چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۱۳ - Feb 1, 2006
گزارش همشهري درباره تنگناهاي هتل سازي در تهران
صنعت پير در انتظار مجوز بلندمرتبه سازي
گروه شهري- اميرموسي كاظمي: در حالي كه شهردار تهران چندي پيش از مكان يابي نقاط مناسب بلند مرتبه سازي براي احداث هتل هاي مناسب در پايتخت خبر داد، رئيس اتحاديه هتلداران استان تهران تحول در بخش گردشگري اين شهر را منوط به موافقت قطعي شهرداري براي صدور مجوز بلند مرتبه سازي مي داند. محمد علي فرخ مهر، رئيس اتحاديه هتلداران استان تهران كه حدود دو ماه پيش از تلاش هاي بي نتيجه اين اتحاديه براي حل موانع ساخت و ساز هتل ها و مهمانپذيرها با مديران شهرداري و شوراي اسلامي شهر تهران خبر داده بود، در گفت وگو با همشهري بر لزوم ايجاد انگيزه براي ساخت و ساز و بازسازي اماكن اقامتي تأكيد كرد و گفت: شهرداري تهران براي ايجاد اين انگيزه بايد موانع غيرقابل عبور و دست نيافتني را تسهيل كند.
وي قرار گرفتن برخي مراكز اقامتي در طرح هاي عمراني شهرداري را از ديگر مشكلات فراروي اين بخش دانست و افزود: در حال حاضر بيش از ۴۰ واحد اقامتي سالهاست كه در طرح هاي عمراني شهرداري و ارگان هاي ديگر قرار گرفته اند، ولي هنوز تكليف خريد و يا فعاليت آنها مشخص نيست. اين در حالي است كه به دليل قدمت بالاي اين مراكز، كيفيت خدمات رساني آنها تا حد زيادي كاهش يافته و صاحبان اين واحدها نيز به علت بلاتكليفي و همچنين ممانعت شهرداري از ساخت و ساز و تعميرات هيچ انگيزه اي براي بهبود وضعيت هتل ها و مهمانپذيرهاي خود ندارند.فرخ مهر با اشاره به اظهارات رئيس شوراي اسلامي شهر تهران مبني بر نبود هيچ گونه محدوديتي براي بلند مرتبه سازي هتل ها، گفت: مساعدت هاي اعلام شده از سوي شوراي شهر و شهرداري تهران هنوز به دستور العمل مكتوب تبديل نشده و اميدواريم اعضاي محترم شوراي شهر به زودي در اين باره طرح مدوني را مصوب و ابلاغ كنند.
رئيس اتحاديه هتلداران استان تهران همچنين با اشاره به تمايل سرمايه گذاران براي مشاركت در بلند مرتبه سازي هتل ها حتي در نقاطي كه از سوي شهرداري مكان يابي مي شود، افزود: با ارائه تسهيلات لازم از سوي بانك ها براي ساخت وساز هتل ها، در صورت صدور مجوز بلند مرتبه سازي از سوي شهرداري شاهد گسترش مراكز اقامتي در تهران خواهيم بود و اين به رونق و شكوفايي صنعت گردشگري پايتخت كمك شاياني مي كند.
محمدعلي فرخ مهر متوسط سالانه ضريب اشتغال واحدهاي اقامتي تهران را حدود۶۰ درصد اعلام كرد و گفت: اين بدين معني نيست كه كمبود هتل نداريم بلكه در واقع بايد گفت هتل خوب كم داريم و اميدواريم با همكاري شهرداري تهران و شوراي شهر اين مشكل هر چه سريع تر رفع شود تا علاوه بر بحث اقامت، به استانداردهاي لازم براي جذب گردشگر نيز برسيم.
براساس آمار اتحاديه هتلداران استان تهران هم اكنون ۱۱۰ مهمانپذير و ۹۰ هتل شامل ۲۰ هتل آپارتمان، ۶۷ هتل و سه پانسيون در تهران وجود دارد كه در مقايسه با كشورهاي همسايه به هيچ وجه رقم قابل توجهي نيست. اين در حالي است كه بيشتر هتل ها و مهمانپذيرهاي تهران قدمتي بيش از ۳۰ تا ۶۰ سال دارند و به عبارتي پير هستند و با توجه به زلزله خيز بودن اين شهر، بسيار خطر آفرين به نظر مي رسند. شايد بر همين اساس هم باشد كه مهدي چمران در يكصد و هشتاد و ششمين جلسه شوراي اسلامي شهر تهران با رد محدوديت صدور مجوز بلند مرتبه سازي از سوي شهرداري هاي مناطق، به هتلداران و سرمايه گذاران بخش خصوصي اين نويد را داده بود كه براي ساخت هتل در طبقات مورد نظر، هيچ محدوديت قانوني ندارند و مي توانند اماكن اقامتي فرسوده خود را نوسازي كنند. شايد اين گفته رئيس شوراي شهر بتواند به مناقشه ايجاد شده ميان اتحاديه هتلداران استان و مجموعه مديريت شهري در خصوص رفع موانع ساخت وساز اماكن اقامتي در تهران پايان دهد.

چشم انداز
سرزمين دور دست، يك روز آفتابي
002142.jpg
نيوزيلند براي همه مردم دنيا دقيقاً  آن سوي كره زمين است. حتي جنوبي تر از استراليا در نيمكره جنوبي و همجوار قطب جنوب، اما شرايط خاص اقليمي موجب شده كه نيوزيلند نه بيابان هاي پهناور وسيع استراليا را داشته باشد و نه از سوز بادهاي سرد و خشك قطب رنج ببرد. برعكس، اين كشور از آب و هوايي ملايم و معتدل و تنوع زيستي فوق العاده اي برخوردار است. اقبال بلند نيوزيلندي ها اين است كه با اين وجود كه بخش اعظم پهنه كشورشان را مناطق جنگي تشكيل مي دهد، اما برخلاف نزديك ترين جنگل هاي همسايه آن، يعني منطقه سوماترا و جاوه، در اينجا شرايطي كه اصطلاحاً به آن «جهنم سبز» گفته مي شود حاكم نيست و آب و هوا حتي در قلب مناطق جنگلي هم مطبوع است. به همين خاطر در ساليان اخير نيوزيلند به عنوان بهشت اكوتوريست ها و طبيعت گردان معرفي شده است. سرزميني با طبيعتي بكر و زيبا كه هنوز به ازدحام و آلودگي جهان صنعت دچار نشده است. استانداردهاي حفاظت محيط زيست نيز در اين كشور بسيار دقيق و فراگير است، آنچه كه باعث مي شود اين كشور به عنوان يك الگو در توريسم پايدار مطرح باشد. آنجا الآن نيمه تابستان است؛ تصوير هم همين را نشان مي دهد.

سنگفرش كوير بهتر از سنگفرش خيابان وليعصر(عج)
ميراث خبر: جاده سنگفرش پارك ملي كوير از زيباترين و منحصر به  فردترين جاذبه هاي ايران و راه ارتباطي مناطق شمالي به شهرهاي مركزي است. اين جاده كه راه قديمي خوار به اصفهان است با مهندسي بي نظيري در اين منطقه احداث شده و شش تا ده متر عرض دارد. اين جاده كمي برآمده از زمين هاي اطراف كويري است و به واسطه به كار بردن سنگ هاي فراوان به اين نام شهرت يافته است.
«فرامرز پارسي» مديرعامل شركت مهندسين مشاور عمارت خورشيد كه مطالعات فراواني در خصوص اين كوير و سازه هاي موجود در آن انجام داده، در مورد اين جاده مي گويد: «اين جاده از روستاي كهك گرمسار آغاز شده و به كوهپايه هاي سياه كوه مي رسد. جاده سنگفرشي كوير ۳۰ كيلومتر طول و ۲.۵ متر عمق دارد.
همچنين در مورد عمق زياد اين جاده مي گويد:» به دليل باتلاقي بودن زمين هاي كويري در اين نقاط ، براي زيرسازي اين جاده حدود ۲.۵ متر از زمين كنده شده و زيرسازي اصلي جاده با زغالي به ارتفاع بيش از ۷۰ سانتي متر ساخته شده تا آب به راحتي داخل زمين فروكش كند كه البته روي اين ذغال هم با سنگ لاشه و ملاط آهك مفروش شده است.
به گفته وي ۱۰ پل كوچك و يك پل بزرگ در مسير اين جاده وجود دارد كه دهنه يك مورد از سالم و در بقيه موارد تنها پايه هاي آن باقي مانده است.
اين راه از دامنه هاي غربي جاده سياه كوه و حوض قيلوله و حوض محمد مي گذرد. در مسير اين جاده كه در بسياري از برنامه هاي طبيعت گردي بازديد از آن نيز وجود دارد، چشمه سبيدآب و مرنجاب، كويرهاي زمرود و خوار و ده رشمه در بلوك خوار ديده مي شود.
اين مسير در محل به نام راه  شاه عباسي معروف است ولي در تمام مسافت سنگفرش نيست. راه سنگفرش سياه كوه از خطوط ارتباطي بزرگ زمان شاه عباس براي تردد بين اصفهان و سواحل درياي مازندران و فرح آباد استفاده مي شده است.

بافت فرسوده جنوب غرب تهران وقوع فاجعه را هشدار مي دهد
مهر : وجود تراكم جمعيتي به ميزان ۴ برابر ديگر مناطق، فرسودگي بافت شهري در حداقل ۷۰ درصد بناها، رشته قنات هاي متعدد و امتداد يكي از گسلهاي تهران در جنوب غرب پايتخت، اين ناحيه را به آسيب پذيرترين نقطه شهر تبديل كرده است.
دو خط راه آهن تهران _ تبريز و تهران _ اهواز اين تكه از شهر را از شمال و جنوب محصور كرده اند و بر اساس پيش بيني كارشناسان، هنگام بروز زلزله با تخريب زيرگذرهاي متعدد اين خطوط، امداد رساني به اين منطقه دچار اختلال جدي خواهد شد.
بر اساس آمار، جمعيت ۴۰۰ هزار نفري ساكن منطقه ۱۷ تنها در ۸ كيلومتر مربع زندگي مي كنند و قدمت ۷۰ درصد از ساختمانها مربوط به قبل از سال ۵۴ است و همچنين ۳۰ درصد از قطعات زير ۷۰ متر است.
شهرداري تهران گرچه از لحاظ وسعت كوچكترين منطقه شهر محسوب مي گردد اما آمار حاكي از شكنندگي بالاي اين منطقه است و لزوم برنامه ريزي دقيق براي ساماندهي هرچه سريعتر وضعيت كنوني را مي رساند.
معاون امور مناطق شهرداري تهران در اين ارتباط معتقد است: براي حل معضلات اين منطقه و به ويژه بافت هاي فرسوده، بايد حتماً طرحي به وسيله شهرداري منطقه آماده شود و در آن مشاركت مردم نيز پيش بيني شده باشد زيرا با بودجه شهرداري امكان ساماندهي بافتهاي فرسوده وجود ندارد.
فرهاد يعقوب بر مشاركت بخش خصوصي، ايجاد فرصتها و استفاده از آنها تاكيد كرد و اظهار داشت: نظارت بر ساخت و سازهاي منطقه بايد مقتدرانه ادامه يابد زيرا گرچه بنايي را مردم مي سازند ولي آن ساختمان سرمايه ملي است.
معاون شهردار تهران همچنين شهردار منطقه را بر پيگيري اجراي زيرگذر خطوط راه آهن ملزم ساخت.

تضادهاي طبيعي در خدمت طراحي زندان قصر
002160.jpg
پايگاه اطلاع رساني معماري و شهرسازي: تضادهاي موجود در طبيعت، دست مايه طراحي در پروژه تغيير كاربري زندان قصر قرار مي گيرد.
دكتر «سيدامير منصوري» ، مدير پروژه زندان قصر در گفت وگو با خبرنگارUAN گفت: «از آن جا كه مجموعه تحولات و كاربري و حتي نام اين محل القاكننده مجموعه اي از تضادهاست، گروه طراحي معماران منظر اين پديده را مبناي طراحي خود قرار داده اند.»
منصوري ذات زندان قصر را داراي يك تضاد آشكار و اين موضوع را بهانه اي براي فضاسازي و بيان نمادين اين امر دانست و افزود: «تاريخ اين مكان تاكنون دستخوش تحولات بسياري بوده است. زماني ييلاق تهران و محل قصر پادشاهان قاجار و زماني هم زنداني براي آزادي خواهان و يا مجرمان اجتماعي محسوب مي شده است.»
وي تضادهاي موجود همچون قصر و زندان و ساير تضادهاي موجود در رنگ ها، فرم ها، مصالح و فضاهاي مختلف انساني را دست مايه اي براي معنا بخشيدن به اين پروژه عنوان كرد.
منصوري در ادامه افزود: «تضاد ميان آب و آتش به عنوان عناصري از چهار عنصر طبيعت دست مايه طراحي آب نمايي كه با آتش تلفيق شده است.»
به گفته مدير پروژه زندان قصر، طراحان اين پروژه با استفاده از اين موضوع علاوه بر رسيدن به فضاهاي مناسب جمعي و تفرجگاهي، القاي حس تضاد موجود در شهروندان را نيز مد نظر قرار داده اند.
منصوري در ادامه به وجود تناسب ميان تضادهاي ايجاد شده با ويژگي فضاهاي جمعي و تفرج گاهي و استفاده از تضاد سنت و فن آوري هاي جديد در طراحي پروژه هاي اين چنيني تاكيد كرد.
روزگاري قصر قاجار كاخ ييلاقي خارج از حصارهاي شهر بوده و گفته مي شود فتحعلي شاه نخستين خشت اين قصر را خود نهاد و امر كرد كه جوانان ايل قاجار تمامي مصالح مورد نياز را به آن جا حمل كنند.
زندان قصر بخشي از قصر و باغ فتحعلي شاهي و يكي از مشهورترين زندان هاي ايران است كه توسط ماركوف معمار مشهور روسي طراحي شده و داراي ۱۹۲ اتاق و گنجايش ۷۰۰ زنداني بود كه ۹۶ اتاق آن پنج نفري و بقيه انفرادي بودند.
همچنين اين زندان نخستين زنداني است كه زندانيان در آن از حقوق قانوني خود برخوردار شدند.
در حال حاضر تنها منابعي كه به استناد آنها مي توان قصر قاجار را شناسايي كرد چيزي جز چند نقاشي و توصيف آنها نيست. زمان و مدت صرف شده براي شناسايي و بررسي اين زندان قديمي بسيار كم بوده و منابع براي شناسايي اين قصر فقط نقاشي هاي قديمي و آثار به جا مانده از برخي نقاشان چون دوبو و طرح هايي از فلاندن، نقاش روسي است. همچنين عكس هايي در آلبوم كاخ گلستان و عكسي از سردر و ديوار، قبل از تخريب اين قصر باقي مانده است.
ويراني قصر قاجار از زماني آغاز شد كه ديگر اين قصر مورد توجه شاهان بعد از فتحعلي شاه قرار نگرفت. طبق نوشته كنت دوسرسيدر در سال ۱۲۵۵ قمري ديگر كسي در قصر سكونت نداشته و تابلوهاي روي ديوار لانه پرندگان شده و رو به خرابي رفته است و تنها عاملي كه باعث شد زندان قصر در سال هاي اخير شهرت سابق را نداشته باشد اين بود كه در دهه چهل زندان اوين و بعد از آن زندان مدور و مخوف كميته ضدخرابكاري (در وسط شهر تهران) ساخته شدند كه روزگاري حدود هزار تن از چريك ها و گروه هاي سياسي مخالف سلطنت را در خود جاي دهند.
طرح خروج زندان از شهر و تغيير كاربري آن طي سال هاي اخير به دليل بافت ناهمگون و معضلات ايجاد شده در منطقه مسكوني اطراف آن، مورد توجه مسئولان و مردم قرار گرفته است و تاكنون پروژه هاي بسياري براي آن تعريف شده است.
عكس:عليرضا بني علي

بيمه ساختمان فعلاً در حد حرف
002136.jpg
گروه شهري- اسدالله افلاكي: حضور بيمه در عرصه ساخت و ساز باعث افزايش ارتقاي كيفيت واحدهاي ساختماني مي شود.
در حالي كه تعامل ميان سه نهاد اصلي دست اندركار ساخت و ساز يعني وزارت مسكن، شهرداري و سازمان نظام مهندسي سبب شد تا پس از سالها بحث و كشمكش، رعايت مبحث دوم مقررات ملي ساختمان الزامي شود، اما بسياري از كارشناسان مي گويند بايد زمينه حضور صنعت بيمه در مرحله ساخت و ساز فراهم آيد چرا كه بيمه تضمين كيفيت ساختمان به عنوان مكمل مي تواند در كنار طرح مجري باعث ارتقاي كيفي ساخت و ساز شود.
دكتر محمود هريسچيان، عضو هيأت رئيسه كميسيون عمران سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران در اين باره به همشهري گفت: با آنكه از چند سال پيش تلاش هايي براي حضور صنعت بيمه در عرصه ساخت و ساز صورت گرفته اما هنوز اين بيمه تنها مسائل و حوادث مربوط به دوره ساخت را شامل مي شود چرا كه بيمه براي شهروندان و حتي برخي از مهندسان و دست اندركاران ساخت و ساز ناشناخته است و آنان با كاربرد بيمه در اين عرصه چندان آشنا نيستند.
اين استاد دانشگاه افزود: سالهاست در كشورهاي توسعه يافته، همان طوري كه براي اتومبيل بيمه بدنه، سرقت و سرنشين صادر مي شود براي بخش هاي مختلف ساختماني نيز بيمه صادر مي شود و اين فرايند با موفقيت همراه بوده است. بر اين اساس ضروري است با بومي كردن تجارب جهاني در اين زمينه، حضور صنعت بيمه در چرخه ساخت وساز فراهم شود.
وي گفت: از آنجا كه شركت هاي بيمه گر تنها هنگامي مبادرت به صدور بيمه نامه مي كنند كه از كيفيت كالاي مورد نظر اطمينان داشته باشند براي اين منظور پيش از هر كاري نسبت به بازرسي از بناي مورد نظر اقدام مي كنند تا از وضعيت سلامت آن با خبر شوند و اين به معناي بازرسي مجدد است و كاربر درمي يابد كه علاوه بر بازرسي هاي معمول، بازرسي ديگري نيز صورت مي گيرد در نتيجه به طور طبيعي كيفيت ساخت و ساز افزايش مي يابد و براين اساس دست اندركاران ساخت و ساز ناگزير تلاش خواهند كرد تا كيفيت ساختمان به حد مطلوب برسد. چرا كه بهره بردار و متقاضي خريد واحدهاي ساختماني هم در صورتي اقدام به خريد مي كند كه از كيفيت ساختمان مطمئن باشد.
هريسچيان با اشاره به اينكه براي ارتقاي كيفيت ساخت وسازها، سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران با شركت هاي بيمه وارد مذاكره شده، افزود: تا كنون يكي از شركت هاي بيمه در اين خصوص پيشقدم شده كه انتظار مي رود با فراهم آمدن تمهيدات لازم از سوي نهادها و سازمان هاي ذيربط، ساير شركت هاي بيمه نيز براي حضور در صنعت ساختمان ترغيب شوند.
به اعتقاد اين استاد دانشگاه حضور بيمه در عرصه ساخت و ساز پيش از هر چيز نياز به فرهنگ سازي دارد كه دو بخش عمده يعني جمعيت مهندسان و شهروندان را در برمي گيرد و اين برعهده مسئولان و رسانه هاي جمعي است كه در اين زمينه از هيچ تلاشي فروگذار نكنند.

تغييرات زيرزميني بازار تهران
مريم پاپي
بازار بزرگ تهران با تغيير امكانات حمل و نقل شهري در اين منطقه، مشتريان و بازديد كنندگان جديدي يافته است. مترو چند سالي است كه روند تغيير هويت كاركردي بازار تهران را در پيش گرفته است.بازار قديمي تهران بازاري است كه شرق شناسان از آن به عنوان سبكي از تجارتخانه سنتي ياد مي كنند كه در آن هر تاجر صاحب حجره كوچكي است. اما اين تجارتخانه رفته رفته به جاي معاملات كلان با ساير تاجران و فروشندگان، به محلي براي كسب و كارهاي كوچك و تامين نيازهاي جزئي مشتريان تبديل شده است.
كارشناسان شهري از زماني كه ترافيك تهران سنگين شد، به نكوهش سفرهاي طولاني درون  شهري كه به منظور تامين مايحتاج شهروندان اقصي نقاط شهر صورت مي گيرد مي پرداختند. همواره اين سؤال مطرح مي شد كه چرا مردم از نظر فرهنگي آموزش نديده اند و در محله ها امكاناتي برايشان فراهم نشده  تا در تمام نقاط شهر به اجناسي با كيفيت  مناسب و قيمت هاي ثابت دست پيدا كنند. آن زمان بازار تهران همان حجره هاي سنتي را داشت كه از ميان هر چند مغازه، يكي در كنار عمده فروشي، خرده فروشي هم مي كرد. ولي با راه اندازي پاساژهاي مختلف و مغازه هايي كه ماهيت متفاوتي دارند، ديگر نمي توان اين بازار را محل حجره هاي تاجران تهراني دانست.
اينجا يك سؤال پيش مي آيد؛ پاساژهاي مختلف كه تنها يكي از آنها بيش از ۶۰۰ مغازه دارد، قرار بوده اول به وجود بيايند و بعد مترو تهران با گذشتن از چهارراه گلوبندك رفت و آمد مشتريان آنها را تسهيل كند يا بعد از تسهيل رفت و آمد توسط مترو، فكر استفاده از فضاي بازار براي كاربردهاي تجاري ديگر به ذهن خطور كرده است. شايد هم هر دو اين تصميمات با پشتيباني ديگري قوت گرفته و به اجرا در آمده اند.
خط يك مترو تهران در ايستگاه ۱۵ خرداد سيلي از جمعيت را سوار و پياده مي كند كه كاسب ها، خريداران و گردشگران داخلي و خارجي را شامل مي شود. شركت مترو رفت وآمد ۷۴۹ هزار و ۳۱۶ مسافر را در دي ماه گذشته و ۳۰ هزار و ۵۸۸ مسافر را در روز اول بهمن ماه از ايستگاه ۱۵ خرداد ثبت كرده است. افزايش خريدهاي زنانه و افزايش رفت و آمد گردشگران خارجي به تنهايي به اين منطقه، از ويژگي هاي اين افزايش سفرهاست. مترو گردشگري بازار تهران را متحول كرد،  هر چند كه امكانات پذيرايي منطقه نسبت به گذشته چندان افزايش نيافته و همپاي مغازه هاي بازار بزرگ تهران زياد نشده است.
مسئولان شهري اگر بخواهند مردم را به سفر به مناطق مختلف شهري راغب سازند، مي توانند از اتفاقي كه خواسته يا ناخواسته در بازار تهران افتاده است الگوبرداري كنند.

مشاوره اجتماعي در بم و بروات
002139.jpg
ايسنا:بر خلاف گفته مسئولان سازمان بهزيستي، برنامه هاي يونيسف در ايران با آغاز سال ۲۰۰۶ ميلادي به پايان نرسيده  است.
سازماني كه به گفته بمي ها، بيش از هر نهاد و سازمان ديگري در بم سرمايه گذاري و هزينه كرده است، معتقد است كه بايد براي سازمان هاي دولتي الگوسازي كند و گسترش كار وظيفه مسئولان دولتي است.
مازيار تالشي كه مسئول بخش حمايت رواني صندوق كودكان سازمان ملل متحد (يونيسف) است، بهزيستي را تنها همكار سازمان خود در اين طرح معرفي كرده است، در حالي كه معمولا طرح هايشان را با همكاران دولتي و غيردولتي انجام مي دهند.
طبيعي است كه وقتي سازمان بهزيستي بم از ابتداي سال جاري تا كنون هيچ بودجه اي دريافت نكرده و حتي بودجه اهدايي رئيس جمهور پس از سفر به بم نيز ماهها در پيچ و خم كاغذبازي هاي اداري مانده است، بهزيستي توان همكاري با يك سازمان بين المللي را كه هيچ، توانايي پرداخت حقوق كارمندان خودش را هم ندارد.
دولت كاري به كار آسيب هاي اجتماعي بم ندارد. ولي اگر سازمان هاي غيردولتي و بين المللي بتوانند در اين شهر فعاليت كنند، بخشي از مشكلات مردم را حل خواهند كرد. چنانكه اكنون يونيسف ماهانه در شهر بم به ۳۰۰ نفر و در بروات به ۸۰۰ نفر خدمات مشاوره اجتماعي و تفريحي ارايه مي دهد. ساختمان اين مركز مشاوره را هم يك سازمان غيردولتي هلندي به نام اكت به بهزيستي اهدا كرده بود كه بهزيستي آن را براي اين منظور به يونيسف داده است.

ثبت گويش هاي ساروي
002157.jpg
ميراث خبر:اگر ما نمي توانيم آواهاي پيشينيانمان را بشنويم و فقط به ترجمه كتيبه هاي به جا مانده از آنها اكتفا مي كنيم، آيندگان به راحتي صداي گويش هاي مختلف ايراني را خواهند شنيد.نمونه برداري از گويش هاي شهرستان ساري آغاز شده و قرار است با استفاده از سيستم ديجيتال ثبت شوند. اين فصل اول نمونه برداري گويشي از شهرستان ساري در ميراث فرهنگي استان مازندران است.
دلاور بزرگ نيا- رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان مازندران- توضيح داده است: «اين نمونه برداري در بخش هاي مركزي، ميان دو رود و مذكوره شهرستان ساري انجام مي شود و سيستم ثبت نمونه ديجيتال مي تواند ظرافت هاي زبانشناسانه را جهت تحقيق متخصصان فراهم آورد.»

گردشگري كوير سيستماتيك مي شود
002145.jpg
چند تشكل غيردولتي و زيست محيطي در استان خراسان جنوبي با سفرهاي متعدد به كويرهاي ايران طرح جامع كوير را تدوين مي كنند تا با استفاده از آن بتوانند علاوه بر آغاز صنعت جديدي به نام اكوتوريسم، مردم منطقه را جذب اين نوع شغل كنند.تشكل هاي آواي طبيعت، پاكزيان كوير و حاميان كوير با كمك يكديگر اقدام به شناسايي جاذبه ها، عكاسي، فيلمبرداري و جمع آوري اطلاعات از كويرهاي مختلف ايران مي كنند تا بتوانند زمينه برگزاري تورهاي متعدد كويرنوردي را فراهم كنند.كلوتها، درياچه نمك، تپه هاي ماسه اي و شن زارهاي بزرگ دشت لوت از بخش هاي متنوع كوير هستند كه هر يك جاذبه هاي خاص خود را دارد.

قوچ  و ميش هاي تهران ديگر خودكشي نمي كنند
002163.jpg
ميراث خبر:اداره كل محيط زيست استان تهران سعي مي كند با توزيع هر روزه علوفه در ارتفاعات البرز، از خودكشي دسته جمعي قوچ و ميش هاي استان تهران جلوگيري كند. سرماي زمستان و بارش شديد برف در ارتفاعات، گونه هاي جانوري را مجبور به گدار و مهاجرت به قشلاق مي كند.
كارگر- رييس اداره نظارت و بازرسي اداره كل استان تهران- از شرايط بحراني گونه هاي جانوري استان در فصل قشلاق امسال خبر داد و گفت: حيوانات بين ۱۲ تا ۲۴ ساعت پيش از انسانها متوجه تغييرات جوي مي شوند. تحقيقات علمي و تجربي بخش كارآمدي مديريت حيات وحش است. از اين رو دقيق شدن روي رفتار گونه ها به مديريت بهتر مي انجامد. ميش هاي مسن كه رو به افق مي ايستند و هيچ حركتي نمي كنند، خود را براي گدار مهاجرت جانوران بزرگ سال آماده مي كنند. آنها بوي سرما را پيش از رسيدن حس مي كنند. در همين موقع ما با توزيع علوفه افكار ميش هاي مسن را به  هم زديم تا از مهاجرت خونين دست بكشند. بدين ترتيب اگر برف مي آمد يا نمي آمد، ما طرح تعليف علوفه را انجام مي داديم.

توضيح :
اين صفحه ديروز «آرمانشهر» نام داشت، امروز «زادبوم». از اين به بعد قرار است اسم صفحه «زادبوم» بماند. اينكه چرا يك روز بعد از انتشار اسم صفحه عوض شد دليل خاصي ندارد؛ جز اينكه گروهي از دوستان اعتراض كردند به اينكه آرمانشهر بيشتر القاي يك مفهوم فلسفي را مي كند و با موضوعات معمول اين صفحه يعني مسائل شهري، محيط زيست، ساخت وساز و گردشگري چندان نسبتي ندارد.زادبوم بوم هم كلمه قشنگي است.
شما موافقيد؟

شهر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
رسانه
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   رسانه   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |