دوشنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۷۸ - Dec 19, 2005
براساس مصوبه ديروز شوراي شهر و براي جبران كسري بودجه
شهرداري براي دريافت ۳۵۰ ميليارد تومان
وام و اعتبار بانكي مجوز گرفت
گروه شهري: شوراي اسلامي شهر تهران، براي جبران كسري بودجه و عدم توقف طرح هاي عمران شهري، با تصويب لايحه اي، مجوز استفاده شهرداري از تسهيلات بانكي را از ۵۰ ميليارد تومان به ۳۵۰ ميليارد تومان در قالب وام و «ال.سي» (اعتبار بانكي) افزايش داد.
به گزارش خبرنگار ما، مهندس مهدي چمران رئيس شوراي شهر ديروز در پايان يكصد و نود و ششمين جلسه علني بدون حضور مستمع شورا با اعلام اين مطلب گفت: در بودجه سال ۸۴ شهرداري قبلا دريافت ۵۰ ميليارد تومان وام پيش بيني شده بود كه با توجه به كاهش ساخت و ساز در سال جاري و تاثير آن بر درآمد شهرداري، شوراي شهر در جلسه روز يكشنبه به منظور جلوگيري از توقف طرح هاي عمراني، اين رقم را به ۳۵۰ ميليارد تومان افزايش داد كه يكصد ميليارد آن به صورت وام و ۲۵۰ ميليارد نيز به صورت «ال.سي» (اعتبار بانكي) خواهد بود.
وي با اشاره به كاهش ساخت و ساز در تهران گفت: امسال پيش بيني مي شود كه تنها ۶۰ تا ۶۵ درصد بودجه شهرداري محقق شود و شهرداري از اين بابت با مشكل درآمدي روبه روست.
رئيس شوراي شهر همچنين پيشنهاد كرد: طرح تردد زوج و فرد براي خودروهاي داراي آرم طرح ترافيك نيز اجرا شود و مسئولان هم براي مدتي همانند مردم در سطح شهر رفت و آمد كنند تا به مشكلات مردم و معضلات ترافيك پي ببرند و در صدد چاره جويي برآيند.
چمران در عين حال گفت: براي حل مشكل حمل و نقل و آلودگي تهران بايد طرح هاي زيربنايي اجرا شود.وي با بيان اينكه اجراي طرح تردد زوج و فرد خودروها تاثير موقتي دارد گفت: اجراي اين طرح در درازمدت نتيجه بخش نخواهد بود و مسئولان بايد به فكر اجراي طرح هاي زيربنايي باشند.
چمران گفت: شوراي شهر تهران براي مقابله با آلودگي هوا و كاهش بار ترافيك تهران مصوبات فراواني داشته است كه احداث ۸ خط مترو، احداث قطار هوايي، نحوه خروج خودروهاي فرسوده و گسترش محدوده طرح ترافيك، ممنوعيت برگزاري نمايشگاه هاي پرازدحام در محل دايمي نمايشگاهها از جمله آنهاست كه برخي از آنها تاكنون اجرا نشده است.رئيس شوراي شهر افزود: با ورود روزانه ۱۴۰۰ خودرو به تهران و عدم خروج خودروهاي فرسوده حتي با اجراي طرح هاي مقطعي نظير طرح نوبتي تردد خودروها نيز پس از مدتي دوباره تهران قفل خواهد شد.
وي همچنين گفت: پيشنهاد تغيير ساعات كار اصناف، بانك ها و ادارات و مدارس به هيات دولت ارايه شده است كه در صورت تصويب اجرا خواهد شد.چمران با اشاره به تصويب اين پيشنهاد در جلسه اخير شوراي عالي هماهنگي ترافيك شهرهاي كشور با حضور وزير كشور گفت: پيشنهادهاي اين جلسه به هيات دولت فرستاده شده است كه در صورت تصويب به اجرا درخواهد آمد.چمران درباره مصوبه اخير مجلس مبني بر ممنوعيت حضور همزمان اعضاي شورا در هيات دولت نيز گفت: همه ما در شوراي شهر مي مانيم و مطابق قانون عمل خواهيم كرد.وي افزود: اعضاي شورا كه در دولت هستند ضمن احترام به قانون پس از راي نهايي شوراي شهر خواهند ماند.وي در پاسخ به سؤالي درباره ادامه كار مهندس مسعود زريبافان به عنوان دبير هيات دولت نيز گفت: در قانون اشاره اي به سمت دبيري نشده است و اگر دبيري هيات دولت نيز مخالف قانون باشد ايشان ماندن در شوراي شهر را ترجيح مي دهند.وي در عين حال افزود: در شوراي قبلي مشاور رئيس جمهور نيز عضو شورا بود ولي هيچكس حرفي نزد و مطبوعات هم چيزي ننوشتند.

ششمين تالاب بين المللي جهان ، قرباني طرح هاي ناپايدار توسعه شده است
گزارش همشهري از واپسين روزهاي حيات در تالاب شادگان
010539.jpg
گروه شهري ـ مژگان جمشيدي: مرگ و مير بيش از يك ميليون ماهي در غرب تالاب بين المللي شادگان در خوزستان، با سكوت سازمان حفاظت محيط زيست طي هفته هاي اخير همچنان ادامه دارد.
درحالي كه ۱۰ روز از تهيه اين گزارش توسط خبرنگار اعزامي همشهري به خوزستان مي گذرد تلاش براي دريافت پاسخ درباره علت مرگ ماهي ها از سازمان محيط زيست بي نتيجه مانده و اين سازمان تاكنون از انتشار اين خبر خودداري كرده است!
به گزارش خبرنگار ما، ماهي هاي مرده به صورت لكه هاي وسيعي به عرض ۳-۲ متر و به طول ۸ كيلومتر از محل كانال تخليه زهاب مزارع نيشكر مربوط به شركت توسعه نيشكر شروع شده و تا حاشيه غرب تالاب بين المللي شادگان ادامه دارد.
كانال مذكور، زهاب مربوط به زهكش هاي مزارع توسعه نيشكر مجتمع كشت و صنعت فارابي، سلمان و دعبل را كه حاوي مقادير زيادي كودهاي نيترات و سموم علف كش و  آفت كش و درصد بالايي از نمك است به تالاب بين المللي شادگان مي ريزد.
اين زهكش ها به دليل جذب شوري بيش از حد خاك در مزارع نيشكر خوزستان ايجاد شده كه زهاب آن حاوي مقادير زيادي نمك است كه از سال ۸۰ اين زهاب در داخل تالاب شادگان تخليه مي شود و هرساله ميليون ها ماهي و هزاران قطعه پرنده به دليل افزايش شوري آب و سموم تلف مي شوند.
درعين حال علي رغم آگاهي مسئولان سازمان محيط زيست از پيامدهاي مخرب زهاب مزارع نيشكر بر اكوسيستم هاي آبي، رييس وقت سازمان حفاظت محيط زيست در تاريخ ۲۰/۴/۱۳۸۰ باتوجه به بروز خشكسالي و پايين آمدن دبي آب رودخانه هاي ورودي به تالاب دستور تخليه زهاب مزارع نيشكر به صورت موقت به تالاب شادگان را صادر كرد و مقرر شد تحقيقات لازم درباره تاثير زهاب نيشكر بر روي اكوسيستم تالاب شادگان توسط اين سازمان در همان سال به عمل آيد اما با گذشت بيش از ۴ سال همچنان زهاب مزارع نيشكر بدون ممانعت سازمان محيط زيست به تالاب شادگان سرازير مي شود!
تالاب بين المللي شادگان با ۴۰۰ هزار هكتار وسعت از بين بيش از ۱۳۰۰ تالاب ثبت شده در فهرست كنوانسيون حفاظت از تالاب ها (موسوم به كنوانسيون رامسر) در ژنو، عنوان ششمين تالاب بين المللي ايران و جهان را با خود يدك مي كشد. اين تالاب مهمترين زيستگاه گونه كمياب اردك مرمري در جهان است كه ۶۰-۳۰ درصد جمعيت جهاني اين پرنده درحال حاضر در شادگان زيست مي كنند.
اما تخليه آلودگي نفتي بندر امام، بمب هاي شيميايي رژيم صدام مربوط به دوران جنگ تحميلي، عبور خط لوله نفت و نشت نفت به تالاب، تخليه زباله هاي سمي پالايشگاه آبادان موسوم به گيسي در داخل تالاب در سال گذشته و تخليه زهاب مزارع نيشكر خوزستان اين تالاب را در آستانه نابودي كامل قرار داده است و هم اكنون در فهرست تالاب هاي در معرض نابودي جهان ثبت شده است.

برنامه هاي شركت واحد براي توسعه
خدمات رساني و تسهيلات كاركنان
010557.jpg
گروه شهري: وسعت شهر تهران، جمعيت آن، ترافيك شهري، تورم و حجم و سختي كار رانندگان اتوبوس تناسبي با ميزان حقوق دريافتي اين قشر زحمت كش كه اكثراً از ميان محروم ترين طبقات اجتماعي بوده و بالاي ۸۰ درصد آنان فاقد منزل مسكوني شخصي هستند، ندارد.
مهندس مصطفي نوريان مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه در مصاحبه با خبرنگار ما ضمن اعلام اين مطلب گفت: حقوق پرداختي رانندگان اتوبوس، تعريف و طبقه بندي اين شغل بر عهده وزارت كار به عنوان متصدي و مسئول سيستم كارگري كشور است و شركت واحد نه تنها در اين مورد هيچ نقشي ندارد، بلكه تاكنون حتي يك ريال پرداخت مكتسبه قانوني رانندگان را به تعويق نينداخته است.
وي افزود: به لحاظ اينكه رانندگان شركت واحد درگير يك شغل سخت و زيان آور هستند در كنار حقوق پرداختي به آنان و به منظور جبران كسري حقوق اين قشر زحمتكش سال گذشته ۷ ميليارد تومان و امسال و تاكنون ۴ ميليارد تومان كمك هاي غيرنقدي در قالب بن و سبد كالا در مناسبتهاي مختلف پرداخت كرديم كه با احتساب ۱۷ هزار نفر پرسنل شركت حدود ماهانه ۲۵ هزار تومان اضافه بر حقوق ماهانه نيروهاي شركت واحد است.
نوريان خبر داد: در عين حال ظرف يكي دو ماه آينده طرح طبقه بندي مشاغل كاركنان شركت واحد به اتمام مي رسد و جنبه اجرايي پيدا مي كند، تا شاهد افزايش سه تا ۵ درصد معادل رقمي حدود ۲۰ تا ۴۰ هزار تومان به حقوق رانندگان شركت واحد باشيم.
وي ارقام ۹۰۰ تومان پول ناهار، ۳۰۰ تومان خوار و بار و ۴ هزار تومان حق مسكن قيد شده در فيش حقوق ماهانه رانندگان را متناسب با شرايط امروز جامعه ندانست و خواستار بازنگري مجلس و دولت در اين پرداخت ها شد.
مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني با انتقاد از قيمت پايين بليت هاي اتوبوس(۲۰ تومان) گفت: اگر در اختيار من بود حتماً قيمت بليت اتوبوس را افزايش مي دادم.
وي اظهار داشت: هر مسافر براي شهرداري تهران رقمي معادل ۱۵۰-۱۳۰ تومان هزينه دارد كه ۸۰ تومان از اين رقم را شهرداري در قالب يارانه به شركت واحد كمك مي كند و ۲۰ تومان از مسافر در قالب بليت گرفته مي شود اما با توجه به ۳۰ تا ۵۰ تومان كسري روزانه براي هر نفر، شركت واحد سالانه با ۴۰ ميليارد تومان بدهي مواجه مي شود كه بروز مشكلات در پرداخت حقوق ماهانه پرسنل، تعمير و نگهداري اتوبوسها و محدوديت خدمات بيمه اي از پيامدهاي آن است.

نگاه
010527.jpg
جمال رحمتي

معيشت بازنشستگان شهرداري تهران
010530.jpg
مدير عامل سازمان بازنشستگي شهرداري تهران گفت: با توجه به سود چندهزار برابر مشاركت ۳۰۰ ميليارد توماني شهرداري تهران، در۱۲ طرح اين شهرداري، هنوز نتوانسته ايم سطح رفاه و معيشت بازنشستگان را ارتقاء دهيم.مهندس سعيد رضا عاصمي با اشاره به مشاركت۳۰۰ ميليارد توماني سازمان بازنشستگي شهرداري تهران در ۱۲ طرح شهرداري تهران افزود: مجتمع بزرگ اداري تجاري در منطقه ۲۲؛ طرح جامع تجاري، فرهنگي، ورزشي و تفريحي در منطقه ۱۵ و پروژه غدير در گلاب دره از بزرگترين پروژه هاي مشاركتي در دست احداث مي باشند.وي گفت: در پي اين هستيم كه در سال هاي آينده پروژه هاي بيشتري را آغاز كنيم تا سود بيشتري عايد سازمان بازنشستگي شهرداري تهران شود.

كاهش زمان حركت قطارهاي مترو
010536.jpg
معاون بهره برداري شركت متروي تهران از كاهش ساعات حركت قطارهاي مترو در خطوط ۱ ۲، و ۵ از اول دي ماه ۸۴ خبر داد.
به گفته بهرام عبابافي از روز ۵شنبه هفته جاري ساعت حركت قطارها در خطوط ۱ و ۲ در ساعات اوج از ۵ دقيقه فعلي به ۴ دقيقه كاهش پيدا مي كند.
وي در خصوص ساعت حركت قطارها در روزهاي تعطيل در اين خطوط گفت: براي روزهاي ۵ شنبه نيز ساعت حركت قطارها با فاصله زماني ۴ دقيقه اجرا مي شود و براي روزهاي جمعه ساعت حركت قطارها از ۱۵ دقيقه به ۱۰ دقيقه در ساعات اوج مسافر كاهش مي يابد.

تونل رسالت
010533.jpg
مدير عامل سازمان مهندسي و عمران شهرداري تهران گفت: عمليات سازه اي و بخشي از تاسيسات روشنايي و ايمني تا اواخر امسال به اتمام مي رسد اما تونل در سال آينده به بهره برداري مي رسد. هادياني افزود:كار خاكبرداري آخرين تونل تا يك ماه ديگر به اتمام رسيده و مجموعه چهار تونل بازگشايي مي شوند اما عمليات ساختماني اين پروژه تا اواخر امسال به اتمام مي رسد.به گفته وي سيستم روشنايي و ايمني تونل نيز در اين مدت انجام خواهد شد و تقريبا امكان تردد خودروها در اين تونل ها ايجاد مي شود ولي تنها مشكل باقيمانده سيستم دفع هواي آلوده يا همان نصب جت فن ها است كه قرارداد آن نيز منعقد شده ولي نصب آن در سال آينده به اتمام مي رسد.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |