شنبه ۳ دي ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۸۲ - Dec 24, 2005
در تهران رخ داد:
وقوع سه قتل در اولين روز زمستان
010914.jpg
گروه حوادث -آزاده مختاري: اولين روز زمستان پليس آگاهي و بازپرس كشيك ويژه قتل شاهد وقوع سه جنايت در نقاط مختلف پايتخت بودند كه تحقيقات براي شناسايي عامل يا عاملان اين جنايات آغاز شده است.
قتل دختر ۲۶ساله با يك ضربه چاقو
به گزارش همشهري، ساعت ۱۸ و ۳۰ دقيقه روز چهارشنبه، اعظم ۲۶ ساله كه ضربه چاقو به پهلوي راست وي او را به شدت مجروح كرده بود به بيمارستان تهرانپارس انتقال يافت.
اعظم در اثر خونريزي شديد از هوش رفته بود و قادر به پاسخگويي به سئوالات پرسنل بيمارستان نبود. اعظم را به سرعت به اتاق عمل انتقال دادند تا عمليات نجات براي وي آغاز شود. هر لحظه كه مي گذشت بر وخامت اوضاع جسمي دختر جوان افزوده مي شد و در نهايت اعظم جان سپرد.
خبر مرگ اين دختر جوان كه ناشي از ارتكاب يك جنايت بود به اطلاع بازپرس كشيك رسيد.
كارآگاهان اداره دهم آگاهي مركز نيز از وقوع اين جنايت مطلع شدند. بررسي هاي پليسي، قضايي از جسد اين دختر جوان قبل از انتقال به پزشكي قانوني در بيمارستان تهرانپارس انجام گرفت.پليس در بررسي هاي اوليه خود متوجه شد جسد غرقه در خون اعظم در حالي كه پشت فرمان در پرايد خود قرار داشت كشف شده و به بيمارستان انتقال يافته است. اين موضوع فرضيه اينكه عامل جنايت در زمان وقوع قتل در صندلي كناري اعظم نشسته و در يك لحظه مقتوله را با ضربه چاقو غافلگير كرده بود قوت بخشيد.جسد اعظم به دستور بازپرس كشيك براي مشخص شدن علت تامه مرگ به پزشكي قانوني انتقال يافت.
پليس آگاهي تهران ساعاتي بعد از اطلاع از وقوع اين جنايت دو نفر به نامهاي ناصر و وحيد را كه از آشنايان مقتوله بودند به عنوان مظنون به ارتكاب قتل دستگير كرده و تحقيق از آنان ادامه دارد.
قتل مرد ۶۵ ساله در يك گاوداري
جسد مقتول كه شيرخدا نام داشت ساعت ۲۵ دقيقه بامداد روز اول زمستان در يك گاوداري كشف شد.ماموران كلانتري ۱۷۰ كهريزك بلافاصله بعد از اطلاع از وقوع اين جنايت به محل حادثه اعزام شدند.
در كنار جسد شيرخدا يك تيشه كشف شد كه نشان مي داد مقتول براي دفاع از خود در برابر حمله عامل يا عاملان جنايت قصد استفاده از آن را داشته كه ضربات قاتل يا قاتلان اجازه دفاع را به او نداده و اصابت ضربات شي تيزي به چند نقطه از بدن مقتول جان او را گرفته بود.
جسد اين مرد ۶۵ ساله به دستور بازپرس كشيك ويژه قتل بعد از انجام تحقيقات لازم از صحنه جرم به پزشكي قانوني انتقال يافت.
تحقيقات در خصوص وقوع اين جنايت توسط پليس آگاهي ادامه خواهد يافت.
كشف جسد در داخل كانال
ساعت ۱۴ و ۳۰ دقيقه روز چهارشنبه ماموران پليس در حين گشت زني در آدرس اتوبان چمران مسير شمال به جنوب در داخل جنگل متوجه جسد مردي حدودا ۳۰ ساله مجهول الهويه كه داخل كانال آب افتاده بود، شدند.جسد از داخل كانال بيرون كشيده شده و تحقيقات پليسي بر روي آن صورت گرفت.
جسد فاقد آثار ضرب و جرح بود. مراتب به اطلاع بازپرس كشيك ويژه قتل رسيد.
با دستور قضايي جسد براي مشخص شدن علت تامه مرگ به پزشكي قانوني انتقال يافت.

يك مقام مسئول درسازمان قضايي نيروها ي مسلح:
اگرپرونده سقوط هواپيما به احضار متهماني
منجرشود اطلاع رساني مي كنيم
ايسنا: از برخي به عنوان مطلع، تحقيقاتي به عمل آمده است.
يك مقام مسوول در روابط عمومي سازمان قضايي نيروها ي مسلح گفت: از تعدادي از افراد به عنوان مطلع در رابطه  با سقوط هواپيما، تحقيقاتي به عمل آمده است كه اگر پرونده به نتيجه  برسد حتما به اطلاع مردم خواهد  رسيد.
اين مقام مسوول، درباره  آخرين وضعيت پرونده  سقوط هواپيماي سي-۱۳۰ گفت: در ادامه  رسيدگي به اين پرونده از تعدادي از افراد به عنوان مطلع، تحقيقاتي به عمل آمده و اظهاراتشان ضبط شده است. وي افزود: در صورتي كه از تيم ۲۹ نفره بررسي اين حادثه گزارشي به دست ما برسد، حتما تحقيقاتي را درباره  محتواي آن انجام خواهيم داد. اين مقام مسوول تاكيد كرد: زماني كه پرونده به جايي برسد كه منجر به احضار افرادي به عنوان متهم شود، در اين باره اطلاع رساني خواهد شد.

تأييد حكم پدر و پسر به اتهام قتل دختر خانواده
گروه حوادث: حكم مردي كه به همراه پسرش، به خاطر پاره اي اختلافات دختر
۱۸ ساله خود را به قتل رسانده و جسدش را در باغچه خانه دفن كرده بودند، از سوي قضات شعبه ۴۱ ديوان عالي كشور مورد تأييد قرار گرفت.
به گزارش همشهري، متهمان كه ابوالفضل و داود نام دارند، در پي شكايت داماد خانواده به اتهام قتل عمدي دختر ۱۸ساله اي به نام فروغ از سوي پليس جنايي كرج دستگير شدند. آنها سه سال قبل دختر خانواده را داخل حمام برده و پس از خفه كردن وي، جسد بي جانش را داخل باغچه خانه دفن كرده بودند.
با اعلام گزارش و كشف اسكلت دختر جوان در باغچه خانه، متهمان بازداشت و تحت بازجويي قرار گرفتند. پدر فروغ گفته بود: دخترم دوبار از خانه فرار كرده و دچار فساد اخلاقي شده بود. وقتي به واسطه دامادم دوباره به خانه بازگشت به من گفتند كه او ازدواج كرده و باردار است. من هم او را كشتم. با توجه به رضايت اولياي دم، بحث خصوصي جرم منتفي گرديد. اما متهمان از لحاظ جنبه عمومي جرم از سوي قضات شعبه ۷۱ دادگاه كيفري استان مجموعاً به چهار سال حبس محكوم شدند.
بر پايه اين گزارش، صبح ديروز، حكم صادره از سوي شعبه ۴۱ ديوان عالي كشور مورد تأييد قرار گرفت.

حادثه در جهان
بابانوئل جريمه رانندگان متخلف انگليس را پرداخت كرد
010917.jpg
آسوشيتدپرس : رانندگان متخلف «بيرمنگام» انگليس از بابانوئل هديه گرفتند.
تعدادي از رانندگان انگليسي كه در خيابان هاي «بيرمنگام» در محل پارك ممنوع توقف كرده و بوسيله پليس جريمه شده بودند از بابانوئل هديه گرفتند.
آنها در كمال تعجب همراه جريمه اي كه زير برف پاك كن هايشان گذاشته شده بود پيامي از بابانوئل دريافت كردند.در اين پيام نوشتاري بابانوئل پيغام داده بود كه كريسمس خود را به خاطر اين جريمه خراب نكنيد ۳۰ پوند از طرف من براي شما است كه جريمه را پرداخت كنيد.براساس اين گزارش، بابانوئل با اين كارش دل ۱۴ نفر از رانندگان متخلف بيرمنگام را شاد كرد.گفتني است، پرداخت ۳۰ پوند از جريمه اين رانندگان بوسيله بابانوئل در انگليس قانوني است و مانعي ندارد.

دستگيري سارق مسلح فراري در ساوجبلاغ
010920.jpg
گروه حوادث: با تلاش شبانه روزي ماموران اداره آگاهي شهرستان ساوجبلاغ سارق مسلح فراري، در شهرك خور اين شهرستان دستگير شد.
به گزارش همشهري، سرهنگ سعدي بابانژاد، فرمانده انتظامي شهرستان ساوجبلاغ با اعلام اين خبر گفت: به ما گزارش رسيد كه شخصي به نام اصغر (۳۴ ساله) كه داراي سوابق متعدد كيفري و محكوميت هاي شرارت، درگيري و مواد مخدر است، تحت تعقيب پليس قرار دارد.
اين فرد در ادامه بزه هاي خود در چند سال اخير به ارتكاب انواع سرقت از جمله سرقت هاي مسلحانه در كرج دست زده و پس از آخرين اقدام مجرمانه خود كه سرقت مسلحانه از يك مغازه طلا فروشي در كرج بود، متواري شده است.
ماموران آگاهي با كسب اطلاعات بيشتر، تحقيقات ويژه خود را جهت شناسايي و دستگيري اين فرد شرور آغاز كردند.
فرمانده انتظامي شهرستان ساوجبلاغ در ادامه گفت: با توجه به اينكه سارق مسلح فراري اهل شهرك خور بود، محل مورد نظر تحت مراقبت قرار گرفت. به طوري كه متوجه شديم وي يك بار قصد كشتن پدرش را نيز داشته است. با احتمال اينكه نامبرده در اين شهرستان مخفي شده است، تمامي مكان هايي كه گمان مي رفت اصغر مخفي شده باشد مورد مراقبت ويژه قرار گرفت.
سرهنگ بابانژاد افزود: با اقدامات تجسسي و اطلاعات شبانه روزي ماموران در طول مدت ۲ ماه سرانجام سرنخ هايي بدست آمد كه نشان  داد اصغر به صورت پنهاني و شبانه در خانه زني به نام مريم كه همسر يكي از دوستان خود است، رفت و آمد دارد.
با تشديد اقدامات مراقبتي ماموران سرانجام وي را ساعت ۲ بامداد سي ام آذرماه امسال حين ورود به خانه مريم مشاهده و به او دستور ايست دادند، اما وي توجهي به دستور ماموران نكرده و قصد داشت با مسلح  نشان دادن خود از محاصره فرار كند ولي ماموران با شليك مستقيم، وي را زخمي كرده و او را دستگير كردند. در بازرسي از نامبرده يك قبضه قمه، كشف و ضبط شده است. تحقيقات ماموران از سارق مسلح ادامه دارد.

بردگي سفيد معضل اروپائيان هم هست (قسمت ۲)
علي دلداري-كارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسي و قاضي دادسراي جنايي تهران
در شماره قبل به بحث قاچاق انسان كه يكي از سودآورترين تجارت هاي جهاني محسوب مي شود اشاره كرديم و در آن به موضوع قاچاق زنان و قانون هاي مصوب مربوط به بردگي در ايران پرداختيم. امروز در ادامه يادداشت مي خوانيد:
مجازات مرتكبين قاچاق انسان:
۱- اگر عمل مرتكب از مصاديق مذكور در قانون مجازات اسلامي باشد مطابق مجازات هاي مقرر در آن قانون برخورد مي شود. مثلاً اگر بر فعل قاچاقچي انسان آدم ربايي صدق كند مطابق ماده ۶۲۱ قانون مجازات اسلامي مجازات مي شود.
۲- اگر عمل مرتكبين قاچاق انسان منطبق با جرايم تعريف شده «قانون مجازات اسلامي نباشد ولي ركن فعل آنان با تعريف قاچاق انسان منطبق باشد به حبس از دو تا ده سال و پرداخت جزاي نقدي معادل دو برابر وجوه يا اموال حاصل از بزه يا وجوه و اموالي كه از طرف بزه ديده يا شخص ثالث وعده پرداخت آن به مرتكب داده شده است، محكوم مي شود.
۳- چنانچه فرد قاچاق شده كمتر از ۱۸ سال تمام داشته باشد و عمل ارتكابي از مصاديق محاربه و افساد في الارض نباشد، مرتكب به حداكثر مجازات مقرر در ماده ۳ (ده سال حبس) محكوم مي شود. تشخيص اين كه مجموع افعال ارتكابي قاچاقچيان محاربه يا افساد في الارض مي باشد با قاضي صادركننده رأي مي باشد، ذكر چند نكته در اينجا لازم است. اولاً محاربه و افساد في الارض با احراز ساير شرايط فقط در مورد قاچاقچياني صدق خواهد كرد كه بزه ديده هاي آنان كمتر از ۱۸ سال تمام داشته باشند. ثانياً در اين قسمت براي تعريف حدود محاربه و افساد في الارض لازم نيست كه به ماده ۱۸۳ قانون مجازات اسلامي «هر كس كه براي ايجاد رعب و هراس و سلب آزادي و امنيت مردم دست به اسلحه ببرد محارب و مفسد في الارض است» مراجعه شود بلكه نظر به شدت و اوصاف و تعداد قاچاق صورت گرفته يا وسعت ميدان فعاليت قاچاق ممكن است فعل مرتكب افساد في الارض باشد كه در اين صورت به جاي مجازات هاي مقرر در اين قانون بايد شخص مرتكب به يكي از چهار مجازات زير محكوم شود. قتل، آويختن به دار، قطع دست راست و پاي چپ، نفي بلد(تبعيد)
۴- طبق اين قانون چنانچه مؤسسات و شركت هاي خصوصي به قصد ارتكاب جرايم موضوع اين قانون ولو با نام و عنوان ديگري تشكيل شده باشند علاوه بر اعمال مجازات هاي مقرر، پروانه فعاليت يا مجوز مربوط به ابطال و مؤسسه و شركت به دستور مقام قضايي تعطيل خواهد گرديد.
۵- تمامي اشياء و اسباب و وسائط نقليه اي كه عالماً و عامداًً به امر قاچاق اختصاص داده شده اند به نفع دولت ضبط خواهد شد.
موضوع مهم ديگري كه در اين قانون پيش بيني گرديده دخالت كاركنان دولت در امر قاچاق انسان و مجازات آنهاست. طبق ماده چهار اين قانون هرگاه كاركنان دولت يا مؤسسات، شركت ها و سازمان هاي وابسته به دولت و نيروهاي مسلح يا مؤسسات و نهادهاي عمومي غيردولتي يا نهادهاي انقلاب اسلامي يا به طور كلي كاركنان قواي سه گانه به نحوي از انحاء در جرايم موضوع اين قانون دخالت داشته باشند، علاوه بر مجازات هاي مقرر در اين قانون با توجه به نقش مجرم به انفصال موقت يا دائم از خدمات محكوم خواهند شد. مجازات شروع به قاچاق انسان شش ماه تا دو سال حبس پيش بيني شده و مجازات معاونت و همكاري با قاچاقچيان انسان نيز دو تا پنج سال حبس و نيز جزاي نقدي معادل وجوه يا اموال حاصل از بزه يا وجوه و اموالي كه از طرف بزه ديده يا شخص ثالث وعده پرداخت آن به مرتكب داده شده است خواهد بود.
قانون مبارزه با قاچاق انسان اهرم بازدارنده و برخورد مناسب و قوي در برابر قاچاق زنان محسوب مي شود و اين قانون داراي نقاط قوت زيادي بوده و همه موارد و صور احتمالي با مجازات هاي شديد در آن پيش بيني شده است و به استناد اين قانون با افرادي كه به ارزش ها و اعتقادات اين مرز و بوم احترام نگذاشته و در خصوص قاچاق زنان و دختران اين كشور به غيرت ملي و اسلامي مردم تعرض نمايند برخورد جدي امكان پذير شده است. البته نبايد فرهنگ سازي و اطلاع رساني در اين قضيه را فراموش كرد كه اين دو عامل بازدارنده خوبي به شمار مي روند.اميدواريم كه شاهد ريشه كن شدن چنين پديده شومي در ايران و كل جهان باشيم.

پليس تهران به دنبال ربايندگان مرد ثروتمند
گروه حوادث: متهمان به آدم ربايي و سرقت با طرح نقشه ربودن مرد ثروتمندي در «بابلسر» و تهديد گروگان به مرگ، ۲۳۸ ميليون تومان وجه نقد و چك را از وي به سرقت بردند.
به گزارش همشهري، در اين حادثه كه در شهرستان بابلسر رخ داد، چهار تن از سرنشينان يك دستگاه پرايد پلاك شخصي با عناوين و احكام جعلي و ايجاد وحشت براي صاحبخانه مبني بر مشكوك بودن به وي به شراكت در تجارت مواد مخدر در حالي وارد منزلش شدند كه تنها بود و بدين ترتيب با تهديد اسلحه اقدام به ربودن وي كردند.
بر اساس اين گزارش، متهمان به آدم ربايي پس از سرقت خودروي زانتياي گروگان كه او را به منزل مردي از اتباع كشور كويت در تهران انتقال داده بودند، در حاليكه وي را به مرگ تهديد مي كردند، مبلغ ۸۰ ميليون ريال وجه نقد به همراه يك فقره چك ۲ ميليارد و ۳۰۰ ميليون ريالي را به سرقت بردند. همچنين در ادامه اين حادثه آدم ربايي، متهمان توانستند با تهيه اسناد و مدارك جعلي، گروگان ثروتمند را وادار به فروش تمامي باغها و مستغلاتش كنند.
در اين حال در حاليكه چند روزي فرد ربوده شده را با تهديد به مرگ به شدت وحشت زده كرده بودند، وي را در تهران رها كرده و سپس متواري شدند.
جست و جوي كارآگاهان پليس آگاهي تهران به صورت ويژه براي شناسايي و دستگيري متهمان ادامه دارد.

حوادث
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |