شنبه ۳ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۸۲ - Dec 24, 2005
شهردار تهران در همايش ملي پژوهشهاي قرآني:
عرصه مديريتي كشور نيازمند نسخه هاي شفاف
بر اساس مباني ديني است
گروه شهري: شهردار تهران با بيان اينكه مهمترين گمشده امروز جامعه در عرصه مديريت كشور، نداشتن نسخه شفاف و مشخص برگرفته از مباني ديني است، تصريح كرد: عرصه مديريتي كشور نيازمند نسخه هاي شفاف و مشخص بر اساس مباني ديني است.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، دكتر محمد باقر قاليباف در نشست مقدماتي همايش ملي پژوهش هاي قرآني حوزه و دانشگاه كه با حضور انديشمندان و پژوهشگران عرصه علوم قرآني در محل خانه هنرهاي ايراني برگزار شد، اين افراد را سنگربانان واقعي عرصه دين دانست و افزود: اين همايش فرصتي مغتنم براي من و همكارانم در شهرداري است كه از زحمات و تلاش هاي پژوهشگران، علما و انديشمندان تقدير كنيم.
وي ادامه داد: امروز بنده به عنوان خدمتگزار كوچكي در اين نظام سخن مي گويم كه اگر بدون اغراق بگويم حدود ۳۰ سال از عمرم را در راستاي تحقق آرمانها و اهداف انقلاب اسلامي سپري كرده و اين توفيق را داشتم كه در تمام فراز و نشيب هاي انقلاب اسلامي در بخش هاي مديريتي و اجرايي گام بردارم و هميشه سعي كردم در عرصه هاي سختي كه انقلاب در آنجا نياز به خدمتگزار دارد، فعاليت كنم و هيچگاه به دنبال راحت طلبي نبودم.
قاليباف با اشاره به ۲ امانت گرانبهاي قرآن و عترت كه پيامبر اكرم (ص) پس از رحلت براي مردم به يادگار گذاشتند و از آنها خواستند همواره در زندگي به آنها عمل كنند، اظهار داشت: انقلاب اسلامي فرصتي براي نسل ايراني بود كه حضرت امام خميني (ره) به عنوان نمادي از روحانيت مبارز با گام برداشتن در اين راه، اين ۲ امانت الهي را در متن جامعه رسوخ داده و به تعبيري قدرت را در خدمت دين قرار دادند.
شهردار تهران با بيان اينكه هميشه اين سئوال براي من مطرح شده كه آيا براي ما در اين عصر ۳۰ سال زمان كه طول عمر مفيد يك نسل است، كافي نيست كه بتوانيم كارآمدي دين را در اداره جامعه به اثبات برسانيم، گفت: در شرايطي كه در يك حكومت ديني زندگي مي كنيم ساختار دولت و توزيع قدرت در كشور بايد در اختيار دين مداران و دينداران براي تحقق اهداف بلندي كه قرآن جهت رشد و كمال بشر تعريف كرده، قرار گيرد.
قاليباف در ادامه با بيان اينكه بنده به عنوان يك مدير اجرايي نيازمند نسخه هاي شفاف و روشني كه نشات گرفته از دين و متن جامعه باشد هستم تا بتوانم آن را براي تحقق اهداف نظام در اختيار مديران زيرمجموعه قرار دهم، تصريح كرد: بنده به جرات مي گويم در طول دوران ۳۰ ساله خدمتم هيچگاه در هيچيك از بخش هاي مديريتي خود يك نسخه مشخص و روشن كه برگرفته از
مباني ديني باشد تا بتوانم از طريق آن در عرصه مديريتي تصميم گيري و اجرا كنم وجود نداشته است و اگر هم وجود داشته به دو صورت بوده يا بخشي كاملا از دين بريده و به سمت مباني غربي و غرب زدگي پيش رفته يا از سوي ديگر نگاههاي بسيار متحجرانه پشت آنها بوده است.
شهردار تهران با بيان اينكه مهمترين گمشده امروز جامعه در عرصه مديريت كشور، نداشتن نسخه شفاف و مشخص برگرفته از مباني ديني است، اظهار داشت: اينكه گفته شود در بحث پژوهشهاي قرآني مشكل اعتبار داريم، به نظر بنده دليل چندان پذيرفته شده اي نيست.
بلكه به نظر من همت و پشتكار لازم در اين زمينه تاكنون آنچنان كه بايد وجود نداشته است.
وي گفت: بنده فكر مي كنم ۳۰ سال از بهترين دوراني را كه مي توانستيم صرف تمدن سازي، ساختارسازي و تربيت نيروي انساني از طريق آموزه هاي ديني و اخلاقي كنيم، هدر داديم و اين دوران را كه به عنوان بخشي از دوران غيبت امام زمان (عج) است، مي توانستيم با اين اقدامات به ثبت برسانيم، غفلت كرديم.
قاليباف اظهار داشت: متاسفانه جوانان كشور بر سر دوراهي هستند كه گاهي در گفته ها و اعمال آنچنان تضاد و تناقض مي بينند كه نمي توانند بطور صحيح فكر كرده و درست انتخاب كنند و به همين دليل هميشه در يك سرگرداني و درگيري روحي با خود هستند.
شهردار تهران تصريح كرد: بنده به عنوان يك عضو اجرايي كوچك در اين جامعه در هر كجا كه باشم براي تحقق اين امر از هيچ كمكي دريغ ندارم و اميدوارم روزي با نسخه هاي شفاف و مشخص، جامعه به سمت نهادينه كردن مباني ديني سوق پيدا كند.

معاون مالي و اداري شهرداري تهران:
طلب ۵ هزار ميليارد ريالي شهرداري
از دستگاه هاي دولتي و اشخاص
گروه شهري: شهرداري تهران تا پايان سال گذشته بيش از ۵ هزار ميليارد ريال عوارض از دستگاه هاي دولتي و اشخاص حقيقي طلبكار است.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، حسين محمد پور زرندي معاون مالي و اداري شهرداري تهران با اعلام اين مطلب افزود: درحالي كه مهمترين و پايدارترين منبع درآمد شهرداري ها كسب عوارض نوسازي است، اما به دليل عدم پرداخت قانوني اين حقوق از سوي دستگاه هاي دولتي و غيردولتي و اشخاص، شهرداري تهران با بحران عدم تحقق درآمدها روبه رو است.
به گفته وي، هم اكنون تهران داراي ۶۰۰ هزار واحد كسبي است كه بيشترين بدهي عوارض نيز مربوط به اين واحدهاست.
پورزرندي همچنين گفت: دستگاه هاي دولتي و نهادهاي عمومي نيز مبالغ قابل توجهي از بابت انواع عوارض ساختماني و غيره به شهرداري تهران بدهكار هستند كه به رغم پيگيري هاي به عمل آمده، هيچ توفيقي در وصول آنها نشده است.
معاون مالي _ اداري شهرداري تهران تاكيد كرد: درحالي كه ۳۵ درصد هزينه هاي شهرداري تهران به بخش ساماندهي عبور و مرور و ترافيك شهري اختصاص يافته است تنها يك درصد از درآمدهاي شهرداري از محل عوارض ساليانه خودرو تامين مي شود.
به گفته پورزرندي تمامي هزينه هاي جاري، نگهداري و عمراني شهرداري به صورت نقدي پرداخت مي شود درصورتي كه بخش عمده اي از عوارض ساختماني تقسيط مي شود و همين امر باعث دردسترس نبودن به موقع منابع مالي موردنياز است.
معاون مالي _ اداري شهرداري تهران افزود: هزينه هاي كلان شهرهاي جهان از محل منابع ملي و دريافت ماليات هاي محلي تامين مي شود، درحالي كه درآمد شهرداري تهران تنها وابسته به ماليات محلي است كه ابزار لازم براي وصول آن را دراختيار ندارد.

هفته سرد و باراني؛
فرصت كوتاه براي تنفس تهران
نخستين برف زمستاني تبريز را سفيدپوش كرد
010971.jpg
010941.jpg
گروه شهري:براساس پيش بيني هاي هواشناسي، بارش باران در تهران حداقل تا اوايل هفته آينده تداوم خواهد داشت. البته ممكن است اواسط هفته قدري آسمان تهران باز شود، اما اين وضعيت حداكثر يكي دو روز تداوم داشته و بارش ها دوباره آغاز خواهد شد. پيش بيني شده است طي دو روز آ ينده دماي هوا بين ۵ تا ۱۰ درجه كاهش خواهد يافت. احتمالاً شهروندان تهراني از روز دوشنبه يا سه شنبه شاهد بارش اولين برف زمستاني نيز خواهند بود.
تداوم بارش ها تا يكشنبه آينده، حكايت از يك هفته پاك و باطراوت در تهران دارد.
اگرچه معمولاً برف و باران در تهران مشكلات دست و پاگير ترافيكي ايجاد مي كند، اما اين حسن بزرگ را نيز دارد كه شهر فرصت تنفس پيدا مي كند و ريه هاي رنجور شهروندان مجالي مختصر براي ترميم و التيام پيدا مي كنند.
ولي فراموش نبايد كرد كه اين وضعيت موقت است. احتمالا از اواسط هفته آينده با برقراري مجدد شرايط پايداري دما در تهران، آلودگي هوا نيز بازخواهد گشت. به واقع تهران به بيمار مختصري مانده است كه اغلب ايام را در CCU مي گذراند و فقط گاهي با بهبودي اندك در شرايط باليني، به بخش بازگردانده مي شود.
اينك مرهون هواي سرد و مرطوبي هستيم كه از راه رسيده و تهران را چند روزي از وضعيت مراقبت هاي ويژه نجات داده است.
صفحات ۳ و ۲۶ را بخوانيد.

گروه شهري: سازمان هواشناسي اعلام كرد: از روز يكشنبه به بعد با نفوذ هواي سرد شمالي از شمال غرب تا جنوب شرق كشور به تدريج ۵ تا ۱۰ درجه از دماي هوا كاسته مي شود كه بيشترين كاهش دما در نيمه شمالي كشور خواهد بود.
همزمان با بارش باران در تهران از روز گذشته، آلودگي هوا تا حد چشمگيري كاهش يافت و باتوجه به تداوم اين روند تا اواخر هفته به نظر مي رسد آلودگي هواي تهران سرانجام بعد از چند هفته به طور موقت كاهش يابد.
دكتر محمدحسن پيراسته، دبير كميته مواقع اضطراري آلودگي هواي تهران، وضعيت هواي تهران در روزهاي پنجشنبه و جمعه را سالم ارزيابي كرد و گفت: به دليل استقرار يك سيستم ناپايداري و كاهش سفرهاي درون شهري در ۲ روز آخر هفته آلودگي كاهش يافت اما انتظار مي رود امروز تا حدي ميزان آلاينده ها به دليل شروع هفته افزايش يابد.
پيش بيني هواشناسي سايت ياهو، بي.بي.سي و accu weather از هواي تهران نيز حاكي است؛ بارندگي در تهران امروز نيز در بعضي ساعات ادامه مي يابد و فردا هوا كمي ابري و در بعضي ساعات همراه با بارش است اما از روز دوشنبه ضمن كاهش مجدد دما مجدداً بارندگي شروع مي شود و حتي براي روز سه شنبه احتمال بارش برف نيز پيش بيني شده است.براساس اين گزارش، آسمان تهران از چهارشنبه تا جمعه آفتابي پيش بيني شده و روز شنبه نيمه ابري خواهد بود كه مجدداً از روز يكشنبه ۱۱ دي ماه بارندگي در تهران آغاز مي شود.
علي رغم بارندگي در هفته جاري تردد نوبتي خودروها در محدوده اضطرار به دليل احتمال بازگشت شرايط پايدار جوي همچنان ادامه مي يابد.

الزام فرودگاه ها به پرداخت عوارض
و كسب پروانه ساخت از شهرداري
گروه شهري : كليه فرودگاه هاي كشور براي احداث ابنيه در محدوده داخلي خود ملزم به دريافت پروانه و پرداخت عوارض به شهرداري شدند.
براساس بخشنامه شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران و براساس ماده ۱۰۰ قانون شهرداري ها كليه فرودگاه هاي كشور موظف شدند براي هر تغيير يا ساخت و ساز در داخل محدوده فرودگاه مجوزهاي لازم را از شهرداري منطقه كسب كنند.
ماده ۱۰۰ قانون شهرداري ها كليه مالكان حقيقي اراضي را موظف كرده است قبل از هر اقدام عمراني يا تفكيك اراضي و شروع ساختمان از شهرداري پروانه اخذ كنند.
شوراي عالي شهرسازي در بخشنامه خود به شركت فرودگاه هاي كشور همچنين تأكيد كرده است تفكيك اراضي را طبق نقشه اي انجام دهد كه قبلا به تصويب شهرداري رسيده باشد.
فرودگاه هاي كشور براساس اين ابلاغيه موظفند قبل از هرگونه اقدامي با رعايت نقشه جامع شهرسازي موافقت كتبي شهرداري ها را كسب كنند.

نگاه
010929.jpg
مانا نيستاني

بازسازي بافت هاي فرسوده
010935.jpg
واحد مركزي خبر: وزير مسكن و شهرسازي گفت: با تهيه سند ملي بافت هاي فرسوده در كشور ۱۴ هزار هكتار بافت فرسوده بازسازي مي شود.
محمد سعيدي كيا گفت: براي بازسازي اين ميزان بافت فرسوده در كشور بيش از ۱۳۰ هزار ميليارد تومان اعتبار نياز است كه دولت ۲/۱۱ درصد آن را تأمين مي كند و بقيه بايد از منابع بانكي و بخش خصوصي تأمين شود.وي با اشاره به تهيه سند ملي بازسازي بافت هاي فرسوده كشور گفت: دولت از سه سال قبل براي اجراي اين طرح اعتبار اختصاص داده اما تاكنون هزينه نشده است.سعيدي كيا، مقاوم سازي و جلوگيري از تلفات زلزله، ساخت مسكن جديد، بازگشايي معابر و خيابان ها و حل معضلات ترافيكي شهري را از اهداف اجراي اين طرح برشمرد.

توسعه طرح تبديل زباله به كمپوست
010932.jpg
مديرعامل سازمان بازيافت و تبديل مواد شهرداري تهران از توسعه و تكميل خطوط تبديل زباله و پسماندهاي شهري به كمپوست ( مواد آلي) خبرداد.
ابوالفضل ابراهيمي افزود: مديريت جديد شهري در اجراي طرح فوق بر استفاده بهينه از تمامي ظرفيت هاي موجود تاكيد دارد.
وي تصريح كرد: شهرداري تهران هم اكنون توانسته است، دفن زباله ها كه در گذشته بصورت سنتي انجام مي گرفت و شيرابه هاي ناشي از آن موجب آلودگي زيست محيطي مي شد را تعديل كرده و درصد قابل توجهي از زباله ها را بازيافت و تبديل به كمپوست كند.

بررسي مجدد طرح مونوريل
010938.jpg
شهردار تهران گفت: سه تيم كارشناسي طرح مونوريل را در سه محور اقتصادي، فني و تاثيرگذاري حوزه حمل و نقل عمومي بررسي مي كنند.محمدباقر قاليباف به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بررسي طرح مونوريل تا يك ماه آينده به اتمام مي رسد و نتايج كارشناسي اعلام مي شود.كلنگ احداث طرح آزمايشي مونوريل دو سال پيش به زمين خورد و قرار بود اين خط ۶ كيلومتري از ميدان صادقيه به ميدان آزادي در زمستان امسال به بهره برداري برسد.قاليباف افزود: اظهار نظر بنده در مورد طرح مونوريل با گفته مطبوعات و اشخاص ديگر متفاوت است، چون موضوع از ابعاد مختلف بررسي مي شود و اگر نتيجه بررسي ها مثبت بود، طرح ادامه پيدا مي كند.

سپر دفاعي البرز را تخريب كردند:
گيلاس هاي تقلبي به جاي جنگل هاي ارس در اوشان
گروه شهري: فردي كه سال گذشته چندين هكتار از بي نظيرترين جنگل هاي ارس دامنه البرز جنوبي را تخريب كرده بود بار ديگر به منظور توسعه شهرك ويلايي خود بخش هاي ديگري از باقيمانده هاي جنگل نادر ارس را در اين منطقه نابود كرد.
كانون ديده بانان زمين با انتشار اين گزارش اعلام كرده است: طي بازديد به عمل آمده در تاريخ ۱۸/۹/۸۴ از منطقه مورد نظر در اوشان، تنها خاك زيرورو شده و لخت باقي مانده بود و درختان قطور و كهنسال ارس از محل يقه قطع شده بودند و با خاك و سنگ روي كنده هاي آنها پوشانده شده بود اين درحاليست كه درخت ارس براساس قانون حفظ و حمايت از منابع طبيعي و ذخاير جنگلي كشور به عنوان گونه قطع ممنوع تلقي شده و سازمان جنگل ها وظيفه دارد با شناسايي مناطق حضور اين گونه از آنها حفاظت كند.
هومن روان بخش، دانشجوي رشته جنگلداري و عضو اين تشكل زيست محيطي با تهيه اين گزارش مي افزايد: همچنين صدها پايه درختچه اي از گونه شيرخشت، پلاخور، زرشك، راناس و... كاملا ريشه كن شده و گروهي كارگر مشغول كاشت درخت گيلاس ۳۰-۲۰ ساله در منطقه پاكتراشي شده هستند. اما با كنار زدن خاك در پاي اين درختان مشاهده شد كه تنه هاي درختان گيلاس بدون ريشه هستند و اين فرد زمين خوار براي ادعاي سابقه طولاني مالكيت سنتي خود و تصاحب زمين كه نمونه بارز زمين خواري است دست به اين ترفند زده است.

يك خرس قهوه اي به دست مأموران محيط زيست كشته شد
گروه شهري: يك خرس قهوه اي كه صبح ديروز به دلايل نامعلومي به يكي از مناطق مسكوني شهر تبريز پناه آورده بود به ضرب گلوله مأموران اداره محيط زيست كشته شد.
مراد حسين ميرزايي، مديركل محيط زيست آذربايجان شرقي در گفت وگو با خبرنگار همشهري علت عدم زنده گيري حيوان مورد نظر را تشخيص احتمال هاري خرس از سوي دامپزشكان عنوان كرد و گفت: حضور اين خرس در ساعت ۶ صبح در منطقه شهيد ياغچيان در شرق تبريز گزارش شد و ضمن هماهنگي با فرمانداري، دادستاني، نيروي انتظامي و آتش نشاني سعي كرديم حيوان را به سمت طبيعت بيرون از شهر حركت دهيم اما خرس به محوطه دانشگاه آزاد تبريز پناه برد و سه دامپزشك ازجمله مديركل دامپزشكي با مشاهده حيوان كه پناه گرفته بود متوجه علائم هاري ازجمله آبريزش بيني، ترس از نور و حالت تهاجمي وي شدند و به همين دليل مجبور شديم حيوان را بكشيم.كشتن يك قلاده خرس در تبريز درحالي صورت مي گيرد كه اين حيوان در فهرست جانوران تحت حمايت محيط زيست قرار دارد.اما دكتر سيدجاويد آل داوود، عضو هيأت علمي دانشكده دامپزشكي دانشگاه تهران و رئيس انجمن حمايت از حيوانات، هار بودن خرس را رد كرد و گفت: اين خرس به كسي حمله نكرده بود و حالت تهاجمي حيوان نمي تواند دليل هار بودنش باشد، ضمن اين كه حيوان وحشي است و اين رفتار مي تواند طبيعي هم باشد. از طرف ديگر، تشخيص هاري تنها از طريق آزمايش سرولوژي امكان پذير است و محيط زيست مي توانست با استفاده از تفنگ بي هوشي، حيوان را بيهوش كرده و آزمايش لازم را روي آن انجام دهد.اما گزارش هاي رسيده از سوي NGOهاي تبريز حاكي است محيط زيست استان به دليل اين كه فاقد تفنگ مخصوص بيهوشي بوده است خرس را كشته است.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |