چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۱۳ - Feb 1, 2006
دهه فجر انقلاب اسلامي آغاز شد
002112.jpg
اداي احترام مقام معظم رهبري به بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران
ايسنا: در آستانه ايام الله دهه فجر و سالروز ورود تاريخي امام راحل به ميهن اسلامي و همزمان با اولين روز ماه محرم و ايام سوگواري اباعبدالله الحسين (ع)، حضرت آيت الله خامنه اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح ديروز با حضور در مرقد مطهر حضرت امام خميني (ره) به مقام شامخ بنيانگذار جمهوري اسلامي اداي احترام كردند.
حضرت آيت الله خامنه اي ضمن قرائت فاتحه، ياد و خاطره آن امام راحل را گرامي داشتند. ايشان هم چنين با حضور بر مزار شهداي هفتم تير و گلزار شهدا، براي روح مطهر آنان آرزوي علو درجات كردند.
اداي احترام هيأت دولت
فارس: محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري كشورمان نيز ديروز در مرقد مطهر امام راحل حاضر و با نثار گل به مقام شامخ بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران اداي احترام كرد.
محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري و اعضاي هيئت دولت صبح ديروز در آستانه آغاز ايام الله دهه فجر و سالروز ورود امام خميني در مرقد امام(ره) حاضر شدند و با آرمانهاي ايشان تجديد بيعت كردند.
احمدي نژاد و اعضاي هيأت دولت ضمن قرائت فاتحه و اقامه نماز نسبت به مقام شامخ بنيانگذار جمهوري اسلامي اداي احترام كردند.

از پيروزي انقلاب اسلامي تاكنون
نرخ باسوادي در كشور دو برابر شده است
002196.jpg
گروه علمي فرهنگي: در راستاي تحقق اهداف و آرمان هاي انقلاب شكوهمند اسلامي ايران از پيروزي انقلاب تاكنون درصد باسوادي در كشور حدود دو برابر شده است.
به گزارش روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش طي سالهاي بعد از پيروزي انقلاب اسلامي درصد باسوادان جمعيت ۶ ساله و بالاتر به ۸۷ درصد رسيده كه اين ميزان قبل از پيروزي انقلاب اسلامي ۵/۴۷ درصد بوده است.
بر طبق سرشماري سال ۱۳۵۵ رقم بي سوادان ۲/۱۴ ميليون نفر بوده است كه بنابر برآورد سال ۸۳ عليرغم افزايش چشمگير جمعيت اين ميزان به ۰۸/۸ ميليون نفر كاهش يافته است.
بنابراين گزارش طي اين سالها قبولي دانش آموزان ابتدايي از ۸۰ درصد به ۲۶/۹۷ درصد، قبولي دانش آموزان راهنمايي از ۷۰ درصد به رقم ۹۳/۹۰ درصد و در مقطع متوسطه قبولي دانش آموزان از ۶۰ درصد به رقم ۸۹ درصد افزايش يافته است.
از ديگر اقدامات مثبت انجام شده در اين دوران، كاهش تراكم دانش آموزان در كلاس دوره ابتدايي از ۶/۳۳ به ۴۳/۲۱ نفر مي باشد.
همچنين از ديگر دستاورهاي آموزش و پرورش به بركت نگاه ويژه و ارزشي انقلاب اسلامي به زنان و دختران كاهش اختلاف درصد باسوادي زنان و مردان از ۴/۲۳ درصد در سال ۵۵ به ۵/۴ درصد در سال ۸۴-۸۳ و افزايش ۱۰ درصدي سهم دانش آموزان دختر نسبت به كل دانش آموزان است.

وزير بهداشت:
همه استان  هاي مرزي در معرض شيوع بيماري
آنفلوانزاي پرندگان هستند
002199.jpg
گروه اجتماعي: وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، گفت: تاكنون در دنيا ۲۰۰ نفر به بيماري آنفلوانزاي پرندگان مبتلا شده  اند و با توجه به شيوع بيماري در كشورهاي همجوار، براي پيشگيري از سرايت بيماري، بيماريابي و مداواي اين بيماري آمادگي لازم وجود دارد.
به گزارش ايلنا، دكتر كامران باقري لنكراني، وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، در جمع خبرنگاران استان كردستان در خصوص بيماري آنفلوانزاي پرندگان با اشاره به شيوع آنفلوانزاي پرندگان در شش منطقه استان سليمانيه كشور عراق، گفت: گروه  هاي ويژه پاكسازي طيور در شعاع ۱۰ كيلومتري مرزهاي استان كردستان فعال شده  اند و براي جلوگيري از سرايت اين بيماري به كشور، علاوه بر همكاري مردم، نظارت مراجع قانوني براي جلوگيري از واردات هر گونه طيور از كشورهاي همسايه ضروري است و هيچ  گونه طيوري نبايد وارد كشور شود و اين مساله بايد به طور جدي پيگيري شود.
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، استفاده از ماسك و دستكش را در هنگام ذبح طيور از راه  هاي كنترل كننده بيماري دانست و گفت: خوردن گوشت مرغ مشروط به اينكه خوب پخته شود؛ مشكل  زا نيست.
لنكراني گفت: بيماري آنفلوانزاي پرندگان از طريق ذرات معلق در هوا و ترشحات طيور به هنگام ذبح وارد سيستم تنفسي انسان مي  شود.
در صورت شيوع آنفلوآنزا ۲۵درصد افراد جامعه مبتلا خواهند شد
به گزارش ايسنا، شيوع جهاني آنفلوآنزاي پرندگان مي تواند مخاطرات زياد انساني را به دنبال داشته باشد به طوري كه در شيوع جهاني اين بيماري در سال ۱۹۱۸ بيش از ۵۰۰ ميليون نفر در جهان مبتلا شدند كه از اين بين حدود ۴۰ ميليون نفر جان خود را از دست دادند كه آمار اين تلفات حدود ۵ برابر مرگ و مير جنگ جهاني اول است.
رقيه آل بويه كارشناس پرستاري اظهار كرد: تا كنون ۱۴۷ نفر در جهان به بيماري آنفلوانزاي پرندگان مبتلا شده اند كه از اين بين ۷۸ نفر فوت كرده اند در اين زمينه ميزان موارد ابتلاي انساني اين بيماري در ايران صفر بوده است.
وي خاطرنشان كرد: ويروس آنفلوانزاي پرندگان در عرض ۳ ساعت در دماي ۵۶ درجه سانتيگراد و در عرض نيم ساعت در دماي ۶۰ درجه سانتيگراد و همچنين در تماس با مواد ضدعفوني كننده رايج نظير فرمالين و يد از بين خواهد رفت.
وي گفت: شست وشوي دستها به خصوص بعد از سرفه، عطسه كردن و دست زدن به بيني و دهان، پوشاندن دهان در زمان سرفه و يا عطسه كردن، استفاده از دستمال كاغذي و معدوم ساختن صحيح آن پس از هربار مصرف، پرهيز از حضور در اماكن تجمعي و شلوغ در موقع بيماري و استفاده از درمان طبي مي تواند به صورت قابل ملاحظه اي از انتشار بيماري آنفلوانزا در يك جامعه جلوگيري كند.
وي در پايان با اشاره به اين كه همه گيري آنفلوانزا يك تهديد جدي است، خاطرنشان كرد: ميزان مرگ و مير ناشي از ابتلا به بيماري در هر دو هزار مورد ابتلا ۵/۰ تا ۱ است. در اين زمينه بيشترين فعاليت ويروس آنفلوانزا نيز در ماههاي دي و بهمن مي باشد. بنابراين اطلاع رساني و افزايش آگاهي هاي عمومي مي تواند از موارد ابتلا، مرگ و مير و بار بيماري بكاهد.

۵۰ تا ۱۰۰درصد هزينه پروتز معلولان تامين مي شود
002205.jpg
مهر:معاون امور توانبخشي سازمان بهزيستي گفت: هزينه هاي پروتز (اعضاي مصنوعي) معلولان با توجه به نياز آنان ، از ۵۰ تا ۱۰۰ درصد به صورت رايگان پرداخت مي شود.
كاظم نظم ده در مورد كيفيت پروتزهاي ساخت داخل افزود: در حال حاضر ۲ مركز در استان تهران وجود دارد كه با مشاركت بهزيستي اقدام به طراحي و تهيه پروتز مي كند و معلولان با مراجعه به اين مراكز مي توانند پروتزهاي مورد نياز خود را تامين كنند.
وي با اشاره به اينكه تامين هزينه هاي وسايل كمك توانبخشي در اولويت برنامه هاي بهزيستي قرار دارد، خاطر نشان كرد: در مواقعي كه لازم باشد معلولين پروتز( اعضاي مصنوعي) خود را از بازار آزاد و يا هلال احمر خريداري كنند، در اين صورت سازمان بهزيستي بين ۵۰ تا ۱۰۰ درصد هزينه را به صورت بلاعوض و با توجه به نياز معلولان پرداخت مي كند.
معاون امور توانبخشي سازمان بهزيستي تاكيد كرد: بهزيستي در مرحله اول نياز معلولان تحت پوشش خود را برآورده مي كند و معلولاني كه تحت پوشش سازمان نيستند در اولويت دوم قرار دارند.
نظم ده همچنين در مورد كيفيت پروتزهاي ساخت داخل و خارج گفت: با توجه به اينكه طراحي و ساخت پروتزها توسط كارشناسان و متخصصان توانمند صورت مي گيرد، بنابراين هم اكنون كيفيت پروتزهاي ساخت داخل در سطح منطقه و جهان وضعيت قابل قبول و مطلوبي دارند و در حد پروتزهاي ساخت خارج بوده و با آنها برابري مي كنند.

اختصاص ۵۰۰ ميليون تومان براي اشتغالزايي معتادان
ايلنا: رئيس دفتر پيشگيري از اعتياد بهزيستي اعلام كرد: بهزيستي براي مراكز غيردولتي كه اقدام به اشتغالزايي معتادان بهبوديافته مي  كنند، ۵۰۰ ميليون تومان در نظر گرفته است. دكتر رفيعي رئيس دفتر پيشگيري از اعتياد بهزيستي گفت: بهزيستي طرح جديدي براي اشتغال معتادان بهبود يافته دارد كه در اين طرح، از مراكز غيردولتي نيز كمك مي  گيرد. وي افزود: در اين طرح، بهزيستي به مراكزي كه اقدام به اشتغالزايي كنند، كمك مي  كند كه اين كمك  ها بلاعوض است و به صورت وام نيست. به گفته رفيعي، در گذشته بهزيستي به معتادان بهبود يافته براي اشتغال  زايي وام مي  پرداخت، اما اين طرح با مشكل روبه رو شد. وي تصريح كرد: در طرح گذشته، معتادان بهبوديافته با بانك  ها سر و كار داشتند و در اين مسير به دليل ضوابط و مقررات، نمي  توانستند موفق به دريافت وام شوند. وي يادآور شد: عدم موفقيت معتادان بهبوديافته، باعث هدررفتن اين اعتبارات مي  شد؛ به همين دليل تصميم به تغيير طرح گرفتيم. رفيعي، با اشاره به طرح جديد، گفت: در طرح اخير، كار اصلي را به مراكز غيردولتي سپرديم تا اين مراكز با راه  اندازي صندوق اشتغالزايي اقدام به اين كار كنند. وي خاطرنشان كرد: بهزيستي به اين مراكز، پولي را به صورت كمك ارائه مي  دهد تا اين مراكز به صورت مستقيم به معتادان بهبود يافته كمك مالي ارائه دهند. وي با اشاره به طرح آتي بهزيستي، گفت: طرح جديد و جامع  تري به زودي توسط دفتر پيشگيري از اعتياد دفتر اشتغال بهزيستي اجرا خواهد شد.

معاون فرهنگي وزارت علوم اعلام كرد:
تشكل هاي سياسي و ساير تشكل هاي دانشجويي هم رديف شدند
ايسنا: معاون فرهنگي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري گفت: چينش تشكل هاي دانشجويي از حالت هرمي به استوانه اي خوابيده با حجمي يكسان براي هر تشكل، تغيير كرده است.
دكتر محمد باقر خرمشاد، با بيان اينكه اولويت بندي تشكل هاي دانشجويي جزو سياست ها و برنامه هاي وزارت علوم نيست، اظهار كرد: در گذشته كار جمعي دانشجويي داراي چينش اولويت بندي شده و به شكل هرمي بود، به عبارت ديگر تشكل هاي سياسي در صدر بودند و ساير تشكل ها ازجمله فرهنگي، نشريات، صنفي و انجمن هاي علمي به ترتيب اولويت در مراتب پايين تر قرار داشتند.
وي با بيان اينكه تغيير چينش فعاليت هاي جمعي دانشجويي از حالت هرمي به حالت استوانه اي جزو سياست هاي وزارت علوم است، تصريح كرد: البته در اين راستا تقويت و حمايت انجمن هاي علمي جزو سياست هاي وزارت علوم است، زيرا تحقق اين امر براي تحقق چشم انداز ۲۰ ساله كشور، يعني ارتقاي رتبه و جايگاه علمي كشور در سطح منطقه و جهان الزامي است.
معاون فرهنگي وزارت علوم افزود: با اجراي اين طرح تمامي تشكل هاي دانشجويي از يك سطح اهميت برخوردارند، ولي انجمن هاي علمي از حالت ضعف و قربت خارج مي شوند.
دكتر خرمشاد با بيان اينكه بودجه تشكل هاي دانشجويي و فعاليت هاي جمعي دانشجويان با توجه به فعاليت، تحرك و عملكرد هر انجمن بدون توجه به ماهيت آنها تخصيص مي يابد، به نشريات دانشجويي اشاره كرد و گفت: آمار نشان مي دهد كه اكثريت نشريات دانشجويي داراي محتواي علمي هستند و ۳۰ درصد نشريات دانشجويي محتواي علمي دارند و به عبارت ديگر عليرغم اينكه اقبال دانشجويان به سمت مباحث علمي بوده است، سياستگذاري به گونه اي بود كه اين نشريات در حاشيه نگه داشته شده بودند و به علت سياست زدگي دچار آسيب بودند، بنابراين تقويت و ايجاد تحرك بيشتر در انجمن هاي علمي جزو سياست هاي وزارت علوم در دولت جديد است.
معاون فرهنگي وزارت علوم در خاتمه گفت وگو با ايسنا، اظهار كرد: چينش تشكل هاي دانشجويي در دولت جديد به صورت استوانه اي خوابيده است كه همه آنها داراي حجمي يكسان هستند، ولي انجمن هاي علمي با حجمي بيشتر در قلب اين استوانه قرار خواهند گرفت.

جشن «سده» ايرانيان برگزار شد
گروه علمي فرهنگي: زرتشتيان تهران با برپايي جشن سده، سالروز پيدايش و مهار آتش را به دست بشر گرامي داشتند.
در اين مراسم كه دوشنبه در كوشك ورجاوند برگزار شد، ابتدا موبد كوروش نيكنام - نماينده زرتشتيان در مجلس شوراي اسلامي - با خير مقدم به حاضران، سده را يك جشن ملي و كهن دانست.
در ادامه، سردار شعباني - جانشين فرمانده نيروي انتظامي تهران - اظهار داشت: اميدوارم ايراني در مملكت خود از آن چه كه خوب و زيبا است، دفاع كند و ما هم بتوانيم به وظيفه خود كه همان حفظ آرامش بين آحاد مردم است، عمل كنيم.
ميرجلال الدين كزاري - استاد دانشگاه - نيز در سخناني گفت:  فرهنگ ايراني بزرگ ترين گنجينه اي است كه ما از آن برخورداريم و به آن افتخار مي كنيم.
در پايان اين مراسم از دكتر شهرياري به عنوان چهره ماندگار زرتشتيان تقدير شد.
در اين جشن، گروه موسيقي نيروي انتظامي چند قطعه موسيقي اجرا كردند.
پس از اوستاخواني و پيش از روشن كردن آتش، هفت دختر و پسر در حالي كه لاله هاي آتش و ساقه هاي برسم در دست و لباس هاي سفيدي بر تن داشتند، به همراه هفت موبد كه آنها نيز سفيدپوش بودند، به سمت رشته هيزم كه قطري در حدود شش متر داشت، رفتند.
هفت عددي مقدس و يادآور هفت گام عرفاني در فرهنگ زرتشت است و به همين دليل هفت موبد به همراه هفت لاله، آتش جشن سده را روشن مي كنند.
همچنين ساقه هاي برسم، ساقه هاي خوشبويي هستند كه علاوه بر اينكه براي روشن كردن هيزم ها به كار مي آيند، سبب خوشبو شدن هوا نيز مي شوند.
پس از آنكه گروه همراهي كننده آتش به محل هيزم ها رسيدند، موبدها دور پشته هيزم چرخيدند و سپس با همراهي يك دختر يا پسر لاله به دست، در هفت نقطه مستقر شدند و با شاخه هاي برسم هيزم ها را آتش زدند.به تدريج كه ارتفاع شعله هاي آتش افزايش مي يافت، برخي از مردم در حالي كه چشم به آتش داشتند، دست به نيايش برداشتند.
وقتي كمي از گرماي شعله هاي آتش كم شد، موبدان پشت سر نوازندگان بار ديگر دور آتش چرخيدند و از محوطه خارج شدند.
به اين ترتيب، ايرانيان كه تولد خورشيد را در شب يلدا، يعني اول دي ماه جشن گرفته بودند، مراسم چله مهر را نيز در دهم بهمن برگزار كردند و با خاموش شدن آتش جشن سده، در انتظار آمدن جشن باستاني و ملي خود يعني «نوروز» هستند.

با تصويب هيأت وزيران صورت گرفت:
تمديد معافيت كارگاه هاي كوچك از شمول بخشي از قانون كار
گروه اجتماعي: هيات وزيران، معافيت كارگاه هاي كوچك كمتر از ۱۰ نفر را از شمول بخشي از قانون كار، براي مدت ۳ سال، تمديد كرد.
آيين نامه موارد استثنا و معافيت كارگاه هاي كوچك كمتر از ۱۰ نفر از شمول برخي مواد قانون كار كه در سال ۱۳۸۱ به تصويب هيات وزيران رسيده بود، براي مدت سه سال ديگر تمديد شد.
در ماده ۱۹۱ قانون كار، تاكيد شده است كارگاه هاي كوچك با كمتر از ۱۰ نفر كارگر را مي توان برحسب مصلحت موقتاً از شمول بعضي مقررات اين قانون مستثني كرد.
به گزارش فارس، تمديد مدت اجراي اين آيين نامه درحالي صورت گرفته است كه در آيين نامه فعلي پيش بيني شده است كه تشكيلات كارگري و كارفرمايي مي توانند دو ماه قبل از انقضاي مدت اين معافيت، نظرات مشترك خود را نسبت به تمديد يا عدم تمديد آيين نامه يا اصلاحات احتمالي آن به شوراي عالي كار اعلام كنند.
در اين آيين نامه درخصوص روابط بين كارگر و كارفرما در زمينه بعضي از مواد مستثني شده، تاكيد شده است هرگونه تغيير در وضعيت مالكيت كارگاه از قبيل فروش يا انتقال به هر شكل، ادغام در كارگاه ديگر، فوت مالك و امثال آن در قرارداد كارگر و كارفرما، مؤثر نيست و كارفرماي جديد، قائم مقام تعهدات و حقوق كارفرماي قبلي خواهد بود.
اين آيين نامه كه در زمان تصويب با نقدهاي جدي برخي از صاحبنظران مسائل كار و تامين اجتماعي و نيز كارگران مواجه شد تاكيد دارد كه در دوران خدمت نظام وظيفه، قرارداد كار به حال تعليق درمي آيد ولي كارگر بايد حداكثر تا دو ماه پس از پايان خدمت، به كار سابق خود برگردد و چنانچه شغل وي حذف شده باشد، كارگر مستحق دريافت سنوات خدمت به ميزان سالي يك ماه آخرين حقوق خواهد بود.
در اين آيين نامه، به كارفرما اجازه داده است هرگاه كارگر ضوابط و مقررات انضباطي كارگاه را كه به تاييد وزارت كار و امور اجتماعي رسيده است، به تشخيص مراجع حل اختلاف نقض كند، با وي قطع همكاري كند و سالي يك ماه حقوق، به عنوان سنوات خدمت به وي پرداخت كند.
همچنين در اين آيين نامه، تعيين مدت كار روزانه كارگران را به توافق طرفين، واگذار كرده است مشروط بر آنكه مدت كار در هفته از ۴۴ ساعت و در چهار هفته متوالي از ۱۷۶ ساعت تجاوز نكند.

آخرين تغييرات المپياد دانشجويي اعلام شد
ايسنا: مرحله اول يازدهمين المپياد علمي دانشجويي كشور اواسط ارديبهشت سال آينده به صورت غير متمركز برگزار مي شود.
دكتر محمد حسين پوركاظمي، معاون سازمان سنجش آموزش كشور  با اشاره به تغييرات عمده يازدهمين دوره المپيادهاي علمي دانشجويي كشور، اظهار كرد: رشته هاي حقوق، طراحي صنعتي و زراعت، كشاورزي و اصلاح نباتات از رشته هايي است كه به مجموعه رشته هاي يازدهمين المپياد علمي دانشجويي افزوده شده است، بنابراين تعداد رشته هاي المپياد امسال به ۱۶ رشته افزايش يافت.
وي با اشاره به اعمال تغييراتي در نحوه اجراي اين دوره از المپياد علمي دانشجويي كشور، تصريح كرد: مرحله اول يازدهمين دوره المپياد علمي دانشجويي كشور به صورت غيرمتمركز برگزار مي شود، البته در ابتدا هر دانشگاه در رشته هاي موجود خود در هر گروه ۵ نفر را انتخاب مي كند و اين ۵ نفر در مرحله اول آزمون كه در خود دانشگاه ها برگزار مي شود، شركت مي كنند.
معاون سازمان سنجش افزود: با استفاده از نتايج مرحله اول المپياد علمي دانشجويي، تيمهايي با توجه به حد نصاب مورد نظر و توانمندي دانشگاه ها تشكيل مي شود، همچنين در هر رشته قطبهايي با هدف برقراري ارتباط و همكاري دانشگاه ها با يكديگر تشكيل مي شوند و همه اين تيم ها براي شركت در مرحله نهايي و اردوي يازدهمين المپياد علمي كشور در تهران دعوت مي شوند.
دكتر پوركاظمي در خاتمه افزود: همچنين در اين المپياد نفرات اول هر دانشگاه در هر تيم المپيادي معرفي و تقدير مي شوند.

با قرائت پيام مقام معظم رهبري
مراسم «ميهماني لاله ها» برگزار مي شود
گروه اجتماعي- بنياد شهيد و امور ايثارگران با صدور اطلاعيه اي اعلام كرد: مراسم «ميهماني لاله ها» با قرائت پيام مقام معظم رهبري توسط حجت الاسلام والمسلمين رحيميان نماينده ولي فقيه در بنياد، روز پنجشنبه ۱۳بهمن ماه مصادف با دوم محرم ساعت ۱۴‎/۳۰در بهشت زهراي تهران و همزمان در گلزار شهداي سراسر كشور برگزار مي شود.
در اين اطلاعيه آمده است:با عنايت به اينكه امسال ايام محرم الحرام با دهه فجر متقارن شده است، مردم شهيدپرور ايران اسلامي به ويژه خانواده هاي معظم شهدا و ايثارگران با حضور پرشكوه تر خود نسبت به ساليان گذشته در اين مراسم معنوي، بار ديگر با آرمان هاي والاي امام راحل، انقلاب اسلامي و شهيدان گرانقدر تجديد عهد مي نمايند. گفتني است در اين مراسم مزار مطهر شهيدان گرانقدر انقلاب اسلامي و دفاع مقدس همزمان در تهران و تمام استان هايي كه امكان پرواز بالگردها و پاراگرايدرها باشد، گلباران خواهد شد.

توزيع لوح فشرده «مهارت پيشگيري از اعتياد» در
بين خانواده هاي ۱۵ ميليون دانش آموز
گروه اجتماعي:  وزارتخانه هاي علوم، تحقيقات و فناوري و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و دانشگاه آزاد اسلامي از سوي ستاد مبارزه با مواد مخدر موظف به ارائه طرح تاسيس رشته هاي دانشگاهي با گرايش پيشگيري از مصرف مواد مخدر شدند. حميد صرامي، مدير كل فرهنگي و پيشگيري ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به مصوبه كميته فرهنگي و پيشگيري ستاد مبارزه با مواد مخدر مبني بر تربيت كادر متخصص پيشگيري از طريق تاسيس رشته هاي دانشگاهي گفت: از سال تحصيلي ۸۵ -۸۶ ، دانشگاه علمي- كاربردي براي اولين بار در رشته پيشگيري از مصرف مواد مخدر پس از ربع قرن دانشجو مي پذيرد.
وي همچنين با اشاره به مصوبه كميته فرهنگي و پيشگيري ستاد در خصوص توليد دانش پيشگيري اذعان داشت : بر اين اساس مقرر شد تا دانشگاه هاي وزارتخانه هاي علوم، تحقيقات و فناوري و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و دانشگاه آزاد براي توليد اين دانش با توليد بسته هاي آموزشي پيشگيري براي خانواده ها، دانش آموزان و دانشجويان گام هاي اساسي را بردارند. صرامي ادامه داد: اين بسته ها كه حاوي كتب، فيلم، نوار و لوح هاي فشرده آموزشي هستند، در بين خانواده هاي ۱۵ ميليون دانش آموز از طريق انجمن اولياء و مربيان توزيع شده، به علاوه با هدف يادگيري مهارت هاي حرفه اي اين فيلم ها در ويدئوكلوپ ها نيز در اختيار دانش آموزان و دانشجويان قرار خواهد گرفت.

تسهيلات ثبت نام تلفن همراه فرهنگيان
گروه علمي فرهنگي: تسهيلات ثبت نام شرايطي تلفن همراه آموزش و پرورش، فقط خاص معلمان نيست؛ بلكه شامل تمامي فرهنگيان شاغل ستادي، سازمانها، نواحي،  مناطق و همه كاركنان واحدهاي آموزشي تابعه وزارت آموزش و پرورش نيز مي شود. عباس پور، معاون برنامه ريزي و توسعه مديريت وزارت آموزش و پرورش با اعلام اين خبر گفت: بر اساس موافقت هيات دولت و توافقات به عمل آمده با وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات مقرر شد تا هر نفر از كاركنان آموزش و پرورش در سراسر كشور با تكميل فرم ثبت نام تلفن همراه تنها يك بار از تسهيلات اعلام شده بهره مند شوند.
به گزارش ايسنا، وي گفت: بر اساس اين توافق ۱۸۰ هزار تومان از مبلغ اعلام شده به هنگام ثبت نام و مابقي سي روز قبل از واگذاري هر اولويت توسط متقاضي پرداخت خواهد شد.

برپايي نمايشگاه فرهنگي «كهكشان عاشورا»
گروه علمي فرهنگي: همزمان با فرا رسيدن ماه محرم، نخستين نمايشگاه فرهنگي «كهكشان عاشورا» با هدف آشنايي دانش آموزان با نهضت سرور و سالار شهيدان امام حسين (ع) و ترويج فرهنگ عاشورايي در محل تالار فرهنگ برپا شد.
به گزارش روابط عمومي سازمان آموزش و پرورش شهر تهران، در اين نمايشگاه، دانش آموزان ضمن بازديد از فضاهاي عاشورايي، از كارگاه هاي آموزشي، اجراي تعزيه، مداحي و نمايش فيلم، استفاده مي كنند.زمان بازديد دانش آموزان از اين نمايشگاه كه تا روز هجدهم بهمن ماه جاري دائر است، از ساعت ۸ الي ۱۲ و زمان بازديد عموم از ساعت ۱۳ الي ۱۷ اعلام شده است.

برگزاري نمايشگاه بين المللي لوازم و تجهيزات پليسي و ايمني
002202.jpg
گروه اجتماعي: پنجمين نمايشگاه بين المللي لوازم و تجهيزات پليسي،  ايمني و امنيتي (ايپاس ۲۰۰۶) با هدف ارايه جديدترين فن آوري ها، تجهيزات و نوآوري ها در اين رشته برگزار مي شود.
علي واحديان مدير عامل شركت ناجي پاس- برگزاركننده نمايشگاه بين المللي ايپاس ۲۰۰۶ - با اعلام اين خبر افزود: اهداف ملي و فراملي اين نمايشگاه شامل ايجاد اشتغال و افزايش توليد، ايجاد بستر مناسب به منظور حضور و مشاركت سرمايه گذاران داخلي و خارجي، در طرح ها و پروژه هاي ملي: استفاده از فن آوري هاي صحيح و مناسب به منظور كاهش قيمت تمام شده و توليد بهينه و نيز ايجاد صرفه هاي اقتصادي است.
وي يادآور شد: در اين نمايشگاه گروه هاي مخابرات و كامپيوتر، حمل و نقل، تسليحات و مهمات، يونيفرم و لباس، وسايل نوري و تصويري، ترافيك، تجهيزات امداد و اورژانس، سيستم هاي آموزشي و مشاوره اي و... آخرين دستاوردهاي خود را در معرض بازديد متخصصان و علاقه مندان قرار خواهند داد.واحديان، شكوفايي و رونق اقتصادي _ اجتماعي و فرهنگي در كشور، به روز كردن، توسعه و ارتقاي كمي و كيفي تجهيزات پليسي و استفاده از فن آوري هاي روز جهان را از ديگر اهداف برگزاركنندگان نمايشگاه هاي ادواري ايپاس برشمرد.
وي با اشاره به اينكه انديشه برگزاري نمايشگاه بين المللي لوازم و تجهيزات پليسي، ايمني و امنيتي از سال ۱۳۸۰ و با تدبير و ابتكار سردار فرماندهي وقت نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران شكل گرفته، تصريح كرد: در همان سال اولين نمايشگاه با عنوان ايپاس ۲۰۰۲ برگزار شد و از آن پس نمايشگاه در تقويم نمايشگاهي شركت سهامي نمايشگاه هاي بين المللي ثبت شده است.

ابهام زدايي از قانون اهداي جنين
فارس: سمينار «اهداي گامت و جنين در درمان ناباروري» از سوي پژوهشكده فناوري هاي نوين علوم پزشكي ابن سينا و دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران، برگزار مي شود.
اين سمينار با هدف تشريح جنبه هاي مختلف مسئله اهداي گامت و ابهام زدايي از قانون اهداي جنين، بررسي مشكلات ناشي از اهداي گامت و جنين در دوره هاي مختلف زندگي، اصلاح باورهاي غلط و نگرش موجود بين متخصصان و افراد جامعه در ارتباط با مسئله اهداي گامت و جنين و ارائه راهكارهاي مناسب جهت رفع مشكلات و نگراني هاي مرتبط با اين مسئله و با همكاري سازمان هاي ملي و بين المللي نظير يونسكو،  دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي، مركز مديريت پيوند و بيماري هاي خاص وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي، مركز تحقيقات اخلاق و تاريخ پزشكي دانشگاه علوم پزشكي تهران و غيره برگزار مي گردد.

برگزاري كنگره ارتقا  ء كيفيت خدمات آزمايشگاهي
گروه اجتماعي: چهارمين كنگره ارتقاء كيفيت خدمات آزمايشگاهي تشخيص پزشكي ايران با هدف يافته هاي علمي جديد تشخيص و كيت هاي آزمايشگاهي برگزار مي شود.
محورهاي مورد بحث در اين كنگره عبارتند از:
بررسي علمي نحوه تعيين مقادير مرجع تستهاي آزمايشگاهي،تشخيص پيش از تولد با استفاده از تستهاي آزمايشگاهي و غربالگري،بيماريهاي متابوليك نوزادان،سلولهاي بنيادي، پيوند عضو و آزمايشگاه،بيماريهاي روماتوئيدي و آزمايشگاه،تازه هاي علوم آزمايشگاهي (ميكروب شناسي نوين _ ايمنولوژي و....)،بررسي استانداردهاي علمي روند توليد كيتهاي آزمايشگاهي،مروري بر تشخيص هاي مولكولي (سيتولوژي _ سيتوژنتيك مولكولي)،نظام اعتبار بخشي و سطح بندي خدمات آزمايشگاهي تشخيص طبي و معرفي الگوهاي نمونه.
اين كنگره داراي ۱۲ امتياز بازآموزي براي پزشكان شركت كننده مي باشد و به كليه شركت كنندگان گواهي حضور جهت ارائه به مراجع دانشگاهي اعطا خواهد شد و ۱۲لغايت ۱۴ بهمن ماه جاري در سالن همايش هاي رازي برگزار مي شود.

چندكاره بودن پزشكان در طرح پزشك خانواده
واحد مركزي خبر: به گفته رئيس كميسيون قوانين و امور حقوقي سازمان نظام پرستاري كشور چند كاره بودن در طرح پزشك خانواده رضايت بيماران را جلب نكرده است.در گروه پزشك خانواده يك ماما نمي تواند خدمات پرستاري را عهده دار شود.وي با اشاره به تاكيد معاون وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي بر ضرورت جذب پرستار براي فعاليت در گروه پزشك خانواده گفت: با بكارگيري پرستار در طرح پزشك خانواده بيش از ۵۰۰ دانش آموخته رشته پرستاري مشغول به كار خواهند شد.

كوتاهي مسئولان در مورد زنان خياباني
فارس: رئيس فراكسيون زنان مجلس، تامين سلامت و امنيت اجتماعي و رواني جامعه را ضروري دانست و گفت: كوتاهي مسئولان در اجراي قانون هاي مدون و روشن، معضل زنان خياباني را پيچيده تر كرده است.
عفت شريعتي بررسي مشكلات زنان خياباني را نيازمند ارائه طرحي از سوي فراكسيون زنان مجلس نخواند و افزود: همه مسائل جامعه نيازمند طرح فراكسيون نيست، بلكه قانون هاي مدون و روشن به دليل كوتاهي اجرا نمي شوند.
وي گفت: حفظ جامعه از ابتذال و ناهنجاري ها وظيفه دستگاه هاي نيروي انتظامي، وزارت كشور و متوليان امر است كه بايد با پشتكار، در جهت حل مشكلات اين قشر اهتمام شود.شريعتي همچنين درباره بودجه زنان در لايحه پيشنهادي دولت به مجلس گفت: دولت در اين لايحه به مسائل حوزه زنان توجه كرده به نحوي كه اين بودجه نسبت به سال گذشته رشد خوبي داشته است.

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
رسانه
سياسي
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   رسانه   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |