شنبه ۳ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۸۲ - Dec 24, 2005
با بهره برداري از نخستين سرمايه گذاري شركت ملي نفت در درياي شمال محقق شد
حضور ايران در طرح هاي بين  المللي نفت و گاز
010947.jpg
گروه اقتصادي: نخستين سرمايه گذاري خارجي شركت ملي نفت ايران در خارج از كشور در يك حوزه گازي در درياي شمال به نتيجه رسيد.
اين حوزه گازي از ۲۸ سال پيش كشف شده و ۵۰ درصد سهم آن به صورت مشترك از سوي ايران خريداري شده و عمليات مطالعه و اكتشاف آن با هزينه طرفين انجام شده است.
هادي  نژادحسينيان معاون امور بين المللي وزارت نفت چهارشنبه شب با اعلام اين خبر تأكيد كرد، فعاليت هاي مشترك ايران و شركاي خارجي براي بهره برداري از حوزه گازي در دريايي شمال موسوم به «روم» در عمق ۱۰۹ متري به گاز رسيده است.
به گفته وي عمليات اجرايي اين ميدان به صورت مشترك و با سهم ۵۰ درصد طرفين انجام شده كه كل هزينه برآورد شده آن ۳۵۰ ميليون پوند بوده است. در حال حاضر اين حوزه روزانه ۱۳۰ ميليون فوت مكعب گاز توليد مي كند و با حفر دو چاه جديد قرار است توليد آن به ۳۰۰ ميليون فوت مكعب افزايش يابد.
عمليات حفاري در درياي شمال كه از دشواري فني برخوردار است ، با تلاش كارشناسان ايراني و شركاي خارجي سرمايه گذاري هاي انجام شده به نتيجه رسيده است.
اين سرمايه گذاري مشترك نخستين موفقيت شركت ملي نفت ايران در سرمايه گذاري خارجي براي اكتشاف و توليد است كه به نتيجه مي رسد.
شريك ايران در اجراي اين طرح شركت نفتي بريتيش پتروليوم انگليس است.
حوزه نفت و گاز درياي شمال اگرچه از سالهاي دهه ۶۰ مورد استفاده قرار مي گرفت، ولي نخستين مخازن اقتصادي نفت و گاز در اين منطقه در سال ۱۹۶۰ كشف شد و تا سالها بعد يعني در سال ۱۹۸۰ به عنوان يك منطقه موثر توليد نفت در بازار اين كالاي استراتژيك مورد توجه قرار گرفت و با توليد روزانه ۶ ميليون بشكه، نقش مهمي در تامين انرژي اروپا داشت.
در حال حاضر برداشت اين حوزه تا ۲۰درصد كاهش يافته و پيش بيني مي شود در سال ۲۰۲۰ به يك سوم كاهش يابد.
به گزارش منابع خارجي حوزه گازي روم كه در ۳۹۰ كيلومتري سواحل شمال شرقي ابردين انگليس واقع شده، در عمق ۱۰۹ متري دريا قرار دارد و توليد و صادرات گاز از آن در روز سه شنبه ۲۹ آذر مصادف با ۲۰ دسامبر سال ۲۰۰۵ آغاز شده است. هزينه توسعه اين حوزه ۳۵۰ ميليون پوند و شركاي اين حوزه با سهم مساوي شركت بريتيش پتروليوم و شركت ملي نفت ايران شعبه انگليس است.
اين مخزن با فشار و حرارت بسيار بالا فناوري خاصي براي بهره برداري نياز داشته است.
گاز توليدي حوزه روم از طريق خط لوله ويژه اي به يك سكوي پالايشگاهي در درياي شمال موسوم به پروس انتقال داده مي شود و پس از انجام فرايندهاي لازم براي مصرف عرضه مي شود.
ميعانات گازي حاصل از اين فرايند نيز از طريق تاسيسات مجزاي صادراتي سكوي يادشده عرضه مي شود.
ميزان ذخاير قابل برداشت ميدان گازي روم ۲۳ ميليارد مترمكعب(۸۰۰ ميليارد فوت مكعب) تخمين زده شده است.

در جلسه اي با حضور رياست جمهوري و رؤساي سازمان مديريت و بنياد مستضعفان تأكيد شد
بهره برداري از آزادراه تهران - شمال تا چهار سال آينده
010944.jpg
گروه اقتصادي: طرح آزادراه تهران - شمال كه از سال ۷۵ عمليات اجرايي آن آغاز شده است پيشرفت اندكي داشته كه به همين دليل دولت جديد با پيگيري هاي پياپي در نظر دارد تا اجراي اين طرح ملي و استراتژيك را تسريع بخشد.
به گزارش همشهري پس از حل مشكل تامين مالي اين طرح روز چهارشنبه گذشته جلسه اي با حضور دكتر محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري و رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي، رئيس بنياد مستضعفان برگزار شد تا هرگونه مانع موجود در اجراي اين طرح برطرف شده و اجراي آن تا ۴ سال ديگر خاتمه يابد.
محمد رحمتي وزير راه  و ترابري در حاشيه مراسم روز راهداري در جمع خبرنگاران تاكيد كرد در جلسه چهارشنبه گذشته در حضور رئيس جمهوري ضمن تاكيد بر خاتمه چهارساله اين طرح و آغاز همزمان فازهاي مختلف، طرفين بر تامين ۵۰ درصد سهم دولت و بنياد براي پيشرفت عمليات فني آزادراه تهران - شمال تاكيد كردند.
وزير راه  و ترابري با اشاره به آغاز اجراي فاز اول آزادراه از برنامه ريزي مجري طرح براي شناسايي و تكميل برنامه  هاي لازم براي آغاز اجراي قطعات مختلف بزرگراه خبر داد.
به گزارش مهر، به گفته رحمتي با آغاز همزمان اجراي قطعات اين آزادراه پايان آن تا چهار سال آينده و بهره برداري از آن قابل دسترس است.
وي در توضيح اجراي برخي از مراحل آزادراه از طريق فاينانس خارجي خاطرنشان كرد، بازگشت هزينه هاي فاينانس طرح تا سال ۱۳۸۹ به طول مي انجامد و به همين دليل سازمان مديريت و برنامه ريزي زمان خاتمه طرح را سال ۸۹ اعلام كرده است.وزير راه  و ترابري تأكيد كرد كه دولت و مجلس خواهان تسريع در اجراي آزادراه تهران- شمال هستند؛ چرا كه طولاني شدن آن اجراي طرح را غير اقتصادي خواهد كرد.در هفته هاي اخير برخي گزارش ها به نقل از مسئولان سازمان جنگل ها از تخلف در اين سازمان و واگذاري زمين هاي جنگلي به بنياد بر اساس مصوبه دولت براي تامين هزينه اين نهاد و براساس مصوبه دولت در رسانه هاي مكتوب كشور منتشر شده بود كه از سوي مسئولان مربوطه تكذيب شد.

تصميم جديد دولت براي مقابله با نابساماني
بازار ميوه در سال جديد
010950.jpg
گروه اقتصادي: سود بازرگاني سه ميوه پرمصرف و اساسي در سبد خانواده هاي ايراني با هدف جلوگيري از افزايش قيمت در سال جديد ازسوي دولت تعيين شد.
به گزارش خبرنگار ما، براساس مصوبه دولت سود بازرگاني پرتقال، نارنگي و سيب تا اول اسفند ۸۴ معادل ۳۰ درصد است و پس از آن در سال جديد به ۴ درصد كاهش مي يابد.
دولت با اين تصميم اقتصادي ضمن تنظيم بازار ميوه در بحراني ترين فصل سال شرايطي فراهم كرده است تا دست اندركاران بازار به نحو مطلوب ضمن ارائه خدمات به مصرف كنندگان شرايط بازار را سنجيده و به رقابت بپردازند.
با اين اقدام، ضمن كنترل قيمت سه ميوه اصلي در پرمصرف ترين فصل سال، قيمت ديگر ميوه ها نيز تحت تأثير اين اقدام دچار نوسانات شديد نخواهد شد.

گزارش بانك جهاني از تجارت خارجي ايران:
صادرات ۱/۶۳ ميليارد دلار
واردات ۶/۴۴ ميليارد دلار
گروه اقتصادي: بانك جهاني اعلام كرد: ارزش مبادلات تجاري ايران تا پايان سال ۲۰۰۵ به بيش از ۱۰۷ ميليارد دلار خواهد رسيد.
به گزارش خبرنگار ما به نقل از بانك جهاني، اين رقم بيانگر رشد ۵ درصدي ارزش صادرات ايران تا پايان سال ۲۰۰۵ نسبت به سال گذشته است. به اين ترتيب براساس پيش بيني بانك جهاني، ارزش صادرات ايران در سال جاري ۱/۶۳ ميليارد دلار خواهد بود. در حالي كه در سال ۲۰۰۴ مجموعا ۶/۵۹ ميليارد دلار كالا و خدمات صادر كرده بود.

هزينه تراشي هاي جديد امسال ۵ هزار
ميليارد تومان كسري بودجه آورد
گروه اقتصادي: سازمان مديريت و برنامه ريزي در اين روزها به كمك ديگر دستگاه هاي دولتي درحال تدوين لايحه بودجه سال آينده است. آ نچه بر تدوين اين لايحه سايه انداخته بحث هايي همچون كسري بودجه و بودجه ريزي عملياتي است.در حالي كه كسري بودجه سال جاري در حدود ۸۵۰۰ ميليارد تومان اعلام شده، خبرهايي نيز از حذف برخي از منابع درآمدي دولت كه در قانون بودجه سال جاري گنجانده شده بود، ازجمله واردات خودرو منتشر شده است.
با دكتر حسن سبحاني، عضو كميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت وگو كرده ايم.
***
* خبرهايي مبني بر حذف منابع درآمدي ناشي از واردات خودرو در بودجه سال آينده منتشر شده است، اين حذف به چه معناست؟
- ظاهرا دولت با حذف اين تبصره خواسته است تا در بودجه سال آينده روي درآمد حاصل از واردات خودرو حساب باز نكند، البته بايد گفت اين اقدام اصلا به معني قطع واردات خودرو در سال آينده نيست و احتمالا در سال آينده از اين محل درآمد نيز كسب خواهد شد، اما دولت نمي خواهد وام دار اين درآمد باشد.
از طرف ديگر، با توجه به اينكه اين درآمد در كل حجم بودجه عمومي دولت قابل اعتنا نيست، لذا نيازي هم براي تعيين جايگزين براي آن احساس نمي شود.
* علت عدم تحقق درآمد حاصل از واردات خودرو در سال جاري ناشي از چيست؟
- دولت در بودجه سال جاري ۲ رقم درآمدي (حداكثري و حداقلي) براي واردات خودرو درنظر گرفته بود كه به دنبال عدم كشش بازار، واردات ۱۰۰ هزار دستگاه خودروي موردنظر محقق نشد. اين درحاليست كه نمايندگان نيز بر كسب درآمد موردنظر دولت از محل واردات خودرو ترديد داشتند و لايحه مذكور با ۲ راي در تفاوت آرا تصويب شد؛ چراكه اكثر نمايندگان با واردات خودرو به علت لطمه زدن به بازار توليد داخل و پرشدن خيابان ها با خودروهاي لوكس به جاي توليد و سرمايه گذاري مخالف بودند.
* رقم دقيق كسري بودجه سال جاري چه ميزان است؟
- در بودجه سال جاري، درآمد حاصل از فروش نفت و درآمدهاي مالياتي (به جز از شركت هاي دولتي) محقق شده اند و فقط درآمد حاصل از واردات خودرو و تفاوت نرخ ارز كه ۹۰۹۵ ريال پيش بيني شده بود اما طي ۸ ماه گذشته به اين رقم نرسيد، محقق نشد. درواقع، رقم دقيق كسري بودجه امسال ۱۵۰۰ تا ۲ هزار ميليارد تومان بيشتر نيست چراكه ۵ هزار ميليارد تومان فقط با هزينه تراشي هاي جديد به هزينه ها اضافه شده است كه جزو كسري بودجه محاسبه مي شود حال آنكه نبايد در اين كسري حساب گردد. از طرف ديگر بايد يك هزار ميليارد تومان ماليات از شركت هاي دولتي اخذ مي شد كه تازه اين اقدام آغاز شده است و حكم هاي بودجه مبني بر كسر مبالغي از بودجه وزارتخانه ها و اختصاص آن به ساير محل ها نيز اجرا نشده اند. درحقيقت با مشكل عدم اجراي قانون بر سقف هزينه ها افزوده شده كه اين هزينه ها كسري بودجه نيستند. در اين راستا بهتر است طرفدار اجراي دقيق قانون باشيم تا به اين قبيل مشكلات برنخوريم.

ظرف ۸ ماه از سال جاري
۱۵۰۰ ميليارد تومان از درآمد ماه هاي
آينده دولت مصرف شد
مهر: در هشت ماهه اول امسال دولت براي تامين و پرداخت هزينه هاي ضروري كشور مبلغ ۱۵ هزار ميليارد ريال درآمد ماه هاي آتي را مصرف كرد.
موجودي حساب درآمد عمومي كشور نزد بانك مركزي در پايان آبان ۱۳۸۴ مبلغي در حدود ۲۹ هزار و ۱۲۸ ميليارد ريال است و اين درحالي است كه اين رقم در مدت مشابه سال قبل مبلغي در حدود ۱۴ هزار و ۱۲۸ميليارد ريال بوده است.

بودجه، سرآغاز تحول
گامهاي اوليه براي تدوين بودجه ۸۵ در دولت برداشته شد و هفته گذشته رئيس جمهور در هيأت دولت با اشاره به اهميت لايحه بودجه خواستار تناسب بين مفاد و محتواي بودجه و اهداف دولت شد.
همان طور كه رئيس جمهور نيز به صورت تلويحي اشاره كرده است، مسير رسيدن به اهداف كلان اقتصادي دولت از بودجه مي گذرد و بدون توجه به اين اصل مهم گام برداشتن در مسير اصلاحات اقتصادي به بيراهه رفتن است.
هم اكنون بخشي از لايحه بودجه كه شامل تبصره هاست، از سوي سازمان مديريت و برنامه ريزي تقديم دولت شده است و دولت نيز قرار است در جلسات فوق العاده اين هفته به جمع بندي در خصوص تبصره هاي بودجه دست پيدا كند.
در اين بين بايد اشاره كرد كه لوايح بودجه در ساليان اخير از چند بيماري مزمن در رنج بوده است كه مهمترين آنها افزايش هزينه هاي جاري دولت، عدم پيش بيني درآمدها و به تبع آن وقوع كسري بودجه است.
حال كه دولت تدوين لايحه بودجه ۸۵ را كليد زده است، اميدواريم مشكلات گذشته يا حذف شود و يا به حداقل برسد، براي نمونه در بودجه سال جاري براي واردات خودرو درآمدهاي بيش از ۶۰۰ ميليارد تومان پيش بيني شده بود كه همگان بر عدم تحقق آن اذعان داشتند ولي با كمال تأسف در بودجه سال جاري شاهد وقوع آن هستيم و از اين موارد به تبصره ها و مواد فراواني در قانون بودجه سال جاري بر مي خوريم، لذا دولت در اولين گام بايد اولاً به دنبال منابع درآمدي سالم باشد و ثانياً از افزايش هزينه ها به هر نحو ممكن جلوگيري نمايد.

اقتصادي
اجتماعي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |