چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۱۳ - Feb 1, 2006
واكنش ايران به توافق اعضاي شوراي امنيت و آلمان براي گزارش پرونده ايران به شوراي امنيت:
هرگونه ارجاع يا گزارش به شوراي امنيت
پايان ديپلماسي است
ايسنا: دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان با اشاره به بيانيه  شب گذشته شش كشور فرانسه، انگليس، آلمان، آمريكا، روسيه و چين مبني بر ارجاع مساله هسته اي ايران به شوراي امنيت گفت: ما هرگونه ارجاع و يا گزارش را به شوراي امنيت پايان ديپلماسي مي دانيم و فكر مي كنم اين مساله براي كشورهاي اروپايي و شوراي حكام امري غير درخشنده و بد خواهد بود.
دكتر علي لاريجاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان ظهر امروز پس از ديدار با يوسف بن علوي، وزير امور خارجه عمان با اشاره به بيانيه  ديشب سه كشور اروپايي و آمريكا، روسيه و چين گفت: در اين بيانيه مساله ارجاع مطرح نيست، اما به نظرم اروپايي ها بايد در كار خود دقت بيشتري كنند.
وي با بيان اين كه ما تقاضاي گفت وگو با اروپايي ها را كرده ايم و اين نشان مي دهد كه ايران همه راه هاي مسالمت آميز را براي رسيدن به فناوري صلح آميز هسته اي در چارچوب ان.پي.تي مي خواهد طي كند، افزود: هنوز هم معتقديم در درون مذاكرات مي توانيم به نتايج خوبي برسيم. اما اگر اروپايي ها بخواهند شرايط را در مسير غيرمسالمت آميز تعريف كنند، ممكن است آنها آغازكننده باشند، اما معلوم نيست آنها پايانش دهند؛ بنابراين خيلي به نفع كشورهاي اروپايي هم نخواهد بود.
لاريجاني گفت: هنوز هم فكر مي كنيم از طريق راه هاي مسالمت آميز مي توانيم مساله را حل كنيم، اما اگر كاري كنند كه مساله به اينجا ختم شود دست ما را در حل مساله از طريق گفت وگو خواهند بست؛ لذا توصيه مي كنيم كار را به آنجا نكشانند.
وي در خصوص همراهي مسكو با سه كشور اروپايي، آمريكا و چين در گزارش مساله هسته اي ايران به شوراي امنيت اظهار داشت: من هنوز از موضع آنها مطلع نيستم، بايد در اين باره با حضور خودشان مطلع شوم، اما انتظار ملت ايران اين است كه كشورهاي مختلف حقوق ايران را در فناوري اتمي به رسميت بشناسند و خودشان را در مقابل اراده ملي ايرانيان قرار ندهند؛ بلكه در كنارش قرار گيرند. لاريجاني تاكيد كرد: ايران خواسته اي بيشتر از چارچوب هاي ان.پي.تي را نخواهد پذيرفت. دبير شوراي عالي امنيت ملي مان خاطرنشان كرد: ما هنوز فكر مي كنيم از طريق مسالمت آميز مي توانيم مساله هسته اي را حل كنيم.
وي در خصوص موضع ايران نسبت به تغيير نگاهش به شرق در پيگيري مساله هسته اي گفت: ايران هميشه بر اساس منافع ملي خودش تصميم مي گيرد. مناسبات ما با كشورهاي شرقي در حوزه منافع ملي مان تعريف شده است و با كشورهاي غربي هم همين گونه است. اگر آنها شرايط را تشديد نكنند اين مي تواند يك مجموعه سازگاري باشد.
اروپا ديگر ظرفيت حل مسأله هسته اي ايران را ندارد
دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان همچنين با اشاره به همراهي روسيه با چهار كشور عضو شوراي امنيت و آلمان در ارجاع مساله هسته اي ايران به شوراي امنيت بدون هر گونه موضع گيري در مورد اقدام روسيه از بيانيه منتشر شده گفت: اولين پيامي كه اين كار براي ما دارد اين است كه اروپا ديگر ظرفيت حل مساله هسته اي ايران را ندارد. در حالي كه ما خلاف آن را تصور مي كرديم.
توافق اعضاي دائم شوراي امنيت و آلمان براي گزارش پرونده ايران به شوراي امنيت
بر اساس گزارش خبرگزاري رويتر، پنج عضو دايم شوراي امنيت سازمان ملل دوشنبه شب در بيانيه اي به توافق رسيدند كه آژانس بين المللي انرژي اتمي مساله هسته اي ايران را به اين شورا گزارش كند.اين خبرگزاري انگليسي ادامه داد: در بيانيه مشتركي كه پس از جلسه ميان چين، روسيه، آمريكا، فرانسه و انگليس و هم چنين آلمان و رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا در لندن صادر شد، آمده است: (وزيران) به توافق رسيدند كه در نشست ويژه اين هفته آژانس بين المللي انرژي اتمي، شوراي حكام بايد تصميمش را براي اتخاذ گام هاي لازم از سوي ايران گزارش كند.
در اين بيانيه وزيران توافق كردند كه شوراي امنيت بايد منتظر گزارش ماه مارس محمد البرادعي، مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي بماند تا بر اساس آن تصميمش را اتخاذ كند.
در اين بيانيه آمده است: وزيران از ايران مي خواهند تا تعليق كامل غني سازي را در تمام فعاليت هاي مربوطه از جمله تحقيق و توسعه با نظارت آژانس بين المللي انرژي اتمي برقرار كند.
اين بيانيه افزود كه آنها همگي به رايزني هاي شان براي كار بر روي راه حلي ديپلماتيك در خصوص برنامه هسته اي ايران ادامه خواهند داد.وزرات امور خارجه روسيه نيز در بيانيه اي رسمي با اعلام اين كه پرونده ايران، پنجشنبه به شوراي امنيت گزارش مي شود، افزود: همان گونه كه روسيه خواستار آن بود، برخوردي منطقي با ايران صورت گرفت.
دفتر مطبوعات و اطلاع رساني وزارت امور خارجه روسيه ديروز به خبرگزاري نووستي روسيه اطلاع داد كه سه كشور اروپايي، روسيه، آمريكا و چين تصميم گرفته اند كه شوراي امنيت را از پرونده هسته اي ايران مطلع سازند، اما تا ماه مارس اين شورا هيچ گونه عكس العملي از خود نشان نخواهد داد.وزارت امور خارجه روسيه همچنين در اين بيانيه اعلام كرده است: در اجلاس لندن بين شركت كنندگان نوعي سازش به وجود آمده و وزراي امور خارجه شرط را بر اين گذاشتند كه در مجموع نشست اضطراري شوراي حكام كه در روز هاي ۱۲-۱۳ بهمن ماه برگزار خواهد شد، شوراي امنيت سازمان ملل متحد را در جريان پرونده هسته اي ايران قرار دهند، اما تصميم و عملكرد احتمالي اين شورا به ماه مارس و زماني كه شوراي حكام نشست بعدي اش را برگزار كند، موكول خواهد شد.
وزارت امور خارجه روسيه همچنين تاكيد كرده است: تمام شركت كنندگان اين مذاكره به صورت متفق القول خواهان حل برنامه هسته اي ايران از طريق ديپلماتيك هستند.
در عين حال موضع جامع صورت جلسه نهايي اين ديدار در اين خلاصه مي شود كه ايران بايد فعاليت هاي خود را در زمينه غني سازي اورانيوم از جمله امور علمي، تحقيقاتي و عمليات تجربي، دوباره به تعليق كامل درآورد.
اين بيانيه تصريح مي كند: همان گونه كه روسيه خواستار آن بود، بر نحوه برخورد منطقي و معقول با برنامه هسته اي ايران تكيه شده است.

رئيس جمهور در جمع استانداران:
واگذاري سهام عدالت به زودي در چهار استان آغاز مي شود
002118.jpg
ايسنا: رئيس جمهور در ديدار وزير كشور، معاونان وي و استانداران سراسر كشور با گرامي داشت فرا رسيدن ايام الله دهه ي فجر و ايام عزاداري سالار شهيدان، گفت: جنس انقلاب اسلامي از جنس نهضت عاشورا و ادامه ي حركت انبياست و رمز ماندگاري آن نيز همين است. بايد توجه داشته باشيم كه هر نوع تعريف آرمان خارج از چارچوب آرمان انبيا و نهضت عاشورا، موجب سقوط و انحطاط است.
رييس جمهور با تاكيد بر اين كه استانداران نبايد در عزل و نصب ها به سفارش افراد و گروه ها و تحت فشار سياسي آنها عمل كنند، گفت: اگر نمي توانيد در برابر فشارها مقاومت كنيد يك لحظه هم نبايد در سمت خود باقي بمانيد، توجه داشته باشيد كه تنها به مردم بدهكار هستيد و هيچ كس جز ملت بزرگ ايران بر شما منت ندارد.
رئيس جمهور با رد هر گونه اشرافي گري در عملكرد و زندگي مديران دولتي، تاكيد كرد: شخصا در صورت اطلاع از چنين رفتارهايي و يا دوري استانداران و مديران استاني از مردم با آنها برخورد خواهم كرد.
احمدي نژاد سازمان دهي اشتغال در كشور را از مهم ترين محورهاي كاري استانداران عنوان كرد و افزود: ايجاد اشتغال در بخش هاي توليدي كوچك و زودبازده راهكار تحول در اقتصاد و ايجاد اشتغال است و استانداران بايد پي گيري اين امر را به صورت روزانه در برنامه ي خود داشته باشند. احمدي نژاد هم چنين به طرح دولت براي واگذاري سهام عدالت و توزيع ثروت ملي در ميان مردم اشاره كرد و گفت: اجراي موفق اين طرح در استان ها يكي از بزرگ ترين كارهايي است كه برعهده استانداران است و شركت هاي واسطي كه در اين راستا در استان ها تشكيل خواهند شد در آينده پايه و محور عمران و توسعه ي استاني خواهند بود.
رئيس جمهور با اشاره به اين كه واگذاري سهام عدالت به زودي در چهار استان به عنوان نمونه آغاز خواهد شد، گفت: اين كار بسيار بزرگي است كه زمينه ساز ورود همه  مردم در عرصه ي سرمايه گذاري خواهد شد، هرچند كه طبق بررسي هاي دولت در دو سه سال اول اجراي طرح به دليل لزوم آشنايي مردم با فرآيندها، شركت هاي واسط نمي توانند وارد سرمايه گذاري شوند.
احمدي نژاد با بيان اينكه متاسفانه در ۲۰ سال گذشته مناسباتي خزنده در برخي روابط به وجود آمده است، گفت: بعضي ها، حق شان و جايگاه ويژه اي براي خود تعريف كرده اند، اين كارها ارتجاع و بازگشت به جاهليت است؛ در حالي كه امام راحل(ره) و رهبر معظم انقلاب تنها معيارشان در مسير بودن انسان هاست.
رئيس جمهور افزود: بعضي ها فكر مي كنند گروه شان مالك كشور است و فضايي درست كرده اند كه هر اقدامي بايد با رضايت آنها باشد؛ در حالي كه اين غل و زنجيري است كه موجب متوقف شدن مسوولان به ويژه مسوولان استاني مي شود.
رئيس جمهورگفت: دولت در پي اين است كه مناسبات مبتني بر فرهنگ توسعه ي غربي را آرام آرام كنار گذارد و تعالي اسلامي و انقلابي را جايگزين آن كند.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام:
تصميم پنج عضو دائم شوراي امنيت و آلمان در مورد
پرونده هسته اي ايران جابرانه است
ايسنا: رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، در آغاز هفته امر به معروف و نهي از منكر در ديدار اعضاي ستاد احياء اين دو فريضه، افزود: از افتخارات دنياي امروز، واگذاري امور به مردم است و تشكيل سازمان هاي غير دولتي از دستاوردهاي مناسب جوامع نوين مي باشد و تجربه بشري نشان داده هر كاري را كه مردم با عشق و علاقه انجام دهند، پايدار و هر امري را كه حكومت ها بدون در نظر گرفتن ويژگي هاي جوامع قصد تحميل داشته باشند، با مشكل مواجه شده است.رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، تصميم شب گذشته پنج عضو دائم شوراي امنيت و آلمان در مورد پرونده هسته اي ايران را جابرانه خواند و وضعيت دنياي امروز و محدوديت براي جمهوري اسلامي در استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي را منكر بزرگي معرفي كرد و گفت: اصلاح اين جريان ظالمانه نيازمند ايستادگي همراه با عقل و تدبير و ارائه راهكارهاي مورد قبول است و نبايد اجازه دهيم قدرتمندان زورگو با استفاده از واژه هاي مقدس مانند آزادي، حقوق مردم و مبارزه با تروريسم، به اهداف نامشروع خود دست يابند.

رئيس سازمان انرژي اتمي: مبناي حقوقي براي
فرستادن پرونده ايران به شوراي امنيت وجود ندارد
ايسنا: رئيس سازمان انرژي اتمي  تصريح كرد كه اروپايي ها نمي توانند برمبناي اساسنامه آژانس و چارچوب حقوقي آن موردي را پيدا كنند كه بتوانند پرونده ايران را به شوراي امنيت بفرستند و اين بزرگ ترين دشواري آنها خواهد بود.وي با بيان اينكه بهترين راه، مذاكره است، ادامه داد: احتمال مي دهم كه مي توان برون رفت ديپلماتيك نسبت به اين چالش پيدا كرد. رضا آقازاده درباره مذاكرات صورت گرفته در بروكسل بين طرف هاي ايراني و اروپايي، گفت:در اين مذاكرات پيشنهادهاي دو طرف در ارتباط با پرونده مطرح شد و هر يك داراي ديدگاه ها و نگرش هايي بودند كه در اين مذاكرات اين نگرش ها اعلام شد و در نهايت قرار شد كه گروه ايراني و همچنين گروه اروپايي نظرات مطرح شده را در پايتخت هاي خود به مقامات عالي انتقال دهند.
رئيس سازمان انرژي اتمي افزود: احتمالا تاثيرات اين گفت وگوها در روزهاي آينده مشخص خواهد شد و به خصوص ما نتيجه آن را در جلسه روز پنج شنبه شوراي حكام مشاهده خواهيم كرد. وي در مورد نشست فردا، گفت: نمي توان پيش بيني كرد كه مذاكرات در روز پنج شنبه به چه سمتي پيش مي رود، ولي برداشت من اين است كه غربي ها بزرگ ترين مشكل شان اين است كه هيچ محملي كه بتواند پرونده ايران را به شوراي امنيت بفرستد پيدا نمي كنند و احتمال مي دهم كه با توجه به همكاري ايران با آژانس و همچنين روند شفاف سازي كه حرف اول آژانس در گزارش هاي خود است؛ اروپايي ها در ارتباط با فرستادن پرونده ايران دچار مشكل شوند.
رئيس سازمان انرژي اتمي، در پاسخ به اين سئوال كه گفته مي شود روسيه پيشنهاد كرده كه چين نيز در مذاكرات ايران و روسيه حضور داشته باشد، گفت: من چنين چيزي را نشنيده ام ولي سياست جمهوري اسلامي  اين است كه با كشورهاي علاقمند در اين ارتباط مذاكره كند و پيشنهادهاي  آنها را دريافت كند. ما از مذاكرات دو جانبه و چند جانبه استقبال مي كنيم و اين سياست اصلي جمهوري اسلامي  ايران است.

گردهمايي استادان در حمايت از فعاليتهاي هسته اي صلح آميز
ايسنا: گردهمايي اساتيد دانشگاه هاي تهران و اعضاي هيات علمي دانشگاه ها در حمايت از فن آوري هسته اي در تالار علامه اميني كتابخانه  مركزي دانشگاه تهران برگزار شد.در اين حركت خودجوش چند تن از اساتيد در حمايت از استفاده از فن آوري صلح آميز هسته اي به ايراد سخن پرداختند.

سفير دانمارك در تهران به وزارت امور خارجه فراخوانده شد
مهر: نيلسن سفير دانمارك در تهران به وزارت امور خارجه فراخوانده شد و مراتب تاسف و اعتراض جمهوري اسلامي ايران نسبت به چاپ كاريكاتورهاي اهانت آميز در يك روزنامه دانماركي كه باعث جريحه دارشدن احساسات مذهبي يك و نيم ميليارد مسلمان جهان شده است، به وي ابلاغ گرديد.

وعيدي: حق تحقيقات هسته  اي غيرقابل  اغماض است
002115.jpg
مهر: وعيدي معاون امور بين الملل شوراي عالي  امنيت ملي با اشاره به مذاكرات ايران و سه كشور اروپايي گفت: به آنها اعلام شد كه تحقيقات و توسعه هسته  اي به عنوان حق انكارناپذير ايران، غيرقابل  اغماض است و اين موضوع هيچ  ارتباطي با ادامه تعليق داوطلبانه توليد صنعتي سوخت نطنز ندارد.جواد وعيدي در جمع خبرنگاران با اشاره به مذاكرات صورت گرفته با سه كشور اروپايي اظهار داشت: طرف ايراني در اين ديدار بر چند موضوع تاكيد كرد، نخست آنكه همچنان مسير ادامه مذاكرات سازنده ، معقول و زماندار از طرف ايران باز است و البته زمينه  ساز چنين فرصتي پيگيري فعاليت هاي صلح آميز ايران در چارچوب آژانس و باز بودن مسير ديپلماسي است.
معاون امور بين  الملل شوراي عالي  امنيت ملي  اضافه كرد: مسئله دوم كه در اين ديدار بررسي شد اين بود كه طرف ايراني بر اين نكته تاكيد كرد  تحقيقات و توسعه هسته  اي به عنوان حق انكار ناپذير ايران، غير قابل  اغماض است و اين موضوع هيچ  ارتباطي با ادامه تعليق داوطلبانه توليد صنعتي سوخت نطنز ندارد.

تهديد ايران راهي كاملاً اشتباه است
مهر: رئيس هيأت مذاكره كننده پارلمان اروپا با ايران با ابراز خرسندي از همسويي پنج كشور داراي حق وتو درباره موضوع هسته اي ايران خاطر نشان كرد: هنوز باب گفتگو براي حل دوستانه موضوع هسته اي با ايران باز است.
آنجليكا بر رئيس هيأت مذاكره كننده پارلمان اروپا با ايران در گفتگو با راديو دولتي آلمان همچنين خاطرنشان كرد: حل موضوع هسته اي ايران امر پيچيده و دشواري نيست.وي در ادامه تصريح كرد: حل و فصل پرونده هسته اي ايران در صورتي كه اين كشور عدم علاقه مندي خود را براي بهره گيري از فعاليت هاي هسته اي در برنامه هاي نظامي نشان دهد، ميسر خواهد بود.
رئيس هيأت مذاكره كننده پارلمان اروپا با ايران با بيان اين مطلب كه اكنون زمان ديپلماسي است، اظهار داشت: در شرايط كنوني از دامن زدن به مسئله بايد پرهيز شود. بر در ادامه اين گفتگو با اشاره به برخي موضع گيري ها مبني بر تحريم اقتصادي ايران تصريح كرد: اقدام به تهديد و ارعاب عليه ايران راهي كاملاً اشتباه است.وي با بيان اينكه هنوز مي توان به يافتن راهي دوستانه براي حل موضوع هسته اي ايران اميدوار بود، افزود: تمامي شركت كنندگان در نشست روز گذشته مي توانند در برابر مواضع خود تجديد نظر كنند.

بازي دوگانه روسيه:توافق ما صرفاًٍ روي اطلاع بودنه ارجاع
روسيه تاكيد كرد كه پنج عضو دائم شوراي امنيت در نشست لندن توافق كردند كه صرفاً اين شورا از نتايج نشست شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي مطلع شود.به گزارش خبرگزاري فرانسه، ميخائيل ترويانسكي معاون سخنگوي وزارت امور خارجه روسيه تصريح كرد، توافق لندن صرفا بر اطلاع شوراي امنيت از نتايج نشست فوق العاده شوراي حكام آژانس در وين كه ۲ و ۳ فوريه (۱۳ و ۱۴ بهمن) برگزار مي شود، تاكيد كرده است.
در عين حال ميخائيل ترويانسكي گفت: توافق لندن بر به تعويق انداختن هرگونه تحرك احتمالي(شوراي امنيت) حداكثر تا ماه مارس يعني برگزاري نشست جديد شوراي حكام تصريح مي كند.

استراو: يك دوره طولاني اعتمادسازي از سوي ايران لازم است
ايسنا: وزير امور خارجه انگليس ادعا كرد كه همتايانش در پنج كشوري كه مشتركاً عليه ايران بيانيه اي صادر كرده اند، در نگراني بر سر برنامه هسته اي ايران سهيم هستند. جك استراو با اعلام اين مطلب افزود كه يك دوره طولاني اعتمادسازي از سوي ايران لازم است.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
رسانه
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   رسانه   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |