چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۱۳ - Feb 1, 2006
همشهري تغييرات مداحي را بررسي مي كند
تجدد نازيبا در هنر قدسي
002187.jpg
گروه ادب و هنر: چند سالي است كه مداحي اهل بيت با نواهايي صورت مي گيرد و اشعاري در آن به كار مي رود كه كمتر در سنت اين شاخه مذهبي ديده شده بود.
اين نوع استفاده از اشعار و ملودي ها كار را به جايي رساند كه برخي از علماء و حتي مقامات بلند پايه كشوري نسبت به رونق و رواج اين نوع مداحي هشدار دادند و خواستار توجه مداحان به استفاده از اشعار متناسب و نيز ملودي هاي مناسب شدند.
گزارش همشهري حاكيست كه رشد حيرت انگيز مداحي جدا شده از سنت مداحان در ايران سبب شد تا سال گذشته سميناري يك هفته اي در ستاد فرهنگي، هنري امور مساجد به سرپرستي حجت الاسلام حشمتي و دبيري علي تاج الديني برگزار و نتايج آن انعكاس يابد.
سيدعليرضا ميرعلينقي؛ پژوهشگر تاريخ موسيقي سنتي، كه از جمله پيشنهاددهندگان اين مراسم بود، درباره وضعيت مداحي و فاصله مداحان از سنتهاي گذشته و نقش اين سمينار مي گويد :«در اين سمينار كه با حضور چهره هايي چون استاد مجيد كياني، ايرج نعيمايي، رضا مهدوي،  هوشنگ جاويد و ... تشكيل شد، به شقوق مختلف مداحي، از شعر تا ملودي پرداخته و در مقايسه اي تطبيقي بين اشعار و ملودي هاي امروزي با اشعار و ملودي هايي كه در گذشته اين شاخه هنري- مذهبي، صورت گرفت.
وي با اشاره به اين كه آنچه از اسناد صوتي مرتبط با اين موضوع به جا مانده به اواخر دهه ۳۰ باز مي گردد ،گفت: اين موضوع به اندازه اي مهم است كه بتوان درباره آن پژوهشي بنيادي شروع كرد و براساس آن به اين جمع بندي رسيد كه چه تغييرات جامعه شناختي و نيز فني سبب اين همه تغيير شده است.
به گزارش همشهري، كارشناسان موسيقي مذهبي معتقدند، موسيقي مورد استفاده در ميان برخي مداحان بيشتر به موسيقي غربي، تكنو و راك، نزديك است كه همين امر، اعتراض برخي از مداحان شناخته شده، چون كويتي پور و صادق آهنگران را به همراه داشت و سبب شد تا آنها در مصاحبه هاي خود نسبت به روند رو به رشد استفاده از اشعار و ملودي هاي غيرمتناسب با ساختار سنت مداحي هشدار دهند.
از سوي ديگر اشعاري كه در اين گونه مداحي ها استفاده مي شود، به نوعي قدسي زدايي  از بزرگان دين و مذهب را رواج و رونق مي دهد.
يكي ديگر از كارشناسان در گفت وگو با همشهري گفت يك دليل عمده چنين رشد حيرت انگيز و پناه آوردن برخي از مداحان به اشعار اين چنيني و موسيقي هاي آنچناني را اقتصادي شدن اين شاخه مي داند.
اين كارشناس مي گويد: مداحي در گذشته امري في سبيل الله بود و مداحان اجر خود را از خداوند و سيدالشهدا مي گرفتند، اما امروزه اين شغل خود به پيشه اي پردرآمد و سود تبديل شده و كاسبي جدي براي برخي ها ايجاد كرده است و همين امر سبب شده و مي شود تا فضاي كارها از آن قداست و روحانيتي كه در گذشته وجود داشت، فاصله بگيرد.

برگزيدگان مسابقه سالانه دريايي كشور معرفي شدند
گروه ادب و هنر: مراسم اعلام اسامي برندگان و اهداي جايزه نخستين مسابقه سالانه دريايي كشور در ساختمان كشتيراني جمهوري اسلامي ايران برگزار شد.
در اين مراسم كه با حضور چهره هاي مختلف فرهنگي و اجتماعي انجام شد، ابتدا حسين پرسان، مدير روابط عمومي كشتيراني ضمن خوشامدگويي به حاضران، تقدير از حضور كاريكاتوريست هاي سراسر كشور در اين مسابقه و تشكر از همكاري مؤسسه گل آقا در برگزاري مسابقه، ياد و خاطره كيومرث صابري فومني (گل آقا) را گرامي داشت.
برگزيدگان اين مسابقه جوايز خود را با داوري محمدبني اسدي، ناصر پاكشير، بزرگمهر حسين پور، امير حسين داودي، جواد عليزاده و توكا نيستاني دريافت كردند.
در ميان ۱۱۱۲ كاريكاتوريست شركت كننده در مسابقه كاريكاتور دريايي، افراد زير به عنوان برنده انتخاب شدند:
در بخش بزرگسال؛ نفر اول: مسعود ضيايي زردخشويي (اصفهان)، نفر دوم: مانا نيستاني (تهران)، نفر سوم: حسن كريم زاده (تهران)، همچنين شهرام رضايي، مهدي كريم زاده، احسان گنجي، ساغر سعادتي، حسين رحيم خاني، رسول حاجي زاده، محمدعلي خلجي، علي اكبر آريان فر و شيرين قلي پور شايسته تقدير شناخته شدند.
در بخش نوجوان نيز نفر اول:  پويا بهپوري(تهران)، نفر دوم: فاطمه رضايي(اردبيل)، نفر سوم: محمد ميروهابي(تهران) شدند و ماني نگارستان (اصفهان)، رضا رضايي (اردبيل)،عاطفه نريماني(اصفهان)،اميرحسين جعفري نژادان(تهران)، نسترن صفري (مرند) و حميدرضا زيارتي (تهران) شايسته تقدير شناخته شدند.
در بخش كودك، محمد جمشيد وند (لرستان) نفر اول، ياسين نور الديني (كرمان) نفر دوم، مهناز جعفري(اصفهان) به عنوان نفر سوم شناخته شدند.
زهرا مولايي (كرمان)، فاطمه بابايي(اصفهان)، عباس راياني (تهران) و محمد باباكوهي (بهشهر) در بخش كودك شايسته تقدير شناخته شدند.
جايزه ويژه مسابقه نيز به محسن جعفري و نوروز عباسي تعلق گرفت.
نخستين مسابقه سالانه كاريكاتور دريايي كشور با همكاري مؤسسه فرهنگي- هنري گل آقا با موضوعات دريا، دريانورد، كشتي و بندر برگزار شد.

عاشورا از نگاه هنرمندان
ميراث خبر: مديريت هنرهاي تجسمي سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران يك كارگاه نقاشي با عنوان «عاشورا از نگاه هنرمندان معاصر» در فرهنگسراي بهمن برگزار مي كند.
اين برنامه ويژه هنرمندان و دانشجويان رشته هاي هنر است و بوم و رنگ از سوي فرهنگسرا در اختيار هنرمندان قرار مي گيرد.در قوانين اين كارگاه ارائه پيش طرح الزامي است و آثار برگزيده خريداري و در مجلدي منتشر مي شود.اين برنامه در روزهاي ،۱۵ ۱۶ و ۱۷ بهمن در فرهنگسراي بهمن برگزار مي شود.
همچنين نمايشگاهي ديگر با عنوان نقاشي قهوه خانه اي با موضوع عاشورا از نگاه اهل دل از ۱۰ تا ۱۸ بهمن ماه در گالري شماره يك فرهنگسراي بهمن برپاست و علاقه مندان براي بازديد از اين نمايشگاه مي توانند به فرهنگسرا مراجعه كنند.

تام كروز ؛ در فهرست بدترين بازيگر سال
نامزدهاي تمشك طلايي اعلام شد
002184.jpg
مهر : برگزاركنندگان مراسم اهداي جوايز تمشك زرين نامزدهاي دريافت جايزه بدترين هاي سال ۲۰۰۵ هاليوود را اعلام كردند كه در اين ميان نام تام كروز به خاطر بازي در فيلم جنگ دنياها ( اثر استيون اسپيلبرگ) در زمره بدترين بازيگر به چشم مي خورد.
از ميان فيلم هاي معرفي شده در اين فهرست مي توان به فيلم «دوك هاي هزارد» اشاره كرد كه تلاش سينما براي بازسازي يك مجموعه تلويزيوني بود و با ناكامي مواجه شد. فيلم «پسر ماسك» از ديگر آثار ناموفقي است كه در سال ۲۰۰۵ به نمايش درآمد. اين اثر كه ۱۱ سال پس از نسخه نخست ساخته شد، نه از جذابيت نسخه اول بهره برده و نه شاهد گردهمايي اين هنرپيشگان بود.
فيلم هراسناك «خانه مومي» كه بازسازي فيلمي به همين نام بود نه تنها نتوانست نظر مساعد منتقدان را جلب كند بلكه در گيشه فروش نيز با شكست سختي مواجه شد. از ديگر فيلم هاي نامزد دريافت تمشك زرين مي توان به آثاري چون «عشق كثيف» و «ژيگول اروپايي» اشاره كرد. اين آثار تاثير بسياري در ركود اقتصادي هاليوود در سال ۲۰۰۵ داشتند و در زمره بدترين بازسازي هاي سينمايي در سال مذكور به شمار مي روند.
در رشته تمشك زرين بدترين هنرپيشه مرد نام هايي چون ويل فرل براي فيلم «افسون شده» و «لگد زدن و جيغ كشيدن» ، جيمي كندي براي فيلم «پسر ماسك» ، راب شيندر براي فيلم «ژيگول اروپايي» ، راك براي فيلم «سقوط» و تام كروز براي فيلم «جنگ دنياها» ديده مي شود.
در رشته تمشك زرين بدترين هنرپيشه زن بازيگراني چون جسيكا آلبا براي فيلم هاي «چهار شگفت انگيز» و «به سوي آبي» ، هيلاري داف براي فيلم هاي «دوجينش ارزانتر است» و «مرد كامل» ، جاني مك كارتي براي فيلم «عشق كثيف» ، تارا ريد براي فيلم «تنها در تاريكي» و جنيفر لوپز براي فيلم «مادرشوهر هيولايي» اشاره كرد.
تصميم گيري درباره نامزدهاي مذكور از طريق نظرسنجي از ۷۲۵ كارشناس سينما صورت گرفت. بيست و ششمين دوره مراسم اهداي تمشك زرين امسال ۲۴ ساعت قبل از مراسم اسكار در روز چهارم مارس صورت مي گيرد.

گزارشي از نشست «انجمني براي همه عكاسان ايران»
عكس در سازمان هاي فرهنگي متولي ندارد
به منظور طرح مطالبات عكاسان ايران، نشستي در خبرگزاري ايسنا برگزار شد. به تازگي گروه ۱۷ نفره اي از عكاسان گرد هم آمده اند تا با طرح مطالبات خود، مسائل مبتلابه عكاسي ايران را مطرح كنند و به راهكاري براي ايجاد تشكل هماهنگ و فراگير دست يابند.
مجتبي آقايي ( از سوي انجمن هاي عكاسي بحران و عكاسان صنعتي تبليغاتي ) محمدمهدي رحيميان (مدرس دانشگاه ) و كاووس صادق لو (از هيأت مديره  انجمن صنفي عكاسان مطبوعات ايران ) به نمايندگي از اين گروه در نشست خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گرد هم آمدند. البته افرادي ديگر نيز قرار بود در اين نشست شركت كنند كه به هر دليل، حضورشان مقدور نشد.
محور اصلي بحثي كه اين سه نماينده  جمعي از عكاسان ايران مطرح كردند، ضرورت تشكيل انجمن فراگير يا ملي بود؛ انجمني كه سال هاست حرف و سخن از تشكيل شدن و نشدن آن به ميان است، اجماعي كه سال هاست عكاسان در پي آن هستند و انجمني كه هنوز تشكيل نشده است.
مجتبي آقايي با نگاهي خوش بينانه، تمام اين حرف و حديث ها را از اختلاف سليقه تا نبود اجماع و...، نشان از پويايي و تأثيرگذاري عكاسي مي داند كه آن را از ساير نحله ها و گرايش هاي مختلف هنري متمايز مي كند؛ رسانه  ششدانگي كه گاهي به مرز هاي هنر نزديك مي شود و جايي كاملاً نقش رسانه را دارد و جايي به مرز هاي علم نزديك تر است؛ مقوله اي كه آقايي به جرات مي گويد هيچ رشته اي توان رقابت با آن  را  ندارد. وي مي افزايد: عكاسي گاهي بيانگر تصورات فردي است و از منظري ديگر با تكثر گرايشي روبه روست. بخشي از اينها به ذات و صنعت عكاسي برمي گردد و بخشي نيز از ظرفيت ها و پتانسيل هاي ايجادشده در كشور ما ناشي است.
او مصداق اين ظرفيت و پتانسيل را ۱۵ هزار فارغ التحصيل و دانشجوي عكاسي، تعداد نشريه هاي تخصصي، عكاسي و حتي تعدد تشكل ها دانسته و تأكيد دارد: براي تقويت فعاليت هاي عكاسي كشور و ايفاي نقش بهتر و موثر تر و نيز كسب مطالبات خود در قالب گفتمان هاي نهادينه  مدني امروزي، جز حركت به سمت فعاليت هاي در قالب تشكل هاي مدني گروهي چاره اي نداريم.
محمدمهدي رحيميان نيز از سير تحول و تطور عكاسي در ايران گفت كه به دهه  ۵۰ برمي گردد؛ از همان دوران كه نياز ها و ضوابط صنفي وجود داشته است. او با اشاره به انتظار و توقع هايي كه از جامعه عكاسي و تشكلي به نام انجمن ملي عكاسان ايران مي توان داشت، تاكيد كرد: از انجمن  ملي توقع انجمن صنفي را نداريم. چه بخواهيم چه نخواهيم، انجمن ملي وجود دارد و مي خواهد چتر پوشش اطلاع رساني براي انجمن هاي كوچك تر باشد. اگر ما، جامعه  عكاسي، انجمن ملي عكاسي را ملك شخصي و سكوي پرتاب خود بدانيم، اتحاد جمعي اتفاق نمي افتد.
به گمان اين مدرس دانشگاه، سياست هاي حمايتي دولت، به شكل گيري و پايداري و قوام انجمن ها مي تواند كمك كند.
وي همچنين تاكيد كرد: ضروري است وضعيت امروز عكاسي ايران را در قالب طرح پژوهشي كلان در اين عرصه قرار دهيم و نياز هاي هنري -فرهنگي، مطبوعاتي و... را روشن كنيم. تاكنون به هر دليلي، اين اتفاق رخ نداده، هيچ مطالعه اي نشده، اطلاعات مدون و طبقه بندي شده اي هم در دسترس نيست. هرچه هست، براساس شواهد، اطلاعات شخصي و مستندات خودمان است.
رحيميان گمان مي كند كه مشكلات جامعه  عكاسي از رويكرد ها و مسائل كلان مملكت جدا نيست و به طور قطع، بدون مطالعه بررسي و استخراج منابع آماري نمي توان كاري از پيش برد.
كاووس صادقلو نيز گفته هايش را با تاريخچه  عكاسي آغاز كرد. او نيز از نقش عكس گفت و روزي كه در ايران آغاز شد و اين پرسش  جاري كه چرا عكاسي در ايران تا اين حد پراكنده است. صادقلو به حركت هاي ضعيف تيمي و جمعي كه به گمان او در روحيه ايراني ها وجود دارد، اشاره كرد. او عنوان كرد كه با واژه  و عبارت ملي، در تركيب انجمن ملي موافق نيست؛ چراكه تبعات سياسي حقوقي در كشور و حتي در دنيا پيدا خواهد داشت. وي بر واژه  فراگير به جاي ملي تأكيد داشت.
صادقلو آسيب شناسي و فرهنگ سازي براساس آن را را براي تشكيل انجمن به زعم وي فراگير ضروري دانست و تاكيد كرد: ضروري است انجمن فراگير، زبان گوياي تمام شاخه هاي عكاسي و پايگاهي براي حركت تمام تشكل هاي عكاسي باشد. رييس پيشين هيأت مديره انجمن صنفي عكاسان مطبوعات گفت كه حفظ انجمن ها از شكل گيري آن مشكل تر است.
او مصداق گفته اش را شكل گيري انجمن عكاسان مطبوعات عنوان كرد كه در پي فراخوان و دعوت اوليه براي تشكيل عكاسان سراسر كشور - از قديمي و جوان حضور داشتند - اشاره كرد كه بعد از شكل گيري، يكي يكي از اين تشكل  جدا شدند. وي مدعي شد كه انجمن صنفي عكاسان مطبوعات در حال حاضر در پي اعتمادسازي است و رفته ها را بر مي گرداند. او يكي از وظايف مهم انجمن را جذب سرمايه هاي غير دولتي دانست.
همچنين آقايي در ادامه عنوان كرد كه برخوردها و رفتارهاي مقطعي و تشريفاتي، يكي از آفت هاي جدي جامعه فرهنگي هنري ما، به ويژه در زمينه  عكاسي است؛ به همين نسبت است كه حمايت ها هم حمايت هاي مقطعي مي شود، متولي سينما، نقاشي، مجسمه و... معلوم است؛ اما متولي عكس معلوم نيست. هر معاونتي در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي كه منزل اصلي فرهنگ و هنر است بخشي براي عكس دارد، معاونت هنري، معاونت سينمايي و معاونت مطبوعاتي كه همگي فعاليت هايي را در زمينه  عكاسي انجام مي دهند، اما هيچ كدام خود را مسئول نمي دانند. همچنين است سازمان تبليغات اسلامي، خانه عكاسان و كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان. از طرفي، معاونت سينمايي، بخشي به نام سينماي جوان تعريف كرده است و پيشتر، اداره اي به نام اداره فيلم و عكس و اسلايد داشت. حال سراغ هر كدام از اين متوليان را كه بگيريم، هيچ كدام پاسخگو نيستند و اي بسا كه بودجه و اعتباراتش را هم مي گيرند، اما هيچ كدام خود را موظف و پاسخگو نمي بينند.

كتابفروشي ايستادن مشوق كسب است
سيد ابوالحسن مختاباد
خبر: اميررضا خادم، مسئول پيگيري مشكلات نشر كشور در مجلس گفت: در جلسه كميسيون فرهنگي، طرح پيشنهادي ناشران و فعالان نشر به منظور در اختيار قرار دادن تسهيلات بانكي به حوزه نشر مطرح شد و مورد تأييد قرار گرفت.
نكته: آن گونه كه ما مطلع شديم، بخش اعظم اين تسهيلات قرار است به صورت تسهيلات كم بهره بانكي براي ايجاد فروشگاه هاي بزرگ كتاب و نيز ساخت دفاتر بزرگ انتشاراتي اختصاص يابد.
در چند سال اخير، پس از آزمون و خطاهاي فراوان در چگونگي تخصيص يارانه به نشر و كتاب در كشور، اين بار نمايندگان مجلس و به خصوص كميسيون فرهنگي، كه در يكي دو ماه اخير نشست هاي مشتركي با نمايندگان ناشران داشتند، به اين جمع بندي رسيدند كه از مهم ترين حلقه نشر، يعني نقطه تلاقي ميان خواننده و ناشر (كتابفروشي) حمايت كنند. نگاهي به وضعيت اكثر كتابفروشي هاي كشور نشان مي دهد كه اين مراكز به بقالي شبيه ترند تا كتابفروشي؛ چرا كه مشتري يا متقاضي كتاب، فرصت ايستادن ندارد.
اين در حالي است كه در اكثر كتابفروشي هاي دنيا (كه از دهه۶۰ به اين سو از وضعيت دالان هاي تنگ و ترش به فضاي باز و حتي صندلي هاي مطالعه و يادداشت برداري براي متقاضي كتاب تغيير وضعيت داده است)، بر همين بنياد است كه برخلاف بقالي ها، كتابفروشي هاي بزرگ از مشتري مي  خواهند، بايستد و حتي بنشيند و با خيالي آسوده به تورق كتاب هاي مورد نظر بپردازد و از آن ميان اثري را انتخاب كرده و خريداري كند.
از سوي ديگر؛ عمده وام هايي كه در سال هاي اخير در اختيار ناشران قرار گرفته است، به دليل بهره هاي بالا، بسياري از آنان را ورشكست يا در خطر ورشكستگي قرار داده است. به همين دليل اعطاي وام هاي كم بهره به اين گروه فرهنگي، مي تواند بر اين پيكره نيمه جان، رمقي هر چند اندك بدهد.
به نظر مي رسد در صورت تصويب چنين پيشنهادي در كميسيون تلفيق شاهد تحركي هر چند اندك، اما تأثيرگذار و ديرپا در اين حوزه باشيم.

شور عاشورايي با حضور شاعران
گروه ادب و هنر: شبكه چهار سيما ويژه برنامه هايي به مناسبت ايام محرم تهيه كرده كه از جمله آنها برنامه شور عاشورايي است كه در اين ايام پخش خواهد شد .
برنامه «ايام تحت الشعاع» محصول گروه مستند شبكه چهار است كه به بررسي عزاداري ها به زبان تركي مي پردازد.
مجموعه «تربت بهشت» با ساختار مستند، فضائل و ويژگي هاي عتبات عاليات و خاك كربلا و بخشي از حكايات و تاريخچه هاي مربوط به آن و مكان هايي كه كمتر شناخته شده و شهرهاي مذهبي چون كربلا، نجف و قبرستان وادي السلام و ساير حرم ها را بررسي مي كند.
برنامه «شور عاشورايي» هم به بررسي سيماي امام حسين(ع) و واقعه عاشورا در شعر و ادب فارسي با حضور كارشناسان و شعراي معاصر ايران چون دكتر جليل تجليل، عليرضا قزوه، حسين اسرافيلي و صابر امامي مي پردازد. مجري اين برنامه عبدالجبار كاكايي است.

بودجه ارشاد آب رفت
ايسنا: برابر پيش بيني ها رشد بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بسيار اندك بوده است و به گفته يك عضو كميسيون تلفيق بودجه مجلس شوراي اسلامي اعتبارات عمراني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در سال ،۸۴ ۲۴۳ ميليارد تومان بود كه در سال ۸۵ به ۲۲۸ ميليارد و ۲۶۰ ميليون تومان رسيده كه نسبت به سال جاري كمتر شده است.
جواد آرين منش ضمن اعلام اين خبر از رشد بودجه نهادهايي چون سازمان ملي جوانان به ميزان ۱۰۰ درصد و مركز امور مشاركت زنان به ميزان بيش از ۱۴۰ درصد هم چنين رشد خوب بودجه سازمان حج و زيارت اشاره كرد و گفت : اعتبارات جاري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در مقايسه با سال گذشته در مجموع حدود ۲۱ درصد بوده است كه اين ميزان رشد در مقايسه با ساير دستگاه هاي فرهنگي بسيار كم است
اين نماينده مجلس البته وعده اي خوش هم داده است و آن اينكه نمايندگان در اين كميسيون تلاش دارند تا كاستي ها را مخصوصا در حوزه  كتابخانه هاي عمومي كه كاهش داشته جبران كنند.

۴۰ ناشر زن و برپايي نمايشگاه تازه هاي نشر
002253.jpg
يك نمايشگاه كتاب از تازه هاي نشر چهل ناشر زن از روز گذشته در فرهنگسراي ملل برپا شده است .
اين نمايشگاه كه تا ۱۸ بهمن ادامه دارد با همكاري انجمن ناشران زن برگزارشده و طي آن ۱۰۰۰ عنوان كتاب با موضوعات علمي، ادبي ، شعر و داستان ، تاريخ و آموزشي و ... در معرض ديد علاقه مندان قرار مي گيرد .
فرهنگسراي ملل در بزرگراه صدر، ميدان پيروز، خيابان قيطريه ،بوستان قيطريه واقع است.

جايزه اي ديگر براي مهمان مامان
002178.jpg
ايسنا : فيلم «مهمان مامان» ساخته داريوش مهرجويي ، كه بر روي فيلمنامه اي از هوشنگ مرادي كرماني ، ساخته شده است موفق به دريافت جايزه ويژه هيات داوران از نهمين دوره جشنواره بين المللي فيلم داكا شد.
آخرين ساخته داريوش مهرجويي كه از (۲۵ دي تا ۵ بهمن) در بنگلادش حضور داشت، موفق به دريافت جايزه ويژه هيات داوران اين جشنواره شد.
«مهمان مامان» با قصه  ايراني و بومي، روزي را به تصوير مي كشد كه  مامان با ورود مهماني ناخوانده به منزل خود مواجه مي شود، برپايي مهماني مامان، بسته به كمك همسايگان اوست در حالي كه اين همسايگان نيز وضعيتي همچون خود او دارند.
گلاب آدينه، حسن پورشيرازي، پارسا پيروزفر، امين حيايي، ژاله علو، نسرين مقانلو، فريده سپاه منصور، مليكا شريفي نيا در «مهمان مامان» به ايفاي نقش مي پردازند.

كاريكاتورهاي انقلاب ايران دكتر آيت اللهي منتشر مي شود
002181.jpg
ايسنا: حبيب الله آيت اللهي تاريخچه كاريكاتور در دنيا و ايران را با مجموعه اي از كاريكاتورهاي چاپ شده درباره  انقلاب ايران در نشريات خارجي منتشر مي كند.
دكتر آيت اللهي در اين كتاب مقدمه اي درباره  كاريكاتور نگاشته و به اين مسأله پرداخته كه خاستگاه كاريكاتور در ايران و ساير كشورهاي دنيا كجاست.
در جريان انقلاب اسلامي ايران، نشريات و مطبوعات كشورهاي خارجي، كاريكاتورهايي را درباره  انقلاب ايران منتشر مي كردند كه او در بخش دوم مجموعه يادشده، كاريكاتورهاي مطبوعاتي اين دوران را با ترجمه  شرح آنها آورده است.
اين نشريات محدوده  زماني اقامت حضرت امام خميني (ره) در فرانسه را در برمي گيرند.
او در اين مجموعه ، كاريكاتورهايي را از نشريه هاي معتبر ۳۰ كشور ازجمله فرانسه، انگلستان، آلمان و چند نشريه عربي، جمع آوري كرده است.
خروج شاه و جريان هاي مبارزاتي ايران، مورد توجه نشريه هاي خارجي بوده است.
آيت اللهي برخي را نيز به انتخاب خود حذف كرده است.
او گمان مي كند كه ضروري است انقلاب هاي بزرگي كه در قرن بيستم رخ داده است، ازجمله انقلاب آفريقاي جنوبي، هند و  مصر، با انقلاب ايران مورد مقايسه قرار گيرد.
وي هنوز ناشري براي چاپ اين كتاب ۱۲۰ صفحه اي  خود پيدا نكرده است.
او همچنين در حال به پايان رساندن ترجمه  تاريخچه  خط در ميان ملل و اقوام مختلف و تاليف جلد دوم «آيينه نور در هنر شيعي» است.
دو كتاب درس هاي كاندينسكي در باهاوس و واژگان هنري فرانسوي كه به زبان هنري فارسي وارد شده را نيز در دو مجلد به انتشارات «سمت» سپرده است. آيت اللهي اين كار را از دو سال پيش آغاز كرده بود.
او همچنين ترجمه «نگره هاي هنر از زمان افلاطون تاكنون» و «آيينه نور در هنر شيعي» را كه تفسير سوره  نور و ارتباط آن با هنر شيعي ايراني است، به نشر پژوهشگاه اسلامي سپرده است.
«نگره زيباشناسي از افلاطون تا امروز» ترجمه اي از يك كتاب درسي دانشگاه «سن دني» پاريس است.

ميراث هاي كهن ايراني بررسي شدند
صاحب نظران هنرهاي سنتي در «صبا» ميراث هاي كهن ايران را در تجلي آفرينش هاي هنري آن، مورد بررسي قرار دادند.
در ادامه سلسله نشست هاي پژوهشي هنرهاي سنتي كه با حضور كارشناسان حوزه هنر و علاقه مندان برگزار مي شود، در ميزگردي با حضور كاظم پور و ايرج نعيمايي به «هنر كاشيكاري سنتي» و «تاريخ خوشنويسي در ايران» پرداخته شد.
اين نشست كه در سالن سينما تك اين مجموعه برگزار شد، ابتدا كاظم پور با اشاره به سنت اصيل كاشيكاري و تداوم و تكامل آن در تاريخ معماري اسلامي- ايراني بر حفظ اصالت و غناي اين هنر انتقال تجارب استادان اين عرصه به نسل امروز تاكيد كرد.
وي با ذكر نمونه هايي از كاشيكاري هفت رنگ، ميناكاري در مساجد بزرگ و كاركردهاي وسيع هنر كاشيكاري، ضرورت استمرار سنت هاي ريشه دار تاريخي را در تمامي مراحل: طراحي، ساخت در كارگاه و نصب كاشي يادآور شد و از بي توجهي به ظرافت ها وقابليت هاي اين هنر در روزگار ما انتقاد كرد.
ايرج نعيمايي، ديگر مدعو اين نشست، جريان خوشنويسي در ايران را چشم اندازي از سنت هاي فرهنگي و تاريخي اين سرزمين و در پيوند با مباني فكري و تمدني آن دانست و گفت: «از ۵۲ نوع خط كنوني بيش از ۴۰ نوع آن ايراني است، حتي بسياري از خطوط اصلي كه به دليل پيوند با آيات قرآني به اشتباه عربي قلمداد شده اند در اصل از اين سرزمين برخاسته اند.»
وي همچنين به استادان وپايه گذاران بزرگ خط در ايران اشاره كرد و تغيير جايگاه اين هنر را در روزگار ما وابسته به تغيير شرايط اجتماعي و اقتصادي برشمرد، آقاي نعيمايي در پايان به پيوند هنر خوشنويسي با ادبيات، عرفان و سنت هاي ديني و سير و سلوك خطاط در مكاشفه معناي اثر خود اشاره كرد.

علمي فرهنگي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
رسانه
سياسي
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   رسانه   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |