دوشنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۷۸ - Dec 19, 2005
نحوه نظارت بر دانشگاه هاي دولتي و غيردولتي اعلام شد
وزير علوم : دانشگاه هاي مادر بر فعاليت ساير دانشگاه هاي كشور نظارت مي كنند
گروه علمي فرهنگي: وزير علوم، تحقيقات و فناوري نحوه نظارت بر دانشگاه هاي دولتي و غيردولتي كشور را اعلام كرد.
دكتر محمد مهدي زاهدي در نشست روساي دانشگاه هاي كشور، با اشاره به قانون شرح وظايف وزارت علوم، گفت: براساس اين قانون، وزارت علوم ناظر بر كليه دانشگاه ها و پژوهشكده هاي وابسته، دانشگاه هاي غيرانتفاعي و حتي دانشگاه آزاد اسلامي است.
به گزارش ايسنا، وي افزود: براي اعمال اين نظارت بايد مكانيزم اجرايي طراحي و تهيه شود كه در حال حاضر در مرحله كار كارشناسي قرار دارد.
وزير علوم گفت: در طراحي اين سيستم نظارتي نيازمند استفاده از نظرات و ايده هاي روساي دانشگاه ها هستيم.
دكتر زاهدي در ادامه با اشاره به طرح اوليه نظارت بر دانشگاه ها، تصريح كرد: در اين طرح دانشگاه هاي مادر مراكز استانها بر فعاليت ساير دانشگاه هاي استان و دانشگاه هاي تهران بر فعاليت دانشگاه هاي مراكز استانها نظارت دارند.
وي اظهار كرد: نظارت بر دانشگاه هاي آزاد، پيام نور و غيرانتفاعي نيز در اين قالب انجام مي شود.
به گزارش ايسنا، وزير علوم همچنين با بيان اينكه نظارت باعث تقويت كيفي دانشگاه ها مي شود، اذعان داشت: در اين طرح اختصاص حق الزحمه و امتياز براساس آيين نامه ترفيع و ارتقاي دانشگاهيان براي افرادي كه در تيم نظارت همكاري دارند نيز پيش بيني شده است.
دكتر زاهدي همچنين به برنامه ارايه صبحانه به دانشجويان دانشگاه هاي اشاره كرد و گفت: در حال حاضر ۷۰ درصد دانشگاهها به دانشجويان صبحانه مي دهند.
وي ابراز اميدواري كرد، دانشگاه هايي كه تاكنون نتوانسته اند صبحانه را به وعده هاي غذايي دانشجويان بيفزايند، هر چه زودتر نسبت به تحقق آن اقدام كنند.
دانشگاه ها بدون كسري وارد
سال ۸۵ مي شوند
معاون سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور نيز گفت: دانشگاه ها بدون كسري وارد سال ۸۵ مي شوند.
دكتر صادقي مقدم، در نشست روساي دانشگاه ها با اشاره به كسري بودجه دانشگاه ها در سال گذشته، اظهار كرد: عدد اين كسري بودجه بر اساس دو مبنا يعني آمار و ارقام و تعداد اعضاي هيات علمي و كارمندان و افزايش قانوني حقوق اعضاي هيات علمي و كارمندان براساس مصوبات هيات دولت تعيين شده است.
وي افزود: معافيت جانبازان و ايثارگران حقوق بازنشستگي و اعضاي هيات علمي، افزايشهاي سال ۸۳ و در سال ۸۴ افزايش حقوق اعضاي هيات علمي، شمول بازنشستگي و معافيت جانبازان و ايثارگران از پرداخت حقوق بيمه و بازنشستگي و افزايش هايي كه توسط مراجع قانوني اعمال شده كسري هاي سالهاي ۸۳ و ۸۴ را ايجاد كرده اند.
وي با بيان اين كه براساس قانون بودجه ۸۴ هيات دولت نبايد مصوبه اي بدون تعيين منبع مالي آن داشته باشد گفت: با پذيرش اين مصوبات در هيات وزيران و احكام صادر شده اعضاي هيات علمي منتظر دريافتي هستند و براين اساس به طور كلي كسري بودجه دانشگاه هاي وزارت علوم و وزارت بهداشت در بخش آموزشي ۲۲۵ ميليارد تومان تعيين شده است.

با اختصاص ۱۰۰ ميليارد تومان
سلامت دندان ايرانيان سنجيده مي شود
010470.jpg
گروه اجتماعي: معاون سياست  گذاري و برنامه ريزي وزارت رفاه، اعلام كرد: براي پيشگيري از پوسيدگي دندان ايرانيان، سلامت دندان آنها از دوران دبستان سنجش مي شود.
دكتر محمدرضا واعظ مهدوي، معاون سياست  گذاري و برنامه ريزي وزارت رفاه و تامين اجتماعي، در گفت وگو با خبرنگار ايلنا، گفت: به دليل اين كه بيمه ها از تحت پوشش قرار دادن خدمات دندانپزشكي ابا دارند، ناچار هستيم روش هاي ديگري را براي پوشش خدمات دندانپزشكي پيدا كنيم.
به گزارش ايلنا، وي افزود: براي اين كار قصد داريم سلامت دندان ايرانيان را از دوران دبستان و دانش آموزي مورد سنجش قرار دهيم.
به گفته مهدوي، اين كارها باعث مي شود كه مشكلات دنداني به موقع شناسايي شده و مورد درمان قرار گيرد.
وي تصريح كرد: ۱۰۰ ميليارد تومان براي سنجش سلامت ايرانيان اختصاص يافته است. اين طرح از سوي وزارت بهداشت و وزارت رفاه عنوان شده و در مدارس كشور اجرا مي شود.
مهدوي،  با اشاره به ضرورت اجراي اين طرح ، گفت: در واقع طرح مذكور براي پيشگيري از پوسيدگي دندان ايرانيان در نظر گرفته شده و در واقع قصد فرهنگ سازي داريم.
وي خاطرنشان كرد: در اين طرح به مردم آموزش مي دهيم كه با عدم مصرف غذاهاي شيرين و مواد آسيب زا و نيز استفاده از مسواك مانع از پوسيدگي دندان هاي خود شوند.
بالا بودن هزينه هاي دندانپزشكي از مهمترين عوامل مشكلات پوسيدگي دندان در ايران است.
مسئولين بيمه اي كشور براي ارائه خدمات بهتر در اين زمينه معتقدند: براي پوشش بيمه اي در زمينه اين خدمات بايد سهم بيمه بالا برود، كه به محض تصميم براي افزايش حق بيمه با واكنش بيمه گران مواجه مي شويم كه امري طبيعي است؛ به دليل اين كه اكثر بيمه شدگان طبقات كارگر و متوسط جامعه هستند كه پرداخت حق بيمه هاي سنگين منجر به تحمل هزينه بالاي اين قشر مي شود.
يكي از راه كارهايي كه در اين خصوص پيشنهاد مي شود، افزودن اين هزينه و جاي دادن آن در بيمه هاي تكميلي است كه در برخي بيمه ها بخشي از هزينه هاي دندانپزشكي در نظر گرفته شده است. اما نكته اساسي اين است كه هزينه هاي گزاف دندانپزشكي همچنان از هزينه هاي بالاي خانواده هاست كه بسياري از مردم به دليل عدم توانايي پرداخت از آن صرف نظر مي كنند و در نهايت صدمات جدي به بيماران وارد مي كند.
نكته مسلم اين است كه طرح وزارت رفاه با همكاري وزارت بهداشت و اختصاص بودجه به اين موضوع مي تواند علاوه بر پيشگيري از بسياري بيماري ها، از جمله بيماريهاي دهان و دندان، نقش موثري در سلامت و بهداشت جامعه داشته باشد.

دوره انتظار صدور دفترچه درماني المثني
براي بيماران خاص نيروهاي مسلح حذف شد
ايسنا: سازمان تامين اجتماعي نيروهاي مسلح، دوره انتظار صدور دفترچه هاي درماني المثني براي بيماران خاص بيمه شده اين سازمان را حذف كرد.
سازمان تامين اجتماعي نيروهاي مسلح وابسته به وزارت دفاع طي اطلاعيه اي اعلام كرد: دوره انتظار صدور دفترچه درماني المثني براي بيمه شدگاني كه پس از تاييد كميسيون فني به عنوان بيماران خاص معرفي شده اند، با هدف ارائه خدمات ويژه به آنان حذف شده است. گفتني است، چنانچه دفترچه خدمات درماني بيماران خاص تحت پوشش بيمه خدمات درماني نيروي مسلح به هر دليلي مفقود شود ، اين بيماران مي توانند بدون طي مدت دوره انتظار، دفترچه المثني دريافت كنند.

وزير ارشاد:
مقررات حوزه مطبوعات و نشر ساماندهي مي شود
گروه اجتماعي: وزير ارشاد در جمع خبرنگاران درباره اينكه قرار است مقررات صدور مجوزها تغيير كند؟ گفت: راه اين نيست كه هركس بيايد و تقاضاي انتشار نشريه بدهد.
به گزارش ايسنا، وي افزود: ما در حال حاضر چند هزار تقاضاي مجوز نشريه داريم؛ به طوري كه به تقاضاهاي سال ۱۳۸۰ نيز هنوز جوابگو نبوده ايم. حال فرض كنيد كه دو هزار مجوز ديگر هم بدهيم و بعد از آن هم هيچ محدوديتي براي انتشار نشريه وجود نداشته باشد. آيا اين امر نشان مي دهد كه مردم ما به مطبوعات خيلي توجه دارند؟ در حالي كه وقتي به تيراژها مراجعه مي كنيم مي بينيم خيلي پايين است. سرجمع آنچه كه امروز از حوزه  مطبوعات بيرون مي آيد مأيوس كننده است. راه اين نيست كه هركس بيايد تقاضاي انتشار نشريه دهد. متاسفانه قانون وضع شده اين امكان را مي دهد كه هركس بتواند تقاضاي نشريه دهد.
صفار هرندي در ادامه گفت: تصور من از كار مطبوعاتي اين نيست. براي خود آن فرد و خبرنگار مصيبت درست كرده اند كه بعد هم نمي توانند متكفل امر آنها باشند، در آخر هم چيزي به مردم نمي رسد.
وي با بيان اين كه بايد ساماندهي نسبت به حوزه  نشر، فرهنگ، هنر و رسانه و قوانين و مقررات آن داشته باشيم، افزود: قوانين و مقررات به سمت محدود كردن نمي رود؛ بلكه به سمت سامان دادن مي رود. اين كه كسي درخواست مجوز مي كند بايد معلوم شود چقدر اين كار را مي شناسد و چقدر از پس اين كار برمي آيد و آيا انگيزه هاي واقعي اش كار مطبوعاتي است يا ايجاد محملي براي كار ديگر؟ اين اتفاق افتاده است كه برخي نشريات را براي كار ديگري مي خواستند و مطبوعات را وجه المصالحه و قرباني اهداف خود كرده اند. براي حفظ حريم مطبوعات بايد در اين زمينه هم انديشي كنيم.
به گزارش ايسنا صفار هرندي درباره  حادثه جانگداز سقوط هواپيماي سي - ۱۳۰ و اين كه برخي هنوز نمي پذيرند كه قربانيان اين حادثه شهيد هستند، گفت: ما در اين زمينه پي گيري هايي مي كنيم و بر سر حرف قبلي مان هم هستيم. تمام مقامات و مسوولان كشور اين قربانيان را شهيد مي دانند و تاكيد دارند آنچه براي آنها اتفاق افتاده، جز شهادت نيست.

مديركل درمان غيرمستقيم تأمين اجتماعي:
كاهش تخطي داروخانه ها
به زير يك درصد با طرح اتوماسيون
گروه اجتماعي: مديركل درمان غيرمستقيم سازمان تأمين اجتماعي اعلام كرد: موارد تخطي داروخانه ها از متن قرارداد با سازمان و بي توجهي به مفاد آن از حدود ۳ درصد به زير يك درصد پس از اجراي طرح اتوماسيون كاهش يافته است.
دكتر حسن زاده افزود: هم اكنون نظام بيمه اي كشور به گونه اي است كه چك سفيد در اختيار بيمه شده گذاشته مي شود و هركس اعم از پزشك طرف قرارداد و غيرطرف قرارداد مي تواند در اين چك درخواست وجه كند و داروخانه ها و مراكز درماني به عنوان بانك هاي وصول كننده اين چك ها هستند، بنابراين امكان بروز تخلف در چنين سيستمي وجود دارد.
وي تصريح كرد: به طور طبيعي در داروخانه ها نسبت به ساير مراكز درماني امكان بروز تخطي از مفاد قرارداد با سازمان هاي بيمه گر وجود دارد كه برخي از اينها در نتيجه تباني بين داروخانه و مركز درماني است كه موجب وارد آمدن ضرر و زيان به سيستم تامين اجتماعي و سازمان هاي بيمه گر مي شود.
به گزارش ايسنا، حسن زاده با اشاره به كشف شبكه كلاهبرداري در يكي از استان هاي كشور كه از طريق مهرهاي تقلبي پزشكان و يا سوءاستفاده از ناآگاهي برخي از آنها در بيمارستان هاي آموزشي تعداد قابل توجهي نسخه را به سيستم تحميل كرده بودند، گفت: اين شبكه خوشبختانه با تلاش سيستم كشف و از ادامه فعاليت آن جلوگيري شد. وي با اشاره به وجود سالانه ۲۰۰ ميليون نسخه در بخش درمان سرپايي سازمان تامين اجتماعي گفت: حدود ۷۵ ميليون نسخه از اين تعداد نسخ، دارويي هستند، بنابراين با توجه به آمار بالاي نسخ در كشور هرگونه جعل در سيستم مي تواند ضررهاي جبران ناپذيري در پي داشته باشد. حسن زاده يادآور شد: با استقرار سيستم اتوماسيون، اطلاعات از داروخانه ها به شكل ديسكت دريافت مي شود، بنابراين از اين طريق به راحتي امكان نظارت نامحسوس فراهم شده و احتمال بروز تخلف به حداقل رسيده است.
مديركل درمان غيرمستقيم سازمان تأمين اجتماعي با بيان اين كه در صورت مكانيزه شدن سيستم درماني اين سازمان موارد تخلف كاهش مي يابد، افزود: به طور ميانگين هم اكنون سالانه حداقل يك تا دو بار مراكز درماني مورد بازرسي قرار مي گيرند كه در بيش از ۹۹ درصد موارد، ضوابط قرارداد با سازمان بيمه گر رعايت مي شود. وي خاطرنشان كرد: در يك درصد باقيمانده اغلب سوءتفاهم و عدم دقت در مفاد قرارداد وجود دارد كه از طريق آموزش و توجيه حل، گاهي مجبور به تذكر و در برخي موارد نيز منجر به تعليق يا لغو قرارداد مي شود.

اگر قانون استخدامي هم كامل رعايت شود
مشكل اشتغال معلولين حل نخواهد شد
مهر: رئيس سازمان بهزيستي كشور گفت: با توجه به تعداد اندك معلولين تحصيل كرده و همچنين ظرفيت محدود استخدامها در دستگاههاي دولتي ، بنابراين اجراي ۱۰۰ درصد قانون ۳ درصد استخدام معلولين باز هم مشكل اشتغال آنها را برطرف نمي كند و بايد برنامه ريزي و اقدامات خاصي در اين زمينه انجام شود.
دكتر ابوالحسن فقيه در مورد قانون ۳ درصد استخدام معلولين افزود: متاسفانه قوانين و مقررات موجود به سازمان بهزيستي اجازه نظارت بر عملكرد دستگاههاي اجرايي در مورد استخدام معلولين را نمي دهد و اين امر مشكل بزرگي براي بهزيستي محسوب مي شود.وي بهزيستي را پاسخگوي استخدام معلولين در كشور دانست و خاطرنشان كرد: با توجه به وظيفه حمايتي كه براي بهزيستي تعريف شده بنابراين بايد ابزار قانوني لازم نيز در اختيارش قرار داده شود تا بتوانيم دستگاه هاي اجرايي را كه از زير بار استخدام معلولين شانه خالي مي كنند، مجبور به انجام اين كار كنيم
فقيه در مورد استاني شدن استخدام ها در كشور تصريح كرد: مدتي است كه استخدام ها دركشور استاني صورت مي گيرد و همين امر باعث شده قانون استخدام ۳ درصد معلولين توسط دستگاههاي اجرايي اجرا نشود .
رئيس سازمان بهزيستي تاكيد كرد : وقتي مي گوييم استخدام ۳ درصد معلول ، يعني در هر استان دستگاه اجرايي يك نفر از ۳۳ نفري را كه استخدام مي كند حتما بايد معلول باشد ، در صورتي كه هم اكنون با توجه به ظرفيت محدود استخدامي از ۵ نفري كه استخدام مي شوند سهميه ۳ درصدي خود به خود از بين مي رود.
فقيه گفت: در حال حاضر يك تيم در سازمان مشغول پيگيري و انجام مكاتبات لازم در اين مورد هستند البته اين اقدامات به تنهايي كافي نيست و بايد حتما ابزار قانوني لازم نيز در اختيار بهزيستي قرار گيرد.

به مناسبت پانزدهمين سالگرد تولد اولين نوزاد آزمايشگاهي در ايران
برگزاري جشنواره بين المللي دانشجويي طب توليد مثل
گروه اجتماعي: جشنواره بين المللي دانشجويي طب توليد مثل به مناسبت پانزدهمين سالگرد تولد اولين نوزاد آزمايشگاهي در ايران دي ماه جاري در يزد برگزار خواهد شد. دبير علمي جشنواره يكي از انگيزه هاي برگزاري جشنواره را بها دادن به دانشجويان در تحقيقات اعلام كرد و افزود: مجوز برگزاري و اطلاع رساني اين جشنواره در داخل و خارج كشور از حدود دو سال پيش گرفته شده است. كميته اجرايي جشنواره آمادگي خود را براي دريافت طرح هايي در موضوعات بررسي زوج هاي نابارور، ناباروري و درمان آن، جلوگيري از بارداري، ژنتيك توليد مثل، سلول هاي بنيادي، ايمونولوژي توليد مثل، بهداشت باروري، اپيدميولوژي ناباروري، فيزيولوژي توليد مثل، افزايش سن باروري، اهداء تخمك و جنين و آندولوژي اعلام نموده است. دكتر عباس افلاطونيان خاطرنشان كرد: تاكنون ۴۲ طرح به كميته اجرايي جشنواره ارسال شده كه به ۵ طرح برتر جايزه تعلق خواهد گرفت. مركز تحقيقاتي و درماني ناباروري يزد در سال ۱۳۶۸ تأسيس شد كه هم اكنون نيز به عنوان يكي از مراكز مهم تحقيقاتي و ناباروري كشور محسوب مي گردد.

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |