دوشنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۷۸ - Dec 19, 2005
برنامه ملي كنترل آسيب هاي اجتماعي اعلام شد
010521.jpg
مديركل دفتر سياستگذاري و برنامه ريزي امور حمايتي و امدادي وزارت رفاه و تأمين اجتماعي اعلام كرد: به منظور تحقق اصول ۲۱ و ۲۹ قانون اساسي و در چارچوب سند چشم انداز۲۰ ساله كشور، در اجراي ماده ۹۷ قانون برنامه چهارم توسعه و همچنين مفاد قانون ساختار جامع رفاه و تامين اجتماعي، پيش نويس طرح جامع كنترل و كاهش آسيبهاي اجتماعي تدوين شد.
به گزارش ايسنا دكتر صدر با اشاره به رتبه ۱۰۱ ايران در گزارش توسعه انساني ۲۰۰۴ در ميان ۱۷۷ كشور جهان گفت: با نگاهي گذرا به روند شاخص توسعه انساني مشاهده مي شود كه اين شاخص از ۵۶۵/۰ در سال ۱۹۷۵ به ۷۲۳/۰ در سال ۲۰۰۴ رسيده است.
وي با بيان اين كه ۶/۳۲ درصد جمعيت كشور زير ۱۵ سال و
۵/۴ درصد بالاي ۶۵ سال سن دارند، افزود: در شرايط كنوني از هر سه ايراني يك نفر در گروه سني ۲۰ تا ۲۹ سال قرار دارد كه تامين نيازهاي اين گروه سني در حوزه هاي اشتغال، معيشت و مسكن از چالشهاي اساسي كنوني است و عدم تامين اين نيازها مي تواند منشاء مشكلات و بحرانهاي اجتماعي شود.
مديركل سياستگذاري و برنامه ريزي امور حمايتي و امدادي وزارت رفاه خاطرنشان كرد: ۱/۴ درصد توليد ناخالص داخلي (GDP) در سال ۱۳۶۹ صرف آموزش شده كه در سال ۱۳۸۱ به ۵ درصد افزايش يافته و ۸/۲ درصد هم صرف بهداشت عمومي شده است.
صدر با بيان اين كه وجود نزديك به ۳ ميليون بيكار، يكي از مسايل مهم كشور تلقي مي شود، تصريح كرد: درجه بندي استانها برحسب ضريب توسعه اجتماعي نشان مي دهد استان سيستان و بلوچستان و تهران به ترتيب با ۱۱۶/۰ و ۶۸۱/۰درصد داراي پايين ترين و بالاترين ضريب توسعه  اجتماعي در كشور هستند كه اين امر حاكي از نابرابري چشمگير در زمينه توسعه اجتماعي ميان استانهاي كشور است.
مديركل سياستگزاري و برنامه ريزي امور حمايتي و امدادي وزارت رفاه سپس در تبيين وضعيت موجود كشور در زمينه آسيب هاي اجتماعي گفت: پديده فرار از منزل طي سالهاي اخير، رشد فزاينده اي داشته است؛ چنانچه تعداد اين دختران در فاصله سالهاي ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۱ ، ۲۸ درصد افزايش يافته و در سال ۱۳۸۲ سرانه آن در هر صد هزار نفر ۹۹/۳ نفر بوده است. در اين ميان استانهاي تهران، خراسان و فارس به ترتيب رتبه اول تا سوم فرار دختران را داشته اند.
وي افزود: بر اساس برخي گزارشهاي مراجع رسمي، تعداد معتادان در سال ۱۳۸۴ نيز حدود ۴ ميليون نفر برآورد شده است كه ۷ درصد آنان را زنان تشكيل مي دهند و ۱۵ درصد آنها در سال گذشته مواد مخدر صنعتي اكستازي و نظاير آن مصرف كرده اند. بر اساس گزارش منتشر شده در مستندات برنامه سوم توسعه حدود ۶۲ درصد جرايم مطرح شده در دادگاههاي انقلاب اسلامي با مواد مخدر مرتبط هستند.
وي تأكيد كرد: بررسي هاي سالهاي ۱۳۷۴ تا ۱۳۸۱ نشان مي دهند نرخ رشد طلاق ۱۰ درصد و نرخ رشد ازدواج ۴/۵ درصد بوده است و ۳/۳۲ درصد طلاقها در يك سال اول زندگي زوجين رخ مي دهد و ۶/۵۷ درصد طلاقها در ۵ سال اول زندگي مشترك به وقوع مي پيوندد.
صدر با اشاره به اين كه بر اساس بررسي هاي انجام شده در مدت ياد شده بطور متوسط در هر ۱۰۰ هزار نفر جمعيت جوان كشور ۹ نفر خودكشي كرده اند، گفت: خودكشي بين جوانان مجرد بيشتر از متاهلين است ولي زنان متاهل بيشتر از دختران مجرد خودكشي مي كنند. استان ايلام با ۸۳/۲۶ مورد خودكشي در صد هزار نفر جمعيت، بالاترين ميزان خودكشي را به خود اختصاص داده است.
وي افزود: برنامه ملي پيشگيري از آسيبهاي اجتماعي براي گروههاي در معرض خطر شامل طرح شناسايي افراد و خانواده هاي دهك نزديك به خط فقر مطلق و ارائه خدمات پيشگيري از فقر به آنان (ترميم دستمزد بيكاري مشروط به كارآموزي و كاريابي)، طرح امنيت غذاي گروههاي آسيب پذير، طرح گسترش خدمات پيشگيري از معلوليت ها، طرح گسترش خدمات مشاوره اي و روانشناختي، طرح آموزش رسانه اي رواني اجتماعي و طرح پايگاههاي سلامت است.
وي گفت: بر اساس پيش نويس طرح جامع كنترل و كاهش آسيبهاي اجتماعي، برنامه ملي كنترل و زيانكاهي آسيبهاي اجتماعي در گروههاي آسيب ديده و بازتواني آنها شامل طرح ساماندهي و گسترش خدمات درمان، بازتواني و زيانكاهي اعتياد با تاكيد بر گروههاي خوديار در قالب شيوه هاي درماني، طرح ساماندهي و گسترش خدمات بازتواني معلولان، ساماندهي خدمات كنترل و بازتواني كودكان خياباني، هدفمندسازي يارانه ها، مداخله در بحرانهاي اجتماعي و خانواده، به منظور كاهش طلاق، ساماندهي كودكان خياباني و كودكان كار، حمايت و بازپروري زنان و دختران آسيب ديده يا در معرض آسيب، گسترش مراكز گذري (DIC) ، طرح خانه سلامت دختران، مهمانسراي سلامت كودكان، طرح خط تلفن اورژانس اجتماعي، ساماندهي كارتن خوابها، ساماندهي متكديان، گسترش گروههاي خوديار بهبودي معتادان با تمركز بر شيوه هاي درماني اجتماع مدار TC و ۱۲ قدم درماني و نيز طرح پايگاه خدمات اجتماعي سيار است.
صدر افزود: برنامه  تقويت ساختاري دستگاههاي دولتي و غيردولتي فعال در زمينه كاهش و كنترل آسيبهاي اجتماعي نيز از طريق طرح تشكيل بانك اطلاعاتي آسيب هاي اجتماعي، ايجاد، گسترش و تقويت تشكل هاي مردمي محلي فعال در زمينه كاهش و كنترل آسيبهاي اجتماعي (رفاه و توسعه اجتماع محور) اجرا مي شود.

مجلس نتايج بررسي سانحه سقوط
هواپيما را در آينده نزديك اعلام مي كند
ولي الله  شجاع  پوريان  عضو هيات  رئيسه  فراكسيون  اقليت  مجلس  گفت : عليرغم همه  حاشيه ها و فضاسازي ها براي  انجام  نشدن  استيضاح  وزير دفاع ، طراحان  اين طرح  در مطرح  شدن  آن مصمم  و جدي  هستند.وي  افزود: مردم  به  ما گفته اند اگر طرح  استيضاح  را پس  بگيريد، با خون خبرنگاران  شهيد معامله  كرده ايد.
به  گزارش  خبرنگار پارلماني  ايرنا، نماينده  بهبهان  روز يكشنبه  در جمع خبرنگاران  پارلماني  گفت  كه  اين  فراكسيون  در نشستي  فوق العاده ، چگونگي استيضاح  وزير دفاع  را بررسي  مي كند.
عضو هيات  رئيسه  فراكسيون  اقليت  به  نشست  روز سه شنبه  اين  فراكسيون  با وزير دفاع  و ديدار چند روز قبل  آن با ابوترابي  فرد نايب  رئيس  مجلس  اشاره كرد و گفت : ديدار با آقاي  ابوترابي  در پي  يك  درخواست  دوستانه  انجام  شد.او معتقد بود در اين  شرايط كه  سوال  و تحقيق  و تفحص  مطرح  است ، اقليت  نبايد به استيضاح  اصرار كند.
شجاع  پوريان  در پاسخ  به  اين  كه  برخي  نمايندگان  اصولگرا در مجلس  طرح فراكسيون  اقليت  در استيضاح  وزير دفاع  را فرار به  جلو مي دانند، گفت : برخي  همكاران  در مجلس  بر اين  باور هستند كه  طرح  استيضاح  توسط اقليت  با زيركي  مطرح  شده  است .به  اين  معنا كه  اكثريت  در مقابل  اين  طرح  مقاومت  مي كند و در نتيجه  در مقابل  افكار عمومي قرار مي گيرد و اگر هم  همراهي  كند با چالش  تقابل  با دولت  مواجه  خواهد شد و كابينه اي  كه  با تاخير تكميل  شده دوباره  در صورت  افتادن  وزير دفاع ، ناقص  مي شود.
نماينده  بهبهان  رويكرد فراكسيون  اقليت  در استيضاح  وزير دفاع  را غيرسياسي  و متناسب  با انتظار افكار عمومي دانست  و گفت : ما خوب  واقفيم كه  وزير دفاع  اشراف  مديريتي  بر نيروهاي  مسلح  ندارد و از سويي  حداكثر سه يا چهار ماه  از وزارتش  نگذشته ، اما حسن  استيضاح  علاوه  بر پاسخگويي  به افكار عمومي ، نشان  دادن  خلاءها، مشكلات  و چالش هاست  و اين  كه  وزير دفاع  تنها مسئول  پشتيباني  و تجهيز مالي  نيروهاي  مسلح  است .
عضو فراكسيون  اقليت  گفت : ممكن  است  وزير دفاع  به  هر دليل  از فعل  و انفعال  نيروهاي  مسلح  بي اطلاع  باشد اما بايد براي  اين  مشكل  ساختاري  چاره  جويي  شود.شجاع  پوريان  اظهارداشت :هيچ  دستگاهي  نبايد از پاسخگويي  معاف  شود.
نتايج جمع بندي علت سقوط
مخبر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با تاكيد بر اينكه مجلس با مقصرين احتمالي حادثه سقوط هواپيما با جديت برخورد خواهد كرد، اظهار داشت:اين سانحه به شكل جدي بررسي و در آينده نزديك نتايج جمع  بندي كميسيون را به اطلاع افكار عمومي خواهيم رساند. كاظم جلالي در گفتگو با خبرنگار پارلماني مهر در خصوص جلسه امروز اين كميسيون اظهار داشت: كميته دفاعي كميسيون به صورت جدي پيگير علل سقوط هواپيماي سي ۱۳۰ ارتش بوده و هست و امروز نيز گزارش خود را در اين زمينه ارائه داد.
وي افزود: حادثه سقوط هواپيما به طور جدي توسط كميسيون امنيت ملي پيگيري مي شود و ما به مردم اين وعده را مي  دهيم كه اين حادثه به شكل جدي بررسي و در آينده نزديك نتايج جمع  بندي كميسيون را به اطلاع افكار عمومي خواهيم رساند. مخبر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس تاكيد كرد: اگر قصور و يا تقصيري از ناحيه هر مقامي باشد مجلس با جديت تمام با اين مسئله برخورد خواهد كرد.
علت بازگشت هواپيماي خرم آباد به تهران
مدير فرودگاه خرم آباد ديروز اعلام كرد: شرايط نامناسب جوي و نبود ديد كافي در مسير هوايي خرم آباد، مانع از فرود هواپيما در فرودگاه اين شهر شد.به گزارش ايرنا، محمدمراد باورساد ضمن اعلام اين مطلب افزود: اين پرواز كه از مبدأ تهران به مقصد خرم آباد در حال انجام بود به دليل نامناسب بودن وضعيت جوي قادر به نشستن در فرودگاه خرم آباد نبود و مجبور به بازگشت به تهران شد.وي اظهار داشت: به دليل اين امر، امروز پروازي نيز از مبدأ خرم آباد به تهران صورت نگرفت.

شوراهاي حل اختلاف ويژه راهنمايي و رانندگي تشكيل شد
فارس: با موافقت رئيس قوه قضائيه شوراهاي حل اختلاف ويژه امور راهنمايي و رانندگي براي رسيدگي به اعتراض درباره برگه هاي جريمه رانندگي، رسيدگي به تخلفات در خصوص تغيير وضعيت خودرو، رسيدگي رانندگي بدون پروانه و تصادفات رانندگي تشكيل شد.
بر اساس اين دستورالعمل كه آذرماه امسال با تصويب هاشمي شاهرودي براي اجرا ابلاغ شده است، به منظور ارتقاي جايگاه صلح و سازش و انجام داوري و تسهيل و تسريع در حل و فصل دعاوي و ايجاد وحدت  رويه در رسيدگي به پرونده هاي مربوط به امور راهنمايي و رانندگي، «شوراهاي حل اختلاف ويژه امور راهنمايي و رانندگي» مطابق مقررات پيش بيني شده در آئين نامه اجرايي ماده ۱۳۴ قانون برنامه چهارم توسعه، تشكيل مي  شود.
بر اساس ماده ۲ اين دستورالعمل حدود صلاحيت  شوراهاي حل اختلاف راهنمايي و رانندگي، « رسيدگي به اعتراض صورت وضعيت اصلاحي برگه هاي جريمه موضوع تخلفات رانندگي» ، « رسيدگي به تخلفات درخصوص تغيير وضعيت خودرو» ، «رسيدگي به اتهام رانندگي بدون پروانه» و «تصادفات رانندگي» است.
هاشمي شاهرودي در ادامه اين دستورالعمل اعتراض به قبوض جرايم راهنمايي و رانندگي را به اجرائيات و يا واحدهاي مشابه راهنمايي و رانندگي محول نموده و افزوده است: مراجع يادشده حداكثر ظرف مدت يك هفته برابر قوانين به اعتراضات رسيدگي و صورت وضعيت اصلاحي صادر خواهند كرد و در صورتي كه ظرف يك هفته قبض اصلاحي صادر نشد و يا راهور نظر خود را اعلام نكند، با مراجعه دادخواه به شوراي حل اختلاف راهنمايي و رانندگي، موضوع مورد رسيدگي قرار خواهد گرفت.

ديه هموفيلي ها سال آينده پرداخت مي شود
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: كل ديه هموفيلي ها در بودجه سال آينده وزارت بهداشت تهيه شده است و با دستور رئيس جمهوري بخشي از خسارت اين بيماران تا پايان امسال پرداخت مي شود.
كامران باقري لنكراني در گفت وگو با خبرنگار اجتماعي فارس افزود: هنوز رقم قطعي مبلغي كه امسال به عنوان بخشي از ديه و خسارت بيماران هموفيلي كه بر اثر تزريق فرآورده هاي خوني آلوده در سالهاي گذشته به ايدز يا هپاتيت دچار شده اند به آنها پرداخت مي شود تعيين نشده است و بستگي به ميزان حمايت سازمان مديريت و برنامه ريزي دارد. وي گفت: با اين وجود با توجه به تاكيد رئيس جمهوري قطعا امسال هم مبالغي به اين بيماران پرداخت مي شود و سال آينده هم كل ديه و خسارت بيماران هموفيلي به آنان پرداخت مي شود.
بر اساس حكم قضايي ،وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و سازمان انتقال خون ايران به پرداخت خسارت مادي و معنوي بيماران هموفيلي كه در سالهاي گذشته به علت استفاده از فرآورده هاي خوني آلوده به بيماريهاي ايدز و هپاتيت مبتلا شده اند محكوم شده اند كه معادل ۷۱۴ ديه كامل است، مبلغ مندرج در اين حكم ۱۴ ميليارد تومان است كه به اضافه هزينه هاي دادرسي، وزارت بهداشت و سازمان انتقال خون به پرداخت ۱۸ ميليارد تومان محكوم شده اند.

مهلت ثبت نام در تكميل ظرفيت كنكور
دانشگاه آزاد پنجشنبه به پايان مي رسد
گروه علمي فرهنگي: مهلت ثبت نام در گزينش تكميل ظرفيت آزمون سراسري سال ۸۴ دانشگاه آزاد اسلامي اول دي ماه به پايان مي رسد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، دكتر ناصر اقبالي، رييس مركز آزمون دانشگاه آزاد اسلامي با اعلام اين خبر، گفت: مهلت ثبت نام و ارسال فرم در گزينش تكميل ظرفيت رشته، شهرهاي آزمون سراسري سال ۸۴ تمديد نخواهد شد.
وي افزود: داوطلبان بايد با توجه به نمره كل ، نمره تخصصي و مجموعه امتحاني خود رشته، شهرهاي مورد علاقه خود را كه طي اطلاعيه اي در ويژه نامه فرهيختگان ۱۴ آذرماه منتشر شده است انتخاب نموده و با تكميل فرم مربوطه از طريق پست پيشتاز به آدرس مركز آزمون دانشگاه آزاد اسلامي ارسال نمايند. اقبالي با اشاره به پذيرش بومي دختران در اين گزينش، تاكيد كرد: با توجه به ممنوعيت نقل و انتقال ،داوطلبان در انتخاب رشته، محل هاي مورد علاقه خود دقت لازم را داشته باشند.

خيز گروههاي سياسي براي انتخابات
مجلس خبرگان رهبري
ايسنا: انتخابات خبرگان رهبري مطابق روال معمول بايد زمستان سال آينده برگزار شود، اما اين در صورتي است كه اين زمان با تصويب طرح تجميع انتخابات ها به تعويق نيافتد؛ زيرا در اين صورت انتخابات هاي ميان دوره اي با دوسالانه شدن انتخابات ها همزمان با آنها برگزار مي شود.پيش از اين نيز يك عضو هيات رئيسه ي مجلس خبرگان رهبري با توجه به بحث هايي كه در مجلس شوراي اسلامي درباره ي دوساله كردن انتخابات  مطرح است، از احتمال به تعويق افتادن زمان برگزاري انتخابات اين مجلس كه پيشتر تابستان سال آينده اعلام شده بود، خبر داد.كدخدايي سخنگوي شوراي نگهبان پيشتر با بيان اين كه انتخابات اين مجلس، منوط به تحقق شرايط خاص خودش است، اظهار داشت: ظاهرا اواسط اسفندماه مجلس خبرگان شكل گرفته و بر اين اساس حدود شهريور و مهرماه سال آينده انتخابات مجلس خبرگان برگزار مي شود.با اين وجود ماههاست كه شاهد بحث و بررسي اين موضوع در جلسات گروه هاي سياسي طيف هاي مختلف موجود در عرصه ي سياسي كشور هستيم و به نظر مي رسد اهميت اين مرحله از انتخابات خبرگان رهبري براي گروه هاي سياسي تا آن جاست كه هر يك از آنها خيزي بلند را براي به دست آوردن كرسي ها در اين مجلس برداشته اند.هدايت آقايي يك عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران سازندگي از برنامه ريزي اعضاي حزب متبوعش جهت نحوه حضور در انتخابات آتي خبرگان و شوراها خبر داد و گفت: به محض مشخص شدن نحوه حضورمان در انتخابات مذكور، نتيجه به اعلام عموم خواهد رسيد.
اخيرا اخباري منتشر شد مبني بر وحدت جامعه ي روحانيت مبارز و جامعه ي مدرسين حوزه ي علميه ي قم و هم چنين معرفي كانديدا براي انتخابات خبرگان از سوي اين تشكل براي تمامي حوزه ها.سيداحمد خاتمي عضو جامعه  مدرسين حوزه  علميه  قم با استقبال از اين وحدت حتي وحدتي فراتر از اين دو تشكل را ممكن دانست و گفت: جامعه ي روحانيت مبارز تهران و جامعه ي مدرسين و محققين حوزه ي علميه ي قم براي تمامي حوزه هاي انتخابي در انتخابات خبرگان كانديدا خواهند داشت.همچنين غلامرضا مصباحي مقدم سخنگوي جامعه  روحانيت مبارز تهران از موضوع انتخابات خبرگان به عنوان يكي از دستورالعمل هاي جلسات شوراي مركزي تشكل متبوع خود خبر داد و افزود: علاوه بر اعضاي عمومي جامعه  روحانيت مبارز كه در مجلس خبرگان نيز عضويت دارند، جمع ديگري از اعضا نيز در انتخابات آتي كانديدا خواهند شد. به اين ترتيب با همكاري جامعه  مدرسين حوزه  علميه  قم براي تمامي  حوزه هاي انتخابات خبرگان آتي كانديدا معرفي خواهيم كرد.
جبهه  پيروان خط امام و رهبري نيز در انتخابات خبرگان رهبري از كانديداهاي جامعه  مدرسين و محققين حوزه  علميه قم و جامعه روحانيت مبارز حمايت مي كند.
در عين حال مريم بهروزي دبير كميته  سياسي جبهه  پيروان خط امام و رهبري گفت: اين احتمال وجود دارد كه جبهه  پيروان خط امام و رهبري در انتخابات خبرگان در همه  حوزه هاي انتخابيه كانديدا معرفي كند.
گفته مي شود كه ديدارهاي اخير تشكل هاي اصولگرا با يكديگر و آن چه ايجاد تحركي جديد در شوراي هماهنگي ناميده مي شود، نيز مربوط به انتخابات خبرگان است.
محمد عظيمي سخنگوي جمعيت وفاداران انقلاب اسلامي در اين باره گفت: در جريان انتخابات خبرگان بايد به تشكل ها و گروه هاي خارج از جريان اصولگرا، مانند حوزه هاي علميه  قم و جامعه  مدرسين حوزه  علميه  قم توجه داشته باشيم. اينها كارشناساني هستند كه مي توانند مصاديق خبرگان را شناسايي و به ما معرفي كنند.
انتخابات خبرگان رهبري در دفتر دائمي انتخابات جبهه ي مشاركت ايران اسلامي نيز مورد بررسي قرار گرفته و در دستور كار دفتر سياسي اين جبهه قرار دارد.سيد صفدر حسيني عضو شوراي مركزي و رئيس دفتر دائمي  انتخابات حزب مشاركت گفته است: براي انتخابات خبرگان حساب جداگانه اي باز كرده ايم.
همچنين اعضاي شوراي مركزي مجمع محققين و مدرسين حوزه ي علميه ي قم در راستاي همكاري با مجمع روحانيون مبارز، اخيرا در راستاي مسائل مربوط به انتخابات خبرگان با آيت الله موسوي خوئيني ها دبيركل مجمع روحانيون مبارز ديدار كردند. استراتژي مجمع محققين و مدرسين حوزه  علميه  قم در قبال مجلس خبرگان اين است كه اگر شرايط به نحوي باشد كه بتوان انتخاباتي آزاد برگزار كرد، اين شرايط را تقويت و از آن استقبال مي كنند.حسين موسوي تبريزي اخيرا از تشكيل كميته اي در اين ارتباط خبر داد كه موظف به بررسي انتخابات از چند بعد است كه يكي از ابعاد آن كيفيت اجراي انتخابات، شرايط سني راي دهندگان، دو مرحله اي شدن انتخابات و مواردي از اين قبيل است.در همين راستا استراتژي اعضاي مجمع روحانيون مبارز نيز تلاش براي ايجاد فضايي ايده آل براي برگزاري انتخابات خبرگان است. اين تشكل تأكيد دارد كه خبرگان رهبري بايد بر نهادهايي از جمله نيروهاي نظامي و انتظامي و بنياد مستضعفان و قوه  قضاييه نظارت كند، لذا اعضاي آن بايد در همه  زمينه ها از تخصص لازم برخوردار و با علوم برجسته ي بيشتري آشنا باشند.
به نظر مي رسد ائتلاف آبادگران در انتخابات مجلس خبرگان فعاليت كند. اين مطلب را پيش از اين مهدي چمران سخنگوي ائتلاف آبادگران ايران اسلامي گفته بود.اما حزب تازه تاسيس اعتماد ملي انتخابات خبرگان را اولين آزمايش و امتحان خود براي حضور در عرصه هاي سياسي مي داند.مهدي كروبي دبيركل اين حزب شايد براي انتخابات خبرگان شخصا كانديدا نشود، اما حزب متبوعش در اين انتخابات حضوري جدي خواهد داشت.
سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي  نيز مجلس خبرگان را مهمترين نهاد و بالاترين نهاد در ساختار حقوقي و رسمي نظام جمهوري اسلامي ايران مي داند كه مسئوليت خطير انتخاب رهبري و نظارت بر عملكرد وي ونهادهاي تحت مسئوليت وي را بر عهده دارد. محسن آرمين سخنگوي اين تشكل اميدوار است مجموعه ي تلاش ها به انتخابات پرشور و مشاركت گسترده ي مردم در انتخابات اعضاي خبرگان بيانجامد و شاهد شكل گيري مجلسي مقتدر توانا و برخوردار از پشتوانه  گسترده  مردمي باشيم تا اين روند به تقويت مشروعيت نظام و تحكيم خبرگان و جايگاه رهبري كمك كند.

گفته مي شود...
* با استعفاي آيت الله موحدي كرماني از نمايندگي ولي فقيه در سپاه پاسداران از آقايان طائب، دين پرور و رحيميان به عنوان جانشينان احتمالي وي نام برده مي شود.
* مهر: در يك ماه گذشته در آسمان شهرهاي گنبد، طبس، دهلران، يزد، اردبيل، ميبد، اسلامشهر اشياي نوراني مشاهده شده است.
* مهر: مهندس شفقت به زودي با تصويب هيات دولت به عنوان استاندار مازندران معرفي مي شود.

نحوه جذب نخبگان در وزارت آموزش و پرورش اعلام شد
گروه علمي فرهنگي: نحوه  جذب  و نگهداري  نيروي  انساني  نخبه  در دستگاه هاي  اجرايي  از جمله آموزش  و پرورش  اعلام  شد.
به  گزارش  روابط عمومي وزارت  آموزش  و پرورش ، برگزيدگان  آزمون هاي  سراسري  و آزمون  استخدامي ادواري ، برگزيدگان  دوره هاي  كارشناسي  ارشد و دكترا، برگزيدگان  جشنواره  خوارزمي  و المپيادهاي  دانشجويي  مشمول  اين  طرح مي شوند.
همچنين  برگزيدگان  جشنواره  رازي ، مخترعان  و مكتشفان  معرفي  شده  از سوي وزارت  صنايع  و معادن  و برگزيدگان  المپيادهاي  دانش آموزي  از مشمولان  ديگر اين  طرح  هستند.
بر اين  اساس ، همه  دستگاه هاي  اجرايي  مشمول  قانون  نظام  هماهنگ  پرداخت كاركنان  دولت  و از جمله  وزارت  آموزش  و پرورش  بايد استخدام  نخبگان  را در اولويت  قرار دهند.
افراد ياد شده  در پست هاي  كارشناسي ، مشاور، مديريت  و ساير مشاغل  مشابهي كه  به  تصويب  شوراي  امور اداري  و استخدامي كشور مي رسد، اشتغال  مي يابند.

نشريات برتر بسيج معرفي شدند
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي  از مديران و سردبيران سه نشريه در «جشنواره نشريات بسيج با محتواي برتر» قدرداني كرد.
به گزارش فارس، در اين جشنواره، سردبيران يا مديران نشريات «شميم معرفت» از معاونت عقيدتي _ سياسي نمايندگي ولي فقيه در نيروي مقاومت بسيج، «پيشگامان» از سازمان بسيج دانش آموزي نيروي مقاومت بسيج و «سپيد جامگان» دانشكده علوم پزشكي دانشگاه آزاد اسلامي تبريز از وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي  لوح تقدير دريافت كردند.
رسول سنايي، دبير جشنواره بسيج با محتواي برترگفت:هيأت داوران در بررسي ها و ارزيابي هاي خود با احترام به زحمات تمامي دست اندركاران نشريات راه يافته به جشنواره و ملاحظه سطح و رده تهيه كننده نشريه به انتخابهاي ذيل رسيدند كه علاوه بر ۱۰ عنوان نشريه برگزيده ذيل، ۳ نشريه ديگر را به پاس قدمت، ابتكار، استماع، تنوع و تناسب با نيازهاي بومي و الگو قرار گرفتن براي بسياري از نشريات ديگر شايسته تقدير دانست.

مدير كل درمان غير مستقيم تأمين اجتماعي اعلام كرد:
تخلفات داروخانه ها ۲درصد كاهش يافت
مديركل درمان غيرمستقيم سازمان تأمين اجتماعي اعلام كرد: موارد تخطي داروخانه ها از متن قرارداد با سازمان و بي توجهي به مفاد آن از حدود ۳ درصد به زير يك درصد پس از اجراي طرح اتوماسيون كاهش يافته است.
دكتر حسن زاده در گفتگو با ايسنا، افزود: هم اكنون نظام بيمه اي كشور به گونه اي است كه چك سفيد در اختيار بيمه شده گذاشته مي شود و هر كس اعم از پزشك طرف قرارداد و غيرطرف قرارداد مي تواند در اين چك درخواست وجه كند و داروخانه ها و مراكز درماني به عنوان بانك هاي وصول كننده اين چك ها هستند، بنابراين امكان بروز تخلف در چنين سيستمي وجود دارد.
وي تصريح كرد: به طور طبيعي در داروخانه ها نسبت به ساير مراكز درماني امكان بروز تخطي از مفاد قرارداد با سازمان هاي بيمه گر وجود دارد كه برخي از اينها در نتيجه تباني بين داروخانه و مركز درماني است كه موجب وارد آمدن ضرر و زيان به سيستم تامين اجتماعي و سازمان هاي بيمه گر مي شود.
حسن زاده با اشاره به كشف شبكه كلاهبرداري در يكي از استان هاي كشور كه از طريق مهرهاي تقلبي پزشكان و يا سوء استفاده از ناآگاهي برخي از آنها در بيمارستان هاي آموزشي تعداد قابل توجهي نسخه را به سيستم تحميل كرده بودند، گفت: اين شبكه خوشبختانه با تلاش سيستم كشف و از ادامه فعاليت آن جلوگيري شد.
وي با اشاره به وجود سالانه ۲۰۰ ميليون نسخه در بخش درمان سرپايي سازمان تامين اجتماعي گفت: حدود ۷۵ ميليون نسخه از اين تعداد نسخ، دارويي هستند، بنابراين با توجه به آمار بالاي نسخ در كشور هر گونه جعل در سيستم مي تواند ضررهاي جبران ناپذيري در پي داشته باشد.
حسن زاده يادآور شد: با استقرار سيستم اتوماسيون، اطلاعات از داروخانه ها به شكل ديسكت دريافت مي شود، بنابراين از اين طريق به راحتي امكان نظارت نامحسوس فراهم شده و احتمال بروز تخلف به حداقل رسيده است.
مديركل درمان غيرمستقيم سازمان تأمين اجتماعي با بيان اين كه در صورت مكانيزه شدن سيستم درماني اين سازمان موارد تخلف كاهش مي يابد، افزود: به طور ميانگين هم اكنون سالانه حداقل يك تا دو بار مراكز درماني مورد بازرسي قرار مي گيرند كه در بيش از ۹۹ درصد موارد، ضوابط قرارداد با سازمان بيمه گر رعايت مي شود.
وي خاطرنشان كرد: در يك درصد باقيمانده اغلب سوء تفاهم و عدم دقت در مفاد قرارداد وجود دارد كه از طريق آموزش و توجيه حل، گاهي مجبور به تذكر و در برخي موارد نيز منجر به تعليق يا لغو قرارداد مي شود.
حسن زاده با بيان اين كه براي اصلاح نظام بهداشت و درمان چاره اي جز هدايت بيمار در مسير درمان وجود ندارد، به خبرگزاري دانشجويان ايران گفت: هم اكنون در اغلب دنيا از كشورهاي پيشرفته تا در حال توسعه، نظام سطح بندي خدمات درماني حاكم است.
وي خاطرنشان كرد: درمان كالايي كشش ناپذير و داراي شكست بازار و عدم تقارن اطلاعات بين فروشنده و خريدار است، لذا در دنيا دولت ها بايد وارد اين بازار شوند، در غير اين صورت موجب افت رفاه جامعه مي شود، چرا كه كالاي درمان به قيمتي بالاتر از قيمت رقابتي فروخته مي شود.
حسن زاده تصريح كرد: از سوي ديگر در نظام بهداشت و درمان بايد سيستم بسته اي ايجاد كرد كه از مراجعه مكرر بيمه شده به مراكز درماني و تحميل هزينه اضافي به سازمان هاي بيمه گر يعني مخاطره اخلاقي بيمه شده و همچنين از تقاضاي القايي يعني اين كه آخرين درمان در اولين اقدام از سوي فراهم كننده خدمت صورت نگيرد، جلوگيري شود.
وي با اشاره به اين كه يكي از اين دروازه بانان مي تواند پزشك خانواده باشد، خاطرنشان كرد: فراهم كننده خدمت در نظام درماني خود عامل تقاضاست و تشخيص با پزشك و مراكز درماني بوده ،عواقب تصميمات بسيار سنگين است، بنابراين بيمار را بايد در مسير درمان هدايت كرد.
حسن زاده به ايسنا گفت: در سازمان بيمه هاي اجتماعي كارگران در سال ۱۳۳۲ نوعي از سيستم سطح بندي و ارجاع وجود داشته يعني بيمه شده مخير بوده درمان مستقيم يا غيرمستقيم را انتخاب كند نه اين كه هم درمان مستقيم و هم غيرمستقيم و هم غيرطرف قرارداد يعني شرايطي كه در حال حاضر در نظام بهداشتي درماني و بيمه اي كشور حاكم است.
مديركل درمان غيرمستقيم سازمان تامين اجتماعي تأكيد كرد: بر اساس قانون بيمه همگاني مصوب سال ۷۴ سيستم ارجاع بايد در كشور اجرا شود در صورتي كه پس از گذشت ۱۰ سال ما حتي در ابتداي ارجاع نيز قرار نداريم.وي در پايان تأكيد كرد: اجراي نظام ارجاع و سيستم پزشك خانواده در كشور نيازمند طراحي گام به گام و درگير كردن كليه ذينفعان و اثرگذاران بر نظام بهداشت و درمان كشور است.

داخلي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |