شنبه ۳ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۸۲ - Dec 24, 2005
كشف ستاره گم شده
010908.jpg
فاطمه حاجي  اسدالله بزاز: دانشمندان ناسا با استفاده از يك ماهواره با توانايي كاوش و طيف سنجي در محدوده فرابنفش (طول موج هاي كوتاه) به اولين كشف مستقيم از ستاره اي در همسايگي ستاره بسيار سنگين اتا حمال(Eta Carina) نايل شدند. اتا حمال يكي از بزرگترين و غيرمعمولي ترين ستارگان كهكشان راه شيري است. اين كشف به واسطه دماي زياد اين ستاره و حساسيت ويژه ماهواره در كوتاه ترين طول موج هاي فرابنفش ميسر شد. اتا حمال ستاره ناپايداري است كه تصور مي شود به سرعت به پايان عمرش نزديك مي شود. اين ستاره از نيم كره جنوبي به وضوح ديده مي شود و براي دهه هاي متمادي مورد تحقيق و بررسي بوده است. اين ستاره در فاصله ۷۵۰۰ سال نوري از زمين در صورت فلكي حمال واقع شده است. ستاره سهيل، درخشان ترين ستاره صورت فلكي حمال است. دانشمندان فكر مي كنند كه يك ستاره همراه، در اطراف اتا حمال ممكن است باعث خواص عجيب اين ستاره شده باشد، اما محققين مدارك كافي براي اثبات وجود ستاره همراه در اختيار نداشتند.
دكتر روزينا آيپينگ يك دانشمند محقق از دانشگاه كاتوليك آمريكا در واشنگتن اظهار داشت كه ستاره همراه اتا حمال تاكنون از مشاهده و كشف مستقيم در امان مانده است و اين كشف به طور قابل ملاحظه اي دانش ما را در مورد اين ستاره مرموز افزايش مي دهد.
اين كه اتا حمال ممكن است يك سيستم ستاره اي دوتايي باشد، از الگوهاي نور مريي، اشعه ايكس، امواج راديويي و اشعه مادون قرمز ساطع شده از ستاره  كه هر ۵/۵ سال تكرار مي شود، قابل استنباط است. ستاره شناسان تصور مي كنند كه وجود ستاره ديگري در مداري حول اتا حمال كه ۵/۵ سال طول مي كشد تا توسط آن ستاره پيموده شود، ممكن است مسبب اين تغييرات تكراري در نور ستاره باشد. مهمترين اثر غيرمستقيمي كه نظريه دو ستاره اي بودن را پشتيباني مي كند، اين است كه هر ۵/۵ سال يك بار، اشعه هاي ايكس ساطع شده از اين سيستم به مدت ۳ ماه ناپديد مي شوند.
اتا حمال خيلي سردتر از آن است كه بتواند اشعه هاي ايكسي توليد كند، اما دائماً جرياني از گاز را به صورت بادهاي ستاره اي با سرعتي در حدود ۳۰۰ مايل در ثانيه در فضا پراكنده مي كند.
در صورتي كه ستاره همراه اتا حمال هم  چنين بادهايي داشته باشد، انرژي حاصل از برخورد بادهاي ستاره اي آن دو، براي توليد اشعه هاي ايكس كافي خواهد بود. اين ناحيه برخورد بايد در جايي بين دو ستاره واقع شود.
همچنان كه اتا حمال در مدارش حركت مي كند، مابين ناحيه برخورد بادهاي ستاره اي و زمين قرار مي گيرد. با رخ دادن چنين پديده اي، اتا حمال هر ۵/۵ سال يك بار جلوي اشعه هاي ايكس را كه به زمين مي رسد مي گيرد و سبب ناپديد شدن آنها مي شود. آخرين بار در ۲۹ ژوئن ،۲۰۰۳اين اشعه هاي ايكس ناپديد شدند. فاصله ستاره همراه اتا حمال در مدار ۵/۵ ساله اش، از اين ستاره، تنها ۱۰ برابر فاصله زمين از خورشيد است. اتا حمال در فاصله بسيار دوري از تلسكوپ هاي ما قرار گرفته است، طوري كه تشخيص دو ستاره تا اين حد نزديك به هم از يكديگر توسط آنها مقدور نيست.
راه ديگري براي يافتن شواهدي از يك سيستم دو ستاره اي، تشخيص و رديابي نور ستاره دوم است كه در اين حالت بسيار ضعيف تر از نور اتا حمال است. دانشمندان متعددي با استفاده از تلسكوپ هاي زميني به دنبال نور ساطع شده از ستاره همراه اتا حمال گشته اند، اما تا به حال هيچ يك موفق نشده اند. از آنجايي كه تصور مي شود ستاره همراه اتا حمال بسيار گرمتر از خود آن است، ستاره شناسان معتقدند كه ستاره همراه بايد در طول موج هاي كوتاه تري همچون فرابنفش از اتا حمال درخشان تر باشد. با اين وجود علي رغم استفاده از توانايي هاي تلسكوپ فضايي هابل در محدوده فرابنفش، اين ستاره همراه كشف نشده باقي مانده است.
آيپينگ و همكارانش از يك ماهواره براي رديابي ستاره همراه استفاده كردند، به خاطر اين كه توسط آن طول موج هاي فرابنفشي حتي كوتاه تر از آنچه توسط هابل ديده مي شود، قابل مشاهده است. اعضاي اين گروه نور فرابنفش با طول موج هاي بسيار كوتاه ساطع شده از اين ستاره  را توسط ماهواره  مذكور در دهم، هفدهم و بيست و هفتم ژوئن ۲۰۰۳ درست قبل از محو شدن اشعه هاي ايكس مشاهده كردند. در حالي كه نور فرابنفش نزديك به اشعه ايكس كه از سمت اتا حمال مي آمد در روزهاي دهم و هفدهم ژوئن قابل مشاهده بود، در بيست و هفتم ژوئن يعني دو روز قبل از محو شدن اشعه هاي ايكس ساطع شده از سوي اتا حمال محو و ناپديد شد.
طبق گفته دكتر جورج سونبورن و يكي از دانشمندان مشغول در زمينه پروژه  كاوشگر داراي طيف سنج در محدود ه فرابنفش با طول موج هاي بسيار كوتاه در مؤسسه گودارد Goddard از سازمان فضايي ناسا در شهر گرين بلت مريلند در آمريكا: «اين نور فرابنفش با طول موج بسيار كوتاه مستقيماً از ستاره همراه اتا حمال مي آيد و اولين مدرك و شاهد مستقيم براي وجود آن است. اين ستاره همراه بسيار داغ تر از اتا حمال است و براي مدتي باعث مرموز شدن اين ستاره مهم يعني اتا حمال شده است.»
منبع: nasa.gov

راز لبخند موناليزا
010905.jpg
گروه دانش و فناوري- مريم افضلي: راز لبخند موناليزا اثر لئوناردو داوينچي به وسيله يك كامپيوتر كشف شد. اين كامپيوتر نشان داد كه موناليزا اساساً خندان بوده است! اين نقاشي توسط دانشگاه آمستردام با استفاده از يك نرم افزار تشخيص احساسات تحليل شد. بر اساس اين تحليل پرتره ۸۳% خوشحال، ۹% ناراحت، ۶% ترسيده و ۲% عصباني بوده است. كامپيوتر خصوصياتي مثل انحناي لب ها و چين در چشم ها را اندازه گيري كرده است. اين برنامه توسط محققان دانشگاه ايلينويس آمريكا بر اساس حالت هاي طبيعي صورت  هاي زنان جوان طراحي شده بود. نرم افزار از اين حالت هاي طبيعي به عنوان استاندارد براي مقايسه استفاده مي كند. عكس هايي كه وارد كامپيوتر مي شوند اين نرم افزار مي تواند احساسات فرد مورد نظر را تشخيص دهد.
۵ قرن است كه  حالت مرموز چهره  مشهورترين پرتره زمان (موناليزا) دوستداران هنر را كنجكاو كرده است. در سال ۲۰۰۳ دانشمندي از دانشگاه هاي هاروارد گفت بر اساس روشي كه چشم انسان اطلاعات ظاهري را پردازش مي كند، لبخند فقط وقتي ببيننده به نقاط ديگر نقاشي نگاه مي كند ظاهر مي شود.
اين نقاشي كه براي مشاهده عموم در موزه لوور پاريس قرار دارد بين سالهاي ۱۵۰۳ تا ۱۵۰۶ نقاشي شده است. در سال ۱۹۱۱ پس از اين كه براي مدتي دزديده شد شهرت جهاني پيدا كرد. سال گذشته هم يك تاريخ دان ايتاليايي توانست سند ازدواج موناليزا و داوينچي را در اسناد قديمي پيدا كند. موناليزا، دختر كارخانه داري بوده كه داوينچي مهندس آنجا بوده است.
منبع: BBCNews.com

بودجه تحقيقات موشكي ژاپن تصويب شد
گروه دانش و فناوري- عميد نمازي خواه: ژاپن قصد دارد در سال آينده در گسترش وضعيت موشكي- دفاعي تمركز خاصي داشته باشد. بودجه دفاعي كشور ژاپن براي سال ۲۰۰۶ ميلادي ۸۱۳/۴ تريليون ين معادل ۳۵/۴۱ ميليارد دلار است كه حدود ۹/۰ از آن به تحقيقات و گسترش سامانه هاي دفاع موشكي تعلق خواهد گرفت. طبق گزارشي كه وزارت دارايي ژاپن ارايه داد در سال اخير ۹/۱۳۹ ميليارد ين (حدود ۲/۱ ميليارد دلار) صرف ساخت و گسترش موشك هاي بالستيك شده است.
وزارت دفاع كشور ژاپن اميدوار است بخشي از اين بودجه را صرف به روز كردن هواپيماهاي جنگنده اف-۱۵ (خريداري شده از آمريكا) و تجهيز انواع وسايل دفاعي- زميني بكند. ذهن مسئولان وزارت دفاع ژاپن در پي تجهيز وسايل زمين اعم از رديابي سلاح هاي بيولوژيكي، شيميايي و اتمي است تا اگر تهديدي از طرف دشمن بود به سرعت رديابي و خنثي شود.
در همين راستا ۹/۱۸ ميليارد ين (حدود ۳۴/۱۶۲ ميليون دلار) به خريد و گسترش سيستم هاي راداري زميني براي شناسايي موشك ها، ۵/۶۸ ميليارد ين (۳۹/۵۸۸ ميليون دلار) براي به روز كردن سيستم هاي موشكي پاتريوت و ۱/۱۰ ميليارد ين (۷۵/۸۶ ميليون دلار) صرف خريد ۳ سامانه موشك هاي پيشرفته زمين به هواي پاتريوت خواهد كرد.
همكاري ژاپن و آمريكا در صنايع دفاعي و مانورهاي مشترك بسيار خوب است به همين دليل براي ايجاد يك مجمع ژاپني- آمريكايي و تحقيقات در زمينه موشك هايي كه از دريا شليك مي شوند (Sea based)، ژاپن ۳ ميلياردين (حدود ۷۷/۲۵ ميليون دلار) به عملي شدن اين كنسرسيوم اختصاص داد.
با نگاهي به بودجه سنگين ژاپني ها براي تجهيزات موشكي و همكاري نزديك آنها با آمريكا بايد در انتظار ايجاد يك قطب نظامي ديگر در جهان باشيم.

تكنولوژي جديد اينتل
گروه دانش و فناوري- عليرضا سزاوار: تكنولوژي جديد اينتل كه دي آي بي نام دارد. توسط چيپ ست هاي آينده اين شركت با نام بلك فورد پشتيباني شده و قادر است با پردازنده هاي ۲ هسته اي كار كند. شركت اينتل كه در پردازنده هاي خود از خطوط آدرس ۸۰۰ مگاهرتزي استفاده مي كند، قصد دارد در پردازنده هاي جديد اين سرعت را به ۱۳۳۳ مگاهرتز افزايش داده و از هسته مركزي پردازش استفاده كند. همچنين اين شركت اعلام نموده است كه چيپ هاي آينده خود را با نام رمز Wood crest جانشين چيپ هاي فعلي نمايد، كه مي تواند سرعت خطوط آدرس پردازنده را به ۲ برابر سرعت پيش بيني شده افزايش دهد و اطلاعات پيچيده تري را پردازش نمايد.
منبع: CNN.com

دبير دومين كنفرانس مديريت فناوري اطلاعات و ارتباطات:
تحريم ، مهمترين دليل توسعه نيافتگي IT
گروه دانش و فناوري- علي اصغر محمدي: دبير دومين كنفرانس مديريت فناوري و اطلاعات و ارتباطات گفت: بيشتر كشورهاي كمتر توسعه يافته با مشكل دسترسي به آخرين تكنولوژي  روز جهان روبه رو هستند، اما در كشور ما علاوه بر اين مشكل مسأله تحريم هاي اعمال شده در برخي زمينه ها به ويژه دسترسي به تكنولوژي «هاي تك» سبب توسعه نيافتگي بخش IT در كشور شده است.
به گزارش خبرنگار ما، دكتر علي اكبر فرهنگي استاد دانشكده مديريت دانشگاه تهران و چهره ماندگار مديريت سال ۱۳۸۴ ايران با اشاره به رشد نيافتگي تكنولوژي هاي اطلاعات و ارتباطاتي در كشور در دو بعد نرم افزاري و سخت افزاري، تصريح كرد: براي رفع اين معضل،  بايد شرايط را به نفع كساني كه دست اندركار اين بخش ها هستند، دگرگون كرد تا بتوانيم در عرصه بين المللي بهتر ظاهر شويم.
وي گفت: ضروري است، يك نوع پيوند ارگانيك ميان بخش هاي دانشگاهي، آموزش و پرورش و علوم و فنون موجود در جامعه ايجاد شود و برنامه ريزان نيز به اين موارد توجه كنند تا بتوانيم به توسعه لازم دست پيدا كنيم.
دكتر فرهنگي افزود: متأسفانه در زمينه ساخت هاي ارتباطي با مشكلاتي روبه رو هستيم كه اين امر به تكنولوژي هاي موجود و امكاناتي كه در اختيار ما قرار مي گيرد، مربوط مي شود.
دبير دومين كنفرانس مديريت فناوري و اطلاعات تصريح كرد: دسترسي دانشگاهيان به آخرين يافته هاي ارائه شده در سطح جهان مي تواند گام مؤثري در راه ارتقاي دانش IT در كشور به شمار رود. وي با اشاره به برپايي «دومين كنفرانس مديريت فناوري اطلاعات و ارتباطات» گفت: برپايي چنين كنفرانس هايي موجب بالا رفتن اطلاعات و دانش عمومي در زمينه مربوطه خواهد شد كه هدف نهايي برگزاركنندگان اين چنين كنفرانس هايي است.
دكتر فرهنگي اضافه كرد: «دومين كنفرانس مديريت فناوري اطلاعات و ارتباطات» (ICTM) با هدف توسعه و ترويج فرهنگ تحقيق و پژوهش در زمينه مباحث مديريت فناوري اطلاعات و ارتباطات اول و دوم اسفندماه در تهران برپا خواهد شد.
وي يادآور شد: نقش مديريت فناوري اطلاعات و ارتباطات(ICTM) در مديريت انرژي و تدوين استراتژي هاي كلان كشور و نهايتاً نقش ICTM در زيرساخت هاي صنايع و معادن به عنوان محورهاي داخلي اين كنفرانس تعيين شده است.
«دومين كنفرانس بين المللي مديريت فناوري  اطلاعات و ارتباطات» توسط دانشكده مديريت دانشگاه هاي تهران و تربيت مدرس و با همكاري و حمايت دانشكده فني و مهندسي دانشگاه اصفهان، دانشگاه استراسبورگ فرانسه؛ انجمن هاي مديريت ايران، مديريت راهبردي و دفتر همكاري هاي فناوري رياست جمهوري در محل اجلاس سران كشورهاي اسلامي برپا مي شود.

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |