دوشنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۷۸ - Dec 19, 2005
صد ميلي ليتر آب داغ به همراه يك بسته پودر عجيب و غريب، طعمي خاطره انگيز را روي زبانتان مي نشاند
چگونه غذاي مامان بزرگ سر از فضا درمي آورد
در ماهواره ها و ايستگاه هاي فضايي، يخچال و فريزر وجود ندارد و بنابراين غذا بايد كاملا فاسد نشدني و قابل نگهداري در شرايط معمولي باشد
010458.jpg
010461.jpg
گروه دانش و فن آوري - ذوالفقار دانشي: همين چند شب پيش، بيل مك آرتور داشت بوقلمون سرخ شده با سيب زميني مي خورد؛ خيلي هم خوشمزه بود. براي بعد از شام هم ذرت، لوبيا سبز، قارچ، دسر و آب آلبالو سفارش داد. غذا عالي بود. ولي فراهم كردن اين همه غذا براي بيل كار آساني نبود، چون امكانات آشپزي معمولي براي بيل وجود نداشت، چون بيل مك آرتور در ارتفاع چهارصد كيلومتري سطح زمين در ايستگاه فضايي بين المللي غذا مي خورد.
هرقدر صنعت آشپزي پيشرفت مي كند و تجهيزات آشپزخانه ها به روز مي شوند، صنايع غذايي فضايي هنوز در انتهاي فهرست اين پيشرفت ها قرار دارند. بسياري از تجهيزات اصلي بسته بندي، آماده سازي و حتي صرف غذاهاي خوش طعم فضايي در مراحل طراحي خلاق قرار دارند و حالا حالاها مانده تا يك دستگاه  عالي غذاسازي فضايي به وجود آيد. اما از انصاف هم نبايد گذشت كه تنوع، طعم و تركيب غذاها نسبت به نخستين جشن شكرگزاري فضايي بسيار بهبود يافته است. فضا نوردان ايستگاه فضايي اسكاي لب در ،۱۹۷۳ به عنوان غذا يك بسته خمير دندان شكل دريافت كرده بودند كه ماده اي ژله اي، لزج و خشك از آن بيرون مي آمد؛ اما فضانوردان مقيم ايستگاه فضايي مي توانند از يك فهرست يكصد و هشتاد غذايي، خوراك دلخواه خود را انتخاب كنند.
اين همه به مدد تلاش هاي ويكي كلوئريس، مدير برنامه هاي غذايي شاتل هاي فضايي و همكارانش انجام شده كه توانسته اند فن آوري پيشرفته ناسا را با ذوق و هنر آشپزي فرانسوي تلفيق كنند و اين همه تنوع در غذاهاي فضايي ايجاد كنند. تازه فضا نوردان روس و آمريكايي مي توانند غذاهاي خود را با يكديگر عوض كنند و از دو نوع سيستم غذايي بهره ببرند. كلوئريس مي گويد چنين سيستم غذايي دوگانه اي براي يك اقامت طولاني شش ماهه خيلي خوب است، زيرا تنوع غذاها بسيار بيشتر است.
نان و آب گوشت روسي، استيك گوساله با قارچ، جوجه كباب، بادام زميني و تنقلات، آب ليمو و قهوه، همه و همه در منوي غذاهاي رستوران مدارگرد زمين وجود دارد.
هر غذايي را نمي توان به فضا فرستاد. ابتدا منوي غذا را بايد طوري مرتب كرد كه پزشكان مطمئن شوند فضا نورد از تغذيه كامل و مناسبي برخوردار است. مواد غذايي سپس از مواد با كيفيت تهيه مي شوند و پس از آماده شدن، كاملا استريل مي شوند تا فاقد هرگونه مواد مضر ميكروبي و فاسد شدني باشند. پس از آن مواد غذايي را آب گيري مي كنند و آن  را كاملا خشك مي كنند، با اين كار حجم و وزن غذا كاهش مي يابد و در نتيجه در مخزن غذاها مي توان بيشترين مقدار خوراكي را ذخيره كرد.
اين كار بايد به نحوي انجام شود تا تغييري در طعم و ارزش غذايي خوراك ها پديد نيايد. در اين جا، مواد غذايي درون پوشش هاي محكم و بهداشتي قرار مي گيرند تا پس از هواگيري شدن، بسته بندي شوند. تمام اين كارها به اين دليل است كه در ماهواره ها و ايستگاه هاي فضايي، يخچال و فريزر وجود ندارد (زيرا خيلي پرمصرف هستند) و بنابراين غذا بايد كاملا فاسد نشدني و قابل نگهداري در شرايط معمولي باشد.
در كنار اين غذاسازها، برنامه هاي مهمي براي توسعه كشاورزي در ايستگاه هاي فضايي، فضاپيماها و سطح سيارات ديگر وجود دارد تا گياهان غذايي چون گندم، برنج و سبزيجات در آن ها رشد كنند! اگر اين مزارع بتوانند موفق ظاهر شوند، مي توان حيوانات مفيدي چون گاو ،گوسفند و ماكيان را نيز به فضا برد و از محصولات آن ها چون تخم مرغ، شير و گوشت تازه استفاده كرد.
مسلماً اين طرح بهتر از غذايي است كه امروزه فضا نوردان مصرف مي كنند. به بسته خوراك بوقلمون سرخ شده، يكصد ميلي ليتر آب داغ اضافه كنيد و بعد از پنج دقيقه آن را ميل كنيد.

سرمايه گذاري مايكروسافت در هند
گروه دانش و فن آوري- محمدتقي رسولي: بيل گيتس رئيس مايكروسافت طي سفري كه هفته گذشته به هند داشته اعلام كرد كه در طي ۴ سال آينده مايكروسافت قصد دارد ۷/۱ ميليارد دلار در هند سرمايه گذاري كرده و ۳۰۰۰ شغل ايجاد نمايد.
مايكروسافت هند را به عنوان يكي از پايگاه هاي كاري و همچنين بازار فروش وسيع در نظر گرفته است. هندي ها با بيش از يك ميليارد جمعيت كه اكثراً تبحر خاصي در كامپيوتر دارند به عنوان منبع عظيمي از نيروهاي كار كم توقع محسوب مي شوند. به همين دليل مايكروسافت قصد در سرمايه گذاري در هند را دارد.
منبع: Ap.org

تأثير آسمان خراش هاي بزرگ در بروز زمين لرزه
010464.jpg
ايسنا: فعاليت هاي زمين از هنگام احداث برج «تايپه ۱۰۱» در مركز تايوان افزايش يافته است. زمين شناسان تايوان معتقدند كه از سال ۱۹۹۷ با ساخته شدن آسمان خراش ۵۰۸ متري در تايپه - مركز تايوان - زمين لرزه هايي با بزرگي ۰/۲ تا ۵/۲ در مقياس ريشتر اندازه گيري شده است. به علاوه دو لرزه ۲/۳ و ۸/۳ ريشتري هم دقيقاً در زير برج ۱۰۱ تايپه در اكتبر ۲۰۰۴ و مارس ۲۰۰۵ رخ داد. اين در حالي است كه با اين كه زمين لرزه ها گاهي در تايوان رخ مي داده اند اما خود تايپه كم ترين سابقه تاريخي را از لحاظ لرزش هاي زمين داشته است. لين زمين شناس مؤسسه سينيكا تايوان مي گويد: «تايپه ۱۰۱» ۷۰۰ هزار تن وزن دارد كه اين وزن تنش عمودي bar7/۴ به زيرساخت ساختمان اعمال مي كند، كه اين تنش به دليل وجود سنگ هاي رسوبي نرم در زير شهر تايپه ممكن است به پوسته سطحي زمين منتقل شود. اين كه زمين لرزه ها با فعاليت هاي انساني تحريك مي شوند در نمونه هايي همچون سدهاي آب در كشورهاي ژاپن، آمريكا و كانادا به اثبات رسيده است  اما اين كه اين ساختمان مستقيما مسئول افزايش فعاليت هاي زمين در تايپه باشد، هنوز قطعيت نيافته است. تايپه ۱۰۱يك آسمان خراش ۲۰۷ ميليارد دلاري است كه براي كاربري هاي تجاري و اداري در تاپيه ساخته شده و گفته مي شود كه در برابر زمين لرزه هايي با بزرگي بالاي ۷ مقاوم است.

كره جنوبي مايكروسافت را جريمه كرد
010467.jpg
گروه دانش و فناوري - محمدتقي رسولي: دادگاهي در كره جنوبي مايكروسافت را به دليل سوءاستفاده از نفوذ خود در بازار نرم  افزار جهان، ۳۲ ميليون دلار جريمه نمود. همچنين طي اين حكم مايكروسافت مجبور به ارائه ويندوز جديد در طي شش ماه آينده گرديد.
مايكروسافت به دليل قرار دادن نرم افزار مسنجر به همراه سيستم عامل ويندوز، مورد اين اتهام قرار گرفته است زيرا به صورت رايگان اين نرم افزار را كنار سيستم عامل خود ارائه داده است و عملاً موجب ورشكستگي بسياري از شركت هاي نرم افزاري كه فقط مسنجر توليد مي كنند خواهد شد.
در حالتي مشابه و در سال ،۲۰۰۴ اتحاديه اروپا شركت مايكروسافت را به دليل ارائه رايگان نرم افزار مديا پلير به همراه ويندوز مبلغ ۵۸۶ ميليون دلار جريمه نمود.همچنين اين دادگاه راهكار ديگري را نيز به مايكروسافت پيشنهاد داده است. طي اين راهكار مايكروسافت مجبور به ارائه دو نوع ويندوز در كره جنوبي خواهد شد.در نسخه اول ويندوز همراه با مديا پلير و مسنجر خواهد بود و در نسخه دوم اين دو نرم افزار جانبي وجود نخواهد داشت بلكه با استفاده از لينك هاي موجود كاربران را به سايت هاي ساير رقبا خواهد برد تا نرم افزارهاي مشابه را دانلود نمايند.اين راهكار چنانچه اجرايي شود به توليدكنندگان نرم افزار اين فرصت را مي دهد كه رقابت خوبي    را با اين غول نرم افزاري جهان انجام دهند.مشكلات مايكروسافت در كره جنوبي از سال ۲۰۰۱ و زماني كه شركت Daum بر عليه مايكروسافت اقامه دعوي نمود شروع گرديد. شركت Daum توليد كننده مسنجر كره اي است.
منبع: ComputerWorld.com

معرفي توليدكنندگان فعال در عرصه
طرح هاي تحقيقاتي دندانپزشكي
گروه دانش و فناوري: دبير ششمين جشنواره دندانپزشكي شهيد دكتر احمد هدايت از معرفي توليدكنندگاني كه در انجام طرح هاي تحقيقاتي مشاركت داشته اند، همزمان با برپايي اين جشنواره ۱۱ اسفندماه خبر داد. دكتر فريده گرامي پناه گفت: «اين طرح با هدف گسترش ارتباط صنعت با دانشگاه ها و مراكز تحقيقاتي انجام مي پذيرد. جامعه اسلامي دندانپزشكان، با همكاري انجمن دندانپزشكي ايران، انجمن هاي تخصصي دندانپزشكي، دبيرخانه شوراي آموزش دندانپزشكي و تخصصي و نيز دانشكده هاي دندانپزشكي سراسر كشور، ششمين جشنواره علمي پژوهشي دندانپزشكي شهيد دكتر احمد هدايت را برگزار مي كند.»
دكتر گرامي پناه اظهار داشت:اين جشنواره با هدف تجليل مقام آن شهيد، تشويق پژوهشگران و گسترش رويكرد تحقيقاتي در حل معضلات دندانپزشكي و نيز ارج نهادن به فعاليت هاي انجام شده در حوزه دندانپزشكي برپا مي شود. در اين جشنواره به پايان نامه هاي برتر دوره دكتراي عمومي و تخصصي دندانپزشكي، بهترين كتب تأليف و ترجمه شده، برترين مقالات منتشر شده، در مجلات علمي داخل و خارج از كشور و توليدكنندگان برتر اقلام دندانپزشكي كه توسط هيأت داوران منتخب انجمن هاي علمي تخصصي تعيين شده اند، جوايزي اهدا خواهد شد. هيأت داوران اين جشنواره متشكل از متخصصان و دندانپزشكان منتخب شامل جامعه اسلامي دندانپزشكان؛ انجمن هاي ايراني دندانپزشكي، ارتودنتيست ها، اندودنتيست ها، آسيب شناسان دهان، فك و صورت، بيماري هاي دهان و دندان، پروستودنتيت ها، جراحي دهان، فك و صورت ايران، دندانپزشكي ترميمي، دندانپزشكي كودكان، راديولوژي دهان، فك و صورت و پريودنتولوژي است كه به ارزيابي آثار رسيده پرداخته و در نهايت نفرات برتر توسط اين هيأت در روز ۱۱ اسفند ماه معرفي خواهند شد.

ترش يا شيرين
010455.jpg
گروه دانش و فناوري - صدف كوهكن: نكته جالب و دانستني در مورد انار اين است كه بسياري از مردم معتقدند انار شيرين درمان كننده بسياري از بيماري ها و دردهاست، بله اين صحيح است زيرا همان طور كه در اثرات درماني انار مي دانيم بسياري از بيماري ها را درمان مي سازد، اما اين خواص حياتي و درماني در انار شيرين به مراتب بيشتر و كامل تر است زيرا انار شيرين، اناري است كه كاملا رسيده و تركيبات شيميايي آن، كامل گرديده است و به طور طبيعي به تكامل مواد مغذي موجود رسيده است.
بايد يادآور شويم در انار ترش كه مواد قندي آن كمتر است، مواد اسيدي مانند اسيد ماليك و اسيدستريك وجود دارد كه در بعضي از افراد ايجاد ناراحتي خواهد كرد ولي به طور كلي براي سلامتي پوست بسيار نافع است.نكته مهم اين است كه با مصرف انار، سموم بدن دفع مي گردد و اين خود در ايجاد فرح و نشاط بسيار تأثيرگذار است. در اين جا لازم به ذكر است كه كبد كه وظيفه پاكسازي سموم از بدن را داراست با مصرف انار تقويت مي گردد.
همان طور كه گفته شد مصرف انار براي سلامت پوست و رفع لك هاي صورت بسيار مفيد است، همين طور براي رفع خستگي و آرامش اعصاب بسيار كارآمد است.انار در حقيقت يك ميوه نيست بلكه يك پزشك و يك درمان كننده بيماري هاي كبد، مسوميت هاي خون، خستگي جسمي و عصبي و بالاخره رفع كننده سرماخوردگي و بيماري هاي عفوني و انگل هاي دستگاه گوارش است.

بادرنج بويه و مريم گلي در درمان آلزايمر
گروه دانش و فناوري: نخستين كنگره بين المللي بيماري آلزايمر در ايران با حضور متخصصان داخل و خارج كشور در بيمارستان امام خميني تهران برگزار شد. در اين همايش دبير كنگره از تأثير درماني دو گياه بادرنج بويه (مليسا افيسيتاليس سالويا) و مريم گلي(سالويا افيستياليس) در درمان بيماري آلزايمر خبر داد. دكتر مريم نوروزيان متخصص مغز و اعصاب با اعلام اين خبر گفت: بعد از مطالعه اي كه براي نخستين بار در انگلستان روي اين گياهان به منظور بررسي آثار تقويت كنندگي حافظه توسط اين گياهان دارويي انجام گرفت، پژوهشگران دانشگاه علوم پزشكي تهران با بررسي اثر اين دو دارو روي بيماران مبتلا به آلزايمر، نتايج معني داري در بهبود عملكرد شناختي و حافظه اين بيماران يافته اند كه البته نتايج قطعي تر نيازمند پژوهش هاي بيشتر است.

تحقيقات سلول پايه در كره جنوبي جعلي بود
بي بي سي: يكي از پيشگامان همانندسازي ژنتيكي (كلونينگ) در كره جنوبي به جعل كردن نتايج يك رشته تحقيقات در زمينه سلول پايه كه در زمان انتشار پيشرفت مهمي توصيف شده بود، اذعان كرد. يكي از همكاران دكتر هوانگ وو-سوك مي گويد كه دست كم ۹ عدد از ۱۱ مجموعه سلول پايه اي كه اين پژوهشگر ادعا مي كرد از جنين هاي شبيه سازي شده انسان استخراج شده، جعلي بوده است.
دكتر هوانگ، پيشتر در سال جاري به خاطر آن تحقيقات كه يك پيشرفت انقلابي در تحقيقات سلول پايه به نظر مي رسيد مورد ستايش قرار گرفت. اما از ماه گذشته زماني كه ايرادهايي اخلاقي در شيوه كار او آشكار شد، نتايج مطالعات او بيش از پيش زير سئوال رفته است. دانشمندان از تحقيقات سلول پايه به عنوان راه نويدبخشي براي معالجه بيماري هاي وخيم شونده مانند ديابت و پاركينسون ياد مي كنند.
آقاي هوانگ در ماه ژوئن سال جاري طي مقاله اي كه در نشريه علمي ساينس چاپ شد، ادعا كرده بود كه ۱۱ مجموعه سلول پايه از جنين همانندسازي شده انساني استخراج كرده است.
در آن زمان ادعا شد كه هر يك از اين ۱۱ مجموعه سلول پايه با استخراج مواد ژنتيكي از بيمار و قرار دادن آن در تخمك هاي اهدايي آفريده شده است. محققان گفتند سلولي كه به اين ترتيب توليد شده صددرصد با مشخصات سلولي بيمار همخواني دارد و مي توان از آن براي معالجه بيماري هايي مانند ديابت استفاده كرد بي آنكه خطر طرد بافت هاي تازه توسط بدن وجود داشته باشد. اما اكنون آقاي هوانگ اقرار كرده است كه ۹ عدد از آن مجموعه سلول ها جعلي بوده است. يك پزشك ديگر كه در نوشتن آن مقاله در ساينس نقش داشت، مي گويد كه اعتبار دو مجموعه ديگر نيز مورد ترديد است.روه، رئيس بيمارستان ميزمدي و از نويسندگان آن مقاله، گفت كه هوانگ از ساينس خواسته است مقاله او درباره همانندسازي سلول هاي پايه را لغو كند. دكتر هوانگ كه براي درمان ناراحتي عصبي در بيمارستان بستري شده است از اظهار نظر در اين باره خودداري كرده است.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |