چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۱۳ - Feb 1, 2006
مدارك جديد در باره نهرهاي باستاني پرو
تكنولوژي آبياري اينكاها كشف شد
002190.jpg
گروه دانش و فناوري- ساناز مهدوي: باستان شناسان در پاي كوه هاي آند در «پرو» ، آثاري از نهرهاي قديمي يافته اند كه به گفته آنان پرده از روش هاي ابتدايي مورد استفاده در آبياري زمين هاي كشاورزي در آمريكا برمي دارد.
بررسي چهار نهر خشكيده كه مملو از گل ولاي بوده و كاملاً در بستر رسوبات فرو رفته اند نشان مي دهد كه در حدود ۵هزار و ۴۰۰ سال پيش از اين نهرها در آبياري زمين هاي كشاورزي استفاده مي شد. همچنين اخيراً باستان شناسان در آخرين شماره منتشر شده نشريه دانشكده ملي علوم اعلام كردند كه قدمت اين نهرها به ۶هزار و ۷۰۰ سال قبل بازمي گردد. دانشمندان ديگر اين يافته را به عنوان وجهي جديد در شناخت منشأ كشاورزي در «آندس» تلقي مي كنند.
اين نهرها به عنوان آثار تكنولوژي آبياري در توسعه تمدن كهن پرو، يكي از فرهنگ هاي اصلي در دنياي كهن محسوب مي شوند .براساس آثار به جاي مانده از بقاياي ويرانه هاي عظيم مناطق مسكوني و برجستگي هاي معماري آنها، گمان مي شود كه حدود ۴ هزار سال پيش و يا احتمالاً يكهزار سال ماقبل از آن، از آبياري زيرزميني گسترده اي در كشاورزي پرو استفاده مي شده است. پس از آن «تام.د.ويلهي» باستان شناس دانشگاه «وندربيلت» شروع به جست وجو در دره «زانا» كرد كه مسافتي در حدود ۴۰  مايلي اقيانوس و ۳۰۰ مايلي ليماي شمالي را دربرمي گيرد. او و اعضاي تيمش در ضلع جنوبي رودخانه «نانكوك» آثاري از ۴ نهر باريك و كم عمق به طول يك مايل و عرض ۲ مايل كه بسترشان با سنگ ريزه ها و شن هاي صاف شكل گرفته بود را يافتند. اين رودخانه ها در اطراف ويرانه هاي خانه ها، شيارهاي زمين هاي كشاورزي، بيل هاي سنگي، گياهان چاي، آلوهاي وحشي، لوبيا و كدو جريان داشته اند. تيم جست وجوي دكتر ويلهي به اين نتيجه رسيدند كه نهرهاي دره «زانا» قديمي ترين نهرهاي شناخته شده در آمريكاي جنوبي هستند و اين نهرها قديمي ترين نهرها در قاره آمريكا هستند.
مراحل مقدماتي اين كشف در سال ۱۹۸۹ به انجام رسيد، اما دكتر ويلهي قبل از اينكه بتواند كشف خود را به همگان اعلام كند، نياز به سال هاي بيشتري، حفاري، مطالعه و تحليل براي تعيين قدمت اين يافته ها داشت. دكتر ويلهي گفت: «براي كشف نهرهاي قديمي تر، ما بايد مطمئن مي شديم كه تاريخ قدمت اين نهرها صحيح است. هم اكنون احتمالاً ۴ منطقه يا بيشتر از آن وجود دارد كه احتمال كشف نهرهاي قديمي تر در آنها وجود دارد. اين سيستم نمونه مقياس كوچكي از تكنولوژي آبياري سازماندهي شده اي است كه براي تمامي كشاورزان، باغبانان و شكارچيان دربردارنده سود اقتصادي بوده است» .ساكنان دره زانا با پي بردن به قانون هاي ابتدايي و استفاده از نيروي جاذبه زمين، جريان آب را در جهت دامنه هاي كم شيب زمين هاي زراعي هدايت مي كرده اند.
كريگ موريس _ متخصص باستان شناس در موزه طبيعي و تاريخ آمريكا- كه در تحقيقات دكتر «ويلهي» شركت نداشت، اعلام كرد: «استفاده از شيب دامنه ها و مهار جريان آب دوباره ثابت مي كند كه مردمان اعصار باستاني بيشتر از آنچه ما تصور مي كنيم باهوش و تيزبين بوده اند» . جاناتان هاس _ باستان شناس موزه زمين در شيكاگو- كه مناطق مسكوني دره هاي ساحلي پرو را حفاري كرده است، كشف نهرها را بخشي سخت و برجسته از اين كار ناميد. دكتر هاس و ويني فرد كريمر از دانشگاه ايلينويز شمالي در حفاري شان بقاياي مناطق مسكوني جامعه پيچيده كشاورزي را كشف كردند كه ۵ هزار سال پيش در دره هاي منطقه اي كه نورت چيكو (شمال كوچك) نام داشت، توسعه يافته بود. چنين ناحيه اي بايري براي بهره بري از محصولات كشاورزي مي بايست از سيستم آبياري ظاهراً وسيع و غني اي برخوردار باشد.
دكتر هاوس افزود كه كشف جديد نشان دهنده تكنولوژي آبياري اوليه اي بود كه مردم «نورت چيكو» از آن استفاده مي كرده اند. سپس حدود ۴ هزار سال بعد در به وجود آوردن دگرگوني فرهنگي نقش عمده اي را ايفا كرده اند.
منبع: ۲۰۰۵ NewYork Times,3 Jan

همايش نرم افزارهاي آزاد- متن باز
گروه دانش و فناوري-علي اصغر محمدي:همايش نرم افزارهاي آزاد- متن باز با هدف بررسي نقش اين نرم افزارها در امر آموزش با حضور روساي دانشكده هاي علوم و كامپيوتر سراسر كشور، دست اندركاران طرح ملي نرم افزارهاي آزاد-متن باز و جمعي از سياستگزاران فناوري اطلاعات، روز يكشنبه ۱۶ بهمن ماه جاري در مركز تحقيقات مخابرات برگزار مي شود.
به گزارش خبرنگار همشهري، امروز ميزان استفاده از نرم افزارهاي آزاد- متن باز به ويژه از سوي كشورهاي توسعه يافته با رشد فزاينده اي مواجه شده است و دولت ها نيز در سياستگزاري هاي خود ترويج استفاده از آن را لحاظ كرده اند.
علاوه بر اين بنگاه هاي اقتصادي نيز به اهميت و جايگاه آن پي برده اند و كشورهاي مختلف توجه بيشتري به بومي سازي آن نشان مي دهند .
از آنجا كه به كارگيري اين نرم افزارها در بسياري از حوزه ها تاثيرگذار خواهد بود و با توجه به نقش مهم دانشگاه ها در تربيت نيروي انساني مورد نياز صنعت به ويژه در حوزه فناوري اطلاعات و اهميت داشتن مسأله نيروي انساني متخصص در حوزه نرم افزارهاي آزاد- متن باز، به ويژه سيستم عامل لينوكس، اين همايش مي تواند محلي براي هم انديشي، هم افزايي و تبادل تجربيات براي رسيدن به اهداف گفته شده باشد.
اين همايش با همت شوراي عالي انفورماتيك و مركز فناوري اطلاعات و ارتباطات پيشرفته دانشگاه صنعتي شريف و حمايت مركز تحقيقات مخابرات و شوراي عالي اطلاع رساني برگزار مي شود.
اخيراَ داده پردازي ايرانٍ اعلام كرد خود را براي پشتيباني از ۲۰ ميليون نسخه لينوكس تا پايان سال ۱۳۸۶ آماده مي كند و محصولات لينوكس فارسي نيز تا پايان سال جاري به بازار عرضه خواهد شد.

استفاده والدين از بازي هاي كامپيوتري
گروه دانش و فناوري- محمد تقي رسولي: طبق گزارش و تحقيقي كه اخيراً آمريكايي ها انجام داده اند، بازي هاي كامپيوتري به صورت يكي از تفريحات خانواده ها، به ويژه والدين درآمده است و جوي استيك (دسته بازي) يكي از اركان اصلي خانه ها شده و فقط كودكان از آن استفاده نمي كنند.
طبق تحقيق به عمل آمده توسط مؤسسه نرم افزارهاي سرگرم كننده آمريكا، ۳۵درصد والدين اعتراف دارند كه از بازي هاي كامپيوتري استفاده مي كنند و ۸۰ درصد از اين والدين به صورت مشترك با فرزندان خود به بازي مي پردازند. به طور متوسط، اين والدين ۱۹ساعت در ماه به تنهايي به بازي هاي كامپيوتري مي پردازند و حداقل نصف اين زمان را نيز در كنار فرزندانشان بازي مي كنند.
دو سوم اين والدين اعتقاد دارند كه انجام اين بازي ها باعث نزديك ترشدن اعضاي خانواده به يكديگر و گرم ترشدن كانون خانواده مي شود. اين تحقيقات توسط اندروباب و سايت GamerDad.com و از بين۵۰۱ نفر از والدين- كه فرزندان آنها بين ۲ الي ۱۷ ساله بوده اند- انجام گرفته و درصد خطاي آن ۴/۴ بوده + بوده است.مؤسسه نرم افزارهاي سرگرم كننده، مؤسسه اي است كه تحقيقاتش را روي حفاظت كودكان و خانواده ها در مقابل بازي هاي كامپيوتري متمركزكرده است. طبق تحقيقات همين مؤسسه، دو سوم والدين اعتقاد دارند كه دولت آمريكا قوانين مناسبي را در مقابل بازي هاي خشن و رزمي كه تأثير نامناسبي برروحيه كودكان دارد، اتخاذ نكرده است.

مديران گوگل فقط يك دلار حقوق مي گيرند
002193.jpg
ايرنا:سه نفر از مديران ارشد جست وجوگر اينترنتي گوگل، پذيرفته اند كه در سال جاري ميلادي، همانند سال پيش، تنها يك دلار در سال حقوق بگيرند و در عوض به رونق سهام در اختيارشان چشم اميد ببندند.
بزرگترين جست وجوگر اينترنت به كميسيون ارز و سهام آمريكا اطلاع داده است كه اريك اشميت، مدير اجرايي و «لري پيج» و «سرگي براين» بنيانگذاران و رؤساي مشترك اين شركت، در سال ۲۰۰۶فقط يك دلار دستمزد خواهند گرفت. حقوق سالانه آنها در سال ۲۰۰۵نيز همين مقدار گزارش شده است. در عوض، چهار مدير ديگر گوگل از جمله يك فرد ايراني تبار تا ۴۳درصد افزايش حقوق گرفته اند. دستمزد پايه جورج ريس مدير مالي، ديويد دروموند مشاور حقوقي و اميد كردستاني مدير فروش و شونا براون معاون عمليات تجاري، از ۱۷۵هزار به ۲۵۰هزار دلار در سال افزايش يافته است. اين رويه از سه ماهه دوم سال ۲۰۰۴ آغاز شد تا زمينه شناورسازي سهام اين شركت در بورس مهيا شود اما اين رقم ناچيز هرگز موقعيت مالي مديران ارشد گوگل را به مرز ورشكستگي نخواهد كشاند، زيرا اين سه مدير حجم قابل ملاحظه اي سهام دارند. آنها در حال حاضر در زمره ثروتمندترين آمريكايي ها هستند. بنا به فهرست مجله فوربس، براين و پيج در سال گذشته ميلادي بيش از هفت ميليارد دلار ثروت داشتند و در رده ۵۵اين فهرست قرار دارند. اشميت با دو ميليارد و ۸۰۰ميليون دلار در رتبه ۲۱۰ قرار دارد. براين و پيج تاكنون سه ميليارد دلار از سهام خود را به پول نقد تبديل كرده اند.

نمونه آسان
جدول اعداد
۱۱
002238.jpg
«سودوكو» sudoku واژه اي ژاپني به معناي عددهاي بي تكرار است و به جدول اعدادي گفته مي شود كه امروز يكي از سرگرمي هاي رايج در كشورهاي مختلف جهان به شمار مي آيد. نخستين جدول سودوكو را يك رياضي دان اروپايي در قرن هجدهم طراحي كرد . در سالهاي اخير اين جدول كاربرد عمومي خود را براي سرگرمي پيدا كرده است.
سودوكو انواع گوناگون ساده، متوسط دشوار و خيلي سخت دارد. بسياري از سودوكوها هم براي كودكان طراحي مي شوند. كتابهاي گوناگون و متنوعي نيز براي آموزش طراحي و حل اين جدول منتشر شده است. اين جدول هم اكنون در بسياري از روزنامه هاي معتبر دنيا هر روزه به چاپ مي رسد و كتابهاي مجموعه اين جدول ها نيز توسط بخش انتشارات هر روزنامه منتشر مي شود.
اين بازي كه در نمايشگاه بين المللي بازي و سرگرمي آلمان به عنوان محبوب ترين و پرطرفدارترين بازي شناخته شده قانون بسيار ساده و روشني دارد.
نوع متداول سودوكو در واقع نوعي جدول است كه از ۹ ستون عمودي و ۹ ستون افقي تشكيل شده و البته كل جدول هم به ۹ ستون كوچكتر تقسيم مي شود. شما بايد اعداد ۱ تا ۹ را در هر يك از جدول هاي كوچكتر بدون تكرار بنويسيد به صورتي كه در هر ستون بزرگ تر افقي يا عمودي هيچ عددي تكرار نشود. در واقع هم بايد از تمام اعداد ۱ تا ۹ در همه ستون هاي عمودي و افقي استفاده كنيد و هم بايد مراقب باشيد هيچ عددي تكرار نشود و در همه مربع هاي ۳ ستوني كوچكتر نيز به همين ترتيب همه اعداد ۱ تا ۹ بيايد و تكرار هم نشود. هميشه به عنوان راهنمايي چند عدد در جدول از قبل مشخص مي شود تا بقيه اعداد را شما پيدا كنيد.
روزنامه همشهري از اين پس هر روز يك جدول اعداد را براي سرگرمي شما تقديم خواهد كرد. اما چون ممكن است شما براي اولين بار با اين سرگرمي روبرو شده باشيد در هفته هاي اول نمونه هاي ساده و سپس نمونه هاي متوسط را به چاپ مي رسانيم و بعد از مدتي به صورت منظم نمونه هاي دشوار سودوكو را تقديم شما مي كنيم. مطمئناً آن وقت با تمرين و آمادگي به يك حل كننده حرفه اي جدول اعداد تبديل خواهيد شد.

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
رسانه
سياسي
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   رسانه   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |