چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۱۳ - Feb 1, 2006
امام حسين عليه السلام:
من فقط براي اصلاح امت جدم قيام كرده ام
و هدفم آن است كه امر به معروف و نهي از منكر نمايم.
بحارالانوار _ ج ۴۴ _ ص ۳۲۹
امروز با حافظ
برگ صبوح ساز و بده جام يك مني
صبحست و ژاله مي چكد از ابر بهمني
مي  تا خلاص بخشدم از مايي و مني
در بحر مايي و مني افتاده ام بيار
از امروز به مدت ۱۰ شب برگزار مي شود
۱۰ مجلس تعزيه در خيمه گاه عاشوراي تئاتر شهر
002313.jpg
گروه ادب و هنر:جلوه اي در نهضت عاشورا و قيام حسيني در دومين همايش سراسري آيين هاي عاشورايي به اجرا درمي آيد. در اين همايش گروه هاي نمايشي در دو بخش جنبي و رقابتي با تئاتر صحنه اي- خياباني و تعزيه در خيمه گاه عاشورا و تالارهاي مختلف مجموعه تئاتر شهر، تالار وحدت، سنگلج، هنر و فرهنگسراي دانشجو به اجراي برنامه مي پردازند.
به گزارش همشهري، در خيمه گاه بزرگ عاشوراي تئاتر شهر همزمان با آغاز ماه محرم ۱۰ مجلس تعزيه در بخش جنبي همايش آيين هاي عاشورايي برگزار مي شود. تعزيه هاي شاهچراغ، فضل و فتاح، شهادت مسلم بن عقيل، حربن  يزيد رياحي، شهادت وهب نصراني تازه مسلمان، شهادت حضرت قاسم، شهادت حضرت علي اكبر، شهادت حضرت ابوالفضل، بازار شام و شهادت امام حسين هر شب در اين خيمه گاه برپا مي شود. مجالس تعزيه اين همايش به سرپرستي سيدعظيم موسوي پس از اذان مغرب توسط شبيه خوانان شاخص و فعالان تعزيه برگزار خواهد شد.
رئيس انجمن نمايش كشور درباره برگزاري همايش سراسري آيين هاي عاشورايي گفت، فرهنگ عاشورا در قالب تئاتر و آيين هاي نمايشي هم مي تواند، عموميت بيشتري پيدا كند و هم در سطح جهاني ابراز وجود نمايد. وي با بيان اين كه برگزاري همايش و سمينار، پيرامون تقويت فرهنگ محرم و عاشورا بايد به صورت يك الزام تلقي شود و منحصر به يك اداره يا نهاد خاصي نباشد خاطرنشان ساخت: همه ادارات، ارگانها و مؤسسات خصوصي و دولتي موظف هستند براي زنده  نگاه داشتن واقعه عاشورا پا به ميدان بگذارند و كمك كنند تا همايش عاشورا در ابعاد گسترده و تأثيرگذارش برپا شود.
وي گفت: فرهنگ عاشورا يك نياز فطري محسوب مي شود و تنها مختص مسلمانان نيست، چنين فرهنگي مي تواند در قالب هر نمايش كه زبان بين المللي دارد در جاي جاي كره خاكي روح انساني را تحت  سيطره خود قرار دهد و نقش مؤثري ايفا كند. در واقع نيازهاي نشأت گرفته از فطرت انساني با فرهنگ عاشورايي سيراب خواهد شد.
مسافر آستانه با اشاره به اين كه سليقه و ذائقه انسان امروزه با گذشته و نياكان ما متفاوت است، ادامه داد: لازم است تعزيه و ساير گونه هاي نمايشي برگرفته از مفاهيم و فرهنگ معاصرسازي شوند و با توجه به عصر تكنولوژي و زندگي امروزين به اجرا درآيند.
به اعتقاد وي كشف تأثير فرهنگ عاشورا در موضع گيري هاي جامعه در قبال مسائل مختلف در ابعاد جهاني، در عرصه هنرهاي نمايشي مي تواند دست آويز امروز جامعه بشر باشد.
رئيس انجمن نمايش گفت: امروزه هنرهاي نمايشي مي تواند رسالت زنده نگهداشتن فرهنگ و فهم عاشورايي و بيداري انسان امروز در قبال آنچه در دنيا اتفاق مي افتد را برعهده داشته باشد.

در بزرگداشت مشرف تهراني اعلام شد
تجليل از همسران شاعران در گذشته
فارس: بزرگداشت محمود مشرف تهراني( م.آزاد) شاعر نسل نيمايي، دوشنبه شب، ۱۰ بهمن ماه در خانه هنرمندان ايران با حضور بسياري از شاعران و علاقه مندان م.آزاد و شعرش برگزار شد كه در اين مراسم با اشاره به ناديده گرفتن همسران اين هنرمندان، پيشنهاد شد تا از آنها هم تجليل شود.
در اين مراسم ابتدا اشعاري از م.آزاد با صداي بيژن مفيد پخش شد. سپس كليپي از اين شاعر فقيد به نمايش گذاشته شد كه شعرهاي خود را مي خواند.
اين كليپ را محمدرضا محمدي نيك كارگرداني و انجمن شاعران ايران تهيه كرده بود.
سپس محمد بهارلو پشت تريبون آمد و يادداشتي را با عنوان «با آزادي سرودن» خواند كه به گفته وي وصف حال آنچه در اين يكي دو هفته بر خانواده آزاد و دوستانش گذشت، بود.
وي اظهار كرد: برخلاف عموم شاعران، آزاد هيچ ادايي در صدايش نبود.او قدر كلمات را مي دانست و اهل كفران كلمه نبود.
بهارلو در پايان سخنانش گفت: براي شاعر ما، شعر يعني رهايي. او فقط آزاد نبود، مي كوشيد با آزادي بسرايد.
سپس سيمين بهبهاني با يادي از مهدي اخوان ثالث، گفت: م.آزاد مردي بود آزاده. او با مناعت و شهامت زندگي كرد. عمر خودش را با سختي گذراند و هميشه كار مي كرد و كيفش پر از نوشته بود. در واقع آزاد مردانه زيست و شعرهاي خوبي سرود.
وي سپس به قرائت غزلي براي م.آزاد پرداخت.
ناصر تقوايي، كارگردان سينما نيز ديگر سخنران اين مراسم بود. وي گفت: شايد واژگان آزاد در شعر از ۵۰۰ كلمه تجاوز نمي كرد اما او از همين تعداد كم واژه جهان بيني خود را به خوبي بيان مي كرد و كم نمي آورد.
سپس صدر تقي زاده به سخنراني پرداخت و در سخنراني خود قسمت هايي از نامه هاي م.آزاد به خود را خواند. وي گفت: در نامه هاي آزاد به من علاقه و شيفتگي اش به ادبيات بسيار زياد است. او آنقدر كه از مطالعه ادبيات ايران و جهان لذت مي برد براي شعر خود اهميت قائل نبود.
اين منتقد ادبي گفت: در نامه هاي آزاد به خاطر فضاي جامعه آن زمان يأس و نااميدي ديده مي شود، اما اين يأس باعث نشده بود كه نسبت به بي عدالتي هاي اجتماعي حساسيت نشان ندهد.
محمد حقوقي آخرين سخنران اين مراسم بود. وي اظهار داشت: براي من، منوچهر آتشي و م.آزاد، شاعران ديگري بودند.
وي ادامه داد: آزاد با كلماتي مي سرود كه مظاهر طبيعيت هستند. او آنقدر شعر را پاك مي دانست كه مي گفت نبايد با كلمه بد، شعر را آلوده كرد. تحمل او در نقد شعرهايش بسيار بيشتر از شاملو و اخوان بود و آزاد شاعري موجزگو با جوهري غنايي بود و نمي توانست شعر سياسي بگويد.
او در واقع چنان سرشار از غنا بود كه فضاهاي ديگر را در خودش نمي پذيرفت.

آغاز به كار كانون فيلم موزه ملي قرآن
گروه ادب و هنر: با نمايش ۵ فيلم كوتاه، مستند، داستاني و انيميشن كانون فيلم كوتاه موزه ملي قرآن از روز چهارشنبه جاري فعاليت خود را آغاز خواهد كرد.
به گزارش واحد ارتباطات كانون فيلم كوتاه موزه ملي قرآن، فيلم هاي: «خاتون، به كارگرداني داريوش ياري،» خانه سياه شد «اثر پژمان فخاريان » وبازگشت «به كارگرداني حسن ساروقي در اولين جلسه نمايش كانون فيلم كوتاه موزه ملي قرآن با حضور كارگردانان و عوامل فيلم ها به نمايش درمي آيند و پس از آن عبدالله اسفندياري مسئول كانون معناگراي بنياد سينمايي فارابي به همراه يكي از اعضاي مجمع فيلمسازان خادم قرآن به بحث و بررسي درخصوص فيلم هاي به نمايش درآمده خواهند پرداخت.

نخستين جلد دانش نامه زبان و ادب فارسي رونمايي مي شود
ايسنا: جشن رونمايي نخستين جلد دانش نامه زبان وادب فارسي برگزار مي شود.
اين برنامه با سخنراني غلامعلي حداد عادل، حسن حبيبي، احمد سميعي  گيلاني، اسماعيل سعادت، كامران فاني، فتح الله مجتبايي و پخش مصاحبه علي اشرف صادقي همراه خواهد بود.
تدوين دانش نامه زبان و ادب فارسي ازسوي فرهنگستان زبان و ادب فارسي در حال انجام است.
رونمايي نخستين جلد اين دانش نامه، روز پنجشنبه ۱۳ بهمن ماه از ساعت ۱۷:۳۰ تا ۲۰ در مركز همايش هاي سازمان صدا و سيما برگزار مي شود.

بهارستان
عمرو و چوگان
چنانكه عمرو ابن ليث را گويند كه يك چشم داشت. آنگه كه امير خوراسان گشت، روزي به ميدان رفت كه گوي زند. وي را سپه سالاري بود، وي را از هر خر گفتندي. اين از هر خر بيامد و عنان او بگرفت و گفت: نگذارم كه تو گوي زني. عمرو گفت: چون تو چوگان زني روا نبود كه من چوگان زنم؟ گفت: نه. عمرو گفت: چرا؟ گفت: ازيرا كه ما را دو چشم است اگر گوي بر يك چشم آيد ما را، و به يك چشم كور شويم، يك چشم ديگر داريم كه بدان ببينيم و تو يك چشم داري، اگر به اتفاق گوي بر چشم تو آيد، اميري خوراسان بدرود بايد كرد. عمرو گفت: با همه خري خود راست گفتي، پذيرفتم كه هرگز تا من باشم گوي نزنم.
قابوسنامه _ قابوس بن وشمگير، به اهتمام غلامحسين يوسفي

كوتاه از هفت هنر
* هفته فرهنگي ايران: هم زمان با سالگرد انقلاب اسلامي هفته در اين مراسم وزير فرهنگ و هنر جمهوري آذربايجان با اشاره به مشتركات فرهنگي و هنري دو كشور افزايش ارتباطات را در تبادل اطلاعات هنرمندان مؤثر دانست.
*فيلم ايراني در تركمنستان _ جشنواره فيلم هاي سينمايي ايراني امروز در شهرهاي مرو و عشق آباد تركمنستان گشايش مي يابد.
در اين جشنواره سه فيلم سينمايي ايراني دوبله شده به زبان تركمني از دوازدهم تا چهاردهم بهمن براي علاقه مندان فيلم هاي سينمايي ايراني به نمايش درمي آيد.
*سينماي ايران در لندن _ فيلم كوتاه «پسر، دختر و پيرمرد» ساخته منير قيدي به بخش مسابقه بين الملل جشنواره فيلم منچستر انگلستان راه يافت.
دهمين جشنواره منچستر از پنجم تا چهاردهم اسفند در انگلستان برگزار مي شود.
*مجمع نوازندگان: سومين مجمع عمومي كانون نوازندگان ايراني كه از آن به عنوان بزرگترين كانون خانه موسيقي ياد مي شود، در ساعت ۱۴ روز پانزده بهمن در تالار تئاتر شهر برگزار مي شود.
* رئيس جديد فرهنگسراي نياوران-در حكمي از سوي محمدحسين ايماني خوشخو معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، علي آئينه ساز، رئيس فرهنگسراي نياوران شد.آيينه ساز عضو هيأت علمي جهاد دانشگاهي، رئيس گروه گرافيك دانشگاه هنري، رئيس گروه سينما تئاتر دانشگاه و دبير سه دوره جشنواره موسيقي فجر را در كارنامه خود دارد.
*شب شعر: شب شعر نواي دلدادگي با موضوع از نهضت حسيني تا انقلاب خميني عصر امروز چهارشنبه، بعد از نماز مغرب و عشاء در سالن سيدالشهداء برگزار مي شود.
به گزارش خبرگزاري فارس، اين شب شعر كه همزمان با دومين روز از ماه محرم برپا خواهد شد، همزمان در ۳۰ استان كشور برپا مي شود. سالن سيدالشهداء در ميدان هفت تير، خيابان شهيد مفتح واقع شده است.
*قصه هاي آسماني - همايش قصه گويي ديني «قصه هاي آسماني» با شركت ۴۰ نفر از مربيان فرهنگي، هنري، ادبي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان استان يزد در محل مجتمع فرهنگي هنري اين كانون برگزار مي شود.
به گفته مسئول روابط عمومي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان استان يزد اين همايش در روزهاي ۱۶ و ۱۷ بهمن ماه و با هدف گراميداشت فرهنگ ديني و ارايه اطلاعات و الگوهاي تربيتي به كودكان و نوجوانان توسط مربيان و با توجه به تقارن
ايام الله دهه فجر و محرم برگزار مي شود. وي با بيان اين كه اين همايش براي اولين بار برگزار مي شود، از ادامه برگزاري آن در سال هاي آينده خبر داد.

ستون آخر
سردبير
* زماني كه خبر درگذشت آقاي شفيق را شنيدم سريع به آقاي اسدزاده پيغام دادم كه مصاحبه را برساند. او درست يكي دو روز پيش مصاحبه اي با آقاي شفيق براي دهه فجر انجام داده بود. آقاي اسدزاده هم براي تكميل مصاحبه اش همان موقع بي خبر از همه جا دوباره زنگ مي زند به منزل آقاي شفيق كه تازه از ماجرا مطلع مي شود. اين مصاحبه را كه درست چند روز قبل از ارتحال ايشان انجام شده امروز مطالعه مي كنيد.
* خردنامه آخرين شماره رايگان خود را امروز تقديمتان كرده است. بعد از اين همان طور كه مطلع هستيد خردنامه و ديپلماتيك و... مثل همشهري جوان به صورت مستقل منتشر مي شود.
* راستي اگر همشهري جوان اين شماره را نديده ايد حتماً تا دير نشده آن را تهيه كنيد. يك مطلب خيلي خواندني و يك نكته ظريف در اين شماره هست كه اگر از دستتان برود خيلي حيف است.
* نامه اي كه ديروز مردد بودم برايتان بخوانم اين است (البته خلاصه اش): «آقاي سردبير، بيهوده دل خود را به نامه نوشتن مسئولان مملكت براي ستون اول همشهري خوش نكنيد. كسي كه مسئول شد ديگر مردم را [ ...]كه بخواهد خود را به خيال خود پايين بياورد و با آنها همكلام شود. كسي كه مسئول شد فقط مصاحبه مي كند (با سئوال هاي از پيش تعيين شده) و فقط سخنراني مي كند و [...]چرا بايد حاضر شود در روزنامه شما با زبان ساده و خودماني و بي تشريفات و تعارفات مطلب بنويسد تا [ ...] مطمئن باشيد ستون اول برعكس ستون آخر كه دست خود شماست رونق نمي گيرد.»
من البته مثل ايشان بدبين نيستم ولي به هر حال «قابل توجه همان مسئولان بزرگوار» !
* گفتم امروز بعدازظهر آخرين برنامه غير روزنامه اي خود را تمام مي كنم در موزه امام علي عليه السلام.
(بعد يكي از دوستان تصحيح كرد كه سخنراني شب هاي دهه اول محرم را در خيابان پاسداران به حساب نياوردي و اعتراض داشت كه چرا...) به هرحال منظورم اين بود كه فقط همشهري مانده است و... طوري شده كه تا مجبور نشوم زير بار هيچ مصاحبه و سخنراني و همايش و ميزگردي نمي روم و بعد اضافه كردم كه البته مي دانم دارم اشتباه مي كنم و نمي دانستم دليلش را بگويم يا نه... چون وارد شدن به اين بحث حداقل چند ساعت درددل كردن مي طلبد اما خلاصه اش اين است كه در اين اوضاع و احوالي كه ما داريم مي بينيم معيار قضاوت و شاخص داوري درباره كار كيفيت و تعهد و پاي بندي به كار نيست. همه عوامل دست به دست هم مي دهند تا كسي كه صادقانه و بي ريا مي خواهد به كارش تعهد داشته باشد از پا در بياورند و خلاصه ببرد و خسته شود... نمي خواهم بگويم دارم مي بُرم و خسته مي شوم اما... راستش دارم مي بُرم و خسته مي شوم... اگر حوصله اين بحث را داشتيد مفصل مي نويسم.
* يك خبر خوب هم بدهم و آن اينكه جورج جرداق نويسنده مشهور مسيحي لبنان كه در ايران و كشورهاي اسلامي او را با كتاب معروف «امام علي صداي عدالت انساني» مي شناسند از اين پس به صورت هفتگي براي همشهري مي نويسد. روزي كه براي نخستين بار اين پيشنهاد را به ايشان دادم در مورد آن ترديد داشت. قرار را در دفتر كارش در راديوي وطني لبنان گذاشته بوديم و او كه ديگر سالهاست بيشتر به برنامه راديويي روزانه و پر شنونده اش اشتغال دارد مي گفت حال و توانش نيست و بيمار شده ام و... راست هم مي گفت. بعد شروع كرد به پرسيدن از اوضاع ايران و به دكتر احمدي روحاني فاضل و وارسته (عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي) بسيار سلام رساند و درباره انرژي هسته اي و دكتر احمدي نژاد و... حرف زد و آخرش گفت بگذاريد فكرهايم را بكنم و خبر بدهم. راستش اميدوار نبودم سوژه هايي كه پيشنهاد داده ام و سعي كرده ام به دلبستگي هايش نزديك باشد چندان جدي بگيرد و... تا اينكه دوست واسطه مان ديروز خبر داد استاد قول داده است به صورت هفتگي و مرتب مطالب خود را براي همشهري ارسال كند.
* فعلاً خداحافظ.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران

چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
آرامش يك سرباز
سرباز سالها بود كه مي خواست به لحظه اي كه مواد منفجره را در ميان دستهايش لمس كرده، فكر نكند.
نيمه هاي شب، عرق ريزان از خواب پريد. در زير نور مهتابي كه از پنجره مي تابيد، كابوس لحظات پيش، دور و محو مي شد. سعي كرد يادآوري آن لحظه را به تأخير بياندازد. گفت: «خدايا شكر كه دستهايم نيستند.»
علي الله سليمي

گشتي در دنياي خبرها
سقوط آزاد
مكزيكو سيتي: يك چتر باز ماجرا جوي اتريشي كه سابقه سقوط آزاد از بلندترين ساختمانهاي جهان را دارد روز دوشنبه اين هفته به صورت غير قانوني از برج ۲۲۵متري مكزيكوسيتي سقوط آزاد انجام داد.
روش سقوط وي اين گونه است كه پس از شيرجه زدن از ساختمان با سر به زمين نزديك مي شود و تنها در فاصله چند متري زمين چتر نجات خود را مي گشايد. با توجه به اينكه وي به صورت غير قانوني عمليات خود را انجام داده بود پس از فرود روي زمين با خودرويي كه دوستانش آماده كرده بودند متواري شد تا پليس او را دستگير نكند.
سالمندان مجرم
توكيو: ميزان ارتكاب جرم از سوي افراد سالمند در كشور ژاپن طي ۱۵ سال اخير به ميزان قابل توجهي افزايش يافته و باعث نگراني مقامات اين كشور شده است. به گزارش پليس اين كشور۱۰، درصد مجرمان بازداشتي اين كشور افراد ۶۵ ساله يا بالاتر هستند كه جرايم آنان بدون در نظر گرفتن جرايم راهنمايي و رانندگي است. جالب اينكه عدد مورد نظر در سال ۱۹۹۰ تنها ۲/۲ درصد بود. در حال حاضر از هر ۵ ژاپني يك نفر بيش از ۶۵ سال سن دارد.
بندكفش حادثه ساز
لندن:  يك مرد در انگليس كه به موزه كمبريج اين كشور مراجعه كرده بود حادثه آفريد. وي در حالي كه مشغول تماشاي آثار اين موزه بود ناگهان تعادل خود را از دست داد و روي زمين افتاد. متاسفانه وي در حين سقوط به يك گلدان چيني گرانقيمت كه قدمت آن به ۳۰۰ سال قبل باز مي گردد برخورد كرد كه بر اثر اين برخورد، گلدان تكه تكه شد. تصاوير دوربين هاي مدار بسته نشان مي دهد كه وي به دليل گير كردن بند كفش راست خود زير پايش روي زمين افتاد.
حيوانات پرخور
زوريخ: مسئولان باغ وحش شهر زوريخ سوئيس آمار جالبي در مورد ميزان مواد غذايي مصرفي حيوانات اين باغ وحش در يكسال اخير منتشر كرده اند. بر اساس آمار منتشر شده ۴ هزار حيوان اين باغ وحش ۵۰۰ تن مواد غذايي تازه كه توسط يك آشپز بسيار ماهر تهيه شده بود مصرف كردند؛ اين مواد غذايي شامل ۲۱ تن گوشت و ۱۱۱۳۵ عدد كيوي بود. همچنين حيوانات باغ وحش زوريخ ۲۵۰ كيلوگرم عسل، و ۱۴۵ ليتر شربت هاي مختلف استفاده كردند، اما پرخورترين حيوان اين باغ وحش يك فيل است كه در روز ۱۵۰ كيلو گرم مواد غذايي مي خورد. از سوي ديگر كم خوراك ترين حيوان نيز يك قورباغه آمريكايي به شمار مي آيد.
بوكسور بدقول
نيويورك: يك شركت توليد كننده مواد غذايي در آمريكا از جورج فورمن قهرمان اسبق بوكس سنگين وزن جهان شكايت كرده و خواهان پرداخت ۵۰ ميليون دلار غرامت از سوي وي شده است.
چندي پيش فورمن قراردادي با اين شركت امضا كرد كه طبق اين قرارداد فورمن ملزم به تبليغ استيك هاي اين شركت شد. بر اين اساس قرار شد تصوير فورمن روي بسته هاي استيك اين شركت چاپ بشود و در واقع اين استيك با نام فورمن عرضه بشود، اما ناگهان فورمن مفاد اين قرارداد را به صورت يكطرفه نقض كرد كه شايد مجبور به پرداخت غرامت سنگيني بشود.
توالت هاي هوشمند
واشنگتن:  از زمان ورود توالت هاي گرمازاي ژاپني به بازار آمريكا، اين توالت ها با استقبال بي نظير شهروندان اين كشور مواجه شده است.
صندلي اين توالت هاي فرنگي هوشمند به گونه اي طراحي شده كه دماي بخشي از صندلي را كه با بدن انسان تماس دارد با دماي بدن شخص استفاده كننده يكسان مي سازد. در حال حاضر هر ماه ۲ هزار نوع از اين توالت ها در آمريكا به فروش مي رسد و با توجه به اينكه پيش بيني مي شود فروش ماهيانه اين توالت ها به ۳ هزار در سال آينده ميلادي برسد به همين دليل قرار است يك كارخانه توليد توالت هاي هوشمند با صرف ۷/۳ ميليون دلار هزينه در خاك آمريكا ساخته شود تا به تقاضاي مشتريان در اسرع وقت پاسخ داده شود.

بر ديوار نگارخانه ها
*نگارخانه والي: نمايشگاه نقاشي فرناز ضابطيان / ۱۳ تا ۱۸ بهمن / ميدان ونك، خدامي، پلاك ۸۶ / تلفن: ۸۸۰۴۷۶۹۸
*نگارخانه شيرازي: نمايشگاه نقاشي گروهي / ۱۴ تا ۱۹ بهمن / بلوار افريقا، پديدار، ساختمان شهروز / تلفن: ۸۸۸۶۳۳۴
*نگارخانه ارشيا: نمايشگاه نقاشي قهوه خانه اي اساتيد اين رشته / تا ۱۷ بهمن / خيابان پاسداران، نگارستان پنجم، جنب بانك صادرات / تلفن: ۲۲۸۶۰۸۷۸
*گالري گلستان: نمايشگاه عكس «عاشقانه هاي دست به دست» ، آثار غوغا بيات / از ۱۴ بهمن به مدت پنج روز / دروس، كماسايي، شماره ۴۲ / تلفن: ۲۲۵۴۱۵۸۹
*گالري هفت ثمر: نمايشگاه ديجيتال آرت / ۱۴ تا ۲۶ بهمن / خيابان مطهري، كوه نور، خيابان پنجم، شماره ۲۵ / تلفن: ۸۸۷۳۱۴۰۳
*گالري فاخته: نمايشگاه آثار زهرا ساعي / ۱۴ تا ۱۸ بهمن / گاندي شمالي، شريفي، پلاك ۴۳ / تلفن: ۲۲۰۱۳۰۵۲
*نگارخانه پاسارگاد: نمايشگاه نقش شير در آثار هنري قاليچه هاي عشايري / تا ۱۷ بهمن / خيابان دولت، بعد از چهارراه قنات، كوچه سلمي _ پلاك ۲۶ / تلفن: ۲۲۵۴۰۴۰۷

گل و گياه
زعفران زينتي
002310.jpg
نام علمي: Crocus Vernus , Queen Of the Blues,
خانواده: IRIDACEAE
گياه پيازي بهاره به بلندي ۱۰ و گستردگي ۸-۵/۲ سانتي متر است داراي گلهاي ياسي مايل به آبي مي باشد.
نيازها: به مكان آفتابي، خاك نسبتاً غني با زهكش خوب نياز دارد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر و تقسيم گياه در اوايل پاييز امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
رسانه
سياسي
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   رسانه   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |