چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۱۳ - Feb 1, 2006
دستباف هاي زنان كهگيلويه و بويراحمد با زيباترين آثار هنري رقابت مي كند
افسانه رنگهاي شاد بر تن پوش عشاير زاگرس
002133.jpg
با عبور از شهرهاي  كهگيلويه وبويراحمد، بازارهاي مملو از تن پوش هاي  متجددانه مردان  و زنان  امروزي  و خالي  از رنگها و نقشهاي  پوياي  زندگي  عشاير، مشاهده مي شود، اما هنوز زنان  كوچ نشين  بي مرز، عطر گل  بته هاي  سرخ  دامن هاي  چين چينشان  را در فضا مي پراكنند.
در نگاهي  گذرا به  لباس  عشايراين  خطه ، دلبستگي  بيشتر زنان  نسبت  به  مردان در حفظ پوشاك  بومي را مي توان  فهميد.
مردان  عشاير در رفت  وآمد به  شهرها، از شكل  جديد تن پوشها تاثير گرفته انداما هنوز هم  آثاري  از لباس  بومي را در نزد مردان  مشاهده  مي كنيم .
لباس  مردان  موسوم  به  جبه  كه  در گويش  محلي  چقه  خوانده مي شود، پيراهني است  از جنس  پشم  گوسفند و بسيار نازك  كه  تا زانو مي رسد.
از نظر رنگ ،جبه  كرم  رنگ  بيشتر مورد توجه  است .
دلگ  قسمتي  ديگر از تن  پوش  مردانه ، بشكل  چقه  است  و رنگ  سفيدگلدار آن مورد پسند مي باشد. كلاه نمدي  مردان  نيز از جنس  پشم  گوسفنداست  و رنگ  خاكستري  يامشكي  آن بيشترمرسوم  مي باشد.كلاه  نمدي  عشاير كهگيلويه و بويراحمد بر عكس  قشقايي ها كه  دو گوش  در طرفين لبه  كلاه  آنها افزوده  شده ، ساده  و شكل  كاسه  است .
شال ، پارچه اي  كرم  رنگ  يا سفيد رنگ  مي باشد كه  طول  آن به  ۱۰ متر مي رسد وبر روي  دلگ  به  دور كمر بسته  مي شود.
002130.jpg
مردان  روي  پيراهن ، كمربند چرمي و پهن  موسوم  به  دوال  مي بندند. زناره  نيز بندهايي  است  كه  از سر شانه  به  زير بغل  مي رود وبراي  محكم  نگهداشتن  چقه  به  كار مي رود. كفش  مردان ، گيوه  موسوم  به  ملكي است  كه  رويه اش  از پنبه  تاب  داده و تخت  آن نيز چرمي يا لاستيكي  است . چوپانان  بويراحمدي  تن  پوشي  نمدي  به  تن  مي كنند كه  كوردك  ناميده مي شود.
در پوشاك  زنان  عشاير كهگيلويه  و بويراحمد بيشتر از هر موضوعي ، رنگ  موردتوجه  است . رنگ  پوشاك ، سن  زنان ، موقعيت  اجتماعي  آنان  و شرايط حضورشان  در سوگ  و عزا يا شادماني  و سور را مشخص  مي سازد. براي  زنان  عموما رنگ  قرمز و روشن  از رنگهاي  مورد پسند است . بخشي  از پوشاك  زنان  را دستمال  لاكي  يا چارقد لاكي  با زمينه مشكي  و از جنس  ابريشم  مصنوعي  تشكيل  مي دهد.
انتهاي  اين  چارقد ريشه  ريشه  است  و به  دور سر پيچيده  مي شود و با يك  گره آن  را به  پشت  سر رها كرده  و مي بندند و در زيرآن  روسري  و لچك  بسته  مي شود.
زناني  كه  سن  بيشتري  دارند، پارچه  سياه  و نازكي  به  طول  تقريبا يك  و نيم متر را به  جاي  دستمال  دور سرشان  مي بندند كه  مينا خوانده  مي شود.آنان براي  حضور در عروسي  و ميهماني  سكه هايي  از طلا ونقره  به  دور لچك  (روسري) مي دوزند.
دختران  روسري هايي  به  رنگ  سفيد يا الوان  به  سر مي بندند و پولكهاي  ريزالوان  برآن  مي دوزند.
دلگ  زنانه ، كت  مانندي  است  از جنس  مخمل  به رنگهاي بنفش ، قرمز، سبز و مشكي با آستري  از پارچه  چيت  گلدار.جومه  كه  به  تعبيري  آن را بايد پيراهن  ناميد، تا قوزك  پا مي رسد و در دوپهلو چاك  دارد. حاشيه  دلگ  را يك  رديف  نوار طلايي  به  صورت  هفت  و هشت  مي دوزند.
چادر به  هنگام  رفتن  به  ميهماني  يا حضور در سوگواري  بر سر زنان  و دختران ديده  مي شود. چادر پيرزنها رنگش  تيره  است  و جوانها بيشتر رنگ  سفيد و پارچه هاي  نازك گلدار را ترجيح  مي دهند.
در زمينه  زينت  آلات  زنان  بويراحمدي  مي توان  از دستبندهايي  به  نام «مناگير» نام  برد كه  نقره اي  يا طلايي  است و زنجير يا بندي  به  گردن  دارند كه  در آن كليد و دعا جاي  دارد.
زنهاي  عشايري  گل  ميخك  خشك  شده  را از بندي  مي گذرانند و بگردن  مي آويزندتا علاوه  بر جلوه اي  زيبا، بوي  خوش  نيز به  مشام  برسد. سرزلفي  هم  سنجاق  سر زنانه  است  كه  بر سر زده  مي شود.
دوخت  لباس  زنان  كهگيلويه  و بويراحمد توسط خود آنان  انجام  مي شود كه  دراين  امر مهارت  دارند و زيبايي  ظاهري  لباسها و نمادهاي  رنگ ، طرح  و نقش انتخاب  شده  معرف  ذوق  زنان  اين  منطقه است . زنان  عشاير اين  خطه  كارهاي  سوزن  دوزي  و بافت  پارچه هاي  سنتي  را نيز به شكل  زيبايي  انجام  مي دهند. ظرافت  و زيبايي،  دو عنصر عمده  سوزن  دوزي  است  كه  مي توان  آنها را در شلوارها، پيراهن ها و رواندازهاي  دست  دوخت  زنان  اين  منطقه  مشاهده  كرد. نقوش  بعضي  از فرم ها از طبيعت  الهام  گرفته  شده  است  و آن قدر ساده  شده اند كه  تنها با چند خط، طراحي  مي شود.
با حركت  دست  زنان  عشايري ، چون  قلمي هفت  رنگ ، تابلوي  زيبايي  از رنگ  ها بافته  مي شود كه  گاه  در رقابتي  برابر با زيباترين  آثار هنري  قرار مي گيرد.
اين  مردم  چادرنشين  با كمترين  تماس  و ارتباط با دنياي  متمدن  عصر خود و بي  هيچگونه  بهره وري  از تجربه هاي  هنرمندان  نقاش ، توانسته اند دردست  بافته هاي خود دنياي  بيكران  رنگ  را بيافرينند.

يادي از يك باور قديمي در خمين
جشن سنتي خداحافظي با سرما
پنجم  تا ۱۵ بهمن  هر سال  كه  مي رسد آيين  جشني  سنتي  با نام «كردلي به  كو» در روستاي  رباط مراد از توابع  شهرستان  خمين  به  نشانه  به پايان رسيدن  اوج  سرما برگزار مي شود.
انجام  اين  آيين  به  اين  گونه  است  كه ، شخصي  به  نام «عام كردلي» ( عمو كردعلي  ) در پنجم  بهمن  ماه  بار و بنديل  و آذوقه  و توشه  سفرخود را برمي دارد وروانه  كوه  الوند(در خمين ) مي شود.
در شب  دهم  بهمن  به  قله  كوه  رسيده  و تاصبح  در داخل  غاري  استراحت  كرده  و روز بعد راهي  را كه  رفته  برمي گردد، اين  ۱۰ روز را «كرده  به  كوه» ياكردلي  به  كو مي گويند.
عصر روز پانزدهم  بهمن  عام كردلي  (عمو كردلي ) از كوه  پائين  مي آيد و به ده  مي رسد، موقع  غروب  آفتاب  بچه ها و جوانان  رباط مراد در محلي  كه  آن را «چاله  گوگل» مي نامند جمع  شده  و با شورو هيجان  چند كپه  آتش  روشن  كرده  و به پايكوبي  مي پردازند.
مردم  سه  نوبت  آش  هم  براي  سلامتي  او مي پزند، يكي  روز اول  كه  كردعلي  به كوه  مي رفت  و بعنوان  آش  پشت  پا، يكبارهم  روزپنجم  بعنوان  آش  سلامتي  و يك  آش هم  روز دهم  به  اسم «آش  پيشواز» .
«محمد صادق  بهرامي» از ريش  سفيدان  و معتمدان  خمين  مي گويد: در قديم كردلي  پسر پيرزني  بوده  است  كه  با (چرخ  وچاره ) نخ ريسي  مي كرد اما درزمستان  پنبه اش  تمام  مي شود و چيزي  براي  رشتن  (ريسيدن  ) ندارد از «كردلي» مي خواهد برايش  پنبه  فراهم  كند.
كردلي  براي  آوردن  پنبه  به  كوه  مي رود، در اين  ايام  وقتي  برف  بادانه هاي درشت  (گله گله ) فرو مي ريزد، مردم  خمين  مي گويند كردلي  دارد براي  مادرش پنبه  مي ريزد.
بهرامي افزود: اما چون  مدتي  مي گذرد و كردلي  به  خانه  بر نمي گردد پيرزن ،«دگنك» (چماق  وچوب  چوپاني ) را در تنور آتش  زده ، بطرف  كوه  پرتاب  مي كندو با اين  كار مثلا مي خواهد سرما شدتش  كاهش  يابد و كردلي  به  ده  برگردد.
به گزارش ايسنا، روستائيان  خمين  معتقدند: اگر دگنك  پيرزن  پس  از پرتاب  به  خاك  بيفتد، خشكه سالي  خواهد شد و اگر در آب بيفتد اوسالي  (آب  سالي ) خواهد شد و اگردگنك  به  چزه  (نوعي  بوته  سفيدرنگ  ) برخورد كند بادسالي  مي شود.
عزيزاله  سميعي  پژوهشگر و عضو كميسيون  پژوهشي  خمين  مي گويد: مردم تعدادي  از روستاهاي  خمين  كردلي  به  كو را بخشي  از زمستان  ( از روز پنجم تا ۱۵ بهمن ) كه  اوج  سرما به  پايان  مي رسد، مي دانند.
وي  افزود: در شهرستان  خمين  تقويم  آب و هوائي  و تقسيم  بندي  سنتي  سال براساس  بحرانها ومسائل  آب وهوائي  صورت  مي گيرد.
سميعي  مي گويد: در اين  تقويم ، دقيق ترين  بخش  بندي  مربوط به  سه  ماه زمستان  است  كه  مجموعه اي  از آيين ها و باورها پيرامون  آن نيز شكل  گرفته است .
وي  گفت : در ميان  بخش  بنديهاي  زمستان  بخش بندي  كردلي  به  كو مراسم  ويژه اي  در بين  روستاها دارد.

تشديد مشكلات كشاورزان هرمزگان در پي ۷ سال خشكسالي
سرويس شهرستان ها:نماينده  كشاورزان  استان  هرمزگان با اشاره  به  هفت  سال  خشكسالي  در هرمزگان ، حجم  خسارت هاي  وارده  را بيشتر از ميزان  اعلام  شده  توسط  سازمانهاي  ذيربط  عنوان  كرد.احمداميني  افزود: طي  اين  مدت  كشاورزان  دارايي هاي  خود را از دست  داده  و بر بدهي آنان  به  بانكها و بازاريان  اضافه  شد، بدون  اينكه  دولت  جريمه ، ديركرد و سود وامهاي  دريافتي اش  را ببخشد.نماينده  كشاورزان  هرمزگان  گفت : هم  اكنون  تعدادي  از كشاورزان  به  علت  بدهي  به  بانكها و ناتواني  در بازپرداخت  وامها، تحت  تعقيب  قضايي  قرار دارند و تني  چند از آنان  نيز دستگير شده اند.وي  در ادامه ، يكي  از نيت هاي  رئيس جمهوري را كاهش  سود تسهيلات  كشاورزي  تا يك  درصد و بخشش  وامهاي  كشاورزان  خسارت  ديده  ناشي  از خشكسالي  عنوان  كرد و گفت : متأسفانه  در اين  زمينه  هنوز حركتي  صورت  نگرفته  است .

خميازه هاي آتشفشان جوان تفتان
002124.jpg
سرويس شهرستانها : تفتان يك آتشفشان جوان و نيمه فعال در بلوچستان است كه در ۵۰ كيلومتري شهر خاش قرار دارد. ارتفاع اين آتشفشان از سطح دريا ۴ هزار و ۵۰ متر است و نسبت به دشت هاي اطراف ۲۰۰۰ متر دارد. يكي از ويژگي هاي جالب در تفتان، ناهماهنگي كاني شناسي و تحول معكوس كاني هاست. همچنين در گدازه هاي تفتان سنگ هاي بازيك مشاهده نمي شود.
با توجه به جذابيت هاي طبيعي و علمي، هم اكنون سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري سيستان و بلوچستان طرحي را در دست مطالعه دارد تا بتواند در كوهپايه و مسير صعود به قله ۴ هزار و پنجاه متري تفتان امكاناتي را براي گردشگران و كوهنوردان ايجاد كند.
جاده اي آسفالته هم اكنون زاهدان و خاش را به روستاي «دره گل» در ارتفاع ۲ هزار و ۷۰۰ متري تفتان وصل مي كند. در انتهاي اين جاده سازمان آموزش و پرورش سيستان و بلوچستان اردوگاه تفريحي_تربيتي «دره گل» را ساخته و در ارتفاع ۳ هزار و ۶۰۰ متري نيز سازمان تربيت بدني استان از سال ۱۳۷۶ پناهگاهي براي استراحت كوهنوردان ايجاد كرده است.
هم اكنون سالانه در حدود ۴ هزار نفر به عنوان گردشگر از استان سيستان و بلوچستان بازديد مي كنند كه بين ۸۰۰ تا يك هزار نفر از آنها را جهانگردان خارجي تشكيل مي دهند.

جنجال در ليگ هندبال بانوان مازندران
ساري - ديدار تيم  هاي ساري و بابل در هفته پنجم رقابت هاي ليگ هندبال بانوان مازندران به درگيري كشيده شد.
به گزارش خبرنگار همشهري پس از آنكه اين مسابقه با نتيجه مساوي ۲۳ بر ۲۳ به پايان رسيد و تيم ساري به مسابقات فينال راه يافت، مربي تيم بابل به نحوه قضاوت اين ديدار اعتراض كرد و كمي بعد با پيوستن بازيكنان تيم بابل به مربي اشان، جنجال بالا گرفت و به زد و خورد رسيد!
گزارش خبرنگار ما در خصوص ساير نتايج اين دوره از بازي هاي هندبال حاكي است؛ با صعود تيم ساري به ديدار فينال، تيم بابل در رده دوم قرارگرفت و به ديدار رده بندي راه يافت. در گروه دوم نيز تيم آمل در مقابل نوشهر به پيروزي ۱۹ بر ۱۷ رسيد.

درخشش شطرنج بازان نوجوان فارس
شيراز _ در مسابقه هاي بين المللي شطرنج، نوجوانان شطرنج باز استان فارس مقام هاي شايسته اي كسب كردند.
در اين مسابقه ها در رده سني ۱۰ سال، امير كوثري نيا، پدرام سخنوريان و محمدزارع به ترتيب مقامهاي اول، دوم و چهارم را به دست آوردند و مژده خشابي دختر ۸ ساله فارسي نيز به نايب قهرماني در رده سني خود رسيد.

تولد يك نشريه سراسري در استان يزد
002121.jpg
سومين پيش شماره روزنامه «اتحاد ايران» كه دفتر مركزي آن در يزد واقع است، با گستره پخش سراسري به تحريريه همشهري رسيد. محمدعلي كامران، صاحب امتياز، مدير مسئول و سردبير اين روزنامه در گفت وگويي تلفني، اتحاد ايران را نخستين روزنامه ايراني دانست كه با همكاري و همفكري اقليت هاي ديني و قومي در داخل كشور منتشر مي شود.
اين روزنامه در قطع مترويي در ۱۶ صفحه و با قيمت ۵۰۰ ريال بزودي از طريق شبكه توزيع روزنامه اطلاعات، در سراسر كشور روي پيشخوان دكه هاي مطبوعاتي خواهد بود. سردبير «اتحاد ايران» در اين پيش شماره در سخني با خوانندگان، اهتمام نشريه را بر تحكيم اتحاد ملت ايران و گراميداشت شعائر اسلامي و احترام به مذاهب الهي ديگر كه قانون اساسي ما بر آن تأكيد دارد، مورد اشاره قرار داده و آورده است:
سه چيز است شرط نويسندگي
كمال و عفاف و ثبات قدم
ثبات آن درختي است كز هيچ باد
نگردد به سمت چپ و راست، خم
نويسنده بايد كه با قلب پاك
نويسد حقايق، نه افزون، نه كم
ز اشك قلم هر دم آرد برون
ز پاي ستمديده، خار ستم
نكوهش كند از ستم پيشگان
به نيكي برد نام اهل كرم

هنرمندان تئاتر در سمنان بيمه مي شوند
سمنان _ هفت انجمن نمايش در استان سمنان وجود دارد و در هر انجمن بطور متوسط پانصد هنرمند ثبت نام كرده و فعاليت مي كنند.
معاون هنري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان سمنان همچنين اعلام كرد كه طرح بيمه هنرمندان تئاتر در اين استان به صورت جدي در حال پيگيري است. استان سمنان داراي چهار تالار نمايش است.

معرفي نخستين فرماندار براي شهرستان مرزي «زهك»
زابل- غلامرضا ضيايي به عنوان نخستين فرماندار شهرستان «زهك» در استان سيستان و بلوچستان به مسئولان محلي معرفي شد. ضيايي داراي مدرك فوق ليسانس مديريت دفاعي است.
زهك در ۳۰ كيلومتري مركز شهرستان زابل قرار دارد و از مناطق مرزي به شمار مي رود. مخازن چاه نيمه ها يا همان گودال هاي طبيعي ذخيره آب استان و دهانه ورودي آب رودخانه مرزي هيرمند نيز در حوزه اين شهرستان تازه تأسيس واقع است.

شوراي محافظت از زاينده رود تشكيل شد
اصفهان - با تشكيل شوراي محافظت از رودخانه زاينده رود، اين شورا فعاليت خود را آغاز كرد.
در نخستين نشست شورا، استاندار اصفهان از حاكم شدن مديريت واحد بر روي رودخانه زاينده رود خبر داد.همچنين مديرعامل آب منطقه اي اصفهان و چهارمحال و بختياري با اعلام اين كه ۲۹۰ كيلومتر از طول رودخانه زاينده رود، حريم اين رودخانه محسوب مي شود، گفت: حريم و بستر زاينده رود در مالكيت دولت است و هرگونه دخل و تصرف و ساخت وساز در آن خلاف است.
مديركل حفاظت و محيط زيست اصفهان نيز طي گزارشي مهمترين آلايند ه هاي رودخانه زاينده رود را كارخانه ذوب آهن، ۱۳ مجتمع مسكوني شهري و روستايي و كارخانه هاي رنگرزي معرفي كرد.

موزه  هنرهاي معاصر كرمان آماده بهره برداري است
كرمان- مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان كرمان از آماده سازي و تكميل موزه هنرهاي معاصر كرمان خبر داد و يادآور شد كه طي همايشي در نيمه دوم اسفند، اين موزه با حضور هنرمندان صاحب اثر و جمعي از نخبگان هنري كشور به بهره برداري خواهد رسيد. اين موزه در زمان افتتاح، محل نگهداري و نمايش ۱۳۰۰ اثر از هنرمندان مطرح داخلي و ۱۶ هنرمند خارجي خواهد بود.

مرمت ۱۵ رشته قنات قديمي در اردكان
اردكان يزد- معاون جهاد كشاورزي اردكان وعده داده است كه تا پايان سال جاري مرمت ۱۵ رشته قنات قديمي در اين شهرستان به پايان خواهد رسيد. به گفته مصطفي ميرآب زاده، در اردكان ۱۹۸ رشته قنات وجود دارد. طرح مرمت شامل لايروبي، كول گذاري و طوقه چيني خواهد بود.

خوزستان آماده جذب سرمايه گذاري در صنعت داروسازي
اهواز ـ مدير غذا و داروي  دانشگاه  علوم  پزشكي  جندي  شاپور اهواز گفت : استان  خوزستان  آماده  جذب  سرمايه گذاري  در صنعت  داروسازي  است .
دكتر برزگر حمايت  كليه  مسئولان  استاني  را لازمه  فعال  شدن  صنعت  داروسازي  در خوزستان  برشمرد و اظهارداشت : اشتغالزايي  و اعتلاي  وضعيت  درماني  و اقتصادي  خوزستان  و صدور دارو به كشورهاي همسايه ازجمله عراق از مهمترين  مزاياي  شكل گيري  صنعت  داروسازي  در استان  است .

آب انبارهاي قديمي رشتخوار رو به نابودي است
رشتخوار ـ عضو انجمن ميراث فرهنگي بخش مركزي رشتخوار گفت: بيش از ۱۰ آب انبار قديمي اين شهرستان با قدمت چندين قرن، در اثر بلاياي طبيعي و بي توجهي مسئولان در حال نابودي است.
محمد مختاري با درخواست از سازمان ميراث فرهنگي خواستار تخصيص اعتبارات درخصوص مرمت و نگهداري آنها و تبديل به مراكز ورزشي سنتي يا چايخانه سنتي شد.

جهرم امسال ۱۳۰ تن تنباكو توليد كرد
جهرم - ۱۳۰ تن محصول تنباكو كشت شده در شهرستان جهرم، به اداره دخانيات تحويل مي شود.مسئول اداره دخانيات جهرم با اعلام اين كه كار خريد تنباكو از كشاورزان آغاز شده است، افزود: سالانه ۱۰۰ هكتار از اراضي شهرستان جهرم زير كشت تنباكو قرار مي گيرد.

ساخت كتابخانه عمومي در بروجرد آغاز شد
بروجرد- كار ساخت كتابخانه عمومي بروجرد،  با ظرفيت نگهداري چهل هزار جلد كتاب آغاز شد. كتابخانه در زميني به وسعت ۱۷۰۰ متر مربع با زيربناي ۱۳۰۰ متر مربع در دو طبقه احداث خواهد شد. در بروجرد چهار كتابخانه عمومي ديگر تحت پوشش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي فعاليت دارند.

مرمت سد سفيدرود گيلان ضروري است
002127.jpg
منجيل - مدير امور سدهاي  استان  گيلان  گفت : مرمت  و تعمير بخشي  از سد سفيدرود منجيل  ضروري  است .
سيدمرتضي  موسوي  افزود: باتوجه   به  آسيب  ديدگي  بدنه  سد در اثر زلزله  سال  ۶۹ و فرسايش  حوضه  آبريز، انجام  عمليات  مرمت  بخشي  از سد ضروري  است .
وي  گفت : پايه  شماره  ۱۸ سد از آغاز بهره برداري  سد، ترك  قابل  رؤيت  داشت  كه  پس  از زلزله  ۶۹ رودبار نشتي پيدا  كرده است .وي  تصريح  كرد: طرح  مرمت  اين  پايه  در دو مرحله  با تزريق  رزين  و پس  تنيدگي  با كابل  اجرا شد ولي  فقط بخشي  از مشكل  نشتي  آب مهار شده است .
وي  افزود: براي  مرمت  و كنترل  پايداري  اصولي  بدنه  سد، شركت هاي  داخلي مطالعاتي  براي  ترميم  انجام  دادند ، ولي  به  دليل  فقدان  برخي  از اسناد و مدارك  سد، نتايج  قابل  اتكايي  به دست  نياوردند.
به گفته موسوي، در اولين  جلسه  شوراي  اقتصاد دولت  نهم  موضوع  علاج  بخشي  اين  سد مطرح  و ۲۰۰ هزار دلار ارز براي  اجراي  اين  كار به  تصويب  رسيد كه  در دست  ابلاغ  به  سازمان  آب و منطقه اي  است .

دو دانشجو در اردستان جان باختند
كاشان _ اردستان، دو دانشجوي بسيجي دانشگاه پيام نور شهرستان اردستان در اثر گاز گرفتگي جان باختند.
اين دو دانشجوي بسيجي و ورزشكار به نام «حسن تيكدل» و «ميثم محبوبيان» هر دو متولد ۱۳۶۱ در رشته مديريت بازرگاني در پاركينگ نگهباني يكي از واحدها بر اثر گاز گرفتگي جان باختند. دكتر «يوسف قرباني» رئيس پزشكي قانوني اردستان، علت مرگ اين دو دانشجو را با توجه به معاينه جسد و محل وقوع حادثه، خفگي احتمالي ناشي از مسموميت گاز منواكسيد كربن ذكر كرد.

صندوق حمايت از استعدادهاي ورزشي در دانشگاه لرستان
لرستان - صندوق حمايت از استعدادهاي ورزشي در دانشگاه لرستان تأسيس مي شود.
مدير تربيت بدني دانشگاه لرستان ابراز اميدواري كرد با تأسيس اين صندوق بتوان نقيصه ورزش دانشگاه لرستان را كه ناشي از نبود رشته تربيت بدني است، جبران كرد و شاهد پرورش استعدادهاي دانشجويان دانشگاه در جهت ورزش قهرماني بود.

مديران در برابر مطبوعات پاسخگو باشند يا نباشند؟
تبريز _ استاندار آذربايجان شرقي با تأكيد بر اهميت اطلاع رساني درست از طريق رسانه ها، از كليه مديران دستگاه هاي اجرايي استان خواست در برابر رسانه ها پاسخگو باشند. ديگر شخصيت ها و مسئولان نيز در مناسبت هاي مختلف، لزوم پاسخگويي مديران را به پرسش ها و نيازهاي مردم كه از سوي خبرنگاران پيگيري مي شود، گوشزد كرده اند. آن چه در اين ميان هيچ گاه روشن نمي شود اين است كه اگر مديران به حرف مقامات بالاتر خود عمل نكنند و يا از پاسخگويي امتناع ورزند، چه تدابيري براي تذكر يا توبيخ آنان در نظر گرفته مي شود؟

شهرستان ها
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
رسانه
سياسي
داخلي
شهر
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   رسانه   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |