شنبه ۳ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۸۲ - Dec 24, 2005
دادستان كل كشور به آلودگي هواي تهران اعتراض كرد:
هواي تهران زيبنده ملت ايران نيست
010911.jpg
گروه اجتماعي: آلودگي هوا اين روزها همه را به ستوه آورده است. دادستان كل كشور نيز كه محل كارش در يكي از آلوده ترين نقاط پايتخت است از اين حيث مستثني نيست. دري نجف آبادي دادستان كل كشور به عنوان كسي كه مي تواند هر جا حقوقي از مردم در خطر  است، طرح شكايت كند در جلسه اي كه به منشور بررسي عملكرد ارگانها و نهادهاي مرتبط با آلودگي هوا تهران برگزار شده بود گفت: «زيبنده ميهن اسلامي و ملت مسلمان ايران نيست كه پايتخت كشورشان در فهرست آلوده ترين شهرهاي جهان باشد.»
حق با دادستان است؛ وقتي صبح روزهاي جمعه هم چشمهايمان به خاطر آلودگي هوا مي سوزد، منطقي است كه بپذيريم لياقت ما بيشتر از اينهاست وبايد كاري بكنيم.
به گزارش مهر، دري نجف آبادي در اين جلسه گفت:با ادامه اين روند علاوه بر تهديد سلامت عمومي شهروندان، اعتبار بين المللي كشور نيز لكه دار مي شود.
وي به عنوان مدعي العموم از همه ارگان هاي ذيربط خواست با درايت، همت و جديت، تمام توان خود را بسيج كنند تا مردم از حق طبيعي برخورداري از محيط پاك و عنايت خدادادي هواي سالم محروم نگردند و از سلامت و نشاط لازم براي ترقي و تعالي بهره مند شوند.
به گزارش ايلنا او كه عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز هست، با تأكيد بر فوريت و اهميت اتخاذ تدابير پيشگيرانه درخصوص آلودگي هواي تهران، افزود: در شرايط كنوني تدوين استراتژي جامع و راه  گشا در مقاطع زماني كوتاه مدت، ميان مدت و درازمدت با توجه به واقعيات عيني ( گستره  ۲۰ هزار كيلومتري تهران و توابع آن و جمعيت ۱۲ ميليون نفري آن) ضرورت دارد.
وي، عبرت از تجربه هاي موجود را راه  گشاي جهت گيري ها و برنامه ريزي هاي آتي دانست و اضافه كرد: با استفاده از نظر كارشناسان و ارايه طريق متخصصان امر و بهره مندي از تجربيات پيشين، در صورت لزوم، آيين نامه ها بازخواني و اصلاح مي  شود. اگر قانون نيازمند بازنگري است در قالب طرح يا لايحه تقديم به مجلس شود تا هم قوانين كارساز و مطلوبي داشته باشيم و هم در مقام اجرا كوتاهي نشود.دادستان كل كشور نيز بر توانمندسازي و تقويت ناوگان حمل و نقل عمومي تاكيد مي كند، ولي شايد ايشان تاكنون برخلاف نوشته هاي روي تابلوي ايستگاههاي اتوبوس حداقل ۳۰ دقيقه در صف اتوبوس نايستاده باشند.
وي اضافه كرد: تخصيص اعتبارات لازم و حمايت موثر و مصمم از بخش حمل و نقل عمومي، پيش نياز اعمال محدوديت تردد خودروهاي شخصي و ترغيب مردم به استفاده از وسايل جمعي است كه به دنبال خود كاهش حجم ترافيك و به تبع  آن كاهش چشم  گير آلودگي هوا را در پي خواهد داشت.در نهايت منافع مادي و معنوي كه با اين تدبير عايد ملت و دولت مي شود به مراتب بيشتر از هزينه اي است كه اختصاص مي يابد.
دري نجف  آبادي، كيفيت پايين سوخت را يكي از عوامل مهم آلودگي هوا عنوان و تصريح كرد: امروز كيفيت سوخت مصرفي خودروهاي سبك و سنگين در دنيا شاخص معين و ضابطه مشخصي دارد؛ لازم است وزارت نفت و ارگان هاي ذيربط براي انطباق سوخت گازوييل و بنزين مصرفي داخل كشور با استانداردهاي مقبول و مطلوب اهتمام جدي ورزند.دادستان كل كشور، از كارخانه هاي توليدكننده خودرو خواست در جهت ارتقاي كيفي محصولات خود تلاش فزون  تري داشته باشند تا شاهد حداقل ميزان آلايندگي خودروهاي جديد باشيم.

وزير ارتباطات خبر داد
اينترنت ارزان در خوابگاه دانشجويان
گروه علمي فرهنگي: وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: طبق برنامه  ريزي  هايي كه انجام شده، در سال ۸۵ خوابگاهي كه بيشتر از ۵۰۰ تا ۶۰۰ دانشجو دارد را به شبكه فيبر نوري متصل مي  كنيم. دكتر محمد سليماني، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات افزود: حتي ممكن است در سال آينده براي خوابگاه  ها تخفيف كلي بدهيم و دانشجويان شب  ها نيز بدون مراجعه به سايت اينترنتي دانشگاه، از امكانات اينترنت در خوابگاه  ها استفاده كنند. وي تصريح كرد: شخصاً معتقدم كه هر دانشگاهي به ازاي هر دانشجويي كه دارد، بايد حداقل يك ساعت در روز اين دانشجو از امكانات اينترنت استفاده كند. وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با اشاره به ارزان شدن استفاده از شبكه اينترنت، گفت: در اوايل سال جاري، ۵۰ درصد قيمت اينترنت كاهش يافت؛ ولي مشكلي كه وجود دارد اين است كه وقتي وزارت ارتباطات هزينه را كاهش مي  دهد، اين موضوع بايد توسط مردم لمس شود، ولي اين اتفاق نيفتاده است. وي، با اعلام اين مطلب كه مراكزي كه سرويس اينترنت مي  دهند بايد هزينه  ها را پايين بياورند، تصريح كرد: ولي اين اتفاق نيفتاده و ما در حال بررسي مراكز مختلف خود هستيم كه تا در آينده اينترنت را ارزان  تر كنيم. سليماني افزود: در حال اتخاذ برنامه و تدبيري هستيم تا اين كاهش توسط مردم لمس شود؛ چون اگر اين اتفاق نيفتد، فايده  اي ندارد.

ماندن در وضعيت آخر
سينا قنبرپور
بهترين راه هميشه ساده ترين راه نيست؛ به ويژه آن كه قرار باشد درباره موضوعي پيچيده به كار بسته شود. شايد براي خلاص شدن از درد يك دندان پوسيده بتوان با مصرف مسكن هاي مختلف حل اساسي كار را به تعويق انداخت ولي دست آخر يا بايد دندان پوسيده را كشيد يا مخارج سنگين دندانپزشكي را متحمل شد؛ حال آن كه مي توان با اقدام به موقع، به جاي آن كه دندان را كشيد با خرجي كمتر مشكل را مرتفع كرد.
حكايت شهر ما و پايتخت ايران و مسئولانش هم حكايت همان مصرف مسكن و تحمل هزينه هاي سنگين شده است. موضوع آلودگي هواي تهران كه در دو هفته اخير بسياري از مسئولان را به واكنش واداشته از جنس موضوعاتي است كه ساده ترين راه حل ها نسخه درمان آن نيست. راه هايي مثل تردد نوبتي، اعمال محدوديت براي تردد شهروندان،  تهديد به جريمه هاي مالي براي شهروندان و ... در واقع مسئولان با به كار بستن چنين راهكارهايي كساني را قرباني مي كنند كه در واقع هيچ نقشي در بروز اين فاجعه نداشته اند.
شهروندان تهراني هيچگاه نخواسته اند در جايي زندگي كنند كه معلوم نيست شهري صنعتي است يا محل اداره امور كشور. تهراني ها هيچ گاه نخواسته اند در ميان دود و آلودگي نفس بكشند ولي به سبب سياست هاي غلط مديران گرفتار اين وضع شده اند. در هيچ جاي دنيا ماشين خريدن و استفاده از خودروي شخصي محدوديت ندارد و اينك ما تلاش مي كنيم به نوعي يك حكومت نظامي را روزها در شهرمان اعمال كنيم حال آن كه راه هايي براي خروج از اين منطقه ناامن و بهبود شرايط وجود دارد. اما براي اين كه بدانيم درباره چه منطقه اي و چه موقعيتي سخن مي گوييم لازم است مختصات آن را بدانيم تا بعد بتوانيم درباره اش تصميم بگيريم!
منطقه اي كه اينك طرح تردد نوبتي در آن به اجرا درمي آيد و از طرفي محدوده اي كه به طرح ترافيك موسوم است حدود ۱۱۰ كيلومتر مربع مساحت دارد. چندي قبل سركلانتر سوم تهران لقب پسنديده اي به آن داد. سرهنگ محمد همتي به اين محدوده مورد نظر كه بخشي اعظم از محدوده استحفاظي كاري خود او را نيز شامل مي شود لقب داد: قلب ايران. قلب ايران دقيقاً در قلب تهران قرار گرفته است. مركزي ترين نقطه تهران به گفته سرهنگ همتي ۲ ميليون نفر جمعيت ثابت دارد و روزانه ۲ ميليون نفر جمعيت شناور. اين تردد روزانه به دليل قرار گرفتن دفاتر مركزي و اصلي ۷۰ تا ۷۵ درصد بانكهاي كشور و تهران در اين محدوده است. علاوه بر اين اكثر قريب به اتفاق وزارتخانه ها در اين محدوده قرار دارند و جالب تر اين كه با وجود دانشگاه تهران ۹۰ تا ۹۵ درصد خوابگاه هاي دانشجويي نيز در اين حوزه جغرافيايي شهر واقع شده اند. چنين پتانسيلي منجر به حضور و استقرار اكثر دفاتر شركت هاي خصوصي و جانبي درگير با وزارتخانه ها و فعاليت هاي تجاري مختلف شده است. بنابراين ما با طراحي غلط توزيع امكانات اداري- تجاري سبب جذب چنين ترددي در اين حوزه جغرافيايي شده ايم. حال مي توان به جاي مصرف قرص هاي مسكني كه اين روزها تجويز مي شود و هركس در باب مزاياي آن استدلال هايي مي چيند به تغيير در اوضاع اين منطقه بپردازيم. ايران و تهران مثل بدن انسان نيست كه قلبش حتماً در آن جاي مخصوص قرار گيرد. چه بسا در عصر ارتباطات كه اينترنت دنياي ما را كوچك و كوچك تر كرده همه جاي ايران به قلب ايران مبدل شود! با اين وصف دو راهكار را مي توانيم عملياتي كرده و اين درد همه سا له و همه روزه را به يكباره با هزينه اي بيشتر براي هميشه درمان كنيم!

معايب بازاريابي شبكه اي با وضع قوانين حل مي شود
گروه اجتماعي: حدود چهار سال است كه از شروع كار شركتهاي هرمي در ايران مي  گذرد و به تازگي به دليل حضور افراد سودجو و كلاهبردار در اين شركتها، افراد زيادي به مراجع قضايي براي طرح شكايت مراجعه كرده اند. اين اعتراض به حدي فراگير و جدي بوده است كه نمايندگان مجلس نيز طرحي را براي ممنوعيت آن ارائه كرده و به تصويب رساندند. حالا كه حدود چهار ماهي مي شود فعاليت اين شركتها ممنوع شده اند دو نفر از وكلاي دادگستري در گفت وگو با ايسنا گفته اند معايب بازاريابي شبكه اي با وضع قوانين قابل حل است.
موسوي شهري يكي از وكلاي دادگستري در اين ميز گرد گفت: برخي از ايرادات شركتهاي هرمي مربوط به قصد و اراده طرفين است و برخي ديگر مربوط به نظام اجتماعي و قسمتي ديگر مربوط به نظام اقتصادي است.اين ايرادات عبارتند از: ۱-فضاي Networkmarketing فضاي مجازي است و طرف با صفحه نمايشگر كامپيوتر و اينترنت ارتباط دارد و محلي خاص و كاركنان و مديران شركت را نمي بيند و قرارداد نيز در فضاي مجازي و غير واقعي منعقد مي شود. ۲-الزام به خريد كالا هايي كه مورد نياز متقاضي بازاريابي نيست (جهت ورود به سيستم بازاريابي) ايجاد مي كند و اگر متقاضي بازاريابي كالايي را نخرد نمي تواند بازاريابي كند.۳-عدم پرداخت حقوق دولتي همچون حقوق گمركي توسط واردكننده و ماليات توسط گيرنده پورسانت.۴- خروج ارز ۵- نيرويي كه بايد براي توليد استفاده شود به سمت دلالي مي رود.۶- نيروي انساني زيادي در ايران صرف بازاريابي كالا هاي خارجي مي شود.۷- نظارت دولتي وجود ندارد.۸- وابستگي ايجاد مي كند و اگر سيستم قطع شود تلاش هايي خود و زير مجموعه  وي ضايع مي شود.۹- ثبات و پايداري ندارد و هر زمان ممكن است قطع شود. مثلا اگر شركت منحل شود يا نوع فعاليت يا نوع محصول خود را تغيير دهد تكليف بازاريابان كه كالا را الزاماً و گران خريداري كرده اند ولي به جهت عدم امكان فعاليت و جذب افراد جديد نتوانسته اند پورسانتي بگيرند نامشخص است.۱۰- خريداران در عضو كردن شرايط فروش و پورسانت نقشي ندارند و اگر شركت بخواهد نحوه كار خود را تغيير دهد مثلاً از حالت سه به سه به چهار به چهار، خريداران كه ذي نفع اصلي آن هستند نمي توانند مانع تغيير آن شود با اين روش چون اخذ پورسانت سخت تر مي شود بازاريابان اوليه بطور غير مستقيم ضرر مي كنند بدون اينكه نقشي داشته باشند.۱۱- كالاي كلكسيوني نبايد باشد بلكه بايد مصرفي و مورد نياز عام باشد.۱۲-از حيث امنيتي مشكل سازند زيرا يكي از شيوه هاي ضربه زدن به يك حاكميت تزريق فعاليت اقتصادي ناسالم به جامعه و تحليل نيروي انساني آن جامعه از درون و تبديل نيرو هاي دلال است.
موسوي شهري افزود: اشكالاتي كه ما بر بازاريابي شبكه اي موجود فعلي ايران برشمرده ايم، بيشتر از مواردي است كه مجلس و قوه قضاييه بر آنها تأكيد دارند اما با اين وجود معتقديم تمام ايرادات با تدبير قابل حل هستند و ما بايد با وضع قوانيني معايب بازارابي شبكه اي موجود را مرتفع كنيم، اجازه دهيم شركت هاي Networkmarketing ايراني ولي با ديد و جذابيت جهاني تشكيل شود و كالايي همچون فرش و صنايع دستي و غيره را از اين طريق به دنيا ارائه دهيم و درجهت منافع ملي و اشتغال و ارز آوري بكوشيم و در اين راستا بايد از تيم هاي علمي، كاربردي، اقتصادي و حقوقي و اجتماعي بهره گيريم.درخصوص ساير ايرادات با پلان نويسي دقيق و كارشناسانه مشكلات مرتفع مي شود.
در ادامه، مرتضي ساعي در پاسخ به اين سوال كه آيا كسب سودي ماهانه چند برابر رقم اول سرمايه گذاري شده مي تواند دليل كافي براي ممنوعيت اين فعاليت محسوب شود،گفت:سود چند برابر معجز ه فرمول رياضي است و چيزي كاملا جديد است Networkmarketing به طور كامل در قالب ربا گنجانده نمي شود و نمي توان تحت عنوان ربا يا قمار براي آن تعريف جرم كرد.
در ادامه ميزگرد، دكتر موسوي شهري گفت:  شركت هاي Networkmarketing موجود در ايران به عضوي كه به صورت منظم با ترتيب خاص شركت پيش نرفته باشد پورسانتي پرداخت نمي كند در حالي كه در عقود جعاله و مضاربه اسلامي كه در اواسط كار و با گذشت زمان كوتاهي از بسته شدن عقد، قرارداد فسخ شود فرد بايد به نسبت زحمتي كه عامل متحمل شده است، اجرت پرداخت كند. وي افزود: مصوبه مجلس از اين جهت ايراد دارد كه به صرف عضو گيري تأكيد كرده است در حالي كه صرف عضو گيري ممنوع نيست بلكه اگر عضو گيري با پرداخت ورودي همراه باشد، مشكل دار است.
شهري در پاسخ به اين سوال كه چطور مي توان عنصر شانس را در بازاريابي شبكه اي به حداقل رساند؟ گفت: اگر به ازاي هر خريد جديد پورسانت پرداخت شود عنصر شانس به حداقل مي رسد نه اينكه وقتي دست راست و چپ شما (سه به سه يا بيشتر باشد) پورسانت بدهند.موسوي شهري گفت: دولت آمريكا شركت هايي را كه در قالب Networkmarketing اقدام به فروش كالا مي كنند موظف كرده است كه در صورت انصراف شخص از عضويت در سيستم با كسر مبلغي جزئي، اصل پول را به او باز بازگرداند.
اين وكيل پايه يك دادگستري در ادامه ميزگرد به احتمال اشباع سيستم هاي رايج در ايران پرداخت و گفت: افرادي كه در شرايط خاص وارد شركت شده و توان جذب عضو به جهت اشباع نداشته باشند بايد حق داشته باشند قيمت كالاي خريداري شده را با كسر حداكثر ۱۰ درصد مبلغ دريافت كنند؛ البته مشكل اشباع بازار با عرضه كالا هاي مصرفي حل مي شود و همچنين اگر قيمت كالا نه خيلي گران و نه خيلي پايين باشد حالت اشباع كمتر صورت مي پذيرد. ساعي نيز در اين باره اظهار داشت: براي جلوگيري از اشباع سيستم مي توان عضويت مجدد يك فرد در سيستم را منظور كرد كه اگر سيستم سيكل داشته باشد اشباع نخواهد شد.
در پايان، موسوي شهري در پاسخ به اين سوال  كه تبديل نيروي مولد نيروي دلال در سيستم پيشنهادي چگونه حل خواهد شد؟ گفت: اگر سيستم به صورت صحيح اجرا شده و پورسانت ها معقول باشند درآمد حاصل از اين كار آن قدر زياد و وسوسه انگيز نخواهد بود كه نيرو هاي نخبه جامعه را تمام وقت در اختيار خود بگيرد؛ در اين شرايط نيروي انساني Networkmarketing را به عنوان يك كار جانبي و فرعي نگاه خواهد كرد.

افزايش كيفيت دليل گران شدن دارو
ايلنا: دبير انجمن داروسازان ايران اعلام كرد: افزايش كيفيت دارو علت اصلي افزايش قيمت داروها در ۸ ماهه ابتدايي سال جاري بود.
سيد جمال سعيد واقفي ، دبير انجمن داروسازان ايران، گفت: برخي داروها به دليل تغيير نام و افزايش كيفيت گران  تر شده و با قيمت بيشتري در بازار به فروش مي  رسند.
گفتني است، مدير عامل سازمان بيمه خدمات درماني، پيش از اين اعلام كرده بود كه ۱۹۹ قلم دارو در ۸ ماهه اول سال جاري افزايش قيمت ۴۴ درصدي داشته است.
واقفي با تأييد خبر مذكور، گفت: افزايش قيمت داروها بي  دليل نبوده و برخي داروهايي كه با مواد بهتر و كيفيت بالاتر توليد شده  اند، قيمت بيشتري پيدا كردند.وي، افزود: داروهاي عادي كه در اختيار همگان قرار مي  گيرد، چندان افزايش قيمتي نداشته است.
وي، در خصوص كاهش   داروهاي يارانه  اي، گفت: ۱۵۰ قلم براي كاهش هزينه  هاي دولت از يارانه دارويي خارج شدند.
واقفي يادآور شد: اين داروها جزو داروهاي ارزان قيمت و عام بوده و داروهاي خاص شامل اين بحث نمي  شود.
به گفته وي، داروهاي بيماران خاص با يارانه و گاهي به صورت رايگان در اختيار بيماران قرار مي گيرد.

طرح زمين شناسي ايران در يونسكو تصويب شد
گروه علمي فرهنگي: ايران طرحي را به سازمان يونسكو ارائه داده كه براساس آن مدارس و مردم در سطح بين المللي مي توانند بهترين فوايد و امكانات را از علم زمين شناسي به دست آورند.
دكتر عبدالعظيم حقي پور - زمين شناس و مسئول كميته ملي پروژه هاي بين المللي علوم زمين در يونسكو - گفت: تهيه نقشه هاي علوم زمين دنيا، معرفي نخستين پارك زمين شناسي (ژئوپارك) خاورميانه در خليج فارس، طرح «ژئوبيوتكنولوژي» (فن آوري زمين زيستي) را از جمله پروژه هايي عنوان كرد كه سازمان زمين شناسي كشور با همكاري سازمان يونسكو در حال اجراي آن است.
وي هدف از ارائه اين طرح را آشنايي جوانان با علوم زمين و نيز كاهش ضايعات در حوادث طبيعي از جمله زمين لرزه توصيف كرد.

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |