دوشنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۷۸ - Dec 19, 2005
سازمان قضايي نيروهاي مسلح اعلام كرد:
آخرين اطلاعات پرونده سقوط۱۳۰- C
010473.jpg
گروه حوادث: سازمان قضايي نيروهاي مسلح با انتشار اطلاعيه اي شرح اقدامات خود در بررسي سانحه سقوط هواپيماي ۱۳۰-C را اعلام كرد.
به گزارش خبرنگار ما، در اين اطلاعيه آمده است: سازمان قضايي نيروهاي مسلح پس از وقوع حادثه غم انگيز سقوط هواپيماي ۱۳۰-C و ارجاع پرونده به اين سازمان با تشكيل تيم ويژه تحقيق به سرپرستي بازپرس شعبه اول دادسراي نظامي تهران كار تحقيق و بررسي بر روي اين پرونده را با سرعت و دقت آغاز نمود و اين تيم در مدت كوتاه فعاليت خود تاكنون اقداماتي به شرح ذيل را به مرحله اجرا درآورده است:
۱- معاينه دقيق محل وقوع سانحه با حضور كارشناسان فني.
۲- تحقيق از شاهدان عيني و گفت وگو با خسارت ديدگان سانحه
۳- بررسي ابعاد مختلف اين سانحه در جلسه اي با فرمانده محترم نهاجا و فرمانده پايگاه هوايي
۴- بازديد از قطعات متلاشي شده هواپيماي ۱۳۰-C
۵- بازديد از برج مراقبت نظامي پايگاه هوايي مهرآباد
۶- بررسي دقيق نوار مكالمات خلبان با برج مراقبت
۷- مشاهده و بررسي اسكوپ رادار برج مراقبت از هنگام برخاستن هواپيما تا هنگام سقوط
۸- بررسي ابعاد مختلف اين سانحه در جلسه اي با اعضاي كميته ۲۹ نفره بررسي سقوط هواپيماي ۱۳۰-C
۹- تحقيق از تعدادي از مسئولان پايگاه هواپيمايي مهرآباد
بناي سازمان قضايي نيروهاي مسلح بر بررسي دقيق و موشكافانه ابعاد مختلف اين حادثه است كه دستيابي به علل قطعي وقوع اين سانحه نياز به بررسي هاي پيچيده و دقيق فني دارد. اين سازمان آماده دريافت نتايج تحقيقات ديگر مراجع در خصوص اين سانحه است و نتايج تحقيقات سازمان قضايي نيروهاي مسلح پس از وصول گزارش كميته فني بررسي وقوع اين سانحه به اطلاع مردم شريف ايران خواهد رسيد.
اين اطلاعيه در حالي منتشر مي شود كه بنا به گفته يك منبع آگاه كار تحقيق پرونده در خصوص احضار مطلعان پرونده همچنان ادامه دارد و با تكميل گزارش هيأت كارشناسي ۲۹ نفره تعيين شده، به زودي پرونده وارد مرحله جديدي خواهد شد. بدين ترتيب بسياري از ابهامات مطرح شده در مورد علت سقوط هواپيما و عوامل مؤثر در آن برطرف خواهد شد. سه  شنبه ۱۵ آذرماه سال جاري در پي بروز نقص فني در يك فروند هواپيماي ۱۳۰-C نيروي هوايي جمهوري اسلامي ۹۶ تن از كادر پرواز، خبرنگاران، عكاسان و تصويربرداران رسانه هاي جمعي و عوامل نيروي دريايي كه قصد عزيمت به مانور دريايي عاشقان ولايت را داشتند، به شهادت رسيدند.

۱۰ ايراد اساسي در پرونده قتل رباط كريم
گروه حوادث: قاضي دادگاه كيفري استان با مطالعه پرونده قتلي در رباط كريم، ۱۰ ايراد و نقص بر آن وارد كرد.
به گزارش خبرنگار ما، اين پرونده كه متهم آن پسر ۱۹ ساله اي به نام علي اكبر است، از تاريخ ۲ ارديبهشت ماه سال ۸۳ در دستور كار ويژه پليس آگاهي شهرستان رباط كريم قرار گرفت.
در اين حادثه علي اكبر به خاطر پاره اي اختلافات شهرام (۱۲ ساله) را به دلايل متفاوت و متناقضي كه در پرونده موجود است، با ضربات متعدد شيشه به سرش به قتل رساند.
علي اكبر كه بلافاصله پس از وقوع جنايت توسط پليس دستگير شده بود به قتل اعتراف كرد. وي مدعي شده بود: زماني كه شهرام متوجه رابطه من با خواهرش شد، دائماً مرا آزار مي داد. روز حادثه از دست او عصباني شدم و او را با ضربه شيشه به سرش به قتل رساندم.
اين در حالي است كه متهم در مراحل مختلف تحقيق دچار تناقض گويي هاي شديد شده است. اما پس از تكميل تحقيقات و صدور كيفرخواست پرونده براي رسيدگي به شعبه ۷۱ دادگاه كيفري استان ارجاع شد.
قاضي عزيز محمدي پس از مطالعه پرونده متوجه نواقص زيادي شد.
وي ۱۰ ايراد را به روند تكميل تحقيقات وارد كرد. به گفته اين قاضي دادگستري:
۱- اقرار متهم با محتويات پرونده هم خواني ندارد و دچار تناقض گويي است. ۲- نظريه پزشكي قانوني با اعتراف متهم به قتل يكي نيست. متهم مدعي است كه با شيشه به سر مقتول زده است در صورتي كه علت اصلي مرگ ضربه جسم سخت به قلب وي اعلام شده است. ۳- زمان كشف جسد، مقتول لباس به تن نداشته و احتمال اينكه مورد آزار و اذيت قرار گرفته باشد، بسيار زياد است .در صورتي كه پزشكي قانوني نظري را در اين مورد ارائه نكرده است. ۴- در پرونده مادر مقتول شناسايي نشده است و آلت قتاله نيز به دست نيامده است. ۵- فاصله محل كشف جسد و خانه متهم در پرونده مشخص نشده است. ۶- متهم در مراحل تحقيق مدعي شده پس از بيهوش شدن مقتول خودرويي را كرايه كردم و پيكر نيمه جان شهرام را تا محل كشف جسد بردم، در صورتي كه در تحقيقات اوليه راننده شناسايي نشده است. ۷- سلامت رواني متهم آشكار نيست و آخرين دفاع در مراحل بازجويي از وي اخذ نشده است. ۸- تحقيقي در مورد رابطه دختر و پسر مورد نظر صورت نگرفته است. ۹- انگيزه قتل معقول و منطقي نيست. ۱۰- تصاويري از محل كشف جسد در پرونده وجود ندارد.
بر پايه اين گزارش، با ايرادات وارده، پرونده، مجدداً براي تكميل تحقيقات به دادسراي امور جنايي رباط كريم انتقال يافت.

پرونده بيجه ثاني در شعبه ۷۷دادگاه كيفري استان
گروه حوادث: بيجه ثاني براي بررسي برخي ابهامات در پرونده اش صبح ديروز به شعبه ۷۷ دادگاه كيفري استان احضار شده بود.
برپايه اين گزارش، اين جلسه غيرعلني برگزار شد و مردي افغاني ملقب به بيجه ثاني متهم به تجاوز به يك كودك و قتل پسر ۱۰ ساله اي است، پس از بازجويي، توسط دو نوجوان ديگر نيز شناسايي شد. اما او در تمام مراحل تحقيق، تنها سكوت كرده بود.
برپايه اين گزارش، با صدور كيفرخواست، پرونده به شعبه ۷۷ كيفري ارجاع شد. صبح ديروز نيز متهم براي پاره اي تحقيقات و بازجويي به اين شعبه اعزام شده بود.
اين در حالي است كه بيجه ثاني همچنان منكر هرگونه خلافي شده است و مدعي است كه تنها از روي ترس اعتراف كرده است.

حادثه در جهان
ازدحام جمعيت در شهر مدرس هند جان ۴۵ تن را گرفت
بي بي سي: ازدحام هزاران تن از سيل زدگاني كه در مدرسه اي در شهر مدرس هند اسكان داده شده بودند شنبه شب جان ۴۵ را گرفت.۱۵ تن از كشته شدگان اين حادثه زن بودند و شمار زيادي نيز مجروح شدند.بر پايه گزارش ها، چهار هزار سيل زده شهر مدرس كه در مدرسه اي اسكان داده شده بودند براي گرفتن كالابرگ (كوپن) غذا به سمت درهاي خروجي مدرسه هجوم آورده كه دست كم ۴۵ تن زير دست و پا مانده و در دم كشته شدند.اين جمعيت بعد از سيل ماه اكتبر گذشته در اين مدرسه اسكان داده شده بودند.

حمله اشرار به هيأت همراه رئيس جمهور
گروه حوادث: عصر روز پنج شنبه اشرار مسلح اتومبيل محافظان رييس جمهور را به رگبار بستند. در اين حادثه يكي از محافظان رييس جمهور به درجه شهادت نائل شد.
به گزارش سايت خدمت،كمتر از دو روز پس از آنكه احمدي نژاد از اراده قاطع خود در برخورد با اشرار و عاملان ناامني مردم خبرداده بود، اشرار منطقه كه از عبور يك اتومبيل حامل محافظان رئيس جمهور از جاده نيك شهر خبردار شده بودند با كمين شبانگاهي به سوي آنان آتش گشودند كه پس از مواجهه با مقاومت تيم حفاظت و برجاي گذاشتن يك كشته پا به فرار گذاشتند. در اين ميان يكي از محافظان رئيس جمهور، شهيد گرمابدره اي به شهادت رسيد.
گفتني است روزنامه جمهوري اسلامي در انتهاي خبر تنظيمي خود از اين ماجرا به گونه اي «بدون هماهنگي بودن مسافرت همراهان رئيس جمهور با نيروي انتظامي در اين جاده» را عامل اين امر برشمرد؛ حال آنكه در اين جاده روزانه مسافرت هاي زيادي از سوي مردم عادي كه هيچ امكان هماهنگي با نيروي انتظامي ندارند صورت مي پذيرد.

گزارش عملكرد پليس امنيت اجتماعي
گروه حوادث: طي دو ماه گذشته چهارده هزار و نود قوطي، ۱۲۳۵ بطري، ۳۰۴ ليتر و بيست پاكت مشروبات الكلي از سوي پليس امنيت كشور كشف، ضبط و معدوم شده است..
به گزارش خبرنگارما، سردار عليپور ديروزبا ارائه گزارشي از عملكرد و كشفيات دو ماه اخير پليس امنيت عمومي تهران بزرگ، گفت: اين در حاليست كه اين مشروبات از طريق ۱۴ تن از توزيع كنندگان كه به صورت سه شبكه فعاليت مي كردند، از مناطق مختلف به تهران وارد و توزيع مي شد .رييس پليس امنيت عمومي تهران بزرگ با اشاره به وجود سه نوع مجرم در پايتخت گفت: شروران ، اراذل و اوباش، و هنجارشكنان به ترتيب در سطح اول، دوم و سوم مجرمان قرار دارند.
وي با اعلام اين كه اين افراد با سه دستگاه خودرو مشروبات الكلي را توزيع كرده و در سوله هاي خارج از شهر تخليه مي كردند، افزود: اكثر اين مشروبات الكلي داراي مشكل بهداشتي بوده و مصرف كنندگان را دچار اختلالات رواني كرده است. سردار عليپور در خصوص تعداد دستگيري ها و كشفيات تجهيزات ماهواره اي اضافه كرد: ۱۶۴ دستگاه رسيور و ۴۱۶ دستگاه ديش به همراه ۴۰۰ دستگاه LMB (ال ام بي) و يك هزار و ۴۱۸ دستگاه سويچر، از ۱۲ توزيع كننده كشف و ضبط شد. به گفته وي ارتباطي ميان دستگيرشدگان توزيع كننده مشروبات الكلي و تجهيزات ماهواره اي وجود دارد؛ به گونه اي كه۴۰ درصد دستگيرشدگان در خصوص مشروبات الكلي اظهار داشته اند كه براي رسيدن به مقاصد شوم خود تجهيزات ماهواره اي هم توزيع مي كرده اند.

مردي به قتل شبه عمد محكوم شد
گروه حوادث: مردي كه مزاحم خياباني همسرش را به قتل رسانده بود با نظر قضات دادگاه كيفري استان، به قتل شبه عمد محكوم شد.
به گزارش خبرنگار ما، در اين پرونده جمال متهم به قتل عمدي فردي به نام جواد (۲۸ ساله) است. او كه پس از شناسايي توسط ماموران آگاهي تهران دستگير شد به قتل اعتراف كرد و تنها انگيزه خود را مزاحمت هاي مكرر مقتول عنوان كرده بود.
او در جريان بازجويي  و محاكمه اش در شعبه ۷۱ مدعي شد كه قصد كشتن جواد را نداشته و درگيري فقط به قصد تنبيه او ايجاد شده است.با توجه به دفاعيات وكيل متهم به قتل و محتويات پرونده با نظر اكثريت قضات دادگاه كيفري نوع قتل شبه عمد شناخته شد و متهم به پرداخت ديه محكوم گرديد. حكم صادره براي تأييد به ديوان عالي كشور ارسال شد.

قتل با ۳۶ ضربه چاقو
گروه حوادث: انتشار بوي سوختگي شديد غذا در يك آپارتمان مسكوني منجر به فاش شدن قتل يك زن در شمال شهر تهران شد.
به گزارش خبرنگار ما، تمام بعدازظهر روز شنبه بوي سوختگي در فضاي آپارتمان چهارطبقه واقع در حوالي ميدان ميرداماد پيچيده بود.
اين بو از يكي از واحدهاي طبقه چهارم به مشام مي رسيد. ولي هر بار كه همسايه ها زنگ اين خانه را مي زدندكسي پاسخگو نبود، به ناچار با تلفن همراه صاحب  خانه تماس گرفتند. مرد از همسايه ها خواست تا در را شكسته و وارد خانه شوند. بدين ترتيب مشخص شد منشأ بو تكه گوشت مانده در زودپز است. در اين ميان يكي از همسايه ها متوجه وقوع جنايتي در خانه شد. جسد زن صاحب خانه غرق در خون در حالي كه دست ها و پاهايش با طناب قرمزرنگي بسته شده بود و با روسري دهان او را نيز بسته بودند، بر روي تخت خواب افتاده بود.مقتول فرحناز ۵۰ ساله كارمند بازنشسته يك بانك بود. اين جنايت از طريق مأموران كلانتري ۱۰۳ گاندي به اطلاع بازپرس هنرمند رسيد.كارآگاهان اداره دهم آگاهي مركز و مأموران تشخيص هويت به محل اعزام شدند.
در بررسي هاي اوليه پليس به اين نتيجه رسيد كه عامل يا عاملان جنايت به زور وارد خانه نشده بودند و سرقتي نيز از وسايل منزل صورت نگرفته بود. اثري از مقاومت مقتول در زمان وقوع جنايت نيز به دست نيامد.فرحناز در حالي كه شلوار جين و مانتو به تن داشت با ۳۶ ضربه چاقو به قتل رسيده بود.همسر فرحناز به پليس گفت: «ساعت ۸ و ۳۰ دقيقه صبح وقتي قصد خروج از خانه را داشتم، فرحناز از خواب بيدار شده و به قصد پختن غذا مقداري گوشت در زودپز گذاشت، آخرين تصويري كه از همسرم دارم همين است.» همسر فرحناز كه در بررسي هاي پليسي معلوم شد، همسر سوم مقتول بوده، ضمن ناراحتي شديد از قتل همسرش به پليس گفت: «هيچ اختلافي بين من و همسرم نبود و فرحناز با شخص ديگري نيز درگيري خاصي نداشت كه به قصد انتقام جويي اين جنايت رخ داده باشد.» پسر مقتول كه حاصل ازدواج هاي قبلي فرحناز بود به افسر پرونده گفت: «از مدتي قبل مادرم با دايي كوچكم اختلاف داشتند كه چند ماه پيش با يكديگر آشتي كرده و اين كدورت نيز با رفت وآمدهاي خانوادگي كاملاً رفع شده بود.»
كارآگاهان اداره دهم آگاهي مركز با دستور بازپرس پرونده تحقيقات پليسي خود را براي شناسايي عامل يا عاملان اين جنايت آغاز كردند.

آگاهي تهران عاملان جنايت اروميه را دستگير كرد
گروه حوادث: دو مرد كه متهم به قتل يك گروهبان يكم در شهرستان اروميه بودند بدست كارآگاهان اداره دهم آگاهي تهران بازداشت شدند.
به گزارش خبرنگار ما، حدود چهارماه قبل نيابت قضايي از شعبه سوم بازپرسي دادسراي شهرستان اروميه و شعبه اول بازپرسي دادسراي ويژه آن شهرستان در خصوص دستگيري دو متهم فراري به نام هاي داريوش و خسرو به اداره دهم آگاهي تهران ارسال شد. اين دو، متهم بودند گروهبان يكم الله وردي مولااحمدي، مأمور كلانتري ۳ اروميه، را به قتل رساند ه اند.پليس آگاهي شهرستان اروميه در جريان تحقيقات خود بر روي اين پرونده جنايي متوجه فرار متهمان به پايتخت شده بود.كارآگاهان اداره دهم آگاهي تهران بعد از بررسي پرونده ارسالي و كنترل پرينت تلفن هاي همراه نامبردگان متوجه شدند شيما همسر يكي از متهمان چندين بار با يك تلفن ثابت تماس گرفته  است.
در بررسي هاي بعدي مشخص شد تلفن متعلق به شخصي به نام غلامعلي، ساكن خاني آباد و عامل پخش مواد مخدر است.پليس آگاهي ۲۶ آذر ماه طي يك عمليات وارد منزل غلامعلي شده ولي موفق به دستگيري متهمان نشد. غلامعلي در جريان بازجويي هاي پليسي عنوان كرد: «دقيقاً نمي داند متهمان كجا مخفي هستند ولي مي توانم با آنها تلفني تماس بگيرد.»بدين ترتيب يك قرار صوري گذاشته شد. متهمان شامگاه همان روز در محل قرار در منزل غلامعلي حاضر شده و پليس آگاهي آنان را غافلگير كرد و هر دو متهم دستگير شدند.
در گزارش اوليه ارسالي از شهرستان اروميه در خصوص وقوع اين جنايت آمده بود: زماني كه گروهبان يكم الله وردي قصد انتقال يك متهم مواد مخدر را به دادگاه انقلاب اروميه داشت داريوش و خسرو با استفاده از يك نقشه از قبل طرح ريزي شده موفق به چپ كردن خودرو پليس شده و سپس با وارد كردن ضربات چاقو،اين گروهبان را به شهادت رسانده و متواري شده  بودند. آنها قصد نجات دادن متهم را كه از بستگان نزديكشان بود، داشتند. تحقيقات پليس از داريوش و خسرو در ادامه دهم آگاهي تهران ادامه خواهد يافت.

حوادث
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |