس در نامه اي به رئيس جمهور خواستار رفع مشكلات مالي قوه قضائيه در تنظيم بودجه سال آينده شدند.
* تا دو هفته ديگر آئين نامه داخلي مجلس در صحن علني اصلاح مي شود.
گروه سياسي: در جلسه علني ديروز مجلس شوراي اسلامي نمايندگان بررسي لايحه ۵۰ ماده اي ديوان عدالت اداري را در شور دوم ادامه دادند و پس از حدود يك ساعت ۳۸ ماده پاياني آن را تصويب كردند.
با تصويب ماده ۱۳ اين لايحه شعب ديوان عدالت اداري مي توانند به شكايات و اعتراض هاي اشخاص حقيقي يا حقوقي به اقدامها و تصميم هاي واحدهاي اداري قواي سه گانه، نيروهاي نظامي و انتظامي موسسه ها و شركتهاي دولتي، نهادها و موسسات عمومي احصاء شده در قانون رسيدگي كنند.
همچنين رسيدگي به شكاياتي درخصوص تصميم ها، مصوبات و آراء قطعي دانشگاه آزاد اسلامي و ساير دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي و تحقيقاتي غيرانتفاعي به استثناي مواردي از قبيل مميزي و ارزيابي علمي و نقل و انتقالهاي دانشجويي در حدود اختيارات شعب ديوان عدالت اداري خواهد بود.
براساس اين لايحه، رسيدگي به مسائل هياتهاي حل اختلاف قانون شوراهاي اسلامي و سازمانهاي اداري و حرفه اي از قبيل سازمانهاي نظام پزشكي و نظام مهندسي مربوط به شعب ديوان عدالت اداري نيست و شكايت ها و اعتراض به آراء دادگاه ها و ساير مراجع قضايي هم قابل رسيدگي در ديوان نمي باشد.
براساس اين لايحه، در صورتي كه يكي از دو طرف دعوي بعد از صدور رأي مدارك جديدي تحصيل كند كه موثر در رأي باشد مي تواند با ارائه مدارك جديد از شعبه صادركننده رأي تقاضاي اعاده دادرسي كند و شعبه نيز بايد خارج از نوبت به اين موضع رسيدگي كند.
با تصويب مجلس شوراي اسلامي هزينه دادرسي در هر شعبه ديوان عدالت اداري ۵۰ هزار ريال و در شعبه تشخيص ۱۰۰ هزار ريال خواهد بود.
همچنين دو فوريت طرح جمعي از نمايندگان براي اصلاح ماده ۶۷ قانون الحاق مواردي به قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت تصويب شد.
اين ماده شرط قبولي در آزمون استخدام ادواري براي نيروهاي متقاضي استخدام در استانهاي محروم را لغو كرده است و پيشنهاددهندگان اين طرح خواستار تعميم آن به شهرها و بخشهاي محروم هستند.
براساس آيين نامه داخلي مجلس اين طرح بايد در جلسه علني بعدي مجلس (سه شنبه) مورد بررسي قرار گيرد.
از ديگر مصوبات ديروز جلسه علني مجلس، بررسي طرح تسهيل ازدواج جوانان اعاده شده از شوراي نگهبان بود.
در بند الف ماده ۴ اين طرح آمده است كليه دستگاه هاي دولتي، نهادهاي عمومي و شهرداريهاي داراي تسهيلات رفاهي، فرهنگسرا و تالار، باشگاه و اردوگاه موظفند با هماهنگي كميته سامان ازدواج، فضاهاي مذكور را براي برگزاري جشن و مراسم ازدواج با همان قيمتي كه از كاركنان رسمي خود اخذ مي نمايند در اختيار زوجهاي واجد شرايط قرار دهندكه براساس اصلاحاتي كه از سوي شوراي نگهبان صورت گرفته است عبارت «همان قيمتي كه از كاركنان رسمي خود اخذ مي نمايند» حذف گرديده است.
در بند ديگري از اين ماده، به هر يك از خانواده هاي جوان عضو صندوق كه هيچ يك از زوجين اشتغال به كار يا منبع درآمدي نداشته باشند، حداكثر تا مدت دو سال پس از تاريخ ازدواج مبلغي به عنوان كمك هزينه زندگي به صورت قرض الحسنه پرداخت مي گردد. سقف مبلغ مزبور را كميته سامان ازدواج متناسب با سرمايه صندوق تعيين خواهد نمود.
براساس اين طرح، دولت مكلف است به منظور تكريم و ترويج سنت حسنه نبوي ازدواج، فرهنگ سازي و ترويج الگوهاي مطلوب، با استفاده از امكانات رسانه ملي و دستگاه هاي فرهنگي و آموزشي اقداماتي از قبيل تصحيح باورها و آداب و رسوم مانع و مزاحم ازدواج جوانان در مناطق كشور، تشويق جوانان و خانواده ها به برپايي جشنهاي گروهي و كاهش هزينه هاي تشريفات مراسم ازدواج، نامگذاري روز اول ذي الحجه «روز ازدواج اميرالمومنين(ع) و فاطمه زهرا(س)» به عنوان روز ازدواج جوانان و طرح مباحث مربوط به چگونگي تشكيل خانواده و روشها و آداب همسرگزيني و ازدواج آسان و شرعي از طريق رسانه هاي گروهي، صدا و سيما، كتب درسي مقطع متوسطه ( سال سوم و پيش دانشگاهي) و آموزش عالي انجام دهد.
همچنين براساس يكي ديگر از مواد اين طرح، دولت موظف است به منظور سامان  فعاليتهاي ازدواج در استانها و نظارت بر روند اجرايي اين قانون در كليه فرمانداريها، كميته سامان ازدواج متشكل از فرماندار، امام جمعه شهر و رئيس شوراي شهر تشكيل دهد.

سخنگوي وزارت امور خارجه:
بيانيه اتحاديه اروپا مطابق ادبيات رايج جهاني نبود
ايسنا: سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: غرب بايد ياد بگيرد به نظرات ديگران گوش كند.
حميدرضا آصفي، سخنگوي وزارت امور خارجه در گفت وگو با خبرنگاران درباره مذاكرات آتي كشورمان با سه كشور اروپايي اظهار داشت: كراراً گفته ام كه ما در پي پيش داوري نيستيم و قضاوت عجولانه  هم نخواهيم كرد. جمهوري اسلامي ايران يك سري حقوقي دارد كه بايد به رسميت شناخته شود و ما نمي توانيم از حقمان بگذريم.
سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان گفت: جلسه آتي به طرف اروپايي بازمي گردد كه زياده خواهي نكند و ما از ابتدا زياده خواهي نداشته و در آينده هم نخواهيم داشت.وي اظهار داشت: اين گفت وگوها پيرامون اين است كه حقوق ايران درمورد غني سازي چگونه محترم شمرده مي شود؛ البته گفته ايم كه آماده ايم تا با جامعه جهاني، اروپايي ها و كشورهاي مختلف و آژانس همكاري و شفاف سازي نماييم و در گذشته نيز اين كار را كرده ايم تا از انحراف احتمالي ايران نگراني وجود نداشته باشد.
سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان ادامه داد: خوب است كه اروپا به رويكردش در گذشته نگاهي كرده و نتايج آن را ارزيابي نمايد و با مروري بر پرونده خودش در جلسه حاضر شود كه در اين صورت مي تواند قضاوت و ارزيابي دقيق تري از اجلاس آينده داشته باشد.
آصفي در ارتباط با اظهارات اخير رئيس جمهور كشورمان درباره هولوكاست و رژيم صهيونيستي اظهار داشت: اين يك بحث علمي است و از ابتدا هم بوده و چيز جديدي نيست و قبلا هم به آن اشاره شده و به هر حال درخصوص اين موضوع نظرات مختلفي وجود دارد.سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان افزود: بايد بگويم كه جمهوري اسلامي ايران با مذهب ستيزي از هر نوع آن مخالف است؛ حال چه يهودي ستيزي، مسيحي ستيزي و يا اسلام ستيزي باشد و اين را هميشه گفته ايم و در كارنامه جمهوري اسلامي ايران نيز به روشني ثبت است كه ما با مذهب ستيزي مخالف هستيم و آن را به هيچ وجه تأييد نمي كنيم.
وي خاطرنشان كرد : بحثي كه شده يك بحث و نظريه علمي است و من تعجب مي كنم كه چرا با چنين موضوعي اين گونه برخورد مي شود؛ به نظرم نوع پاسخگويي اروپايي ها و غربي ها اصلا در دنياي متمدن امروز جايي ندارد، يعني اين قبيل اظهارات يك سري پاسخگويي احساساتي و به دور از هر منطق است و به نظرم نشان دهنده آسيب پذيري طرف مخالف است.
سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان ادامه داد: مبحث ديگر اين است كه اروپايي ها و به طور كلي غربي ها كه عادت كرده اند متكلم وحده باشند، بايد ياد بگيرند كه به نظرات ديگران هم گوش دهند حال آن نظرات را يا مي پذيرند يا نمي پذيرند و اين عيبي ندارد كه بگويند ما با اين نظرات مخالفيم؛ كما اينكه ما هم با خيلي از نظرات اروپايي ها مخالف هستيم؛ اما از چهارچوب اصول رايج شناخته شده كسي مجاز به خروج نيست.وي درباره اخبار منتشر شده مبني بر طرح موضوع عاري سازي خليج فارس از تسليحات هسته اي اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران با اكثر كشورهاي منطقه  خليج فارس موافقتنامه امنيتي امضا كرده و ما قبلا هم به اين كشورها پيشنهاد داده بوديم كه براي امضاي پيشنهاد دفاعي مشترك آمادگي داريم.
آصفي اين امر را ناشي از حسن نيت جمهوري اسلامي ايران دانست و ادامه داد: درخصوص امضاي موافقتنامه عاري سازي منطقه اي خليج فارس ما هنوز درخواست رسمي دريافت نكرده و طبيعي است كه اگر آن را دريافت كرديم بررسي اش خواهيم كرد؛ چون سلاح هسته اي در دكترين جمهوري اسلامي ايران جايي ندارد.
سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان تأكيد كرد: خطر اصلي در منطقه رژيم صهيونيستي با داشتن صدها كلاهك هسته اي مي باشد.وي تصريح كرد: به هر حال ما آماده ايم تا با كشورهاي منطقه وارد يك كار جدي شويم و از گذشته هاي بسيار دور هم ما پيشنهاد برقراري ترتيبات امنيت منطقه را بين ۶كشور حوزه خليج فارس، ايران و يمن مطرح كرده بوديم و همچنان هم آماده ايم تا وارد يك ساز و كار شويم كه اين موضوع هم مي تواند در چارچوب آن قرار بگيرد.
آصفي در ارتباط با كشته شدن يك تبعه ايراني در كشور كانادا، افزود: با مقامات كانادايي در اين خصوص در حال صحبت هستيم و به نظرم كانادا به تدريج در حال تبديل به كشورهاي ناامن براي مهاجران است، يعني دو قتل براي كشوري كه ادعاي امن بودن دارد، زياد است.
سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان ادامه داد: البته همان گونه كه گفتم اين موضوع از طريق وزارت خارجه كانادا در حال پيگيري است و روشن است كه ما به وظايف كنسولي و حقوقي مان عمل خواهيم كرد، اما به تدريج از كانادا چهره ناامني در حال تصوير شدن در دنياست.
سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به سئوال ديگري درباره تصويب نهايي قطعنامه كانادا درخصوص وضعيت حقوق بشر در كشورمان در مجمع عمومي سازمان ملل متحد اظهار داشت: اين موضوع چيز جديدي نبود و قبلا هم تقريباً با همين شرايط به تصويب رسيده بود.
آصفي افزود: اين عمل يك كار سياسي از سوي كانادايي ها مي باشد كه يك موضوع داخلي را بهانه كرده و متاسفانه بحث حقوق بشر و دفاع از آن ابزاري در دست برخي كشورها شده ضمن اينكه استمرار اين وضعيت از سوي برخي از محافل غربي كارآيي اين موضوع را نيز كم مي كند.
وي ادامه داد: اين موضوع باعث مي شود كه در دنيا ديگر كسي به اين مصوبه ها و قطعنامه ها وقعي نمي نهد و خود كانادا در اين زمينه مشكلات جدي دارد .به عنوان مثال در مدت كوتاهي دو شهروند ايراني در كانادا كشته مي شود و كانادا اصلا اهميتي به اين موضوع نمي دهد و سر و ته دادگاه را هم مي آورد و پليسي كه مرتكب آن عمل شده را تبرئه مي كند.
سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان درباره بيانيه اخير سران اروپايي نيز گفت: اين بيانيه  به نظرم اصلا در ادبيات رايج جهاني جايي ندارد و اين بيانيه  به صورت احساساتي داده شده بود و فكر مي كنيم ديپلمات ها بايد كمي بر احساسات غلبه كرده و از عقل و منطق پيروي كنند كه به نظرم اين دو مؤلفه در بيانيه مذكور نبوده است.
آصفي ادامه داد: حال آنچه كه به جلسه چهارشنبه  باز مي گردد اين است كه اروپا چگونه بخواهد به حقوق ايران احترام بگذارد و حق ايران را محترم شمارد.

لاريجاني: چالش اصلي غربي ها
با ما در مقوله علم و فناوري است
ايسنا: دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان تأكيد كرد: آمريكا نسبت به ايران دچار يك رفتار دو گانه شده است.دكتر علي لاريجاني در حاشيه نهمين يادواره شهدا و جلوه هاي ايثار دانشجويي در شيراز به خبرنگاران گفت: آمريكايي ها در مسير ناكامي هايي كه در منطقه خاورميانه پيدا كردند، گاهي رفتار عجولانه از آنها سر مي زند كه خيلي به نفع آنها نيست. نتايجي كه آنها در صحنه خاورميانه به دست آوردند به خاطر همين رفتار دوگانه بود.وي افزود: اتفاقي كه در عراق افتاد بايد براي آنها علامت خوبي باشد كه زمان اين رفتارهاي دوگانه سپري شده است.
لاريجاني در پاسخ به اين سئوال كه شوراي عالي امنيت ملي چه نگاهي به فعاليت هاي سياسي دانشجويان دارد گفت: فعاليت هاي دانشجويي مي تواند هميشه روحيه تازه اي به جامعه بدهد و مسير برخورد و تضارب افكار را در جامعه فراهم كند.
علي لاريجاني همچنين طي سخناني در نهمين يادواره شهدا و نكوداشت جلوه هاي ايثار دانشجويي كشور در تالار فجر دانشگاه شيراز با اشاره به اظهارات جورج بوش كه گفته بود رئيس جمهور ايران آدم عجيب و غريبي است اظهار داشت: خود جورج بوش براي كل تاريخ بشريت عجيب و غريب است، چرا حركت هاي معمول و حق طلبانه در كشور ايران عجيب و غريب است؟ مگر رئيس جمهور چه گفته بود كه براي آنها عجيب و غريب است؟ آيا چيزي به غير از دفاع از حقوق مردم فلسطين گفته بود؟ مردم فلسطين را از حق طبيعي يك انسان كه موطن او باشد محروم كرده اند.آيا اينكه كسي حق دارد در موطن خود باشد عجيب و غريب است؟ يا يكجانبه گرايي ستيزه جويانه آمريكايي ها عجيب و غريب است؟ لاريجاني داشتن بصيرت را جوهره حركت بسيجيان دانست و در بيان مولفه هاي بصيرت گفت: ما امروز در دنيايي زندگي مي كنيم كه دوري از علم باعث مي شود زاويه جديدي از بصيرت را پيدا نكنيم. اما مولفه ديگر كه مهم است بصيرت سياسي است. دبير شوراي عالي امنيت ملي در تبيين بصيرت سياسي گفت: بصيرت سياسي يعني حقيقت جامعه را فهميدن، مسئوليت پذيرفتن و در قبال جامعه دل در گروه جامعه داشتن و در تفكر اسلامي ،يك مسلمان هميشه سعادت خود را در گرو سعادت ديگران مي بيند و از نظر حكماي اسلامي يك انسان بصير يك مرد سياسي است كه به آينده كل جامعه توجه مي كند. لاريجاني مولفه سوم بصيرت را توجه به حقيقت جهاد يعني مرگ آگاهي دانست و گفت: در تفكر اسلامي هيچ چيزي به اندازه مرگ آگاهي براي انسان هستي بخش نيست.
لاريجاني با بيان اينكه قدرت گرايي در ذات مكاتب غربي است، گفت: چالش اصلي غربي ها با ما در حال حاضر در مقوله علم و فناوري است، اما به زبان نمي آورند و در گزارشي كه سيستم اطلاعاتي آمريكا راجع به ايران به رئيس جمهورشان داده بود گفته بودند ايران ۱۰ سال ديگر به فناوري هسته اي مي رسد. آنها مي گويند طراز فناوري ايران اين فناوري نيست، بلكه اين فناوري هاي پيشرفته  مربوط به معدودي از كشورها است و كشورهاي جهان سوم بايد تكنولوژي درجه ۲ و ۳ مثل توليد رب گوجه  و آب معدني داشته باشند، لذا مساله آنها بمب اتم نيست، بلكه آنها مي خواهند يك نظام ارباب - رعيتي جديد در دنيا راه بيندازند.

دبيركل شوراي همكاري خليج فارس:
اميدوارم منطق در مسأله برنامه
اتمي ايران جايگزين اختلاف ها شود
ايلنا: دبيركل شوراي همكاري خليج  فارس با تكرار ادعاهاي خود تأسيسات اتمي  ايران را بزرگترين تهديد براي كشورهاي منطقه خليج  فارس دانست.
«عبدالرحمن العطيه» دبيركل شوراي همكاري خليج  فارس به ايران و كشورهاي منطقه مشرف به خليج  فارس پيشنهاد يك توافق درباره خليج  فارس خالي از سلاح  هاي كشتار جمعي كه بعدها تمام خاورميانه را فرامي  گيرد، ارائه كرد.
خبرگزاري فرانسه گزارش داد كه العطيه ساعاتي پيش از برگزاري بيست و ششمين كنفرانس سالانه كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج  فارس در ابوظبي گفت: «امروز ضرورت پيشنهاد رسيدن به يك توافق ميان كشورهاي شوراي همكاري خليج  فارس و ايران و كشورهاي مشرف به خليج  فارس كه منظور عراق و يمن است، را براي داشتن منطقه  اي خالي از سلاح كشتار جمعي و سلاح هسته  اي را ارائه كردم.»العطيه تأكيدكرد: «ما نمي  خواهيم منطقه ما به منطقه مسابقه اتمي تبديل شود و ايران و تأسيسات اتمي آن كه فقط چند مايل با ما فاصله دارد يعني كمتر از فاصله با تهران و در حاشيه خليج  فارس است.»
العطيه اظهار اميدواري كرد كه عقل و منطق در مسأله برنامه اتمي ايران جايگزين بحث  ها و اختلاف  ها بين ايران و غرب شود.

رويتر خبر داد :
جلسات مشترك اروپا و آمريكا
براي تقويت فشار ديپلماتيك عليه ايران
ايسنا: خبرگزاري رويتر به نقل از مقامات آمريكايي و ديپلمات هاي اروپايي گزارش كرد، آمريكا و اروپا در رويارويي با خط مشي ايران تلاش براي طراحي اقدامات ديپلماتيك سرسختانه تري را عليه تهران تشديد كرده اند.
اين خبرگزاري انگليسي از واشنگتن به نقل از مقامات و ديپلمات هايي كه نامي از آنها نبرد گزارش كرد، آمريكا و اروپايي ها در صدد رسيدن به توافقي در ميان خود درخصوص اين مساله هستند كه دقيقاً چه زماني برنامه هسته اي ايران به نقطه اي خواهد رسيد كه موضوع بايد به شوراي امنيت سازمان ملل فرستاده شود و چه نوع تحريم هايي ممكن است در آنجا عليه ايران دنبال شود.
در اين گزارش به نقل از يك ديپلمات اروپايي كه نامي  ازوي برده نشد، ادعا شده است: ما به طور فزاينده اي احساس مي كنيم ايراني ها نه تنها تمايلي به هيچ نوع راه حل خاص حاصل از طريق مذاكره ندارند، بلكه آنچه به آن تمايل دارند، رويارويي سياسي درباره اين مساله است. اين در حالي است كه مقامات ايران بارها برحق ايران در استفاده صلح آميز از انرژي اتمي تأكيد كرده اند.
بر اساس اين گزارش، دولت بوش تحت فشار فزاينده كنگره و گروه هاي طرفدار رژيم صهيونيستي به جهت ملايم تر شدن موضع اش در برابر تهران قرار دارد. آنها خواستار ارجاع مساله هسته اي ايران به شوراي امنيت سازمان ملل مي باشند.
روبرت جوزف، معاون وزير امور خارجه آمريكا كه بر مسايل منع اشاعه نظارت دارد، طي روزهاي گذشته براي برگزاري نشست هايي كه مذاكرات درباره ايران را نيز شامل مي شده است، در اروپا به سر برده است.
بر اساس اين گزارش، يك مقام آمريكايي با اشاره به مذاكرات پيش روي ايران و سه كشور اروپايي اظهار داشت: من فكر مي كنم قطعات متعدد در حال رسيدن به نقطه  جالبي هستند و به ويژه قطعه هسته اي.
اين گزارش به نقل از يك ديپلمات اروپايي ديگر نيز كه نامي از وي نبرد، نوشت: در حالي كه تمايلي آمريكايي براي سخت تر كردن موضع درباره ايران وجود دارد، برخي اروپايي ها ترجيح مي دهند به تلاش براي كشيدن روسيه به سوي موضعي متحد ادامه دهند. در اين گزارش آمده است، برخي تحليلگران مي گويند: تلاش  براي توقف مساله هسته اي ايران در صورتي كه به شوراي امنيت سازمان ملل منتقل شود و اين شورا در تصميم گيري دچار دودستگي شديدي باشد، با مشكل مواجه خواهد شد.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |