دوشنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۷۸ - Dec 19, 2005
در ۸ ماه نخست سال جاري
بيش از يك سوم بودجه عمراني كشور تخصيص داده نشد
گروه اقتصادي: آمار و ارقام مربوط به عملكرد اقتصادي كشور حاكي از آن است كه تا پايان آبان ماه سال جاري بيش از ۲۸ هزار ميليارد ريال از بودجه عمراني كشور تخصيص داده نشده است.
به گزارش خبرنگار ما براساس قانون بودجه سال ۸۴ قرار بود تا پايان آبان ماه حدود ۷۵ هزار و ۳۶۹ ميليارد ريال منابع مالي به طرحهاي عمراني كشور اختصاص پيدا كند و اين در حالي است كه در اين مدت تنها هزار و ۲۳۲ ميليارد ريال تخصيص پيدا كرده است. به اين ترتيب بيش از يك سوم رقم مورد نظر تخصيص پيدا نكرده است.
عدم تخصيص به موقع بودجه به طرحهاي عمراني كشور عمدتاً به دليل كسري بودجه صورت مي گيرد.
به گزارش خبرنگار ما رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي اخيراً اعلام كرده است كه دولت با ۸ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان كسري بودجه مواجه است كه به اين ترتيب به نظر مي رسد تا پايان سال بايد منتظر بود كه بخش بيشتري از بودجه هاي عمراني كشور تخصيص داده شود. عدم تخصيص به موقع بودجه هاي عمراني سبب شده كه هم اكنون دهها هزار طرح عمراني نيمه تمام در كشور باقي بماند. بر همين اساس يكي از تكاليف عمده دولت در برنامه چهارم اتمام طرحهاي نيمه تمام عنوان شده است.
گزارش خبرنگار ما مي افزايد كه علي رغم عدم تخصيص بودجه لازم به طرحهاي عمراني ، نگاهي به آمار سال گذشته از بهبود نسبي اين امر حكايت مي كند به طوري كه در ۸ ماهه سال گذشته تنها ۳۵ هزار ميليارد ريال بودجه عمراني تخصيص داده شد.

دولت ۵ ميليارد دلار از حساب ذخيره ارزي برداشت كرد
مهر: برداشت دولت از حساب ذخيره ارزي با ۳۵ درصد افزايش در هشت ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل به پنج ميليارد و ۳۲ ميليون دلار رسيد.
ميزان برداشت دولت از حساب ذخيره ارزي در هشت ماهه اول سال جاري به ۴۷ هزار و ۸۴۷ ميليارد ريال رسيده است كه با احتساب هر دلار ۹۰۰۰ ريال، اين ميزان تقريبا برابر پنج ميليارد و ۳۲ ميليون دلار مي شود.
بدين ترتيب برداشت دولت از حساب ذخيره ارزي در هشت ماهه اول سال جاري نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۵ درصد افزايش يافته است .
به عبارت ديگر، ميزان برداشت دولت از حساب ذخيره ارزي از ۳۵ هزار و ۳۴۶ ميليارد ريال در هشت ماهه اول سال ۱۳۸۳ به ۴۷ هزار و ۸۴۷ ميليارد ريال در هشت ماهه اول سال جاري رسيده است.براساس اين گزارش، بر طبق رقم مصوب بودجه اي، در هشت ماهه اول امسال دولت بايد ۴۶ هزار و ۹۹۰ ميليارد ريال از منابع اين حساب استفاده مي كرده است كه با توجه به رقم برداشت شده در اين مدت، بيش از ۱۰۱ درصد تحقق نشان مي دهد.

مديركل دفتر برنامه ريزي اقتصاد كلان سازمان مديريت:
لايحه بودجه ۸۵ براساس برنامه زمان بندي شده
در حال تدوين است
بخش عمده تبصره هاي بودجه سال آينده بررسي و اين تبصره ها به زودي تقديم دولت مي شود
گروه اقتصادي: تدوين لايحه بودجه سال ۸۵ براساس برنامه زمانبندي شده در حال انجام است، بخش عمده تبصره هاي بودجه به دولت ارسال و تبصره هاي يارانه و انرژي نيز تا دو روز آينده به دولت تقديم مي شود.
مديركل دفتر برنامه ريزي اقتصاد كلان سازمان مديريت، افزود: بايد بررسي تبصره هاي بودجه در دولت تا ۱۲ دي ماه به پايان برسد. تلاش مي كنيم تا بودجه ۸۵ و اعداد و ارقام آن را در مهلت اعلام شده آماده نموده و به دولت ارسال كنيم. اسناد بخشي در حال نهايي شدن است و برنامه يك ساله نيز در چارچوب اسناد تدوين خواهد شد.
محمد كردبچه، گفت: تا ۲۵ دي ماه كه مقرر است لايحه بودجه به مجلس ارايه شود برنامه يك ساله نيز به همراه لايحه به مجلس ارايه و تا اين زمان تدوين اسناد بخشي و فرابخشي نيز نهايي خواهدشد.
وي در زمينه عملياتي شدن بودجه سال آينده گفت: در اين چارچوب دستگاههاي دولتي بودجه خود را اعلام و اين بودجه در حال نهايي شدن در سازمان مديريت است.
پس از نهايي شدن بودجه دستگاههاي دولتي در ستاد بودجه سازمان و تلفيق بودجه، اين بودجه به دولت ارسال تا تأثير مقدماتي آن در دولت بررسي شود.
كردبچه پيشرفت عملياتي شدن بودجه سال آينده را بيش از حد تصور دانست و در زمينه جلوگيري از كسري بودجه در سال آينده گفت: بايد دولت تلاش كند تا درآمدهاي پيش بيني شده در بودجه محقق شود و از سوي ديگر كمبود هزينه دستگاهها مرتفع گردد. همچنين عملياتي شدن بودجه به كاهش كسري كمك نموده و موجب مي شود تا دستگاهها با توجه به بودجه اي كه در اختيار آنها قرار مي گيرد، كار انجام دهند.
وي افزود: در سال هاي قبل به هنگام تدوين بودجه به كسري هاي اعلام شده دستگاهها توجه چنداني نمي شد كه اين امر افزايش كسري بودجه را در پي داشت اما در بودجه ريزي سال آينده مقرر شده تا بخش عمده كسري بودجه سال جاري دستگاهها تأمين و از انتقال آن به سال آينده جلوگيري شود.
مدير كل اقتصاد كلان سازمان مديريت گفت: گر چه ممكن است تأمين كسري بودجه سال جاري از محل مازاد درآمدهاي نفتي براي دولت هزينه و تبعات اقتصادي نامطلوبي را به همراه داشته باشد اما انجام اين كار از انتقال مشكل كسري بودجه به سال بعد جلوگيري خواهد كرد. بايد هزينه _ فايده انجام اين كار بررسي شود گرچه معتقدم تأمين كسري بودجه سال جاري از محل مازاد درآمدهاي نفتي به صرفه خواهد بود.

تعهد وزارتخانه هاي كشاورزي و تعاون به ايجاد شغل در برنامه چهارم
كشاورزي يك ميليون و ۷۴۰ هزار فرصت شغلي؛
تعاون دو ميليون و ۴۰۰ هزار شغل
گروه اقتصادي- افروز پورهاشمي: نخستين گام عملي حل مشكل اشتغال ديروز در جلسه اي با حضور وزيران كار و امور اجتماعي، جهاد كشاورزي و تعاون در طبقه دهم وزارت كار و امور اجتماعي برداشته شد.
با توجه به اينكه اولين نكته قابل بحث در حل معضل بيكاري تعيين تعداد دقيق بيكاران حاضر در سطح كشور است، دكتر سيد محمد جهرمي دراين مورد گفت: تا نظام جامع اطلاعات بازار كار كامل نشود و اطلاعات بخش هاي گوناگون فناوري نگردند نمي توانيم آمارهاي دقيقي از اشتغال و بيكاري در كشور ارائه دهيم.
وي افزود: هم اكنون سندهاي اشتغال هر بخش در حال تهيه است كه با جمع آوري كل اطلاعات آنها مي توانيم به يك آمار دقيق برسيم.
وي اظهار كرد: براي ايجاد يك ميليون و ۷۴۰ هزار شغل در طول برنامه چهارم در بخش كشاورزي به بيش از ۲۱ هزار ميليارد تومان تسهيلات نياز داريم.
جهرمي ميزان اعتبار لازم براي اشتغال زايي در سال جاري را ۵۵۰ ميلياردتومان ذكر كرد و گفت: از اين مبلغ ۲۵۰ ميليارد تومان رادر اختيار داريم و ۲۹۴ ميليارد تومان باقي مانده را بايد از طريق وجوه اداري شده تامين كنيم.
وي خواستار تخصيص ۲۵ درصد از تسهيلات سيستم بانكي به بخش كشاورزي شد و اظهار كرد: متاسفانه در طول برنامه هاي دوم و سوم توسعه تنها ۱۷ درصد از تسهيلات بانكي به بخش كشاورزي اختصاص داده شده است.
وي همچنين از پيگيري وزارت كار براي بازپرداخت ريالي وام هاي تخصيصي از حساب ذخيره ارزي براي بخش كشاورزي خبر داد و گفت: طبق قانون قرار شده است كه ۱۰ درصد از منابع حساب ذخيره ارزي به صورت ارزي و ريالي به بخش كشاورزي اختصاص يابد و بازپرداخت آن به شكل ارزي انجام پذيرد.
وي تأكيد كرد تا پايان شهريور ماه سال آينده بايدبيش از ۶۰ درصد اطلاعات مورد نياز بازار كار تهيه شود.
ايجاد يك ميليون و ۷۴۰ هزارشغل دائم در بخش كشاورزي
در عين حال محمدرضا اسكندري وزير جهاد كشاورزي نيز در اين جلسه با ارائه سند اشتغال بخش كشاورزي به وزير كار و امور اجتماعي گفت: در راستاي سند اشتغال بخش كشاورزي يك ميليون و ۷۴۰ هزار شغل دائم در طول پنج سال در بخش كشاورزي ايجاد خواهد شد.
وي افزود: در سال نخست برنامه ۲۷۷ هزار شغل و در سال هاي بعد به طور متوسط ۳۶۵ هزار شغل ايجاد خواهد شد.
وي تأكيد كرد: يك ميليون و ۴۱۸ هزار شغل غيردائم نيز طبق برنامه توسعه سند اشتغال در اين بخش ايجاد خواهد شد. در سال نخست ۲۱۸ هزار شغل و سال هاي بعدي ۳۲۰ هزار شغل.
وي در پايان از ارسال طرح مقدماتي در زمينه ايجاد اشتغال پايدار در بخش كشاورزي براي وزارت كار خبر داد و تصريح كرد: در راستاي اجراي اين طرح ۲۲ هزار فارغ التحصيل در ۱۲ محور فعاليت در واحدهاي آموزشي ساماندهي خواهند شد.
ايجاد ۲ ميليون و ۴۰۰ هزار شغل در بخش تعاون
همچنين وزير تعاون در اين جلسه گفت كه طبق سند اشتغال توسعه بخش تعاون در برنامه چهارم توسعه ۲ ميليون و ۴۰۰ هزار شغل ايجاد مي شود.
محمد ناظمي اردكاني افزود: ۲ هزار و ۱۰۰ شغل در بخش پايين دستي نفت و گاز، ۸۳۲ هزار شغل در بخش صنعت و معدن، ۴ هزار و ۷۰۰ شغل در بخش آب و برق، ۳۳۲ هزار شغل در بخش حمل و نقل، ۲۵ هزار شغل در بخش ارتباطات، ۶۶۵ هزار شغل در بخش بازرگاني و ۳۳۷ هزار شغل در بخش هاي مختلف خدماتي طبق سند توسعه اشتغال بخش تعاوني ايجاد خواهد شد.

توافق سازمان تجارت جهاني در هنگ كنگ
لغو يارانه هاي كشاورزي تا سال ۲۰۱۳
010524.jpg
گروه اقتصادي :وزيران  بازرگاني  سازمان  جهاني  تجارت  ديروز با انتشارپيش  نويس  اصلاح  شده  بيانيه  اين  سازمان  درباره  آزادسازي  تجارت  اعلام  كردند يارانه هاي  صادرات  محصولات  كشاورزي  تا پايان  سال  دوهزار و سيزده  ميلادي  لغو مي شود.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از هنگ  كنگ  وزيران  بازرگاني  اين سازمان  در اين  بيانيه  اعلام  كردند ما درباره  لغو همه  يارانه هاي صادراتي  و حذف  تدابير سختگيرانه  براي  صادرات  به  توافق  رسيديم .
اتحاديه  اروپا تاريخ  دو هزار و سيزده  ميلادي  را براي  لغويارانه هاي  كشاورزي  پيشنهاد داده  بود در حالي  كه  آمريكا وبرزيل  سال  دو هزار و ده  را براي  اين  كار ترجيح  دادند.بحث  قطع  يارانه هاي  دولتي  به  بخش  صادرات  محصولات  كشاورزي  از تابستان ۲۰۰۴ در سازمان  تجارت  جهاني  مطرح  شد. اما كشورهاي  عضو سازمان  تاكنون  برسر تعيين  تاريخ  اجراي  اين  قانون  اختلاف  نظر داشته اند. اين  مساله  موضوع محوري  مذاكرات  كنفرانس  سازمان  تجارت  جهاني  در هنگ  كنگ  است .
اتحاديه  اروپا از موافقان  تعيين  تاريخ  ۲۰۱۳ براي  قطع  اين  يارانه هاست اما كشورهاي  فقير جهان  سال  ۲۰۱۰ را مطرح  كرده اند كه  ظاهرا هر دو گروه توانسته اند بر سر تعيين  تاريخ  ۲۰۱۳ توافق  كنند.
كشورهاي  فقير معتقدند بيانيه  پاياني  اجلاس ، فرصت  زيادي  رابراي  منظور كردن  استثناهايي  به نفع  كشورهاي  ثروتمند جهان  فراهم  ساخته  است . گرچه  اجلاس  به  پايان  كار خود نزديك  شده ، اما مساله  موانع  كشورهاي اروپايي  و ساير كشورهاي  توسعه  يافته  درمورد واردات  محصولات  كشاورزي همچنان  بدون راه حل  باقي  مانده  است .
گرچه  در اجلاس  هنگ  كنگ  توافق هايي  در زمينه هاي  مختلف به عمل  آمده ، اما در موضوعات  بسيار گسترده  تجارت  آزاد كه  بحث هاي  آن از سال ۲۰۰۱ آغاز شده ، مذاكرات  همچنان  گرفتار بن بست  است . هنوز برخي  موضوعات  مهم  و فني  بسيار دشوار حل  نشده  باقي  مانده  و كشورهافقط يك  سال  فرصت  دستيابي  به  توافق  در اين  زمينه ها را دارند.

فقر موجب تخصيص نامناسب منابع شده است
گروه اقتصادي: دبيركل سازمان ملل متحد در پيامي به مناسبت روز ملل متحد براي همكاري جنوب جنوب ۱۹ دسامبر ۲۰۰۵ برابر با ۲۸ آذرماه ۱۳۸۴ از تمام افراد جهان خواست تعهد خود را براي ايجاد آينده اي بهتر براي كشورهاي جنوب و تمامي جامعه بشري تجديد نمايند.
كوفي عنان گفت: موضوع روز ملل متحد براي همكاري جنوب جنوب امسال «جنوب جهاني را جشن بگيريم: تنوع و خلاقيت» است كه هدف آن جلب توجه به طيف و عمق استعداد موجود در جهان در حال توسعه است.
در اين پيام آمده است: در عصر جهاني شدن، كشورها بايد مشاركت نويني براي رفع چالش هاي پيش رو ايجاد نمايند.كوفي عنان گفت: فقر در كشورهاي جنوب موجب عدم استفاده صحيح و تخصيص نامناسب منابع گرديده كه در صورت سهيم شدن در ايده ها، دانش و تخصص كشورهاي در حال توسعه مي توانند نقاط ضعف خود را بهبود و نقاط قوت خود را تقويت نمايند.

قرارداد همكاري انرژي ميان چين و ايران آغاز سال ميلادي جديد نهايي مي شود
تأكيد هند و پاكستان بر اجرايي شدن قرارداد
صادرات گاز تا سال ۲۰۰۷
گروه اقتصادي: مذاكرات ايران و چين براي توسعه همكاري ها در زمينه انرژي كه هفته جاري آغاز شده است با بررسي هاي كارشناسي در زمينه محورهاي اصلي خريد گاز مايع طبيعي و توسعه ميدان نفتي يادآوران تا روز سه شنبه ادامه مي يابد.به گزارش خبرنگار ما هادي نژادحسينيان معاون بين المللي وزارت نفت ديروز با اعلام اين مطلب يكي از مواد مورد بحث را تغييرات در قرارداد صادرات گاز طبيعي مايع اعلام كرد.يكي از مسايل اصلي مطرح شده از سوي هيأت چيني در مورد قيمت گاز صادراتي است كه بحث هاي كارشناسي در اين زمينه ادامه دارد.وي همچنين يكي از مسايل اصلي در مذاكرات را نحوه توسعه ميدان يادآوران اعلام كرد كه براساس توافق طرفين بايد صورت گيرد.وي خاطرنشان كرد: درصورت توافق در زمينه مسايل اصلي بحث هاي جزيي كارشناسي ادامه مي يابد و توافق نهايي تا پايان ژانويه سال ۲۰۰۶ به امضا خواهد رسيد.
خط لوله صلح
در همين حال در دو هفته اخير دو كشور هند و پاكستان نيز در اجلاس مشتركي با بررسي جزييات طرح خط لوله صادراتي گاز ايران بر ضرورت آغاز عمليات اجرايي اين طرح در سال ۲۰۰۷ ميلادي تأكيد كردند.قرار است تا دو هفته ديگر مذاكرات سه جانبه اي نيز با حضور نمايندگان كشورمان براي ادامه بررسي كارشناسي اين طرح آغاز شود. به گفته نژادحسينيان پس از اين اجلاس كارشناسي وزراي نفت سه كشور در گردهمايي مشتركي پيشنهادات ارايه شده را نهايي خواهند كرد.
مديرعامل شركت ساينوپك در حاشيه مذاكره با طرف ايراني براي توسعه ميدان نفتي يادآوران و صادرات «ال ان جي» ايران به چين با بيان اين كه مذاكرات دو جانبه دوستانه بوده است افزود: شركت «ساينوپك» ديدگاه مثبتي به همكاري هاي ايران و چين در زمينه انرژي دارد.«ماو شولينگ» روند مذاكرات با ايران را براي همكاري در توسعه ميدان يادآوران و صادرات «ال ان جي» ايران به چين مثبت ارزيابي كرد و گفت: در اين جلسه در مورد يك همكاري مشترك و همه جانبه بين دو طرف بحث شد كه شامل پروژه هاي بالادستي، ميان دستي و پايين دستي صنعت نفت مي شود.به گزارش شانا، وي با تأكيد بر اين كه پروژه هاي صنعت نفت و گاز ايران بسيار قابل توجه است و تأثير زيادي بر چين گذاشته است ابراز اميدواري كرد: شركت «ساينوپك» بتواند حضور فعالي در اجراي پروژه هاي صنعت نفت ايران داشته باشد.وي افزود: چين يك بازار انرژي بسيار بزرگ است و به همين دليل ايران و چين مي توانند با همكاري در اين زمينه تكميل كننده فعاليت يكديگر باشند.مدير عامل شركت ساينوپك تصريح كرد: دو طرف مذاكره معتقدند كه بايد براي حل مشكلات كنوني راهي پيدا كرد و در نهايت اين مقامات رسمي  كشورها هستند كه بايد قراردادها را امضا كنند.

تاكنون يك ميليون نفر براي كارت سوخت ثبت نام كرده اند
ايرنا: مدير عامل  شركت  ملي  پخش  فرآورده هاي  نفتي  ايران  گفت : با اجراي  طرح  زوج و فردشدن  تردد خودروها در تهران ، ميزان  مصرف  بنزين  بين  ۲ تا ۲ ميليون  و۵۰۰ هزار ليتر در روز كاهش  يافت .
حسين  كاشفي  ديروز در جمع خبرنگاران  در خصوص  استقبال  مردم  از دريافت  كارت  هوشمند سوخت  گفت : روشن  است كه  براي  دريافت  اين  كارت  نبايد همه  مالكان  خودروها به  مراكز پستي  مراجعه  مي كردند.
از مجموع  مالكاني  كه  طبق  شرايط اعلام  شده  بايد به  مراكز پستي مراجعه  مي كردند، تا چند روز قبل  يك  ميليون  نفر مراجعه  كردند.
كاشفي  تصريح  كرد، همه  مردم  مطلع  شده اند كه  اگر كارت  سوخت  نداشته  باشند، نمي توانند بنزين  بگيرند.

سهم بخش معدن در صادرات غيرنفتي تنها يك درصد است
گروه اقتصادي: علي رغم توصيه هاي مكرر مسئولان مبني بر رشد صادرات غيرنفتي به نظر مي رسد بخش معدن كشور به دليل عدم حمايت هاي لازم و اختصاص منابع كافي در توفيق به اين مهم موفق نبوده است. اين درحاليست كه عده اي ادغام وزارتخانه هاي صنايع و معادن و فلزات را يكي از علل رانده شدن بخش معدن به حاشيه مي دانند و برخي عدم استراتژي مشخص براي اين بخش را عامل اصلي قلمداد مي كنند.
درخصوص وضعيت معادن كشور، سهم بخش معدن در صادرات غيرنفتي و چگونگي اختصاص منابع اين بخش با محمدرضا بهرامن نايب رييس خانه معدن گفت وگو كرده ايم.
***
* سهم بخش معدن در صادرات غيرنفتي كشور چقدر است؟
- ايران مي تواند در بخش فرآورده هاي معدني و صنايع معدني صادرات قابل ملاحظه اي داشته باشد، اما طي سال گذشته از اين معادن تنها ۱۵۵ ميليون و ۸۶۲ هزار و ۷۷۳ تن استخراج انجام گرفته است. به عبارت ديگر سهم بخش معدن كشور در مجموع صادرات غيرنفتي تنها يك درصد است چراكه مجموع صادرات جهاني مواد معدني ۴۰۰ ميليون تن برآورد شده است حال آنكه ايران سالانه تنها ۱۷۰ هزار تن صادرات محصولات معدني دارد.اين درحاليست كه ايران بيش از ۵۴ ميليارد تن ذخيره مواد معدني دارد و جزو دوازدهمين كشورهاي اول ازنظر ذخاير معدني در سطح جهان است.
* آيا تاكنون وامي از محل حساب ذخيره ارزي به فعاليت هاي اكتشافي و فرآوري مواد معدني اختصاص يافته است؟
- باوجود آنكه تخصيص وام از حساب ذخيره ارزي مي تواند منجر به فعاليت هاي اكتشافي، استخراجي و فرآوري مواد معدني در بخش خصوصي شود اما تاكنون از اين محل وامي به فعاليت هاي معدني اختصاص نيافته است، تنها مقداري وام براي توليد تجهيزات صنعتي پرداخت شده است. علت اين امر نيز ناشي از آن است كه آيين نامه خاصي براي بخش معدن در حساب ذخيره ارزي پيش بيني نشده است و تاكنون نيز براي بخش هاي مطالعاتي در اين زمينه هيچ وامي اختصاص نيافته است. هم اكنون بسياري از معادن كشور به دليل نداشتن توان مالي مناسب با مشكل كمبود تجهيزات مواجه شده اند.
* طبق آخرين آمار ۳ هزار و ۷۰۰ معدن در سطح كشور وجود دارد، از اين تعداد چه ميزان توسط دولت، بخش خصوصي و بخش تعاوني به بهره برداري رسيده اند؟
- از ۳ هزار و ۷۰۰ معدن موجود ۲ هزار و ۹۶۶ معدن فعال، ۶۰۰ معدن غيرفعال يا فصلي و ۱۷۷ معدن درحال تجهيز هستند.همچنين ۱۵۹ معدن توسط دولت، ۸۷۲ معدن توسط بخش خصوصي و ۶۶۱ معدن توسط بخش تعاوني به بهره برداري رسيده اند.
* علت اصلي در حاشيه بودن بخش معدن را در چه مي دانيد؟ آيا تدوين استراتژي بخش معدن مي تواند راه گشا باشد؟
- ظاهرا سازمان مديريت و برنامه ريزي با اختصاص ۵۰۰ ميليون تومان براي تدوين استراتژي بخش معدن موافقت كرده است. مسلما داشتن استراتژي مشخص براي هرگونه فعاليتي زمينه ساز رشد آن خواهد بود.درواقع اگر بتوانيم با استفاده از راه كارهاي درست ارزش افزوده معادن ايران را بالا ببريم مي توانيم درآمد حاصل از اين ارزش افزوده را نصيب اقتصاد ملي خود كنيم. هموارترشدن راه سرمايه گذاري خارجي، اختصاص منابع مالي براي توسعه اين بخش و حمايت دولت مي تواند بسيار مشكل گشا باشد.

قيمت طلا و ارز
نوع---فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۲۳۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۱۱۳۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۵۶۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۳۱۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۱۱۰۸۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۹۱۰۱
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۹۰۸۳
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۹۰۴

اقتصادي
اجتماعي
ادب و هنر
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |